Print Page | Close Window

NMJ 26c og Brimalm 31b

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4407
Printed Date: 22 november 2024 at 17:10
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: NMJ 26c og Brimalm 31b
Posted By: Svein_H
Subject: NMJ 26c og Brimalm 31b
Date Posted: 06 april 2009 at 18:42
Jeg var innom NMJ i dag for å forhøre meg litt om 2009-nyhetene, da spesielt om G4-vognene og type 26c, og endte opp med å forhåndsbestille en 26c (#399). Jeg vil helst holde meg innenfor perioden min (<1960), men forbeholder meg litt kunstnerisk frihet på det området der, mest fordi jeg ikke har kunnskap nok.

Jeg har fått med meg at både lok og vogner gjennomgikk flere revisjoner og endringer, men fikk egentlig ikke noe klart svar på om de er "korrekt" for min periode. Det ble klart at det er snakk om "nyere" revisjoner her, siden det er vanskelig å få tak i fotografier av forbildet så langt tilbake i tid.

jeg valgte #399 pga http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=30291&aut=&eng= - dette bildet , som er datert 1961 og det nærmeste jeg kommer min egen periode, syns det stemmer bra med bildet NMJ har.

Angående G4-vognene fikk jeg høre at det mest synlige skillet er overgangen fra eikehjul til platehjul, og siden de kunne bestille eikehjul for utskifting hvis jeg ønsket det ser jeg ikke det som noe problem.

Hmm, ble masse svada her nå Confused, det jeg lurer på er om det finnes noen oversikt (på nettet) over de ulike revisjonene, og når de ble foretatt. Noen som vet?

Det ble naturligvis også tid til litt annen togprat mens jeg var der, og jeg kom til å nevne Brimalms 31b siden den tydeligvis ikke er utsolgt ennå. Jeg var ikke klar over at NMJ og MJF/Brimalm hadde laget to ulike modeller, men fikk litt inntrykk av at Brimalm-modellen var av dårligere kvalitet enn NMJ-s utsolgte modell, og at den nå ble "dumpet" med veldig lav pris.

Jeg har veldig lyst på en 31b, men har litt dårlig erfaring med Brimalm siden de ikke svarer på mailene jeg har sendt de. Er derfor interessert i tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt Brimalm 31b og hvilke erfaringer de har, både av produsenten og av modellen.

Takker for svar!Smile

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside



Replies:
Posted By: ROBEL
Date Posted: 06 april 2009 at 19:13
Vel, jeg har ikke Brimalm sin 31b ennå..., men årsaken til dagens lave pris er slik jeg har forstått det at MJF ønsker å få avsluttet Brimalmprosjektet, og derfor har avstått fra fortjeneste på modellene. Drar du til Sverige og henter den er prisen NOK 5995,- (du slipper norsk mva på lovlig vis).
 
Selve kvaliteten og kjøreegenskapene på modellen bør vel de som har kjøpt modellen og faktisk kjører med den gi tilbakemelding om.Wink DET vil jeg også gjerne høre mer om siden jeg også vurderer å kjøpe en 31b fra Brimalm.
 
Roger
 
 


-------------
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.


Posted By: ses
Date Posted: 06 april 2009 at 19:22
Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om når du skriver "oversikt over de ulike revisjonene"? Mener du "versjon", kanskje? En revisjon på en vogn eller lok behøver nemlig ikke bety endring i det hele tatt, bare at alle deler blir gjennomgått, nødvendge skiftet ut, reparert, osv. For damplokenes del tok man nesten loket helt fra hverandre, og satte det sammen igjen.

Hvis du spør om synlige endringer, så skjedde det også over tid med en hel type, og de medførte ofte at man fikk en rekke forskjellige lok. Noen fikk Witte-røykskjermer slik som bildet av 399, andre de mer typisk små rette ved siden av skorsteinen, andre krumme slike samme sted. De startet jo også uten skjermer i det hele tatt. Slike endringer er vanskelig i dag å dokumentere når skjedde med de enkelte lokene. Da må man gjerne støtte seg til daterte fotografier.

Når det gjelder G4-vognene, så skjedde det vel ikke mye mer enn overgang fra korsbuffere til hylsebuffere og fra eikehjul til platehjul, som også du nevner. Det første skjedde nok tidlig, og jeg tror de senere seriene med vogner er levert emd hylsebuffere. Eikehjulene tror jeg nok jevnt over holdt seg mye lenger, for noen antagelig hele driftstiden. Men der må man også ty til fotografier og sjekke. Jeg bladde litt i egne bilder, stort sett fr 1970-tallet, og der har jeg 13 bilder av G4. 8 av de har platehjul, 4 har ett av hver type, og 1 har eikehjul. Den siste er for resten 40001, altså den nest eldste av de, Strømmen 1932. Vær klar over at det finnes to typer G4-typer, en med 6 meter akselavstand, og en nyere med noe lenger akselavstand. G4 type 2, heter vel den. Fant ikke noe dokumentasjon på den i farten.


-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 april 2009 at 20:55
Roger:
NOK 5995,- er hva de averterer den for ja, og Sverige er kun 45 min kjøring herfra, så klart det frister..!Smile

Jeg har ikke fått med meg hva som har skjedd mellom MJF og Brimalm eller hvorfor de ønsker å avslutte prosjektet, men tilbakemeldinger og erfaringer fra kjøperne/brukerne setter jeg stor pris på.

Svein:
Takk for korreksjonen din, der ser du hvor lite jeg vet! Embarrassed

Tenkte først på å bruke "versjoner", men siden NSB allerede har ulike versjoner av type 26 (a,b,c...) trodde jeg det ville bli enda mer forvirring. Når så NMJ kommer med 4 modeller av samme versjon (26c) med 3 ulike røykskjermer blir forvirringen komplett..! Confused

Det er synlige endringer jeg er ute etter ja, og da har jeg kun bilder å forholde meg til.

Må innrømme at jeg ikke aner hva korsbuffer og hylsebuffer betyr, det er også en av grunnene til at jeg ønsker oversikt/bilder fra de ulike periodene så jeg ikke er helt på bærtur... Embarrassed

Svein


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 06 april 2009 at 21:33
Hylsebuffer er slike buffere alle moderne vogner har. Korsbuffere er mye slankere, og tar man bort selve bufferplaten og ser rett på bufferen mot vognens gavl, ser festene som holder sylinderen ut som et andreaskors.

-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 07 april 2009 at 10:05
OK, da er jeg med. Har sett slike buffere før, men har aldri tenkt over at de har et eget navn. Takk for opplysningen! Smile

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: TomL
Date Posted: 07 april 2009 at 13:30
Hei,
 
Brimalm lager utmerkede modeller, som kan kjøres med. Men forvent ikke like flotte kjøreegenskaper som f.eks et Roco lok". De er jo laget for å brukes. Jeg har selv et par lok" fra Brimalm. Reiste til Sverige og kjøpte.
 
Har prøvekjørt på et anlegg jeg hadde, og det gikk greit. Og husk at det går an å modifisere/forbedre. Asgeir her på forumet er en mester på sånt. Han deler villig sine erfaringer.
 
Løp og kjøp Wink
 
MJ-Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Svein_H
Date Posted: 07 april 2009 at 17:24
Hei Tom,

Når du sier kjøreegenskapene ikke er like gode som f.eks Roco, mener du da at de kjører dårligere og kanskje også ujevnt, eller er de bare mer kresne på skinnegang og sporveksler? Tanken er jo å kjøre og bruke det aktivt, og ikke bare la det stå til pynt, da bør det jo kjøre noenlunde bra syns jeg.

Kommer nok til å slå på tråden til de og høre hvilke utgaver de har igjen, og kanskje legge inn en bestilling til neste lønning kommer. Regner med det skal gå greit å få til poste restante eller noe sånt, så jeg kan hente det ved grensa.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: TomL
Date Posted: 08 april 2009 at 11:54
Hei,
 
De er som andre såkalte super-modeller kresne på skinnegang og sporveksler. Spesielt svingradier. Mange går ikke på svingradius mindre enn 60 cm.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Roger
Date Posted: 08 april 2009 at 13:32
Hei!
 
Jeg eier ingen messingmodeller selv, men jeg har hatt gleden av å kjøre Brimalms Type 31b på en MJF-stand under en hel messehelg på Eik for noen år tilbake. Jeg brukte den samme modellen hele helgen, og den gikk silkemykt og helt uten problemer. Den krypkjørte også meget godt. Hva der angår kurveradiusen jeg kjørte på, så hadde jeg laget en rundbane av noen av Trix C-kinnene til sønnen min. Raduisen på denne var "bare" 579.3mm, noe som ikke medførte problemer for lokomotivet i det hele tatt.
 
Etter den helgen fikk jeg skikkelig lyst på en Brimalm Type 31b selv, men den har "feil" pris for at jeg skal kjøpe noe utenfor min foretukne epoke dessverre....


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Svein_H
Date Posted: 08 april 2009 at 16:24
Hei igjen, takker for svarene!Smile

Det var nettopp slike tilbakemeldinger jeg ønsket å høre. Modellen er ført opp med 600mm minsteradius, men det står at den kan nedjusteres. Jeg har en NMJ type 32a #288, som også er oppført med 600mm minsteradius, den kommer seg gjennom kurvene på testanlegget mitt (450mm radius) uten modifiseringer av noe slag, men jeg ser at den sliter litt så jeg må kjøre pent og rolig.

32a er jo et mye mindre lok enn 31b, så jeg har ingen forhåpninger om at Brimalm-modellen skal klare det samme, men et større anlegg med mer generøse kurver er under planlegging.

Betryggende å høre hvordan du opplevde kjøringen Roger, ingenting er bedre enn å høre det fra folk med førstehånds erfaring!Smile Bortsett fra erfaring selv da...LOL

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: VA
Date Posted: 09 april 2009 at 07:24
Hei!
 
Skal du ha en Brimalm 31b så bør du kontakte Brimalm raskt. De har svært få modeller igjen. 447 og den seneste versjonen av 448 tror jeg.
 
Har hørt at mange har slitt med løpeboggiene på Brimalm sin 31b. Den har tatt tak i ramma og fått avsporinger. Tilpassningen er så fin at dette nok stiller strenge krav til sporkvalitet (ikke bare kurveradius). Den liker ikke, i likhet med andre lok i denne klassen, ugjevnheter i sporet. Sporveksler må man også være nøye med valget av.
Har en 31b fra Brimalm selv, men denne har jeg aldri kjørt av mangel på eget anlegg.
 
VA


Posted By: Svein_H
Date Posted: 09 april 2009 at 10:30
Hei VA, takk for tilbakemeldingen.

Sendte en mail til Brimalm i går, og fikk svar fra Christer for en time siden. De hadde igjen noen få av de to du nevner, og kunne reservere en for meg fram til månedskiftet.

Jeg regner nok med at min også blir stående på hylla en stund, hvertfall til jeg får et større anlegg. Det er bare så kjipt om jeg skal la denne muligheten gå fra meg, jeg sto og siklet på NMJ-s modell mens den var i salg men ventet for lenge...Ouch

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Asgeir
Date Posted: 10 april 2009 at 13:38
Originally posted by TomL TomL wrote:

 
Har prøvekjørt på et anlegg jeg hadde, og det gikk greit. Og husk at det går an å modifisere/forbedre. Asgeir her på forumet er en mester på sånt. Han deler villig sine erfaringer.
 
 
Heisann.
 
Jeg har ingen praktisk erfaring med Brimalm"s Type 31, men derimot med deres Type 24 og SJ-lok litra B. Begge disse modellene forbedret jeg strømopptaket, endret på opphenget av frontboggien og satte på mykere fjærer på drivhjulene (som er fjærende opp/ned i ramma). Jeg mener å huske at Type 31 har et bedre strømopptak enn disse, mens de 2 andre tingene vet jeg ikke hvordan de har løst. Det finnees en god test av Type 31 i På Sporet nr. 125, med kommentar fra Brimalm i nr. 126.
 
En gjenganger på Brimalms lok med løpehjul er at disse er kritiske på skinnegangen. Dette er fordi selve boggien konstrueres slik den er opplagret i rammen i virkeligheten. Da får man en modell som utseendemessig er veldig korrekt, men som tåler tilnærmet like små toleranser som forbildet. TomL har en glimrende signatur i forhold til dette:  "Det enkle er ofte det beste... "Big%20smile
Imidlertid løser de fleste problemer mht. til dette å ikke kjøre modellene under 60 cm. kurveradius, noe som de er konstruert for. For de som synes dette er urimelig, kan jeg nevne at MicroMetakit"s tilsvarende lokomotiv modeller ikke er konstruert for under 1 meter"s kurveradie. Hvem har plass til det anlegget hjemme?
 
Vedr. NMJ Type 26 nr. 399 er dette den utseendemessige eldste versjonen, med et forbilde fra slutten av 50-tallet. 
 
Når det gjelder lister/oversikter over hvordan bestemte lokomotiver så ut i løpet av driftstiden, er dette et endeløst puslespill basert på de bildene som kan letes opp og revisjonsprotokoller (hvis de finnes). Ser ikke for meg at dette vil bli tilgjengelig med det første.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 april 2009 at 11:13
Hei Asgeir, takk for tilbakemeldingen!Smile

Slike ting som du nevner her er det kjekt å være klar over på forhånd syns jeg, så slipper man å bli skuffet når man får loket i hus og det ikke kjører slik man hadde forventet og håpet på. Og det vil jo også motivere til litt ekstra innsatsvilje når det gjelder skinneleggingen for å få den best mulig...Wink

Jeg bruker Pecos korte sporveksler på testanlegget pga plassmangel. Disse har en nominell radius på 610mm men den reelle radien er jo noe mindre, så jeg bør vel gå opp til medium eller kanskje også lange sporveksler når jeg får bedre plass.

Ser at NMJ har begge utgavene av På sporet listet opp i webshopen sin, jeg får ta meg en tur dit og plukke de opp så jeg får lest testen.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 03 mai 2009 at 12:35
Jaja, så ble det ingen Brimalm på meg i denne omgang. Alt var klart, hadde bare igjen å bekrefte bestillingen min, og så gikk arbeidsgiveren min konkurs på torsdag, og jeg mista jobben sammen med 75 andre..!Dead

Nå blir hobbyen stående på sparebluss her en stund, men jeg har heldigvis såpass mye saker allerede at jeg kan pusle litt med anleggsbyggingen uten å måtte bruke så mye penger fremover. Greit å kunne koble ut tankene litt nå tror jeg, blir gal om jeg må sette meg ned...

Dette var noe dritt, for å si det rett ut! Men men, sh*t happens...Ouch

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 mai 2009 at 00:11
Vet akkurat hvordan det er: har gått ledig siden februar, etter at "min tidligere arbeidsgiver" måtte skjære ned over 30% i bemanningen.
 
Kjipt, men sånn er det for tiden. Heldigvis har ingen som driver med MJ fritidsproblemerBig%20smile


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 04 mai 2009 at 00:36
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Vet akkurat hvordan det er: har gått ledig siden februar, etter at "min tidligere arbeidsgiver" måtte skjære ned over 30% i bemanningen.
 
Kjipt, men sånn er det for tiden. Heldigvis har ingen som driver med MJ fritidsproblemerBig%20smile
 
 
Jeg vet om en jobb som kunne være av interesse, hvor finanskrisen er et "ikketema" og det stadig søkes etter folk Smile
 
Gjett hva!
 
 


Posted By: Asgeir
Date Posted: 04 mai 2009 at 11:20
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Vet akkurat hvordan det er: har gått ledig siden februar, etter at "min tidligere arbeidsgiver" måtte skjære ned over 30% i bemanningen.
 
Kjipt, men sånn er det for tiden. Heldigvis har ingen som driver med MJ fritidsproblemerBig%20smile
 
 
Jeg vet om en jobb som kunne være av interesse, hvor finanskrisen er et "ikketema" og det stadig søkes etter folk Smile
 
Gjett hva!
 
 
 
Tja det har vel noe med tog å gjøreWink
 
Jeg har allerede søkt jobb i Jernbaneverket. Med den finansieringspakken som de har fått/er i ferd med å få, samt en pågående omorganisering og modernisering av organisasjonen, tror jeg det er veldig interesange muligheter der.
 
J-I-Hansen er vel mer på driftssidenSmile
 
UPS: dette ble en avsporing fra trådtoppen, men det får finanskrisen ta skylden forAngry


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: TomL
Date Posted: 28 mai 2009 at 14:15
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg har veldig lyst på en 31b, men har litt dårlig erfaring med Brimalm siden de ikke svarer på mailene jeg har sendt de. Er derfor interessert i tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt Brimalm 31b og hvilke erfaringer de har, både av produsenten og av modellen.

Takker for svar!Smile

Svein

 
Hei Svein!
 
Jeg har bare gode erfaringer med Brimalm. Har hatt en dialog nå nettopp, for vi er 4 kompiser som skal hvert vårt eksemplar av nr. 147 med høyfjellstender. Har bare fått raske tilbakemeldinger. Brimalm er seriøs, fikk beskjed at han skulle sjekke alle modellene først, før han leverer dem. Blir snart en Harrytur på oss LOL
 
MJ-Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Svein_H
Date Posted: 28 mai 2009 at 20:17
Hei Tom, og gratulerer med kjøpet!Smile

Nr 147 med høyfjellstender, hvilken versjon er det? Mener du versjon 3 (#447) med det ekstra ombyggingssettet for tenderen?

Jeg hadde også en fin dialog med Christer når det gjaldt bestillingen min, og fikk absolutt inntrykk av at de var seriøse og serviceinnstilte. Jeg var nok bare litt uheldig forrige gang jeg prøvde å kontakte de, men det er en god stund siden nå (mens de fortsatt hadde 24b på lager).

Jeg har fortsatt veldig lyst på det loket, men å dra frem kredittkortet og bruke 6000 i min nåværende situasjon syns jeg grenser til uforsvarlighet (men dæven så gøy det hadde vært..!Wink). Har gått med en litt vond følelse i magen ang huslånet mitt etter at jeg mista jobben, men i dag fikk jeg min første "lønnsslipp" fra NAV, så da kan jeg puste rolig et par uker til.

Jeg skal uansett ha 31b i bakhodet, og Christer sa jeg bare får ta kontakt senere i tilfelle de har igjen noen av de.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 juli 2009 at 18:44
Kanskje på tide å dele litt erfaringer?
 
Kjøpte nylig nok et lok fra Brimalm av Type 31b. Dette var det siste han hadde i denne utgave og jeg fikk derfor et demolok.
Som regel bruker slike "demolok" å være "særlig utvalgt" mht. strømopptak, kjøreegenskaper og øvrige detaljer, så slike lok kjøper jeg gjerne.
Ved innjustering av dekoder begymte jeg å stusse over at loket trengte relativt høy verdi på startspenning og at det syntes å gå ujamt. Dette loket hadde også den nye, modifiserte drivakslingen som Brimalm har kommet med. Dette løsning er langt å foretrekke ut fra de gamle drivknutene/akslene som har levert opp til i dag, da de nye akslene har bedre presisjon (og derved mindre kast/ubalanse). Dette fikk jeg ikke til å stemme!
Loket (tenderen) ble åpnet og årsaken funnet ganske raskt:
I Non-Drive-End (NDE) på motoren var det montert noe som kunne minne om et loddeøre? Dette lå an mot enden av motorakselen som var kuttet med avbiter og derved hadde noen grader. En forsiktig bøying av "loddeøret" slik at det gikk klar av akselen, løste problemet med ujamn gange og høy startspenning.
Kanskje det er flere lok med tilsvarende problem?
 
Jeg har også oppdaget at ikke alle lysdioder er korrekt montert på disse lokene. Jeg har lok som har hatt polaritetsfeil (dioden snudd feil vei) og "jordslutning" til gods. Som regel kan det siste utbedres med litt klar neglelakk på endene av dioden inne i lykta. Man må da pirke løs glasset og skyve ut dioden etter ledningene fra baksiden for å komme til.
 
Ellers kan det lønne seg å sjekke skruen som kobler loket mot draget til tenderen. Er loket sendt i posten (eller ikke håndtert forsiktig i esken), kan denne skruen ha blitt slått skjev.
 
Når det gjelder det ekstra lukkede kullkasse for høyfjellstender, så bør man være klar over at denne ikke passer like bra på alle tenderutgaver.
De utgaver som har utvendige spant/avstivinger på kullkassen passer dårlig.  Årsaken til dette er at disse spantene går gjennom respektive huller i topplaten på tenderen og dekkes ikke til av høyfjellstender-kullkassen. Det blir således åpne hull der.
 
Håper dette kan være til nytte for noen?


Posted By: Svein_H
Date Posted: 10 juli 2009 at 12:50
Hei Kjell, takk for tilbakemeldingen og tipsene!Smile

Fint at du plukket fram igjen denne tråden, hadde nesten glemt den. Nå har det heldigvis ordnet seg for meg jobbmessig, men jeg fikk ikke tak i Brimalm da jeg ringte de istad for å høre om de fortsatt hadde noen lok igjen. Mulig det er ferieavvikling der nå.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 juli 2009 at 14:34
Joda, Brimalm har ferie nå!
Hadde kontakt med Christer på mail for noen dager siden ettersom jeg hadde bestillt noen nye drivakslinger som måtte purres opp.
Han leser sporadisk mail.
 
Ellers greit at det ordnet seg for deg jobbmessig!
 
Jeg tror at det kun er 2 av utgavene som ikke er sluttsolgt nå - og det er ikke mange eksemplarer tilbake. Det var status i mai.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 juli 2009 at 16:43
Fikk mail fra Christer i dag. De hadde igjen et par av versjon 4 (#448), så da bestilte jeg en av de.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 12 juli 2009 at 14:50
Etter halvannet år i hhv eske og vitrine er det på tide å sette disse maskinene i drift. 31"n har gått pent og pyntelig på test-bukken i dag og er klar for inngrep.
Så da lurer jeg på, hvilken lyd-dekoder kan man sette i type 24 og 31 fra Brimalm? 31 har jo ferdig plugg, 24 har det ikke - og hvordan er det med plass? Noen som har bygget om og kan tipse meg litt før jeg gyver løs og skrur?


-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 12 juli 2009 at 18:40
Den pluggen som sitter i mine Type 31b fra Brimalm er en Digitrax-plugg og ikke en plugg av NEM-standard.
Enkleste løsning er derfor å montere en Digitrax-dekoder av serie DH**. Da er det bare "P&P" (forhåpentligvis- om det ikke er feil på loket).
 
Mht. lyddekodere er det vel bare ESU som er å anbefale?
Har ikke prøvd de nye fra Zimo men Uhlenbrock (som sitter i Heljan´s SJ Litt.F / DSB Litt.E) er ikke noe tess - etter min mening.
 
Jeg liker ikke å montere lyddekodere i damplok uten at jeg samtidig kan bygge inn vinkelsynkron lyd. Dette er enklere på NMJ´s modell enn på Brimalm pga. gearboksen er så stor at det ikke blir plass ved bakerste drivaksel (under fyrkassen).
På NMJ´s utgave kan et SMD-hallelement "gjemmes" under fyrkassen og små neodym-magneter limes på bakerste drivaksel da denne modellen har bedre plass her. Denne løsning er knapt synlig.
 
Type 24 har jeg nærmest gitt opp da den kun har strømopptak på tender. Den er utrolig "kresen" på sporkvalitet.
Denne har ikke Digitrax-plugg.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 10 september 2009 at 17:26
Tid for en liten oppdatering igjen...

Har ventet med lengsel og smerte på loket, fikk beskjed om at det ville bli sendt ut i begynnelsen av august. August kom og gikk men intet lok, sendte de en mail i slutten av august som jeg ikke har fått svar på.

I dag rant tålmodigheten min ut, så jeg ringte de og fikk snakke med Christer. Jeg hadde vært litt bekymret for at de hadde glemt bestillingen min og sendt loket "mitt" til noen andre, siden alle lokene nå er utsolgt, men de hadde igjen ett eksemplar som da tydeligvis er tiltenkt meg. Imidlertid var dessverre ikke monteringsarbeidet av ønsket kvalitet fikk jeg beskjed om, så det var endel mer arbeid med loket enn jeg først hadde blitt forespeilet. Han sa ikke konkret hva det var, men det var snakk om endel loddearbeid som måtte gjøres før loket kunne sendes ut.

Han sa at loket burde bli ferdigstilt og sendt ut i løpet av september, så jeg venter fortsatt i spenning, men begynner å bli litt usikker på om det er en "mandagsutgave" jeg får tilsendt...Confused Er det vanlig at disse lokene krever så mye etterarbeid før de kan sendes til kunden? Eller skal jeg tolke det som et tegn på god kvalitetssikring og noe som alle lokene gjennomgår?

Dere som allerede har mottatt lokene deres, vet dere om disse også har vært gjennom det samme og evt hva som ble fikset på?

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 10 september 2009 at 17:47
En lliten oppdatering her også - har fått satt lyddekoder i type 24, men det har så elendige gangegenskaper at jeg må bygge om løpeakselen før jeg kan begynne å bruke det, det sporer av på flat, rett strekning! Da dette loket ble introdusert, lagde jeg og en kamerat en artikkel i MJ-bladet, og da fungerte loket helt ok, ikke vet jeg hva som er anderledes på mitt eksemplar. Uansett, jeg har fått oppskriften på ombyggingen, så jeg får bare gyve løs. Type 31, også Brimalm, er under ombygging - jeg har fått vite at dioden til baklampen har feil polaritet, ellers skulle det være bortimot plug-and-play. Mulig det må freses litt for å få plass til høyttaleren. Ellers kan jeg invitere alle som måtte være i nærheten til Drammen MJ Klubb"s åpne dag på Spinderiet i Solbergelva på lørdag (10-16), Nr.291 og 463 samt noen andre fine dampere og masse annet vil være i drift.  To be continued... 

-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 10 september 2009 at 17:50

Messinglok er håndarbeid!

Det er gode og dårlige montører som setter slike sammen. Derfor kan også kvaliteten være litt variabel, selv med kvalitetskontroller underveis i byggingen. - Selv ønsker jeg å kjøpe - enten gjenværende demolok (som jeg antar velges ut blandt de "bedre" individer) - eller kjøpe tidlig mens det ennå er en del individer å velge blandt. Dette er generelt for messingmodeller og ikke avhengig av om det er Brimalm eller NMJ.
Jeg fikk velge blandt 10 lok når jeg hentet 2 Type 24 hos Brimalm. Det var faktisk nødvendig for meg å besiktige så mange for å finne 2 som jeg var helt fornøyd med. (Det store problemet da var å få lokene til å "krype" gjennom en vekselgate som Brimalm hadde som teststrekning).
 
Derfor er jeg ikke forundret over at "alt ikke er som det bør være" på de siste eksemplarer!


Posted By: TomL
Date Posted: 10 september 2009 at 23:12
Hei,
 
Jeg har mine 2 31b fra Brimalm, og er overbevist om at Brimalm er seriøs og ikke sender ut noe som ikke virker tilfredsstillende. Vi var 3 stk som hentet hvert vårt eks i Sverige nå i høst. Ett av de er bygget om til en type 31a. Våre ble også sett over og justert før han sendte dem. Dette ble jeg fortalt før vi kjøpte.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: morten.h
Date Posted: 10 september 2009 at 23:34
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Jeg har mine 2 31b fra Brimalm, og er overbevist om at Brimalm er seriøs og ikke sender ut noe som ikke virker tilfredsstillende. Vi var 3 stk som hentet hvert vårt eks i Sverige nå i høst. Ett av de er bygget om til en type 31a. Våre ble også sett over og justert før han sendte dem. Dette ble jeg fortalt før vi kjøpte.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
kan melde om det samme,både på 31b og 24 maskinen jeg hentet i sverige.....fikk de etter "mine" spesifikasjoner og gir tommelen opp for Brimalm...Håper de lager mere Norske lok....

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Stian
Date Posted: 11 september 2009 at 08:37
håper de lager 24b i gjenn....... har veldig lyst på en. men når vet jeg ikke.....

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 september 2009 at 16:33
Nå ser det ut som om Brimalm har fått tilbake på lager de nye drivakslene/kardanene som de nylig har utviklet.
- Fikk akkurat 10 stk. i posten.
Jeg vil anbefale å bytte ut de gamle med den nye modifiserte. Lokene går absolutt mye jamnere og mer stille da. Dette kan også være et tips for noen av NMJ´s modeller som BM86/91 og BM67. - Kanskje dette også er noe for Agder BM69 også?
Samme drivaksel passer også for Type 24.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 19 september 2009 at 19:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå ser det ut som om Brimalm har fått tilbake på lager de nye drivakslene/kardanene som de nylig har utviklet.
- Fikk akkurat 10 stk. i posten.



Hvilke akslingsdiametre er kardanene til designet for? Hva er maks/minimum lengde på dem? Og hva er prisen pr. sett?

Har vurdert å benytte slike til mine selvbyggerprosjekt, designet ser rett og slett genialt ut.

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 19 september 2009 at 22:04
Siste nytt: Snakket med Stellan Brimalm om type 24, han anbefakte justering av trykket på strømopptakene på tenderen, dette hjalp betydelig. Løpeakselen er også justert litt så den ikke beveger seg så mye opp-ned på sidene - dette hjalp også. Litt mer finjustering nå, så spørs det om ikke dette blir riktig bra. Skal samtidig montere vekter og så får jeg vel bestille ny kardangaksel, den skurrer og bråker litt med den gamle.
 
Type 31 har fått lyddekoder og fikk seg noen prøvekjøringsrunder på DMJKs anlegg forrige helg, den går fint og blir en skikkelig flott maskin å ha med på kjørekveldene. Foto: B.R. Larsen:
 


-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: morten.h
Date Posted: 19 september 2009 at 23:24
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå ser det ut som om Brimalm har fått tilbake på lager de nye drivakslene/kardanene som de nylig har utviklet.
- Fikk akkurat 10 stk. i posten.



Hvilke akslingsdiametre er kardanene til designet for? Hva er maks/minimum lengde på dem? Og hva er prisen pr. sett?

Har vurdert å benytte slike til mine selvbyggerprosjekt, designet ser rett og slett genialt ut.
er det disse : http://www.brimalm.com/index.php?option=com_content&view=article&id=114&Itemid=149&lang=sv - http://www.brimalm.com/index.php?option=com_content&view=article&id=114&Itemid=149&lang=sv  ?.....har en BM 67 sim sikkert har godt av noe sånt ........vet du om de passer,Kjell ?

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 september 2009 at 17:51
De jeg fikk er for 2 mm. aksel men jeg tror Brimalm lager også for 1,5 mm. aksel og andre diametre også? - Jeg oppga de lok akselene skulle passe til da jeg i første rekke hadde Brimalm-lok i tankene.
Den siste Type 31b som kom fra Brimalm, hadde denne kardanakselen og det gikk meget bra!
 
2 mm. passer på BM67 og 1,5 mm. på BM 86/91.
De er mer enn lange nok, så de må tilpasses indiviuelt.
 


Posted By: Stian
Date Posted: 20 september 2009 at 17:57
hva er den rimeligste superline modellen som finnest?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: a[c]e
Date Posted: 20 september 2009 at 20:48
Så vidt meg bekjent er det Skd 220c til 5495,-

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 21 september 2009 at 11:24
Originally posted by DagfinRognstad DagfinRognstad wrote:

 
Type 31 har fått lyddekoder og fikk seg noen prøvekjøringsrunder på DMJKs anlegg forrige helg, den går fint og blir en skikkelig flott maskin å ha med på kjørekveldene.
 
Hva er det for lyddekoder du har brukt og hvilket lyd?


-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 21 september 2009 at 18:20
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Hva er det for lyddekoder du har brukt og hvilket lyd?
 
ESU Loksound - foreløbig sitter det en liten høyttaler i, den skal byttes til en større og så skal det skiftes lydfil. Jeg har fått gjort dette på HobbyTrain i Drammen - i hurten og sturten før vår åpne dag den 12., bare for å få prøvekjørt og "vist den frem". Ettersom jeg forstår skal det være plass til en bra størrelse høyttaler oppunder kullasten. Butikken besitter mye lyd til ESU-dekoderne, så jeg regner med å få hjelp til å programmere inn en fin melodi der. Detaljer på dette følger...
 
Jeg har fått satt i lyddekoder i 3 dampere, NMJ/Brimalm alle tre, så jeg har foretrukket å få noen som kan til å gjøre det. Jeg har liksom litt vegring mot å frese og drille på egenhånd på disse...


-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: Svein_H
Date Posted: 05 oktober 2009 at 08:46
Fortsatt ingen 31b på meg, men jeg snublet over en annen liten Brimalm-godbit i helga som jeg ikke kunne la gå fra megBig smile:





Tillater meg å poste i denne tråden, siden 24b allerede har vært nevnt tidligere. Denne har DCC og lyddekoder som Brimalm selv har valgt ut og installert, kunne nesten ikke tro det da jeg så annonsen!

Som dere ser på bildene er den fremre løpeakselen byttet ut med en med større flenser, dette gjorde den forrige eieren for å komme gjennom de krappe kurvene på anlegget sitt. Likevel kniper den litt ved kjøring fremover i kurvene (350mm radius), men da vi prøvekjørte den baklengs funket det uten problemer. Uansett har jeg fått med den originale løpeakselen og skal bytte tilbake, de pizzahjulene hører ikke helt hjemme på en ellers nydelig modell.

Lyden er ikke helt synkronisert (det skal vel være 4 "puff" for hver hjulomdreining?), så jeg håper det kan justeres..? I tillegg til damplyd har den fløyte, kullskuffing og noe annonsering på tysk, og det får meg til å  lure på om lyden kanskje ikke er riktig for denne typen. Hvordan går man frem for å bytte lydfiler, og er det mulig på alle dekodere? Husker ikke i farta hvilken dekoder som er montert, men det står på kvitteringen. Selgeren fant den igjen etter at jeg hadde reist, og skal sende den i posten til meg.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 oktober 2009 at 11:12
Det er ikke mulig å få helt vinkelsynkron lyd for noe damplok uten bruk av ekstern giver. Man kan bruke et utall av foskjellige metoder for å få dette til. Selv har jeg en forkjerlighet for hallelement da slike er lett plasserbare, men både optiske givere og reed-switcher kan benyttes.
Enklest er å montere små neodym-mangneter i tannhlulet på drivaksel eller en annen aksel som har denne mulighet. Hallelementet kan da gjemmes under fyrkasse eller mellom rammevanger der det måtte være plass. Man kan også montere dette inne i sylinderpartiet, spesielt på større lok.
Et attet alternativ er å benytte optisk sensor og male et merke på svinghjulet til motoren (eller et annet passende tannhjul) . Da må man kjenne utvekslingsforholdet. De fleste dekodere har muligheten til å endre en parameter som styrer et delingsforhold slik at et visst antall pulser gir et dampslag. Lyden blir da vinkelsynkron, men det er ikke sikkert at den kommer på "rett sted"?
På Brimalm Type 24 og 31, tror jeg at jeg først vil prøve å motere dette under fyrkassen.
 
En slik giver er lett å forberede fra fabrikk til liten ekstra kostnad (noen tiere). Jeg har før Type 31 ble levert fra NMJ (og Brimalm) forsøkt å få disse til å forberede damplokene sine for vinkelsynkron lyd. Dette vil etter min mening, være like så naturlig som å montere NEM 652-plugg i loket for digitalisering. Jeg har ikke lykkes i dette - til nå.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 oktober 2009 at 07:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

De fleste dekodere har muligheten til å endre en parameter som styrer et delingsforhold slik at et visst antall pulser gir et dampslag. Lyden blir da vinkelsynkron, men det er ikke sikkert at den kommer på "rett sted"?


Det er nettopp noe sånt som dette jeg håper er mulig med denne dekoderen. At lyden ikke kommer på "rett sted" er ikke så nøye nå i første omgang, det er mer irriterende at lyden ikke er i takt med hjulomdreiningene, spesielt ved krypkjøring. Hvis det er mulig å få justert noen CV-er slik at takten stemmer er jeg fornøyd med det.

Har ikke begynt å rote noe med CV-verdiene ennå, vil vente til jeg vet sikkert hva slags dekoder som er montert.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 oktober 2009 at 12:10
Var kanskje litt upresis?
 
Det er liten vits i "å rote med CVene" før etter en eller annen form for tilbakemelding er montert på dekoderen.
Dersom du er fornøyd med "bare" turtallsavhengig og ikke vinkelsynkron lyd, så tror jeg at jeg ville montert en optisk detektor på svinghjulet i tenderen. Da blir det minimum med kabling?
Du setter CV 52 til 255 (som sier til dekoderen at du bruker ekstern turtallsensor) og setter CV 53 til det antall motoromdreininger som skal til for 1/4 hjulomdreining (på LS 2 som jeg kjenner best).
Har ikke funnet det samme parametersett på andre lyddekodere (som Uhlenbrock) så det betinger at dette er mulig for den dekoderen du har.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 06 oktober 2009 at 12:41
Neida, du var ikke upresis. Er vel bare jeg som tok for gitt at det allerede var montert en form for tilbakemelding, siden damplyden endrer seg etter hastigheten og lydstyrken etter belastning. Men det er sikkert flere måter dette kan styres på , kanskje hvilket speedstep jeg kjører på?

Jeg fikk originalfakturaen i posten i dag forresten, det står at det er montert SL74 lyddekoder. Mulig det er denne fra CT-Elektronik: http://www.tran.at/Dokumentation/Sl74en.pdf - http://www.tran.at/Dokumentation/Sl74en.pdf

I så fall stemmer ikke CV-ene med det du oppgir, så jeg må uansett sjekke litt mer. Men takk for tipsene så langt!Smile

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 oktober 2009 at 14:59
De fleste lyddekodere kjenner av motorstrøm (belastning) og turtall (sånn cirka). Disse verdiene er med på å "velge riktige lydsnytter" og den takt disse skal spilles av med. Dette er uansett dekoderfabrikat. Dette betinger likestrømsmotorer som har EMF. Derfor vil aldri lyden bli like bra på et Märklin- eller Trix-lok med SoftDriveSinus-  eller allstrøm-motorkonsept. Der mangler denne tilbakemeldingen.
Det har jeg diskutert på et annet forum.
 
Ekstern sensor kommer i tillegg til dette for å angi turtall/posisjon helt nøyaktig og har nok mest virkning for damplok? Med en ekstern sensor så starter den lille lydsnutten av et dampslag hver gang sensoren gir beskjed om det - selv om filen ellers ikke skulle være ferdigspillt. Derfor kan man vurdere om 2 dampslag pr. omdreiing er nok (compound)? Små lok som kjøres fort lyder ellers ikke pent. Det blir lett bare et stort "sus" fra loket istedet for dampslag, selv ved beskjeden hastighet.
 
- Var for mange år siden på en messe (men husker ikke hvor i farten) og kjørte en LGB-Mogul  og en Forney med vinkelsynkron lyd. - Med stor høyttaler blir det masse herlig lyd!
 
TRAN-dekodere har jeg aldri vært borti så jeg vet ikke hvilke muligheter du har?


Posted By: kness
Date Posted: 06 oktober 2009 at 15:25
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ekstern sensor kommer i tillegg til dette for å angi turtall/posisjon helt nøyaktig og har nok mest virkning for damplok? Med en ekstern sensor så starter den lille lydsnutten av et dampslag hver gang sensoren gir beskjed om det - selv om filen ellers ikke skulle være ferdigspillt.
Så produsenter av damplok burde da egentlig bygge inn slike sensorer på forhånd. Er det noe som ville vært "salgbart" tror du? Om vi tenker oss f.eks 4 hallgivere på en aksel, hvor ledningene er strukket opp til printkortet. Da ville vel mye av jobben vært gjort for brukerne. Jeg vet heller ikke om det er nødvendig med 4 givere, men 4-sylindrede lok burde vel ha minst 4 punkter pr omdreining?
 
Hilsen  Kjetil


Posted By: ses
Date Posted: 06 oktober 2009 at 17:15
Nå aner jeg ingen ting om den teknologien for dekoder/lydgiveren bruker, men sett utenfra med Petter-smart blikk så burde det holde med noe som gav én puls per omdreining. Ved å sample 2 slike får man frekvensen, dog litt forsinket men i praksis betyr det ingen ting siden rotasjonen normalt ikke endrer seg sååå fort. Kjenner man frekvensen og en i dekoderen innprogramert verdi som angir antall dampslag per omdreining ut fra hva slags damplok dette er, så vet man når disse simulerte dampslaglydene skal sendes til høyttaleren. Da har man laget en teknologi som ikke krever ulike type aksler for hva slags dampteknologi som modelleres/simuleres, mens den informasjon legges inn som soft informasjon.

Så litt damplokteknikk: Antall dampslag per omdreining avhenger av antall sylindre, veivenes innbyrdes plassering og om det er en høyttrykker eller compound.
I et vanlig tosylindret damplok uten compound sendes brukt damp til blastrøret som er det vi hører som "poff" opp gjennom skorsteinen. Siden en dampmaskin er dobbeltvirkende blir det to poff per sylinder per omdreining. På et to-slyndret lok er veivene vridd 90 grader i forhold til hverandre, slik at man på én omdreining får trekk- og skyvkraft jevnt fordelt (4 x 90 = 360).

På et firesylindret lok som ikke er compound (slik som NJKs 30a 271) vil det være 8 poff i løpet av én omdreining dersom innerveivene er vridd (et helt antall) 45 grader i forhold til ytterveivene. Nå er jeg usikker i farten på om det faktisk er slik, eller om de er sammenfallende slik at man får to utblåsninger samtidig. I så fall vil det lydmessig opptre som én poff, men da kraftigere. Typene 26a, 26b, 30a og 31a var firesylindrede høyttrykere ved NSB.

Et compoundlok benytter dampen to ganger før den slippes ut gjennom skorsteinen. Et fire sylindret compoundlok vil derfor ha like mange utblåsninger som et to sylindret lok uten compound. De fleste norske firesylindrede damplok var compoundlok, typene 26c, 30b, 30c, 31b, 49.

Det fantes to-sylindrede compoundlok også. De hadde dermed bare to utblåsninger per omdreining. Dette var ved NSB brukt på endel lok bygget i perioden ca 1892-1908. Mange av de ble senere ombygget til vanlige høyttrykkere (med med overheter, da denne viste seg mer økonomisk enn compound-systemet som også var innført for å spare kull.), så dette er egentlig sjeldne loktyper, som jeg knapt har sett i modell. NJKs H0-fortegnelser har imidlertid tegninger av noen slike, tegnet av Steinar Jeppestøl. Så kanskje Steinar har en modell av en to-sylindret compound?

Hvis vi går til utlandet så finnes det tre-sylindrede lok, som hvis høyttrykker da får 6 utblåsninger per omdreining.




-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 oktober 2009 at 18:34
Med fare for å spore av tråden....
Dessverre Svein, så må du ha en puls pr. dampslag - eller flere.
Det lar seg ikke gjøre å interpolere mellom 2 pulser pr. omdreining - men det er heller ingen stor sak å få til 1 puls pr, dampslag når man ellers har 1 puls pr. omdreining. Det er kun snakk om optiske merker eller magneter.
Ellers interesant det du skriver om forbildene.
Jeg trodde at 4-sylindrede compounddamplok hadde kun 4 dampslag - unntatt i starten da man fører litt høytrykksdamp til lavtrykksylindrene. Det er vel så at disse må være i fase med høytrykksylinderene for at loket skal virke. Således vil de 2 sylinderpar være i fase og det blir 4 hørbare dampslag pr. omdreiing - også ved igangsetting.
 
Merkostnaden med å forberede ellers kostbare småsereiemodeller fra fabrikk med enkel mulighet for vinkelsynkron lyd er liten. Når jeg kjøper delene i smått, koster de rundt NOK 25. Montering er enkel og gir ikke særlig merarbeid når man allikevel har loket i biter og skal sette det sammen. det som ofte er utfordringen ved ettermontasje, er å få plassert magnet- eller optisk giver på en egnet plass, samt risiko for å skade loket ved montering. - Derfor hadde det vært fint med en P&P-løsning!
Folk som investerer i en finskalamodell har ofte høyere krav til realisme og er villige til å betale for "nogot attåt"?
 
 


Posted By: RaA
Date Posted: 06 oktober 2009 at 23:24
Heisann.
Et supplement: Alle de norske firecylindrede ( så nær som type 49) har felles sleide for en utvendig og en invendig cylinder. Så høyre siden utvendig og invendig løper 180 grader og dermed sammen. Så det blir bare 4 slag i blastrøret når 271 trekker selvom det i en firecylindret høytrykker er 8 arbeidskammere. Fellessleidens dekningsringer mot eksosporten er de eneste dekningsringene som bidrar til lyden i skorstenen.
Kanalsleidene (Hocwald m fl.) har dobble sett med dekningsringer, men de er timet mekanisk en gang for alle for å nettopp å doble innstrømningstversnittet og utstrømningstversnittet. 
 
Cylinderkraners vesing skal komme på arbeidslaget og kommer naturlig nok 180 grader foran eksosporten. Så ved en kald oppstart skal det komme to cylinderkranves før det første eksosportsmellet.
 
Når loket ruller derimot skal det være 0 slag i blastrøret men en slags plystring/klapring av luftsugeventilene.
Det er her mange damploklyddekoderinstallasjoner feiler etter mitt syn siden lokene trekker i utforbakke på modelbanen.
 
Så enda er det langt igjen til lyden i det virkelige damplok når en drar for fullt opp en 14 promille med lang skrue eller ligger i 70 bortover sletta med 30% fylling.
 
Mvh Ragnar


Posted By: ses
Date Posted: 07 oktober 2009 at 00:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Med fare for å spore av tråden....
Dessverre Svein, så må du ha en puls pr. dampslag - eller flere.
Det lar seg ikke gjøre å interpolere mellom 2 pulser pr. omdreining -...


Den innvendingen skjønner jeg ikke. HVa mener du med å interpolere mellom to pulser per omdreining?


-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 oktober 2009 at 10:07
Om jeg har forstått deg rett, så ønsket du å ha 1 puls pr. hjulomdreiing og få flere dampslag (2/4/8 - alt etter type lok) som er trigget av denne pulsen. Det er dette jeg mener ikke går.
Man kan derimot ha flere pulser som telles opp før et dampslag løses ut i dekoder. Det gir mulighet for å plassere sensor et eller annet sted i drivlinjen.
Med bare 1 puls pr. hjulomdreining måtte man interpolere mellom 2 slike pulser for å få flere dampslag, forutsatt at loket fortsatte med samme hastighet som mellom de 2 siste pulser/ hjulomdreiinger.
Da må man interpolere i intervallet for å finne "rett tid" for mellomliggende dampslag.
Akademisk? --- Tja?
Det er dette som ikke er mulig på dagens dekodere.


Posted By: ses
Date Posted: 07 oktober 2009 at 10:30
Jeg snakket da heller ikke dagens dekoderteknologi, men om en mulig løsning for en framtidig teknologi, der kravet til hva akselen tilbakemeldte var av en slik art at den kunne brukes på alle type dampstøtfrekvens per omdreining. Det jeg mente var at det vil ikke være noe problem å klare seg med en giver som gav én puls per omdreining, for det er nok til å beregne omdreininger per sekund, dog en omdreining forsinket. Så vil det være en software oppgave å angi når det skal sendes dampstøtlyd til høyttaleren.

Med nåværende teknologi slik dere har beskrevet den, er jeg enig i at man må opp i antall pulser per omdreining for å ta høyde for alle varianter. Siden man både har 2, 3, 4, 6 og 8 takter for å ta høyde for både 2, 3 og 4-sylindrede lok, holder det ikke med 8 pulser, men må vel opp i 24 pulser. Da kan de med 8 takter ta ut hver tredje som triggerpuls, de med 6 takter ta ut hver fjerde osv. Dette er altså hvis man vil ha en aksel som er ens for alle loktyper, og det var det som var Kjetils utgangspunkt for denne diskusjonen.

Akademisk? Neppe, men teoretisk ja. Men så starter også all ny praksis med teori, ellers blir det bare tilfeldigheter.


-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 07 oktober 2009 at 13:48
En mulighet som jeg har tenkt å forsøke en gang jeg får tid, er å doble antall dampstøt på en enkel måte - og som er realiserbar med dagens teknologi.
Det er å ha 2 hallelement 90 ¤ forskjøvet til hverandre.
Har man 2 magneter som givere (på et tosylindret compoundlok) vil man kunne få 4 støt under igangsetting (når man slipper høytrykksdamp til lavtrykksylinderen) Det ene hallelementet er forsynt med spenning fra en funksjonsutgang og derved "innkoblingsbart" fra håndkontrolleren.
Det er ingenting i veien for at slike funksjoner kan bli automatiske og koblet til innstillbart kjøretrinn - om produsentene vil.
 
Ellers er det bare å bruke svinghjulet på motoren dersom man trenger flere pulser?
Da har man nesten samme teknologi som dagens common-rail-dieselmotorer.
der er det en sensor som sier når Syl#1 er på topp og en annen som teller pulser rundt omdreiningen. Deved vet man til en hver tid, nøyaktig hvor man er.
Dekodere som kan ta 2 slike givere, finnes ikke etter det jeg vet.


Posted By: RaA
Date Posted: 08 oktober 2009 at 13:51
"(på et tosylindret compoundlok) vil man kunne få 4 støt under igangsetting (når man slipper høytrykksdamp til lavtrykksylinderen)"
 
Hvordan kan igangsettingsventilen gi noen forskjell i blåstrøret når det fortsatt bare er lavtrykkens sleides dekningsringer/flanke som "tømmer" brukt damp mot blåstrøret? Høytrykkcylinderen tømmer seg mot recieverrøret og det høres ikke uansett.  Igangsettingsventilene på de firecylindreder lokene har forøvrig så lite tversnitt at de knapt nok virker - enda reguleringsstempelt er tatt ut.
 
Jeg ser nevnt 8 arbeidsslag i blåstrøret? Slik er det ikke mange firecylindrede konstruksjoner som er laget. Stenger og veivaksel skal jo utbalanseres også. Det blir enklest når en maskinside med utvendig og innvendig går 180 grader etter hverandre. Da bruker man enten fellessleide eller ruggeaksel for å overføre bevegelsen for invendig cylinders sleide. Således er det bare et exenter og bueslag til hver maskinside og de to maskinsidene går såklart 90 grader på en annen - 4 slag i blåstrøret som ved et tocylindret lok. 
 
Mvh Ragnar


Posted By: ses
Date Posted: 08 oktober 2009 at 13:59
Originally posted by RaA RaA wrote:

 
Jeg ser nevnt 8 arbeidsslag i blåstrøret? Slik er det ikke mange firecylindrede konstruksjoner som er laget. Stenger og veivaksel skal jo utbalanseres også. Det blir enklest når en maskinside med utvendig og innvendig går 180 grader etter hverandre. Da bruker man enten fellessleide eller ruggeaksel for å overføre bevegelsen for invendig cylinders sleide.
 
Mvh Ragnar


Takk for oppklaringen. Jeg hadde mistanke (håp) om at det var noe slikt, men du skrev at fellessleide ikke gjaldt for type 49 ("gubbene"), synes jeg at jeg måtte ha muligheten åpen for en slik teoretisk løsning. Fire veiver plassert 90 grader i forhold til hverandre virker jo å være det nærmeste man rent praktisk kan komme fullstendig utbalansering.


-------------
Svein S


Posted By: RaA
Date Posted: 08 oktober 2009 at 15:02
49-lokene har en sleide for hver cylinder men den er jo compound så vi hører bare lavtrykken uansett. Men den har ruggeaksler for sleidene så de bevegelsene er synkrone.
 
Det finnes firecylindrede høytrykkere med invendige cylindre ( og sleider)  på første drivaksel og utvendige drivverk tilkoblet andre drivaksel. ( husker jeg rett så er det Castle eller King class som er satt opp slik) Allikevel har de sk. rocker arms for å få overført bevegelse til sleidene så det er kun to bueslag der også. Eksoskanalene/rørene møtes innunder der før de går opp i blåstrøret så her høres nok bare fire slag pr tørn selv om det er fysisk mulig at loket er regulert slik at det kommer to avdekninger i eksosporter. Men om det kan høres? Ikke godt å si når det er blastpipedyse og røykskap m. skorstens-venturi i mellom som egentlig lager i stand lyden.
 
Noen trecylindrede ( Br 58?) har eget bueslag for den invendige cylinderne men der er det et eller annet merkelig opplegg for å få tak i exenterbevegelsen. De må nødvendgvis få 6 slag i blåstrøret pr omdreining.
 
Mvh Ragnar


Posted By: ses
Date Posted: 08 oktober 2009 at 15:30
Konklusjonen på dette må være at for norske damplok er det 2 eller 4 damputblåsninger gjennom skorsteinen som er aktuelt. I så fall vil en pulsgiver med 4 per omdreining være tilstrekkelig for dagens dekodere for å håndtere både 2-sylindret compund (som gir 2 "poff") (sjelden) og resten av typene (nesten alle).


-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 08 oktober 2009 at 17:48

Da har jeg gjort alt riktig fra begynnelsen som bruker 4 dampslag på de lok jeg har vinkelsynkron lyd i.  :-)

Lure et øyeblikk på om det var noe grunnleggende dampteknologi jeg ikke hadde fått med meg - i og med en av forfatterene av referanseverket "Damplokomotiver i Norge" engasjerte seg?
 
Vi kunne jo for artighets skyld diskutert lyden i en Type 49a med booster - i og med denne finnes i modell, når vi først er inne på tema. - Etter det jeg vet, fikk boosteren høytrykksdamp men exhausten vet jeg ikke hvor det ble av? - Kanskje restvarmen ble utnyttet i en forvarmer?


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 08 oktober 2009 at 17:58
Big smileLOLLOL nå MÅ dere gi dere!!! Ellers må jeg be om en redegjørelse for hvilket CV-nummer potetkjelen til husholdersken til stasjonsmester"n på Gystad ligger på!
 
Forøvrig, takk for masse god informasjon!!


-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: RaA
Date Posted: 08 oktober 2009 at 22:52
Potetkjelen har vel CV100-grader for kokende vann? Smile
 
Men boosteren - tror den hadde utrolig lange eksosdamprør frem til cylinderblokka eller en forbindelse til en evt. samlerør for exhaustdampinjektor av Davies & Metcalfe class H. Men lyden - den vil jo ligge som en jevn dur oppå den ordinære lavtrykkens 4 bass-slag i skorstenen. Den var jo gearet slik at selve maskinen gikk utrolig fort - det var vel utvekslingen som ga den såpass moment at dette skulle bære seg i teorien. Såvidt jeg har forstått så ble boosteren demontert etter prøvekjøringene - den var aldrig i ordinær drift. 
 
Om damplokets lyd: hastighet og hjuldiameter gir jo turtallet og dermed taktingen på lyden ved skorstenens topp.
5 omdreininger i sekundet var ikke helt uvanlig "max-turtall" for den konstruerte topphastighet. 30a er opprinnelig konstruert for 100 km/t. Det turtall som høres ved 90 km/t bortover sletta med kort skrue minner nesten om en større motor med dårlig eksosanlegg - det snattrer med ganske hurtig takting. Og når sletta er slutt og toget går inn i en 10 -11 promille så legger vi skruen en tre fire hakk frem og mater etter med regulatoren så vi "stormer" bakken uten å miste fart - det skulle dere ha hørt.
 
Denne lydgjengivelsen synes jeg ikke lyddekoderen gjengir så godt. Jeg har en Roco Br 18, (s3/6) med lyd og det låter såvidt akseptabelt ved kjøring i synlig motbakke og ikke så veldig høy hastighet - men ellers tommelen ned.
Det hjelper på intrykket å skru av lyden fra kjørekontrolleren i utforbakke og så legge den inn igjen når togets siste vogn akkurat kommer ut på flata.
Men så kresen er det kanskje bare jeg som kjører slikt i skala 12 tommer til foten som er?
 
Mvh Ragnar
 
 


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 09 oktober 2009 at 09:36
Takk for svar, Ragnar!
I og med NMJ har laget Type 49a i leveranseutførelse og med veiver på booster, er det vel noen som har syslet med tanken på lyd i dette loket? Derfor er det greit å vite.
Jeg antok at exhaustdampen etter booster hadde så lite trykk at den ikke var anvendbar for ejektor, dessuten var den som du sier , kun i bruk ved lav hastighet og høy last? - Derfor antok jeg event. forvarmer da det ellers må være komplisert å regulere exhaustdampinjektor ved så varierende mengder over tid?
 
Tilbake til loksound.
Mulighetene i dagens utgave er 3 forskjellige lydbilder for et damplok. Et ved lav last/tomgang, et ved normalt pådrag og et ved høy last/aksellerasjon. Det er også mulig å legge inn opp til 4 lydbilder for hvert dampslag i de 3 bildene. Således kan man få frem et litt dårlig justert maskineri.
I tillegg til disse 3 lydbildene, så er det 4 lydsnutter for overgangene fra "normalt" pådrag til de andre bildene.
- I alt blir dette ganske mange lydfiler å holde styr på (i alt rundt 20 filer). I tillegg kommer så start og bakgrunnstøy.
Ikke alle produsenter tar seg den umake å tilpasse så mange lyder - noen har faktisk kun 1 damplyd. Jeg nevner dette for å anskueliggjøre de muligheter som finnes - men ikke alltid blir utnyttet. Valg av hvilket lydbilde som skal spilles av, gjør dekoderen ut fra 3 parameter - last (strømforbruk), målt hastighet og ønsket hastighet. Det er således fullt mulig å benytte alle funsjonaliteter i lydbildet uten bruk av ekstern tilbakemeldingssensor, basert på den turtallstilbakemelding som dekoderen får fra motorens EMF. (Dette skulle kanskje også vise hvor "håpløst" Märklins SoftDriveSinus-motorkonsept er - uten ekstern tilbakemelding i damplok?) Ekstern sensor er kun for å synkronisere lyd med gangtøy men når den er innkoblet, så overtar den oppgaven fra EMF-tilbakemeldingen på motoren da den er mer nøyaktig.
En anne ting som påvirker lydbildet på slike dekodere, er hvordan CVene for aksellerasjon og retardasjon er stillt. Så lenge et lok er under innflytelse av disse 2 parameter, så spilles lydbildet for aksellerasjon/høy belastning hhv. retardasjon/"idle" av. Derfor kan det for damp- og diesellok være greit å sette disse tider så lange som praktisk mulig, for å få frem variasjoner i lydbilde som er mest mulig forbildetro.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 17 oktober 2009 at 20:31
For å gå tilbake til det opprinnelige temaet i denne tråden; Nå er endelig 31b i hus!Smile:



Det ble #447, og ikke #448 som jeg opprinnelig hadde bestilt, men det bryr jeg meg ikke om. Loket er nydelig okke som!

Dessverre har det skjedd et uhell enten under pakking eller utpakking. Den ene stolpen i front hadde løsnet og lå løs inni plasten da jeg pakket ut loket:



Det kan nesten se ut som loddingen ikke har holdt, for stolpen i seg selv er rett og fin uten skader. Lurer på om det finnes noe lim el.l. jeg kan bruke for å feste den igjen, noen som vet?

Svein






-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Stian
Date Posted: 17 oktober 2009 at 21:14
superlim eller lignende. men ta på veldig lite da.

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 17 oktober 2009 at 21:56
De er vriene, de der - en metode som krever litt arbeid er å bore et lite hull opp i stangen og et tilsvarende i platen den skal stå på, legge på en dråpe epoxy (Araldit el.lign.) og sette i hulllet en liten trådbit, slik at den går fra oppi stangen og ned i platen. Når limet herder har du en "armering", da sitter det mye bedre.

-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: DagfinRognstad
Date Posted: 17 oktober 2009 at 21:57
... og så glemte jeg å gratulere med nyanskaffelsen, en flott maskin!!

-------------
Dagfinn Rognstad


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 oktober 2009 at 17:02
Send loket tilbake til Brimalm.
Kona til Stellan er en "mesterlodder"!!!!
Vi så henne i aksjon på en messe i Oslo da Type 24 var ny. Det var en så fantastisk "stuntlodding" at vi ennå snakker om det, her nede i Kristiansand!
Redskapen var grov - men resultatet ble utmerket. Det hele gikk så fort at malingen ikke fikk tid til å flasse!
Lynlim (cyanoacrylat) blir aldri like sterkt på en slik utsatt del.


Posted By: Jan Frelin
Date Posted: 19 oktober 2009 at 21:20
Originally posted by Stian Stian wrote:

superlim eller lignende. men ta på veldig lite da.
Med en så liten limyta brukar jag ha problem att få lim att fästa. Lödning är nog nödvändigt för att få den att sitta kvar.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 20 oktober 2009 at 00:11
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Det kan nesten se ut som loddingen ikke har holdt, for stolpen i seg selv er rett og fin uten skader. Lurer på om det finnes noe lim el.l. jeg kan bruke for å feste den igjen, noen som vet?
 
Lynlim er vel omtrent det verste å bruke på dette! Skal du bruke lim: bruk 2 komponent epoxi f.eks Aralditt.
 
Jeg anbefaler: 
Skrap av malingen på rekkverket, pensle på loddevann på enden og varm opp med en loddebolt med litt tinn på spissen. Nå skal tinnet på rekkverket legge seg som en tynn hinne/kappe rundt enden = den er fortinnet.
Pensle på loddevann på hullet i fotbrettet som rekkverket skal sitte i og sett det på plass. Varm opp med loddebolten, mens du holder rekkverket i posisjon og trykker den lett på plass med en treflis etc. Voila den sitter som støpt!
 
Vask bort rester av loddevann med en brukt tannbørste og varmt vann. Rekkverket males sort med en passende oljemaling (f.eks Humbrol), og det er ingen som ser repperasjonen.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 oktober 2009 at 11:26
Takk for klar og tydelig beskrivelse Asgeir!Thumbs Up

Jeg er rimelig grønn i lodding, det var derfor jeg tenkte kanskje jeg kunne bruke lim for å slippe å ødelegge modellen enda mer (Araldit og armering som Dagfinn foreslo), men den fremgangsmåten du nevner høres ut til å være overkommelig selv for meg.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Svein_H
Date Posted: 05 desember 2009 at 09:01
Da var omsider den siste damen på plass. Heldigvis hadde jeg forhåndsbestilt, de ble visst utsolgt rimelig kjapt siden det bare er 25stk av denne versjonen. Ei nydelig maskin!Big smile:











Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: ses
Date Posted: 05 desember 2009 at 11:28
Skal det være så stor avstand mellom maskin og tender?

-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 05 desember 2009 at 12:43
Godt spørsmål. Det aner jeg faktisk ikke, jeg tok den bare rett ut av esken for fotografering. Når jeg ser nærmere etter, virker det som bildene på NMJ sine sider viser den samme avstanden på alle versjonene. Tegningen på selve esken viser også denne avstanden, men mulig den kan justeres og kortes inn.

Svein



-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 desember 2009 at 17:42
Dersom man løsner skruen som holder koblingen mellom lok og tender, så vil man se at det er 2 hull i denne koblingen. Der er valgfritt hvilket hull man vil bruke avhengig av kurveradius loket skal kjøre. Står dessverre ikke noe i bruksanvisningen om dette.
- Ellers er dette et meget pent lok! :-)
 
Utrolig at man har greid å få motoren usynlig plassert i kjelen med den relativt store avstand det er mellom ramme og kjele!
 
En liten "skjønnhetsfeil" til slutt.
Når modellen skal digitaliseres går den feil vei. Dvs. loket går bakover når det skulle ha gått forover. Feilen er dessuten "gjennomført" da frontlykt er koblet til gul dekoderledning som er lys bakover. Man kan selvfølgelig endre dette - men enklest er å legge til 1 til verdien i CV29.


Posted By: TomL
Date Posted: 05 desember 2009 at 23:07
Et nydelig lok" . Gratulerer! Jeg skal hente mitt, nr. 411 så snart jeg kan! Hun ligger og venter på meg, iflg Knut Moe Wink Skal være min julepresang i år. Til far, fra far!
 
MJ-hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: kokken
Date Posted: 05 desember 2009 at 23:31
Jeg skal hente min 26 til mandag med nr. 433 med lyddekoder

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net