Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff |
Post Reply | Page <12345> |
Author | |||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
De som ønsker kurs i T/B-kobbel og vognkort kan sende meg en melding, så vi ser hvor mange det er og hvordan vi løser det. Meld også inn hva slags vogner dere ønsker å bygge om.
Bruk linken for påmelding av moduler og materiell i invitasjonen. |
|||
Steinar
|
|||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jaha? Dette betyr vel at vognkortet skal være i plastlomme i sin helhet pluss noe ekstra virker det som? Hvor får man tak i slikt? Må det lages selv? Tegning hadde da vært på sin plass - grafisk tegning foretrekkes framfor en "muntlig" slik det aner meg at det jeg siterte er. |
|||
Svein S
|
|||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg tror ikke det finnes noen grafisk tegning, men det er et bilde av ett under.
Vognkortet brettes slik at du får bildet av vognene på baksiden. Deretter laminerer du vognkortet og klipper det til. En lamineringsmaskin får du f.eks. på Clas Ohlson til et par hundrelapper.
Etterpå klipper du til slik at du har i overkant av 1 mm lamineringskant rundt kortet. Kortet på bildet under er 67,1mm x 109,8mm. Klipp også av en bit av hjørnet som bildet viser, slik at man ikke stikker seg på kortet.
Lommen til fraktkortet har lim på baksiden og limes bare direkte på kortet. Lommene kan være vanskelige å få tak på i små opplag, men Steinar Snøtun har kjøpt inn et betydelig antall så kontakt ham for å få tak å slike. I verste fall så rekker du å sette på det på Gardermoen.
Kai
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ok.
Et spørsmål til. I malen du la ut her for kort tid siden var den fargestripen som er rød på bildet ditt her, blå. Er dette viktig, og hva er evt. koden på fargene? Etter "Lukket godsvogn" har du to vannrette streker, mens på malen var den én. Kan dette muligens ha noe med bremseutrustningen og altså gjenspeile en tilsvarende markering på vognas hjørne? |
|||
Svein S
|
|||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei,
Ja, de strekene er bremseutrustningen.
Fargestripen er FREMO sin måte å betegne skyggestasjonene på. Dvs hvilken vei skal vognen sendes dersom den ikke har vognkort. Vognkortet tas der ut når oppdraget er utført.
Men de fraktkortene vi bruker på Gardermoen tas ikke ut av vognen, de bare snus til neste oppdrag. Så her spiller de ingen rolle.
Kai
|
|||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei,
Ser vognkortet over, som det er bilde av. På baksiden av vognkortet skal det være et bilde. Fikk en mal av Steinar, endret på vogn-nr og navn ,adresse osv. Men har problemer med å skrive på formatet Excel, vertikalt. Tror jeg lar feltet stå blankt, og skriver med svart tusj
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Kan du ikke bare velge den cellen hvor teksten er vertikal og skrive den nye verdien i formellinjen?
Kai
|
|||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei alle som skal delta på Fremo Treff Gardermoen !!
Våkne opp, og still med vogner Iflg Stinar var det ikke mange som har meldt på vogner. Kom igjen, folkens, klarer jeg å stille med vogner og trådkobbel, så klarer dere også! Steinar og Kai hjelper til og gir tips om det er noe vi lurer på. Skriv det her på Forumet, så kanskje vi andre kan bidra også.
Kom igjen, a
Jeg stiller med 3 stk svenske O-vogner med last, og en stk konduktørvogn.
MJ og Fremo Hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vognkortmalen kan nå lastes ned herifra: http://www.fremo-norge.org/byggetips/vognkort
|
|||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvis du skriver direkte i cellen så blir den horisontal mens du skriver, men skal bli vertikal igjen når du går til en annen celle. Ellers kan du høyreklikke på cellen, velg "Format cells" og på "Alignment" arket velger du Orientation - 90 grader.
Kai
|
|||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei igjen,
Mere mas . Har vært på nettet og sett hos Clas Ohlson. Lamineringsmaskin, billigste type koster 279,- i tillegg ark til laminering, disse er relativt rimelige, 19,- for 25 stk. Men hva med å bruke denne ? Laminering uten bruk av maskin ? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136870191
Kan det være et alternativ?
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Slik sett er det kanskje like greit at det er vognmangel for da slipper man hvertfall at lokene ikke klarer trekke togene
Men det er faktisk noe som burde sees på det og; kjøreegenskapene til lokomotivene som benyttes. For jeg syns hvertfall det er minst like frustrerende med et lok som slurer på flatmark med 5-6 vogner bak, eller som konsekvent stopper i annenhver sporveksel. Slikt kan ødelegge gleden ved et treff like fort som vognmangel eller modulmangel...
Eirik
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tja, vi har vel hatt problemer et par ganger med damplok, men jeg tror ikke det har vært et utpreget problem. Nesten alle treff jeg har vært på har hatt et eller annet lok som har kranglet litt. Og det hviler selvsagt et ansvar på de som melder på lok at de fungerer utmerket mekanisk og elektrisk.
Vi disponerte vel noen lok feil på Gardermoen sist, men det har vi ikke tenkt å gjenta.
Samtidig vil vi også kunne fremvise det aller nyeste og mest moderne innen trekkraft som nok vil varme mange tilhengere av moderne utstyr, nemlig El 11 og Di 3
"Vekk med dampen" programmet er tross alt kun 5 år gammelt på treffet.
Kai
|
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
El 11? Jeg "plages" faktisk litt av at man bruker KL-lok på bane uten KL, eller for det mesten uten KL.
|
|||
Svein S
|
|||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vel, jeg kan se den. Men her får du inntil videre bare bruke fantasien er jeg redd.
Jeg tror ikke jeg har sett andre strekningsmoduler enn Vatnamot med kontaktledning. Inntil det er bygget nok strekningsmoduler så vi i praksis har dobbelt av det meste, med og uten KL, så må vi gjøre det slik der vi vil kjøre ellok. Vi har så smått snakket om å skille på hovedlinje- og sidebanemoduler. Så kan man selvsagt diskutere om man burde hatt ett treff hvor man ikke hadde en elektrisk sidebane - kanskje en annen gang.
Apropos KL, så gjøres jo det på to måter også. Kun master og åk, eller med kjøreledningen i tillegg. Med kjøreledning er jo nydelig, men for meg så holder det mer enn nok slik som det er gjort på Bjørnlia.
Kai
|
|||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei,
Jeg synes det blir litt lite konsekvent.... Det skal være så skalariktig, selv hjulene er ikke bra nok, RP25 skal det være, finescale må vite.. trådkobbel for ikke å vise koblingene (bøylekobbel) Men elektiske lok uten KL er ok ?? Ikke en stolpe til KL er å se
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Mener du vi ikke skal kjøre ellok? Det er jo en mulighet. Alternativt kan du jo brette opp armene og starte byggingen av KL-moduler? |
|||
Truls Slevigen
|
|||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg synes ikke det passer med ellok. Det er min personlige mening. Hvis alt skal være så forbildetro, så passer i mine øyne ikke elllok på dagens moduler. Enig med ses!
Men det vi driver med, er jo bare en illusjon. En god illusjon, men jeg synes kravene er inkonsekvente. Mener de bør lempes på.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei,
Her er det egentlig flere ting inne i bildet, som vi må skille fra hverandre.
For det første, RP-25 hjul er i hovedsak pga hvor godt de fungerer og påliteligheten. De er kort og godt bedre i et trafikkspill. Er du interessert i at det skal se bedre ut, eventuelt opererer med hjemmeanlegg med endre finere toleranser, ja da kan du ta RP-25 Finescale som mange av oss gjør.
TB-kobbel har Halvor beskrevet forhistorien til. Og det er klart at de fungerer meget godt i et trafikkspill. Igjen, dette har delvis med forhistorien og delvis med pålitelighet å gjøre. (Og ja, det finnes endel dårlige TB-kobbel, på lik linje med ganske sloppy NEM holdere. Men dette går på kvalitet og vedlikehold hos den enkelte vogneier, og ikke systemet som sådann.)
Kontaktledning derimot går kun på det visuelle og berører ikke påliteligheten. Og stilt overfor det faktum at vi har ikke nok damplok til å avvikle Gardermoen-treffet i den størrelsesorden vi ønsker oss, så blir det et kompromiss vi kan leve med inntil påmeldingene av KL moduler strømmer på. Et treff med 15-20 deltakere, uten plass til å ta med nybegynnere, er ikke helt det vi har siktet oss inn på.
Kai
|
|||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei,
Bare en siste kommentar fra meg: Jeg nekter å tro at hjulene som følger med G4 vognene til NMJ er noe dårligere i trafikkspill, enn om de er byttet ut med RP25 Det vil jeg gjerne ha demonstrert!
Ja, RP25 Finescale er sikkert flott, når du tar vogna av sporet, tar på de kritiske brillene, finner frem lupa, og ser på vogna under. Men når vogna triller på sporet sammen med andre i ei slerke etter en damp eller diesel, er det ikke en kjeft som ser om det er RP25 Finescale eller vanlige hjul etter NEM.
(Mulig jeg ertet på meg noen nagletellere nå, men det får så være)
Moro med mj er det likevel!
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei, når det gjelder hjul ,så se mitt svar under tråden: "Fremostandard? brannfakkel"
|
|||
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hvis man må bruke el-lok for å avvikle trafikkspillet, så må det telle mest. Men innsetting av el-lok på en bane uten KL bør være som siste skanse. Di 3-lok er det vel mange som har, og de gikk da i 1959. For egen del får jeg vel prøve å installere decodere i noen av egne lok, man da jeg er helt grønn på DCC, tror jeg ikke at det kan bli til dette treffet.
|
|||
Svein S
|
|||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei
Heljan og Roco Di3 + decoder med 8 ben stik - i løbet af få minutter - hokus pokus - så er du DCC kørende
Tager du makskine og decoder med til træf, da er jeg sikker på - somebody will show you how to do.
Hilsen
Dan
|
|||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Men loket kan fortsatt ikke brukes i trafikkspillet på Gardermoen. Da må det TB-bøyle og RP25 (eller Finescale) hjul til... |
|||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Til info: NMJ har skjønt det, og selger løse RP25 hjul til sine vogner
|
|||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
er det ikke rp 25 på dem?
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei Bjørn
Off course - jeg burde jo læse overskriften på tråden.
Ja - sådan går det - når jeg bliver for ivrig.
Hilsen
Dan
|
|||
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|||
Post Reply | Page <12345> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |