MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB-ikon til salgs på eBay.de
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB-ikon til salgs på eBay.de

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 19:43
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Philotrain samarbeidet ihvertfall om messingmodellen NMJ hadde av BM 86, Bladde gjennom noen gamle tyske MJ-tidsskrifter nylig, og der var BM86 avbildet som en Philotrain/ NMJ-modell
 
Philotrain samarbeidet med NMJ om El5, BM67, SJ Litt. H? (som også gikk i Holland) og etseplater til trevogner/stålvogner. Philip Friskorn (Pilotrain) har alltid vært NMJ´s gode forbindelse og forhandler i Holland.
Jeg mener derimot  at Phiotrain ikke har hatt noe annet å gjøre med BM86 enn å være en forhandler?
Har alltid tross at mine 86/91-modeller ble produsert av Philotrain
 
Det var bare Dovregubben som ble produsert av Lemacho. NMJ med Moe/Augbo overtok et prosjekt som Kit-kjeden i Stavanger hadde startet,men droppet ut av. Deretter bestilte NMJ El 5 og 67-settet fra Philotrain.(Samt et svensk damplok.) Men så overtok Samhongsa i Korea NMJ-produksjonen. Blant annet alle 86/91-settene. For noen år siden hoppet NMJs kontaktmann i Samhongsa "BonYoung" av fra denne fabrikken og begynte for seg selv. NMJ satset på avhopperen, og han har til denne dag laget modellene til NMJ. Hverken Samhongsa eller "avhopperens" navn står nevnt på NMJ-eskene, slik de fra Lemacho/Philotrain gjorde.
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 19:49
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

 
Det var bare Dovregubben som ble produsert av Lemacho. NMJ med Moe/Augbo overtok et prosjekt som Kit-kjeden i Stavanger hadde startet,men droppet ut av. Deretter bestilte NMJ El 5 og 67-settet fra Philotrain.(Samt et svensk damplok.) Men så overtok Samhongsa i Korea NMJ-produksjonen. Blant annet alle 86/91-settene. For noen år siden hoppet NMJs kontaktmann i Samhongsa "BonYoung" av fra denne fabrikken og begynte for seg selv. NMJ satset på avhopperen, og han har til denne dag laget modellene til NMJ. Hverken Samhongsa eller "avhopperens" navn står nevnt på NMJ-eskene, slik de fra Lemacho/Philotrain gjorde.
UUps.. FVde finkevogn ble produsert for NMJ i Øst-Europa, noe den også bærer et visst preg av.Tror det var Ungarn.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 21:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Philotrain samarbeidet ihvertfall om messingmodellen NMJ hadde av BM 86, Bladde gjennom noen gamle tyske MJ-tidsskrifter nylig, og der var BM86 avbildet som en Philotrain/ NMJ-modell
 
Philotrain samarbeidet med NMJ om El5, BM67, SJ Litt. H? (som også gikk i Holland) og etseplater til trevogner/stålvogner. Philip Friskorn (Pilotrain) har alltid vært NMJ´s gode forbindelse og forhandler i Holland.
Jeg mener derimot  at Phiotrain ikke har hatt noe annet å gjøre med BM86 enn å være en forhandler?
 
"Litt. H"-loket ble laget i 3 versjoner: 2 svenske BJ H3s og SJ A8, samt nederlandske NS (husker ikke den litraen).
 
Det svenske loket var det samme, men i privatbaneversjon og farger, samt SJ utseendet etter at de overtok de 1948. Loket er kjent i Sverige som noe av det vakreste de hadde av damplok, samt det raskeste.
 
NS loket ble produsert i Sverige etter de samme tegningene som H3s, men med nederlandske tilpassninger. Loket gjør seg også meget bra i NS-versjon.
 
Modellen ble produsert som et samarbeid mellom Philtrain, NMJ og Perl i Sverige.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 23:02
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Det var bare Dovregubben som ble produsert av Lemacho. NMJ med Moe/Augbo overtok et prosjekt som Kit-kjeden i Stavanger hadde startet,men droppet ut av. Deretter bestilte NMJ El 5 og 67-settet fra Philotrain.(Samt et svensk damplok.) Men så overtok Samhongsa i Korea NMJ-produksjonen. Blant annet alle 86/91-settene. For noen år siden hoppet NMJs kontaktmann i Samhongsa "BonYoung" av fra denne fabrikken og begynte for seg selv. NMJ satset på avhopperen, og han har til denne dag laget modellene til NMJ. Hverken Samhongsa eller "avhopperens" navn står nevnt på NMJ-eskene, slik de fra Lemacho/Philotrain gjorde.
I tidsskriftet ModellEisenBahner nummer 3/93 står NSBs BM86 kunngjort som nyhet fra Nürnbergmessen: "BM 86.25 der NSB in H0 von NMJ und Philotrain: In Kooperation der norwegischen und niederländischen Firmen entstehen mehrerer Varianten diese Triebwagenmodells. Philotrain wird in diesem auch den Benzoltriebwagen BC4vT 761 der DRG in Messingtechnik für die Nenngrössen H0 und 0 als Kleinserie fertigen"
 
Det er noen skrivefeil i den tyske originalteksten som kanskje gjør den litt mindre troverdig som kilde, men oversatt lyder omtalen av NSB-modellen: "NSBs BM 86.25 i H0 fra NMJ og Philotrain: I samarbeid mellom det norske og det nederlandske firmaet kommer flere varianter av denne motorvognmodellen." Så ut fra denne kilden var det i hvert fall i Nürnberg kunngjort at dette var en samarbeidsmodell mellom NMJ og Philotrain, og at Philotrain skulle produsere den ligger implisitt i henvisningen til at Philotrain også skulle produsere ("auch (...) fertigen") en tysk motorvogn.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 23:09
Og for å vende tilbake til Gubben, så gikk den i England for 1385 pund...
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 23:21

Kan i grunnen bare atter en gang videreformidle at produsenten  (Thor Augbo og Finn Moe) benyttet Samhongsa som produsent av BM 86/91  rundt 1992.Hvilket de har fortsatt å gjøre med det avviket at det i dag er Samhongsas tidligere NMJ-kontakt som har fortsatt produksjonen ved et eget produksjonssenter. Dette betyr at  ModellEisenBahner A) tok feil i 1993 ELLER B) at bladet egentlig bare formidlet NMJs forhandler i Nederland Philotrain i teksten eller C) at Thor Augbo husker feil.

Back to Top
Mikael Järn View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 23 januar 2010
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mikael Järn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 23:26
Originally posted by DagfinRognstad DagfinRognstad wrote:

Og for å vende tilbake til Gubben, så gikk den i England for 1385 pund...
Hvilket etter at den norske momsen er lagt til betyr 16190 NOK. Vel og merke FØR frakten og momsen på denne også er lagt til.Da begynner det å bli hvasse priser gitt.Glad jeg slipper å kjøpe den nå. Kostet jo bare litt over seks tusen da den var ny. Og så kommer forbedringen og digitaliseringen...Confused
Back to Top
Ibn Torsdab View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 09 januar 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ibn Torsdab Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 23:28
Jepp, Dovregubben gikk for 1.385 pund, men den kommer ihvertfall hjem til gamlelandet Big smile
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2010 at 16:52
Flott! Gratulerer!
 
Jeg vet ikke om du/den nye eieren har tenkt å digitalisere modellen, jeg har fått gjort det med min (ESU Loksound) og det er en sann glede å ha den med på kjørekvelder i Drammen Modelljernbane Klubb. 20 år gammel modell som går godt og oppfører seg aldeles nydelig. På nyrensede hjul skal den få seg noen runder i kveld!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.