NSB-ikon til salgs på eBay.de |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var bare Dovregubben som ble produsert av Lemacho. NMJ med Moe/Augbo overtok et prosjekt som Kit-kjeden i Stavanger hadde startet,men droppet ut av. Deretter bestilte NMJ El 5 og 67-settet fra Philotrain.(Samt et svensk damplok.) Men så overtok Samhongsa i Korea NMJ-produksjonen. Blant annet alle 86/91-settene. For noen år siden hoppet NMJs kontaktmann i Samhongsa "BonYoung" av fra denne fabrikken og begynte for seg selv. NMJ satset på avhopperen, og han har til denne dag laget modellene til NMJ. Hverken Samhongsa eller "avhopperens" navn står nevnt på NMJ-eskene, slik de fra Lemacho/Philotrain gjorde.
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Litt. H"-loket ble laget i 3 versjoner: 2 svenske BJ H3s og SJ A8, samt nederlandske NS (husker ikke den litraen).
Det svenske loket var det samme, men i privatbaneversjon og farger, samt SJ utseendet etter at de overtok de 1948. Loket er kjent i Sverige som noe av det vakreste de hadde av damplok, samt det raskeste.
NS loket ble produsert i Sverige etter de samme tegningene som H3s, men med nederlandske tilpassninger. Loket gjør seg også meget bra i NS-versjon.
Modellen ble produsert som et samarbeid mellom Philtrain, NMJ og Perl i Sverige.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I tidsskriftet ModellEisenBahner nummer 3/93 står NSBs BM86 kunngjort som nyhet fra Nürnbergmessen: "BM 86.25 der NSB in H0 von NMJ und Philotrain: In Kooperation der norwegischen und niederländischen Firmen entstehen mehrerer Varianten diese Triebwagenmodells. Philotrain wird in diesem auch den Benzoltriebwagen BC4vT 761 der DRG in Messingtechnik für die Nenngrössen H0 und 0 als Kleinserie fertigen"
Det er noen skrivefeil i den tyske originalteksten som kanskje gjør den litt mindre troverdig som kilde, men oversatt lyder omtalen av NSB-modellen: "NSBs BM 86.25 i H0 fra NMJ og Philotrain: I samarbeid mellom det norske og det nederlandske firmaet kommer flere varianter av denne motorvognmodellen." Så ut fra denne kilden var det i hvert fall i Nürnberg kunngjort at dette var en samarbeidsmodell mellom NMJ og Philotrain, og at Philotrain skulle produsere den ligger implisitt i henvisningen til at Philotrain også skulle produsere ("auch (...) fertigen") en tysk motorvogn.
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
DagfinRognstad
Medlem i MJF Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og for å vende tilbake til Gubben, så gikk den i England for 1385 pund...
|
||
Dagfinn Rognstad
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan i grunnen bare atter en gang videreformidle at produsenten (Thor Augbo og Finn Moe) benyttet Samhongsa som produsent av BM 86/91 rundt 1992.Hvilket de har fortsatt å gjøre med det avviket at det i dag er Samhongsas tidligere NMJ-kontakt som har fortsatt produksjonen ved et eget produksjonssenter. Dette betyr at ModellEisenBahner A) tok feil i 1993 ELLER B) at bladet egentlig bare formidlet NMJs forhandler i Nederland Philotrain i teksten eller C) at Thor Augbo husker feil. |
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Ibn Torsdab
Nykommer Joined: 09 januar 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jepp, Dovregubben gikk for 1.385 pund, men den kommer ihvertfall hjem til gamlelandet
|
||
DagfinRognstad
Medlem i MJF Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott! Gratulerer!
Jeg vet ikke om du/den nye eieren har tenkt å digitalisere modellen, jeg har fått gjort det med min (ESU Loksound) og det er en sann glede å ha den med på kjørekvelder i Drammen Modelljernbane Klubb. 20 år gammel modell som går godt og oppfører seg aldeles nydelig. På nyrensede hjul skal den få seg noen runder i kveld!
|
||
Dagfinn Rognstad
|
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |