Kjell H. wrote:
Brio er Märklinimportør for Skandinavia. Selv med engrosleddfortjeneste inkludert, burde dette kunne selges rimeligere!
|
Nå finner jeg ikke det skrivet akkurat her og nå, men såvidt jeg husker så har Märklin kuttet ut det spesifike importørsamarbeidet med Brio tidligere i år. De har overført hele salgsavdelingen sin hjem til Tyskland og har ansatt en Danske i eget hus for å ta seg av salg og kundeoppfølging i Skandinavia. Egentlig var det jo helt absurd at Brio skulle sitte og tjene penger på ikke å gjøre noe som helst siden all kontakt jo stort sett har skjedd direkte mellom butikk og märklin uansett
Når det gjelder pris, så er nok avansene på disse produktene slik at man ikke uten videre kan få 20-30% rabatt ekstra om man er grossist, eller selger noen prosent flere sett. Jeg mistenker faktisk av Amundsen godt kan selge like mange startsett i egen butikk som "Distributøren" Brio klarer i hele Norge Derfor blir det i utgangspunktet to ledd som må dele på nærmest samme totale avanse om en leketøysbutikk skulle selge til samme pris som Amundsen hobby. I tillegg får man en økt fraktkostnad siden varene først skal til et distribusjonssenter før de kanf raktes ut igjen innenlands.
Eirik S wrote:
Jeg ser at det blir antydet at Amundsen har en lav kalkyle. Hvorfor er det da slik at bare en reiser til Sverige så er prisene betydelig lavere? For ikke å snakke om Tyskland, da er det snakk om halv pris i forhold til her hjemme. Så at et lite sett koster 420,- mer fra en kjedebutikk er rimelig drøyt.
Såvidt meg bekjent er det ingen straffetoll på hobbyartikler importert til Norge? Ingen kritikk av Amundsen det her, han holder de laveste prisene i her i landet. Men etter å ha oppdaget hva prisene er litt utenfor vårt overprisa land har det ikke blitt storinnkjøp av MJ her hjemme lenger
|
Uten å komme med en hel og komplett fasit kan jeg gi deg noen punkter som er med på å påvirke prisene her hjemme:
- Frakt og fortollingsgebyr virker å være vesentlig dyrere når transporten skjer til Norge kontra resten av Europa innen EU (Jeg har selv sett hvordan frakten varierte stort avhengig av om vi fikk regningen direkte fra transportørens kontor her hjemme eller om den tyske avsenderen betalte frakten der og fakturerte oss videre)
- Volumene som selges er vesentlig større. Det betyr at en større forhandler i Sverige eller ikke minst Tyskland ikke trenger hente inn like mye avanse på hvert produkt vedkommende selger, for med større volum.
- Produsentene opererer ofte med fri frakt innen Tyskland, det gir en vesentlig prisfordel til hjemmemarkedet. Utenlandske forhandlere må betale frakt fra tysk grense.
Fra "Gamle Fleischmanns tid" kan jeg ta et eksempel: Jeg hadde den komplette forhandlerprislisten fra Fleischmann liggende, inkludert oversikt over alle rabattsatser de hadde avhengig av salgsvolum.
En forhandler i Tyskland solgte på et tidspunkt et lokomotiv der nede til kunder til en annonsert pris ex.mva som var 10 euro høyere enn hva jeg måtte betalt Fleischmann for å kjøpe samme modell. Om vedkommende tyske forhandler var på toppen av Fleischmanns rabattskala betød det at forhandleren hadde rundt 15 euro fortjeneste på å selge det lokomotivet. De 15 euroene hadde knapt rukket til å betale frakt og fortollingsavgifter til speditør om jeg handlet det loket hjem til butikk i Norge... Og når det så først kom innenfor døren her hjemme så må det få et prispåslag som gjør at de nødvendige driftsutgifter til butikklokale/lønning her i Norge kan dekkes. Det er tross alt et helt annet prisnivå på slikt her hjemme kontra Tyskland. Så skal til slutt da staten ha sin moms av hele det beregnede beløpet. Og innen den tid så har nok modellen fort blitt 50% dyrere enn hva den er i prislisten i Tyskland, uten at forhandleren her hjemme har hatt noen større fortjeneste enn sin tyske kollega sett i forhold til utgifts, lønnings og avgiftsnivåene i de to landene.
------------- Når går toget fra Skråvika?
|