MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Godstrafikk på Kristiansandstreffet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Godstrafikk på Kristiansandstreffet

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2009 at 20:22
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Prøv her:

http://www.jernbanen.dk/

Helt til venstre finnes et felt til beregning av kontrollsifferet

Den var kjekk DC!Clap
....bortsett fra at den forlanger 11 siffer.... den tyske varianten fungerte dog for mine Tbis som har 8 siffer... Takk DC Clap
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2009 at 20:32
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Jeg starter pent med en bedrift på Sandnes som heter Karl Kjosavik AS, og som hadde eget lastespor på Sandnes stasjon.
Dette sporet vil med all sannsynlighet bli tatt i bruk igjen i modell i høst, og vi ønsker derfor at noen med en eller flere Tbis vogner kan tilby å frakte emballasje
...har 3 stk Tbis,hvorav to må omlittereres.....hvordan finner jeg ut hvilket siffer som skal stå bak bindestreken? er det noen måte å regne ut det på? sitter på 3 stk med vogn nummer 571 5000-9.....det jo bare å telle oppover 5001,5002 osv...men hva ska stå bak bindestreken?
 
Hvilke dekaler bruker du til omnummereringen?
 
Kai
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2009 at 20:47
Originally posted by Kait Kait wrote:

 
Hvilke dekaler bruker du til omnummereringen?
 
Kai
...har et ark med letraset "gnukke" dekaler som jeg bruker til formålet.
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2009 at 21:11

Skal ha helt korrekt vognnummer må du nok ha samtlige siffer.

Du vil finner to rader med siffer over raden med 8 siffer. På første raden står det 21 og neste 76. Disse fire sifrene må også tas med i beregningen av kontrollsifferet.

Den tyske ser jeg ikke kan benyttes da den antagelig leter i en database og ikke regner ut kontrollsifferet. Den klarer ihvertfall ikke 21765715000 som skal gi kontrollsiffer 9 og heller ikke 21765715001 som gir kontrollsiffer 7


Du sier du bruker Letraset? Finnes det virkelig så små tall?

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2009 at 22:59
Jeg kan bekrefte at den danske formelen funker riktig.  Jeg prøvde den på noen vogner som ruller ute på spor i dag.
For moro skyld prøvde jeg den på noen standard vognmodeller jeg har. Der var 3 av 4 kontrollsifre feil ......
 
 
Forøvrig blir Børte å påtreffe i Voll-hallen i morra.  Noen andre?
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2009 at 23:12
Kanskje vi treffes da Børte? I 13-14 tiden? Må ta me meg eldste jenta på tur...
Blir vel å se i nærheten av Fremo anlegget.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2009 at 23:22
Blir hyggelig. Ørjan!
Nærheten til et fremoanlegg er jo det perfekte sted uansett anledning.
Bare gå etter fliret til en som forhåpentlig har ervervet seg en BreuertraktorBig smile
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 00:06
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Forøvrig blir Børte å påtreffe i Voll-hallen i morra.  Noen andre?
 
Tenkte meg bort en tur jeg også... Du ser meg nok til høyre rett innfor døreneThumbs Up Tar med en liten sak til deg Smile
 
 
Tom
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 00:11
Svineinfluensa på Gilja Sick
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 00:13
Då må du bare halla deg der oppe i Sirdal..LOL
 
Tom
På vei mot eliten, uten å bli sliten!
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 00:17
Spørs det ja...SickLOL
NB, Gilja er midt mellom Sirdal og Ålgård... for geografisk intreserte...Exclamation
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 11:18
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Blir hyggelig. Ørjan!
Nærheten til et fremoanlegg er jo det perfekte sted uansett anledning.
Bare gå etter fliret til en som forhåpentlig har ervervet seg en BreuertraktorBig smile
Står en på Ålgård... Me 2 G3 vogner fra CAD....Clap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 12:14
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

En litt spesiell vogn er forsøkt etterlignet og vil forhåpentligvis bli satt i trafikk på treffet.
 
Orginalen er fotografert av Petter Ramsdal på Paradis i Stavanger den 8. august 1999:
Dette var morsomt å se. For de som er "nye" kan det være "opplysende" med litt historie. Modellen kom nemlig først, MJF fikk laget en jubileumsvogn i 1992, hvorpå NSB malte opp en vogn som en "kopi". Et av de første eksempler på motsatt rekkefølge altså. Husker jeg ikke feil, fikk vi til og med et oppslag i MR på saken. Deretter ble det en slags stafett hvor folk landet rundt tok bilde av vognen og rapporterte hvor den var observert. Etterhvert kom det slitasje, smuss, grafitti på "kopien" og nå er altså ringen sluttet med denne modellen...Jeg sier bare GRATULERER med kreativt og flott modellarbeid.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 12:27
Men da må jo grafittimakern se å få endret "laser" til "user". Wacko

Er det noen som vet noe om vognas skjebne, forresten? Det er jo ikke akkruat slike vogner som er særlig mye brukt for tiden.
Svein S
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 13:59
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Skal ha helt korrekt vognnummer må du nok ha samtlige siffer.

Du vil finner to rader med siffer over raden med 8 siffer. På første raden står det 21 og neste 76. Disse fire sifrene må også tas med i beregningen av kontrollsifferet.

Den tyske ser jeg ikke kan benyttes da den antagelig leter i en database og ikke regner ut kontrollsifferet. Den klarer ihvertfall ikke 21765715000 som skal gi kontrollsiffer 9 og heller ikke 21765715001 som gir kontrollsiffer 7


Du sier du bruker Letraset? Finnes det virkelig så små tall?

ah...takk nok en gangThumbs Up........det fantes så små Letraset,har noen rester igjen,men de var en tanke for store til Tbis,må finne på noe annet her....de passet dog på et par andre vogner jeg har omlitterert..
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 14:39
Originally posted by ses ses wrote:



Er det noen som vet noe om vognas skjebne, forresten? Det er jo ikke akkruat slike vogner som er særlig mye brukt for tiden.
 
 
Vogna er blitt fast sammenkoblet med en tilsvarende vogn, og blitt littrert Hiirs. Har blant annet blitt kjørt til Ranheim med Tågab.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 16:11
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by ses ses wrote:



Er det noen som vet noe om vognas skjebne, forresten? Det er jo ikke akkruat slike vogner som er særlig mye brukt for tiden.
 
 
Vogna er blitt fast sammenkoblet med en tilsvarende vogn, og blitt littrert Hiirs. Har blant annet blitt kjørt til Ranheim med Tågab.


Hva er nummeret på vogna? Jeg antar at MJF-hjulet er blitt overmalt etterhvert?
Svein S
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 16:27
Originally posted by ses ses wrote:


Hva er nummeret på vogna? Jeg antar at MJF-hjulet er blitt overmalt etterhvert?
 
 
Nei, MJF-logoen var det som gjorde at jeg dro kjensel på vogna. Jeg la ikke merke til nummeret, men det er uansett endret siden vogna nå ikke er Hbi(kk)s lenger. Observasjonen mener jeg ble gjort i 2007, men det er all grunn til å tro at vogna fortsatt er bruk.
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 16:37
Ok. Siden jeg ser det toget nesten ukentlig, får jeg kanskje være litt observant. Men det er jo ikke sikkert at den går i den vognstammen fortsatt.
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 17:16

Kan denne vogna være interessant å ha med i treffet? Jeg kan selv ikke komme men jeg har allerede en annen vogn som skal være med på treffet alikevel. Håper at den blir klar til treffet. 


Kanskje noe å tenke på for dere andre? Ta med vogner fra venner å bekjente. Wink





Edited by Claes Lislerud - 24 oktober 2009 at 17:17
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 17:25
Hbbis vogn, Claes?
Uansett flott arbeid.Clap
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 17:44
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Kan denne vogna være interessant å ha med i treffet? Jeg kan selv ikke komme men jeg har allerede en annen vogn som skal være med på treffet alikevel. Håper at den blir klar til treffet. 

Gjett om, kjempetøft Claes!
 
Legger ved et bilde fra Paradis i 1992, mange av denne vogntypen der da.
 
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 18:07
Ja det stemmer at det er en Hbiss-tt. Og om dere er riktig heldige så kommer det to (2) slike!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 19:30
tror kanskje du sikter til denneWink
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 19:56
Ja den skiftetraktoren kommer vel også?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 20:00
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Ja det stemmer at det er en Hbiss-tt. Og om dere er riktig heldige så kommer det to (2) slike!
Litt tørre fakta:
 
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 20:31

Vogna di Svein, ser ut til å være i slekt med ett flyvende teppe...Wink Står kanskje strategisk plassret den Transporteren...LOL

Uansett ser dette flott ut, både vogn og skiftetraktor!!! Clap
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 22:00

3 stk Tbis in the making.......1 er ferdig smusset og de to siste skal møkkes til i natt en gang Wink

 
 
 
 
 
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 22:49
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Blir hyggelig. Ørjan!
Nærheten til et fremoanlegg er jo det perfekte sted uansett anledning.
Bare gå etter fliret til en som forhåpentlig har ervervet seg en BreuertraktorBig smile
Står en på Ålgård... Me 2 G3 vogner fra CAD....Clap
 
Du mener  disse?
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2009 at 23:17
Der var det noe ja...
Synd eg ikke fikk mer tid der idag, men det er en dag i morgen og.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.