MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ 26c og Brimalm 31b
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ 26c og Brimalm 31b

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 23:12
Hei,
 
Jeg har mine 2 31b fra Brimalm, og er overbevist om at Brimalm er seriøs og ikke sender ut noe som ikke virker tilfredsstillende. Vi var 3 stk som hentet hvert vårt eks i Sverige nå i høst. Ett av de er bygget om til en type 31a. Våre ble også sett over og justert før han sendte dem. Dette ble jeg fortalt før vi kjøpte.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 23:34
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Jeg har mine 2 31b fra Brimalm, og er overbevist om at Brimalm er seriøs og ikke sender ut noe som ikke virker tilfredsstillende. Vi var 3 stk som hentet hvert vårt eks i Sverige nå i høst. Ett av de er bygget om til en type 31a. Våre ble også sett over og justert før han sendte dem. Dette ble jeg fortalt før vi kjøpte.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
kan melde om det samme,både på 31b og 24 maskinen jeg hentet i sverige.....fikk de etter "mine" spesifikasjoner og gir tommelen opp for Brimalm...Håper de lager mere Norske lok....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2009 at 08:37
håper de lager 24b i gjenn....... har veldig lyst på en. men når vet jeg ikke.....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 16:33
Nå ser det ut som om Brimalm har fått tilbake på lager de nye drivakslene/kardanene som de nylig har utviklet.
- Fikk akkurat 10 stk. i posten.
Jeg vil anbefale å bytte ut de gamle med den nye modifiserte. Lokene går absolutt mye jamnere og mer stille da. Dette kan også være et tips for noen av NMJ´s modeller som BM86/91 og BM67. - Kanskje dette også er noe for Agder BM69 også?
Samme drivaksel passer også for Type 24.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 19:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå ser det ut som om Brimalm har fått tilbake på lager de nye drivakslene/kardanene som de nylig har utviklet.
- Fikk akkurat 10 stk. i posten.



Hvilke akslingsdiametre er kardanene til designet for? Hva er maks/minimum lengde på dem? Og hva er prisen pr. sett?

Har vurdert å benytte slike til mine selvbyggerprosjekt, designet ser rett og slett genialt ut.
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 22:04
Siste nytt: Snakket med Stellan Brimalm om type 24, han anbefakte justering av trykket på strømopptakene på tenderen, dette hjalp betydelig. Løpeakselen er også justert litt så den ikke beveger seg så mye opp-ned på sidene - dette hjalp også. Litt mer finjustering nå, så spørs det om ikke dette blir riktig bra. Skal samtidig montere vekter og så får jeg vel bestille ny kardangaksel, den skurrer og bråker litt med den gamle.
 
Type 31 har fått lyddekoder og fikk seg noen prøvekjøringsrunder på DMJKs anlegg forrige helg, den går fint og blir en skikkelig flott maskin å ha med på kjørekveldene. Foto: B.R. Larsen:
 
Dagfinn Rognstad
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 23:24
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå ser det ut som om Brimalm har fått tilbake på lager de nye drivakslene/kardanene som de nylig har utviklet.
- Fikk akkurat 10 stk. i posten.



Hvilke akslingsdiametre er kardanene til designet for? Hva er maks/minimum lengde på dem? Og hva er prisen pr. sett?

Har vurdert å benytte slike til mine selvbyggerprosjekt, designet ser rett og slett genialt ut.
er det disse : http://www.brimalm.com/index.php?option=com_content&view=article&id=114&Itemid=149&lang=sv ?.....har en BM 67 sim sikkert har godt av noe sånt ........vet du om de passer,Kjell ?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 17:51
De jeg fikk er for 2 mm. aksel men jeg tror Brimalm lager også for 1,5 mm. aksel og andre diametre også? - Jeg oppga de lok akselene skulle passe til da jeg i første rekke hadde Brimalm-lok i tankene.
Den siste Type 31b som kom fra Brimalm, hadde denne kardanakselen og det gikk meget bra!
 
2 mm. passer på BM67 og 1,5 mm. på BM 86/91.
De er mer enn lange nok, så de må tilpasses indiviuelt.
 
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 17:57
hva er den rimeligste superline modellen som finnest?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 20:48
Så vidt meg bekjent er det Skd 220c til 5495,-
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 11:24
Originally posted by DagfinRognstad DagfinRognstad wrote:

 
Type 31 har fått lyddekoder og fikk seg noen prøvekjøringsrunder på DMJKs anlegg forrige helg, den går fint og blir en skikkelig flott maskin å ha med på kjørekveldene.
 
Hva er det for lyddekoder du har brukt og hvilket lyd?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 18:20
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Hva er det for lyddekoder du har brukt og hvilket lyd?
 
ESU Loksound - foreløbig sitter det en liten høyttaler i, den skal byttes til en større og så skal det skiftes lydfil. Jeg har fått gjort dette på HobbyTrain i Drammen - i hurten og sturten før vår åpne dag den 12., bare for å få prøvekjørt og "vist den frem". Ettersom jeg forstår skal det være plass til en bra størrelse høyttaler oppunder kullasten. Butikken besitter mye lyd til ESU-dekoderne, så jeg regner med å få hjelp til å programmere inn en fin melodi der. Detaljer på dette følger...
 
Jeg har fått satt i lyddekoder i 3 dampere, NMJ/Brimalm alle tre, så jeg har foretrukket å få noen som kan til å gjøre det. Jeg har liksom litt vegring mot å frese og drille på egenhånd på disse...
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 08:46
Fortsatt ingen 31b på meg, men jeg snublet over en annen liten Brimalm-godbit i helga som jeg ikke kunne la gå fra megBig smile:





Tillater meg å poste i denne tråden, siden 24b allerede har vært nevnt tidligere. Denne har DCC og lyddekoder som Brimalm selv har valgt ut og installert, kunne nesten ikke tro det da jeg så annonsen!

Som dere ser på bildene er den fremre løpeakselen byttet ut med en med større flenser, dette gjorde den forrige eieren for å komme gjennom de krappe kurvene på anlegget sitt. Likevel kniper den litt ved kjøring fremover i kurvene (350mm radius), men da vi prøvekjørte den baklengs funket det uten problemer. Uansett har jeg fått med den originale løpeakselen og skal bytte tilbake, de pizzahjulene hører ikke helt hjemme på en ellers nydelig modell.

Lyden er ikke helt synkronisert (det skal vel være 4 "puff" for hver hjulomdreining?), så jeg håper det kan justeres..? I tillegg til damplyd har den fløyte, kullskuffing og noe annonsering på tysk, og det får meg til å  lure på om lyden kanskje ikke er riktig for denne typen. Hvordan går man frem for å bytte lydfiler, og er det mulig på alle dekodere? Husker ikke i farta hvilken dekoder som er montert, men det står på kvitteringen. Selgeren fant den igjen etter at jeg hadde reist, og skal sende den i posten til meg.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 11:12
Det er ikke mulig å få helt vinkelsynkron lyd for noe damplok uten bruk av ekstern giver. Man kan bruke et utall av foskjellige metoder for å få dette til. Selv har jeg en forkjerlighet for hallelement da slike er lett plasserbare, men både optiske givere og reed-switcher kan benyttes.
Enklest er å montere små neodym-mangneter i tannhlulet på drivaksel eller en annen aksel som har denne mulighet. Hallelementet kan da gjemmes under fyrkasse eller mellom rammevanger der det måtte være plass. Man kan også montere dette inne i sylinderpartiet, spesielt på større lok.
Et attet alternativ er å benytte optisk sensor og male et merke på svinghjulet til motoren (eller et annet passende tannhjul) . Da må man kjenne utvekslingsforholdet. De fleste dekodere har muligheten til å endre en parameter som styrer et delingsforhold slik at et visst antall pulser gir et dampslag. Lyden blir da vinkelsynkron, men det er ikke sikkert at den kommer på "rett sted"?
På Brimalm Type 24 og 31, tror jeg at jeg først vil prøve å motere dette under fyrkassen.
 
En slik giver er lett å forberede fra fabrikk til liten ekstra kostnad (noen tiere). Jeg har før Type 31 ble levert fra NMJ (og Brimalm) forsøkt å få disse til å forberede damplokene sine for vinkelsynkron lyd. Dette vil etter min mening, være like så naturlig som å montere NEM 652-plugg i loket for digitalisering. Jeg har ikke lykkes i dette - til nå.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 07:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

De fleste dekodere har muligheten til å endre en parameter som styrer et delingsforhold slik at et visst antall pulser gir et dampslag. Lyden blir da vinkelsynkron, men det er ikke sikkert at den kommer på "rett sted"?


Det er nettopp noe sånt som dette jeg håper er mulig med denne dekoderen. At lyden ikke kommer på "rett sted" er ikke så nøye nå i første omgang, det er mer irriterende at lyden ikke er i takt med hjulomdreiningene, spesielt ved krypkjøring. Hvis det er mulig å få justert noen CV-er slik at takten stemmer er jeg fornøyd med det.

Har ikke begynt å rote noe med CV-verdiene ennå, vil vente til jeg vet sikkert hva slags dekoder som er montert.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 12:10
Var kanskje litt upresis?
 
Det er liten vits i "å rote med CVene" før etter en eller annen form for tilbakemelding er montert på dekoderen.
Dersom du er fornøyd med "bare" turtallsavhengig og ikke vinkelsynkron lyd, så tror jeg at jeg ville montert en optisk detektor på svinghjulet i tenderen. Da blir det minimum med kabling?
Du setter CV 52 til 255 (som sier til dekoderen at du bruker ekstern turtallsensor) og setter CV 53 til det antall motoromdreininger som skal til for 1/4 hjulomdreining (på LS 2 som jeg kjenner best).
Har ikke funnet det samme parametersett på andre lyddekodere (som Uhlenbrock) så det betinger at dette er mulig for den dekoderen du har.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 12:41
Neida, du var ikke upresis. Er vel bare jeg som tok for gitt at det allerede var montert en form for tilbakemelding, siden damplyden endrer seg etter hastigheten og lydstyrken etter belastning. Men det er sikkert flere måter dette kan styres på , kanskje hvilket speedstep jeg kjører på?

Jeg fikk originalfakturaen i posten i dag forresten, det står at det er montert SL74 lyddekoder. Mulig det er denne fra CT-Elektronik: http://www.tran.at/Dokumentation/Sl74en.pdf

I så fall stemmer ikke CV-ene med det du oppgir, så jeg må uansett sjekke litt mer. Men takk for tipsene så langt!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 14:59
De fleste lyddekodere kjenner av motorstrøm (belastning) og turtall (sånn cirka). Disse verdiene er med på å "velge riktige lydsnytter" og den takt disse skal spilles av med. Dette er uansett dekoderfabrikat. Dette betinger likestrømsmotorer som har EMF. Derfor vil aldri lyden bli like bra på et Märklin- eller Trix-lok med SoftDriveSinus-  eller allstrøm-motorkonsept. Der mangler denne tilbakemeldingen.
Det har jeg diskutert på et annet forum.
 
Ekstern sensor kommer i tillegg til dette for å angi turtall/posisjon helt nøyaktig og har nok mest virkning for damplok? Med en ekstern sensor så starter den lille lydsnutten av et dampslag hver gang sensoren gir beskjed om det - selv om filen ellers ikke skulle være ferdigspillt. Derfor kan man vurdere om 2 dampslag pr. omdreiing er nok (compound)? Små lok som kjøres fort lyder ellers ikke pent. Det blir lett bare et stort "sus" fra loket istedet for dampslag, selv ved beskjeden hastighet.
 
- Var for mange år siden på en messe (men husker ikke hvor i farten) og kjørte en LGB-Mogul  og en Forney med vinkelsynkron lyd. - Med stor høyttaler blir det masse herlig lyd!
 
TRAN-dekodere har jeg aldri vært borti så jeg vet ikke hvilke muligheter du har?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 15:25
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ekstern sensor kommer i tillegg til dette for å angi turtall/posisjon helt nøyaktig og har nok mest virkning for damplok? Med en ekstern sensor så starter den lille lydsnutten av et dampslag hver gang sensoren gir beskjed om det - selv om filen ellers ikke skulle være ferdigspillt.
Så produsenter av damplok burde da egentlig bygge inn slike sensorer på forhånd. Er det noe som ville vært "salgbart" tror du? Om vi tenker oss f.eks 4 hallgivere på en aksel, hvor ledningene er strukket opp til printkortet. Da ville vel mye av jobben vært gjort for brukerne. Jeg vet heller ikke om det er nødvendig med 4 givere, men 4-sylindrede lok burde vel ha minst 4 punkter pr omdreining?
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 17:15
Nå aner jeg ingen ting om den teknologien for dekoder/lydgiveren bruker, men sett utenfra med Petter-smart blikk så burde det holde med noe som gav én puls per omdreining. Ved å sample 2 slike får man frekvensen, dog litt forsinket men i praksis betyr det ingen ting siden rotasjonen normalt ikke endrer seg sååå fort. Kjenner man frekvensen og en i dekoderen innprogramert verdi som angir antall dampslag per omdreining ut fra hva slags damplok dette er, så vet man når disse simulerte dampslaglydene skal sendes til høyttaleren. Da har man laget en teknologi som ikke krever ulike type aksler for hva slags dampteknologi som modelleres/simuleres, mens den informasjon legges inn som soft informasjon.

Så litt damplokteknikk: Antall dampslag per omdreining avhenger av antall sylindre, veivenes innbyrdes plassering og om det er en høyttrykker eller compound.
I et vanlig tosylindret damplok uten compound sendes brukt damp til blastrøret som er det vi hører som "poff" opp gjennom skorsteinen. Siden en dampmaskin er dobbeltvirkende blir det to poff per sylinder per omdreining. På et to-slyndret lok er veivene vridd 90 grader i forhold til hverandre, slik at man på én omdreining får trekk- og skyvkraft jevnt fordelt (4 x 90 = 360).

På et firesylindret lok som ikke er compound (slik som NJKs 30a 271) vil det være 8 poff i løpet av én omdreining dersom innerveivene er vridd (et helt antall) 45 grader i forhold til ytterveivene. Nå er jeg usikker i farten på om det faktisk er slik, eller om de er sammenfallende slik at man får to utblåsninger samtidig. I så fall vil det lydmessig opptre som én poff, men da kraftigere. Typene 26a, 26b, 30a og 31a var firesylindrede høyttrykere ved NSB.

Et compoundlok benytter dampen to ganger før den slippes ut gjennom skorsteinen. Et fire sylindret compoundlok vil derfor ha like mange utblåsninger som et to sylindret lok uten compound. De fleste norske firesylindrede damplok var compoundlok, typene 26c, 30b, 30c, 31b, 49.

Det fantes to-sylindrede compoundlok også. De hadde dermed bare to utblåsninger per omdreining. Dette var ved NSB brukt på endel lok bygget i perioden ca 1892-1908. Mange av de ble senere ombygget til vanlige høyttrykkere (med med overheter, da denne viste seg mer økonomisk enn compound-systemet som også var innført for å spare kull.), så dette er egentlig sjeldne loktyper, som jeg knapt har sett i modell. NJKs H0-fortegnelser har imidlertid tegninger av noen slike, tegnet av Steinar Jeppestøl. Så kanskje Steinar har en modell av en to-sylindret compound?

Hvis vi går til utlandet så finnes det tre-sylindrede lok, som hvis høyttrykker da får 6 utblåsninger per omdreining.


Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 18:34
Med fare for å spore av tråden....
Dessverre Svein, så må du ha en puls pr. dampslag - eller flere.
Det lar seg ikke gjøre å interpolere mellom 2 pulser pr. omdreining - men det er heller ingen stor sak å få til 1 puls pr, dampslag når man ellers har 1 puls pr. omdreining. Det er kun snakk om optiske merker eller magneter.
Ellers interesant det du skriver om forbildene.
Jeg trodde at 4-sylindrede compounddamplok hadde kun 4 dampslag - unntatt i starten da man fører litt høytrykksdamp til lavtrykksylindrene. Det er vel så at disse må være i fase med høytrykksylinderene for at loket skal virke. Således vil de 2 sylinderpar være i fase og det blir 4 hørbare dampslag pr. omdreiing - også ved igangsetting.
 
Merkostnaden med å forberede ellers kostbare småsereiemodeller fra fabrikk med enkel mulighet for vinkelsynkron lyd er liten. Når jeg kjøper delene i smått, koster de rundt NOK 25. Montering er enkel og gir ikke særlig merarbeid når man allikevel har loket i biter og skal sette det sammen. det som ofte er utfordringen ved ettermontasje, er å få plassert magnet- eller optisk giver på en egnet plass, samt risiko for å skade loket ved montering. - Derfor hadde det vært fint med en P&P-løsning!
Folk som investerer i en finskalamodell har ofte høyere krav til realisme og er villige til å betale for "nogot attåt"?
 
 
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 23:24
Heisann.
Et supplement: Alle de norske firecylindrede ( så nær som type 49) har felles sleide for en utvendig og en invendig cylinder. Så høyre siden utvendig og invendig løper 180 grader og dermed sammen. Så det blir bare 4 slag i blastrøret når 271 trekker selvom det i en firecylindret høytrykker er 8 arbeidskammere. Fellessleidens dekningsringer mot eksosporten er de eneste dekningsringene som bidrar til lyden i skorstenen.
Kanalsleidene (Hocwald m fl.) har dobble sett med dekningsringer, men de er timet mekanisk en gang for alle for å nettopp å doble innstrømningstversnittet og utstrømningstversnittet. 
 
Cylinderkraners vesing skal komme på arbeidslaget og kommer naturlig nok 180 grader foran eksosporten. Så ved en kald oppstart skal det komme to cylinderkranves før det første eksosportsmellet.
 
Når loket ruller derimot skal det være 0 slag i blastrøret men en slags plystring/klapring av luftsugeventilene.
Det er her mange damploklyddekoderinstallasjoner feiler etter mitt syn siden lokene trekker i utforbakke på modelbanen.
 
Så enda er det langt igjen til lyden i det virkelige damplok når en drar for fullt opp en 14 promille med lang skrue eller ligger i 70 bortover sletta med 30% fylling.
 
Mvh Ragnar
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2009 at 00:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Med fare for å spore av tråden....
Dessverre Svein, så må du ha en puls pr. dampslag - eller flere.
Det lar seg ikke gjøre å interpolere mellom 2 pulser pr. omdreining -...


Den innvendingen skjønner jeg ikke. HVa mener du med å interpolere mellom to pulser per omdreining?
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2009 at 10:07
Om jeg har forstått deg rett, så ønsket du å ha 1 puls pr. hjulomdreiing og få flere dampslag (2/4/8 - alt etter type lok) som er trigget av denne pulsen. Det er dette jeg mener ikke går.
Man kan derimot ha flere pulser som telles opp før et dampslag løses ut i dekoder. Det gir mulighet for å plassere sensor et eller annet sted i drivlinjen.
Med bare 1 puls pr. hjulomdreining måtte man interpolere mellom 2 slike pulser for å få flere dampslag, forutsatt at loket fortsatte med samme hastighet som mellom de 2 siste pulser/ hjulomdreiinger.
Da må man interpolere i intervallet for å finne "rett tid" for mellomliggende dampslag.
Akademisk? --- Tja?
Det er dette som ikke er mulig på dagens dekodere.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2009 at 10:30
Jeg snakket da heller ikke dagens dekoderteknologi, men om en mulig løsning for en framtidig teknologi, der kravet til hva akselen tilbakemeldte var av en slik art at den kunne brukes på alle type dampstøtfrekvens per omdreining. Det jeg mente var at det vil ikke være noe problem å klare seg med en giver som gav én puls per omdreining, for det er nok til å beregne omdreininger per sekund, dog en omdreining forsinket. Så vil det være en software oppgave å angi når det skal sendes dampstøtlyd til høyttaleren.

Med nåværende teknologi slik dere har beskrevet den, er jeg enig i at man må opp i antall pulser per omdreining for å ta høyde for alle varianter. Siden man både har 2, 3, 4, 6 og 8 takter for å ta høyde for både 2, 3 og 4-sylindrede lok, holder det ikke med 8 pulser, men må vel opp i 24 pulser. Da kan de med 8 takter ta ut hver tredje som triggerpuls, de med 6 takter ta ut hver fjerde osv. Dette er altså hvis man vil ha en aksel som er ens for alle loktyper, og det var det som var Kjetils utgangspunkt for denne diskusjonen.

Akademisk? Neppe, men teoretisk ja. Men så starter også all ny praksis med teori, ellers blir det bare tilfeldigheter.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2009 at 13:48
En mulighet som jeg har tenkt å forsøke en gang jeg får tid, er å doble antall dampstøt på en enkel måte - og som er realiserbar med dagens teknologi.
Det er å ha 2 hallelement 90 ¤ forskjøvet til hverandre.
Har man 2 magneter som givere (på et tosylindret compoundlok) vil man kunne få 4 støt under igangsetting (når man slipper høytrykksdamp til lavtrykksylinderen) Det ene hallelementet er forsynt med spenning fra en funksjonsutgang og derved "innkoblingsbart" fra håndkontrolleren.
Det er ingenting i veien for at slike funksjoner kan bli automatiske og koblet til innstillbart kjøretrinn - om produsentene vil.
 
Ellers er det bare å bruke svinghjulet på motoren dersom man trenger flere pulser?
Da har man nesten samme teknologi som dagens common-rail-dieselmotorer.
der er det en sensor som sier når Syl#1 er på topp og en annen som teller pulser rundt omdreiningen. Deved vet man til en hver tid, nøyaktig hvor man er.
Dekodere som kan ta 2 slike givere, finnes ikke etter det jeg vet.


Edited by Kjell H. - 07 oktober 2009 at 13:54
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 13:51
"(på et tosylindret compoundlok) vil man kunne få 4 støt under igangsetting (når man slipper høytrykksdamp til lavtrykksylinderen)"
 
Hvordan kan igangsettingsventilen gi noen forskjell i blåstrøret når det fortsatt bare er lavtrykkens sleides dekningsringer/flanke som "tømmer" brukt damp mot blåstrøret? Høytrykkcylinderen tømmer seg mot recieverrøret og det høres ikke uansett.  Igangsettingsventilene på de firecylindreder lokene har forøvrig så lite tversnitt at de knapt nok virker - enda reguleringsstempelt er tatt ut.
 
Jeg ser nevnt 8 arbeidsslag i blåstrøret? Slik er det ikke mange firecylindrede konstruksjoner som er laget. Stenger og veivaksel skal jo utbalanseres også. Det blir enklest når en maskinside med utvendig og innvendig går 180 grader etter hverandre. Da bruker man enten fellessleide eller ruggeaksel for å overføre bevegelsen for invendig cylinders sleide. Således er det bare et exenter og bueslag til hver maskinside og de to maskinsidene går såklart 90 grader på en annen - 4 slag i blåstrøret som ved et tocylindret lok. 
 
Mvh Ragnar
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 13:59
Originally posted by RaA RaA wrote:

 
Jeg ser nevnt 8 arbeidsslag i blåstrøret? Slik er det ikke mange firecylindrede konstruksjoner som er laget. Stenger og veivaksel skal jo utbalanseres også. Det blir enklest når en maskinside med utvendig og innvendig går 180 grader etter hverandre. Da bruker man enten fellessleide eller ruggeaksel for å overføre bevegelsen for invendig cylinders sleide.
 
Mvh Ragnar


Takk for oppklaringen. Jeg hadde mistanke (håp) om at det var noe slikt, men du skrev at fellessleide ikke gjaldt for type 49 ("gubbene"), synes jeg at jeg måtte ha muligheten åpen for en slik teoretisk løsning. Fire veiver plassert 90 grader i forhold til hverandre virker jo å være det nærmeste man rent praktisk kan komme fullstendig utbalansering.
Svein S
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 15:02
49-lokene har en sleide for hver cylinder men den er jo compound så vi hører bare lavtrykken uansett. Men den har ruggeaksler for sleidene så de bevegelsene er synkrone.
 
Det finnes firecylindrede høytrykkere med invendige cylindre ( og sleider)  på første drivaksel og utvendige drivverk tilkoblet andre drivaksel. ( husker jeg rett så er det Castle eller King class som er satt opp slik) Allikevel har de sk. rocker arms for å få overført bevegelse til sleidene så det er kun to bueslag der også. Eksoskanalene/rørene møtes innunder der før de går opp i blåstrøret så her høres nok bare fire slag pr tørn selv om det er fysisk mulig at loket er regulert slik at det kommer to avdekninger i eksosporter. Men om det kan høres? Ikke godt å si når det er blastpipedyse og røykskap m. skorstens-venturi i mellom som egentlig lager i stand lyden.
 
Noen trecylindrede ( Br 58?) har eget bueslag for den invendige cylinderne men der er det et eller annet merkelig opplegg for å få tak i exenterbevegelsen. De må nødvendgvis få 6 slag i blåstrøret pr omdreining.
 
Mvh Ragnar


Edited by RaA - 08 oktober 2009 at 15:08
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 15:30
Konklusjonen på dette må være at for norske damplok er det 2 eller 4 damputblåsninger gjennom skorsteinen som er aktuelt. I så fall vil en pulsgiver med 4 per omdreining være tilstrekkelig for dagens dekodere for å håndtere både 2-sylindret compund (som gir 2 "poff") (sjelden) og resten av typene (nesten alle).
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.