MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Når man er blitt hekta på FREMO!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Når man er blitt hekta på FREMO!

 Post Reply Post Reply
Author
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Når man er blitt hekta på FREMO!
    Posted: 25 november 2009 at 22:55
Har interesert meg for FREMO en god stund nå. Men på messen her i Bergen så ble jeg frelst med å få oppleve hvordan et trafikkspill er Very Happy så da tenkte jeg: Jeg må begynne med FREMO. Og slik har det nå endt.

Planen er å bygge en streknings modul med noen sidespor der Jargrens brændsels transport skal holde til. Denne eller de modulene skal kunne ta i mot en vogn med gjødsel til bonden i strøket, lasting og lossing av tømmer varer. bensin og diesel transport. De kan også ta imot og levere kull og koks. så det blir en del spor på de(n) om noen har inspil å komme med så rop ut! Smile

Er nesten ferdig med lageret for ved og tømmer, mangler bare taket på det. og noen små detaljer. 


Edited by Stian - 25 november 2009 at 22:55
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 november 2009 at 23:35
Velkommen til miljøet StianSmile
Jeg syns du har en fin tanke bak moduldrømmen din. Moduler med sidespor hvor det skapes trafikk er en mangelvare pr. i dag, og en slik modul i en eller flere seksjoner vil nok bli flittig bruktSmile.
 
 
En liten tanke må være at jeg ikke er helt sikker på hvorvidt det trengs så mange sidespor så lenge det dreier seg om en "kunde". Ut fra vognlasttankene dine får jeg inntrykk av at det dreier seg om eldre epoke og da vil jeg tro en slik lokal industri mest sansynlig hadde bare et spor, til nød to, hvor vognene ble losset på rad og rekke etter hverandre.
 
 
Men det som er viktig er at sidesporet blir tilstrekkelig til at det kan losses flere vogner på en gang.
 
Og at industrien ser ut til å kunne forsvare anleggelsen og bruken av sidesporet. Ikke nødvendigvis ved at selve bygningene blir så store, men at hele scenen gir inntrykk av at bedriften strekker seg utenfor modulens rammer.
 
Lykke til med prosjektetSmile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2009 at 14:24
Er eldre epoke det dreier seg om jaSmile

Grunnen til at det kan bli en del spor er at dette skal også kunne brukes hjemme siden jeg ikke har alverdens plass. og at det skal bli enklere å skifte vogner. Men jeg skal ha et spor til bensin/diesel siden det er et brannfarlig materiale, 

sporplanen Smile




Edited by Stian - 26 november 2009 at 14:25
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2009 at 18:50
Det eneste som mangler i denne flotte byen jeg bor i er FREMO avdeling BergenWink
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2009 at 23:18
Ja, det virker som gutta der borte heller kjører togene rundt og rundt i ringTongue
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2009 at 00:19
Originally posted by eika eika wrote:

Ja, det virker som gutta der borte heller kjører togene rundt og rundt i ringTongue
  
Det skal vell ikke så mye til før man kan kjøre A til B på "Bergens modulene" heller.
Man bytter bare ut de to endemodulene som brukes til og mate retursporet med, setter på to mater stasjoner på det synlige sporet og vips så er det et A til B anlegg  Smile ....
 
Kan ikke tenke med at det er vanskeligere en det  Embarrassed .
 
Men det blir vell litt vanskeligere og koble sammen de to modul typene.
Bergens modulene har en litt annen måte og føre strømmen på en Fremo, men jeg antar at det ikke skal være noen hindring i og kjøre A til B på Bergens modulene.


Edited by Tåge - 27 november 2009 at 00:27
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.