Godstrafikk på Kristiansandstreffet
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4782
Printed Date: 22 november 2024 at 16:12 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Godstrafikk på Kristiansandstreffet
Posted By: jevistad
Subject: Godstrafikk på Kristiansandstreffet
Date Posted: 25 september 2009 at 15:32
Til alle som tenker å stille med godsvogner eller har moduler med godstrafikk på Kristiansandstreffet.
Kanskje vi kan legge ut ønsker og tilbud om ledig vognkapasitet i denne tråden?
Jeg starter pent med en bedrift på Sandnes som heter http://www.norengros.no/wsp/norengros3/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1055&table=PUBLISH - Karl Kjosavik AS , og som hadde eget lastespor på Sandnes stasjon.
Dette sporet vil med all sannsynlighet bli tatt i bruk igjen i modell i høst, og vi ønsker derfor at noen med en eller flere http://shop.nmj.no/images/47425.72pix_slide.jpg - Tbis vogner kan tilby å frakte emballasje til denne bedriften.
Leverandør bør være en eller annen papirfabrikk på østlandet, kanskje noen har noen gode tips?
for Vx Sandnes
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Replies:
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 25 september 2009 at 17:12
jevistad wrote:
Til alle som tenker å stille med godsvogner eller har moduler med godstrafikk på Kristiansandstreffet.
Kanskje vi kan legge ut ønsker og tilbud om ledig vognkapasitet i denne tråden?
Jeg starter pent med en bedrift på Sandnes som heter http://www.norengros.no/wsp/norengros3/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1055&table=PUBLISH - Karl Kjosavik AS , og som hadde eget lastespor på Sandnes stasjon.
Dette sporet vil med all sannsynlighet bli tatt i bruk igjen i modell i høst, og vi ønsker derfor at noen med en eller flere http://shop.nmj.no/images/47425.72pix_slide.jpg - Tbis vogner kan tilby å frakte emballasje til denne bedriften.
Leverandør bør være en eller annen papirfabrikk på østlandet, kanskje noen har noen gode tips?
for Vx Sandnes |
Frakten kan utmerket komme fra tidligere Norpapp på Hensmoen ved Hønefoss. Der ble det laget bølgepapp.
|
Posted By: eika
Date Posted: 25 september 2009 at 17:59
Nå satt arrangørene til klokken 4 i natt (+gjesp+) og skrev på en oversiktsliste over alle påmeldte industrier og frakter/vogntyper til/fra disse. Listen var da fortsatt ikke komplett. Bl.a. må arrangørene få bladd gjennom diverse epost for å finne nøyaktig oversikt over de forskjellige industriene på Sandnes og hva de skal motta og sende. De "gule sider" må og konsulteres for å finne oversikten for Ganns potteri.
Det kan godt være at det er ønskelig å ha en viss kontroll, eller kanskje til og med full kontroll med alle fraktkort for treffet slik det er på Gardermoen så vi vet at vi både får fraktkort med "fornuftige" frakter samt at vi kan styre vogner utover på anlegget til alle industrier for å få jevnt belegg i alle tog.
I fjor fikk jeg et inntrykk av at jeg på et tidspunkt snudde ryggen til anlegget 2 minutter og plutselig sto det 200 vogner på det hvorav det så ut som mange hadde eldgamle fraktkort til destinasjoner som ikke var med på treffet, eller rett og slett ikke hadde noe fraktkort og endte opp med å pendle mellom oppstillingsstasjonene mens industriene på anlegget skrek etter vogner. (Noe som selvklart og hadde med arrangørens ruteplanlegging og gjøre, noe som er et punkt vi forsøker skjerpe oss/meg på i år).
Aller helst ønsker vi oss at de som melder på godsvogner til treffet sender en mail til arrangørene (se mailadresse i ivitasjonstråden) med oversikt over godsvogner de melder på, og litra. Samt at vi får komplett oversikt over de forskjellige industriene på treffet og hva som forbrukes/produseres hvert enkelt sted slik at vi som nevnt kan utarbeide fraktkort basert på dette.
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 25 september 2009 at 18:28
eika wrote:
Det kan godt være at det er ønskelig å ha en viss kontroll, eller kanskje til og med full kontroll med alle fraktkort for treffet slik det er på Gardermoen så vi vet at vi både får fraktkort med "fornuftige" frakter samt at vi kan styre vogner utover på anlegget til alle industrier for å få jevnt belegg i alle tog.
|
Gjerne for meg, jeg tenkte bare å skape litt engasjement rundt godstrafikken.
Men min erfaring fra tidligere treff både her til lands og i utlandet er at hvis man ikke sørger for å ha fraktkort og vogner til å dekke fraktebehovet på sin modul, så skjer det fint lite på den modulen.
(nå har ikke jeg vært på Gardermo-treff ennå, det er mulig det fungerer annerledes der)
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: eika
Date Posted: 25 september 2009 at 18:36
Det er vel den iakttagelsen du har gjort som jeg og har fått med meg etter hvert... Og det er noe av grunnen til at jeg etter mange dype samtaler med Kai Solvei har begynt å helle mot en løsning hvor arrangøren stikker nesen sin litt mer opp i selve trafikkspillet siden det jo er den viktigste biten for et vellykket treff.
Til Gardermoen sitter Kai og lager alle fraktkortene på forhånd ut fra listen over påmeldt materiell som han får fra Steinar S. Dermed sikrer man seg at vognene får en fornuftig last, en fornuftig rute og at alle industrier blir betjent.
Det er noe lignende det vi har vurdert for Kristiansand og, men først må jeg få komplett oversikt over alle industrienes navn og drift .
Skal se om jeg kan få sendt deg et utkast i løpet av velden så kan du jo få fylle inn det jeg mangler på Sandnes og Gann
I tillegg sikrer vi oss som sagt på denne måten og mot at vogner blir stående på anlegget og ta opp plass uten at det finnes noe fornuftig fraktkort til den.
En oppfordring til alle som skal ha med materiell til Kristiansand er at de lager vognkort av den nye smale typen som gutta på Gardermoen har utviklet da disse er mye lettere å håndtere.
Er det noen som har problemer med å produsere vognkort selv til vognene sine så ta kontakt så skal vi hjelpe etter beste evne!
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 27 september 2009 at 15:35
På modulen Skillerud blir det i disse dager 2 industrispor.
Det ene er til Skillerud oljelager som mottar et par tankvogner daglig med bensin og oljeprodukter.
Det andre er til Felleskjøpet Skillerud som importerer traktorer og annet landbruksutstyr. De tar også imot gjødsel, gjerdestolper og -tråd og mye annet til landbruket. Også noe husholdningsprodukter og arbeidstøy hadde jeg tenkt.
Jeg fant et byggesett fra Preiser som ble til en passende vognlast:
Kjempefint hvis noen til Kristiansandstreffet har med med last, f.eks traktorer av moderne type.
Særlig kunne jeg ønske meg Os-vogner med kunstgjødsel i store hvite sekker fra Hydro Porsgrunn. Slike var vanlige å se i godstog på 90-tallet.
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: MY1201
Date Posted: 27 september 2009 at 22:17
Oarn wrote:
Særlig kunne jeg ønske meg Os-vogner med kunstgjødsel i store hvite sekker fra Hydro Porsgrunn. |
Noe for Duha og Alvalia å lage i modell?
------------- Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig.
|
Posted By: bergsagel
Date Posted: 27 september 2009 at 23:11
Om noen kan donere et bilde eller fem, så kan vi se på saken
Tom
------------- På vei mot eliten, uten å bli sliten!
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 27 september 2009 at 23:42
bergsagel wrote:
Om noen kan donere et bilde eller fem, så kan vi se på saken
Tom |
Det må vi prøve å få tak i.
Husker også at det nesten alltid sto Os"er og Kbps"er på Notodden stasjon med disse storsekkene på.
Disse minns jeg var litt gulaktige og merket med "oksyderende materiale", så det var nok noe annet enn fullgjødsel i disse?
Men det i ble allefall produsert på Norsk Hydros fabrikker på Notodden, for det er ikke så lett å glemme lyden av Di2"eren som som dro disse vognen opp bakken fra http://trips.rool.no/dagbok - industriområdet
Her er et bilde fra http://trips.rool.no/pictures/RO-19910605-28s.jpg - pakkeritomta på Rjukan
Flere bilder http://trips.rool.no/rjukantrafikken_del2 - her , se også på http://trips.rool.no/tog - hovedsiden Drammen-Skien-Tinnoset-Tinnsjøen-Rjukanbanen.
Mye snadder!
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 28 september 2009 at 23:24
Har noen sekkelaster fra http://www.harburnhobbies.co.uk/ - Harburn som kunne passe som gjødsel.
Så dersom noen kunne duplisere sekkene til venstre slik at de fylte Os"en så hadde jeg vært bra fornøyd
Kløfta-gutta, ser dere dette? En bra jobb for dere som er så gode i resinstøp!
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: bergsagel
Date Posted: 29 september 2009 at 19:23
Da er hjulene i gang. Produskjon av prototypen til kunstgjødsel last er iverksatt..
http://trips.rool.no/den_store_dampdagen - http://trips.rool.no/den_store_dampdagen
------------- På vei mot eliten, uten å bli sliten!
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 29 september 2009 at 20:49
bergsagel wrote:
Da er hjulene i gang. Produskjon av prototypen til kunstgjødsel last er iverksatt..
http://trips.rool.no/den_store_dampdagen - http://trips.rool.no/den_store_dampdagen
|
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 30 september 2009 at 01:59
bergsagel wrote:
Da er hjulene i gang. Produskjon av prototypen til kunstgjødsel last er iverksatt..
http://trips.rool.no/den_store_dampdagen - http://trips.rool.no/den_store_dampdagen
|
Ah! Fantastisk! Et lite fromt ønske, og så setter noen i gang!
En kommentar til bildene:
I følge min far, som mang en gang hadde godstog til Tinnoset, så er det ekstrem krapp kurve i sporet der det deler seg på fergedekket. Derfor trekking vogner med vaier for å unngå ombufring. Blant jernbanefolk kalt "Tinnosmiddel".
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: eika
Date Posted: 30 september 2009 at 11:29
Forøvrig har modeller fra Harbourn vært å få i butikk her i landet noen år alt, men jeg fant ikke sekkene når jeg sjekket hyllene i går dessverre
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 16 oktober 2009 at 23:01
Hvordan blir det med biltogene i år da, nå er det vel definitvt slutt på at OBAS kjører disse?
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 16 oktober 2009 at 23:20
jevistad wrote:
Hvordan blir det med biltogene i år da, nå er det vel definitvt slutt på at OBAS kjører disse?
| ......trur neppe det ikke blir biltog....DC har spurt meg om hvor mange bilvogner jeg har.......hvis jeg har svidd av en tusing på biler for ingenting,da er det noen som får smake på "jürgen"
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 16 oktober 2009 at 23:26
Biltogene er jo overtatt av Cargolink med innleide 241-lok fra Hectorrail og Me26. . . . . I tillegg kjører vi jo containere i biltogene våre og for å skape litt mer variasjon tar vi med det som måtte dukke opp av vogner. . . . .
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 19 oktober 2009 at 22:18
Smussing, ta bilder, lage vognkort, laminere...
Her er de fleste vognene jeg har meldt inn, faktisk et overlang godstog kan det se ut som
I tillegg kommer noe bilvogner og tømmervogner.
I tillegg kommer maling av noen vognlaster så det ser ut som de kommer fra Kverneland.
(Kalles også ploger Eirik )
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: eika
Date Posted: 20 oktober 2009 at 00:34
jevistad wrote:
I tillegg kommer maling av noen vognlaster så det ser ut som de kommer fra Kverneland.
(Kalles også ploger Eirik )
|
Bare gni det inn du min kjære doktor. Det vil bli husket under utarbeidelse av ruteplanen
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 22 oktober 2009 at 22:47
En litt spesiell vogn er forsøkt etterlignet og vil forhåpentligvis bli satt i trafikk på treffet.
Orginalen er fotografert av Petter Ramsdal på Paradis i Stavanger den 8. august 1999:
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 22 oktober 2009 at 23:36
jevistad wrote:
En litt spesiell vogn er forsøkt etterlignet og vil forhåpentligvis bli satt i trafikk på treffet.
Orginalen er fotografert av Petter Ramsdal på Paradis i Stavanger den 8. august 1999:
| ....veldig bra,veldig bra..men,på orginalen er det tagget "laser",på modellen ble det"user".....noen kommentar til det,eller..?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: traiNman
Date Posted: 23 oktober 2009 at 00:39
Stilig, Jon Einar!
Men hva med den andre siden?
Petter
|
Posted By: asai
Date Posted: 23 oktober 2009 at 07:13
Det der er noe av det kuleste jeg har sett på lenge! Dritbra!
------------- http://asai.dyndns.org/ - Mine nettsider
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 23 oktober 2009 at 15:52
Posted By: jevistad
Date Posted: 23 oktober 2009 at 15:54
traiNman wrote:
Men hva med den andre siden?
Petter |
Foreløbig er den nesten identisk, så får vi se om det dukker opp et bilde av den andre siden.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 23 oktober 2009 at 17:26
jevistad wrote:
Jeg starter pent med en bedrift på Sandnes som heter http://www.norengros.no/wsp/norengros3/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1055&table=PUBLISH - Karl Kjosavik AS , og som hadde eget lastespor på Sandnes stasjon.
Dette sporet vil med all sannsynlighet bli tatt i bruk igjen i modell i høst, og vi ønsker derfor at noen med en eller flere http://shop.nmj.no/images/47425.72pix_slide.jpg - Tbis vogner kan tilby å frakte emballasje | ...har 3 stk Tbis,hvorav to må omlittereres.....hvordan finner jeg ut hvilket siffer som skal stå bak bindestreken? er det noen måte å regne ut det på? sitter på 3 stk med vogn nummer 571 5000-9.....det jo bare å telle oppover 5001,5002 osv...men hva ska stå bak bindestreken?
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 oktober 2009 at 18:50
Prøv her:
http://www.jernbanen.dk/ - http://www.jernbanen.dk/ Helt til venstre finnes et felt til beregning av kontrollsifferet
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 oktober 2009 at 18:53
Eller denne:
http://www.blumert.de/gulbsoft/nrbrchnd.htm - http://www.blumert.de/gulbsoft/nrbrchnd.htm
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: steppen
Date Posted: 23 oktober 2009 at 19:02
Jøss.. Visste ikke at det fantes vogn med MJF-reklame, jeg.. Vakkert!!
------------- Mvh Stein
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 23 oktober 2009 at 19:49
Dag Cato wrote:
Prøv her:
http://www.jernbanen.dk/ - http://www.jernbanen.dk/
Helt til venstre finnes et felt til beregning av kontrollsifferet |
Den var kjekk DC!
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 23 oktober 2009 at 20:22
jevistad wrote:
Dag Cato wrote:
Prøv her:
http://www.jernbanen.dk/ - http://www.jernbanen.dk/
Helt til venstre finnes et felt til beregning av kontrollsifferet |
Den var kjekk DC! | ....bortsett fra at den forlanger 11 siffer.... den tyske varianten fungerte dog for mine Tbis som har 8 siffer... Takk DC
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Kait
Date Posted: 23 oktober 2009 at 20:32
morten.h wrote:
jevistad wrote:
Jeg starter pent med en bedrift på Sandnes som heter http://www.norengros.no/wsp/norengros3/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1055&table=PUBLISH - Karl Kjosavik AS , og som hadde eget lastespor på Sandnes stasjon.
Dette sporet vil med all sannsynlighet bli tatt i bruk igjen i modell i høst, og vi ønsker derfor at noen med en eller flere http://shop.nmj.no/images/47425.72pix_slide.jpg - Tbis vogner kan tilby å frakte emballasje | ...har 3 stk Tbis,hvorav to må omlittereres.....hvordan finner jeg ut hvilket siffer som skal stå bak bindestreken? er det noen måte å regne ut det på? sitter på 3 stk med vogn nummer 571 5000-9.....det jo bare å telle oppover 5001,5002 osv...men hva ska stå bak bindestreken? |
Hvilke dekaler bruker du til omnummereringen?
Kai
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 23 oktober 2009 at 20:47
Kait wrote:
Hvilke dekaler bruker du til omnummereringen?
Kai
| ...har et ark med letraset "gnukke" dekaler som jeg bruker til formålet.
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 oktober 2009 at 21:11
Skal ha helt korrekt vognnummer må du nok ha samtlige siffer.
Du vil finner to rader med siffer over raden med 8 siffer. På første raden står det 21 og neste 76. Disse fire sifrene må også tas med i beregningen av kontrollsifferet. Den tyske ser jeg ikke kan benyttes da den antagelig leter i en database og ikke regner ut kontrollsifferet. Den klarer ihvertfall ikke 21765715000 som skal gi kontrollsiffer 9 og heller ikke 21765715001 som gir kontrollsiffer 7
Du sier du bruker Letraset? Finnes det virkelig så små tall?
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 23 oktober 2009 at 22:59
Jeg kan bekrefte at den danske formelen funker riktig. Jeg prøvde den på noen vogner som ruller ute på spor i dag.
For moro skyld prøvde jeg den på noen standard vognmodeller jeg har. Der var 3 av 4 kontrollsifre feil ......
Forøvrig blir Børte å påtreffe i Voll-hallen i morra. Noen andre?
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 23 oktober 2009 at 23:12
Kanskje vi treffes da Børte? I 13-14 tiden? Må ta me meg eldste jenta på tur...
Blir vel å se i nærheten av Fremo anlegget.
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 23 oktober 2009 at 23:22
Blir hyggelig. Ørjan!
Nærheten til et fremoanlegg er jo det perfekte sted uansett anledning.
Bare gå etter fliret til en som forhåpentlig har ervervet seg en Breuertraktor
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: bergsagel
Date Posted: 24 oktober 2009 at 00:06
Oarn wrote:
Forøvrig blir Børte å påtreffe i Voll-hallen i morra. Noen andre? |
Tenkte meg bort en tur jeg også... Du ser meg nok til høyre rett innfor dørene Tar med en liten sak til deg
Tom
------------- På vei mot eliten, uten å bli sliten!
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 24 oktober 2009 at 00:11
Svineinfluensa på Gilja
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: bergsagel
Date Posted: 24 oktober 2009 at 00:13
Då må du bare halla deg der oppe i Sirdal..
Tom
------------- På vei mot eliten, uten å bli sliten!
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 24 oktober 2009 at 00:17
Posted By: Ørjan
Date Posted: 24 oktober 2009 at 11:18
Oarn wrote:
Blir hyggelig. Ørjan!
Nærheten til et fremoanlegg er jo det perfekte sted uansett anledning.
Bare gå etter fliret til en som forhåpentlig har ervervet seg en Breuertraktor |
Står en på Ålgård... Me 2 G3 vogner fra CAD....
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 24 oktober 2009 at 12:14
jevistad wrote:
En litt spesiell vogn er forsøkt etterlignet og vil forhåpentligvis bli satt i trafikk på treffet.
Orginalen er fotografert av Petter Ramsdal på Paradis i Stavanger den 8. august 1999:
|
Dette var morsomt å se. For de som er "nye" kan det være "opplysende" med litt historie. Modellen kom nemlig først, MJF fikk laget en jubileumsvogn i 1992, hvorpå NSB malte opp en vogn som en "kopi". Et av de første eksempler på motsatt rekkefølge altså. Husker jeg ikke feil, fikk vi til og med et oppslag i MR på saken. Deretter ble det en slags stafett hvor folk landet rundt tok bilde av vognen og rapporterte hvor den var observert. Etterhvert kom det slitasje, smuss, grafitti på "kopien" og nå er altså ringen sluttet med denne modellen...Jeg sier bare GRATULERER med kreativt og flott modellarbeid.
------------- Dagfinn Rognstad
|
Posted By: ses
Date Posted: 24 oktober 2009 at 12:27
Men da må jo grafittimakern se å få endret "laser" til "user".
Er det noen som vet noe om vognas skjebne, forresten? Det er jo ikke akkruat slike vogner som er særlig mye brukt for tiden.
------------- Svein S
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 24 oktober 2009 at 13:59
Dag Cato wrote:
Skal ha helt korrekt vognnummer må du nok ha samtlige siffer.
Du vil finner to rader med siffer over raden med 8 siffer. På første raden står det 21 og neste 76. Disse fire sifrene må også tas med i beregningen av kontrollsifferet.
Den tyske ser jeg ikke kan benyttes da den antagelig leter i en database og ikke regner ut kontrollsifferet. Den klarer ihvertfall ikke 21765715000 som skal gi kontrollsiffer 9 og heller ikke 21765715001 som gir kontrollsiffer 7
Du sier du bruker Letraset? Finnes det virkelig så små tall? | ah...takk nok en gang........det fantes så små Letraset,har noen rester igjen,men de var en tanke for store til Tbis,må finne på noe annet her....de passet dog på et par andre vogner jeg har omlitterert..
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 24 oktober 2009 at 14:39
ses wrote:
Er det noen som vet noe om vognas skjebne, forresten? Det er jo ikke akkruat slike vogner som er særlig mye brukt for tiden.
|
Vogna er blitt fast sammenkoblet med en tilsvarende vogn, og blitt littrert Hiirs. Har blant annet blitt kjørt til Ranheim med Tågab.
|
Posted By: ses
Date Posted: 24 oktober 2009 at 16:11
J-I Hansen wrote:
ses wrote:
Er det noen som vet noe om vognas skjebne, forresten? Det er jo ikke akkruat slike vogner som er særlig mye brukt for tiden.
|
Vogna er blitt fast sammenkoblet med en tilsvarende vogn, og blitt littrert Hiirs. Har blant annet blitt kjørt til Ranheim med Tågab. |
Hva er nummeret på vogna? Jeg antar at MJF-hjulet er blitt overmalt etterhvert?
------------- Svein S
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 24 oktober 2009 at 16:27
ses wrote:
Hva er nummeret på vogna? Jeg antar at MJF-hjulet er blitt overmalt etterhvert?
|
Nei, MJF-logoen var det som gjorde at jeg dro kjensel på vogna. Jeg la ikke merke til nummeret, men det er uansett endret siden vogna nå ikke er Hbi(kk)s lenger. Observasjonen mener jeg ble gjort i 2007, men det er all grunn til å tro at vogna fortsatt er bruk.
|
Posted By: ses
Date Posted: 24 oktober 2009 at 16:37
Ok. Siden jeg ser det toget nesten ukentlig, får jeg kanskje være litt observant. Men det er jo ikke sikkert at den går i den vognstammen fortsatt.
------------- Svein S
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 24 oktober 2009 at 17:16
Kan denne vogna være interessant å ha med i treffet? Jeg kan selv ikke komme men jeg har allerede en annen vogn som skal være med på treffet alikevel. Håper at den blir klar til treffet.
Kanskje noe å tenke på for dere andre? Ta med vogner fra venner å bekjente.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 24 oktober 2009 at 17:25
Hbbis vogn, Claes?
Uansett flott arbeid.
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 24 oktober 2009 at 17:44
Claes Lislerud wrote:
Kan denne vogna være interessant å ha med i treffet? Jeg kan selv ikke komme men jeg har allerede en annen vogn som skal være med på treffet alikevel. Håper at den blir klar til treffet.
|
Gjett om, kjempetøft Claes!
Legger ved et bilde fra Paradis i 1992, mange av denne vogntypen der da.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 24 oktober 2009 at 18:07
Ja det stemmer at det er en Hbiss-tt. Og om dere er riktig heldige så kommer det to (2) slike!
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 24 oktober 2009 at 19:30
tror kanskje du sikter til denne
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 24 oktober 2009 at 19:56
Ja den skiftetraktoren kommer vel også?
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 24 oktober 2009 at 20:00
Claes Lislerud wrote:
Ja det stemmer at det er en Hbiss-tt. Og om dere er riktig heldige så kommer det to (2) slike! |
Litt tørre fakta:
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 24 oktober 2009 at 20:31
Vogna di Svein, ser ut til å være i slekt med ett flyvende teppe... Står kanskje strategisk plassret den Transporteren...
Uansett ser dette flott ut, både vogn og skiftetraktor!!!
------------- Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz
|
Posted By: morten.h
Date Posted: 24 oktober 2009 at 22:00
3 stk Tbis in the making.......1 er ferdig smusset og de to siste skal møkkes til i natt en gang
------------- "tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)
Morten Hagen
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 24 oktober 2009 at 22:49
Ørjan wrote:
Oarn wrote:
Blir hyggelig. Ørjan!
Nærheten til et fremoanlegg er jo det perfekte sted uansett anledning.
Bare gå etter fliret til en som forhåpentlig har ervervet seg en Breuertraktor |
Står en på Ålgård... Me 2 G3 vogner fra CAD.... |
Du mener disse?
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 24 oktober 2009 at 23:17
Der var det noe ja...
Synd eg ikke fikk mer tid der idag, men det er en dag i morgen og.
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 24 oktober 2009 at 23:32
morten.h wrote:
3 stk Tbis in the making.......1 er ferdig smusset og de to siste skal møkkes til i natt en gang
|
Hvis andre har med disse vognene også så møter vi fort "taket", NSB hadde i følge godsvognfortegnelsen kun 10 stk.
(571 5 000 til 009)
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 25 oktober 2009 at 13:20
jevistad wrote:
[QUOTE=Claes Lislerud]Ja det stemmer at det er en Hbiss-tt.
|
Legg merke til at det er en ekstra "b" på tegningen til Jevistad. Den indikerer > 14 meter lasteevne i lengderetningen. Hvor lang er vogna til Claes innvendig? Og har det eksistert både Hbis og Hbbis med dette takoppbygget?
Jeg har inntrykk av at det eksisterte flere vogner med dette takoppbygget, enn med det Roco`s modell har. Derfor er dette en meget velkommen modell på norske treff!
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 25 oktober 2009 at 15:01
Hmm
Jeg har brukt en Hbikks fra Roco, og på den står det at den har 40,2m³ og med en lengde over buffertene på 15,14m og det er det samme som en Hbis. På forbildet til min vogn, en Hbbis-tt står det 41,3m³ og 15,50m så modellen skulle da ha vært 4 mm lenger... (Ikke si det til noen)
Så finnes det Hbbis-tt (Jumbo) som er 44,8m³ stor og 16,65m lang, hvilket blir 17,4 mm lenger.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 25 oktober 2009 at 16:17
Claes Lislerud wrote:
Hmm
Jeg har brukt en Hbikks fra Roco, og på den står det at den har 40,2m³ og med en lengde over buffertene på 15,14m og det er det samme som en Hbis.
På forbildet til min vogn, en Hbbis-tt står det 41,3m³ og 15,50m så modellen skulle da ha vært 4 mm lenger... (Ikke si det til noen)
Så finnes det Hbbis-tt (Jumbo) som er 44,8m³ stor og 16,65m lang, hvilket blir 17,4 mm lenger.
|
Legg merke til at det er forskjell mellom lengden på lastearealet, og på lengde over bufferter.
Ellers så tror jeg at et avvik på 4 mm burde være innenfor det akseptable, selv om det skulle endre litraen.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 25 oktober 2009 at 22:54
Denne vogna ble observert i Stavanger i 2003, noen som vet om den finnes i modell?
21 RIV MC 53 CFR 1502 749-4 Gbs i Paradis 2003.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 26 oktober 2009 at 00:33
Kjøpte noen Duha-vognlaster i helga som med litt mekking blir veldig realistiske synes jeg.
Jeg har skåret dem løs fra den vanlige trerammen og montert dem på europaller. På platformvogner går det 2 bredden, så på en Kbps går det med 3 slike Duha-laster om man skal utnytte kapasiteten.
Spørs om ikke FK Skillerud kommer til å motta såkorn, kunstgjødsel o.l i slike sekker nå...
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: paolsen
Date Posted: 26 oktober 2009 at 00:50
Re: Tbis
jevistad wrote:
Hvis andre har med disse vognene også så møter vi fort "taket", NSB hadde i følge godsvognfortegnelsen kun 10 stk.
(571 5 000 til 009)
|
Jeg tenkte å ta med ein slik ein... Har gitt den ...007
-pål-
|
Posted By: AlvaliaMj
Date Posted: 26 oktober 2009 at 07:08
jevistad wrote:
Denne vogna ble observert i Stavanger i 2003, noen som vet om den finnes i modell?
|
Har disse liggende:
http://alvalia-modelljernbane.no/ds_advanced_search_result.php?keywords=gbs - http://alvalia-modelljernbane.no/ds_advanced_search_result.php?keywords=gbs
Tom
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 26 oktober 2009 at 15:17
AlvaliaMj wrote:
jevistad wrote:
Denne vogna ble observert i Stavanger i 2003, noen som vet om den finnes i modell?
|
Har disse liggende:
http://alvalia-modelljernbane.no/ds_advanced_search_result.php?keywords=gbs - http://alvalia-modelljernbane.no/ds_advanced_search_result.php?keywords=gbs
Tom
|
Ja da har du bare igjen å lage vognkortet da Tom
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 26 oktober 2009 at 16:20
Så da vil du sikkert foreslå frakt av finulige våpen og lettkledde damer, antar jeg?
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 26 oktober 2009 at 21:06
Er den vogna lik da Tom? Ser ut som vognkassa er går lenger ned på modellen iallefall?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 26 oktober 2009 at 21:09
Posted By: paolsen
Date Posted: 26 oktober 2009 at 22:50
Oarn wrote:
Så da vil du sikkert foreslå frakt av finulige våpen og lettkledde damer, antar jeg? |
Hehe, ja en lukket godsvogn full av lettkledde damer
|
Posted By: AlvaliaMj
Date Posted: 27 oktober 2009 at 10:52
Mr Bridger wrote:
Er den vogna lik da Tom? Ser ut som vognkassa er går lenger ned på modellen iallefall? |
Nederste bordet på vogna til JE sitt bilde ligger langs sørlandsbanen. Skylles dårlig vedlikehold...
Kan legge til 100 kroner på prisen og skjere bort det nederste bordet. Har hvit penn også, så du kan få med hite kryss på hjulene inkludert.
Tom
|
Posted By: Stian
Date Posted: 27 oktober 2009 at 15:23
om det ikke er meldt på en glava tankvogn så kan jeg melde den jeg har på.... men noen som skal dra fra bergen må evt ta den med for meg. + at jeg må ha frakt kort malen tillsendt på pm
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: Stian
Date Posted: 27 oktober 2009 at 21:33
Noen som vet om det fantes flere en 1 vogn av denne? må vite det for har lyst å melde den på treffet men vil ha annen litra
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 28 oktober 2009 at 22:50
Claes Lislerud wrote:
Kan denne vogna være interessant å ha med i treffet? Jeg kan selv ikke komme men jeg har allerede en annen vogn som skal være med på treffet alikevel. Håper at den blir klar til treffet.
Kanskje noe å tenke på for dere andre? Ta med vogner fra venner å bekjente.
|
Jaja, så ser man i allefall hvor forbildet ble av
http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=innlegg&innl=31893&rom=24 - Hbbis hos Ring Teigen (2.bildet)
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
|