NSB-ikon til salgs på eBay.de |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
DagfinRognstad
Medlem i MJF Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 januar 2010 at 16:52 |
|
Flott! Gratulerer!
Jeg vet ikke om du/den nye eieren har tenkt å digitalisere modellen, jeg har fått gjort det med min (ESU Loksound) og det er en sann glede å ha den med på kjørekvelder i Drammen Modelljernbane Klubb. 20 år gammel modell som går godt og oppfører seg aldeles nydelig. På nyrensede hjul skal den få seg noen runder i kveld!
|
||
Dagfinn Rognstad
|
||
Ibn Torsdab
Nykommer Joined: 09 januar 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jepp, Dovregubben gikk for 1.385 pund, men den kommer ihvertfall hjem til gamlelandet
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan i grunnen bare atter en gang videreformidle at produsenten (Thor Augbo og Finn Moe) benyttet Samhongsa som produsent av BM 86/91 rundt 1992.Hvilket de har fortsatt å gjøre med det avviket at det i dag er Samhongsas tidligere NMJ-kontakt som har fortsatt produksjonen ved et eget produksjonssenter. Dette betyr at ModellEisenBahner A) tok feil i 1993 ELLER B) at bladet egentlig bare formidlet NMJs forhandler i Nederland Philotrain i teksten eller C) at Thor Augbo husker feil. |
||
DagfinRognstad
Medlem i MJF Joined: 12 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 130 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og for å vende tilbake til Gubben, så gikk den i England for 1385 pund...
|
||
Dagfinn Rognstad
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I tidsskriftet ModellEisenBahner nummer 3/93 står NSBs BM86 kunngjort som nyhet fra Nürnbergmessen: "BM 86.25 der NSB in H0 von NMJ und Philotrain: In Kooperation der norwegischen und niederländischen Firmen entstehen mehrerer Varianten diese Triebwagenmodells. Philotrain wird in diesem auch den Benzoltriebwagen BC4vT 761 der DRG in Messingtechnik für die Nenngrössen H0 und 0 als Kleinserie fertigen"
Det er noen skrivefeil i den tyske originalteksten som kanskje gjør den litt mindre troverdig som kilde, men oversatt lyder omtalen av NSB-modellen: "NSBs BM 86.25 i H0 fra NMJ og Philotrain: I samarbeid mellom det norske og det nederlandske firmaet kommer flere varianter av denne motorvognmodellen." Så ut fra denne kilden var det i hvert fall i Nürnberg kunngjort at dette var en samarbeidsmodell mellom NMJ og Philotrain, og at Philotrain skulle produsere den ligger implisitt i henvisningen til at Philotrain også skulle produsere ("auch (...) fertigen") en tysk motorvogn.
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Litt. H"-loket ble laget i 3 versjoner: 2 svenske BJ H3s og SJ A8, samt nederlandske NS (husker ikke den litraen).
Det svenske loket var det samme, men i privatbaneversjon og farger, samt SJ utseendet etter at de overtok de 1948. Loket er kjent i Sverige som noe av det vakreste de hadde av damplok, samt det raskeste.
NS loket ble produsert i Sverige etter de samme tegningene som H3s, men med nederlandske tilpassninger. Loket gjør seg også meget bra i NS-versjon.
Modellen ble produsert som et samarbeid mellom Philtrain, NMJ og Perl i Sverige.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var bare Dovregubben som ble produsert av Lemacho. NMJ med Moe/Augbo overtok et prosjekt som Kit-kjeden i Stavanger hadde startet,men droppet ut av. Deretter bestilte NMJ El 5 og 67-settet fra Philotrain.(Samt et svensk damplok.) Men så overtok Samhongsa i Korea NMJ-produksjonen. Blant annet alle 86/91-settene. For noen år siden hoppet NMJs kontaktmann i Samhongsa "BonYoung" av fra denne fabrikken og begynte for seg selv. NMJ satset på avhopperen, og han har til denne dag laget modellene til NMJ. Hverken Samhongsa eller "avhopperens" navn står nevnt på NMJ-eskene, slik de fra Lemacho/Philotrain gjorde.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Philotrain samarbeidet med NMJ om El5, BM67, SJ Litt. H? (som også gikk i Holland) og etseplater til trevogner/stålvogner. Philip Friskorn (Pilotrain) har alltid vært NMJ´s gode forbindelse og forhandler i Holland.
Jeg mener derimot at Phiotrain ikke har hatt noe annet å gjøre med BM86 enn å være en forhandler?
|
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dessuten selger de vognsider samt medfølgende tak til bruk på de gamle Lima B3-vognene. Etter at NMJ kom med den nye,flotte B3-serien sin har mange lagt Lima i skuffen. Nå kan de ta dem opp derfra og bygge om til flotte modeller. For eksempel B2 turistvogn.Nysølv vindusrammer og komplette dekaler gir et flott sluttresultat. Og er du virkelig nøye, så får du også kjøpt korrekte boggi-sider som festes uten på de gamle fra Lima etter at du har slipt dem ned en smule.Fyldestgjørende brukerveiledning følger også med.
I det hele tatt VELDIG hyggelig at Scandinavian Miniatures er oppe og går igjen.
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du finner kanskje ikke denne, men diverse byggesett til gamle trevogner basert på Rocos understell på www.messingmodeller.no |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Philotrain samarbeidet ihvertfall om messingmodellen NMJ hadde av BM 86, Bladde gjennom noen gamle tyske MJ-tidsskrifter nylig, og der var BM86 avbildet som en Philotrain/ NMJ-modell
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I motsetning til Dovregubben som nå dukker opp en gang i uken :-), så har jeg aldri sett dette eller tilsvarende byggesett til salgs, hverken her på forumet eller andre plasser. Det er nok en del år siden det ble produsert, og neppe i særlig stort opplag. Men det går jo an å komme med en oppfordring: Dersom noen har byggesett av norske modeller som de mest sannsynlig aldri kommer til å bygge, så legg de ut for salg. Tror neppe det bli problem å få omsetning på slikt. Og nede i en skuff gjør de liten nytte. Kartonger og plastposer med etset messing er heller ikke noe stas i vitrineskapet. Få det på skinner!! |
||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
er det mulig å få tak i dette ombyggnings sett nå, noen som vet??
|
||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er et bilde av modellen.
Edited by Stein - 22 januar 2010 at 17:49 |
||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var Lemaco som i 1988 lagde Dovregubben i 350 eks. Mener i midlertid at NMJ samarbeidet med Philotrain tidligere. Har selv bygget et messing ombyggingssett for Roco trevogner Litra BF 32. Mener å huske at det stod Philotrain på den esken. Link til forbildet finnes her: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?hid=1671&aut=&eng=
|
||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ser ut til at det er en og samme byder; altså han har forhøyet sitt eget bud to ganger. Utropsprisen er i samme størrelsesorden som de andre "gubbene" som har vært til salgs i det siste.
Husker at stod Lemaco på esken til "forrige" eBay-gubbe som var til salgs.
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
RuneB
FREMO-forummedlem Joined: 05 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda, det var Lemaco
|
||
traiNman
Veteran Joined: 07 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var det Lemaco som laget gubben? Jeg har alltid trodd det var Philotrain.
Stiv utropspris, men han har tydeligvis 3 bud allerede.
Petter
|
||
RuneB
FREMO-forummedlem Joined: 05 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da er det en til salgs igjen... Denne gang i England: Starting bid GBP 1,200.00 |
||
Pjokken
Nykommer Joined: 13 desember 2009 Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og det er omtrent hva man kan forvente å betale for en Gubbe idag. Det ble etter det jeg vet produsert omtrent 350 stykker av disse,men endel ble solgt til utlandet. Det ser vi jo bl.a. på eBay.de.
Vær imidlertid oppmerksom på det spesielle strømopptaket, som tar opp en kurs fra tenderen og den andre kursen fra loket. Her er det lett duket for kortslutning om tender og lok klincher eller i koblingen, som er rene Andeby-oppfinnelsen. Det sitter dessuten dioder både i tender og lok som heller ikke er av den beste sorten. Tyngdeloddet i tenderen har også lett for å falle ned innvendig,og kan føre til el-krøll. Det er derfor vanlig at de tre pærene i baklyktene ryker raskt om loket er mer ute av vitrineskapet enn inni.
Det greieste er å "røske" ut hele skiten og bytte alt. Ved digitalisering følger jo dette med i prosedyren.Ved en utbedring av analog variant kan det være lurt å koble strøm i tender og lok påny ved faste ledninger med minikontakter.
Mange vil heller ha en 26-,30- eller 31-maskin fordi de hevder Gubben bare servet Dovre og ble laget i så få eksemplarer. Men Gubben er Gubben, og jeg synes det er en fryd å koble den opp foran teakvognsettet mitt.
|
||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med dagens euro kurs blir ikke prisen 13000, men i overkant av 11000. Selv om en er lovlydig å betaler moms, ender prisen på ca 14000.
|
||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
||
Pjokken
Nykommer Joined: 13 desember 2009 Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det får da være grenser for å legge seg flate for skattekåte politikere. Betale enda mere skatt enn staten selv krever..? Nei,vet du hva!
|
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kjøper man brukte varer på eBay så får man jo ikke selgeren til å trekke fra den utenlandske momsen. Har varen en verdi over NOK 500 risikerer dermed å betale norsk MVA selv om det opprinnelig er betalt MVA i opprinnelseslandet.
Da blir det jo dobbel MVA. Prøv å få tollvesenet å avstå fra fra kravet om å betale norsk MVA for varer med verdi over NOK 500. Den tror jeg at du får problemer med. Edited by KjellAn - 04 januar 2010 at 09:50 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, hvor har du dette fra? Alle nordmenn har anledning til å bringe med seg varer til privat bruk uten at det skal svares for norsk toll eller MVA så lenge man holder seg innenfor verdigrensene på NOK 3000 og NOK 6000 ved opphold i utlandet på hhv. under eller over 24 timer. Disse verdigrensene omfatter også verdien på mat, tobakk og alkoholholdige drikkevarer som føres inn i Norge - så fremt man overholder grensene for de enkelte vareslagene. Ved slik innførsel av varer skal det ikke betales MVA til Norge så lenge det også er betalt MVA i opprinnelseslandet. Den tyske MVA er på 19 %. Den svenske og norske MVA er på 25 %. Det er videre ingen toll- eller MVA-grenser innen EU. Det er altså helt legitimt å spare penger ved å betale tysk MVA, få varen fraktet til et annet EU-land, hvorfra man henter sine varer som er kjøpt i EU, og bringer disse toll- og MVA-fritt inn i Norge så lenge verdiene på hhv. NOK 3000 og NOK 6000 overholdes. Er det noen som fortsatt noen som synes det greit at Norge står utenfor EU. Edited by KjellAn - 04 januar 2010 at 09:17 |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 594 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da ser vi gjerne at du kommer med en henvisning til bestemmelsen.
|
||
Terje V.
|
||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
At sende til Sverige for å unngå mva er i henhold til det norske lovverket ulovlig. Et tips til dere som liker å fortelle alle at dere gjør det slik. mvh ElPro |
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis man bor nær nok Strömstad (eller annet svensk postkontor) til at reisen tur/retur er billigere enn momsen man sparer...
Fra Kristiansund er ikke det noe alternativ er jeg redd!
For ordens skyld så skal det jo nevnes at mange selgere av mer kostbare MJ-artikler på ebay er firma, og de kan ofte trekke fra tysk moms når varen sendes til Norge. Edited by Øyvind Erik - 01 januar 2010 at 13:42 |
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Følgende løsning finnes for dem som ikke synes det er særlig givende å betale MVA 2 ganger (den er jo allerede betalt første gangen loket ble solgt som nytt - enten i Norge eller i Tyskland).
Be f.eks. selgeren om å sende varen til deg med adresse Poste Restante hos Postens Företakscenter i Strömstad. Da sendes varen innen EU og det skal ikke betales ny MVA. Din utfordring blir å hente varen i Sverige og bringe din inn i Norge uten å betale norsk MVA. Man har lov til å bringe varer inn i Norge til en verdi av NOK 3000 eller NOK 6000 dersom man har vært i utlandet hhv. mindre eller mer enn 24 timer. Så får man jo håpe at man er mange nok i bilen til at man får med seg verdier tilsvarende det man har kjøpt i utlandet. En enkelt vare som ikke lar seg dele i naturlige bestanddeler slik at hver del har verdi under ovennevnte verdier kan jo by på visse utfordringer. Dette bare som et tips for dem som vil spare 3000 kroner som ellers ville gått til den norske statskassen. Jeg har benyttet meg av denne løsningen ved flere kjøp på tyske eBay. Det er bare å opprette 2 alternative adresser på din eBay-profil - og velge den som passer best i hvert enkelt tilfelle. |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |