Print Page | Close Window

Endestasjoner

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4870
Printed Date: 23 november 2024 at 07:58
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Endestasjoner
Posted By: Roger
Subject: Endestasjoner
Date Posted: 01 november 2009 at 19:41
Hei!
 
I Railway Modeller juli "09, og nå senest i Miba Spezial nr. 82 er det britiske anlegget "Berrow Branch" omtalt. Anleggets konsept er en sidebane med en endestasjon (skyggestasjon - endestasjon), som i sin tur grener av til nok en liten sidebane med en liten endestasjon. Det genererer således mye trafikk i forhold til sin størrelse.
 
Det finnes nok ett forbilde for alt, men nødvendigvis ikke i Norge; Mitt spørsmål er således hvorhvidt det har vært noen endestasjoner i Norge, som har vært endestasjon for to baner,eller en bane og ett lenger sidespor, samtidig? Jeg tenker ikke på store stasjoner som gamle Vestbane- eller Østbanestasjonen.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: Sven Ole
Date Posted: 01 november 2009 at 20:16
Med mer eller mindre fantasi, men også med en sannhetsvri:
 
Kristiansand endestasjon for:
Oslo - Kristiansand
Stavanger-Kristiansand
Setesdalbanen til Kristiansand
 
Stavanger endestasjon for:
Kristiansand- Stavanger
Aalgaard?- Stavanger


-------------
SOHo


Posted By: traiNman
Date Posted: 01 november 2009 at 23:46
Bergen har jo en avgrening til godsterminalen på Minde. Om dette karakteriseres som sidebane eller sidespor vet jeg ikke.


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 02 november 2009 at 00:03
Bergen er jo en stor stasjon, men den fyller nok kriteriene som er satt i hvert fall et år etter at Ulrikentunnelen ble åpnet. Da gikk hovedlinjen med alle fjerntog via den nye tunnelen, mens den gamle linjen fortsatt hadde lokaltogsdrift til Nesttun. Etter altfor kort tid ble denne linjen kuttet ned til sporet til Minde som traiNman nevner.

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.


Posted By: Øyvind Erik
Date Posted: 02 november 2009 at 00:10
Mener også å huske at gamle Tønsbeg stasjon hadde en sporplan som gjorde den til sekkestasjon for Jarlsbergsbanens to grener, samtidig som den var utgangspunkt for Tønsberg-Eidsfosbanen. Men dette arrangementet varte vel kun til omkring første verdenskrig.

-------------
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net