MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2009 at 18:03
Originally posted by Stian Stian wrote:

er det ikke rp 25 på dem?
 
NMJ G4, B3 og Os mm. har NEM hjul, men med litt lavere flenser enn normalt fra storprodusentene.
 
Et RP25 hjul vil ha en lengre avstand mellom baksiden av hjulene (dette kan ordnes lett på NMJ hjulene også), enda lavere flenser og, det viktigste, en rundere flens spesielt i overgangen mellom flensen og hjulbanen. Det er dette som gjør et godt utformet RP25 hjul går bedre, og at det er mindre sannsynlighet for at det "klatrer" i sporet. Det ruller tilbake.
 
Rettet skivleif


Edited by Asgeir - 16 september 2009 at 18:04
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2009 at 11:26
Som et lite apropos til bekymringene for hjulbytte;
 
I andre tråder har det kommet frem folk som bekrefter å ha bestilt hjul fra luck i Tyslkand uten problem, og nå nylig vet jeg det ble gjennomført en liten fellesbestilling av hjul derfra blandt noen venner og venners venner. Det som så ut til å bli en pen liten bestilling endre i følge aksjonssjefen med en bestilling på 1.200 hjul !!
 
Dette burde hvertfall vise at enkelte har entusiasme og innsatsvilje nok til ikke å lage et problem ut av en bagatell.
 
 
Jeg skal tilstå at jeg selv var skeptisk til hvorfor i all verden gjøre en slik endring på vognene mine første gang DagCato begynte antyde hjulbytte for et par år siden, men etter å ha fått demonstrert spesiellt rulleegenskapene til en vanlig roco Hbikks utrustet med Luuck RP25 finescale kontra standardhjulene til NEM ble jeg overbevist. På samme måte som den godeste DagCato også overbeviste meg om fordelen med å benytte Fleischmann bøylekobbel fremfor de originale fra Roco og Piko (nå snakker vi 80-talls treffvogner), så nå blir det både hjul og koblingsbytte på alt som er her i gårdenLOL
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2009 at 12:21
Er det ingen som lager trådkobbel som passer i NEM-holderen?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2009 at 12:43
Originally posted by Herman Herman wrote:

Er det ingen som lager trådkobbel som passer i NEM-holderen?


I et innlegg lenger opp her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4759&PID=17027827&title=vogner-koblinger-og-aktiv-deltagelse-p-treff#17027827 er det i hvert fall en som har brukt NEM-holderen for feste av kroken. TB-koblingen forutsetter vel at bøylen ligger korrekt justert i forhold til bufferne, og da blir vel et feste med utgangspunktet i noe i NEM-holderen for upresist skal den passe universelt. Men en innsats i NEM-holderen for kroken, burde sikkert være mulig å få til.
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2009 at 16:30
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Herman Herman wrote:

Er det ingen som lager trådkobbel som passer i NEM-holderen?


I et innlegg lenger opp her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4759&PID=17027827&title=vogner-koblinger-og-aktiv-deltagelse-p-treff#17027827 er det i hvert fall en som har brukt NEM-holderen for feste av kroken.
 
Bildet som Svein viser til er faktisk en innstikkskrok til NEM holderen. Men den er ikke perfekt. Festepunktet kommer veldig langt fra slik at selve armen på kroken blir veldig kort. Men det gjør det teoretisk mulig å kunne bytte frem og tilbake.
 
En langt bedre løsning om du vil beholde muligheten til å konvertere tilbake senere, men ikke har tenkt å gå frem og tilbake til stadighet, er å feste kroken i selve NEM-holderen som vist her:
 
 
Der er det borret et hull et stykke tilbake på NEM holderen. NB! På bildet er ikke den siste bøyen gjort som vil holde kroken på plass.
 
Men har man muligheten så mener jeg det er enklere å kjøpe seg et par duplikater av vogner man vil ha, røske ut NEM-holderen og og feste de som beskrevet i tidligere innlegg. Jeg prøvde det og, og det gjør det langt enklere å fintilpasse lengden på kroken ved å flytte festeklossen/røret litt fremover eller bakover. Da har du noen faste FREMO-vogner til treff.
 
Kai
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 11:20
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Bare en siste kommentar fra meg:  Jeg nekter å tro at hjulene som følger med G4 vognene til NMJ er noe dårligere i trafikkspill, enn om de er byttet ut med RP25 Wink  Det vil jeg gjerne ha demonstrert!
 
Ja, RP25 Finescale er sikkert flott, når du tar vogna av sporet, tar på de kritiske brillene, finner frem lupa, og ser på vogna under. Men når vogna triller på sporet sammen med andre i ei slerke etter en damp eller diesel, er det ikke en kjeft som ser om det er RP25 Finescale eller vanlige hjul etter NEM.
(Mulig jeg ertet på meg noen nagletellere nå, men det får så være) Wink
 
Moro med mj er det likevel!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
 
Nå velger du deg ut en enkelt så godt som nyprodusert vogntype og setter opp mot RP25 som er en felles standard. Det blir en temmelig håpløs sammenligning.
 
Det hadde nok blitt opplevd som utrolig mer byråkratisk om en treffarrangør skulle gå så langt i detalj som til å spesifisere nøyaktig hvilke modeller som var godkjent som de var og hvilke vogntyper som ikke kunne godkjennes uten nye hjul.
 
Å sette RP25 som et krav på treffet gjør at man er sikre på at alt vil fungere. "gjelder ikke.....vogner" blir unødvendig detaljspesifikasjon som forutsetter en enorm kompetanse hos arrangør om hver enkelt vogntype/produsent på markedet.
 
Om det er RP25 eller RP25 finescale betyr trolig ikke noe på et treff for driftssikkerheten, det er kun for den optiske virkningen og dermed opp til hver enkelt. Men det er ikke spesiellt fordyrende heller når en først skal bytte hjul så hvorfor da gå for noe annet enn det mest forbilderiktige på et så enkelt område?
 
Om det er NEM hjul vil nok derimot kunne oppdages da det finnes moduler med spor hvor NEM hjul oppfører seg som gamle dagers pizzakuttere av LimaflenserWink 
Det er ikke grunnet det visuelle man forlanger RP25, men på grunn av de praktiske egenskapene til hjulene.
 
Eirik
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 11:38
Originally posted by TomL TomL wrote:

...
Men når vogna triller på sporet sammen med andre i ei slerke etter en damp eller diesel, er det ikke en kjeft som ser om det er RP25 Finescale eller vanlige hjul etter NEM. ...
 


Det er vel nettopp den forskjellen mange av oss ser hvis du snakker om NEM-hjul generelt.
Men jeg er enig at hjulene til de nye G4-vognene ser veldig bra ut. Jeg vurderte å late som om det var RP25-hjul og ikke si noe, men en kontrollmåling viste at jeg likevel lot de gå til hjuldreiing og utpressing for å få korrekt back-to-back-avstand. De er bare så vidt for høye i flensen, men rimelig skarpe, så en avrunding av flensen er bare til det gode.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 12:14
Originally posted by Kait Kait wrote:

... Og stilt overfor det faktum at vi har ikke nok damplok til å avvikle Gardermoen-treffet i den størrelsesorden vi ønsker oss, ...
 


Mulig jeg har oversett noe, men jeg synes det kanskje er litt sent å komme med den informasjonen nå. Det kunne vært en fordel om man så tidlig som mulig før et treff gav et overslag over hva man ideelt trenger av all type rullende materiell. Kanskje noen kunne prioritert litt annerledes enn man ellers ville ha gjort, for å imøtekomme et eventuelt manglende behov.

Hvis det fortsatt er interessant, kan det hende at jeg kan klare å ha to dampere operative til treffet.
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2009 at 23:53
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Kait Kait wrote:

... Og stilt overfor det faktum at vi har ikke nok damplok til å avvikle Gardermoen-treffet i den størrelsesorden vi ønsker oss, ...
 


Mulig jeg har oversett noe, men jeg synes det kanskje er litt sent å komme med den informasjonen nå. Det kunne vært en fordel om man så tidlig som mulig før et treff gav et overslag over hva man ideelt trenger av all type rullende materiell. Kanskje noen kunne prioritert litt annerledes enn man ellers ville ha gjort, for å imøtekomme et eventuelt manglende behov.

Hvis det fortsatt er interessant, kan det hende at jeg kan klare å ha to dampere operative til treffet.
 
Ekstra lok er alltid interessant. Når det gjelder den opplysningen om at vi ikke har nok damplok, så var den mere for å illustrere at vi kan ikke få til alt på ett treff, noen praktiske begrensninger er det. Det har aldri vært planlagt å kjøre hovedbanen uten ellok.
 
Hovedbanen på alle Gardermoen treffene har vært en elektrisk hovedbane mellom Hovedstaden (Centralstasjonen) og Sverige. Det ser vi ingen grunn til å endre på synes vi (vel jeg i hvertfall)
 
Men selvsagt ønsker vi oss mere matriell, både lok og godsvogner. Reservelok er en dyd av nødvendighet da det nesten alltid skjer noe underveis på treffet. Ta kontakt med Steinar Snøtun om du lurer på noe i den sammenhengen.
 
Og for de som synes det er litt forstyrrende å se ellok uten KL, så oppfordrer vi på det sterkeste at man vurderer bygging av en hovedbanemodul med KL til neste års treff. De mottas med takk!!
(Det holder med master og åk, selve kjøreledningen trenger du ikke.
 
Kai
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 00:07
Originally posted by Kait Kait wrote:

Og for de som synes det er litt forstyrrende å se ellok uten KL, så oppfordrer vi på det sterkeste at man vurderer bygging av en hovedbanemodul med KL til neste års treff. De mottas med takk!!
(Det holder med master og åk, selve kjøreledningen trenger du ikke.

Jeg har meldt på alle mine moduler til treffet, det er ca. 9 modulmeter med master og åk (alt unntatt avvikssporet på Bjørnlia stasjon).
Så gjelder det bare for treffplanlegger å få plassert KL-modulene på rett sted
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2009 at 22:36

Her er en kort beskrivelse av hvordan du kan forbedre en NMJ G4 og samtidig få et unikt vognnummer.

Eksemplet her tar som utgangspunkt at man har en G4 med ståltak uten skråavstivere og et sett med dekaler som Scandinavian Minatures solgte tidligere (sett 94.03) Har man ikke dekalene så er det ingen grunn til å fortvile, da det er på vei nye og bedre. Eventuelt kan du bruke metoden til Svein med å manipulere plateskilt i Photoshop så lenge.

Ta ut understellet slik at vognkassen blir lettere å håndtere. Puss bort påskriftene med et fint pussepapir eller en glassfiberbørste. Klipp av det store stigtrinnet og fil bort restene. Stigtrinnet begynte man å montere i 1959, så for en typisk vogn i perioden for treffet på Gardermoen skal det ikke være der. Over stigtrinnet er det støpt to håndtak. Disse ble ikke montert før 1972 så de skal også bort. Bruk et egnet verktøy for å skjære skrape dem bort. Jeg bruker denne: http://www.micromark.com/2mm-PLASTIC-MODELERS-CHISEL,8175.html

Neste steg er å montere et plateskilt. De kan lages ved å skjære ut et rektangel på 7 x 7mm fra papir mellomleggspapir. Det limes på vognen med vanlig plastlim. Jeg brukte Tamya flytende lim som jeg kunne flyte inn under plateskiltet. Ja, jeg var litt skeptisk til denne metoden, men den fungerte utmerket.

Deretter kan du lakkere hele vognen med Tamya TS-33. Flere tynne lag må til for å dekke plateskiltet, så det er mulig det hadde vært bedre med et lag med Tamya grunning over skiltet.

Nå kan dekalene settes på. Dekalene for plateskiltene til G4 som følger med settet er alle for S-merkete vogner, dvs med tillatt hastighet 100 km/h. Da skal vognene skal være i nummerserien 40335 – 40852, så for å få det til må du skjære ut de tre siste sifrene i dekalet til plateskiltet og erstatte med tre fra tallserien som er med på dekalsettet. Ingen av disse vognene hadde RIV merking.

 
Og hold deg unna nummer 40 363 og 40 443 da de er tatt.
 
Kai

 

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 12:16
En liten presisering: "Klipp av det store stigtrinnet og fil bort restene" i det ene hjørnet av vogna, ikke de under dørene!
Treffet på Gardermoen er datert til 1959, så stigetrinnet kan teoretisk være der. Imidlertid var det nok svært få vogner som hadde det i 1959, dessuten synes jeg stigetrinnet er alt for grovt: skjær vekk!
 
Når du først er i gang med å endre på G4 vogna, kan du i tillegg gjøre følgende oppgraderinger (velg selv hvilke du vil prioritere):
-Sikkerhetsbøyler under bufferne (0,3 mm tråd)
-Montere trykkluftslanger, kobbelimitasjoner og TB (selvfølgelig)
-Nye buffere og bufferplater (fjærende?)
-Takpapp på vogner med tretak (kirurgitape)
-Skjære av de små klompene på bufferbjelkene, og erstatte disse med skikkelige fergekroker (0,3 mm tråd)
-Nye stigetrinn under dørene med symetriske fester (lages av L-profil og en platebit, plast eller messing)
-Utløserhåndtak til bremsene (0,3 mm tråd)
-Sikkerhetsbøyler under bremsebommene (0,3 mm tråd)
-Slip sluttsignalholderne på siden litt ned. Disse skal være flatere og går for langt ut, mens de på enden er korrekte
-Sluttsignalholderen i hjørnet med stigetrinnet, skal flyttes ut til hjørnet der håndtakene var.
-Håndtaket på hjørnet ved bremseplattformen erstattes av et i 0,3 mm gitarstreng
-Nye RP25 fine hjul
-Rillene på ståltaket bør skjæres/skrapes vekk, men ikke puss det glatt. Den lille antydningen til rille som blir igjen, er mye mer riktig/realistisk etter lakkering av taket.
 
Edit: nytt forbedringspunkt.
 
 


Edited by Asgeir - 24 september 2009 at 19:47
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 16:21
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

-Nye buffere og bufferplater (fjærende?)
 
Jeg hørte at Weinert skulle ha noe buffere som skulle være langt mer korrekt, men hvilke er det? Har du noe varenummer på dem?
 
Kai
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 18:57
Originally posted by Kait Kait wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

-Nye buffere og bufferplater (fjærende?)
 
Jeg hørte at Weinert skulle ha noe buffere som skulle være langt mer korrekt, men hvilke er det? Har du noe varenummer på dem?
 
Kai
 
Weinert:
8600 4 fjærende buffere
8617 20 fjærende buffere
8603  4 bufferplate (for de som ønsker å bytte den)
8596 20 bufferplater
korrekte faste buffere ser ut til å ha gått ut av sortimentet.
 
Perl:
2-202 2 par fjærende buffere med festeplate
2-203 2 par ikkefjærende buffere med festeplate
 
Jeco:
S1-46 2 par ikkefjærende buffere (i hvitmetall = litt grove)
 
Luck: er dessverre for lange
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 00:40
Hei igjen,
 
Etter en uke i sola, (Kreta Smile ) er tiden inne til mj igjen. Jeg gikk løs på TB kobbel igjen på mine svenske O - vogner. Bøylene gikk greit, skulle bare mangle.... Men jeg fulgte Kai sin metode med å montere kroken i NEM sjakta, og etter en time hadde jeg en som fungerte mot en annen vogn jeg har med korrekt TB kobbel. Så nå står 2 andre vogner for tur. Satser på at det går greit.
Vognkort er printet ut, og skal lamineres, så da gjenstår kun leveransen av RP25 hjul, og finne egnet last til vognene. Vet noen hvor det går an å få tak i traktorer type Gråtass, eller annet landbruksutstyr, fra samme epoke?
 
MJ-hilsen Tom Lynga 
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 00:42
Originally posted by TomL TomL wrote:

Vet noen hvor det går an å få tak i traktorer type Gråtass, eller annet landbruksutstyr, fra samme epoke?
 
MJ-hilsen Tom Lynga 
 
Wiking har laget gråtassen i allefall.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 00:47
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by TomL TomL wrote:

Vet noen hvor det går an å få tak i traktorer type Gråtass, eller annet landbruksutstyr, fra samme epoke?
 
MJ-hilsen Tom Lynga 
 
Wiking har laget gråtassen i allefall.
  har en gråtass til overs,bytter den mot en stk KL mast...LOL ( så har jeg noe å se etter)
EDIT:  siden Jevistad ikke var ute etter en gråtass er det vel liten hjelp Wink......var litt kjapp på avtrekkeren der...

Edited by morten.h - 27 september 2009 at 00:52
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 00:56
Husk en ting om du lager koblingen som en krok fra NEM-sjakta: den må låses så den ikke forskyver seg fra midtstilling, særlig om den har kortkoblingskulisse. Så lenge det er lite trekk i koblingen på rett strekning går det bra, men med skjevt trekk og tung last kan det gå galt, så lås den for best mulig resultat!
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 01:21
Originally posted by steinbp steinbp wrote:

Husk en ting om du lager koblingen som en krok fra NEM-sjakta: den må låses så den ikke forskyver seg fra midtstilling, særlig om den har kortkoblingskulisse. Så lenge det er lite trekk i koblingen på rett strekning går det bra, men med skjevt trekk og tung last kan det gå galt, så lås den for best mulig resultat!


Er det krav om at kroken på en TB-kobling skal være midtstilt? (Hvis det er det du mener.)
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 09:00
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by steinbp steinbp wrote:

Husk en ting om du lager koblingen som en krok fra NEM-sjakta: den må låses så den ikke forskyver seg fra midtstilling, særlig om den har kortkoblingskulisse. Så lenge det er lite trekk i koblingen på rett strekning går det bra, men med skjevt trekk og tung last kan det gå galt, så lås den for best mulig resultat!


Er det krav om at kroken på en TB-kobling skal være midtstilt? (Hvis det er det du mener.)
 
Kroken er litt off-senter, men jeg mener å ha hørt at de i Tyskland krever at NEM holderen er låst fast for å unngå at den trekker seg ut til siden under belastning. (De bruker jo ikke TB) Men jeg har også hørt om minst en som ikke har gjort det her hjemme uten at det gav problemer. Det kan kanskje henge sammen med hvor lett/tregt det er å dra ut armen. Vi har jo heller ikke så fryktelig lange tog.
 
Men vil du låse den er vel det enkleste å borre ett hull gjennom armen og opp i gulvet, og så sette inn en L-formet tråd i hullet og feste med en dråpe lim på armen til L-tråden slik at selve koblingsarmen ikke limes. Da kan du vri løs tråden senere for å fjerne låsen.
 
Originally posted by TomL TomL wrote:

Vet noen hvor det går an å få tak i traktorer type Gråtass, eller annet landbruksutstyr, fra samme epoke?
 
Jeg kjøpte Gråtasser på NMJ i går, så det er ett sted du kan få tak på dem.
 
Kai
 


Edited by Kait - 27 september 2009 at 09:01
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 11:48

Mener å ha lest at kroken skal være på venstre side. Det er i alle fall krokene på andre vogner jeg har sett etter.

Og da blir det en tur straks til NMJ Wink Takk for tipset !

MJ-hilsen Tom Lynga
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 13:23
Originally posted by TomL TomL wrote:

Mener å ha lest at kroken skal være på venstre side. Det er i alle fall krokene på andre vogner jeg har sett etter.

Kroken på TB skal være til høyre for senter når du ser rett på enden av vogna.
Dette er viktig for en best mulig funksjon så krokene ikke hekter inn i hverandre, men blir liggende ved siden av hverandre på hver side av senter.
 
Å bruke "høyre og venstre" på lok og vogner er alltid en kilde til misforståelser. Kanskje vi burde bruke skipsfartens terminologi: da skal kroken være på babord sideTongue
 
I tillegg har jeg lagt merke til at det er mindre sjanse for at krokene hekter i hverandre hvis tuppen på kroken (den ekstra bøyen opp som øker muligheten for kroken å treffe bøylen på den andre vogna) ligger på utsiden mot bufferen og ikke inn mot senter.
 
Tillater meg å sette inn et bilde fra Artikkelen om Trådkobling på FREMO Norge, av en perfekt utformet og plassert TB:


Edited by Asgeir - 27 september 2009 at 23:03
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 16:30
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei igjen,
 
Etter en uke i sola, (Kreta Smile )
 
Vet noen hvor det går an å få tak i traktorer type Gråtass, eller annet landbruksutstyr, fra samme epoke?
 
MJ-hilsen Tom Lynga 
Kreta, høres herlig ut.Smile
 
Jeg har også trålet butikker etter Gråtass-traktorer. Her er en vognlast med de jeg etter hvert har skaffet meg:
Det finnes også en Gråtass med henger å få tak i.
 
Her er et innlegg i en annen tråd:
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 16:44
Hmmm... stiiller alle med svenske O vogner og traktorlast? Hadde tenkt meg det samme jeg også. Kan noen kanskje sette opp en "ønskeliste" for hva som skal fraktes??
 
MJ-hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 17:57
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hmmm... stiiller alle med svenske O vogner og traktorlast? Hadde tenkt meg det samme jeg også. Kan noen kanskje sette opp en "ønskeliste" for hva som skal fraktes??
 
MJ-hilsen Tom Lynga
 
Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. De fleste svenske O-vognene vil gå med tømmer fra Sverige.
 
Kai
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 18:23
Traktorene blir importert fra England av Landbrugernes Cooperative Foræning, som holder til i Hovedstaden. Traktorforhandleren på Isaker er medlem i samme foræning og lokal salgsrepresentant.

Traktorene ankommer Göteholm med Svenska Storbrittanien Linjen (SSL) og blir sendt videre med jernbanen opplastet på svenske O-vogner.

Steinar
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 19:19
Originally posted by Kait Kait wrote:

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. De fleste svenske O-vognene vil gå med tømmer fra Sverige.
 
Kai
Jeg må bare si det:
Jeg har aldri sett, eller sett bilde av vogner med sidelemmer som er opplastet med tømmer. Altså vogner type Tl3,Tl4,Om,Os m.fl. 
Fine vogner, men da får man gjøre som Claes, erstatte dem med nedfelte plater i messing:
 
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 19:20
Originally posted by Steinar Snøtun Steinar Snøtun wrote:

Traktorene blir importert fra England av Landbrugernes Cooperative Foræning, som holder til i Hovedstaden. Traktorforhandleren på Isaker er medlem i samme foræning og lokal salgsrepresentant.

Traktorene ankommer Göteholm med Svenska Storbrittanien Linjen (SSL) og blir sendt videre med jernbanen opplastet på svenske O-vogner.

 
Her må det være snakk om innkjøp av et restlager fra England eller Sverige, siden produksjonen av Gråtass/Ferguson TE20 sluttet i 1956Wink
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2009 at 20:25
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by TomL TomL wrote:

Mener å ha lest at kroken skal være på venstre side. Det er i alle fall krokene på andre vogner jeg har sett etter.

Kroken på TB skal være til høyre for senter når du ser rett på enden av vogna.
Dette er viktig for en best mulig funksjon så krokene ikke hekter inn i hverandre, men blir liggende ved siden av hverandre på hver side av senter.
 
 
Da har jeg rett likevel... Til venstre sett i fartsretningen Wink Men jeg burde presisert det.
 
MJ-hilsen Tom Lynga
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2009 at 17:24
Jeg har gått i gang med å modifisere 8 stk. G4 til treff på Gardermoen. Det var veldig lettvint gjort, krever bare litt tålmodighet. Er det noen som ser hva som er gjort med vogna og evt. hvilken vogn dette var?
 
 
Det venter mere arbeid før vognene er ferdige, men jeg er godt på vei.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.