MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ 26c og Brimalm 31b
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ 26c og Brimalm 31b

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2009 at 00:36
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Vet akkurat hvordan det er: har gått ledig siden februar, etter at "min tidligere arbeidsgiver" måtte skjære ned over 30% i bemanningen.
 
Kjipt, men sånn er det for tiden. Heldigvis har ingen som driver med MJ fritidsproblemerBig%20smile
 
 
Jeg vet om en jobb som kunne være av interesse, hvor finanskrisen er et "ikketema" og det stadig søkes etter folk Smile
 
Gjett hva!
 
 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2009 at 00:11
Vet akkurat hvordan det er: har gått ledig siden februar, etter at "min tidligere arbeidsgiver" måtte skjære ned over 30% i bemanningen.
 
Kjipt, men sånn er det for tiden. Heldigvis har ingen som driver med MJ fritidsproblemerBig%20smile
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2009 at 12:35
Jaja, så ble det ingen Brimalm på meg i denne omgang. Alt var klart, hadde bare igjen å bekrefte bestillingen min, og så gikk arbeidsgiveren min konkurs på torsdag, og jeg mista jobben sammen med 75 andre..!Dead

Nå blir hobbyen stående på sparebluss her en stund, men jeg har heldigvis såpass mye saker allerede at jeg kan pusle litt med anleggsbyggingen uten å måtte bruke så mye penger fremover. Greit å kunne koble ut tankene litt nå tror jeg, blir gal om jeg må sette meg ned...

Dette var noe dritt, for å si det rett ut! Men men, sh*t happens...Ouch

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 april 2009 at 11:13
Hei Asgeir, takk for tilbakemeldingen!Smile

Slike ting som du nevner her er det kjekt å være klar over på forhånd syns jeg, så slipper man å bli skuffet når man får loket i hus og det ikke kjører slik man hadde forventet og håpet på. Og det vil jo også motivere til litt ekstra innsatsvilje når det gjelder skinneleggingen for å få den best mulig...Wink

Jeg bruker Pecos korte sporveksler på testanlegget pga plassmangel. Disse har en nominell radius på 610mm men den reelle radien er jo noe mindre, så jeg bør vel gå opp til medium eller kanskje også lange sporveksler når jeg får bedre plass.

Ser at NMJ har begge utgavene av På sporet listet opp i webshopen sin, jeg får ta meg en tur dit og plukke de opp så jeg får lest testen.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2009 at 13:38
Originally posted by TomL TomL wrote:

 
Har prøvekjørt på et anlegg jeg hadde, og det gikk greit. Og husk at det går an å modifisere/forbedre. Asgeir her på forumet er en mester på sånt. Han deler villig sine erfaringer.
 
 
Heisann.
 
Jeg har ingen praktisk erfaring med Brimalm"s Type 31, men derimot med deres Type 24 og SJ-lok litra B. Begge disse modellene forbedret jeg strømopptaket, endret på opphenget av frontboggien og satte på mykere fjærer på drivhjulene (som er fjærende opp/ned i ramma). Jeg mener å huske at Type 31 har et bedre strømopptak enn disse, mens de 2 andre tingene vet jeg ikke hvordan de har løst. Det finnees en god test av Type 31 i På Sporet nr. 125, med kommentar fra Brimalm i nr. 126.
 
En gjenganger på Brimalms lok med løpehjul er at disse er kritiske på skinnegangen. Dette er fordi selve boggien konstrueres slik den er opplagret i rammen i virkeligheten. Da får man en modell som utseendemessig er veldig korrekt, men som tåler tilnærmet like små toleranser som forbildet. TomL har en glimrende signatur i forhold til dette:  "Det enkle er ofte det beste... "Big%20smile
Imidlertid løser de fleste problemer mht. til dette å ikke kjøre modellene under 60 cm. kurveradius, noe som de er konstruert for. For de som synes dette er urimelig, kan jeg nevne at MicroMetakit"s tilsvarende lokomotiv modeller ikke er konstruert for under 1 meter"s kurveradie. Hvem har plass til det anlegget hjemme?
 
Vedr. NMJ Type 26 nr. 399 er dette den utseendemessige eldste versjonen, med et forbilde fra slutten av 50-tallet. 
 
Når det gjelder lister/oversikter over hvordan bestemte lokomotiver så ut i løpet av driftstiden, er dette et endeløst puslespill basert på de bildene som kan letes opp og revisjonsprotokoller (hvis de finnes). Ser ikke for meg at dette vil bli tilgjengelig med det første.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2009 at 10:30
Hei VA, takk for tilbakemeldingen.

Sendte en mail til Brimalm i går, og fikk svar fra Christer for en time siden. De hadde igjen noen få av de to du nevner, og kunne reservere en for meg fram til månedskiftet.

Jeg regner nok med at min også blir stående på hylla en stund, hvertfall til jeg får et større anlegg. Det er bare så kjipt om jeg skal la denne muligheten gå fra meg, jeg sto og siklet på NMJ-s modell mens den var i salg men ventet for lenge...Ouch

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2009 at 07:24
Hei!
 
Skal du ha en Brimalm 31b så bør du kontakte Brimalm raskt. De har svært få modeller igjen. 447 og den seneste versjonen av 448 tror jeg.
 
Har hørt at mange har slitt med løpeboggiene på Brimalm sin 31b. Den har tatt tak i ramma og fått avsporinger. Tilpassningen er så fin at dette nok stiller strenge krav til sporkvalitet (ikke bare kurveradius). Den liker ikke, i likhet med andre lok i denne klassen, ugjevnheter i sporet. Sporveksler må man også være nøye med valget av.
Har en 31b fra Brimalm selv, men denne har jeg aldri kjørt av mangel på eget anlegg.
 
VA
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 16:24
Hei igjen, takker for svarene!Smile

Det var nettopp slike tilbakemeldinger jeg ønsket å høre. Modellen er ført opp med 600mm minsteradius, men det står at den kan nedjusteres. Jeg har en NMJ type 32a #288, som også er oppført med 600mm minsteradius, den kommer seg gjennom kurvene på testanlegget mitt (450mm radius) uten modifiseringer av noe slag, men jeg ser at den sliter litt så jeg må kjøre pent og rolig.

32a er jo et mye mindre lok enn 31b, så jeg har ingen forhåpninger om at Brimalm-modellen skal klare det samme, men et større anlegg med mer generøse kurver er under planlegging.

Betryggende å høre hvordan du opplevde kjøringen Roger, ingenting er bedre enn å høre det fra folk med førstehånds erfaring!Smile Bortsett fra erfaring selv da...LOL

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 13:32
Hei!
 
Jeg eier ingen messingmodeller selv, men jeg har hatt gleden av å kjøre Brimalms Type 31b på en MJF-stand under en hel messehelg på Eik for noen år tilbake. Jeg brukte den samme modellen hele helgen, og den gikk silkemykt og helt uten problemer. Den krypkjørte også meget godt. Hva der angår kurveradiusen jeg kjørte på, så hadde jeg laget en rundbane av noen av Trix C-kinnene til sønnen min. Raduisen på denne var "bare" 579.3mm, noe som ikke medførte problemer for lokomotivet i det hele tatt.
 
Etter den helgen fikk jeg skikkelig lyst på en Brimalm Type 31b selv, men den har "feil" pris for at jeg skal kjøpe noe utenfor min foretukne epoke dessverre....
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2009 at 11:54
Hei,
 
De er som andre såkalte super-modeller kresne på skinnegang og sporveksler. Spesielt svingradier. Mange går ikke på svingradius mindre enn 60 cm.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2009 at 17:24
Hei Tom,

Når du sier kjøreegenskapene ikke er like gode som f.eks Roco, mener du da at de kjører dårligere og kanskje også ujevnt, eller er de bare mer kresne på skinnegang og sporveksler? Tanken er jo å kjøre og bruke det aktivt, og ikke bare la det stå til pynt, da bør det jo kjøre noenlunde bra syns jeg.

Kommer nok til å slå på tråden til de og høre hvilke utgaver de har igjen, og kanskje legge inn en bestilling til neste lønning kommer. Regner med det skal gå greit å få til poste restante eller noe sånt, så jeg kan hente det ved grensa.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2009 at 13:30
Hei,
 
Brimalm lager utmerkede modeller, som kan kjøres med. Men forvent ikke like flotte kjøreegenskaper som f.eks et Roco lok". De er jo laget for å brukes. Jeg har selv et par lok" fra Brimalm. Reiste til Sverige og kjøpte.
 
Har prøvekjørt på et anlegg jeg hadde, og det gikk greit. Og husk at det går an å modifisere/forbedre. Asgeir her på forumet er en mester på sånt. Han deler villig sine erfaringer.
 
Løp og kjøp Wink
 
MJ-Hilsen Tom Lynga


Edited by TomL - 07 april 2009 at 13:31
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2009 at 10:05
OK, da er jeg med. Har sett slike buffere før, men har aldri tenkt over at de har et eget navn. Takk for opplysningen! Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 21:33
Hylsebuffer er slike buffere alle moderne vogner har. Korsbuffere er mye slankere, og tar man bort selve bufferplaten og ser rett på bufferen mot vognens gavl, ser festene som holder sylinderen ut som et andreaskors.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 20:55
Roger:
NOK 5995,- er hva de averterer den for ja, og Sverige er kun 45 min kjøring herfra, så klart det frister..!Smile

Jeg har ikke fått med meg hva som har skjedd mellom MJF og Brimalm eller hvorfor de ønsker å avslutte prosjektet, men tilbakemeldinger og erfaringer fra kjøperne/brukerne setter jeg stor pris på.

Svein:
Takk for korreksjonen din, der ser du hvor lite jeg vet! Embarrassed

Tenkte først på å bruke "versjoner", men siden NSB allerede har ulike versjoner av type 26 (a,b,c...) trodde jeg det ville bli enda mer forvirring. Når så NMJ kommer med 4 modeller av samme versjon (26c) med 3 ulike røykskjermer blir forvirringen komplett..! Confused

Det er synlige endringer jeg er ute etter ja, og da har jeg kun bilder å forholde meg til.

Må innrømme at jeg ikke aner hva korsbuffer og hylsebuffer betyr, det er også en av grunnene til at jeg ønsker oversikt/bilder fra de ulike periodene så jeg ikke er helt på bærtur... Embarrassed

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 19:22
Jeg er litt usikker på hva du egentlig spør om når du skriver "oversikt over de ulike revisjonene"? Mener du "versjon", kanskje? En revisjon på en vogn eller lok behøver nemlig ikke bety endring i det hele tatt, bare at alle deler blir gjennomgått, nødvendge skiftet ut, reparert, osv. For damplokenes del tok man nesten loket helt fra hverandre, og satte det sammen igjen.

Hvis du spør om synlige endringer, så skjedde det også over tid med en hel type, og de medførte ofte at man fikk en rekke forskjellige lok. Noen fikk Witte-røykskjermer slik som bildet av 399, andre de mer typisk små rette ved siden av skorsteinen, andre krumme slike samme sted. De startet jo også uten skjermer i det hele tatt. Slike endringer er vanskelig i dag å dokumentere når skjedde med de enkelte lokene. Da må man gjerne støtte seg til daterte fotografier.

Når det gjelder G4-vognene, så skjedde det vel ikke mye mer enn overgang fra korsbuffere til hylsebuffere og fra eikehjul til platehjul, som også du nevner. Det første skjedde nok tidlig, og jeg tror de senere seriene med vogner er levert emd hylsebuffere. Eikehjulene tror jeg nok jevnt over holdt seg mye lenger, for noen antagelig hele driftstiden. Men der må man også ty til fotografier og sjekke. Jeg bladde litt i egne bilder, stort sett fr 1970-tallet, og der har jeg 13 bilder av G4. 8 av de har platehjul, 4 har ett av hver type, og 1 har eikehjul. Den siste er for resten 40001, altså den nest eldste av de, Strømmen 1932. Vær klar over at det finnes to typer G4-typer, en med 6 meter akselavstand, og en nyere med noe lenger akselavstand. G4 type 2, heter vel den. Fant ikke noe dokumentasjon på den i farten.
Svein S
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 19:13
Vel, jeg har ikke Brimalm sin 31b ennå..., men årsaken til dagens lave pris er slik jeg har forstått det at MJF ønsker å få avsluttet Brimalmprosjektet, og derfor har avstått fra fortjeneste på modellene. Drar du til Sverige og henter den er prisen NOK 5995,- (du slipper norsk mva på lovlig vis).
 
Selve kvaliteten og kjøreegenskapene på modellen bør vel de som har kjøpt modellen og faktisk kjører med den gi tilbakemelding om.Wink DET vil jeg også gjerne høre mer om siden jeg også vurderer å kjøpe en 31b fra Brimalm.
 
Roger
 
 
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2009 at 18:42
Jeg var innom NMJ i dag for å forhøre meg litt om 2009-nyhetene, da spesielt om G4-vognene og type 26c, og endte opp med å forhåndsbestille en 26c (#399). Jeg vil helst holde meg innenfor perioden min (<1960), men forbeholder meg litt kunstnerisk frihet på det området der, mest fordi jeg ikke har kunnskap nok.

Jeg har fått med meg at både lok og vogner gjennomgikk flere revisjoner og endringer, men fikk egentlig ikke noe klart svar på om de er "korrekt" for min periode. Det ble klart at det er snakk om "nyere" revisjoner her, siden det er vanskelig å få tak i fotografier av forbildet så langt tilbake i tid.

jeg valgte #399 pga dette bildet, som er datert 1961 og det nærmeste jeg kommer min egen periode, syns det stemmer bra med bildet NMJ har.

Angående G4-vognene fikk jeg høre at det mest synlige skillet er overgangen fra eikehjul til platehjul, og siden de kunne bestille eikehjul for utskifting hvis jeg ønsket det ser jeg ikke det som noe problem.

Hmm, ble masse svada her nå Confused, det jeg lurer på er om det finnes noen oversikt (på nettet) over de ulike revisjonene, og når de ble foretatt. Noen som vet?

Det ble naturligvis også tid til litt annen togprat mens jeg var der, og jeg kom til å nevne Brimalms 31b siden den tydeligvis ikke er utsolgt ennå. Jeg var ikke klar over at NMJ og MJF/Brimalm hadde laget to ulike modeller, men fikk litt inntrykk av at Brimalm-modellen var av dårligere kvalitet enn NMJ-s utsolgte modell, og at den nå ble "dumpet" med veldig lav pris.

Jeg har veldig lyst på en 31b, men har litt dårlig erfaring med Brimalm siden de ikke svarer på mailene jeg har sendt de. Er derfor interessert i tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt Brimalm 31b og hvilke erfaringer de har, både av produsenten og av modellen.

Takker for svar!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.