MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ 26c og Brimalm 31b
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ 26c og Brimalm 31b

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ 26c og Brimalm 31b
    Posted: 06 april 2009 at 18:42
Jeg var innom NMJ i dag for å forhøre meg litt om 2009-nyhetene, da spesielt om G4-vognene og type 26c, og endte opp med å forhåndsbestille en 26c (#399). Jeg vil helst holde meg innenfor perioden min (<1960), men forbeholder meg litt kunstnerisk frihet på det området der, mest fordi jeg ikke har kunnskap nok.

Jeg har fått med meg at både lok og vogner gjennomgikk flere revisjoner og endringer, men fikk egentlig ikke noe klart svar på om de er "korrekt" for min periode. Det ble klart at det er snakk om "nyere" revisjoner her, siden det er vanskelig å få tak i fotografier av forbildet så langt tilbake i tid.

jeg valgte #399 pga dette bildet, som er datert 1961 og det nærmeste jeg kommer min egen periode, syns det stemmer bra med bildet NMJ har.

Angående G4-vognene fikk jeg høre at det mest synlige skillet er overgangen fra eikehjul til platehjul, og siden de kunne bestille eikehjul for utskifting hvis jeg ønsket det ser jeg ikke det som noe problem.

Hmm, ble masse svada her nå Confused, det jeg lurer på er om det finnes noen oversikt (på nettet) over de ulike revisjonene, og når de ble foretatt. Noen som vet?

Det ble naturligvis også tid til litt annen togprat mens jeg var der, og jeg kom til å nevne Brimalms 31b siden den tydeligvis ikke er utsolgt ennå. Jeg var ikke klar over at NMJ og MJF/Brimalm hadde laget to ulike modeller, men fikk litt inntrykk av at Brimalm-modellen var av dårligere kvalitet enn NMJ-s utsolgte modell, og at den nå ble "dumpet" med veldig lav pris.

Jeg har veldig lyst på en 31b, men har litt dårlig erfaring med Brimalm siden de ikke svarer på mailene jeg har sendt de. Er derfor interessert i tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt Brimalm 31b og hvilke erfaringer de har, både av produsenten og av modellen.

Takker for svar!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 19:13
Vel, jeg har ikke Brimalm sin 31b ennå..., men årsaken til dagens lave pris er slik jeg har forstått det at MJF ønsker å få avsluttet Brimalmprosjektet, og derfor har avstått fra fortjeneste på modellene. Drar du til Sverige og henter den er prisen NOK 5995,- (du slipper norsk mva på lovlig vis).
 
Selve kvaliteten og kjøreegenskapene på modellen bør vel de som har kjøpt modellen og faktisk kjører med den gi tilbakemelding om.Wink DET vil jeg også gjerne høre mer om siden jeg også vurderer å kjøpe en 31b fra Brimalm.
 
Roger
 
 
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 19:22
Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om når du skriver "oversikt over de ulike revisjonene"? Mener du "versjon", kanskje? En revisjon på en vogn eller lok behøver nemlig ikke bety endring i det hele tatt, bare at alle deler blir gjennomgått, nødvendge skiftet ut, reparert, osv. For damplokenes del tok man nesten loket helt fra hverandre, og satte det sammen igjen.

Hvis du spør om synlige endringer, så skjedde det også over tid med en hel type, og de medførte ofte at man fikk en rekke forskjellige lok. Noen fikk Witte-røykskjermer slik som bildet av 399, andre de mer typisk små rette ved siden av skorsteinen, andre krumme slike samme sted. De startet jo også uten skjermer i det hele tatt. Slike endringer er vanskelig i dag å dokumentere når skjedde med de enkelte lokene. Da må man gjerne støtte seg til daterte fotografier.

Når det gjelder G4-vognene, så skjedde det vel ikke mye mer enn overgang fra korsbuffere til hylsebuffere og fra eikehjul til platehjul, som også du nevner. Det første skjedde nok tidlig, og jeg tror de senere seriene med vogner er levert emd hylsebuffere. Eikehjulene tror jeg nok jevnt over holdt seg mye lenger, for noen antagelig hele driftstiden. Men der må man også ty til fotografier og sjekke. Jeg bladde litt i egne bilder, stort sett fr 1970-tallet, og der har jeg 13 bilder av G4. 8 av de har platehjul, 4 har ett av hver type, og 1 har eikehjul. Den siste er for resten 40001, altså den nest eldste av de, Strømmen 1932. Vær klar over at det finnes to typer G4-typer, en med 6 meter akselavstand, og en nyere med noe lenger akselavstand. G4 type 2, heter vel den. Fant ikke noe dokumentasjon på den i farten.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 20:55
Roger:
NOK 5995,- er hva de averterer den for ja, og Sverige er kun 45 min kjøring herfra, så klart det frister..!Smile

Jeg har ikke fått med meg hva som har skjedd mellom MJF og Brimalm eller hvorfor de ønsker å avslutte prosjektet, men tilbakemeldinger og erfaringer fra kjøperne/brukerne setter jeg stor pris på.

Svein:
Takk for korreksjonen din, der ser du hvor lite jeg vet! Embarrassed

Tenkte først på å bruke "versjoner", men siden NSB allerede har ulike versjoner av type 26 (a,b,c...) trodde jeg det ville bli enda mer forvirring. Når så NMJ kommer med 4 modeller av samme versjon (26c) med 3 ulike røykskjermer blir forvirringen komplett..! Confused

Det er synlige endringer jeg er ute etter ja, og da har jeg kun bilder å forholde meg til.

Må innrømme at jeg ikke aner hva korsbuffer og hylsebuffer betyr, det er også en av grunnene til at jeg ønsker oversikt/bilder fra de ulike periodene så jeg ikke er helt på bærtur... Embarrassed

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 21:33
Hylsebuffer er slike buffere alle moderne vogner har. Korsbuffere er mye slankere, og tar man bort selve bufferplaten og ser rett på bufferen mot vognens gavl, ser festene som holder sylinderen ut som et andreaskors.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2009 at 10:05
OK, da er jeg med. Har sett slike buffere før, men har aldri tenkt over at de har et eget navn. Takk for opplysningen! Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2009 at 13:30
Hei,
 
Brimalm lager utmerkede modeller, som kan kjøres med. Men forvent ikke like flotte kjøreegenskaper som f.eks et Roco lok". De er jo laget for å brukes. Jeg har selv et par lok" fra Brimalm. Reiste til Sverige og kjøpte.
 
Har prøvekjørt på et anlegg jeg hadde, og det gikk greit. Og husk at det går an å modifisere/forbedre. Asgeir her på forumet er en mester på sånt. Han deler villig sine erfaringer.
 
Løp og kjøp Wink
 
MJ-Hilsen Tom Lynga


Edited by TomL - 07 april 2009 at 13:31
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2009 at 17:24
Hei Tom,

Når du sier kjøreegenskapene ikke er like gode som f.eks Roco, mener du da at de kjører dårligere og kanskje også ujevnt, eller er de bare mer kresne på skinnegang og sporveksler? Tanken er jo å kjøre og bruke det aktivt, og ikke bare la det stå til pynt, da bør det jo kjøre noenlunde bra syns jeg.

Kommer nok til å slå på tråden til de og høre hvilke utgaver de har igjen, og kanskje legge inn en bestilling til neste lønning kommer. Regner med det skal gå greit å få til poste restante eller noe sånt, så jeg kan hente det ved grensa.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 11:54
Hei,
 
De er som andre såkalte super-modeller kresne på skinnegang og sporveksler. Spesielt svingradier. Mange går ikke på svingradius mindre enn 60 cm.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 13:32
Hei!
 
Jeg eier ingen messingmodeller selv, men jeg har hatt gleden av å kjøre Brimalms Type 31b på en MJF-stand under en hel messehelg på Eik for noen år tilbake. Jeg brukte den samme modellen hele helgen, og den gikk silkemykt og helt uten problemer. Den krypkjørte også meget godt. Hva der angår kurveradiusen jeg kjørte på, så hadde jeg laget en rundbane av noen av Trix C-kinnene til sønnen min. Raduisen på denne var "bare" 579.3mm, noe som ikke medførte problemer for lokomotivet i det hele tatt.
 
Etter den helgen fikk jeg skikkelig lyst på en Brimalm Type 31b selv, men den har "feil" pris for at jeg skal kjøpe noe utenfor min foretukne epoke dessverre....
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 16:24
Hei igjen, takker for svarene!Smile

Det var nettopp slike tilbakemeldinger jeg ønsket å høre. Modellen er ført opp med 600mm minsteradius, men det står at den kan nedjusteres. Jeg har en NMJ type 32a #288, som også er oppført med 600mm minsteradius, den kommer seg gjennom kurvene på testanlegget mitt (450mm radius) uten modifiseringer av noe slag, men jeg ser at den sliter litt så jeg må kjøre pent og rolig.

32a er jo et mye mindre lok enn 31b, så jeg har ingen forhåpninger om at Brimalm-modellen skal klare det samme, men et større anlegg med mer generøse kurver er under planlegging.

Betryggende å høre hvordan du opplevde kjøringen Roger, ingenting er bedre enn å høre det fra folk med førstehånds erfaring!Smile Bortsett fra erfaring selv da...LOL

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2009 at 07:24
Hei!
 
Skal du ha en Brimalm 31b så bør du kontakte Brimalm raskt. De har svært få modeller igjen. 447 og den seneste versjonen av 448 tror jeg.
 
Har hørt at mange har slitt med løpeboggiene på Brimalm sin 31b. Den har tatt tak i ramma og fått avsporinger. Tilpassningen er så fin at dette nok stiller strenge krav til sporkvalitet (ikke bare kurveradius). Den liker ikke, i likhet med andre lok i denne klassen, ugjevnheter i sporet. Sporveksler må man også være nøye med valget av.
Har en 31b fra Brimalm selv, men denne har jeg aldri kjørt av mangel på eget anlegg.
 
VA
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2009 at 10:30
Hei VA, takk for tilbakemeldingen.

Sendte en mail til Brimalm i går, og fikk svar fra Christer for en time siden. De hadde igjen noen få av de to du nevner, og kunne reservere en for meg fram til månedskiftet.

Jeg regner nok med at min også blir stående på hylla en stund, hvertfall til jeg får et større anlegg. Det er bare så kjipt om jeg skal la denne muligheten gå fra meg, jeg sto og siklet på NMJ-s modell mens den var i salg men ventet for lenge...Ouch

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 13:38
Originally posted by TomL TomL wrote:

 
Har prøvekjørt på et anlegg jeg hadde, og det gikk greit. Og husk at det går an å modifisere/forbedre. Asgeir her på forumet er en mester på sånt. Han deler villig sine erfaringer.
 
 
Heisann.
 
Jeg har ingen praktisk erfaring med Brimalm"s Type 31, men derimot med deres Type 24 og SJ-lok litra B. Begge disse modellene forbedret jeg strømopptaket, endret på opphenget av frontboggien og satte på mykere fjærer på drivhjulene (som er fjærende opp/ned i ramma). Jeg mener å huske at Type 31 har et bedre strømopptak enn disse, mens de 2 andre tingene vet jeg ikke hvordan de har løst. Det finnees en god test av Type 31 i På Sporet nr. 125, med kommentar fra Brimalm i nr. 126.
 
En gjenganger på Brimalms lok med løpehjul er at disse er kritiske på skinnegangen. Dette er fordi selve boggien konstrueres slik den er opplagret i rammen i virkeligheten. Da får man en modell som utseendemessig er veldig korrekt, men som tåler tilnærmet like små toleranser som forbildet. TomL har en glimrende signatur i forhold til dette:  "Det enkle er ofte det beste... "Big%20smile
Imidlertid løser de fleste problemer mht. til dette å ikke kjøre modellene under 60 cm. kurveradius, noe som de er konstruert for. For de som synes dette er urimelig, kan jeg nevne at MicroMetakit"s tilsvarende lokomotiv modeller ikke er konstruert for under 1 meter"s kurveradie. Hvem har plass til det anlegget hjemme?
 
Vedr. NMJ Type 26 nr. 399 er dette den utseendemessige eldste versjonen, med et forbilde fra slutten av 50-tallet. 
 
Når det gjelder lister/oversikter over hvordan bestemte lokomotiver så ut i løpet av driftstiden, er dette et endeløst puslespill basert på de bildene som kan letes opp og revisjonsprotokoller (hvis de finnes). Ser ikke for meg at dette vil bli tilgjengelig med det første.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2009 at 11:13
Hei Asgeir, takk for tilbakemeldingen!Smile

Slike ting som du nevner her er det kjekt å være klar over på forhånd syns jeg, så slipper man å bli skuffet når man får loket i hus og det ikke kjører slik man hadde forventet og håpet på. Og det vil jo også motivere til litt ekstra innsatsvilje når det gjelder skinneleggingen for å få den best mulig...Wink

Jeg bruker Pecos korte sporveksler på testanlegget pga plassmangel. Disse har en nominell radius på 610mm men den reelle radien er jo noe mindre, så jeg bør vel gå opp til medium eller kanskje også lange sporveksler når jeg får bedre plass.

Ser at NMJ har begge utgavene av På sporet listet opp i webshopen sin, jeg får ta meg en tur dit og plukke de opp så jeg får lest testen.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2009 at 12:35
Jaja, så ble det ingen Brimalm på meg i denne omgang. Alt var klart, hadde bare igjen å bekrefte bestillingen min, og så gikk arbeidsgiveren min konkurs på torsdag, og jeg mista jobben sammen med 75 andre..!Dead

Nå blir hobbyen stående på sparebluss her en stund, men jeg har heldigvis såpass mye saker allerede at jeg kan pusle litt med anleggsbyggingen uten å måtte bruke så mye penger fremover. Greit å kunne koble ut tankene litt nå tror jeg, blir gal om jeg må sette meg ned...

Dette var noe dritt, for å si det rett ut! Men men, sh*t happens...Ouch

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2009 at 00:11
Vet akkurat hvordan det er: har gått ledig siden februar, etter at "min tidligere arbeidsgiver" måtte skjære ned over 30% i bemanningen.
 
Kjipt, men sånn er det for tiden. Heldigvis har ingen som driver med MJ fritidsproblemerBig%20smile
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2009 at 00:36
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Vet akkurat hvordan det er: har gått ledig siden februar, etter at "min tidligere arbeidsgiver" måtte skjære ned over 30% i bemanningen.
 
Kjipt, men sånn er det for tiden. Heldigvis har ingen som driver med MJ fritidsproblemerBig%20smile
 
 
Jeg vet om en jobb som kunne være av interesse, hvor finanskrisen er et "ikketema" og det stadig søkes etter folk Smile
 
Gjett hva!
 
 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2009 at 11:20
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Vet akkurat hvordan det er: har gått ledig siden februar, etter at "min tidligere arbeidsgiver" måtte skjære ned over 30% i bemanningen.
 
Kjipt, men sånn er det for tiden. Heldigvis har ingen som driver med MJ fritidsproblemerBig%20smile
 
 
Jeg vet om en jobb som kunne være av interesse, hvor finanskrisen er et "ikketema" og det stadig søkes etter folk Smile
 
Gjett hva!
 
 
 
Tja det har vel noe med tog å gjøreWink
 
Jeg har allerede søkt jobb i Jernbaneverket. Med den finansieringspakken som de har fått/er i ferd med å få, samt en pågående omorganisering og modernisering av organisasjonen, tror jeg det er veldig interesange muligheter der.
 
J-I-Hansen er vel mer på driftssidenSmile
 
UPS: dette ble en avsporing fra trådtoppen, men det får finanskrisen ta skylden forAngry
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 14:15
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg har veldig lyst på en 31b, men har litt dårlig erfaring med Brimalm siden de ikke svarer på mailene jeg har sendt de. Er derfor interessert i tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt Brimalm 31b og hvilke erfaringer de har, både av produsenten og av modellen.

Takker for svar!Smile

Svein

 
Hei Svein!
 
Jeg har bare gode erfaringer med Brimalm. Har hatt en dialog nå nettopp, for vi er 4 kompiser som skal hvert vårt eksemplar av nr. 147 med høyfjellstender. Har bare fått raske tilbakemeldinger. Brimalm er seriøs, fikk beskjed at han skulle sjekke alle modellene først, før han leverer dem. Blir snart en Harrytur på oss LOL
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 20:17
Hei Tom, og gratulerer med kjøpet!Smile

Nr 147 med høyfjellstender, hvilken versjon er det? Mener du versjon 3 (#447) med det ekstra ombyggingssettet for tenderen?

Jeg hadde også en fin dialog med Christer når det gjaldt bestillingen min, og fikk absolutt inntrykk av at de var seriøse og serviceinnstilte. Jeg var nok bare litt uheldig forrige gang jeg prøvde å kontakte de, men det er en god stund siden nå (mens de fortsatt hadde 24b på lager).

Jeg har fortsatt veldig lyst på det loket, men å dra frem kredittkortet og bruke 6000 i min nåværende situasjon syns jeg grenser til uforsvarlighet (men dæven så gøy det hadde vært..!Wink). Har gått med en litt vond følelse i magen ang huslånet mitt etter at jeg mista jobben, men i dag fikk jeg min første "lønnsslipp" fra NAV, så da kan jeg puste rolig et par uker til.

Jeg skal uansett ha 31b i bakhodet, og Christer sa jeg bare får ta kontakt senere i tilfelle de har igjen noen av de.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2009 at 18:44
Kanskje på tide å dele litt erfaringer?
 
Kjøpte nylig nok et lok fra Brimalm av Type 31b. Dette var det siste han hadde i denne utgave og jeg fikk derfor et demolok.
Som regel bruker slike "demolok" å være "særlig utvalgt" mht. strømopptak, kjøreegenskaper og øvrige detaljer, så slike lok kjøper jeg gjerne.
Ved innjustering av dekoder begymte jeg å stusse over at loket trengte relativt høy verdi på startspenning og at det syntes å gå ujamt. Dette loket hadde også den nye, modifiserte drivakslingen som Brimalm har kommet med. Dette løsning er langt å foretrekke ut fra de gamle drivknutene/akslene som har levert opp til i dag, da de nye akslene har bedre presisjon (og derved mindre kast/ubalanse). Dette fikk jeg ikke til å stemme!
Loket (tenderen) ble åpnet og årsaken funnet ganske raskt:
I Non-Drive-End (NDE) på motoren var det montert noe som kunne minne om et loddeøre? Dette lå an mot enden av motorakselen som var kuttet med avbiter og derved hadde noen grader. En forsiktig bøying av "loddeøret" slik at det gikk klar av akselen, løste problemet med ujamn gange og høy startspenning.
Kanskje det er flere lok med tilsvarende problem?
 
Jeg har også oppdaget at ikke alle lysdioder er korrekt montert på disse lokene. Jeg har lok som har hatt polaritetsfeil (dioden snudd feil vei) og "jordslutning" til gods. Som regel kan det siste utbedres med litt klar neglelakk på endene av dioden inne i lykta. Man må da pirke løs glasset og skyve ut dioden etter ledningene fra baksiden for å komme til.
 
Ellers kan det lønne seg å sjekke skruen som kobler loket mot draget til tenderen. Er loket sendt i posten (eller ikke håndtert forsiktig i esken), kan denne skruen ha blitt slått skjev.
 
Når det gjelder det ekstra lukkede kullkasse for høyfjellstender, så bør man være klar over at denne ikke passer like bra på alle tenderutgaver.
De utgaver som har utvendige spant/avstivinger på kullkassen passer dårlig.  Årsaken til dette er at disse spantene går gjennom respektive huller i topplaten på tenderen og dekkes ikke til av høyfjellstender-kullkassen. Det blir således åpne hull der.
 
Håper dette kan være til nytte for noen?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 12:50
Hei Kjell, takk for tilbakemeldingen og tipsene!Smile

Fint at du plukket fram igjen denne tråden, hadde nesten glemt den. Nå har det heldigvis ordnet seg for meg jobbmessig, men jeg fikk ikke tak i Brimalm da jeg ringte de istad for å høre om de fortsatt hadde noen lok igjen. Mulig det er ferieavvikling der nå.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 14:34
Joda, Brimalm har ferie nå!
Hadde kontakt med Christer på mail for noen dager siden ettersom jeg hadde bestillt noen nye drivakslinger som måtte purres opp.
Han leser sporadisk mail.
 
Ellers greit at det ordnet seg for deg jobbmessig!
 
Jeg tror at det kun er 2 av utgavene som ikke er sluttsolgt nå - og det er ikke mange eksemplarer tilbake. Det var status i mai.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2009 at 16:43
Fikk mail fra Christer i dag. De hadde igjen et par av versjon 4 (#448), så da bestilte jeg en av de.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2009 at 14:50
Etter halvannet år i hhv eske og vitrine er det på tide å sette disse maskinene i drift. 31"n har gått pent og pyntelig på test-bukken i dag og er klar for inngrep.
Så da lurer jeg på, hvilken lyd-dekoder kan man sette i type 24 og 31 fra Brimalm? 31 har jo ferdig plugg, 24 har det ikke - og hvordan er det med plass? Noen som har bygget om og kan tipse meg litt før jeg gyver løs og skrur?
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2009 at 18:40
Den pluggen som sitter i mine Type 31b fra Brimalm er en Digitrax-plugg og ikke en plugg av NEM-standard.
Enkleste løsning er derfor å montere en Digitrax-dekoder av serie DH**. Da er det bare "P&P" (forhåpentligvis- om det ikke er feil på loket).
 
Mht. lyddekodere er det vel bare ESU som er å anbefale?
Har ikke prøvd de nye fra Zimo men Uhlenbrock (som sitter i Heljan´s SJ Litt.F / DSB Litt.E) er ikke noe tess - etter min mening.
 
Jeg liker ikke å montere lyddekodere i damplok uten at jeg samtidig kan bygge inn vinkelsynkron lyd. Dette er enklere på NMJ´s modell enn på Brimalm pga. gearboksen er så stor at det ikke blir plass ved bakerste drivaksel (under fyrkassen).
På NMJ´s utgave kan et SMD-hallelement "gjemmes" under fyrkassen og små neodym-magneter limes på bakerste drivaksel da denne modellen har bedre plass her. Denne løsning er knapt synlig.
 
Type 24 har jeg nærmest gitt opp da den kun har strømopptak på tender. Den er utrolig "kresen" på sporkvalitet.
Denne har ikke Digitrax-plugg.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 17:26
Tid for en liten oppdatering igjen...

Har ventet med lengsel og smerte på loket, fikk beskjed om at det ville bli sendt ut i begynnelsen av august. August kom og gikk men intet lok, sendte de en mail i slutten av august som jeg ikke har fått svar på.

I dag rant tålmodigheten min ut, så jeg ringte de og fikk snakke med Christer. Jeg hadde vært litt bekymret for at de hadde glemt bestillingen min og sendt loket "mitt" til noen andre, siden alle lokene nå er utsolgt, men de hadde igjen ett eksemplar som da tydeligvis er tiltenkt meg. Imidlertid var dessverre ikke monteringsarbeidet av ønsket kvalitet fikk jeg beskjed om, så det var endel mer arbeid med loket enn jeg først hadde blitt forespeilet. Han sa ikke konkret hva det var, men det var snakk om endel loddearbeid som måtte gjøres før loket kunne sendes ut.

Han sa at loket burde bli ferdigstilt og sendt ut i løpet av september, så jeg venter fortsatt i spenning, men begynner å bli litt usikker på om det er en "mandagsutgave" jeg får tilsendt...Confused Er det vanlig at disse lokene krever så mye etterarbeid før de kan sendes til kunden? Eller skal jeg tolke det som et tegn på god kvalitetssikring og noe som alle lokene gjennomgår?

Dere som allerede har mottatt lokene deres, vet dere om disse også har vært gjennom det samme og evt hva som ble fikset på?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 17:47
En lliten oppdatering her også - har fått satt lyddekoder i type 24, men det har så elendige gangegenskaper at jeg må bygge om løpeakselen før jeg kan begynne å bruke det, det sporer av på flat, rett strekning! Da dette loket ble introdusert, lagde jeg og en kamerat en artikkel i MJ-bladet, og da fungerte loket helt ok, ikke vet jeg hva som er anderledes på mitt eksemplar. Uansett, jeg har fått oppskriften på ombyggingen, så jeg får bare gyve løs. Type 31, også Brimalm, er under ombygging - jeg har fått vite at dioden til baklampen har feil polaritet, ellers skulle det være bortimot plug-and-play. Mulig det må freses litt for å få plass til høyttaleren. Ellers kan jeg invitere alle som måtte være i nærheten til Drammen MJ Klubb"s åpne dag på Spinderiet i Solbergelva på lørdag (10-16), Nr.291 og 463 samt noen andre fine dampere og masse annet vil være i drift.  To be continued... 
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 17:50

Messinglok er håndarbeid!

Det er gode og dårlige montører som setter slike sammen. Derfor kan også kvaliteten være litt variabel, selv med kvalitetskontroller underveis i byggingen. - Selv ønsker jeg å kjøpe - enten gjenværende demolok (som jeg antar velges ut blandt de "bedre" individer) - eller kjøpe tidlig mens det ennå er en del individer å velge blandt. Dette er generelt for messingmodeller og ikke avhengig av om det er Brimalm eller NMJ.
Jeg fikk velge blandt 10 lok når jeg hentet 2 Type 24 hos Brimalm. Det var faktisk nødvendig for meg å besiktige så mange for å finne 2 som jeg var helt fornøyd med. (Det store problemet da var å få lokene til å "krype" gjennom en vekselgate som Brimalm hadde som teststrekning).
 
Derfor er jeg ikke forundret over at "alt ikke er som det bør være" på de siste eksemplarer!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,076 seconds.