MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spor 1
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spor 1

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spor 1
    Posted: 27 mai 2009 at 17:44
Hei. Tenkte på Hagejernbane Spor 1.
Hvordan i hule heite festes skinnene? Legges de bare nedpå? Den skinnebiten jeg ble vist på Hobby-Train her om dagen så ikke spesielt tung ut...

-Jonas
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 19:06
Skikkelig diskusjonsmateriale der
Og det finnes omtrent like mange svar som folk med hagebane.
Jeg har gjort det på tre forskjellige måter.

Jeg regner med at du så på en Märklin eller Peco skinne?
Du kan se på nettsiden min hvordan jeg har gjort det, eller på mjwiki men det er absolutt ikke noen fasit
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 19:11
LGB og PECO flexi
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 19:24
Gardenrailwayrealism
Jeg liker ladder/stige underlag, men det er ikke noe å gå på.

How to build a GRR ser ut til at hele boken faktisk er her.
Betongunderlag dette er vel den mest solide, og absolutt å anbefale hvis du er av den litt permanente typen


Min favorittlinje, ikke spor en som jeg driver med, men flott

Jeg har bøtter med bøker, magasiner, en VHS og DVDer om emnet hvis du skulle ha interesse av å låne litt inspirasjonsmateriale.
Og siden du var på Hobby-Train er du vel i nedre buskerudområdet?



Edited by Hagen - 27 mai 2009 at 19:25
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 19:30
Sande faktisk.
Men skal på DMJK i morgen hvis du henger der?
Takk for linkene. Skal bla litt nu.
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 19:34
Har ikke tid til henging
Men jeg skal kjøre forbi Drammen hver tirsdag, onsdag og torsdag fremover. Så en tur innom Hobby-Train må jeg vel bevilge meg ihvertfall.
En sjelden mulighet
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 21:16
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Har ikke tid til henging
Men jeg skal kjøre forbi Drammen hver tirsdag, onsdag og torsdag fremover. Så en tur innom Hobby-Train må jeg vel bevilge meg ihvertfall.
En sjelden mulighet

NÅR på torsdagene faller du inn i Drammen by?
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 21:50
regner med å dra fra Sandvika ca fire, men med traffikk og jobb... usikker (og jeg skal ikke innover i morgen )
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 22:09
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

regner med å dra fra Sandvika ca fire, men med traffikk og jobb... usikker (og jeg skal ikke innover i morgen )

Jeg skal på DMJK i 6 tida.
Har veldig lyst å låne par-3 spor 1 blader og muligens DVD
"er om det hadde gått
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 22:31
Da får vi se hva vi får til neste uke, men det kan nok være lurt å minne meg på det... for å si det sånn
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 22:39
Men sånn for å svare på det opprinnelige spørsmålet.
Ja de kan også bare legges nedpå med litt subbus/fingrus (85,- pr tonn)
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2009 at 22:59
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Men sånn for å svare på det opprinnelige spørsmålet.
Ja de kan også bare legges nedpå med litt subbus/fingrus (85,- pr tonn)

Åssen blir det da med flexiskinnene? Bøyer de seg tilbake?
H0 gjør det iallefall...
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 07:45
En liten ting til jeg lurte på,
Finnes denne i Spor 1?


Og hvor får jeg tak i den?
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 08:10
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Men sånn for å svare på det opprinnelige spørsmålet.
Ja de kan også bare legges nedpå med litt subbus/fingrus (85,- pr tonn)

Åssen blir det da med flexiskinnene? Bøyer de seg tilbake?
H0 gjør det iallefall...

Men H0 skinner ligger ikke pakket i subbus heller...
Jeg fester Peco-skinnene, og LGB skinnene har jeg en skinnebøyer for å bøye dem til en radius før jeg legger dem ned.

Edited by Hagen - 28 mai 2009 at 08:23
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 08:25
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

En liten ting til jeg lurte på,
Finnes denne i Spor 1?


Og hvor får jeg tak i den?

Hva er "denne"?
Har du en typebetegnelse?
Jeg tror jeg kan si nei, men du har noen som ligner.
En fra Aristocraft (utsolgt), men den er ikke egentlig spor 1.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 08:41
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

En liten ting til jeg lurte på,
Finnes denne i Spor 1? 


Og hvor får jeg tak i den?
 
 
Denne kommer som byggesett før eller siden...
Har planer om en tur til Finse på ettersommeren, den står visstnok ute i turistsesongen.
Men først type 11 og 29.
I går kveld ble drivverk/bogier/strømopptak for skinnebuss type 87 prøvekjørt ca 3km.
Regner med at både denne og Type 11 er klare i løpet av ettersommeren.
Arild 
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 08:47
Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Originally posted by Hagen Hagen wrote:

Men sånn for å svare på det opprinnelige spørsmålet.
Ja de kan også bare legges nedpå med litt subbus/fingrus (85,- pr tonn)

Åssen blir det da med flexiskinnene? Bøyer de seg tilbake?
H0 gjør det iallefall...

Men H0 skinner ligger ikke pakket i subbus heller...
Jeg fester Peco-skinnene, og LGB skinnene har jeg en skinnebøyer for å bøye dem til en radius før jeg legger dem ned.


Jeg så en som ligna på et hageanlegg i England på nett i går. Men finner ikke igjen sida. Loggen er korrupt.
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 08:54
Originally posted by laser laser wrote:

Originally posted by Jonas Jonas wrote:

En liten ting til jeg lurte på, Finnes denne i Spor 1?  Og hvor får jeg tak i den?

 

 

Denne kommer som byggesett før eller siden...

Har planer om en tur til Finse på ettersommeren, den står visstnok ute i turistsesongen.

Men først type 11 og 29.

I går kveld ble drivverk/bogier/strømopptak for skinnebuss type 87 prøvekjørt ca 3km.

Regner med at både denne og Type 11 er klare i løpet av ettersommeren.

Arild 

Type 11?

Looking forward to it.
Har lagt 49 på hylla litt og konsentrerer meg om 32, 31, 24, 49 og så 63
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
jlo View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jlo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2009 at 23:22
Jeg har også prøvd å bruke subbus som ballast til LGB skinnene. Jeg har den erfaringen at finpartiklene blir vasket bort av regnet. Etter en stund er det bare ballast igjen under svillene. Jeg bruker nå den strøgrusen som kommunen (Tønsberg) bruker til å strø på glatte veier om vinteren. Den blir liggende. Partikkelstørrelsen er så noenlunde skalariktig også. Og det lønner seg å bruke skinnebøyer på flexiskinner.  
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2009 at 21:44
Du har ikke noen bilder av fremgangsmåten din?
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2009 at 09:34
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 00:34
Takker for linken. Glodd mye innpå der nå.
Er Spor 1 det samme som GB"s "G-Scale"?
Til helgen igjen skal jeg innom VMJI og se om jeg ikke drasser med noe. Har ikke råd til stort enda men får vel ta en titt.
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 09:03
Nja, det er ikke det samme.

Kortkortkortversjonen:
Skinnene kan brukes om hverandre, men LGB er smalspor modeller i 1/22.5 (spor 2m eller IIm) (pluss endel gummilinjal-modeller med helt rare skalaer).
Spor 1 er 1/32 (spor 1 eller I) og er modeller av normalspor, det vi er vant til fra NSB.
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 10:23
Det var kortversjonen,
dagens praksis er litt mer komplisert;
opprinnelig var LGB smalspor 1:22,5. Idag produserer LGB både smalspor- og normalspormodeller i forskjellige skalaer slik at alle blir omtrent like store og gjerne kan kjøres sammen. Andre produsenter produserer alt fra ca 1:20 til 1:29. Vittige sjeler kaller derfor G-skala for gummi-skala.
Man kan vel kanskje si at G-skala er for de som er mest opptatt av å kjøre tog (gjerne ute) mens Spor 1 er mest for "nagletellerne".
Det greie er jo at hvis du velger kode 250 skinner kan du kjøre begge skalaer på samme anlegget.
Arild
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 10:27
Originally posted by laser laser wrote:

Det var kortversjonen,dagens praksis er litt mer komplisert;opprinnelig var LGB smalspor 1:22,5. Idag produserer LGB både smalspor- og normalspormodeller i forskjellige skalaer slik at alle blir omtrent like store og gjerne kan kjøres sammen. Andre produsenter produserer alt fra ca 1:20 til 1:29. Vittige sjeler kaller derfor G-skala for gummi-skala.Man kan vel kanskje si at G-skala er for de som er mest opptatt av å kjøre tog (gjerne ute) mens Spor 1 er mest for "nagletellerne".Det greie er jo at hvis du velger kode 250 skinner kan du kjøre begge skalaer på samme anlegget.Arild


Hva er egentlig billigst? Spor 1 eller G skala?
VMJI hadde en god del ok priser så jeg. Men er G"ummi" skalaen noe dyrere/billigere?
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
laser View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote laser Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 10:45
Hva som er billigst kommer an på hvilket detaljnivå du legger deg på.
Skinneprisen blir omtrent den samme. Dersom du velger bort 100tusen kroners ferdigmodeller tror jeg faktisk G- skala er den billigste, enklest å bygge selv og mye utrolig rimelige ferdigmodeller selv om kvaliteten kan variere litt. Spor 1 ferdigmodeller blir i praksis stort sett Marklin og bortsett fra startsettene er de ikke akkurat billige.
Arild
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 11:23
Originally posted by laser laser wrote:

Hva som er billigst kommer an på hvilket detaljnivå du legger deg på.Skinneprisen blir omtrent den samme. Dersom du velger bort 100tusen kroners ferdigmodeller tror jeg faktisk G- skala er den billigste, enklest å bygge selv og mye utrolig rimelige ferdigmodeller selv om kvaliteten kan variere litt. Spor 1 ferdigmodeller blir i praksis stort sett Marklin og bortsett fra startsettene er de ikke akkurat billige.Arild


Märklin er dyrt. Er det alltid det
LGB sine priser er jo ikke værst.
Overlever for å si det slik
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 11:31
Som sagt ovenfor er G-skala (G er vel for Gartenbahn eller hagejernbane?) blitt et sammensurium av forskjellige skalaer. Det blir det når modeller der forbildet har sporvidde fra 600 til 1435 mm. skal kjøre på samme spor.
 
Holder du deg sånn nogenlunde etter skala, vil 45 mm. tilsvare norsk smalspor med sporvidde 1067mm. og en skala rundt 1:22,5. Jeg har valgt å kjøpe modeller etter amerikansk forbilde. De er som regel i skala 1:20,5 - eller deromkring. Slike modeller finnes i ulike prissegment fra de aller rimeligste plastmodeller til live-steam metallmodeller.
Når det gjelder live-steam, så finnes det også der flere prissegment. Er du villig til "å skru litt" kan du kjøpe kinaproduserte modeller rimelig - men som oftest får du det du betaler for - også der?
 
Amerikansk smalspor er ikke så vesentforskjellig fra norsk.
Husk at de norske boggivognene var amerikanskinspirerte og at NSB kjøpte amerikansk "katalogvare" når det gjaldt flere lokanskaffelser.
Har du planer om å kjøre ute og ikke vil plages så alt for mye med sporstandard, krappe kurver, etc. - så er slike boggivogner ypperlige mht. driftssikkerhet.
 
Når det gjelder skinner, så er det også her mye å velge i.  Aller viktigst er det å finne sviller i et plastmateriale som er godt nok til å ligge ute i årevis uten å bli sprø/forvitre. Her har LGB vært i en særstilling (men det spørs nå om plasten er like god under Märklin?). - Du han faktisk kjøre en bil over disse skinnene uten å ødelegge dem! - Ellers må du også velge materiale for skinnestrengen. Her finnes også mye å velge i; aluminium, messing, nysølv, rustfritt stål (rangert etter pris).
Jeg synes at skinnehøyde (code) er mer underordnet i dette valg. Stabilitet og robusthet har mest å si for meg.
Kjører du utendørs er overgangsmotstand i skinnelasker og oksydering viktig å ta hensyn til. Dette slipper du om du kjører live-steam eller har batteripakke i loket. Derfor er det kanskje lurt å bruke så lange skinnelengder som mulig og byte ut originale "stikklasker" med skrudde lasker for å få så god forbindelse som mulig. Jeg synes at Märklin 1-spor er for smekkert til å bruke utendørs.
 
Håper dette kan være til hjelp i valget?
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 11:42
Hei. Det hjalp mye! Jeg har en diger jordhaug bak låven på gården jeg hadde planer om å bygge i. Gruver og tømmerdrift eller lignende. Med Stainz og Forney lok.
Blir noen krappe svinger og bratte bakker så jeg må passe litt på hva jeg handler.
Av skinner tenkte jeg å bruke Peco sine flexi og penser fra LGB. Får bare kjøpe når jeg har råd.
Så de tåler å bli overkjørt av biler. Tåler de gammel traktor med konrlast? Ligger så dumt til den jordhaugen.
Og jeg fikk ikke lov å høvle gressplenen til bestemor :P
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juni 2009 at 15:34
Hei Jonas!
Jeg tror ikke du skal planlegge med biltrafikk over skinnene, uansett hva du velger!
Om LGB-skinner tåler traktorlass med korn, vet jeg ikke? - Det høres tung ut! - Jeg refererte til "vanlige" personbiler og der er hjultrykket < 500 kg.
 
Uansett vil du måtte fundamentere banen sikkkelig så underlaget er stabilt og ikke gir etter - ellers får skinnene "bananform".
Jeg har kjørt over LGB-skinner som lå løse på en plass med sementheller - og det gikk bra.
 
Om Peco har samme stabile plastmateriale i svillene som det LGB hadde, vet jeg ikke? - Tror knappest det? Så vidt jeg vet, brukte "gamle" LGB en spesialplast (Makrolon?) fra Bayerkonsernet som er ekstremt aldringsbestandig? Du vil se "klasseforskjell" på plasten i kinaproduserte Bachmann og LGB.
 
Ellers er Forneylok godt egnet på små, svingete baner. Har selv både elektrisk og live-steamutgave av Forney.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.