MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - A/L Skåralinjen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

A/L Skåralinjen

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: A/L Skåralinjen
    Posted: 19 juni 2009 at 22:00
God aften!
Ankomstmelding for TXP Skåra hermed sendt!
Som ny bruker her er det vel på sin plass med en rask presentasjon av person og prosjekt, så her kommer det:
Meg selv først: Har nettopp rundet 50, jobber med jernbane i full skala til daglig som trafikkstyrer på en travel østlandsstasjon. Jeg har fulgt med i forumet en stund, og har nå funnet tiden moden til å melde meg inn selv også, særlig ettersom jeg etterhvert har truffet flere av brukerne her inne rundt omkring på messer og treff. En særlig hilsen til Dr. Hansen som etterhvert har hjulpet til med å forkorte flere laaangdryge nattevakter med meningsfylt MJ-prat i togekspedisjonen på Ski stasjon. Takk, Hansen!Smile
 
Så mitt prosjekt: Jeg bygger Skåralinjen i skala 1:87 likestrøm. Skåralinjen er en tenkt sidelinje mellom to hovedlinjestasjoner i beste Østfoldbaneånd, der sidelinjen forlater hovedlinjen ved en stasjon og møter samme hovedlinje flere stasjoner senere, men da i motsatt kjøreretning, akkurat som det skjer med Østfoldbanens østre og vestre linje. Banen bygges i låven her jeg bor, den er faktisk mitt første ordentlige MJ-prosjekt, og er trolig et "resten-av-livet"-prosjekt. Her skal mange arbeidstimer legges ned og mange feil gjøres, men har jeg oppfattet tonen på forumet rett, så er det trøst å få når ting må rives og repareres ... Cry  Har forøvrig ikke noe mål om å kopiere Østfoldbanen, her skal det være norsk forbilde uten geografiske begrensninger. Liker jeg noe, så bygges det inn i anlegget! Basta!
 
Skal prøve å holde en viss kontinuitet i bloggen min. Først oppgave i så henseende blir å finne ut hvordan jeg laster opp bilder så dere ser hva jeg driver på med ...
 
Åsmund.


Edited by TXP Skåra - 19 juni 2009 at 22:05
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 22:18
Velkommen til forumet, Åsmund.  Gleder meg til å høre mer om prosjektet ditt.  Om du trykker "Reply" til mitt innlegg vil du få opp en rekke ikoner over tekstfeltet.  Ett av disse er billedopplastingsknappen.  Sørg bare for å redusere størrelse og oppløsning på bildene slik at de lar seg laste opp.
 
Morten Jacobsen
MJF Formann (og FFK tilhenger)


Edited by Morten Jacobsen - 19 juni 2009 at 22:37
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 22:22
Ah! Akkurat det jeg lette etter! Takker for velkomst, og du har akkurat bekreftet inntrykket jeg har fått - her inne får man hjelp når problemene oppstår! Da er nok ikke første bilde langt unna! Takk igjen!
 
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 23:04
Se der ja, en kollega, velkommen skal du være på forumet!
Å kjenne Dr. Hansen er nok ingen ulempe i denne hobbyenSmile
Gleder meg til å se bilder fra prosjektet ditt.
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 23:04
Da tror jeg kanskje at jeg har skjønt prinsippet for bildeopplasting ... her et fra kosekroken i låven ...
 
 
... og her et bilde av Skåralinjens stasjon 4 (den har ikke fått navn ennå). Stasjonen er såpass stor at det føles riktigere med en større stasjonsbygning enn Eina, men ettersom en større stasjonsbygning ikke er bygget her ennå, får Eina duge så lenge ...


Edited by TXP Skåra - 19 juni 2009 at 23:21
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 23:09
Takker igjen! En ære å ønskes velkommen av magikeren Jevistad! Dr. Hansen og jeg har mer enn en gang sittet målløse foran skjermen og beundret dine utrolige kreasjoner! Hav et ønske om en gang å få se herlighetene "live", både det du bygger i kjelleren din og Sandnes stasjon ...
 
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 23:15
Den kroken din var sykt tøff!Thumbs%20Up

Edited by Stian - 19 juni 2009 at 23:16
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 23:22
Big%20smile Takkk! Er ille koselig der!
 
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2009 at 23:58
Takker for meg for i aften. Mer kommer, bare vent. I ventetiden legger jeg ut et scratchbygget venteskur. Det likner på noe jeg tror jeg må ha sett på Flekkefjordbanen ...
 
 
 
Natten til Santhansaften:
Vår lokomotivførende Dr. Hansen penset seg til Ski stasjon i dag, der han umiddelbart oppsøkte TXP og uttrykte et sterkt ønske om flere bilder av venteskuret. Og siden vi i JBV står på pinne for operatørene, så kommer flere snapshots av bua her:
 
 
 
 
 
Kan dere så ha en god natt?  Sleepy
 
Åsmund.


Edited by TXP Skåra - 23 juni 2009 at 00:18
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 09:44
Fantastisk "crew lounge" det hjørnet ditt! Clap
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 09:58
Se her, ja! Endelig noe håndfast etter all pratinga vårWink
 
Fint leskur. Lurer på om det var bilde av denne i PS engang, hvor den ble brukt som "sykkelbod". ??
 
Legg gjerne ut bilder av sporplaner, med litt forklaring. Og selvsagt bygninger. Ja, alt egentligSmile
 
 
PS Den kosekroken skal det litt til å slå! Clap
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 12:43
Originally posted by TXP Skåra TXP Skåra wrote:

Hav et ønske om en gang å få se herlighetene "live", både det du bygger i kjelleren din og Sandnes stasjon ...
 
Åsmund.
Dr. Hansen har stående invitasjon til togkjelleren, så du kan jo henge deg på derWink
Sandnes blir vel å se på Kristiansandstreffet, håper du har satt av den helgen?
 
Flott "crew lounge" du har ja, kan ikke dessverre ikke matche den.
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 22:06
Takker hjerteligst for invitasjon, det var det jeg fisket etter .... LOL Tar med sikkerhetsgodkjenning og vernevest, så går det vel bra!
 
Har merket meg Fremotreffet, men kan ikke stille med egen modul. Dog finner jeg reisen verdt å ta, med grunnlag i bildene jeg har sett av Sandnes. Du skal se jeg dukker opp.
 
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 22:15
Har ikke før lagt ut bilde(r), så begynner Dr. Hansen å stille spørsmål ... Legger ut noen flere bilder, så skal jeg svare på spørsmål etter hvert som de dukker opp ... Først en halvpall med lok"motiv, så kommer det mer om Skåralinjen ... av og til dukker det opp noen perler i markedet. Denne er gammel, forbilde såvel som modell, og jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal fullføre verket som modell, eller beholde den som antikvitet, dvs. urørt som den messingmodellen den er ...
 
Målene er: Lengde 93 cm, skala 1:20, vekt m/tender ca. 9 kg. Den mangler buffere på tender (korsbuffere), kompressor og skrukobbel foran og bak. Noen som vet hvor jeg finner sånt? I skala 1:20?
 
 
Men så til Skåralinjen!
Begynner med et bilde av jomfruelige underlagsplater, slik det var for ca. tre år siden ...
 
Så kom det en stasjon, Stasjon 1. Ingen av stasjonene har fått noe fornuftig navn ennå, selv ikke denne, til tross for at den er bygget løselig etter sporplanen fra gamle Sande stasjon på Vestfoldbanen. Grunnen til at den har Sandes sporplan er ganske enkelt at jeg for noen år siden fikk tak i det gamle stillverket fra Sande stasjon, og jeg har et håp om å kunne styre stasjonens sentralstilte veksler fra dette stillverket, dog ikke med komplett sikringsanlegg. Men for å slippe å bygge en stasjon som ikke lenger eksisterer (en uoverkommelig dokumentasjonsoppgave!), gir jeg den nytt navn og følger altså bare sporplanen skjematisk, dvs. slik at veksler og sidespor stemmer overens med stillverkstablået. Stasjonen i dag:
 
Og det gamle stillverket ser slik ut:
 
 
Så et par bilder fra stasjon 3. Først ser vi innkjør fra sidebanen inn fra høyre:
 
Stasjon 3 fra motsatt ende. Sidebanen grener ut til venstre. Det er forøvrig samme sidebane som kommer inn fra venstre og fortsetter mot øvre billedkant etter at den har gjort første runde i låven. Den gjør ytterligere en runde før den ender på stasjon 4:
 
Det begynner å ane meg at det ikke er helt lett å skjønne sporføringen for en utenforstående. Skal prøve å få lagd en sporplan. Men det må bli en annen dag, nå skal det soves ... snart ...Sleepy
 
Dagen etter, ferdigsovd! Et par bilder av spaghetti og uorden. I skrivende stund har det bygget seg opp et fjell over dette, og i dag plantet jeg til og med et tre på toppen!
 
 
 
En av fordelene med å bygge i en låve er takhøyden. Dermed kan man ta brukbare "flyfotos" av anlegget ... Her stasjon 4.
 
 
Natt til St.Hans:
Som en del av den fremtidige bygningsmassen på Skåralinjenanlegget, inngår også mitt eget hjem, et småbruk beliggende i behagelig nærhet til Fredrikstad Stadion (ja, det skal være Stadion, ikke stasjon!)
og svabergene på Mærrapanna. Her et oversiktsbilde av husene her på bruket, jeg kommer nok tilbake med flere bilder av disse etterhvert:
 
 
Kanskje ikke så spennenede for dem som ikke bor her, men det var veldig morsomt å bygge sitte eget hus! Merkelig følelse å se på modellen etterhvert som den vokste fram, og tenke "jo, det er sånn det ser ut her" ... Big%20smile
 
Åsmund.


Edited by TXP Skåra - 23 juni 2009 at 00:30
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 22:44
Jøss! Det var en spesiell sak.
 1:20 skala modell av en av de fire 31a lokene.
 
Ser i grunnen ut til å være en scratchbygget sak?
Vet du noe om modelbyggeren og i tilfelle hvor gammel modellen kan være?  
 
 
Anlegget du bygger:  vil det også være beregnet på trafikkspill siden du nok har god insikt i spillet?
 
 
Mvh Ragnar


Edited by RaA - 20 juni 2009 at 22:45
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 22:50
Om 31a-loket: Det ser ut til å være modellert med vacuumbremser - da skal den nok ikke ha det du omtaler som kompressor. 
 
Knorrpumpene kom i midten til slutten av 30-årene da alle lok fikk trykkluftbremseanlegg.
 
Nå er de to bildene du la ut litt vel kornete til å se eksakt hvilken tidsepoke modellen kan være bygget for. Har du bilder fra flere vinkler med litt bedre oppløsning så vil en sikkert se mere.
 
Mvh Ragnar
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 23:06
Der blottla du umiddelbart mine svake kunnskaper omkring damplok ... Confused
Vet ikke så mye om modellen, ettersom forrige eier heller ikke kjente forhistorien med sikkerhet. Men han mente at det kunne være bygget samtidig med forbildet, dvs. ca 1915-1920, muligvis av verkstedets egne folk.
En annen teori går på at det er bygget av Fredhøis Modellverksted på bestilling fra NSB, men at det aldri ble fullført, og dermed heller ikke  overlevert NSB. Fredhøis var visstnok eksperter på skipsmodeller i stoooor skala, men skal også ha bygget noen lokomotiver for Statsbanene. Det sto jo noen slike modeller på de største stasjonene i Norge, mener å huske en Dovregubbe på Oslo Østbanestasjon for mange år siden (40?).
Slipper jeg å sette på en kompressor er det jo bare fint! Thumbs%20Up Regner med at det er den vanskeligste delen å finne ...
 
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 23:13
Om Skåralinjen: Trafikkspill skal nok være mulig, men kanskje i noe begrenset omfang i forhold til det Fremo-folket driver. Anlegget er først og fremst tenkt for kjøring av tog, sidelinjen må bemannes med 4 TXP"er for at togfremføringen skal ansees som sikker (4 stasjoner, 2 grensestasjoner, 2 mellomstasjoner), i tillegg lokførere i tilstrekkelig grad. Men kjører jeg alene, sikrer jeg alle stasjoner for gjennomkjøring og kjører som jeg vil! Tongue
Men 3 av stasjonene vil få sidespor, så det vil være mulig å kjøre blanda tog, kipptog, biltog, tømmer ...
 
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 23:32
"Det sto jo noen slike modeller på de største stasjonene i Norge, mener å huske en Dovregubbe på Oslo Østbanestasjon for mange år siden (40?)."
 
Fortsatt kan det beskues en lignende model av et 30b-lok på Sidesporet pub på Oslo S.  Den står i selve bardisken.
 
Men hvis alderen er slik du antyder tror jeg ikke jeg ville endret på modellen men la den stå i fred i et glassmonter som et klenodium. Om du klarer å spore mer om historien bak modellen så blir den bare mer interessant.
 
 
Mvh Ragnar 


Edited by RaA - 20 juni 2009 at 23:45
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2009 at 23:46
Ja, er på en måte enig ... men klarer ikke helt å slippe tanken på hvordan den vil se ut ferdiglakkert ... kanskje værbitt og smusset, til og med ...
 
Ille å høre at et sånt lok står i en pub ... hva om det blir krangel over en halvliter ... og slåsskamp ... og skader på inventaret (les: loket) ... Cry Kan ikke noen straks gå og kjøpe det ut?
 
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2009 at 13:59
Originally posted by TXP Skåra TXP Skåra wrote:

Har merket meg Fremotreffet, men kan ikke stille med egen modul. Dog finner jeg reisen verdt å ta, med grunnlag i bildene jeg har sett av Sandnes. Du skal se jeg dukker opp.
 
Åsmund.
Hei ÅsmundSmile
 
Koslig at du lot deg jage bort hit på forumet ogWink
 
 
Om du kan tenke deg å reise via rette siden av fjorden så har vi alltid bruk for reiseselskap og et par ekstra hender til modulbæring her vettu.. Jeg pleier slippe en av Dr. Hansens moduler i gulvet rett før avreise til treff, men overlater gjerne den gleden til deg i årWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2009 at 18:28
Å ja! Det hadde vært skikkelig gøy å få slippe en modul i gølvet! Har dere en dere har jobba ekstra mye med, gjerne i årevis, så hadde det vært ekstra stas!! LOL
Å.
 
PS! Jeg har skrudd fast anlegget mitt i gølvet, jeg! Slipper bæring eller at noen slipper anlegget i gølvet. Og så er det bygd i ett stykke, så slipper det å parre seg med moduler fra fremmede landsdeler ... Wink
 
PS2! Nye bilder lagt inn i bloggen i dag!


Edited by TXP Skåra - 21 juni 2009 at 18:46
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2009 at 15:16
Hei,
 
Velkommen til Forumet!
TXP Skåra er en hyggelig fyr! Har sett"n og prata me"n Big%20smile 
Også liker"n blues! Jeg også spiller blues når jeg holder på med mj. Har en krok, ikke så fin som din, riktignok, men den duger til meg. Der har jeg musikkanlegg, pc, lakkeringsplass og kjøleskap med kaldt, gyllent drikke!
Gutterom, kalles det visst. Ikke så værst å være stor gutt Wink
 
Ellers er jeg på tegnestadiet med mitt nye anlegg. Ikke lett det der, å planlegge altså... Kanskje derfor jeg til slutt måtte rive...
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 00:05
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Velkommen til Forumet!
TXP Skåra er en hyggelig fyr! Har sett"n og prata me"n Big%20smile 
Også liker"n blues! Jeg også spiller blues når jeg holder på med mj. Har en krok, ikke så fin som din, riktignok, men den duger til meg. Der har jeg musikkanlegg, pc, lakkeringsplass og kjøleskap med kaldt, gyllent drikke!
Gutterom, kalles det visst. Ikke så værst å være stor gutt Wink
 
Ellers er jeg på tegnestadiet med mitt nye anlegg. Ikke lett det der, å planlegge altså... Kanskje derfor jeg til slutt måtte rive...
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Takker for velkomsten, og takk for sist! Vi har jo en tendens til å treffes på modelljernbanemesser, virker som vi har noe felles der. Kan det være vaflene som trekker oss til sånne arrangementer ... ? LOL
Jeg er heller ikke verdensmester på planlegging, og selv om jeg i utgangspunktet hadde en enkel sporplan i hodet mitt og en låve å bygge i, så kompliserer ting seg til av seg selv likevel. Har ikke revet noe ennå, men har vært inne på tanken. Slik anlegget er nå, er det greit å ferdes rundt i det så lenge jeg er alene, men jeg begynner å innse at det ikke er spesielt publikumsvennlig. På den annene side er det sjelden jeg har publikum der, så jeg vet ikke om det er bryet verdt med en større ombygging ...
 
Sees på messe! Eller over en loddebolt! Eller i låven her!
 
Åsmund
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
mav View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 12:18
Hærlige bilder ærede kollegaWink
 
Vi er jo kolleger på "den travle stasjonen på østlandet" så i rolige stunder kan dere tenke dere hva temaet er!?
 
Hilsen TXP Olsen
Hagejernbane + innebaneprosjekt!!!CryTongueDead
 
 
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 17:36
Originally posted by TXP Skåra TXP Skåra wrote:

 
......
 
 
 
Og det gamle stillverket ser slik ut:
 
 
 --------
Åsmund.
 
Så du har fått handa på det ja!  Shocked
 
Vel-vel!  Jeg kikket på å lage denne som FREMO modul, men la det etterhvert vekk, det ble for stort.  Se under!
 
 
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 23:05
Stillverket var faktisk allment tigjengelig for noen år siden, da NJK-slagsavdelingen hadde ryddesjau på Roverud. De la ut stillverket fra Bryn (Hovedbanen) til høyestbydende, dette fikk jeg tilslaget på (måtte bare ha det, er vokst opp på Manglerud, et par km fra Bryn).
 
Stillverk er jo ikke noe man bare putter i en pappeske og sender i posten, så jeg ble anbefalt oppmøte på Roverud for henting. Hadde en pick-up på den tiden, og ettersom ryddesjauen også omfattet en del varer som IKKE var annonsert, kom jeg hjem med pick-up"en fullastet. Og sannelig hadde ikke stillverket fra Sande sneket seg med på lasset også. Smile
 
Kunne også fått Alnabru, men den kassa hadde nok stått ute i mangt et regnvær, og var svært rusten. Men angrer fortsatt på at jeg ikke takket ja til den og ... alt kan restaureres ... noen som vet om vendere og knapper og lamper til gamle NSI-stillverk forresten? Embarrassed Signalavdelingen vil ikke gi slipp på sine, ettersom de fortsatt trenger dem som reservedelslager til stillverk som fortsatt er i bruk ...
 
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 23:08
Originally posted by mav mav wrote:

Hærlige bilder ærede kollegaWink
 
Vi er jo kolleger på "den travle stasjonen på østlandet" så i rolige stunder kan dere tenke dere hva temaet er!?
 
Hilsen TXP Olsen
Hagejernbane + innebaneprosjekt!!!CryTongueDead
 
 
 
 
... Og det hender vi har filmkveld på sistevaktene også. Kommer stadig noe godt i posten fra utlandet! LOL
 
Er Ski stasjonen med høyest MJ"ist-andel på Østfoldbanen, tro? I hele Region Øst, kanskje? I landet??
 
Åsmund.
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2009 at 23:24
Originally posted by TXP Skåra TXP Skåra wrote:

Natt til St.Hans:
  
 
Kanskje ikke så spennenede for dem som ikke bor her,  ...
 
Åsmund.
 
Ikke det? Jeg synes dette så veldig overbevisende ut! Clap
 
Kom gjerne med nærbilder. Har veldig sansen for bygninger.
 
Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2009 at 01:43
Hei igjen!
Ble litt sporet av noen dager. Badevær, tropevarme, nattevakter, jordbær ... mye som har holdt oppmerksomheten unna MJ de siste dagene, men nå er knallværet (dvs. striregn) tilbake. Dr. Hansen ville ha mer bygningsdetaljer, så her kommer"em. Først et par bilder av forbilder og modeller:
 
 

Så noen glimt fra byggeprosessen. Bygde våningshuset først, derfor flest bilder av det, men de andre bygningene ble bygd etter samme metode, dvs. Evergreen strips og profilerte plater, med unntak av takplatene som er fra Auhagen (tror jeg det var). Så maling til slutt, for det meste Humbrol, mens blåfargen på viduer og vindskier er Vallejo. Fortsatt mangler grunnmuren i påvente av endelig plassering på et fint sted med utsikt til Skåralinjen. Her kommer jeg til å jukse litt i forhold til forbildet, ettersom jeg bare har et ørlite gløtt av Østfoldbanen fra min egen have ...

 

 
Legg merke til forskjellen i kledning på nordveggen (under). Jeg bor i et gammelt hus, og kledningen har faktisk denne todelingen. Huset er fra ca 1907, og den gangen var det verken Maxbo eller Byggmakker i nærheten. Dessuten var vel finanskrise et permanent fenomen i før-første-verdenskrig-Norge, så man brukte de materialene som var tilgjengelige.


Edited by TXP Skåra - 09 juli 2009 at 03:04
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.