MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Endestasjoner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Endestasjoner

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Endestasjoner
    Posted: 01 november 2009 at 19:41
Hei!
 
I Railway Modeller juli "09, og nå senest i Miba Spezial nr. 82 er det britiske anlegget "Berrow Branch" omtalt. Anleggets konsept er en sidebane med en endestasjon (skyggestasjon - endestasjon), som i sin tur grener av til nok en liten sidebane med en liten endestasjon. Det genererer således mye trafikk i forhold til sin størrelse.
 
Det finnes nok ett forbilde for alt, men nødvendigvis ikke i Norge; Mitt spørsmål er således hvorhvidt det har vært noen endestasjoner i Norge, som har vært endestasjon for to baner,eller en bane og ett lenger sidespor, samtidig? Jeg tenker ikke på store stasjoner som gamle Vestbane- eller Østbanestasjonen.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 20:16
Med mer eller mindre fantasi, men også med en sannhetsvri:
 
Kristiansand endestasjon for:
Oslo - Kristiansand
Stavanger-Kristiansand
Setesdalbanen til Kristiansand
 
Stavanger endestasjon for:
Kristiansand- Stavanger
Aalgaard?- Stavanger
SOHo
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 23:46
Bergen har jo en avgrening til godsterminalen på Minde. Om dette karakteriseres som sidebane eller sidespor vet jeg ikke.
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 00:03
Bergen er jo en stor stasjon, men den fyller nok kriteriene som er satt i hvert fall et år etter at Ulrikentunnelen ble åpnet. Da gikk hovedlinjen med alle fjerntog via den nye tunnelen, mens den gamle linjen fortsatt hadde lokaltogsdrift til Nesttun. Etter altfor kort tid ble denne linjen kuttet ned til sporet til Minde som traiNman nevner.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 248
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 00:10
Mener også å huske at gamle Tønsbeg stasjon hadde en sporplan som gjorde den til sekkestasjon for Jarlsbergsbanens to grener, samtidig som den var utgangspunkt for Tønsberg-Eidsfosbanen. Men dette arrangementet varte vel kun til omkring første verdenskrig.
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,141 seconds.