Print Page | Close Window

NSB-ikon til salgs på eBay.de

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5008
Printed Date: 23 november 2024 at 17:21
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: NSB-ikon til salgs på eBay.de
Posted By: Pjokken
Subject: NSB-ikon til salgs på eBay.de
Date Posted: 21 desember 2009 at 19:57
For andre gang på kort tid er en 49A - Dovregubben - i H0 til salgs på eBay.de i Tyskland. Selger befinner seg i Tyskland, og vil ikke sende utenfor EU, står det. Men som regel tror de Norge er i EU, og på sett og vis er vi jo det p.g.a. EØS. Det går selvsagt an å forsikre seg om dette via e-mail til selger via eBay.de.
 
Spør alltid om fraktpris inklusive fraktforsikring.Har en selv, men vet at mange har ønsket seg denne - nummer 463 - som ble laget i ca. 350 eksemplarer fra NMJ. Husk at du må legge til 25 % mva til norsk tollvesen på både fraktpris og modellpris. Auksjonen går ut 27. desember om kvelden. Det er enkelt å bli medlem på eBay.de og man bør benytte PayPal som betalingsmetode, noe som også krever en innmelding.
 
Men OBS! Vær forsiktig så du ikke blir bitt av auksjonsbasillen. Bestem deg på forhånd hvor høyt du vil gå,og bli der. En taktikk er å knekke til med ditt maksimalbeløp med en gang og forhåpentlig skremme vannet av de andre byderne.Tongue



Replies:
Posted By: Pjokken
Date Posted: 21 desember 2009 at 19:59
PS! Om du lurer på Eurokursen, kan du benytte FINN.no"s valutakalkulator


Posted By: MY1201
Date Posted: 22 desember 2009 at 00:26
... eller valutakurser.dk sin valutaomregner: http://www.valutakurser.dk/Currency/CurrencyConverter.aspx - http://www.valutakurser.dk/Currency/CurrencyConverter.aspx

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Dr T.
Date Posted: 22 desember 2009 at 19:51
http://cgi.ebay.de/Lemaco-H0-030-NSB-Type-49A-Dovregubben_W0QQitemZ300379546388QQcmdZViewItemQQptZDE_Modellbau_Modelleisenbahnen?hash=item45f0042314 - http://cgi.ebay.de/Lemaco-H0-030-NSB-Type-49A-Dovregubben_W0QQitemZ300379546388QQcmdZViewItemQQptZDE_Modellbau_Modelleisenbahnen?hash=item45f0042314
På denne linken finner man anonsen neste bud på 950 Euro.
Bjørn


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 23 desember 2009 at 23:43
Ser budet er oppe i € 1000 - hvis sluttprisen blir i nærheten, er det rett og slett billig. Så by på, folkens, få den hjem (poste restanse Strømstad?), sett i lyddekoder og kjør tog! En nydelig modell, den første av NMJ"s Superline-modeller, lenge før de i det hele tatt fant på å kalle dem det. Hvordan Finn og Thor fikk gjennomført dette prosjektet har undret meg i mange år.

-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: jhh61no
Date Posted: 26 desember 2009 at 09:31
Hei. Det er viktig at eventuelle bydere kontakter selger før de byr da det står at han (?) kun sender innen Tyskland ikke EU...

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 31 desember 2009 at 17:31
Den gikk for 1331 Euro. Jeg bød selv, men hoppet av litt lavere. Jeg sjekket med selger, og han hadde ingen problemer med å sende til Norge. Det gjelder de fleste tyske selgere, men vær obs på at portoen i verste fall kan bli 30 Euro eller mer (og portoen må det også betales moms av når varen koster over NOK 200!). Så ta det med i betraktning hvis dere byr. Tror dette er den tredje Dovregubben som ble solgt på tysk/ østerriksk ebay i år. De gikk for mellom 1300 og 1800 Euro så vidt jeg kan huske.

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 01 januar 2010 at 00:40
13000 kroner, take or give a few... i mine øyne fortsatt en meget akseptabel pris på en modell i denne klassen.

-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 01 januar 2010 at 11:36
Pluss vel 3000 i norsk moms, så det blir totalt i overkant av 16000. Men joda: absolutt akseptabel pris!

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 01 januar 2010 at 13:15
Følgende løsning finnes for dem som ikke synes det er særlig givende å betale MVA 2 ganger (den er jo allerede betalt første gangen loket ble solgt som nytt - enten i Norge eller i Tyskland).

Be f.eks. selgeren om å sende varen til deg med adresse Poste Restante hos Postens Företakscenter i Strömstad. Da sendes varen innen EU og det skal ikke betales ny MVA.

Din utfordring blir å hente varen i Sverige og bringe din inn i Norge uten å betale norsk MVA. Man har lov til å bringe varer inn i Norge til en verdi av NOK 3000 eller NOK 6000 dersom man har vært i utlandet hhv. mindre eller mer enn 24 timer. Så får man jo håpe at man er mange nok i bilen til at man får med seg verdier tilsvarende det man har kjøpt i utlandet. En enkelt vare som ikke lar seg dele i naturlige bestanddeler slik at hver del har verdi under ovennevnte verdier kan jo by på visse utfordringer.

Dette bare som et tips for dem som vil spare 3000 kroner som ellers ville gått til den norske statskassen.

Jeg har benyttet meg av denne løsningen ved flere kjøp på tyske eBay. Det er bare å opprette 2 alternative adresser på din eBay-profil - og velge den som passer best i hvert enkelt tilfelle.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 01 januar 2010 at 13:33
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Be f.eks. selgeren om å sende varen til deg med adresse Poste Restante hos Postens Företakscenter i Strömstad. Da sendes varen innen EU og det skal ikke betales ny MVA.
Hvis man bor nær nok Strömstad (eller annet svensk postkontor) til at reisen tur/retur er billigere enn momsen man sparer...
 
Fra Kristiansund er ikke det noe alternativ er jeg redd!
 
For ordens skyld så skal det jo nevnes at mange selgere av mer kostbare MJ-artikler på ebay er firma, og de kan ofte trekke fra tysk moms når varen sendes til Norge.


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: elpro
Date Posted: 04 januar 2010 at 00:59

At sende til Sverige for å unngå mva er i henhold til det norske lovverket ulovlig. Et tips til dere som liker å fortelle alle at dere gjør det slik.

mvh
ElPro


Posted By: TeVe
Date Posted: 04 januar 2010 at 02:22
Da ser vi gjerne at du kommer med en henvisning til bestemmelsen.

-------------
Terje V.


Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 januar 2010 at 09:16
Originally posted by elpro elpro wrote:

At sende til Sverige for å unngå mva er i henhold til det norske lovverket ulovlig. Et tips til dere som liker å fortelle alle at dere gjør det slik

Ja, hvor har du dette fra?

Alle nordmenn har anledning til å bringe med seg varer til privat bruk uten at det skal svares for norsk toll eller MVA så lenge man holder seg innenfor verdigrensene på NOK 3000 og NOK 6000 ved opphold i utlandet på hhv. under eller over 24 timer.
Disse verdigrensene omfatter også verdien på mat, tobakk og alkoholholdige drikkevarer som føres inn i Norge - så fremt man overholder grensene for de enkelte vareslagene.

Ved slik innførsel av varer skal det ikke betales MVA til Norge så lenge det også er betalt MVA i opprinnelseslandet. Den tyske MVA er på 19 %. Den svenske og norske MVA er på 25 %.
Det er videre ingen toll- eller MVA-grenser innen EU.

Det er altså helt legitimt å spare penger ved å betale tysk MVA, få varen fraktet til et annet EU-land, hvorfra man henter sine varer som er kjøpt i EU, og bringer disse toll- og MVA-fritt inn i Norge så lenge verdiene på hhv. NOK 3000 og NOK 6000 overholdes.

Er det noen som fortsatt noen som synes det greit at Norge står utenfor EU.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KjellAn
Date Posted: 04 januar 2010 at 09:44
Kjøper man brukte varer på eBay så får man jo ikke selgeren til å trekke fra den utenlandske momsen. Har varen en verdi over NOK 500 risikerer dermed å betale norsk MVA selv om det opprinnelig er betalt MVA i opprinnelseslandet.

Da blir det jo dobbel MVA. Prøv å få tollvesenet å avstå fra fra kravet om å betale norsk MVA for varer med verdi over NOK 500. Den tror jeg at du får problemer med.

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Pjokken
Date Posted: 04 januar 2010 at 09:59
Det får da være grenser for å legge seg flate for skattekåte politikere. Betale enda mere skatt enn staten selv krever..? Nei,vet du hva!


Posted By: Stein
Date Posted: 04 januar 2010 at 10:12
Med dagens euro kurs blir ikke prisen 13000, men i overkant av 11000. Selv om en er lovlydig å betaler moms, ender prisen på ca 14000.Smile

-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: Pjokken
Date Posted: 04 januar 2010 at 10:27
Originally posted by Stein Stein wrote:

Med dagens euro kurs blir ikke prisen 13000, men i overkant av 11000. Selv om en er lovlydig å betaler moms, ender prisen på ca 14000.Smile
 
Og det er omtrent hva man kan forvente å betale for en Gubbe idag. Det ble etter det jeg vet produsert omtrent 350 stykker av disse,men endel ble solgt til utlandet. Det ser vi jo bl.a. på eBay.de.
 
Vær imidlertid oppmerksom på det spesielle strømopptaket, som tar opp en kurs fra tenderen og den andre kursen fra loket. Her er det lett duket for kortslutning om tender og lok klincher eller i koblingen, som er rene Andeby-oppfinnelsen. Det sitter dessuten dioder både i tender og lok som heller ikke er av den beste sorten. Tyngdeloddet i tenderen har også lett for å falle ned innvendig,og kan føre til el-krøll. Det er derfor vanlig at de tre pærene i baklyktene ryker raskt om loket er mer ute av vitrineskapet enn inni.
 
Det greieste er å "røske" ut hele skiten og bytte alt. Ved digitalisering følger jo dette med i prosedyren.Ved en utbedring av analog variant kan det være lurt å koble strøm i tender og lok påny ved faste ledninger med minikontakter.
 
Mange vil heller ha en 26-,30- eller 31-maskin fordi de hevder Gubben bare servet Dovre og ble laget i så få eksemplarer. Men Gubben er Gubben, og jeg synes det er en fryd å koble den opp foran teakvognsettet mitt.Tongue


Posted By: RuneB
Date Posted: 21 januar 2010 at 18:27

Da er det en til salgs igjen... Denne gang i England:

http://cgi.ebay.com/Lemaco-Handbuilt-Brass-Model-of-Norwegian-Dovregubben_W0QQitemZ170433688034QQcmdZViewItemQQptZUK_Trains_Railway_Models?hash=item27aea3b1e2 - http://cgi.ebay.com/Lemaco-Handbuilt-Brass-Model-of-Norwegian-Dovregubben_W0QQitemZ170433688034QQcmdZViewItemQQptZUK_Trains_Railway_Models?hash=item27aea3b1e2

Starting bid GBP 1,200.00



Posted By: traiNman
Date Posted: 22 januar 2010 at 12:46
Var det Lemaco som laget gubben? Jeg har alltid trodd det var Philotrain.
 
Stiv utropspris, men han har tydeligvis 3 bud allerede.
 
Petter


Posted By: RuneB
Date Posted: 22 januar 2010 at 16:13
Joda, det var Lemaco Smile


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 22 januar 2010 at 16:15
Det ser ut til at det er en og samme byder; altså han har forhøyet sitt eget bud to ganger. Utropsprisen er i samme størrelsesorden som de andre "gubbene" som har vært til salgs i det siste.
 
Husker at stod Lemaco på esken til "forrige" eBay-gubbe som var til salgs.


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Stein
Date Posted: 22 januar 2010 at 17:20
Det var Lemaco som i 1988 lagde Dovregubben i 350 eks. Mener i midlertid at NMJ samarbeidet med Philotrain tidligere. Har selv bygget et  messing ombyggingssett for Roco trevogner Litra BF 32. Mener å huske at det stod Philotrain på den esken. Link til forbildet finnes her:  http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=1671&aut=&eng - http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=1671&aut=&eng =

-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: Stein
Date Posted: 22 januar 2010 at 17:47
Her er et bilde av modellen. 
 


-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: kokken
Date Posted: 22 januar 2010 at 20:08
er det mulig å få tak i dette ombyggnings sett nå, noen som vet??

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Stein
Date Posted: 22 januar 2010 at 22:12

I motsetning til Dovregubben som nå dukker opp en gang i uken :-), så har jeg aldri sett dette eller tilsvarende byggesett til salgs, hverken her på forumet eller andre plasser. Det er nok en del år siden det ble produsert, og neppe i særlig stort opplag. Men det går jo an å komme med en oppfordring: Dersom noen har byggesett av norske modeller som de mest sannsynlig aldri kommer til å bygge, så legg de ut for salg. Tror neppe det bli problem å få omsetning på slikt. Og nede i en skuff gjør de liten nytte. Kartonger og plastposer med etset messing er heller ikke noe stas i vitrineskapet. Få det på skinner!!



-------------
NSB H0 frem til 1970 + GVB


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 22 januar 2010 at 23:01
Philotrain samarbeidet ihvertfall om messingmodellen NMJ hadde av BM 86, Bladde gjennom noen gamle tyske MJ-tidsskrifter nylig, og der var BM86 avbildet som en Philotrain/ NMJ-modell

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Pelle
Date Posted: 23 januar 2010 at 01:33
Originally posted by kokken kokken wrote:

er det mulig å få tak i dette ombyggnings sett nå, noen som vet??

Du finner kanskje ikke denne, men diverse byggesett til gamle trevogner basert på Rocos understell på http://www.messingmodeller.no - www.messingmodeller.no


-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 23 januar 2010 at 11:14
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Originally posted by kokken kokken wrote:

er det mulig å få tak i dette ombyggnings sett nå, noen som vet??

Du finner kanskje ikke denne, men diverse byggesett til gamle trevogner basert på Rocos understell på http://www.messingmodeller.no - www.messingmodeller.no
 
Dessuten selger de vognsider samt medfølgende tak til bruk på de gamle Lima B3-vognene. Etter at NMJ kom med den nye,flotte B3-serien sin har mange lagt Lima i skuffen. Nå kan de ta dem opp derfra og bygge om til flotte modeller. For eksempel B2 turistvogn.Nysølv vindusrammer og komplette dekaler gir et flott sluttresultat. Og er du virkelig nøye, så får du også kjøpt korrekte boggi-sider som festes uten på de gamle fra Lima etter at du har slipt dem ned en smule.Fyldestgjørende brukerveiledning følger også med.
 
I det hele tatt VELDIG hyggelig at Scandinavian Miniatures er oppe og går igjen.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 januar 2010 at 18:49
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Philotrain samarbeidet ihvertfall om messingmodellen NMJ hadde av BM 86, Bladde gjennom noen gamle tyske MJ-tidsskrifter nylig, og der var BM86 avbildet som en Philotrain/ NMJ-modell
 
Philotrain samarbeidet med NMJ om El5, BM67, SJ Litt. H? (som også gikk i Holland) og etseplater til trevogner/stålvogner. Philip Friskorn (Pilotrain) har alltid vært NMJ´s gode forbindelse og forhandler i Holland.
Jeg mener derimot  at Phiotrain ikke har hatt noe annet å gjøre med BM86 enn å være en forhandler?


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 januar 2010 at 19:43
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Philotrain samarbeidet ihvertfall om messingmodellen NMJ hadde av BM 86, Bladde gjennom noen gamle tyske MJ-tidsskrifter nylig, og der var BM86 avbildet som en Philotrain/ NMJ-modell
 
Philotrain samarbeidet med NMJ om El5, BM67, SJ Litt. H? (som også gikk i Holland) og etseplater til trevogner/stålvogner. Philip Friskorn (Pilotrain) har alltid vært NMJ´s gode forbindelse og forhandler i Holland.
Jeg mener derimot  at Phiotrain ikke har hatt noe annet å gjøre med BM86 enn å være en forhandler?
Har alltid tross at mine 86/91-modeller ble produsert av Philotrain
 
Det var bare Dovregubben som ble produsert av Lemacho. NMJ med Moe/Augbo overtok et prosjekt som Kit-kjeden i Stavanger hadde startet,men droppet ut av. Deretter bestilte NMJ El 5 og 67-settet fra Philotrain.(Samt et svensk damplok.) Men så overtok Samhongsa i Korea NMJ-produksjonen. Blant annet alle 86/91-settene. For noen år siden hoppet NMJs kontaktmann i Samhongsa "BonYoung" av fra denne fabrikken og begynte for seg selv. NMJ satset på avhopperen, og han har til denne dag laget modellene til NMJ. Hverken Samhongsa eller "avhopperens" navn står nevnt på NMJ-eskene, slik de fra Lemacho/Philotrain gjorde.


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 januar 2010 at 19:49
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

 
Det var bare Dovregubben som ble produsert av Lemacho. NMJ med Moe/Augbo overtok et prosjekt som Kit-kjeden i Stavanger hadde startet,men droppet ut av. Deretter bestilte NMJ El 5 og 67-settet fra Philotrain.(Samt et svensk damplok.) Men så overtok Samhongsa i Korea NMJ-produksjonen. Blant annet alle 86/91-settene. For noen år siden hoppet NMJs kontaktmann i Samhongsa "BonYoung" av fra denne fabrikken og begynte for seg selv. NMJ satset på avhopperen, og han har til denne dag laget modellene til NMJ. Hverken Samhongsa eller "avhopperens" navn står nevnt på NMJ-eskene, slik de fra Lemacho/Philotrain gjorde.
UUps.. FVde finkevogn ble produsert for NMJ i Øst-Europa, noe den også bærer et visst preg av.Tror det var Ungarn.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 24 januar 2010 at 21:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

Philotrain samarbeidet ihvertfall om messingmodellen NMJ hadde av BM 86, Bladde gjennom noen gamle tyske MJ-tidsskrifter nylig, og der var BM86 avbildet som en Philotrain/ NMJ-modell
 
Philotrain samarbeidet med NMJ om El5, BM67, SJ Litt. H? (som også gikk i Holland) og etseplater til trevogner/stålvogner. Philip Friskorn (Pilotrain) har alltid vært NMJ´s gode forbindelse og forhandler i Holland.
Jeg mener derimot  at Phiotrain ikke har hatt noe annet å gjøre med BM86 enn å være en forhandler?
 
"Litt. H"-loket ble laget i 3 versjoner: 2 svenske BJ H3s og SJ A8, samt nederlandske NS (husker ikke den litraen).
 
Det svenske loket var det samme, men i privatbaneversjon og farger, samt SJ utseendet etter at de overtok de 1948. Loket er kjent i Sverige som noe av det vakreste de hadde av damplok, samt det raskeste.
 
NS loket ble produsert i Sverige etter de samme tegningene som H3s, men med nederlandske tilpassninger. Loket gjør seg også meget bra i NS-versjon.
 
Modellen ble produsert som et samarbeid mellom Philtrain, NMJ og Perl i Sverige.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 24 januar 2010 at 23:02
Originally posted by Mikael Järn Mikael Järn wrote:

Det var bare Dovregubben som ble produsert av Lemacho. NMJ med Moe/Augbo overtok et prosjekt som Kit-kjeden i Stavanger hadde startet,men droppet ut av. Deretter bestilte NMJ El 5 og 67-settet fra Philotrain.(Samt et svensk damplok.) Men så overtok Samhongsa i Korea NMJ-produksjonen. Blant annet alle 86/91-settene. For noen år siden hoppet NMJs kontaktmann i Samhongsa "BonYoung" av fra denne fabrikken og begynte for seg selv. NMJ satset på avhopperen, og han har til denne dag laget modellene til NMJ. Hverken Samhongsa eller "avhopperens" navn står nevnt på NMJ-eskene, slik de fra Lemacho/Philotrain gjorde.
I tidsskriftet ModellEisenBahner nummer 3/93 står NSBs BM86 kunngjort som nyhet fra Nürnbergmessen: "BM 86.25 der NSB in H0 von NMJ und Philotrain: In Kooperation der norwegischen und niederländischen Firmen entstehen mehrerer Varianten diese Triebwagenmodells. Philotrain wird in diesem auch den Benzoltriebwagen BC4vT 761 der DRG in Messingtechnik für die Nenngrössen H0 und 0 als Kleinserie fertigen"
 
Det er noen skrivefeil i den tyske originalteksten som kanskje gjør den litt mindre troverdig som kilde, men oversatt lyder omtalen av NSB-modellen: "NSBs BM 86.25 i H0 fra NMJ og Philotrain: I samarbeid mellom det norske og det nederlandske firmaet kommer flere varianter av denne motorvognmodellen." Så ut fra denne kilden var det i hvert fall i Nürnberg kunngjort at dette var en samarbeidsmodell mellom NMJ og Philotrain, og at Philotrain skulle produsere den ligger implisitt i henvisningen til at Philotrain også skulle produsere ("auch (...) fertigen") en tysk motorvogn.


-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 24 januar 2010 at 23:09
Og for å vende tilbake til Gubben, så gikk den i England for 1385 pund...

-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 januar 2010 at 23:21

Kan i grunnen bare atter en gang videreformidle at produsenten  (Thor Augbo og Finn Moe) benyttet Samhongsa som produsent av BM 86/91  rundt 1992.Hvilket de har fortsatt å gjøre med det avviket at det i dag er Samhongsas tidligere NMJ-kontakt som har fortsatt produksjonen ved et eget produksjonssenter. Dette betyr at  ModellEisenBahner A) tok feil i 1993 ELLER B) at bladet egentlig bare formidlet NMJs forhandler i Nederland Philotrain i teksten eller C) at Thor Augbo husker feil.



Posted By: Mikael Järn
Date Posted: 24 januar 2010 at 23:26
Originally posted by DagfinRognstad DagfinRognstad wrote:

Og for å vende tilbake til Gubben, så gikk den i England for 1385 pund...
Hvilket etter at den norske momsen er lagt til betyr 16190 NOK. Vel og merke FØR frakten og momsen på denne også er lagt til.Da begynner det å bli hvasse priser gitt.Glad jeg slipper å kjøpe den nå. Kostet jo bare litt over seks tusen da den var ny. Og så kommer forbedringen og digitaliseringen...Confused


Posted By: Ibn Torsdab
Date Posted: 24 januar 2010 at 23:28
Jepp, Dovregubben gikk for 1.385 pund, men den kommer ihvertfall hjem til gamlelandet Big smile


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 28 januar 2010 at 16:52
Flott! Gratulerer!
 
Jeg vet ikke om du/den nye eieren har tenkt å digitalisere modellen, jeg har fått gjort det med min (ESU Loksound) og det er en sann glede å ha den med på kjørekvelder i Drammen Modelljernbane Klubb. 20 år gammel modell som går godt og oppfører seg aldeles nydelig. På nyrensede hjul skal den få seg noen runder i kveld!


-------------
Dagfinn Rognstad



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net