Print Page | Close Window

Grundsetbanen

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4438
Printed Date: 26 november 2024 at 01:15
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Grundsetbanen
Posted By: oddrune
Subject: Grundsetbanen
Date Posted: 17 april 2009 at 16:26
Hei!
 
Er det noen her som har lyst til å være med og bygge grundsetbanen fra Hamar til Elverum i moduler, Jeg tenker selvsagt ikke på og bygge ut Hamar og Elverum, men disse to kan være såkalte skygge stasjoner. Men alle stasjoner og holdeplasser mellom disse. Jeg er og opptatt av dette ikke må være for gammelt, jeg vil helst at vi holder oss til 70-80 årene. Stasjonsnavnene og stasjonene er heller ikke så viktige, bare vi holder oss sånn rikelig innenfor standard når det gjelder trafikken som var her på denne tiden.
 
MVH
Odd Rune Torset


-------------
ORT



Replies:
Posted By: Jonas
Date Posted: 17 april 2009 at 16:46
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei!
 
Er det noen her som har lyst til å være med og bygge grundsetbanen fra Hamar til Elverum i moduler, Jeg tenker selvsagt ikke på og bygge ut Hamar og Elverum, men disse to kan være såkalte skygge stasjoner. Men alle stasjoner og holdeplasser mellom disse. Jeg er og opptatt av dette ikke må være for gammelt, jeg vil helst at vi holder oss til 70-80 årene. Stasjonsnavnene og stasjonene er heller ikke så viktige, bare vi holder oss sånn rikelig innenfor standard når det gjelder trafikken som var her på denne tiden.
 
MVH
Odd Rune Torset


Jeg er interessert i å være med. Selvom jeg aldri har vært oppi der og bor relativt langt unna.


Posted By: MY1201
Date Posted: 17 april 2009 at 20:38
Da er dette kanskje noe å vurdere: http://www.fremo-norge.org - http://www.fremo-norge.org . Da kan dere kanskje få enda flere til å være med å bygge og kjøre.

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 17 april 2009 at 21:34
Jeg anbefaler, som Magne, at dere satser på å bygge moduler etter FREMO standarden.  Derved kan dere også sette opp anlegg med strekningsmoduler som andre har bygget; ikke nødvendigvis for Grundsetbanen, men som ligner.

-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 28 april 2009 at 19:33
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei!
 
Er det noen her som har lyst til å være med og bygge grundsetbanen fra Hamar til Elverum i moduler, Jeg tenker selvsagt ikke på og bygge ut
 
Hei!
 
Jeg er interesert i å være med på det, så lenge vi bygger i fremo-standard. Men, jeg har en del usikkerhetsmomenter:
-Jeg får tidligst startet med det til høsten/sensommer (kanskje seinere)
-Jeg har ingen erfaring, men har tenkt å starte opp til høsten, men en gang må man lære Wink
 
Hvor holder du/dere til? Jeg kommer nok til å flytte til østlandsområdet til høsten mest sansynlig.
 
 


-------------
Christian L.


Posted By: oddrune
Date Posted: 28 april 2009 at 20:50
Hei Chr!
 
Jeg kommer heller ikke til og begynne med dette før ting er på plass, for det første må vi få med oss kyndige folk som kan lære oss litt om dette med fremo, for jeg har heller ingen erfaring. Og for det andre må vi kartlegge strekningen litt og bestemme oss for hvem som vil bygge hva, jeg kommer fra Løten, så det er ganske naturlig at jeg er interessert i den stasjonen. Jeg bor i Nannestad og er medlem i Kløfta Modell Jernbaneklubb.
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 28 april 2009 at 22:55
Hei!
Fremo er nok ikke så vanskelig som en skulle tru, Bjørn L. har en god forklaring på selvbygging av moduler her:
http://home.online.no/~bjornrl/ - http://home.online.no/~bjornrl/
Jeg kan også finne tegninger på endestykker sånn at man kan lage de selv, men hvis en vil ha det enklere har togbutikken.no ferdige endestykker (utsolgt for øyeblikket) eller moduler. Siden vi i første omgang skal bygge stasjoner så trenger vi kun endestykker for at disse skal være kompatible med fremo.
Men strekningen må kartlegges ja... En "befaring" Wink
 
 


-------------
Christian L.


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 28 april 2009 at 22:59
Jeg trur den nederste på side 6 er den som brukes, ikke helt sikker:
http://www.fremo-net.eu/uploads/media/94281_FREMO87_9d.pdf - http://www.fremo-net.eu/uploads/media/94281_FREMO87_9d.pdf


-------------
Christian L.


Posted By: trulss
Date Posted: 29 april 2009 at 09:01
http://www.fremo-norge.org/ - http://www.fremo-norge.org/


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 29 april 2009 at 09:42
Originally posted by trulss trulss wrote:

http://www.fremo-norge.org/ - http://www.fremo-norge.org/
Jeg finner normbeskrivelsen der, men ikke tengning over hvordan endestykket skal se ut... Har du en link til det eventuelt?


-------------
Christian L.


Posted By: oddrune
Date Posted: 29 april 2009 at 10:51
Hei!
 
Vi har folk på Kløfta som bygger moduler og som lager endestykker. En befaring langs banen kunne vært på sin plass, ihvertfall for og se på landskapet langs banen, ellers så er spor arrangement o.l. på stasjonene sterkt forandret, da det ikke er godsaktivitet her lenger. Rørosbaneboka gir endel hint om dette, selv om den mest tar for seg smalsportiden.
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 29 april 2009 at 11:07
Du kan også se her:
http://www.fremo-net.eu/index.php?id=324%20 - http://www.fremo-net.eu/index.php?id=324

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: odin11
Date Posted: 29 april 2009 at 21:01
jeg kan sikkert jojne litt bygging jeg


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 30 april 2009 at 14:57
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei!
 
Vi har folk på Kløfta som bygger moduler og som lager endestykker. En befaring langs banen kunne vært på sin plass, ihvertfall for og se på landskapet langs banen, ellers så er spor arrangement o.l. på stasjonene sterkt forandret, da det ikke er godsaktivitet her lenger. Rørosbaneboka gir endel hint om dette, selv om den mest tar for seg smalsportiden.
 
MVH
Odd Rune.
Søkte på sporplaner biblioteket på jernbanemuseet på Hamar, kan se ut som de har noen hefter om sporplaner for Rørosbanen der..
 
Når det gjelder stasjon, er det litt det samme for meg, men som forslag kan jeg godt ta Hjellum stasjon. Hadde oldeforeldre der når jeg var liten, så har sikla mye på tog der Big%20smile Men jeg har ikke noe sporplan for denne jeg heller...
 
De endestykkene fra dere på Kløfta blir nok finere en hvis jeg skal prøve meg Tongue Er vi oppe i tre intereserte så langt? Rettelse, fire stykker :)


-------------
Christian L.


Posted By: janingar
Date Posted: 30 april 2009 at 18:34

Tror du kan registere 5 interesserte nå :) Har fulgt med på forumet lenge, men har ikke registrert meg før jeg så denne tråden :) Blir gjerne med på å bygge moduler fra Grundsetbanen. Selv kommer jeg fra Løten, så hadde vært fint om den stasjonen ble med.

 Har hatt interesse for modelljernbane siden jeg var liten og har en liten Märklin-bane med M-spor som jeg innimellom setter opp i stua. Lokomotivet jeg bruker der fulgte med i et startsett for 30 år siden tror jeg.



-------------
Jan Ingar
http://www.stud.hig.no/~070391/index.php?page=galleri-modell - Mitt galleri


Posted By: oddrune
Date Posted: 01 mai 2009 at 11:03
Hei Gutter!
 
Hjellum er en flott stasjon, krysningsspor, lastesport med pakkhus og sidespor inn til NKL lageret. Løten skal selvfølgelig være med, saken er at jeg og kommer fra og er interessert i stasjonen, men det er vel ikkeno i veien for at to kan bygge en stasjon sammen vil jeg tro. Noen er vel interessert i Ilseng med krysningsspor, lastespor med pakkhus og sidespor inn til impregneringen og sidespor inn til Anebyhus også vil jeg tro. For ikke å snakke om Ådalsbruk, hvis man drar den litt ut i fantasien, og tar med en svunnen tid da det var full fart på Klevfos og Bruket. Midtskogen var et ekspedisjonssted hvor dampmaskinene vanligvis tok vann, det var ett sidespor.
 
MVH
Odd Rune.
 
MVH
Odd Rune


-------------
ORT


Posted By: oddrune
Date Posted: 01 mai 2009 at 11:28
Hei!
 
Litt tilbake til Hjellum, hvis man også her drar ut fantasien litt, kan man jo hvis man ønsker alltids legge inn ett sidespor til Tønseth slakteri også. I virkelighetens verden ble banen i 1984 frem til og med Ilseng og impregneringen (Impregneringen var også et stoppested for lokaltogene) betjent av kipptog fra Hamar. Løten ble betjent av tog 5090 hver morgen, Løten har forøvrig aldri hatt egen skiftemaskin. Men som sagt dette justerer vi etter våre egne ønsker etterhvert, bare det ikke blir helt tullete.
 
MVH
Odd Rune.
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 01 mai 2009 at 13:31
Detter her høres veldig bra ut! Ser frem til å starte å bygge, bra at du har litt historisk bakgrunn for stasjonene oddrune! Hjellum høres veldig spennende ut i forhold til hvordan det er der i dag Tongue
 
Kryssningsspor, lastespor og to industrispor kommer til å skape en levende stasjon!


-------------
Christian L.


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 01 mai 2009 at 14:15
Velkommen i forumet forresten janingar! Det samme til deg oddrune!

-------------
Christian L.


Posted By: oddrune
Date Posted: 01 mai 2009 at 14:28
Hei!
 
Ja, håper det, det blir en alvorlig planovergang også der som man må ta hensyn til spesielt under skifting, alle de tre gjennomgående sporene krysser jo Hjellumsvegen der.
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: janingar
Date Posted: 01 mai 2009 at 17:04
Takk for det Chr. Lil.Smile

Jeg tenkte litt på Ådalsbruk. Var der en gang med skolen og fikk vite da at det gikk sidespor dit en gang. Kikka litt på kart-tjenesten Norgesglasset hos http://www.statkart.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=302 - Statens Kartverk .

Da jeg kikka på Ådalsbruk og zoomet ganske godt inn fant jeg faktisk et kart hvor sidesporet til Klevfoss fortsatt er tegnet inn. Kopierte kartet og du kan se det http://www.stud.hig.no/%7E070391/test/klevfosslinja.gif - her .

Har ellers ingen erfaring med landskapsbygging, men har lyst til å lære. SmileHar ellers gode muligheter til å bli med på befaring, og evt. ta noen bilder å legge ut.


-------------
Jan Ingar
http://www.stud.hig.no/~070391/index.php?page=galleri-modell - Mitt galleri


Posted By: Jonas
Date Posted: 02 mai 2009 at 00:10
Originally posted by janingar janingar wrote:

Har ellers gode muligheter til å bli med på befaring, og evt. ta noen bilder å legge ut.


Er da vel bare å værra med og se på det.
Fint det er sensommern/Høsten 2009... Da får jeg meg bil og kan reise oppover om nødvendig...
Hvor lang bør en H0 modul være med til eksempel den stasjonen nevt tidligere, Heljum eller hva det var?
Lengde i mm.

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: eika
Date Posted: 02 mai 2009 at 01:51
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei!
 
Vi har folk på Kløfta som bygger moduler og som lager endestykker.
 
MVH
Odd Rune.
 
Har noen på Kløfta begynt å produsere endestykker med FREMO-mål? Jeg trodde de kjøpte alt de hadde av endestykker og modulbyggesett fra togbutikken.no jeg...
 
 
Og vet du hvordan det står til med modulbyggingen der? Det har vært noen tråder med bilder derfra her på forumet for en tid tilbake, men det er vel særdeles sjelden og lenge siden sist noen av modulene deres har vært med på treff om jeg husker rett... Jeg tror mange rundt omkring venter i spenning på at resultatene fra alle innkjøpene skal dukke opp på treff snartWink
 
Eirik
 
 
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Svein
Date Posted: 02 mai 2009 at 13:29
Hallo Eirik
 
Vi kjøper stadig inn endestykker og annet rett fra produsent og side plater og topp plate får vi ferdiglevert av leverandør i Norge.
Vi var på Kråkstad med en stasjon og en skyggestasjon på messen der i april i år.
 
Vi er en 15 stykker som holder på med Fremo på Kløfta.
Det bygges både H0, N og H0e moduler for tiden.
 
Se vår web side: http://www.kmjk.no - www.kmjk.no
Kommer mere der etterhvert.
 
Mvh
Svein-Ove
Se: http://www.kmjk.no - www.kmjk.no
 


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 02 mai 2009 at 17:37
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

Originally posted by janingar janingar wrote:

Har ellers gode muligheter til å bli med på befaring, og evt. ta noen bilder å legge ut.


Er da vel bare å værra med og se på det.
Fint det er sensommern/Høsten 2009... Da får jeg meg bil og kan reise oppover om nødvendig...
Hvor lang bør en H0 modul være med til eksempel den stasjonen nevt tidligere, Heljum eller hva det var?
Lengde i mm.
Tja, jeg vet ikke riktig.. Hvis vi skal bygge helt forbilderett så kan den bli ganske lang.. Jeg foreslår at vi blir enige om hvor lange tog som skal kunne krysse og bygge kryssningslengde etter det..? Eller er det en standard for fremo på minimums lengde?


-------------
Christian L.


Posted By: janingar
Date Posted: 02 mai 2009 at 22:55
De vanlige togene hadde vel stort sett lokomotiv + 3 passasjervogner så vidt jeg husker. Var et sånt et jeg ankom Løten med første gangen for mange år siden. Var den gangen de fortsatt snudde alle seter i vognene da vi ankom Hamar fra Oslo og fortsatte "samme" vei vi kom med diesel i "bakenden" Smile Så et krysningsspor må i alle fall være en meter langt. Vet ikke noe om hvordan lengden på godstogene er.

Når det gjelder bilder så er jeg ofte hjemom Løten og kan fin ta bilder langs deler av strekningen og legge de ut på nett hvis det er av interesse.


-------------
Jan Ingar
http://www.stud.hig.no/~070391/index.php?page=galleri-modell - Mitt galleri


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 03 mai 2009 at 15:50
Det  hadde vært fint det når du først er i området.. Ellers ligger det også mye ute på jernbane.net
 
Jeg har familie i Elverum, så til sommern blir det nok en fotorunde på meg og Clap
 
For å få plass til et godstog burde vi kanskje ha en effektiv kryssningslengde på 1,5-2 meter?? Hadde håpet at noen med erfaring fra å bygge fremostasjoner hadde gitt oss et lite hint her Tongue


-------------
Christian L.


Posted By: Oar"n
Date Posted: 03 mai 2009 at 16:10
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Tja, jeg vet ikke riktig.. Hvis vi skal bygge helt forbilderett så kan den bli ganske lang.. Jeg foreslår at vi blir enige om hvor lange tog som skal kunne krysse og bygge kryssningslengde etter det..? Eller er det en standard for fremo på minimums lengde?


I fremo er det helt og holdent opp til den enkelte stasjonsbygger,  både størrelse og utforming.
På de fleste treff er det nok nødvendig med minste kryssingslengde på minst 2 meter på hovedlinje.  For de siste norske treffene har det vært omtrent slik:
- Gardermoen:  Snaut 2 m
- Arendal:  2,5 m
- Kristiansand 4 m

Dersom dere synes at det å ha stasjonen med på treff er viktig så har jeg noen anbefalinger:
- Bruk så langt mulig standardiserte seksjoner,  som kan transporteres og lagres i stabel på 2 eller 3.   Min erfaring er at målene 50x120cm passer i mange transportmidler.  Husk at seksjonene ikke trenger å være rektangulære, f.eks dersom stasjonen ligger i kurve. Undersøk om 2 av seksjonene kan ha de samme "skjeve" målene. (de trenger nødvendigvis ikke plasseres ved siden av hverandre i stasjonsoppsettet)
Dersom forbildet tilsier at sporet i stasjonsenden ikke kan være midt på løses dette med en liten tilpasningsseksjon, som f.eks på Gaukås.
- Sidepor til reelle bedrifter er mest gøy.   Det er imidlertid også bra med et rampe-/frilastspor, det vil gi mulighet for atskillig mer frakt på et treff.  Dessuten: En bedrift som har f.eks 2 vognlaster/døgn bør ha spor som rommer 4 vogner.
Kikk gjerne litt på f.eks denne tråden:  http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3932

Uten å ha studert noen forbilder så kunne utgangspunkt for et prosjekt som dette være:

a)   En liten landsens stasjon på  3 seksjoner á 50x120cm: 
Totallengde 360cm gir kryssingslengde på ca 220cm.   På treff mest egnet som sidelinjestasjon. (men like interessant alikevel)
b)   Middels landsens stasjon på 4 seksjoner:  Gir kryssingslengde på ca 320cm.   På treff egnet både som hoved- sidelinjestasjon.  (denne ville gått greit inn i min vanlige Peugeot stasjonsvogn, eller i en liten lukket tilhenger. Og det trengs kun 1 mann for å montere og gjøre den klar) 

Blir artig å følge aktiviteten deres!Clap



-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: oddrune
Date Posted: 03 mai 2009 at 17:15
Hei!
 
Jeg har tatt utgangspunkt på 4 moduler når det gjelder Løten. Har forøvrig vært og tatt bilder og mål i dag som jeg tar med meg til klubbkvelden på Kløfta på tirsdag, hvis bildene blir ferdige. Jan Ingar, hvis du har lyst, kan du jo begynne og forske litt på Ådalsbruk. Jeg var på en liten tur i går, da jeg sto foran med lokføreren fra Hamar til Elverum, ikke så dumt.
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 03 mai 2009 at 21:06
Der fikk jeg hvertfall svar på det meste jeg lurte på trur jeg Roar! Takker for fyldig og bra svar Approve
 
For meg hørtes 4 moduler veldig stort ut og kanskje litt større en jeg kunne tenke meg å starte med... 3 moduler med en kryssningslengde på ca 220cm virker mer realistisk for meg Smile
Så lenge det er greit for dere andre? Det bil si at mindre tog kan krysse der, mens lengre kan krysse på løten..
Er det noen her som har Rørosbaneboka og kunne scannet inn sidene 206 og 207 for meg? Skulle være sporplan over Hjellum der..


-------------
Christian L.


Posted By: oddrune
Date Posted: 03 mai 2009 at 22:47
Hei!
 
Joda, det høres kanskje langt ut, men da tar jeg også med endene med enkle innkjørsignalapperater som var der.
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: eika
Date Posted: 04 mai 2009 at 00:43
Originally posted by Svein Svein wrote:

Hallo Eirik
 
Vi kjøper stadig inn endestykker og annet rett fra produsent og side plater og topp plate får vi ferdiglevert av leverandør i Norge.
Vi var på Kråkstad med en stasjon og en skyggestasjon på messen der i april i år.
 
Vi er en 15 stykker som holder på med Fremo på Kløfta.
Det bygges både H0, N og H0e moduler for tiden.
 
Se vår web side: http://www.kmjk.no - www.kmjk.no
Kommer mere der etterhvert.
 
Mvh
Svein-Ove
Se: http://www.kmjk.no - www.kmjk.no
 
 
"kjøper stadig inn"... Høres jo ut som dere driver rene samlebåndet der oppeWink Er det konkuranse om å få flest modulkasser skrudd sammen på en kveld?LOL
 
..Men er aktiviteten så stor er det vel og på tide at det blir noen ferdige resultater å ta med seg på FREMO-treff og da vel? For FREMO er jo et konsept, og deltar man ikke da på treffene med modulene så driver man vel ikke med FREMO, men med modulbyggingWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Svein
Date Posted: 04 mai 2009 at 07:57
Hei Eirik
 
Vi hadde med moduler til Arendal ifjord.
 
Som jeg skrev tidligere så er en del av modulene N scala og H0e og dette passer vel ikke og ha med på verken Arendal, Gardermoen eller Kristiansand.
 
Når det gjelder H0 moduler så er planen og delta på de overnevnte treffene med en del for hvert treff.
 
Gardermoen krever lavere skinneprofil og da passer ikke disse modulene inn.
 
Vi kjører på code 75.
 
Ellers så er gutta med på samtlige treff og kjører.
 
Mvh
 
Svein-Ove


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 04 mai 2009 at 08:28
Originally posted by Svein Svein wrote:

Gardermoen krever lavere skinneprofil og da passer ikke disse modulene inn.
 

Vi kjører på code 75.


???
???

Mine moduler har kode 75 og 83-skinner, og har vært med på de Gardermotreff som har vært arrangert....

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Svein
Date Posted: 04 mai 2009 at 12:00
Feil av meg, det var sidebanen på gardermotreffet som hadde lavere profil på skinnene.
 
Mvh
Svein-Ove


Posted By: MY1201
Date Posted: 04 mai 2009 at 12:12
Originally posted by Svein Svein wrote:

Hei Eirik
 
Vi hadde med moduler til Arendal ifjord.
 
Som jeg skrev tidligere så er en del av modulene N scala og H0e og dette passer vel ikke og ha med på verken Arendal, Gardermoen eller Kristiansand.
 
Mvh
 
Svein-Ove
 
H0e moduler var med på Gardermoen i fjor.


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 04 mai 2009 at 12:17
Originally posted by eika eika wrote:

 
"kjøper stadig inn"... Høres jo ut som dere driver rene samlebåndet der oppeWink Er det konkuranse om å få flest modulkasser skrudd sammen på en kveld?LOL
 
 
 
Eirik
 
 
På andre kjenner man seg selv ...
 
Minner meg litt om noe av aktiviteten i Horten om dagen. Begynner da å bli en del "kun sammensatte" modulkasser der også! (Og ikke minst uferdige prosjekter.) Og hvem ville kjøpe inne flere endestykker, på tross av at vi har bøttevis liggende?Angry
 
Wink
 
 


Posted By: janingar
Date Posted: 04 mai 2009 at 19:43
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

 
Jan Ingar, hvis du har lyst, kan du jo begynne og forske litt på Ådalsbruk.
 


Kan ta en tur nedenom der neste gang jeg er i Løten og ta noen bilder av området Smile hvordan er det lettest å ta mål? bruke målebånd og trekke opp i alle retninger?

Jan Ingar.



-------------
Jan Ingar
http://www.stud.hig.no/~070391/index.php?page=galleri-modell - Mitt galleri


Posted By: oddrune
Date Posted: 05 mai 2009 at 10:51
Hei!
 
Vi brukte tommestokk på Løten, fant ut hvor lang den var og da var det lett og rekne ut resten. Men dette hadde jo vært fint om noen som har gjort dette noen ganger kan komme med tips til deg her da.
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: Oar"n
Date Posted: 05 mai 2009 at 13:50

Dersom dere i første omgang bare trenger sånn omtrentlige mål så er det jo kjapt å måle på kartsider på nettet,  f.eks i http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html - Norgesglasset til Statens Kartverk.

Norgesglasset:
- For å lese av øst- og nordkoordinater der man peker i kartbildet:
Velg "Kartreferanser" øverst på kartsiden. (Det vises meter i terrenget)
- Trekk fra differansen i nord- og øst fra startpunkt og sluttpunkt.
Problemet nå er selvsagt at ikke alle stasjoner er rett øst-vest eller nord-sør,  man må regne ut en diagonal.
Altså gjelder det å grave fram de gamle geometrikunnskapene fra skoletida daWink
Tips:  Kvadratroten av  (Østkoord ²  +  Nordkoord ²)

Ellers har ofte kommunene kart i målestokk 1:1000 over sentrale områder.
Spør hos teknisk etat. 



-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: janingar
Date Posted: 05 mai 2009 at 20:13
Det er jo så klart en mulighet. Går jo ingeniøren, så har lært det meste om cosinus, sinus og alt det der. Wink Er en grei måte å få tak på alle flatemål, men dersom man skal kunne bygge en modell av en stasjonsbygning så må man vel måle litt, eller finnes de fleste bygningstegningene tilgjengelig?

Selv har jeg lurt litt på om det går an å lage seg et metermål som du setter opp etter en bygning når du fotograferer den. Dermed vil du kjenne størrelsen på målet ditt og regner enkelt ut resten av høyde/bredde på den ene siden. (Forutsetter at bildene er tatt rett imot veggen, og at helst hele veggen er med på et bilde.)


-------------
Jan Ingar
http://www.stud.hig.no/~070391/index.php?page=galleri-modell - Mitt galleri


Posted By: Håvard H
Date Posted: 06 mai 2009 at 00:06
Originally posted by oddrune oddrune wrote:


Vi brukte tommestokk på Løten, fant ut hvor lang den var og da var det lett og rekne ut resten. Men dette hadde jo vært fint om noen som har gjort dette noen ganger kan komme med tips til deg her da.


Skulle jeg bygd Løten i modell ville jeg startet med en tur innom kommunens kartdatabase på nett:

http://www.hedmarkenkart.no/ - www.hedmarkenkart.no

Her kan man zoome seg inn etter hjertens lyst, og ta mål direkte på kartet. Omrisset av bygninger gir en bra pekepinn om størrelse, men vil du ha mer informasjon tar du bare og noterer deg gårds og bruksnummer på bygningen. Det er gode sjanser for at kommunen har tegninger av bygget i sine arkiver.

Slike tegninger er offentlig dokumenter, og du har krav på å få se tegningene utn at du trenger å oppgi noen grunn for det.

Hvordan man håndhever dette i praksis kan sikkert variere, men i Trondheim kommune er det bare å stikke innom arkivet og be om å få utlevert mappa. Så velger du ut det du vil ha kopiert, og i Trondheim har dette hittil vært gratis.

En annen ting med disse kartdatabasene er at de ofte også inneholder luftfoto. Er du heldig finnes det også skråfoto.

De fleset norske kommuner har slike karttjenester på nett.

Det er også en god sjanse for at kommunen sitter på flere luftfoto enn det som ligger i kartbasen. Fjellanger Widerø tilbød på 70-tallet alle norske kommuner å kjøpe arkivbildene fra sin kommune. Det var bare en håndfull kommuner som ikke slo til på dette tilbudet. Dette er bilder som kan være av stor hjelp for de som har 60-70 tallet som epoke.

Her er et eksempel fra Hovin (Tidligere Horg kommune, nå Melhus kommune)som er skaffet tilveie via Melhus kommune:



Her kan man se detaljer som bensinpumper, smørebukker og til og med en hestebom!

Her er kartutsnittet fra Melhus kommunes kartverk over området:



I kartbasen finnes også luftfoto fra 1957 og 2005:





Mye informasjon å hente hos kommunene med andre ord!

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Oar"n
Date Posted: 06 mai 2009 at 12:19
Ingen dum ide å fotografere bygninger med et referansemål. (Det er jo ikke så lett å måle f.eks vinduer i 2.etasje...)
Er bygningen lang så spander gjerne et bilde rett foran den venstre og et foran den høyre halvdelen,  siden målestokknøyaktigheten blir dårligere mot kantene i bildet.
Og ta bilder av absolutt alt og fra mange vinkler!   Min (ikke altfor store) erfaring med bygging etter forbilde er at man alltid lurer på ting når man etter hvert sitter hjemme å bygger.

En karttjeneste som har mulighet for å måle lengder og areal i kartet er http://www.norgeibilder.no/ - Norge i bilder
Denne offentlige geoportalen har ofte det ferskeste bildematerialet i forhold til dagens situasjon.


Måling av bru ved Nelaug stasjon, Sørlandsbanen.





-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Håvard H
Date Posted: 06 mai 2009 at 12:58
Originally posted by Oarn Oarn wrote:


En karttjeneste som har mulighet for å måle lengder og areal i kartet er http://www.norgeibilder.no/ - Norge i bilder Denne offentlige geoportalen har ofte det ferskeste bildematerialet i forhold til dagens situasjon.


Et bra tips. Det ser ut til at det er de samme luftfotografiene som ligger her som på de Kommunale basene jeg har sjekket.



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: Oar"n
Date Posted: 06 mai 2009 at 14:56
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Et bra tips. Det ser ut til at det er de samme luftfotografiene som ligger her som på de Kommunale basene jeg har sjekket.


Har sin forklaring i at det meste av kartlegging i Norge i dag er et spleiselag mellom kommunale, statlige og andre aktører. Partene i dette samarbeidet kan så bruke dataene, bildene osv  fritt i sine baser og systemer.

(Men nå sporet vi av her...) Embarrassed


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 06 mai 2009 at 15:48
Mange gode tips her!
Noen som har sporplan over Hjellum stasjon før alle sporene ble revet opp? Hvis noen har Rørosbaneboka hadde jeg satt veldig pris på om man kunne scannet inn side 206 og 207 med sporplaner over Hjellum Thumbs%20Up


-------------
Christian L.


Posted By: oddrune
Date Posted: 06 mai 2009 at 18:07
Hei!
 
Jeg tror det beste hadde vært om du tok en telefon til jernbane museets arkiv, de sender til deg også. Dette scanne greiene tror jeg blir bare noe kål. Jeg fikk sporplan over Løten hos jernbaneverket på Elverum i dag, men den er fra 1994, så noe må forandres.
 
MVH
Odd Rune


-------------
ORT


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 06 mai 2009 at 18:30
Da skal jeg høre med de Smile

-------------
Christian L.


Posted By: janingar
Date Posted: 06 mai 2009 at 18:34
Kikka litt på Løten stasjon i Norgesglasset på websiden til Statens kartverk, har den stasjonen forandra seg noe særlig gjennom tiden? Ser at den har 3 spor, et krysningsspor og et sidespor inntil godshuset og som tydligvis førte inn til sagbruket en gang i tiden. Det var ei kran borti den enden der også så vidt jeg husker Smile

-------------
Jan Ingar
http://www.stud.hig.no/~070391/index.php?page=galleri-modell - Mitt galleri


Posted By: oddrune
Date Posted: 06 mai 2009 at 19:11
Hei!
 
Dagens Løten stasjon er sterkt forandret og har ingenting med den opprinnelige Berg stasjon og gjøre. Det stemmer at dagens stasjon har hovedspor, krysningsspor og ett sidespor som går inntil og forbi godshuset, videre forbi rampene, under tømmerkrana (som fortsatt står der) og videre innover og et stykke forbi flislasterampa (som fortsatt er der) som er på Hedpall sitt område, de lager engangspaller til Leca. Jeg kjøpte 4 modulkasser av KMJK i går og skal begynne på den så smått. Men jeg skal også få med veksel 6 og 7, samt gjennomgående sidespor til Løiten Meieri.
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 06 mai 2009 at 21:14
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei!
 
Dagens Løten stasjon er sterkt forandret og har ingenting med den opprinnelige Berg stasjon og gjøre. Det stemmer at dagens stasjon har hovedspor, krysningsspor og ett sidespor som går inntil og forbi godshuset, videre forbi rampene, under tømmerkrana (som fortsatt står der) og videre innover og et stykke forbi flislasterampa (som fortsatt er der) som er på Hedpall sitt område, de lager engangspaller til Leca. Jeg kjøpte 4 modulkasser av KMJK i går og skal begynne på den så smått. Men jeg skal også få med veksel 6 og 7, samt gjennomgående sidespor til Løiten Meieri.
 
MVH
Odd Rune.
Var det fire komplette moduler? Hva koster det per modul? Regner med at jeg skal prøve meg først å lage dem selv, men greit å vite hvis det ikke er så mye å spare på det Tongue


-------------
Christian L.


Posted By: ses
Date Posted: 06 mai 2009 at 21:39
Hvis du skal bygge en stasjon, så trenger du kun to Fremo-endestykker for denne til ytterendene, da du neppe vil begrense deg til ett spor i overgangene mellom modulene innen stasjonen. Så hva du skal med fire modulkasser for å bygge Løten stasjon er jeg litt usikker på, hvis du med modulkasser mener moduler med Fremo-grensesnitt.

-------------
Svein S


Posted By: oddrune
Date Posted: 06 mai 2009 at 21:39
Hei!
 
Svein fra Kløfta kan svare deg på det. Rundt 800 pr.stk. kanskje.
 
MVH
Odd Rune


-------------
ORT


Posted By: oddrune
Date Posted: 06 mai 2009 at 21:57
Hei!
 
Det er to moduler med grensesnitt og to mellom disse.
 
MVH
Odd Rune


-------------
ORT


Posted By: oddrune
Date Posted: 08 mai 2009 at 13:44
Hei!
 
Hvordan gikk det hos jernbanemuset og jernbaneverket, får du sporplanen av de? Jeg ser sporplanen for Hjellum i rørosbaneboka er fra 1883, så den blir litt stusselig. Sidesporet inn til NKL går inn ett godt stykke fra stasjonen mot Elverum med innkjøring fra Hamar siden. Hvis du skal ta med sidespor inn til Tønseth slakteri er det kanskje best med innkjøring dit fra Elverum siden, så du slipper hele 4 spor over planovergangen, men dette gjør du som du vil med selv.
 
MVH
Odd Rune


-------------
ORT


Posted By: oddrune
Date Posted: 08 mai 2009 at 13:47
Hei!
 
Er det ingen interesse for Ilseng med impregneringen her da?
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: KjellAn
Date Posted: 08 mai 2009 at 15:36
Kan kanskje hende at noen har dårlige erfaringer med Ilseng ...

-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 13 mai 2009 at 17:39
Da har jeg skaffa meg sporplan for Hjellum, perfekt årstall også, 1981!! Wink Var nesten litt kjedelig sporplan det der.. Så trur jeg må improvisere litt.. Eller har sporplanen kanskje vært anderledes tidligere? Noen ideer?


-------------
Christian L.


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 13 mai 2009 at 19:06
Forslag til sporplan:
Med dette utkastet får man:
-3 gjennomgående spor, spor nr. 3 vil da for det meste være et godsspor
-Side spor opp til slakteriet (var det det bygget som var slakteri?)
-Et sidespor opp til godshuset
-Helt ytterst til høyre kan man også lage et sidespor inn til NKL også
 
Forslag tas i mot med takk Smile


-------------
Christian L.


Posted By: Jonas
Date Posted: 13 mai 2009 at 20:17
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


I kartbasen finnes også luftfoto fra 1957 og 2005:

ord!



Hei. Kan du sende en link til denne kartbasen? Jeg vil gjerne se på noen steder jeg er kjent i de tidligere dager

-------------
H0 - Tysk-Svensk-Norsk


Posted By: oddrune
Date Posted: 13 mai 2009 at 22:08
Hei sann!
 
Jeg synes dette ser bra ut, bygningen sidesporet ditt går inn til er det gamle Tønseth slakteri. Spor 3 var tidligere gjennomgående for lasting og lossing (over Hjellumvegen). Men du må vurdere selv om modulen din kanskje blir litt vel bred dersom du tar med det ekstra sidesporet til godshuset (uhåndterlig), det skal jo komme forbi lastebiler mellom sporet og godshuset der også. NKL sporet må du bare få med ned til høyre ett lite stykke ut på linja mot Elverum. 
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 14 mai 2009 at 17:48
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei sann!
 
Jeg synes dette ser bra ut, bygningen sidesporet ditt går inn til er det gamle Tønseth slakteri. Spor 3 var tidligere gjennomgående for lasting og lossing (over Hjellumvegen). Men du må vurdere selv om modulen din kanskje blir litt vel bred dersom du tar med det ekstra sidesporet til godshuset (uhåndterlig), det skal jo komme forbi lastebiler mellom sporet og godshuset der også. NKL sporet må du bare få med ned til høyre ett lite stykke ut på linja mot Elverum. 
 
MVH
Odd Rune.
NKL sporet kan jeg for eksempel lage på en egen fremo-modul. Mulig det blir litt brett med et ekstra godsspor til godshuset, men kan se ut på luftfoto at det har gått et spor der? Ellers trur jeg det skal bli plass  til last og lossing til høyre for godshuset på lasteplattgormen..?
Burde jeg kanskje lagt inn et buttspor på stasjonen? til lagring av noen vogner eller no?


-------------
Christian L.


Posted By: oddrune
Date Posted: 14 mai 2009 at 20:40
Hei!
 
Det var ihvertfall ikke spor der i 1883 eller 1940, men dette velger du selvsagt selv, jeg mener at all godstrafikk til Hjellum ble kjørt med kipptog fra Hamar, og dermed falt behovet for hensetting av vogner på Hjellum over lengre tid bort.
 
MVH
Odd Rune.


-------------
ORT


Posted By: janingar
Date Posted: 15 mai 2009 at 20:54
Bare av nysgjerrighet. Hva er kipptog? Er ikke så kjent med alle de typiske jernbaneuttrykkene.

-------------
Jan Ingar
http://www.stud.hig.no/~070391/index.php?page=galleri-modell - Mitt galleri


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 16 mai 2009 at 15:29
Originally posted by janingar janingar wrote:

Bare av nysgjerrighet. Hva er kipptog? Er ikke så kjent med alle de typiske jernbaneuttrykkene.
Bare å spørre hvis man lurer på noe, tok litt tid før jeg lærte meg alle utrykkene også Wink
Kipptog er et godstog som samler godsvogner fra stasjoner og industrier, eller motsatt: fordeler vogner.


-------------
Christian L.


Posted By: oddrune
Date Posted: 16 mai 2009 at 16:32
Heisann!
 
Kipptog er i sikkerhetsreglementet sitert: Med kipptog forstås godstog som i alminnelighet skal vende tilbake til utgangsstasjonen. Reisende tas ikke med. Har du bestemt deg ang. Hjellum st. og ekstra sidespor? . Jeg kjørte forbi der i går, og sidesporet ditt inn til slakteriet fra Hamarsiden tror jeg vil bli altfor trangt, kanskje bedre fra Elverumsiden.
 
MVH
Odd Rune


-------------
ORT


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 16 mai 2009 at 17:37
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Heisann!
 
Kipptog er i sikkerhetsreglementet sitert: Med kipptog forstås godstog som i alminnelighet skal vende tilbake til utgangsstasjonen. Reisende tas ikke med. Har du bestemt deg ang. Hjellum st. og ekstra sidespor? . Jeg kjørte forbi der i går, og sidesporet ditt inn til slakteriet fra Hamarsiden tror jeg vil bli altfor trangt, kanskje bedre fra Elverumsiden.
 
MVH
Odd Rune
Det blir vel ingen endelig avgjørelse før jeg begynner å bygge, men tanken er så langt at det fort kan bli bredt ja.
-Sidespor fra Elverumssiden høres bra ut, mulig slakteriet også må flyttes litt nærmere inn mot sporet...
-Blir nok ikke plass til et buttspor som inntegna på stasjonen, men kan kanskje la spor tre ha buttspor i Hamarenden? Tipper modulen blir bred nok med stasjonsbygning og godshus på hver sin die.
 
Har du kommet i gang med Løten St.?


-------------
Christian L.


Posted By: oddrune
Date Posted: 18 mai 2009 at 08:04
Hei!
 
Jeg er i gang, men jeg tegner den inn på papp i første omgang, skal si deg det har pussing med viskelær.
 
MVH
Odd Rune
 


-------------
ORT


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 18 juli 2009 at 23:42
Noe mer fremgang oddrune? Bilder? Smile
Jeg har nå gått til innkjøp av Rørosbaneboka, ser frem til å lese den og få inn litt mer info om banen..


-------------
Christian L.


Posted By: oddrune
Date Posted: 21 august 2009 at 20:26
Hei!
 
Nei, det er ikke så veldig fremgang, driver enda og træler med stasjonsbygningen, men jeg har fått kjøpt 4 moduler til å bygge på, så får skinnelegging o.s.v. komme senere.
 
MVH
Odd Rune


-------------
ORT


Posted By: oddrune
Date Posted: 23 september 2009 at 21:22
Hei!
 
Hvordan går det med deg og Hjellum stasjonen da!


-------------
ORT


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 24 september 2009 at 19:45
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei!
 
Hvordan går det med deg og Hjellum stasjonen da!
Desverre har det ikke skjedd noen ting, og kommer nok ikke til å skje noe på en god stund Shocked
Bo situasjonen gjør at jeg ikke har noe plass til å drive med det inntil videre...


-------------
Christian L.


Posted By: oddrune
Date Posted: 24 september 2009 at 22:25
Hei!
 
Nei da, det er ikke satt noen tidsfrist for datte så det!


-------------
ORT


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 22 november 2009 at 12:31
Originally posted by oddrune oddrune wrote:

Hei!
 
Nei da, det er ikke satt noen tidsfrist for datte så det!
Jeg var innom Kløfta Mj sist åpne dag og tok en titt på fremo-rommet. Fikk se en fremo-plan hvor Løten var tegna inn. Det blir spennende! Hvordan går det med Løten? Har du noen bilder etter vært?




-------------
Christian L.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net