MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ 26c og Brimalm 31b
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ 26c og Brimalm 31b

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ 26c og Brimalm 31b
    Posted: 05 desember 2009 at 23:31
Jeg skal hente min 26 til mandag med nr. 433 med lyddekoder
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2009 at 23:07
Et nydelig lok" . Gratulerer! Jeg skal hente mitt, nr. 411 så snart jeg kan! Hun ligger og venter på meg, iflg Knut Moe Wink Skal være min julepresang i år. Til far, fra far!
 
MJ-hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2009 at 17:42
Dersom man løsner skruen som holder koblingen mellom lok og tender, så vil man se at det er 2 hull i denne koblingen. Der er valgfritt hvilket hull man vil bruke avhengig av kurveradius loket skal kjøre. Står dessverre ikke noe i bruksanvisningen om dette.
- Ellers er dette et meget pent lok! :-)
 
Utrolig at man har greid å få motoren usynlig plassert i kjelen med den relativt store avstand det er mellom ramme og kjele!
 
En liten "skjønnhetsfeil" til slutt.
Når modellen skal digitaliseres går den feil vei. Dvs. loket går bakover når det skulle ha gått forover. Feilen er dessuten "gjennomført" da frontlykt er koblet til gul dekoderledning som er lys bakover. Man kan selvfølgelig endre dette - men enklest er å legge til 1 til verdien i CV29.


Edited by Kjell H. - 05 desember 2009 at 18:37
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2009 at 12:43
Godt spørsmål. Det aner jeg faktisk ikke, jeg tok den bare rett ut av esken for fotografering. Når jeg ser nærmere etter, virker det som bildene på NMJ sine sider viser den samme avstanden på alle versjonene. Tegningen på selve esken viser også denne avstanden, men mulig den kan justeres og kortes inn.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2009 at 11:28
Skal det være så stor avstand mellom maskin og tender?
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2009 at 09:01
Da var omsider den siste damen på plass. Heldigvis hadde jeg forhåndsbestilt, de ble visst utsolgt rimelig kjapt siden det bare er 25stk av denne versjonen. Ei nydelig maskin!Big smile:











Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2009 at 11:26
Takk for klar og tydelig beskrivelse Asgeir!Thumbs Up

Jeg er rimelig grønn i lodding, det var derfor jeg tenkte kanskje jeg kunne bruke lim for å slippe å ødelegge modellen enda mer (Araldit og armering som Dagfinn foreslo), men den fremgangsmåten du nevner høres ut til å være overkommelig selv for meg.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2009 at 00:11
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Det kan nesten se ut som loddingen ikke har holdt, for stolpen i seg selv er rett og fin uten skader. Lurer på om det finnes noe lim el.l. jeg kan bruke for å feste den igjen, noen som vet?
 
Lynlim er vel omtrent det verste å bruke på dette! Skal du bruke lim: bruk 2 komponent epoxi f.eks Aralditt.
 
Jeg anbefaler: 
Skrap av malingen på rekkverket, pensle på loddevann på enden og varm opp med en loddebolt med litt tinn på spissen. Nå skal tinnet på rekkverket legge seg som en tynn hinne/kappe rundt enden = den er fortinnet.
Pensle på loddevann på hullet i fotbrettet som rekkverket skal sitte i og sett det på plass. Varm opp med loddebolten, mens du holder rekkverket i posisjon og trykker den lett på plass med en treflis etc. Voila den sitter som støpt!
 
Vask bort rester av loddevann med en brukt tannbørste og varmt vann. Rekkverket males sort med en passende oljemaling (f.eks Humbrol), og det er ingen som ser repperasjonen.


Edited by Asgeir - 20 oktober 2009 at 00:13
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2009 at 21:20
Originally posted by Stian Stian wrote:

superlim eller lignende. men ta på veldig lite da.
Med en så liten limyta brukar jag ha problem att få lim att fästa. Lödning är nog nödvändigt för att få den att sitta kvar.

Edited by Jan Frelin - 19 oktober 2009 at 21:21
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2009 at 17:02
Send loket tilbake til Brimalm.
Kona til Stellan er en "mesterlodder"!!!!
Vi så henne i aksjon på en messe i Oslo da Type 24 var ny. Det var en så fantastisk "stuntlodding" at vi ennå snakker om det, her nede i Kristiansand!
Redskapen var grov - men resultatet ble utmerket. Det hele gikk så fort at malingen ikke fikk tid til å flasse!
Lynlim (cyanoacrylat) blir aldri like sterkt på en slik utsatt del.
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 21:57
... og så glemte jeg å gratulere med nyanskaffelsen, en flott maskin!!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 21:56
De er vriene, de der - en metode som krever litt arbeid er å bore et lite hull opp i stangen og et tilsvarende i platen den skal stå på, legge på en dråpe epoxy (Araldit el.lign.) og sette i hulllet en liten trådbit, slik at den går fra oppi stangen og ned i platen. Når limet herder har du en "armering", da sitter det mye bedre.
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 21:14
superlim eller lignende. men ta på veldig lite da.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2009 at 20:31
For å gå tilbake til det opprinnelige temaet i denne tråden; Nå er endelig 31b i hus!Smile:



Det ble #447, og ikke #448 som jeg opprinnelig hadde bestilt, men det bryr jeg meg ikke om. Loket er nydelig okke som!

Dessverre har det skjedd et uhell enten under pakking eller utpakking. Den ene stolpen i front hadde løsnet og lå løs inni plasten da jeg pakket ut loket:



Det kan nesten se ut som loddingen ikke har holdt, for stolpen i seg selv er rett og fin uten skader. Lurer på om det finnes noe lim el.l. jeg kan bruke for å feste den igjen, noen som vet?

Svein




H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2009 at 09:36
Takk for svar, Ragnar!
I og med NMJ har laget Type 49a i leveranseutførelse og med veiver på booster, er det vel noen som har syslet med tanken på lyd i dette loket? Derfor er det greit å vite.
Jeg antok at exhaustdampen etter booster hadde så lite trykk at den ikke var anvendbar for ejektor, dessuten var den som du sier , kun i bruk ved lav hastighet og høy last? - Derfor antok jeg event. forvarmer da det ellers må være komplisert å regulere exhaustdampinjektor ved så varierende mengder over tid?
 
Tilbake til loksound.
Mulighetene i dagens utgave er 3 forskjellige lydbilder for et damplok. Et ved lav last/tomgang, et ved normalt pådrag og et ved høy last/aksellerasjon. Det er også mulig å legge inn opp til 4 lydbilder for hvert dampslag i de 3 bildene. Således kan man få frem et litt dårlig justert maskineri.
I tillegg til disse 3 lydbildene, så er det 4 lydsnutter for overgangene fra "normalt" pådrag til de andre bildene.
- I alt blir dette ganske mange lydfiler å holde styr på (i alt rundt 20 filer). I tillegg kommer så start og bakgrunnstøy.
Ikke alle produsenter tar seg den umake å tilpasse så mange lyder - noen har faktisk kun 1 damplyd. Jeg nevner dette for å anskueliggjøre de muligheter som finnes - men ikke alltid blir utnyttet. Valg av hvilket lydbilde som skal spilles av, gjør dekoderen ut fra 3 parameter - last (strømforbruk), målt hastighet og ønsket hastighet. Det er således fullt mulig å benytte alle funsjonaliteter i lydbildet uten bruk av ekstern tilbakemeldingssensor, basert på den turtallstilbakemelding som dekoderen får fra motorens EMF. (Dette skulle kanskje også vise hvor "håpløst" Märklins SoftDriveSinus-motorkonsept er - uten ekstern tilbakemelding i damplok?) Ekstern sensor er kun for å synkronisere lyd med gangtøy men når den er innkoblet, så overtar den oppgaven fra EMF-tilbakemeldingen på motoren da den er mer nøyaktig.
En anne ting som påvirker lydbildet på slike dekodere, er hvordan CVene for aksellerasjon og retardasjon er stillt. Så lenge et lok er under innflytelse av disse 2 parameter, så spilles lydbildet for aksellerasjon/høy belastning hhv. retardasjon/"idle" av. Derfor kan det for damp- og diesellok være greit å sette disse tider så lange som praktisk mulig, for å få frem variasjoner i lydbilde som er mest mulig forbildetro.


Edited by Kjell H. - 09 oktober 2009 at 09:43
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 22:52
Potetkjelen har vel CV100-grader for kokende vann? Smile
 
Men boosteren - tror den hadde utrolig lange eksosdamprør frem til cylinderblokka eller en forbindelse til en evt. samlerør for exhaustdampinjektor av Davies & Metcalfe class H. Men lyden - den vil jo ligge som en jevn dur oppå den ordinære lavtrykkens 4 bass-slag i skorstenen. Den var jo gearet slik at selve maskinen gikk utrolig fort - det var vel utvekslingen som ga den såpass moment at dette skulle bære seg i teorien. Såvidt jeg har forstått så ble boosteren demontert etter prøvekjøringene - den var aldrig i ordinær drift. 
 
Om damplokets lyd: hastighet og hjuldiameter gir jo turtallet og dermed taktingen på lyden ved skorstenens topp.
5 omdreininger i sekundet var ikke helt uvanlig "max-turtall" for den konstruerte topphastighet. 30a er opprinnelig konstruert for 100 km/t. Det turtall som høres ved 90 km/t bortover sletta med kort skrue minner nesten om en større motor med dårlig eksosanlegg - det snattrer med ganske hurtig takting. Og når sletta er slutt og toget går inn i en 10 -11 promille så legger vi skruen en tre fire hakk frem og mater etter med regulatoren så vi "stormer" bakken uten å miste fart - det skulle dere ha hørt.
 
Denne lydgjengivelsen synes jeg ikke lyddekoderen gjengir så godt. Jeg har en Roco Br 18, (s3/6) med lyd og det låter såvidt akseptabelt ved kjøring i synlig motbakke og ikke så veldig høy hastighet - men ellers tommelen ned.
Det hjelper på intrykket å skru av lyden fra kjørekontrolleren i utforbakke og så legge den inn igjen når togets siste vogn akkurat kommer ut på flata.
Men så kresen er det kanskje bare jeg som kjører slikt i skala 12 tommer til foten som er?
 
Mvh Ragnar
 
 


Edited by RaA - 09 oktober 2009 at 00:11
Back to Top
DagfinRognstad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 130
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote DagfinRognstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 17:58
Big smileLOLLOL nå MÅ dere gi dere!!! Ellers må jeg be om en redegjørelse for hvilket CV-nummer potetkjelen til husholdersken til stasjonsmester"n på Gystad ligger på!
 
Forøvrig, takk for masse god informasjon!!
Dagfinn Rognstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 17:48

Da har jeg gjort alt riktig fra begynnelsen som bruker 4 dampslag på de lok jeg har vinkelsynkron lyd i.  :-)

Lure et øyeblikk på om det var noe grunnleggende dampteknologi jeg ikke hadde fått med meg - i og med en av forfatterene av referanseverket "Damplokomotiver i Norge" engasjerte seg?
 
Vi kunne jo for artighets skyld diskutert lyden i en Type 49a med booster - i og med denne finnes i modell, når vi først er inne på tema. - Etter det jeg vet, fikk boosteren høytrykksdamp men exhausten vet jeg ikke hvor det ble av? - Kanskje restvarmen ble utnyttet i en forvarmer?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 15:30
Konklusjonen på dette må være at for norske damplok er det 2 eller 4 damputblåsninger gjennom skorsteinen som er aktuelt. I så fall vil en pulsgiver med 4 per omdreining være tilstrekkelig for dagens dekodere for å håndtere både 2-sylindret compund (som gir 2 "poff") (sjelden) og resten av typene (nesten alle).
Svein S
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 15:02
49-lokene har en sleide for hver cylinder men den er jo compound så vi hører bare lavtrykken uansett. Men den har ruggeaksler for sleidene så de bevegelsene er synkrone.
 
Det finnes firecylindrede høytrykkere med invendige cylindre ( og sleider)  på første drivaksel og utvendige drivverk tilkoblet andre drivaksel. ( husker jeg rett så er det Castle eller King class som er satt opp slik) Allikevel har de sk. rocker arms for å få overført bevegelse til sleidene så det er kun to bueslag der også. Eksoskanalene/rørene møtes innunder der før de går opp i blåstrøret så her høres nok bare fire slag pr tørn selv om det er fysisk mulig at loket er regulert slik at det kommer to avdekninger i eksosporter. Men om det kan høres? Ikke godt å si når det er blastpipedyse og røykskap m. skorstens-venturi i mellom som egentlig lager i stand lyden.
 
Noen trecylindrede ( Br 58?) har eget bueslag for den invendige cylinderne men der er det et eller annet merkelig opplegg for å få tak i exenterbevegelsen. De må nødvendgvis få 6 slag i blåstrøret pr omdreining.
 
Mvh Ragnar


Edited by RaA - 08 oktober 2009 at 15:08
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 13:59
Originally posted by RaA RaA wrote:

 
Jeg ser nevnt 8 arbeidsslag i blåstrøret? Slik er det ikke mange firecylindrede konstruksjoner som er laget. Stenger og veivaksel skal jo utbalanseres også. Det blir enklest når en maskinside med utvendig og innvendig går 180 grader etter hverandre. Da bruker man enten fellessleide eller ruggeaksel for å overføre bevegelsen for invendig cylinders sleide.
 
Mvh Ragnar


Takk for oppklaringen. Jeg hadde mistanke (håp) om at det var noe slikt, men du skrev at fellessleide ikke gjaldt for type 49 ("gubbene"), synes jeg at jeg måtte ha muligheten åpen for en slik teoretisk løsning. Fire veiver plassert 90 grader i forhold til hverandre virker jo å være det nærmeste man rent praktisk kan komme fullstendig utbalansering.
Svein S
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2009 at 13:51
"(på et tosylindret compoundlok) vil man kunne få 4 støt under igangsetting (når man slipper høytrykksdamp til lavtrykksylinderen)"
 
Hvordan kan igangsettingsventilen gi noen forskjell i blåstrøret når det fortsatt bare er lavtrykkens sleides dekningsringer/flanke som "tømmer" brukt damp mot blåstrøret? Høytrykkcylinderen tømmer seg mot recieverrøret og det høres ikke uansett.  Igangsettingsventilene på de firecylindreder lokene har forøvrig så lite tversnitt at de knapt nok virker - enda reguleringsstempelt er tatt ut.
 
Jeg ser nevnt 8 arbeidsslag i blåstrøret? Slik er det ikke mange firecylindrede konstruksjoner som er laget. Stenger og veivaksel skal jo utbalanseres også. Det blir enklest når en maskinside med utvendig og innvendig går 180 grader etter hverandre. Da bruker man enten fellessleide eller ruggeaksel for å overføre bevegelsen for invendig cylinders sleide. Således er det bare et exenter og bueslag til hver maskinside og de to maskinsidene går såklart 90 grader på en annen - 4 slag i blåstrøret som ved et tocylindret lok. 
 
Mvh Ragnar
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2009 at 13:48
En mulighet som jeg har tenkt å forsøke en gang jeg får tid, er å doble antall dampstøt på en enkel måte - og som er realiserbar med dagens teknologi.
Det er å ha 2 hallelement 90 € forskjøvet til hverandre.
Har man 2 magneter som givere (på et tosylindret compoundlok) vil man kunne få 4 støt under igangsetting (når man slipper høytrykksdamp til lavtrykksylinderen) Det ene hallelementet er forsynt med spenning fra en funksjonsutgang og derved "innkoblingsbart" fra håndkontrolleren.
Det er ingenting i veien for at slike funksjoner kan bli automatiske og koblet til innstillbart kjøretrinn - om produsentene vil.
 
Ellers er det bare å bruke svinghjulet på motoren dersom man trenger flere pulser?
Da har man nesten samme teknologi som dagens common-rail-dieselmotorer.
der er det en sensor som sier når Syl#1 er på topp og en annen som teller pulser rundt omdreiningen. Deved vet man til en hver tid, nøyaktig hvor man er.
Dekodere som kan ta 2 slike givere, finnes ikke etter det jeg vet.


Edited by Kjell H. - 07 oktober 2009 at 13:54
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2009 at 10:30
Jeg snakket da heller ikke dagens dekoderteknologi, men om en mulig løsning for en framtidig teknologi, der kravet til hva akselen tilbakemeldte var av en slik art at den kunne brukes på alle type dampstøtfrekvens per omdreining. Det jeg mente var at det vil ikke være noe problem å klare seg med en giver som gav én puls per omdreining, for det er nok til å beregne omdreininger per sekund, dog en omdreining forsinket. Så vil det være en software oppgave å angi når det skal sendes dampstøtlyd til høyttaleren.

Med nåværende teknologi slik dere har beskrevet den, er jeg enig i at man må opp i antall pulser per omdreining for å ta høyde for alle varianter. Siden man både har 2, 3, 4, 6 og 8 takter for å ta høyde for både 2, 3 og 4-sylindrede lok, holder det ikke med 8 pulser, men må vel opp i 24 pulser. Da kan de med 8 takter ta ut hver tredje som triggerpuls, de med 6 takter ta ut hver fjerde osv. Dette er altså hvis man vil ha en aksel som er ens for alle loktyper, og det var det som var Kjetils utgangspunkt for denne diskusjonen.

Akademisk? Neppe, men teoretisk ja. Men så starter også all ny praksis med teori, ellers blir det bare tilfeldigheter.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2009 at 10:07
Om jeg har forstått deg rett, så ønsket du å ha 1 puls pr. hjulomdreiing og få flere dampslag (2/4/8 - alt etter type lok) som er trigget av denne pulsen. Det er dette jeg mener ikke går.
Man kan derimot ha flere pulser som telles opp før et dampslag løses ut i dekoder. Det gir mulighet for å plassere sensor et eller annet sted i drivlinjen.
Med bare 1 puls pr. hjulomdreining måtte man interpolere mellom 2 slike pulser for å få flere dampslag, forutsatt at loket fortsatte med samme hastighet som mellom de 2 siste pulser/ hjulomdreiinger.
Da må man interpolere i intervallet for å finne "rett tid" for mellomliggende dampslag.
Akademisk? --- Tja?
Det er dette som ikke er mulig på dagens dekodere.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2009 at 00:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Med fare for å spore av tråden....
Dessverre Svein, så må du ha en puls pr. dampslag - eller flere.
Det lar seg ikke gjøre å interpolere mellom 2 pulser pr. omdreining -...


Den innvendingen skjønner jeg ikke. HVa mener du med å interpolere mellom to pulser per omdreining?
Svein S
Back to Top
RaA View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RaA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 23:24
Heisann.
Et supplement: Alle de norske firecylindrede ( så nær som type 49) har felles sleide for en utvendig og en invendig cylinder. Så høyre siden utvendig og invendig løper 180 grader og dermed sammen. Så det blir bare 4 slag i blastrøret når 271 trekker selvom det i en firecylindret høytrykker er 8 arbeidskammere. Fellessleidens dekningsringer mot eksosporten er de eneste dekningsringene som bidrar til lyden i skorstenen.
Kanalsleidene (Hocwald m fl.) har dobble sett med dekningsringer, men de er timet mekanisk en gang for alle for å nettopp å doble innstrømningstversnittet og utstrømningstversnittet. 
 
Cylinderkraners vesing skal komme på arbeidslaget og kommer naturlig nok 180 grader foran eksosporten. Så ved en kald oppstart skal det komme to cylinderkranves før det første eksosportsmellet.
 
Når loket ruller derimot skal det være 0 slag i blastrøret men en slags plystring/klapring av luftsugeventilene.
Det er her mange damploklyddekoderinstallasjoner feiler etter mitt syn siden lokene trekker i utforbakke på modelbanen.
 
Så enda er det langt igjen til lyden i det virkelige damplok når en drar for fullt opp en 14 promille med lang skrue eller ligger i 70 bortover sletta med 30% fylling.
 
Mvh Ragnar
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 18:34
Med fare for å spore av tråden....
Dessverre Svein, så må du ha en puls pr. dampslag - eller flere.
Det lar seg ikke gjøre å interpolere mellom 2 pulser pr. omdreining - men det er heller ingen stor sak å få til 1 puls pr, dampslag når man ellers har 1 puls pr. omdreining. Det er kun snakk om optiske merker eller magneter.
Ellers interesant det du skriver om forbildene.
Jeg trodde at 4-sylindrede compounddamplok hadde kun 4 dampslag - unntatt i starten da man fører litt høytrykksdamp til lavtrykksylindrene. Det er vel så at disse må være i fase med høytrykksylinderene for at loket skal virke. Således vil de 2 sylinderpar være i fase og det blir 4 hørbare dampslag pr. omdreiing - også ved igangsetting.
 
Merkostnaden med å forberede ellers kostbare småsereiemodeller fra fabrikk med enkel mulighet for vinkelsynkron lyd er liten. Når jeg kjøper delene i smått, koster de rundt NOK 25. Montering er enkel og gir ikke særlig merarbeid når man allikevel har loket i biter og skal sette det sammen. det som ofte er utfordringen ved ettermontasje, er å få plassert magnet- eller optisk giver på en egnet plass, samt risiko for å skade loket ved montering. - Derfor hadde det vært fint med en P&P-løsning!
Folk som investerer i en finskalamodell har ofte høyere krav til realisme og er villige til å betale for "nogot attåt"?
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 17:15
Nå aner jeg ingen ting om den teknologien for dekoder/lydgiveren bruker, men sett utenfra med Petter-smart blikk så burde det holde med noe som gav én puls per omdreining. Ved å sample 2 slike får man frekvensen, dog litt forsinket men i praksis betyr det ingen ting siden rotasjonen normalt ikke endrer seg sååå fort. Kjenner man frekvensen og en i dekoderen innprogramert verdi som angir antall dampslag per omdreining ut fra hva slags damplok dette er, så vet man når disse simulerte dampslaglydene skal sendes til høyttaleren. Da har man laget en teknologi som ikke krever ulike type aksler for hva slags dampteknologi som modelleres/simuleres, mens den informasjon legges inn som soft informasjon.

Så litt damplokteknikk: Antall dampslag per omdreining avhenger av antall sylindre, veivenes innbyrdes plassering og om det er en høyttrykker eller compound.
I et vanlig tosylindret damplok uten compound sendes brukt damp til blastrøret som er det vi hører som "poff" opp gjennom skorsteinen. Siden en dampmaskin er dobbeltvirkende blir det to poff per sylinder per omdreining. På et to-slyndret lok er veivene vridd 90 grader i forhold til hverandre, slik at man på én omdreining får trekk- og skyvkraft jevnt fordelt (4 x 90 = 360).

På et firesylindret lok som ikke er compound (slik som NJKs 30a 271) vil det være 8 poff i løpet av én omdreining dersom innerveivene er vridd (et helt antall) 45 grader i forhold til ytterveivene. Nå er jeg usikker i farten på om det faktisk er slik, eller om de er sammenfallende slik at man får to utblåsninger samtidig. I så fall vil det lydmessig opptre som én poff, men da kraftigere. Typene 26a, 26b, 30a og 31a var firesylindrede høyttrykere ved NSB.

Et compoundlok benytter dampen to ganger før den slippes ut gjennom skorsteinen. Et fire sylindret compoundlok vil derfor ha like mange utblåsninger som et to sylindret lok uten compound. De fleste norske firesylindrede damplok var compoundlok, typene 26c, 30b, 30c, 31b, 49.

Det fantes to-sylindrede compoundlok også. De hadde dermed bare to utblåsninger per omdreining. Dette var ved NSB brukt på endel lok bygget i perioden ca 1892-1908. Mange av de ble senere ombygget til vanlige høyttrykkere (med med overheter, da denne viste seg mer økonomisk enn compound-systemet som også var innført for å spare kull.), så dette er egentlig sjeldne loktyper, som jeg knapt har sett i modell. NJKs H0-fortegnelser har imidlertid tegninger av noen slike, tegnet av Steinar Jeppestøl. Så kanskje Steinar har en modell av en to-sylindret compound?

Hvis vi går til utlandet så finnes det tre-sylindrede lok, som hvis høyttrykker da får 6 utblåsninger per omdreining.


Svein S
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2009 at 15:25
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ekstern sensor kommer i tillegg til dette for å angi turtall/posisjon helt nøyaktig og har nok mest virkning for damplok? Med en ekstern sensor så starter den lille lydsnutten av et dampslag hver gang sensoren gir beskjed om det - selv om filen ellers ikke skulle være ferdigspillt.
Så produsenter av damplok burde da egentlig bygge inn slike sensorer på forhånd. Er det noe som ville vært "salgbart" tror du? Om vi tenker oss f.eks 4 hallgivere på en aksel, hvor ledningene er strukket opp til printkortet. Da ville vel mye av jobben vært gjort for brukerne. Jeg vet heller ikke om det er nødvendig med 4 givere, men 4-sylindrede lok burde vel ha minst 4 punkter pr omdreining?
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.