MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Fiplingdal skyggestasjon"
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Fiplingdal skyggestasjon"

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Fiplingdal skyggestasjon"
    Posted: 14 juli 2009 at 19:39
Vi her i Bodø trenger en skyggestasjon for at morsomhetene kan begynne. Derfor begynte jeg å bygge "Fiplingdal" i slutten av mai. Treverket ble ganske fort ferdig men malingen trengte litt lenger tid.
Så ventet jeg på skinner fra Tore i Grimstad og så har man hatt ferie. Nå i kveld sitter jeg å jobber igjen.

Da kommer spørsmålet. Denne stasjonen er så tynn at den ikke får noen pensemotorer. Hvordan skal jeg da, og må jeg, bygge om Peco pensene slik at de blir "DCC" vennlige?

Stasjonen er en nesten kopi av Halvor Sannes sin "Solåsen". Så han er vel kanskje den rette å svare på dette.

Sporarrangementet blir helt likt Solåsen som bildet viser.
Solåsen bilde fra Arendal 2009

Edited by Claes Lislerud - 14 juli 2009 at 19:41
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 07:19
Det virker som alle fra Fremo miljøet er på ferie... Ouch
 
På torsdagen rigget jeg opp stasjonen sammen med de andre 2 strekningsmodulene mine og Sven sin strekningsmodul i garasjen på lokalet der vi holder til.
 
 
Igår kveld sagde jeg ut hullet for svingskiven, så får vi se hvor dette ender...


Edited by Claes Lislerud - 21 juli 2009 at 07:20
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 09:28
Ikke ferie, Claes.... (PAPPAPERM-6uker)... heheThumbs%20Up

Edited by Ørjan - 21 juli 2009 at 09:28
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 10:19
Hei Claes,
 
Et kort svar før jeg igjen løper ut i feriesommeren Embarrassed.
 
Det er ikke mulig å sikre vekslene fullstendig uten å ha en ekstern bryter til å legge om strømmen til krysset. Så må du ha en lyspære (12V/10W) i serie med krysset uansett.
Du kan lage en nesten-sikring ved å bryte opp koplingen til tungesporene på undersiden av vekselen, kople tungesporene sammen elektrisk med ledning på undersiden, og så kople krysset til disse tungesporene via en lyspære. Men denne løsningen er ikke perfekt, for selv om du får sikret krysset mot kortslutning så vil det uansett bli kortslutning når lok"et komme ut på tungesporene.
 
En annen løsning er å kople en lyspære på hvert ytterspor slik at hele vekselen blir sikret med pærene. Da må alle skinnestrenger (6x) være isolert. Denne løsningen kan skape problemer om du kjører lokomotiver som trekker mye strøm.
 
Hilsen Halvor


Edited by halvors - 21 juli 2009 at 10:20
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 11:48
Originally posted by halvors halvors wrote:

Hei Claes,
 
Et kort svar før jeg igjen løper ut i feriesommeren Embarrassed.
 
Det er ikke mulig å sikre vekslene fullstendig uten å ha en ekstern bryter til å legge om strømmen til krysset. Så må du ha en lyspære (12V/10W) i serie med krysset uansett.
 
Hilsen Halvor
 
Ok, men hva jeg husker fra Arendaltreffet så la vi om pensene direkte oppe. Har du en liten pianotråd fra tungen ned til en bryter under stasjonen som fungerer motsatt av en skillpaddemotor?
 


Edited by Claes Lislerud - 21 juli 2009 at 11:48
Modellhilsen

Claes
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 15:37
Nei, vekslene har en "forenklet" sikring som beskrevet, men den er ikke fullgodOuch. Det er riktig at vekslene er manuelt betjent...
 
Hilsen Halvor
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 19:56
Hvis du ikke skal ha landskap på magasinet så kan du montere en s.k. microbryter ved siden av stilleren til vekselen:
 
(Her skulle jeg også vist et bilde, men det later til at forumet ikke godtar bildeopplasting igjen)


Edited by jevistad - 21 juli 2009 at 20:01
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2009 at 21:16
Takk for gode innspill. (Som vanlig...)
Jeg skal nok klare finne ut hvordan jeg skal løse dette nå.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2009 at 12:32
Dette ble løsningen på mitt problem.
Hadde brytere liggende. Boret hull i finér platen og et lite hull i bryteren. Så bøyet jeg en messingtråd slik at jeg fikk en trekk/skyvestang til pensen. Under platen koblet jeg bryter/pens på vanlig elektrisk måte.

Det er et stort minus å gjøre det på denne måten. Bryteren går feil vei i forhold til hva den burde. Står bryteren mot høyre burde man kjøre til høyre og ikke til venstre som man gjør nå.



Og hvis dere lurer. Det er kunn de to sporene i mitten som er kjørbare. De andre er bare lagt ut.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 18:04
Hvor tett kan du ha sporene slik at ikke lok og vogner går i hverandre?
Finnes det tegninger på det?
Eirik
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 18:17
Tja det er vel kun NEM profilet som stopper det, men jeg har lagt sporene så tett som pensene tillater og slik at jeg får sporene rett inn på svingskiven. På rett strekning sier normen at det skal være 46 mm mellom sporene (senter til senter), på stasjoner skal det være 52 mm. Dette for at all materiell som er laget etter NEM standarden skal fungere.
Du kan laste ned normen her:
NEM 112, Track Spacing

Resten av normene finner du her:
Morop"s Normer

Håper du fikk svar på det du lurte på Eirik.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 18:30
Takk for bra svar. Jeg skjønte det nå.
Hvilke veksler har du brukt?
Det var en kjempeflott skyggestasjon du hadde lagt.


Edited by eibro - 03 september 2009 at 18:38
Eirik
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 18:56
Takk for det. Æren skal Halvor Sannes ha siden jeg har kopiert hans rett av.
Alle skinnene er fra Peco i størrelsen "Code 75".
Modellhilsen

Claes
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 20:54
Originally posted by eibro eibro wrote:

Hvor tett kan du ha sporene slik at ikke lok og vogner går i hverandre?
Finnes det tegninger på det?
En liten tilleggskommentar: På en oppstillingsstasjon av FREMO-typen hvor man skal kunne håndtere vogner med hendene er det vanlig å bruke litt større avstand mellom sporene slik at man får fingrene mellom, og får plass til vognkort. 6-7 cm er vanlig.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2009 at 21:47
Takk for informasjonen Halvor.
Eirik
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.