MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grundsetbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grundsetbanen

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
oddrune View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oddrune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2009 at 22:08
Hei sann!
 
Jeg synes dette ser bra ut, bygningen sidesporet ditt går inn til er det gamle Tønseth slakteri. Spor 3 var tidligere gjennomgående for lasting og lossing (over Hjellumvegen). Men du må vurdere selv om modulen din kanskje blir litt vel bred dersom du tar med det ekstra sidesporet til godshuset (uhåndterlig), det skal jo komme forbi lastebiler mellom sporet og godshuset der også. NKL sporet må du bare få med ned til høyre ett lite stykke ut på linja mot Elverum. 
 
MVH
Odd Rune.
ORT
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2009 at 17:48
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei sann!
 
Jeg synes dette ser bra ut, bygningen sidesporet ditt går inn til er det gamle Tønseth slakteri. Spor 3 var tidligere gjennomgående for lasting og lossing (over Hjellumvegen). Men du må vurdere selv om modulen din kanskje blir litt vel bred dersom du tar med det ekstra sidesporet til godshuset (uhåndterlig), det skal jo komme forbi lastebiler mellom sporet og godshuset der også. NKL sporet må du bare få med ned til høyre ett lite stykke ut på linja mot Elverum. 
 
MVH
Odd Rune.
NKL sporet kan jeg for eksempel lage på en egen fremo-modul. Mulig det blir litt brett med et ekstra godsspor til godshuset, men kan se ut på luftfoto at det har gått et spor der? Ellers trur jeg det skal bli plass  til last og lossing til høyre for godshuset på lasteplattgormen..?
Burde jeg kanskje lagt inn et buttspor på stasjonen? til lagring av noen vogner eller no?
Christian L.
Back to Top
oddrune View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oddrune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2009 at 20:40
Hei!
 
Det var ihvertfall ikke spor der i 1883 eller 1940, men dette velger du selvsagt selv, jeg mener at all godstrafikk til Hjellum ble kjørt med kipptog fra Hamar, og dermed falt behovet for hensetting av vogner på Hjellum over lengre tid bort.
 
MVH
Odd Rune.
ORT
Back to Top
janingar View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 30 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janingar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 20:54
Bare av nysgjerrighet. Hva er kipptog? Er ikke så kjent med alle de typiske jernbaneuttrykkene.
Jan Ingar
Mitt galleri
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 15:29
Originally posted by janingar janingar wrote:

Bare av nysgjerrighet. Hva er kipptog? Er ikke så kjent med alle de typiske jernbaneuttrykkene.
Bare å spørre hvis man lurer på noe, tok litt tid før jeg lærte meg alle utrykkene også Wink
Kipptog er et godstog som samler godsvogner fra stasjoner og industrier, eller motsatt: fordeler vogner.
Christian L.
Back to Top
oddrune View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oddrune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 16:32
Heisann!
 
Kipptog er i sikkerhetsreglementet sitert: Med kipptog forstås godstog som i alminnelighet skal vende tilbake til utgangsstasjonen. Reisende tas ikke med. Har du bestemt deg ang. Hjellum st. og ekstra sidespor? . Jeg kjørte forbi der i går, og sidesporet ditt inn til slakteriet fra Hamarsiden tror jeg vil bli altfor trangt, kanskje bedre fra Elverumsiden.
 
MVH
Odd Rune
ORT
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2009 at 17:37
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Heisann!
 
Kipptog er i sikkerhetsreglementet sitert: Med kipptog forstås godstog som i alminnelighet skal vende tilbake til utgangsstasjonen. Reisende tas ikke med. Har du bestemt deg ang. Hjellum st. og ekstra sidespor? . Jeg kjørte forbi der i går, og sidesporet ditt inn til slakteriet fra Hamarsiden tror jeg vil bli altfor trangt, kanskje bedre fra Elverumsiden.
 
MVH
Odd Rune
Det blir vel ingen endelig avgjørelse før jeg begynner å bygge, men tanken er så langt at det fort kan bli bredt ja.
-Sidespor fra Elverumssiden høres bra ut, mulig slakteriet også må flyttes litt nærmere inn mot sporet...
-Blir nok ikke plass til et buttspor som inntegna på stasjonen, men kan kanskje la spor tre ha buttspor i Hamarenden? Tipper modulen blir bred nok med stasjonsbygning og godshus på hver sin die.
 
Har du kommet i gang med Løten St.?
Christian L.
Back to Top
oddrune View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oddrune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2009 at 08:04
Hei!
 
Jeg er i gang, men jeg tegner den inn på papp i første omgang, skal si deg det har pussing med viskelær.
 
MVH
Odd Rune
 
ORT
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2009 at 23:42
Noe mer fremgang oddrune? Bilder? Smile
Jeg har nå gått til innkjøp av Rørosbaneboka, ser frem til å lese den og få inn litt mer info om banen..


Edited by Chr. Lil. - 18 juli 2009 at 23:47
Christian L.
Back to Top
oddrune View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oddrune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2009 at 20:26
Hei!
 
Nei, det er ikke så veldig fremgang, driver enda og træler med stasjonsbygningen, men jeg har fått kjøpt 4 moduler til å bygge på, så får skinnelegging o.s.v. komme senere.
 
MVH
Odd Rune
ORT
Back to Top
oddrune View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oddrune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2009 at 21:22
Hei!
 
Hvordan går det med deg og Hjellum stasjonen da!
ORT
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 19:45
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei!
 
Hvordan går det med deg og Hjellum stasjonen da!
Desverre har det ikke skjedd noen ting, og kommer nok ikke til å skje noe på en god stund Shocked
Bo situasjonen gjør at jeg ikke har noe plass til å drive med det inntil videre...
Christian L.
Back to Top
oddrune View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oddrune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2009 at 22:25
Hei!
 
Nei da, det er ikke satt noen tidsfrist for datte så det!
ORT
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2009 at 12:31
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei!
 
Nei da, det er ikke satt noen tidsfrist for datte så det!
Jeg var innom Kløfta Mj sist åpne dag og tok en titt på fremo-rommet. Fikk se en fremo-plan hvor Løten var tegna inn. Det blir spennende! Hvordan går det med Løten? Har du noen bilder etter vært?


Christian L.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.