MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ 26c og Brimalm 31b
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ 26c og Brimalm 31b

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 14:59
De fleste lyddekodere kjenner av motorstrøm (belastning) og turtall (sånn cirka). Disse verdiene er med på å "velge riktige lydsnytter" og den takt disse skal spilles av med. Dette er uansett dekoderfabrikat. Dette betinger likestrømsmotorer som har EMF. Derfor vil aldri lyden bli like bra på et Märklin- eller Trix-lok med SoftDriveSinus-  eller allstrøm-motorkonsept. Der mangler denne tilbakemeldingen.
Det har jeg diskutert på et annet forum.
 
Ekstern sensor kommer i tillegg til dette for å angi turtall/posisjon helt nøyaktig og har nok mest virkning for damplok? Med en ekstern sensor så starter den lille lydsnutten av et dampslag hver gang sensoren gir beskjed om det - selv om filen ellers ikke skulle være ferdigspillt. Derfor kan man vurdere om 2 dampslag pr. omdreiing er nok (compound)? Små lok som kjøres fort lyder ellers ikke pent. Det blir lett bare et stort "sus" fra loket istedet for dampslag, selv ved beskjeden hastighet.
 
- Var for mange år siden på en messe (men husker ikke hvor i farten) og kjørte en LGB-Mogul  og en Forney med vinkelsynkron lyd. - Med stor høyttaler blir det masse herlig lyd!
 
TRAN-dekodere har jeg aldri vært borti så jeg vet ikke hvilke muligheter du har?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 12:41
Neida, du var ikke upresis. Er vel bare jeg som tok for gitt at det allerede var montert en form for tilbakemelding, siden damplyden endrer seg etter hastigheten og lydstyrken etter belastning. Men det er sikkert flere måter dette kan styres på , kanskje hvilket speedstep jeg kjører på?

Jeg fikk originalfakturaen i posten i dag forresten, det står at det er montert SL74 lyddekoder. Mulig det er denne fra CT-Elektronik: http://www.tran.at/Dokumentation/Sl74en.pdf

I så fall stemmer ikke CV-ene med det du oppgir, så jeg må uansett sjekke litt mer. Men takk for tipsene så langt!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 12:10
Var kanskje litt upresis?
 
Det er liten vits i "å rote med CVene" før etter en eller annen form for tilbakemelding er montert på dekoderen.
Dersom du er fornøyd med "bare" turtallsavhengig og ikke vinkelsynkron lyd, så tror jeg at jeg ville montert en optisk detektor på svinghjulet i tenderen. Da blir det minimum med kabling?
Du setter CV 52 til 255 (som sier til dekoderen at du bruker ekstern turtallsensor) og setter CV 53 til det antall motoromdreininger som skal til for 1/4 hjulomdreining (på LS 2 som jeg kjenner best).
Har ikke funnet det samme parametersett på andre lyddekodere (som Uhlenbrock) så det betinger at dette er mulig for den dekoderen du har.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 07:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

De fleste dekodere har muligheten til å endre en parameter som styrer et delingsforhold slik at et visst antall pulser gir et dampslag. Lyden blir da vinkelsynkron, men det er ikke sikkert at den kommer på "rett sted"?


Det er nettopp noe sånt som dette jeg håper er mulig med denne dekoderen. At lyden ikke kommer på "rett sted" er ikke så nøye nå i første omgang, det er mer irriterende at lyden ikke er i takt med hjulomdreiningene, spesielt ved krypkjøring. Hvis det er mulig å få justert noen CV-er slik at takten stemmer er jeg fornøyd med det.

Har ikke begynt å rote noe med CV-verdiene ennå, vil vente til jeg vet sikkert hva slags dekoder som er montert.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 11:12
Det er ikke mulig å få helt vinkelsynkron lyd for noe damplok uten bruk av ekstern giver. Man kan bruke et utall av foskjellige metoder for å få dette til. Selv har jeg en forkjerlighet for hallelement da slike er lett plasserbare, men både optiske givere og reed-switcher kan benyttes.
Enklest er å montere små neodym-mangneter i tannhlulet på drivaksel eller en annen aksel som har denne mulighet. Hallelementet kan da gjemmes under fyrkasse eller mellom rammevanger der det måtte være plass. Man kan også montere dette inne i sylinderpartiet, spesielt på større lok.
Et attet alternativ er å benytte optisk sensor og male et merke på svinghjulet til motoren (eller et annet passende tannhjul) . Da må man kjenne utvekslingsforholdet. De fleste dekodere har muligheten til å endre en parameter som styrer et delingsforhold slik at et visst antall pulser gir et dampslag. Lyden blir da vinkelsynkron, men det er ikke sikkert at den kommer på "rett sted"?
På Brimalm Type 24 og 31, tror jeg at jeg først vil prøve å motere dette under fyrkassen.
 
En slik giver er lett å forberede fra fabrikk til liten ekstra kostnad (noen tiere). Jeg har før Type 31 ble levert fra NMJ (og Brimalm) forsøkt å få disse til å forberede damplokene sine for vinkelsynkron lyd. Dette vil etter min mening, være like så naturlig som å montere NEM 652-plugg i loket for digitalisering. Jeg har ikke lykkes i dette - til nå.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2009 at 08:46
Fortsatt ingen 31b på meg, men jeg snublet over en annen liten Brimalm-godbit i helga som jeg ikke kunne la gå fra megBig smile:





Tillater meg å poste i denne tråden, siden 24b allerede har vært nevnt tidligere. Denne har DCC og lyddekoder som Brimalm selv har valgt ut og installert, kunne nesten ikke tro det da jeg så annonsen!

Som dere ser på bildene er den fremre løpeakselen byttet ut med en med større flenser, dette gjorde den forrige eieren for å komme gjennom de krappe kurvene på anlegget sitt. Likevel kniper den litt ved kjøring fremover i kurvene (350mm radius), men da vi prøvekjørte den baklengs funket det uten problemer. Uansett har jeg fått med den originale løpeakselen og skal bytte tilbake, de pizzahjulene hører ikke helt hjemme på en ellers nydelig modell.

Lyden er ikke helt synkronisert (det skal vel være 4 "puff" for hver hjulomdreining?), så jeg håper det kan justeres..? I tillegg til damplyd har den fløyte, kullskuffing og noe annonsering på tysk, og det får meg til å  lure på om lyden kanskje ikke er riktig for denne typen. Hvordan går man frem for å bytte lydfiler, og er det mulig på alle dekodere? Husker ikke i farta hvilken dekoder som er montert, men det står på kvitteringen. Selgeren fant den igjen etter at jeg hadde reist, og skal sende den i posten til meg.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 18:20
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Hva er det for lyddekoder du har brukt og hvilket lyd?
 
ESU Loksound - foreløbig sitter det en liten høyttaler i, den skal byttes til en større og så skal det skiftes lydfil. Jeg har fått gjort dette på HobbyTrain i Drammen - i hurten og sturten før vår åpne dag den 12., bare for å få prøvekjørt og "vist den frem". Ettersom jeg forstår skal det være plass til en bra størrelse høyttaler oppunder kullasten. Butikken besitter mye lyd til ESU-dekoderne, så jeg regner med å få hjelp til å programmere inn en fin melodi der. Detaljer på dette følger...
 
Jeg har fått satt i lyddekoder i 3 dampere, NMJ/Brimalm alle tre, så jeg har foretrukket å få noen som kan til å gjøre det. Jeg har liksom litt vegring mot å frese og drille på egenhånd på disse...
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2009 at 11:24
Originally posted by DagfinRognstad DagfinRognstad wrote:

 
Type 31 har fått lyddekoder og fikk seg noen prøvekjøringsrunder på DMJKs anlegg forrige helg, den går fint og blir en skikkelig flott maskin å ha med på kjørekveldene.
 
Hva er det for lyddekoder du har brukt og hvilket lyd?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 20:48
Så vidt meg bekjent er det Skd 220c til 5495,-
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 17:57
hva er den rimeligste superline modellen som finnest?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2009 at 17:51
De jeg fikk er for 2 mm. aksel men jeg tror Brimalm lager også for 1,5 mm. aksel og andre diametre også? - Jeg oppga de lok akselene skulle passe til da jeg i første rekke hadde Brimalm-lok i tankene.
Den siste Type 31b som kom fra Brimalm, hadde denne kardanakselen og det gikk meget bra!
 
2 mm. passer på BM67 og 1,5 mm. på BM 86/91.
De er mer enn lange nok, så de må tilpasses indiviuelt.
 
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 23:24
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå ser det ut som om Brimalm har fått tilbake på lager de nye drivakslene/kardanene som de nylig har utviklet.
- Fikk akkurat 10 stk. i posten.



Hvilke akslingsdiametre er kardanene til designet for? Hva er maks/minimum lengde på dem? Og hva er prisen pr. sett?

Har vurdert å benytte slike til mine selvbyggerprosjekt, designet ser rett og slett genialt ut.
er det disse : http://www.brimalm.com/index.php?option=com_content&view=article&id=114&Itemid=149&lang=sv ?.....har en BM 67 sim sikkert har godt av noe sånt ........vet du om de passer,Kjell ?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 22:04
Siste nytt: Snakket med Stellan Brimalm om type 24, han anbefakte justering av trykket på strømopptakene på tenderen, dette hjalp betydelig. Løpeakselen er også justert litt så den ikke beveger seg så mye opp-ned på sidene - dette hjalp også. Litt mer finjustering nå, så spørs det om ikke dette blir riktig bra. Skal samtidig montere vekter og så får jeg vel bestille ny kardangaksel, den skurrer og bråker litt med den gamle.
 
Type 31 har fått lyddekoder og fikk seg noen prøvekjøringsrunder på DMJKs anlegg forrige helg, den går fint og blir en skikkelig flott maskin å ha med på kjørekveldene. Foto: B.R. Larsen:
 
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 19:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå ser det ut som om Brimalm har fått tilbake på lager de nye drivakslene/kardanene som de nylig har utviklet.
- Fikk akkurat 10 stk. i posten.



Hvilke akslingsdiametre er kardanene til designet for? Hva er maks/minimum lengde på dem? Og hva er prisen pr. sett?

Har vurdert å benytte slike til mine selvbyggerprosjekt, designet ser rett og slett genialt ut.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2009 at 16:33
Nå ser det ut som om Brimalm har fått tilbake på lager de nye drivakslene/kardanene som de nylig har utviklet.
- Fikk akkurat 10 stk. i posten.
Jeg vil anbefale å bytte ut de gamle med den nye modifiserte. Lokene går absolutt mye jamnere og mer stille da. Dette kan også være et tips for noen av NMJ´s modeller som BM86/91 og BM67. - Kanskje dette også er noe for Agder BM69 også?
Samme drivaksel passer også for Type 24.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2009 at 08:37
håper de lager 24b i gjenn....... har veldig lyst på en. men når vet jeg ikke.....
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 23:34
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Jeg har mine 2 31b fra Brimalm, og er overbevist om at Brimalm er seriøs og ikke sender ut noe som ikke virker tilfredsstillende. Vi var 3 stk som hentet hvert vårt eks i Sverige nå i høst. Ett av de er bygget om til en type 31a. Våre ble også sett over og justert før han sendte dem. Dette ble jeg fortalt før vi kjøpte.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
kan melde om det samme,både på 31b og 24 maskinen jeg hentet i sverige.....fikk de etter "mine" spesifikasjoner og gir tommelen opp for Brimalm...Håper de lager mere Norske lok....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 23:12
Hei,
 
Jeg har mine 2 31b fra Brimalm, og er overbevist om at Brimalm er seriøs og ikke sender ut noe som ikke virker tilfredsstillende. Vi var 3 stk som hentet hvert vårt eks i Sverige nå i høst. Ett av de er bygget om til en type 31a. Våre ble også sett over og justert før han sendte dem. Dette ble jeg fortalt før vi kjøpte.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 17:50

Messinglok er håndarbeid!

Det er gode og dårlige montører som setter slike sammen. Derfor kan også kvaliteten være litt variabel, selv med kvalitetskontroller underveis i byggingen. - Selv ønsker jeg å kjøpe - enten gjenværende demolok (som jeg antar velges ut blandt de "bedre" individer) - eller kjøpe tidlig mens det ennå er en del individer å velge blandt. Dette er generelt for messingmodeller og ikke avhengig av om det er Brimalm eller NMJ.
Jeg fikk velge blandt 10 lok når jeg hentet 2 Type 24 hos Brimalm. Det var faktisk nødvendig for meg å besiktige så mange for å finne 2 som jeg var helt fornøyd med. (Det store problemet da var å få lokene til å "krype" gjennom en vekselgate som Brimalm hadde som teststrekning).
 
Derfor er jeg ikke forundret over at "alt ikke er som det bør være" på de siste eksemplarer!
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 17:47
En lliten oppdatering her også - har fått satt lyddekoder i type 24, men det har så elendige gangegenskaper at jeg må bygge om løpeakselen før jeg kan begynne å bruke det, det sporer av på flat, rett strekning! Da dette loket ble introdusert, lagde jeg og en kamerat en artikkel i MJ-bladet, og da fungerte loket helt ok, ikke vet jeg hva som er anderledes på mitt eksemplar. Uansett, jeg har fått oppskriften på ombyggingen, så jeg får bare gyve løs. Type 31, også Brimalm, er under ombygging - jeg har fått vite at dioden til baklampen har feil polaritet, ellers skulle det være bortimot plug-and-play. Mulig det må freses litt for å få plass til høyttaleren. Ellers kan jeg invitere alle som måtte være i nærheten til Drammen MJ Klubb"s åpne dag på Spinderiet i Solbergelva på lørdag (10-16), Nr.291 og 463 samt noen andre fine dampere og masse annet vil være i drift.  To be continued... 
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2009 at 17:26
Tid for en liten oppdatering igjen...

Har ventet med lengsel og smerte på loket, fikk beskjed om at det ville bli sendt ut i begynnelsen av august. August kom og gikk men intet lok, sendte de en mail i slutten av august som jeg ikke har fått svar på.

I dag rant tålmodigheten min ut, så jeg ringte de og fikk snakke med Christer. Jeg hadde vært litt bekymret for at de hadde glemt bestillingen min og sendt loket "mitt" til noen andre, siden alle lokene nå er utsolgt, men de hadde igjen ett eksemplar som da tydeligvis er tiltenkt meg. Imidlertid var dessverre ikke monteringsarbeidet av ønsket kvalitet fikk jeg beskjed om, så det var endel mer arbeid med loket enn jeg først hadde blitt forespeilet. Han sa ikke konkret hva det var, men det var snakk om endel loddearbeid som måtte gjøres før loket kunne sendes ut.

Han sa at loket burde bli ferdigstilt og sendt ut i løpet av september, så jeg venter fortsatt i spenning, men begynner å bli litt usikker på om det er en "mandagsutgave" jeg får tilsendt...Confused Er det vanlig at disse lokene krever så mye etterarbeid før de kan sendes til kunden? Eller skal jeg tolke det som et tegn på god kvalitetssikring og noe som alle lokene gjennomgår?

Dere som allerede har mottatt lokene deres, vet dere om disse også har vært gjennom det samme og evt hva som ble fikset på?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2009 at 18:40
Den pluggen som sitter i mine Type 31b fra Brimalm er en Digitrax-plugg og ikke en plugg av NEM-standard.
Enkleste løsning er derfor å montere en Digitrax-dekoder av serie DH**. Da er det bare "P&P" (forhåpentligvis- om det ikke er feil på loket).
 
Mht. lyddekodere er det vel bare ESU som er å anbefale?
Har ikke prøvd de nye fra Zimo men Uhlenbrock (som sitter i Heljan´s SJ Litt.F / DSB Litt.E) er ikke noe tess - etter min mening.
 
Jeg liker ikke å montere lyddekodere i damplok uten at jeg samtidig kan bygge inn vinkelsynkron lyd. Dette er enklere på NMJ´s modell enn på Brimalm pga. gearboksen er så stor at det ikke blir plass ved bakerste drivaksel (under fyrkassen).
På NMJ´s utgave kan et SMD-hallelement "gjemmes" under fyrkassen og små neodym-magneter limes på bakerste drivaksel da denne modellen har bedre plass her. Denne løsning er knapt synlig.
 
Type 24 har jeg nærmest gitt opp da den kun har strømopptak på tender. Den er utrolig "kresen" på sporkvalitet.
Denne har ikke Digitrax-plugg.
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2009 at 14:50
Etter halvannet år i hhv eske og vitrine er det på tide å sette disse maskinene i drift. 31"n har gått pent og pyntelig på test-bukken i dag og er klar for inngrep.
Så da lurer jeg på, hvilken lyd-dekoder kan man sette i type 24 og 31 fra Brimalm? 31 har jo ferdig plugg, 24 har det ikke - og hvordan er det med plass? Noen som har bygget om og kan tipse meg litt før jeg gyver løs og skrur?
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2009 at 16:43
Fikk mail fra Christer i dag. De hadde igjen et par av versjon 4 (#448), så da bestilte jeg en av de.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 14:34
Joda, Brimalm har ferie nå!
Hadde kontakt med Christer på mail for noen dager siden ettersom jeg hadde bestillt noen nye drivakslinger som måtte purres opp.
Han leser sporadisk mail.
 
Ellers greit at det ordnet seg for deg jobbmessig!
 
Jeg tror at det kun er 2 av utgavene som ikke er sluttsolgt nå - og det er ikke mange eksemplarer tilbake. Det var status i mai.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2009 at 12:50
Hei Kjell, takk for tilbakemeldingen og tipsene!Smile

Fint at du plukket fram igjen denne tråden, hadde nesten glemt den. Nå har det heldigvis ordnet seg for meg jobbmessig, men jeg fikk ikke tak i Brimalm da jeg ringte de istad for å høre om de fortsatt hadde noen lok igjen. Mulig det er ferieavvikling der nå.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2009 at 18:44
Kanskje på tide å dele litt erfaringer?
 
Kjøpte nylig nok et lok fra Brimalm av Type 31b. Dette var det siste han hadde i denne utgave og jeg fikk derfor et demolok.
Som regel bruker slike "demolok" å være "særlig utvalgt" mht. strømopptak, kjøreegenskaper og øvrige detaljer, så slike lok kjøper jeg gjerne.
Ved innjustering av dekoder begymte jeg å stusse over at loket trengte relativt høy verdi på startspenning og at det syntes å gå ujamt. Dette loket hadde også den nye, modifiserte drivakslingen som Brimalm har kommet med. Dette løsning er langt å foretrekke ut fra de gamle drivknutene/akslene som har levert opp til i dag, da de nye akslene har bedre presisjon (og derved mindre kast/ubalanse). Dette fikk jeg ikke til å stemme!
Loket (tenderen) ble åpnet og årsaken funnet ganske raskt:
I Non-Drive-End (NDE) på motoren var det montert noe som kunne minne om et loddeøre? Dette lå an mot enden av motorakselen som var kuttet med avbiter og derved hadde noen grader. En forsiktig bøying av "loddeøret" slik at det gikk klar av akselen, løste problemet med ujamn gange og høy startspenning.
Kanskje det er flere lok med tilsvarende problem?
 
Jeg har også oppdaget at ikke alle lysdioder er korrekt montert på disse lokene. Jeg har lok som har hatt polaritetsfeil (dioden snudd feil vei) og "jordslutning" til gods. Som regel kan det siste utbedres med litt klar neglelakk på endene av dioden inne i lykta. Man må da pirke løs glasset og skyve ut dioden etter ledningene fra baksiden for å komme til.
 
Ellers kan det lønne seg å sjekke skruen som kobler loket mot draget til tenderen. Er loket sendt i posten (eller ikke håndtert forsiktig i esken), kan denne skruen ha blitt slått skjev.
 
Når det gjelder det ekstra lukkede kullkasse for høyfjellstender, så bør man være klar over at denne ikke passer like bra på alle tenderutgaver.
De utgaver som har utvendige spant/avstivinger på kullkassen passer dårlig.  Årsaken til dette er at disse spantene går gjennom respektive huller i topplaten på tenderen og dekkes ikke til av høyfjellstender-kullkassen. Det blir således åpne hull der.
 
Håper dette kan være til nytte for noen?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 20:17
Hei Tom, og gratulerer med kjøpet!Smile

Nr 147 med høyfjellstender, hvilken versjon er det? Mener du versjon 3 (#447) med det ekstra ombyggingssettet for tenderen?

Jeg hadde også en fin dialog med Christer når det gjaldt bestillingen min, og fikk absolutt inntrykk av at de var seriøse og serviceinnstilte. Jeg var nok bare litt uheldig forrige gang jeg prøvde å kontakte de, men det er en god stund siden nå (mens de fortsatt hadde 24b på lager).

Jeg har fortsatt veldig lyst på det loket, men å dra frem kredittkortet og bruke 6000 i min nåværende situasjon syns jeg grenser til uforsvarlighet (men dæven så gøy det hadde vært..!Wink). Har gått med en litt vond følelse i magen ang huslånet mitt etter at jeg mista jobben, men i dag fikk jeg min første "lønnsslipp" fra NAV, så da kan jeg puste rolig et par uker til.

Jeg skal uansett ha 31b i bakhodet, og Christer sa jeg bare får ta kontakt senere i tilfelle de har igjen noen av de.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2009 at 14:15
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg har veldig lyst på en 31b, men har litt dårlig erfaring med Brimalm siden de ikke svarer på mailene jeg har sendt de. Er derfor interessert i tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt Brimalm 31b og hvilke erfaringer de har, både av produsenten og av modellen.

Takker for svar!Smile

Svein

 
Hei Svein!
 
Jeg har bare gode erfaringer med Brimalm. Har hatt en dialog nå nettopp, for vi er 4 kompiser som skal hvert vårt eksemplar av nr. 147 med høyfjellstender. Har bare fått raske tilbakemeldinger. Brimalm er seriøs, fikk beskjed at han skulle sjekke alle modellene først, før han leverer dem. Blir snart en Harrytur på oss LOL
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2009 at 11:20
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Vet akkurat hvordan det er: har gått ledig siden februar, etter at "min tidligere arbeidsgiver" måtte skjære ned over 30% i bemanningen.
 
Kjipt, men sånn er det for tiden. Heldigvis har ingen som driver med MJ fritidsproblemerBig%20smile
 
 
Jeg vet om en jobb som kunne være av interesse, hvor finanskrisen er et "ikketema" og det stadig søkes etter folk Smile
 
Gjett hva!
 
 
 
Tja det har vel noe med tog å gjøreWink
 
Jeg har allerede søkt jobb i Jernbaneverket. Med den finansieringspakken som de har fått/er i ferd med å få, samt en pågående omorganisering og modernisering av organisasjonen, tror jeg det er veldig interesange muligheter der.
 
J-I-Hansen er vel mer på driftssidenSmile
 
UPS: dette ble en avsporing fra trådtoppen, men det får finanskrisen ta skylden forAngry
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.