MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ EL-17 Topline
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ EL-17 Topline

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ EL-17 Topline
    Posted: 02 oktober 2009 at 00:13
Noen som har noen triks for å åpne dette lok"et? Får det rett og slett ikke til og er redd for å ødelegge noe..
ace@samlerforumet.net
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2009 at 00:34
Var ikke verre enn å bøye ut kåpen.. Bare min som satt ekstra godt fast ;-)
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Nils Småservice View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 10 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Småservice Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2009 at 09:40
Bøy kåpen litt ut må midten, så går det fint.

Vær nøye med å sette dekoder riktig vei. Ellers kan den gå i stykker.
Jeg satt inn en LokPilot feil vei, kortslutnings beskyttelsen startet.
Har ikke den dekoderen du setter inn det, går det nok dårlig.

Hilsen nils
NILS" SMÅSERVICE
Driver med alt jeg får betalt for,
såfremt jeg har lyst.
+47 90 17 68 76
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2009 at 09:44
Originally posted by Nils Småservice Nils Småservice wrote:


Vær nøye med å sette dekoder riktig vei. Ellers kan den gå i stykker.
Jeg satt inn en LokPilot feil vei, kortslutnings beskyttelsen startet.
Har ikke den dekoderen du setter inn det, går det nok dårlig.

Hilsen nils
 
Virkelig? Det eneste som skal skje hvis pluggen følger DCC standarden er jo at lyset ikke skal virke om du setter dekoderen feil vei.
 
Kai
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2009 at 16:33
Står advarsel i medfølgende bok at dekoderen faktisk kan ødelegges. Stusset på dette selv.. Viktig å sette rød ledning mot rød prikk!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 oktober 2009 at 23:06
Fikk min Flåmsbana i posten ikveld...
NMJ har en stor stjerne i taket etter den MEGET nydelige modellen som komStar
Fikk lurt i den en lyddekoder og... Da ble opplevelsen x10!!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 00:21
Hvilke lyddekoder brukte du i din EL 17?
Det hadde vært veldig gøy å kjøpe en lyddekoder til den, når jeg skal kjøpe den.
Eirik
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 07:30
Fant plutselig en her  Thumbs Up
 
Tom
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 10:33
Originally posted by bergsagel bergsagel wrote:

Fant plutselig en her  Thumbs Up
 
Tom
Bare husk at det er 28mm høytaler som skal i det loket, Tom!!!Evil Smile
Det å ha lyd i gir en utrolig ny kjøre følelse i MJ!
Jeg kommer til å kjøre mitt Flåmsbana sett på Hobbymessen på Voll!!

Edited by Ørjan - 03 oktober 2009 at 10:34
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 10:35
Originally posted by eibro eibro wrote:

Hvilke lyddekoder brukte du i din EL 17?
Det hadde vært veldig gøy å kjøpe en lyddekoder til den, når jeg skal kjøpe den.
Glemte å skrive at det var ESU v3.0/3.5 lyddekoderSmileClap. Bare husk at det er 28mm høytaler som jeg skrev til Tom. Tom har jo i butikken sinBig smile 

Edited by Ørjan - 03 oktober 2009 at 10:36
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 10:39
Originally posted by bergsagel bergsagel wrote:

Fant plutselig en her  Thumbs Up
 
Tom
 
Hvilken lydfil bruker du?
 
Kai
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 12:11
Takk for svar.
Eirik
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 13:01
Etter å har snakket med Dr.Jevistad har han anbefalt lyden til El.18/Re460Wink
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 13:05
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Etter å har snakket med Dr.Jevistad har han anbefalt lyden til El.18/Re460Wink
 
Hvordan er hornet på den forhold til en El17?
 
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 13:09
Originally posted by Kait Kait wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Etter å har snakket med Dr.Jevistad har han anbefalt lyden til El.18/Re460Wink
 
Hvordan er hornet på den forhold til en El17?
 
Det har jeg ikke funnet ut enda da jeg installerte dekoderen kl 2300 igårDead
Er noe jeg skal finne ut i løpet av helgen og gi en tilbakemelding her inneSmileClap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 13:40
Originally posted by Kait Kait wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Etter å har snakket med Dr.Jevistad har han anbefalt lyden til El.18/Re460Wink
 
Hvordan er hornet på den forhold til en El17?
 
Nå blir det visst fremstilt her som om jeg skulle være ekspert på loklyder, men det stemmer ikkeSmile
Men nettopp fløyta er vel etter det jeg har forstått det som er mest likt mellom El 17 & 18.
Maskinromslyder og frekvensmodulasjonslyder er litt vanskelig å kontrollere, da El17 er en sjelden gjest her i sørvest for tiden, men etter det jeg selv kan huske og også blitt fortalt, så er det ikke så ulikt.
El18 fløyte kan høres her:
Back to Top
Torgeir View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 09 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 14:17
Mener å huske fra den tiden jeg kjørte 17 her nede så er lyden mer lik EL 14 enn EL 18.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 22:52
Jeg har bestilt El 17 Flåmsbana i 3R.
Noen som har hørt om den versjonen har kommet ennå?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2009 at 23:13
nei 3r har ikke kommet enda.... kjøpte meg en i nydesign selv om den er feil epoke for meg. men vær obs på at speilene kan knekke lettCry
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 13:04
Legger med noen bilder av min El.17 2230 Flåmsbana. Har satt i en ESU lyddekoder, men har ikke fått helt de rette lydene enda. Ekstradeler som speil og stiger er ikke satt på enda. Er en plastikmodell med Superline detaljer i mine øyne.ClapClapClap


Edited by Ørjan - 04 oktober 2009 at 13:08
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 13:11
De kontinentale lok som er teknisk mest likt El 17 er sveitsiske Re4/4 IV og DB Br.120.
Begge disse lok har "konvensjonell" asynkrondrift med thyristorer ( - også i slukkekrets) og temmelig lav "choppefrekvens" - derfor den typiske "hylingen".
Lyden til Br. 120 finnes hos ESU.  - Jeg ville derfor ha benyttet den som grunnlagslyd og heller byttet ut kompressor og fløyte.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 13:36
Flåmbsbaneloket 2231 har vært på Jærbanen også:
Stavanger stasjon, 25. mars 2008
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 19:51
Originally posted by Stian Stian wrote:

nei 3r har ikke kommet enda.... kjøpte meg en i nydesign selv om den er feil epoke for meg. men vær obs på at speilene kan knekke lettCry


Ååå.. det går nå en 3r hos AMJLOL

Hilsen NilsSmile
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 20:59
Jeg har som nevnt bestilt loket som 3R fra NMJ, men kan jo fristes til å gjøre jobben selv. Og så slipper jeg å vente.

Er det spesielle momenter ved ombygging fra 2R til 3R?
Hvordan var tilgjengeligheten til ledninger fra strømopptaket til dekoderkontakten?
Hvordan er det med plass til å montere slepeskoen under den ene boggien uten at drivverket kommer i konflikt med slepeskoen eller kortslutter?
Hvordan fungerer hjulprofilet på på modellen på Märklin-sporet? Jeg regner ikke med at 3R-modellen leveres fra NMJ med NEM340-profil (Märklin-hjul).
Jeg regner også med at man kan spare kostnader til en AnDi-dekoder (som vanligvis leveres med 3R-modeller fra NMJ), og heller bruke en del av denne verdien til en lyd-dekoder i stedet som nevnt foran i denne tråden.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 22:10
Ligger denne filen ut åpen KjellH? 
Da kunne man bare byttet ut tyfonen med en ifra et El17 klipp, Må være folk som har video av det ute her?
 
Var slik det ble lyd i Jon Einars og min sin El13, tok lyden til tyfonen ifra en videofilm..


Edited by SveinR - 04 oktober 2009 at 22:11
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2009 at 22:21
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Ligger denne filen ut åpen KjellH? 
Da kunne man bare byttet ut tyfonen med en ifra et El17 klipp, Må være folk som har video av det ute her?
 
Var slik det ble lyd i Jon Einars og min sin El13, tok lyden til tyfonen ifra en videofilm..
Eller finne en som er meget lik i biblioteket til ESU??
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 11:26
Lydfilen til både BR 120 og Re 4/4 IV ligger åpen for nedlasting fra ESU.
Du trenger en LS3.5 - 8MB-dekoder.
For meg virker inverterlyden "riktigere" i det sveitsiske loket.
Tror alt utenom horn kan brukes her?
Den har nummer 52468 hos ESU.
Back to Top
Nils Småservice View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 10 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Småservice Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 18:23
Hei

Er det spesielle momenter ved ombygging fra 2R til 3R? Ja
Hvordan var tilgjengeligheten til ledninger fra strømopptaket til dekoderkontakten? God
Hvordan er det med plass til å montere slepeskoen under den ene boggien uten at drivverket kommer i konflikt med slepeskoen eller kortslutter? Veldig dårlig
Hvordan fungerer hjulprofilet på på modellen på Märklin-sporet? Jeg regner ikke med at 3R-modellen leveres fra NMJ med NEM340-profil (Märklin-hjul). Veldig bra på C-skinner
Jeg regner også med at man kan spare kostnader til en AnDi-dekoder (som vanligvis leveres med 3R-modeller fra NMJ), og heller bruke en del av denne verdien til en lyd-dekoder i stedet som nevnt foran i denne tråden. Riktig Smile

Slepesko feste må tilfreses. Og støpes. Ikke mulig å montere rett på.
Ta bort tannhjul til en drivaksel.
Fjerne "tannhjulbeskyttelse" totalt.
Montere ny aksel med gummi. Da blir trekkraften meget god.

Lykke til
Hilsen Nils
NILS" SMÅSERVICE
Driver med alt jeg får betalt for,
såfremt jeg har lyst.
+47 90 17 68 76
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 20:09
Hei Nils

Dette høres jo ikke helt håpløst ut. Jeg har jo gjort lignende inngrep ved ombygging av en Roco El 16 fra 2R til 3R.

Vi kan jo ta en prat om detaljene på onsdag.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2009 at 18:48
Det er ikke lett.....
..... å tilfredstille kravstore MJere (som undertegnede)!!! :-)
 
Har fått mine første eksemplarer av NMJ´s El 17 - og etter førsteinntrykket er jeg mektig imponert!!
Dette er - tross alt- "svennestykket" til NMJ når det gjelder masseproduserte lokmodeller. - Blir BM69 like bra, er jeg glad for at produksjonen ikke ble startet på det grunnlag jeg fikk se på en av prototypene fra Heljan.
Sammenliknet med messingmodellene, merker man knapt forskjell i detaljutførelse og finish - og målt mot andre skandinaviske modeller (JECO, HobbyTrade, Heljan) er dette slett ikke noe å skamme seg over - heller det motsatte!
 
Mitt inntrykk er at denne modellen rent teknisk, går de andre produsenter en høy gang. - Selv Roco har noe å hente ut fra dette. Det er ikke gjordt noen "billige løsninger" så langt jeg kan se? - Heller tvert om!
Motoren er fra Canon  i Japan (og ikke noen "billig kineser" som hos de andre). Jeg antar også at dette er en klokkeankermotor ("System Faulhaber") da jeg ikke klarer å finne noen "poler" og startspenningen er som for andre klokkeankermotorer? - Samme motor sitter forøvrig i Dm3 til Fomras.
Når man ser på den detaljerte delelisten (i forøvrig den beste bruksanvisning som finnes på noen NMJ-modell) ser man at det til og med er brukt lagerforinger i gearboksene.  Imponerende og bra!
- Slikt har jeg aldri sett på en modell i dette prissegment! Derfor er kjøreegenskapene utmerket - etter det jeg kan bedømme etter en kort prøvetur.
Når alt dessuten koster omtrent halvparten av hva svenskene må betale for tilsvarende "kinamodeller" fra Jeco, må dette sies å være rimelig!
 
Litt "malurt" er det allikevel:
På den ene modellen jeg fikk, var metallgitteret (!) over ett av luftinntakene fallt av. Årsak - dårlig arbeid ved limingen. Ellers var den gummipakning som ser ut til å stå på innsiden for å tette for "falskt lys" fra lysdiodene i skjøten mellom chassis og kåpe i frontene, plassert noen tiendeler for langt inn i kåpen. Derfor hadde den ingen funksjon før den ble flyttet litt ut. Da ble dette helt bra!
- Igjen dårlig montering og kvalitetskontroll - men lett å rette på! 
 
Grunnet de gode kjøreegenskapene, satte jeg inn en enkel dekoder (ESU LokPilot Basic eller Bachmann 36-553 som er den samme). Loket gikk utmerket med denne dekoder, så noe mer kostbart er ikke nødvendig på dette loket for å oppnå gode kjøreegenskaper - også digitalt.
 


Edited by Kjell H. - 09 oktober 2009 at 18:51
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.