Vogner, koblinger og aktiv deltagelse på treff |
Post Reply | Page <1234 5> |
Author | ||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har også vært ganske skeptisk til TB-kobbel, men satte meg ned en times tid i går kveld. Det gikk jo mye bedre enn fryktet. Fikk montert det på en G3 fra Scandinavian og det såpass at det skal funke på et treff.
Men når det gjelder vogner som har bøylekobbel på NEM sjakter har jeg vært ekstra kritisk til å eventuelt ødelegge vognen for senere bøylebruk. Så jeg tok frem en G4 fra NMJ og kikket litt på den. Jeg endte opp med å klippe NMJ sin bøylekobbel i to og montere en TB krok i den gjenværende delen. Dermed kan jeg enkelt fjerne TB-kroken og sette inn bøylekobbel når jeg vil. TB-bøylen kan stå der uansett.
Bildet under viser kanskje bedre hvordan det ble. (Dette er første forsøk, så erfarne kroker vil kanskje se noe å sette fingeren på.) Men dette kommer til å fungere.
Kai
|
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Husker du hvilken bok/hefte dette var? |
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Kai,
Det du gjorde her, var jo genialt Jeg har også kviet meg , og akter ikke ødelegge flotte G4 vogner eller andre, med å skjære vekk NEM.sjakta. Selve bøylen har jeg selvsagt ikke problemer med, men kroken du her viser bilde av, er jo langt enklere å montere.
Tror jeg har noen SJ Os vogner som jeg kan gjøre dette med. De kan jo frakte litt av hvert, så trafikkspillet blir interessant. Kan noen svare om SJ Os fra NMJ http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=3069&osCsid=2f5e9ce7d4a1eff7e58568b3344f7a57hører inn under epoken vi skal kjøre?
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
"Krav til finere hjul er det lov å mislike, men den utviklingen har det lite for seg å prøve å snu. Det er en naturlig prosess med basis i selve formålet med FREMO: Ligge i forkant av utviklingen mot å oppnå stadig større realisme. Finere hjul gir både større realisme og bedre funksjon. De som ikke ser poenget med det har nok også andre problemer med å finne seg til rette i FREMO."
Samtidig må vel også ledende skikkelser i miljøet passe på at man ikke løper fra resten. Og nå var vel også vognmangel noe som ble tatt opp, og da er det svært uheldig med frafall. Og meg bekjent er det kun få skinnemeter som må ha RP25. Hvorfor da så strenge nå? I starten av denne prosessen bør man gjerne stille krav, men kanskje være litt rundhåndet med "dispensasjonene" til de som ikke har fått gjort denne hjuloppgraderingen.
"Det tredje temaet er påmelding av materiell. Her tror jeg det er rom for forbedringer fra arrangørenes side. Kunne det være en idé å sette opp en ønskeliste i forkant? Og at denne ønskelisten ble oppdatert etterhvert som påmeldingene kom inn? For å få til dette på en rasjonell måte trengs det litt programmering, men den jobben tar jeg gjerne." God idè, hvis det lettvindt lar seg gjøre. |
||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hobbytrade sine O vogner er ok for epoken, men Os og Om er vel senere. De har jo nummer med kontrollsiffer.
Kai
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For dere som leser Hp1 eller følger litt med på hva som skjer ellers i FREMO så har dere sikkert lagt merke til at det er flere ting på gang, fra grasrota i FREMO:
Poenget mitt er at slike krav til utstyret vi bruker har alltid vært stilt i FREMO. Det er et ønske at man skal strebe mot større forbildelikhet og bedre funksjon. Så vil det alltid være slik at noen ideer overlever mens andre vil dø hen over tid. Forandringer vil også komme over tid. Jeg må innrømme at jeg ikke ser problemet med å bytte til RP25 hjul på noen vogner. For det første vil vognene se bedre ut, og de vil som regel også fungere bedre på sporet fordi RP25 er en riktigere profil. Om man da ikke skal bruke vognene på Märklin-spor.... Kostnaden er relativt beskjeden (ca. 10-15% av kostnaden til vogna), og jobben er ganske enkel.
Trådkobbel kan man selvsagt diskutere lenge og vel. Bakgrunnen er, for dere som ikke husker så langt, at den gangen vi startet opp med treff basert på et 1950-60 talls forbilde så fantes det svært lite egnet norsk materiell. Det som fantes var stort sett basert på messingbyggesett, og disse var ikke enkelt å sett NEM-koplinger på. Dessuten levde FREMO-treffene i Norge lenge på lok- og vognparken til to personer som begge allerede hadde utstyrt sitt materiell med trådkobbel. Så har tiden gått, vi har fått treff for moderne epoke hvor det var mer naturlig med NEM-kobbel, selv om mange av oss fortsatt synes de ser håpløse ut. Men for treff for tidligere epoke så er det fortsatt naturlig å bruk trådkobbel, i alle fall der hvor slike treff arrangeres.
Det å lage en trådkobbel er faktisk ikke så vanskelig som noen vil ha det til. Å lage en god og funksjonell krok krever nøyaktighet, men vi driver da med en hobby hvor vi stadig steller med små og fiklete detaljer, eller hva.
At man føler seg "tvunget" til å anskaffe et par-tre vogner som kun kan brukes på FREMO-treffene vil jo bare sørge for at man kan kjøpe seg enda noen vogner når anledningen byr seg. Innkjøp er jo alltid et høydepunkt...
Hilsen Halvor
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
-"Bakgrunnen er på den ene side ønsket om større realisme, altså i denne sammenhengen smekrere hjul, ..."
-"Poenget mitt er at slike krav til utstyret vi bruker har alltid vært stilt i FREMO. Det er et ønske at man skal strebe mot større forbildelikhet og bedre funksjon."
-"Forandringer vil også komme over tid."
Jeg er helt enig med deg. Men slik det ser ut, bør vi kanskje ta oss tid til å vente på folk også.
Risikoen for avlyste treff p.g.a. vognmangel må tas seriøst.
"Jeg må innrømme at jeg ikke ser problemet med å bytte til RP25 hjul på noen vogner."
Ikke du, heller ikke jeg, men åpenbart flere andre.
"For det første vil vognene se bedre ut, og de vil som regel også fungere bedre på sporet fordi RP25 er en riktigere profil."
Jeg er fortsatt enig. Men det skal sies; uferdige moduler river mer i øynene enn hva slags hjul som er på vognene. Hjulene er faktisk det man ser sist!
J-I
PS Hjulene som leveres med NMJ`s plastmodeller (B7, Kbps, Os osv...) er innenfor det akseptable når det gjelder f.eks. Steinsnes Havn. Det burde kanskje nevnes før man tar motet fra folk som har lyst til å begynne å leke med oss.
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er selvsagt et viktig poeng som ikke har kommet fram:
Mye av det materiellet man kjøper nå og som er ny-produsert vil ha RP25 eller NEM finskala hjul av en eller annen variant. Begge deler vil fungere helt utmerket i våre sammenhenger.
Dette gjelder såvidt jeg vet alt nytt NMJ-materiell, nye Hobbytrade vogner, osv. Da er det ikke nødvendig å gjøre noe med vogna, annet enn eventuelt smussing .
Hilsen Halvor
|
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Forsåvidt riktig, men ingen gjør erfaringsmessig noen som helst endringer før det blir stilt krav...
Hilsen Halvor
|
||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er ikke hjulene til NMJ kun NEM med litt mindre flenser. Dvs. at de fortsatt kan ha trøbbel på spor/veksler som virkelig krever RP-25. Ikke har de konturen som gjør at de går bedre heller. Det er vel neppe noe uoverkommelig problem, da NMJ også selger RP-25 hjul til dem.
Men skal man først bytte bør man seriøst overveie RP-25 Finescale.
Kai
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den var genial Kai! Den originale koblingen på disse G4-vognen er jo håpløs, så den bør jo byttes uansett. Dette skal jeg jammen meg forsøke! |
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter å ha lest noen av innleggene her må jeg si at det ikke overrasker meg at treffet står i fare for å avlyses. Jeg mener ikke å være alt for kritisk, og forstår hensikten med FREMO (altså ligge i forkant hva gjelder funksjon og realisme), men "tonen" enkelte bruker gjør at jeg (som nybegynner) har droppet planene jeg hadde om å oppsøke FREMO-treffet.
Det kan selvsagt hende jeg har misforstått, men føler at den generelle meningen er at "dere som kommer for å titte" kan egentlig bare droppe det ettersom dere ikke verken bidrar med materiell eller rigging. Jeg syns det er en slett måte å skaffe nye "medlemmer" på, OM det er interessant da. Jeg har ingen kunnskap om FREMO, og ønsket å lære, men her virker det som man burde stille med både vogner med spesialkoblinger og "vognkort", noe jeg ikke engang vet hva er?!? Selvsagt kunne jeg trålet nettsider og skaffet meg informasjon, men jeg bruker ikke timesvis for å sette meg inn i noe jeg ikke engang vet om jeg interesserer meg for enda. I så måte hadde et FREMO-treff vært en pekepinn på om dette var noe som fanget min interesse. Jeg hadde satt pris på at man kunne titte og lære! Etter å ha pratet med flere kjennere i MJ-miljøet forstår jeg også at det ikke akkurat kryr av nye MJ-entusiaster i Norge, så man skulle jo tro at man ønsket å ta vare på de få som er?! Som nevnt forstår jeg at FREMO ønsker å ligge langt fremme på enkelte områder, men når flere tar til orde for at eksempelvis koblingen er et problem, er det kanskje grunn til å i allefall svare på en respektfull måte? Kanskje innse at ikke alle behersker dette like godt eller ser hensikten med det/ønsker å endre koblinger på egne vogner? Så er det jo opp til treffarrangør å bestemme om det er viktig nok eller ikke, men ta tilbakemeldinger seriøst, positive som negative. Jeg ser at innlegget mitt ser ganske kritisk ut, men det er ikke så "sinna" som det kanskje fremstår! Jeg bare håper at noen ser poengene mine og forstår at om FREMO og modelljernbane skal bestå, og gjerne vokse, må man forsøke å oppmuntre og hjelpe, ikke kjefte og "rakke ned" på medlemmer som har andre meninger. Til sist: Jeg håper treffet blir arrangert og at man sammen kan holde dampen oppe for både FREMO og modelljernbaneinteressen i dette landet! Edited by a[c]e - 08 september 2009 at 16:44 |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fullt så ille er det nok ikke. Det siktes heller til gjengangere som alltid har det travelt når noe skal gjøres, og som aldri bidrar med annet enn oppmøte og kjøring. For nybegynnere er det, etter min mening, ganske romslig forhold. Så jeg anbefaler deg å møte opp.
Du må ikke la deg skremme av en liten uenighet, slik det fremkommer her.
|
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter de innspillene jeg har fått så tror jeg Svein Ove m.fl her snakker for temmelig mange fremotreffdeltakere. Man kjøper/bygger mj-modeller primært for å glede seg selv, ikke for å tilfredsstille en treffarrangør. Da er terskelen for å borre og lime i en original modell absolutt reell.
Jeg tror nok den harde kjerne i fremomiljøet må ta en mye mer aktiv rolle rundt om i miljøene. Selv bruker jeg kanskje en snau time på å lage trådkoppel på en vogn og har gjort dette for flere andre i miljøet her hos oss.
For RP25-hjul må vi vel snart kunne forvente at de aktuelle forhandlerne har slike på lager, det er jo ikke så veldig mange vogntyper det er snakk om.
Min erfaring er at det er kanskje 10 -15 personer som står for nesten alt materiellet på treff. Kanskje det er "eierforholdet" til trafikkonseptet som det skorter på hos den enkelte? Hva om treffarrangør var mer gjennomført i dialogen med miljøet om hva slags frakt og materiell som kunne være aktuelt? Så hadde kanskje flere følt at akkurat deres materiell var viktig på treffet.
Hva om noen i mlijøet fikk ansvar for f.eks kjølevogner, noen for post-forsendelser osv. ? Jeg bare spør...
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du har selvsagt rett Kai
Kontrollmålte noen av mine vogner med orginalhjul og de har alle det problematiske målet på 14.3 mm mellom baksiden av hjula. Det er mao. vanlige NEM-hjul...
Hilsen Halvor
|
||
Espen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei
Hehe, bare for å hive meg på "kranglingen" om koblinger. Syns Eirik oppsummerte veldig bra. Har etter flere år i mj-miljøet rundt Sandnes og Stavanger (mao Jæren) ikke truffet en eneste person som synes at hjemmelagde koblinger er OK. Kansje ikke truffet ganske alle, men alikevel Snarere at, nei, duger ikke "vanlige koblinger" får det heller være. Tonen er heller at dette er det noen "særinger" østpå som holder på med Har til gode å være på et Fremotreff, men en vakker dag Men kan aldri tenke meg at jeg gidder å lage disse, da det etter min mening må være mer en godt nok utvalg av koblinger på markedet. MVH Espen |
||
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er en "særing" østpå som forlengst er "frelst" på trådkoblinger. De koblingene som tilbys på europeisk
MJ-materiell i dag synes jeg er store, klumpete og stygge, og fører til at f.eks ploger på lok får et stort og gapende hull. Og det er ikke mulig å montere koblingskroker og bremseslanger på det rullende materiellet fordi kobling og koblingskulisse er i veien. Derfor gir det meg bare glede å ta frem avbiter for å klippe vekk den store stygge NEM-lommen Holder for tiden på å montere TB-kobbel på 8 godsvogner (ikke med tanke på Gardermoentreffet dog...), en jobb som tar ca. to kvelder. Fant ut ved prøving av en av koblingene at selve koblingskroken ikke var god nok, den slapp festet ved belastning (bildet til venstre). Frem med avbiter - klipp vekk hele koblingen - bøy til en ny... 5 minutter etterpå var den nye på plass (se bildet til høyre). De første koblingene er vanskelige, men øvelse gjøre mester. Edit: Endret bildeadresse Edited by Bjørn R Larsen - 08 september 2009 at 22:43 |
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei, Det var fra 1995 utgaven.
Hilsen Tom
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
Steinar J
Fremo og MjF medlem Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 34 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Uansett hva de forskjellige meninger er ang. trådkobbel, RP-25, finescale, NEM, bøylekobbel:
Jeg gleder meg til fremotreffet på Gardermoen. Det er trivelig å delta på et treff der det virkelig stilles krav. Det hele fungerer utmerket!
Steinar J
|
||
SJ
|
||
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er noen som er ukjente med Fremo og som har lyst til å komme på treff, men blir skremt av kravene og ikke minst denne diskusjonen.
For å gjøre en ting helt klart. Vi ønsker dere hjertelig velkommen og vi vil helst at dere skal stille uten modul og materiell. Dette er fordi vi gjerne vil at dere skal få oppleve trafikkspillet og miljøet, som er meget godt, og se om dette er noe for dere. Noen blir fasinert, andre ikke, men det vet man ikke før man har prøvd. For å få utbytte av et treff må man være selv også være aktiv og ta initiativ, og ikke minst spørre. Dermed kan man få masse informasjon om hvordan ting gjøres, knytte kontakter og komme i kontakt med forskjellige miljøer som kan hjelpe en på veien videre. Når man så har sett om dette er noe, og ønsker å være med videre, burde det også være en selvfølge å bidra litt. Og er man positiv og ønsker å se løsninger istedenfor problermer, er det utrolig hva man kan få til. Så kan man mene hva man vil om kravene, men når du melder deg på et treff, så godtar du også de kravene som stilles til det teffet. |
||
Steinar
|
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Ja, helt sant som Steinar Snøtun sier; alle er hjertelig velkommen, og jeg har selv opplevet det, det er bare hyggelige, hjelpsomme, entusiastiske mj-ere som tar deg vel i mot, og deler med deg erfaringer og kunnskaper. Så ingen har grunn til å frykte noe som helst. Og det er høyt under taket, det er lov til å være uenig om mangt, og komme med ideer og innspill. Uten det, kommer man ingen vei.
Så finn veien til Gardermoen, og vis ditt blide åsyn
MJ-hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei igjen,
Mulig det er for sent å melde på materiell, ikke vet jeg... Men det er mange fine tips om egnede svenske vogner fra denne epoken i heftene "Allt om tåg" Hvis noen her mangler eller er på jakt etter eldre utgaver, så vet jeg Collector Modell , ved Bjørn Bratz har utsalg, og lagerrydding pt.
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har ingen problemer med å stille med masse lok/motorvogner/gods og personvogner på treff. Har tenkt til å montere rp25 hjul på det jeg har (over tid),selv om det vil koste en liten formue. Har ingen prolemer med å godta det kravet.Det som derimot er uaktuelt,er å "ødelegge" det jeg har ved å montere trådkobbel. Ønsker ikke å drille hull i messingen,så en NEM kompatibel løsning er et ønske fra min side hvis jeg skal stille opp med mitt matriell. Mine 500+ vogner og 50+ lok/motorvogner blir hjemme frem til kravet om trådkobbel ikke lenger er tilstede..... |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bare et spørsmål angående rulende materiel.
Er det sånn at ingen lok og vogner skal ha det samme nr
Eller kan de ha det
Jeg skal på Gardermoen for første gang, men håpet er det kan bli flere ganger.
Jeg har nok godsvogner til eget bruk, (men da flere med samme nr) så jeg har ingen problemer med og legge av noen vogner som kan utstyres med TB kobling og RP 25 hjul til et eventuelt senere tref.
Om jeg får til og lage TB koblinger, kan vi ta senere, mulig jeg må ha litt hjelp der ja .
Er det foresten noen av Fremo gutta/jenter med TB koblinger som skal til Bergen
Edited by Tåge - 09 september 2009 at 17:55 |
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du er jo selve drømmedeltakeren på et Kristiansandstreff, Morten!
|
||
Hilsen
Roar Børte |
||
Strømmen
Nykommer Joined: 29 oktober 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det meste er vel nå sagt om henholdsvis RP25 og trådkoblinger. Men problemet med manglende vogner til gardermotreffet gjenstår vel uansett. Hadde det vært en ide om Bryn gjengen kunne hjelpe i alle fall de som er bosatt i Oslo regionen i gang. Og som vil forsøke og sette tb på noen av sine vogner? Tidligere i diskusjonen har det blitt nevnt at hvis alle deltagerene hadde med seg 2-3 vogner hver så hadde problemet bort i mot hvert løst.
Når det gjelder deltagelse i nedrigging så må vi vel ( inkludert ) undertegnede erkjenne at vi ikke har vært flinke nok. Her må vi skjerpe oss, de av oss det gjelder.
Hadde det f.eks hvert en ide og ta oppsummeringen av treffet etter nedriggingen, gjerne med noe sosialt ( kaffe, kaker ) ?
mvh
Steinar Norrøne
KMJK
|
||
Steinar
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kan ikke være to godsvogner med samme nummer i trafikk i et trafikkspill i FREMO, da alle vogner har et vognkort. Utfra disse vognkortene blir det planlagt hvor vognene skal sendes og hvilken last de skal ha. Har vi 2 vogner med samme nummer i drift, blir det fort surr.
Disponerer vi 2 lokomotiver med samme nummer, blir som regel det ene satt i reserve. Det blir fort langkjøring i løpet av et treff, og da kan f.eks strømopptak etc. begynne å krangle litt. Da er det veldig greit å ha en reserve som settes inn.
Skaarebanen stiller et lite anlegg i Bergen, og der vil det gå lok og vogner med TB.
Det er bygging på Bryn hver torsdag. Alle er velkommne til å stikke innom for råd og tips om modul- og TB bygging. Imidlertid har vi erfaringsmessig mye å gjøre i denne perioden frem til treffet på Gardermoen.
Vi vurderer om vi skal sette av en kveld på Bryn før Gardermoen for kurs i TB. Dette kommer vi tilbake til.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmmm, var det jeg har hørt ja, at vær lok og vogn skal ha sitt nr.
Har prøft meg på noen små omnumereringer, men det sitter liksom ikke i fingrene mine det der ....
Blir nok ikke noen snartur til "Bryn" på meg med det første, det er litt langt og kjøre dit for en kveld ....
Men jeg skal ta en prat med de fra Skaarebanen i Bergen.
|
||
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
||
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei,
Dvs at mine 3 svenske O vogner fra Hobbytrade som jeg nå holder på med, kan risikere å måtte ligge i esken sin, fordi noen andre stiller med samme vogner, altså samme nr ??
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
||
Det enkle er ofte det beste...
|
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Prinsipielt: ja. Det er arrangøren som velger ut hvilke vogner som skal brukes, utfra de påmeldte modellene.
Praktisk: Nei, når det er O-vogner. Dette strider mot alle lover og regler (så ikke si det til noen), men vogner som går i tømmertrafikk settes sammen til store tog som går fast. Tømmertog var det mye av på 50-tallet, så vi trenger mange O-vogner.
Mine O-vogner går fast sammenkobblet 3 og 3 med Brawa skalakobblinger, med TB i hver ende av slerka. Edited by Asgeir - 09 september 2009 at 23:36 |
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Post Reply | Page <1234 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |