MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff

 Post Reply Post Reply Page  <12345>
Author
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 07:02
De som ønsker kurs i T/B-kobbel og vognkort kan sende meg en melding, så vi ser hvor mange det er og hvordan vi løser det. Meld også inn hva slags vogner dere ønsker å bygge om.

Bruk linken for påmelding av moduler og materiell i invitasjonen.
Steinar
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 17:00
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Jeg har ingen problemer med å stille med masse lok/motorvogner/gods og personvogner på treff. Har tenkt til å montere rp25 hjul på det jeg har (over tid),selv om det vil koste en liten formue. Har ingen prolemer med å godta det kravet.Det som derimot er uaktuelt,er å "ødelegge" det jeg har ved å montere trådkobbel. Ønsker ikke å drille hull i messingen,så en NEM kompatibel løsning er et ønske fra min side hvis jeg skal stille opp med mitt matriell. Mine 500+ vogner og 50+ lok/motorvogner blir hjemme frem til kravet om trådkobbel ikke lenger er tilstede.....

Du er jo selve drømmedeltakeren på et Kristiansandstreff, Morten!  ClapClapClap
Må si meg MEGET enig i det, Roar!!!!ClapClapClap
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 02:36
Originally posted by Kait Kait wrote:

Fraktlommen plasseres kant i kant nederst på vognkortet. Den har samme bredde som vognkortet og baksiden på lommen opp over "Lukket godsvogn" teksten.
 
Kai


Jaha? Dette betyr vel at vognkortet skal være i plastlomme i sin helhet pluss noe ekstra virker det som? Hvor får man tak i slikt? Må det lages selv? Tegning hadde da vært på sin plass - grafisk tegning foretrekkes framfor en "muntlig" slik det aner meg at det jeg siterte er.
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 07:58
Originally posted by ses ses wrote:


Jaha? Dette betyr vel at vognkortet skal være i plastlomme i sin helhet pluss noe ekstra virker det som? Hvor får man tak i slikt? Må det lages selv? Tegning hadde da vært på sin plass - grafisk tegning foretrekkes framfor en "muntlig" slik det aner meg at det jeg siterte er.
 
Jeg tror ikke det finnes noen grafisk tegning, men det er et bilde av ett under.
Vognkortet brettes slik at du får bildet av vognene på baksiden. Deretter laminerer du vognkortet og klipper det til. En lamineringsmaskin får du f.eks. på Clas Ohlson til et par hundrelapper.
 
Etterpå klipper du til slik at du har i overkant av 1 mm lamineringskant rundt kortet. Kortet på bildet under er 67,1mm x 109,8mm. Klipp også av en bit av hjørnet som bildet viser, slik at man ikke stikker seg på kortet.
 
Lommen til fraktkortet har lim på baksiden og limes bare direkte på kortet. Lommene kan være vanskelige å få tak på i små opplag, men Steinar Snøtun har kjøpt inn et betydelig antall så kontakt ham for å få tak å slike. I verste fall så rekker du å sette på det på Gardermoen.
 
 
Kai
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 09:12
Ok.
Et spørsmål til. I malen du la ut her for kort tid siden var den fargestripen som er rød på bildet ditt her, blå. Er dette viktig, og hva er evt. koden på fargene? Etter "Lukket godsvogn" har du to vannrette streker, mens på malen var den én. Kan dette muligens ha noe med bremseutrustningen og altså gjenspeile en tilsvarende markering på vognas hjørne?
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 09:18
Hei,
 
Ja, de strekene er bremseutrustningen.
 
Fargestripen er FREMO sin måte å betegne skyggestasjonene på. Dvs hvilken vei skal vognen sendes dersom den ikke har vognkort. Vognkortet tas der ut når oppdraget er utført.
 
Men de fraktkortene vi bruker på Gardermoen tas ikke ut av vognen, de bare snus til neste oppdrag. Så her spiller de ingen rolle.
 
Kai
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 12:11
Hei,
 
Ser vognkortet over, som det er bilde av. På baksiden av vognkortet skal det være et bilde. Fikk en mal av Steinar, endret på vogn-nr og navn ,adresse osv. Men har problemer med å skrive på formatet Excel, vertikalt. Tror jeg lar feltet stå blankt, og skriver med svart tusj Smile
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 12:16
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Men har problemer med å skrive på formatet Excel, vertikalt. Tror jeg lar feltet stå blankt, og skriver med svart tusj Smile
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Kan du ikke bare velge den cellen hvor teksten er vertikal og skrive den nye verdien i formellinjen?
 
Kai
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 12:17
Hei alle som skal delta på Fremo Treff Gardermoen !!
 
Våkne opp, og still med vogner Big smile  Iflg Stinar var det ikke mange som har meldt på vogner. Kom igjen, folkens, klarer jeg å stille med vogner og trådkobbel, så klarer dere også! Steinar og Kai hjelper til og gir tips om det er noe vi lurer på. Skriv det her på Forumet, så kanskje vi andre kan bidra også.
Kom igjen, a Clap
 
Jeg stiller med 3 stk svenske O-vogner med last, og en stk konduktørvogn.
 
MJ og Fremo Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 12:28
Vognkortmalen kan nå lastes ned herifra: http://www.fremo-norge.org/byggetips/vognkort
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 13:38
Originally posted by Kait Kait wrote:

Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Men har problemer med å skrive på formatet Excel, vertikalt. Tror jeg lar feltet stå blankt, og skriver med svart tusj Smile
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Kan du ikke bare velge den cellen hvor teksten er vertikal og skrive den nye verdien i formellinjen?
 
Kai
Hadde det bare vært så enkelt. Neida, den flytter seg og blir horisontal. Smile
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 13:49
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hadde det bare vært så enkelt. Neida, den flytter seg og blir horisontal. Smile
 
Hvis du skriver direkte i cellen så blir den horisontal mens du skriver, men skal bli vertikal igjen når du går til en annen celle. Ellers kan du høyreklikke på cellen, velg "Format cells" og på "Alignment" arket velger du Orientation - 90 grader.
 
Kai
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 13:52
Originally posted by TomL TomL wrote:

Originally posted by Kait Kait wrote:

Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Men har problemer med å skrive på formatet Excel, vertikalt. Tror jeg lar feltet stå blankt, og skriver med svart tusj Smile
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Kan du ikke bare velge den cellen hvor teksten er vertikal og skrive den nye verdien i formellinjen?
 
Kai
Hadde det bare vært så enkelt. Neida, den flytter seg og blir horisontal. Smile
Men nå fant jeg det ut !!  Hurra !
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 14:43
Hei igjen,
 
Mere mas Wink . Har vært på nettet og sett hos Clas Ohlson. Lamineringsmaskin, billigste type koster 279,- i tillegg ark til laminering, disse er relativt rimelige,  19,- for 25 stk. Men hva med å bruke denne ? Laminering uten bruk av maskin ? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136870191 
 
Kan det være et alternativ?
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 17:22
Originally posted by Steinar J Steinar J wrote:

Uansett hva de forskjellige meninger er ang. trådkobbel, RP-25, finescale, NEM, bøylekobbel:
Jeg gleder meg til fremotreffet på Gardermoen. Det er trivelig å delta på et treff der det virkelig stilles krav. Det hele fungerer utmerket!
 
Steinar J
For å kaste ytterligere en brannfakkel inn i debatten så må jeg jo få påpeke at det ikke bare er vogner det bør stilles krav til. Jeg syns dessverre at en del av vannkokerene som brukes til å trekke togene med på disse treffene burde vært oppgradert eller byttet ut. Det er ikke få ganger det har vært problemer med trekkraft eller kontakt/strømopptak som har gjort at tog stadig vekk stopper.
 
Slik sett er det kanskje like greit at det er vognmangel for da slipper man hvertfall at lokene ikke klarer trekke togeneEvil Smile
 
Men det er faktisk noe som burde sees på det og; kjøreegenskapene til lokomotivene som benyttes. For jeg syns hvertfall det er minst like frustrerende med et lok som slurer på flatmark med 5-6 vogner bak, eller som konsekvent stopper i annenhver sporveksel. Slikt kan ødelegge gleden ved et treff like fort som vognmangel eller modulmangel...
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2009 at 21:39
Tja, vi har vel hatt problemer et par ganger med damplok, men jeg tror ikke det har vært et utpreget problem. Nesten alle treff jeg har vært på har hatt et eller annet lok som har kranglet litt. Og det hviler selvsagt et ansvar på de som melder på lok at de fungerer utmerket mekanisk og elektrisk.
 
Vi disponerte vel noen lok feil på Gardermoen sist, men det har vi ikke tenkt å gjenta.
 
Samtidig vil vi også kunne fremvise det aller nyeste og mest moderne innen trekkraft som nok vil varme mange tilhengere av moderne utstyr, nemlig El 11 og Di 3 Star 
 
"Vekk med dampen" programmet er tross alt kun 5 år gammelt på treffet.
 
Kai
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 02:16
El 11? Jeg "plages" faktisk litt av at man bruker KL-lok på bane uten KL, eller for det mesten uten KL.
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 08:10
Vel, jeg kan se den. Men her får du inntil videre bare bruke fantasien er jeg redd.
 
Jeg tror ikke jeg har sett andre strekningsmoduler enn Vatnamot med kontaktledning. Inntil det er bygget nok strekningsmoduler så vi i praksis har dobbelt av det meste, med og uten KL, så må vi gjøre det slik der vi vil kjøre ellok. Vi har så smått snakket om å skille på hovedlinje- og sidebanemoduler. Så kan man selvsagt diskutere om man burde hatt ett treff hvor man ikke hadde en elektrisk sidebane - kanskje en annen gang.
 
Apropos KL, så gjøres jo det på to måter også. Kun master og åk, eller med kjøreledningen i tillegg. Med kjøreledning er jo nydelig, men for meg så holder det mer enn nok slik som det er gjort på Bjørnlia.
 
Kai
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 10:37
Hei,
 
Jeg synes det blir litt lite konsekvent.... Det skal være så skalariktig, selv hjulene er ikke bra nok, RP25 skal det være, finescale må vite.. trådkobbel for ikke å vise koblingene (bøylekobbel)  Men elektiske lok uten KL er ok ??  Ikke en stolpe til KL er å seConfused 
 
MJ-Hilsen Tom Lynga 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 11:23
Originally posted by TomL TomL wrote:

Jeg synes det blir litt lite konsekvent.... Det skal være så skalariktig, selv hjulene er ikke bra nok, RP25 skal det være, finescale må vite.. trådkobbel for ikke å vise koblingene (bøylekobbel)  Men elektiske lok uten KL er ok ??  Ikke en stolpe til KL er å seConfused


Mener du vi ikke skal kjøre ellok? Det er jo en mulighet. Alternativt kan du jo brette opp armene og starte byggingen av KL-moduler?
Truls Slevigen
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 12:24
Jeg synes ikke det passer med ellok. Det er min personlige mening. Hvis alt skal være så forbildetro, så passer i mine øyne ikke elllok på dagens moduler. Enig med ses!
Men det vi driver med, er jo bare en illusjon. En god illusjon, men jeg synes kravene er inkonsekvente. Mener de bør lempes på.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 13:01
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Jeg synes det blir litt lite konsekvent.... Det skal være så skalariktig, selv hjulene er ikke bra nok, RP25 skal det være, finescale må vite.. trådkobbel for ikke å vise koblingene (bøylekobbel)  Men elektiske lok uten KL er ok ??  Ikke en stolpe til KL er å seConfused 
 
Hei,
 
Her er det egentlig flere ting inne i bildet, som vi må skille fra hverandre.
 
For det første, RP-25 hjul er i hovedsak pga hvor godt de fungerer og påliteligheten. De er kort og godt bedre i et trafikkspill. Er du interessert i at det skal se bedre ut, eventuelt opererer med hjemmeanlegg med endre finere toleranser, ja da kan du ta RP-25 Finescale som mange av oss gjør.
 
TB-kobbel har Halvor beskrevet forhistorien til. Og det er klart at de fungerer meget godt i et trafikkspill. Igjen, dette har delvis med forhistorien og delvis med pålitelighet å gjøre. (Og ja, det finnes endel dårlige TB-kobbel, på lik linje med ganske sloppy NEM holdere. Men dette går på kvalitet og vedlikehold hos den enkelte vogneier, og ikke systemet som sådann.)
 
Kontaktledning derimot går kun på det visuelle og berører ikke påliteligheten. Og stilt overfor det faktum at vi har ikke nok damplok til å avvikle Gardermoen-treffet i den størrelsesorden vi ønsker oss, så blir det et kompromiss vi kan leve med inntil påmeldingene av KL moduler strømmer på. Et treff med 15-20 deltakere, uten plass til å ta med nybegynnere, er ikke helt det vi har siktet oss inn på.
 
Kai
 
 
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 13:28
Hei,
 
Bare en siste kommentar fra meg:  Jeg nekter å tro at hjulene som følger med G4 vognene til NMJ er noe dårligere i trafikkspill, enn om de er byttet ut med RP25 Wink  Det vil jeg gjerne ha demonstrert!
 
Ja, RP25 Finescale er sikkert flott, når du tar vogna av sporet, tar på de kritiske brillene, finner frem lupa, og ser på vogna under. Men når vogna triller på sporet sammen med andre i ei slerke etter en damp eller diesel, er det ikke en kjeft som ser om det er RP25 Finescale eller vanlige hjul etter NEM.
(Mulig jeg ertet på meg noen nagletellere nå, men det får så være) Wink
 
Moro med mj er det likevel!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 16:07
Hei, når det gjelder hjul ,så se mitt svar under tråden: "Fremostandard? brannfakkel"
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 17:36
Hvis man må bruke el-lok for å avvikle trafikkspillet, så må det telle mest. Men innsetting av el-lok på en bane uten KL bør være som siste skanse. Di 3-lok er det vel mange som har, og de gikk da i 1959. For egen del får jeg vel prøve å installere decodere i noen av egne lok, man da jeg er helt grønn på DCC, tror jeg ikke at det kan bli til dette treffet.
Svein S
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 18:50
Originally posted by ses ses wrote:

Hvis man må bruke el-lok for å avvikle trafikkspillet, så må det telle mest. Men innsetting av el-lok på en bane uten KL bør være som siste skanse. Di 3-lok er det vel mange som har, og de gikk da i 1959. For egen del får jeg vel prøve å installere decodere i noen av egne lok, man da jeg er helt grønn på DCC, tror jeg ikke at det kan bli til dette treffet.
 
HeiSmile
 
Heljan og Roco Di3 + decoder med 8 ben stik - i løbet af få minutter - hokus pokus - så er du DCC kørendeWink
 
Tager du makskine og decoder med til træf, da er jeg sikker på - somebody will show you how to do.
 
Hilsen
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 19:59
Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Heljan og Roco Di3 + decoder med 8 ben stik - i løbet af få minutter - hokus pokus - så er du DCC kørendeWink
Tager du makskine og decoder med til træf, da er jeg sikker på - somebody will show you how to do.


Men loket kan fortsatt ikke brukes i trafikkspillet på Gardermoen. Da må det TB-bøyle og RP25 (eller Finescale) hjul til...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 22:16
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Bare en siste kommentar fra meg:  Jeg nekter å tro at hjulene som følger med G4 vognene til NMJ er noe dårligere i trafikkspill, enn om de er byttet ut med RP25 Wink  Det vil jeg gjerne ha demonstrert!
 
Ja, RP25 Finescale er sikkert flott, når du tar vogna av sporet, tar på de kritiske brillene, finner frem lupa, og ser på vogna under. Men når vogna triller på sporet sammen med andre i ei slerke etter en damp eller diesel, er det ikke en kjeft som ser om det er RP25 Finescale eller vanlige hjul etter NEM.
(Mulig jeg ertet på meg noen nagletellere nå, men det får så være) Wink
 
Moro med mj er det likevel!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
 
Til info: NMJ har skjønt det, og selger løse RP25 hjul til sine vognerWink
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2009 at 23:17
er det ikke rp 25 på dem?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2009 at 13:28
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Originally posted by Dan Rasmussen Dan Rasmussen wrote:

Heljan og Roco Di3 + decoder med 8 ben stik - i løbet af få minutter - hokus pokus - så er du DCC kørendeWink

Tager du makskine og decoder med til træf, da er jeg sikker på - somebody will show you how to do.


Men loket kan fortsatt ikke brukes i trafikkspillet på Gardermoen. Da må det TB-bøyle og RP25 (eller Finescale) hjul til...
 
Hei BjørnSmile
 
ClapClapClap Off course - jeg burde jo læse overskriften på tråden.
 
Ja - sådan går det - når jeg bliver for ivrig.  Confused
 
Hilsen
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.