MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo standard? Brannfakkel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo standard? Brannfakkel

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2009 at 15:58
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det høres da alt for enkelt ut, sikker på du har funnet alle problemene?


Nei, jeg har jo aldri bygget noen Fremo-modul. Og jeg har hørt rykter om at noen skal ha hatt problemer med å få tak i hunn-bananplugger, og prøvd å trikse til alternative løsninger.

Selvfølgelig blir det vanskeligere dersom man ønsker å modellere en bestemt stasjon på et bestemt tidspunkt, men da sikter man også på en av Fremo-gruppene, man bygger ikke en modul som skal kunne fungere på alle slags treff.

Det er også mulig å bruke andre ting enn biler til å sette perioden, men biler er spesielt attraktive til formålet fordi de endrer seg raskere enn det meste annet i landskapet.

Jeg mener, en vakker stenhvelvsbru vil jo passe like godt inn i alle aktuelle epoker, selv om det kan være et artig triks om brua ser nyere ut når anlegget skal illudere å være klassisk. Et artig triks som de faste oppdager, mens de som bare er innom det ene treffet ikke vil se noe spesielt.
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2009 at 17:32
Jeg har blitt anbefalt, og kunne faktisk tenke meg å delta på et fremotreff.
Men etter å ha lest innleggene i denne tråden har jeg blitt betenkt.
 
Litt om mine tanker om dette etter å ha lest normen på fremosidene:
Normen tillater NEM-hjul med flensehøyde maks 1 mm., men anbefaler RP25 hjul. Altså er NEM hjul "lovlige". I en annen tråd sies det at det er arrangøren som avgjør hva som skal brukes i sitt arangement i forhold til RP25/NEM. I følge det jeg leser i normen, kan arangøren kun avgjøre hvorvidt trådkobling og eller standard FREMO-type kobling skal brukes.
Slik jeg ser det er treffet i Kristiansand et treff der Fremo- moduler brukes,
men det er ikke et FREMO-treff.
 
Lenger oppe i denne tråden har vi også et innlegg der det fremføres at når normen blir misforstått eller det er "uteglemt" noe så bare puttes det inn. Hvem har fullmakt til å endre normen og hvem skal godkjenne en slik endring?
 
Det var litt om mine tanker om fremotreff og FREMO- normen. Er det noe jeg ikke har forstått eller fått med meg. ? Tolker jeg normen feil?


Edited by Sven Ole - 10 februar 2009 at 17:34
SOHo
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2009 at 18:06
Det er feil å sette likhetstegn mellom FREMO og FREMO-treff på den ene siden, og FREMO"s normer på den andre.
 
FREMO er en medlemsorganisasjon som samler MJ-interesserte som ønsker å drive med forbildetro modelljernbane, på forskjellig vis. Her er mange forskjellige nivåer representert, men felles for medlemmene er at vi ønsker å strebe etter større "realisme" i vår modellverden. I utgangspunktet var ikke FREMO opptatt av moduler, men har gjennom årene funnet at dette er en god måte å få realisert mange av de tingene vi ønsker.
 
Et FREMO-treff er et møte mellom FREMO-medlemmer. De fleste FREMO-treff er fokusert rundt et modulanlegg og jernbanedriften på dette. Et FREMO-treff er i utgangspunktet et lukket arrangement for medlemmene, hvor også andre interesserte kan få tilgang. De som arrangerer treffet står helt fritt i å velge form og retning på det som skal skje på treffet.
 
En FREMO-norm er et verktøy som brukes for at vi skal kunne ha noen retningslinjer for de modulene og det materiellet vi skal bruke på FREMO-treffet. Normene (for det er flere av dem) er ikke nødvendigvis å anse som perfekte og komplette, slikt finnes ikke. Men de omhandler en del viktige tekniske parametre for de som faktisk skal bygge moduler og materiell. De som ikke bygger trenger ikke å forholde seg til normene. Det finnes i og for seg ingen prosedyre for godkjenning av en norm, når tilstrekkelig mange bygger etter den så er den en de-facto norm ("Norm ist was gebaut wird"). Her i Norge har vi valgt å i det minste diskutere endringer på årsmøtet, men før det skjer må man ha prøvd ut løsningene i praksis. De som ikke bygger vil heller ikke kunne ha noen særlig innvirkning på hvordan normen er utformet.
 
I tillegg finnes en rekke, mer eller mindre dokumenterte, anbefalinger og praktiske løsninger. Det kan dreie seg om valg av digitalsystem, løsninger for et universelt signalsystem (ikke her i Norge), anbefalinger av spor og veksler (for eksempel at Roco veksler ikke er å anbefale sammen med RP25 hjul ;-), format for vognkort osv. Alt dette kommer inn under det vi kan kalle "Anbefalt praksis" for forskjellige løsninger innen FREMO, og det er ting som jobbes kontinuerlig med og som vanskelig kan nedfelles i noen norm.
 
Slik er det bareEmbarrassed.
 
Hilsen Halvor


Edited by halvors - 10 februar 2009 at 18:08
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2009 at 18:39
Det er nok ikke så vanskelig som det kan virke i denne tråden. Jeg har som sagt vært med siden starten, og jeg har fremdeles tilgode å lese en eneste norm Embarrassed Bare man holder seg til endestykker som er etter normen, skinner av code 75 eller 83, og lager svinger som er større enn 1 meter i radius, så er det meste i boks. Materiell tar man med etter som det passer seg og hva man har.

Vips! Tongue

Men man trenger jo heller ikke noen moduler eller materiell for å være med på Fremo-treff! Bare man er med på å opp- og nedrigging er det tilstrekkelig til å være med på mora.


Edited by Mr Bridger - 10 februar 2009 at 18:41
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2009 at 10:17
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Det er nok ikke så vanskelig som det kan virke i denne tråden. Jeg har som sagt vært med siden starten, og jeg har fremdeles tilgode å lese en eneste norm Embarrassed Bare man holder seg til endestykker som er etter normen, skinner av code 75 eller 83 ...


Erfaringsmessig tillates moduler med helt ned i code 55 på norske Fremo-treff. Men med RP25 går det helt fint.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2009 at 23:01
Det har kommet opp mange gode synspunkter og spørsmål her. Det er vanskelig å si hvem som har rett, galt og hvor utviklingen går, men her følger i hverfall en kort versjon for mine valg.
 
Jeg har etterhvert vært med å lagd flere FREMO moduler sammen med Skaarerbanen"s Venner (arrangørene av Gardermoen FREMO-treff), og begynte i fjor på en stasjon for meg selv med forbilde fra Hakadal.
 
Under planleggingen av stasjonen ble det klart at jeg kunne tenke meg å lage spor med mer korrekt høyde (lavere profil), og sporveksler etter et NSB forbilde dvs. at jeg måtte begyne å file dem til selv. Naturligvis kom da problematikken med hvilke hjul som skulle tillates i spesielt sporvekslene. Hvorfor?
 
Hele tiden mens jeg har vært med S. V. har vi jobbet for å øke realismen og nærme oss forbildet, men innenfor budsjett og hva som brukes. Dvs. vi ønsker ikke å bygge et PROTO spor og bruke -hjul (jfr. PROTO 87 i Tyskland, eller EM/P4 i England), men bruke standard spor fra de store produsentene. Den eneste måten var dermed å kjøpe spor med lavere profil, og hjul med tilsvarende lavere flenser. Når det i tillegg ble klart for oss at det amerikanske hjulprofilet gikk mye bedre i sporet med mindre avsporingsrisiko, var avgjørelsen enkel å ta. Vi bestemte oss  å bruke RP25 eller finere hjulprofil (f.eks er NMJ Superline modellene utstyrt med dette) på alt materiellet i bruker. Dette har fungert utmerket, men vi driver fortsatt å bytter og/eller justerer hjul på materiell som fortsatt ikke er ombygget. Ved å ta det over litt tid (gjerne akkurat like før et FREMO treff) vokser antall lok og vogner med fint hjulprofil sakte, men sikkert.
 
For 2-3 år siden begynte vi å se på å lage mer korrekte sporveksler. Etter litt prøving ble det raskt klart at det ikke var så vanskelig som vi hadde trodd, og det var faktisk mulig å lage sporveksler som var mer avsporingsikre enn de ferdigkjøpte. Dette har med det såkalte hjertestykket som kan lages vesentlig smekkrere og lengre enn det de store produsentene gjør (de har muligheten hvis de gidder de også). I tillegg vil smekkrere skinner eksludere hjul med høye flenser.
 
Det store diskusjonsspørsmålet i en selvlaget sporveksel; er hvor nærme skinnestrengen de såkalte tvangsskinnene skal monteres.
 
Enkelt sagt:
-Stor avstand gjør at de fleste hjul går i gjennom vekselen, men med en stor fare for at de ikke "tvinges" i riktig retning gjennom hjertestykket (=avsporing).
-Mindre avstand øker sannsynligheten for at hjulet blir tvunget/hjulpet i riktig retning, men eksluderer hjul med grove flenser.
-I tillegg vil avsporingrisikoen reduseres ytterligere ved at alle hjul har tilnærmet identisk back-to-back mål. Dette ble mer kritisk etterhvert som vi smalnet avstanden mellom tvangsskinnene og skinnestrengen.
-Resultat: vi bestemte oss for å begyne å lage moduler og materiell med spor og hjul tilpasset RP25 eller finere, akkurat som vi samtidig observerte er i ferd med å skje i FREMO"s hjemland: Tyskland. Gardermoen treffet ble dermed det norske alternativet til et FREMO-Fine treff i Tyskland.
 
Tilbake til Hakadal stasjons modulen. Jeg hadde lyst til å lage sporene med code 55 skinner. I dette sporet er det ikke mulig å få hjul med vanlig NEM flenser (jfr. NEM 311) til å gå hvis man ønsker å beholde de illuderte spikerfestene mellom skinnene og svillene, mens finere NEM hjul (jfr. NEM 311.1), RP 25 og finere har ingen problemer.
 
En løsning er å se bort fra spikerfestene ved å lodde skinnene direkte til sviller laget av såkalte printplater (som Christer Ritterberg har gjort på sine stasjoner).
Min løsning ble å legge de 2 gjennomgående hovedsporene med større skinner (code 75), akkurat som i virkligheten. Stasjonen kan dermed trafikkeres som gjennomgangsstasjon av materiell med NEM hjul, men krever RP25 hjul hvis den skal utnyttes fult ut med alle sidespor. Et kompromi med utgangspunkt i virkeligheten......................
 
Neste avgjørelse ble dermed avstanden ut til tvangsskinnene, som ble en følge av forrige avgjørelse. Tvangsskinnene er lagt slik at det må i utgangspunktet brukes RP25 hjul, men de er lagt litt lenger ut på de 2 hovedsporene så NEM hjul kunne brukes der. Problemet er imidlertid at dette faktiske krever større presisjon enn jeg hadde trodd. Det er vanskelig å lage en sporveksel som sluker alt!
 
Løsninger:
-Det er flere som har begynt å se fordelene med RP 25 hjulene, og det blir nok til at min stasjon krever disse.
-Selv er jeg godt i gang med å justere hjulene på mitt materiell med et valgt Back-to-back mål på 14,6 mm. Dermed kan dette materiellet gå på fabrikk- og egenprodusert spor. NEM hjul med fine/godkjente flenser blir bare breddet ut.
-Ved kontrollmåling er det faktisk overraskende store forskjeller på hjulene hos flere produsenter, til og med på samme enhet. Det er ikke rart at endel materiell sporer ut. Begynn å sjekk og juster!
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2009 at 01:07
Interessant. Det skulle vært artig med en nøyaktig tegning (gjerne målsatt) av skinnekrysset (ikke "hjertestykke", Asgeir) og de tilhørende tvangsskinnene.
Svein S
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2009 at 09:39
En liten korrektion, Proto 87 är en NMRA-standard och alltså amerikansk (även om den har brittisk inspiratioon), i Tyskland bygger många H0pur.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2009 at 12:46
Originally posted by Jan Frelin Jan Frelin wrote:

En liten korrektion, Proto 87 är en NMRA-standard och alltså amerikansk (även om den har brittisk inspiratioon), i Tyskland bygger många H0pur.
 
Du har selvfølgelig helt rett, det var jeg som blandet litt standarder.
 
Egentlig et bevis på de "super"-standarder som har kommet de siste 10 (-20) årene, men som ikke har blitt store. Alle disse standardene modellerer forbildet vesentlig penere og bedre enn standard H0 (jfr. NMRA eller NEM), men toleransene er veldig små. Liten utbredelse gjør også at komponentene som kan kjøpes har en høy pris (f.eks H0pur sporveksel til rundt kr. 1000,- som byggesett, og meterpris på sporet på ca. kr. 500,- ??).
 
Flere av disse "super"-standardene går ikke omhverandre, noe som passer veldig dårlig med grundideen til FREMO.
 
Men her beviser også FREMO sin enkle genialitet: hvis en gruppe har lyst til å bygge moduler eller arrangere et treff med H0pur, så er det bare å gjøre det! Kravet er egentlig bare ar de følger ende profilene og informerer om rammen rundt (dvs. tidsepoke, koblinger, spor- og hjul kvalitet/krav).
 
SES: de sporvekslene jeg har filt til er bygd på Steinar Snøtuns tegninger av 1:8 sporveksler (som er/var på FREMO sidene?), samt NSB tegning av 1:9 3-veis veksel. Toleransene jeg brukte husker jeg ikke i farten, men etter det siste Gardermoen treffet ble det bevist at min presisjon var for dårlig (for mange avsporinger). Så jeg må sette meg ned å evaluere hva jeg skal legge meg på. 
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2009 at 12:51
Jeg har tidligere etterlyst "en kjøpeskinne" i form av en pens, kryss ol. som er egnet for "et minste felles multiplum" for "RP25-krav" som gjelder for Fremo Norge. - Så langt har ingen svart.
 
Det holder ikke for meg å få opplyst at hjul og profil skal tilfredstille RP25-standard, når jeg vet at enkelte parameter i kravet fravikes på materiell som aksepteres. Slike avvikende hjul er f.eks. Romford, Gibson, Kean Maygib og hjul fra andre Britiske produsenter som er benyttet på norske modeller.
Det kunne være mye penger eller arbeid å spare om man enkelt kunne kjøre mareriellet over et slikt skinnestykke og derved få ut en entydig fasit om hjulet kan aksepteres eller ikke?
 
Likeså kunne dette skinnestykket tjene som rettesnor for moduler, slik at de ikke blir for "kravstore", sammenkoblet til et større anlegg på treff?
 
Jeg ser for meg arbeidet med å dreie ned eller skifte ut rundt 4000 akslinger (8000 hjul) om jeg skulle Fremo-tilpasse alt mitt likestrømsmateriell. (Det skulle bli ca. 3 - 4 mnd. arbeid om jeg bruker 10 min. pr. aksel og jobber 8 timer pr. dag eller et par år med "normal" hobbyaktivitet.) - Kanskje 40% av dette arbeidet er bortkastet, da hjulene er gode nok - men ikke helt RP25
Derfor ønsker jeg muligheten til, på en rask måte å kunne skille ut det materiell jeg trenger å konsentrere meg om og som er aktuelt å ta med på treff.
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2009 at 13:33
Hei KjellSmile
 
Jeg bytter hjul på det materiel jeg tager med til FREMO træf. Hvad enten det er RP25 eller NEM. Dermed behøver man kun et lille veksellager til denne udskiftning.
 
Har ikke lokomotiver med RP25, men her planlægger jeg at neddreje hjul på de lok som med tiden skal bruges på (RP25) træf.
 
Herhjemme og i klubben min, kører vi på kode 100 og har ikke tænkt os at udskifte dette.
 
På mine moduler planlægger jeg dog med kode 75 og det skulle (mig bekendt) ikke give problemer med hverken NEM eller RP25.
 
God weekend
 
Dan 
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2009 at 14:32
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har tidligere etterlyst "en kjøpeskinne" i form av en pens, kryss ol. som er egnet for "et minste felles multiplum" for "RP25-krav" som gjelder for Fremo Norge. - Så langt har ingen svart.
 
Det kan jo være fordi ingen faktisk produserer et slikt produkt! Confused Men som jeg tidligere har svart deg på samme spørsmålet så er det et par enkle mål du kan forholde deg til, og så vil du være rimelig sikker.
 
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg ser for meg arbeidet med å dreie ned eller skifte ut rundt 4000 akslinger (8000 hjul) om jeg skulle Fremo-tilpasse alt mitt likestrømsmateriell. (Det skulle bli ca. 3 - 4 mnd. arbeid om jeg bruker 10 min. pr. aksel og jobber 8 timer pr. dag eller et par år med "normal" hobbyaktivitet.) - Kanskje 40% av dette arbeidet er bortkastet, da hjulene er gode nok - men ikke helt RP25
Derfor ønsker jeg muligheten til, på en rask måte å kunne skille ut det materiell jeg trenger å konsentrere meg om og som er aktuelt å ta med på treff.
 
Du stiller vel ikke med hele din vogn (og lok-)park på treff, KjellTongue. Jeg regner med at du som oss andre kan bestemme deg for hvilke lok/vogner du ønsker å ha med på treff, og så konsentrere deg om dette. De av oss som stiller med materiell (og det er et mindretall av de som er med på treffene) har med en håndfull lok og vogner. Vi kan faktisk få for mye materiell på et treff, og må avvise noe på grunn av detOuch.
 
Det viktige er at materiellet faktisk vil fungere i praksis, så er det i og for seg mindre viktig hva standarden heter. De standardene som er referert er en rettesnor for å gjøre livet litt enklere for oss...Wink
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 februar 2009 at 15:02
Hei Halvor!
Jeg har nok merket meg de kravene du har skissert tidligere.
 
Det betinger nok en tidkrevende måling og er det jeg gjør nå. - Hadde håpet på en mer "lettvint løsning" da det ikke bare hjulenes utforming som avgjør om materiellet er egnet eller ikke? - Like viktig er koblinger, opplagring og strømopptak.
 
Som jeg sier over i siste setning;
"Derfor ønsker jeg muligheten til, på en rask måte å kunne skille ut det materiell jeg trenger å konsentrere meg om og som er aktuelt å ta med på treff."   - er dette basert på at jeg vet at det er begrensninger på materiellsiden.
Jeg synes det imidlertid er greit å ta med litt forskjellig hver gang.
 


Edited by Kjell H. - 15 februar 2009 at 16:08
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2009 at 00:28
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Det betinger nok en tidkrevende måling og er det jeg gjør nå. - Hadde håpet på en mer "lettvint løsning" da det ikke bare hjulenes utforming som avgjør om materiellet er egnet eller ikke? - Like viktig er koblinger, opplagring og strømopptak.
 
Som jeg sier over i siste setning;
"Derfor ønsker jeg muligheten til, på en rask måte å kunne skille ut det materiell jeg trenger å konsentrere meg om og som er aktuelt å ta med på treff."   - er dette basert på at jeg vet at det er begrensninger på materiellsiden.
Jeg synes det imidlertid er greit å ta med litt forskjellig hver gang.
 
 
Hei Kjell.
 
Til siste treffet på Gardermoen lagde vi en slik prøveskinne til rask testing av materiell.
Jeg tok en plexiplate på ca. 5 mm og skar ut noen remser som var noen cm. bredere enn svillene på sporet. Viktig at disse har samme bredde og er helt parallelle.
Så satte jeg anlegget fast på en liten bordsag med et tynt sagblad (ca. 1-1,5 mm.) og senket sagbladet slik at det skar ca. 1 mm. inn i platen. Cluet er å finne korrekt avstand mellom sagbladet og anlegget, slik at ved å føre plexiplaten mot anlegget og deretter snu platen å gjenta, vil få et spor med korrekt avstand (krøkkete fortalt, men hvordan si det enklere?).
 
Det mest interesante er å få en bredde mellom sporene på 14,6. Da er det veldig raskt å trille en vogn/lok i "sporet" for å sjekke back-to-back målet => enn minimumskravet.
Tilsvarende kan det lages et "spor" for å sjekke at back-to-back =< enn maksimumskravet (veldig sjeldent på vanlig H0 materiell, hvis du ikke har noe i f.eks EM/P4).
Høyde justeringen av sagbladet kan også fininnstilles slik at flensehøyde og eventuelt -bredde blir sjekket samtidig.
 
Hi-tech versjonen er å utføre dette i en messing plate som blir isolert mellom sporene. Da kan hele verktøyet monteres inn i en modul (f.eks skyggestasjon), og alt materiell som passerer blir kontrollert. Lok og vogner som sporer av eller blir sittende fast er ikke innenfor kravene. For høye flenser er vanskeligere å se, hvis ikke noen følger nøye med, men dette hører vi godt når slikt kommer på code 55 sporSmile
 
Tilsvarende har vi lagd en stoppbukk med TB kobbling som vi vet er presis og innenfor alle toleranser. Hvis er vogn ikke klarer å koble med denne er TB-kobblingen underkjent!
 
Jeg synes også det er artig å ta med noe nytt materiell til et nytt treff, og bruker som regel siste uka til å sette på hjul og koblinger på dette. Gamle travere fra tidligere treff står klare fra forrige gang, og er som regel med på lasset. Mengden lok og vogner som vi disponerer hver gang på treff øker dermed sakte, men sikkert.
Det er ikke noe mål for meg å bygge om absolutt alt av lok og vogner som jeg har. Det er bare å innse at noe av det som står i skapet, blir stående der! 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2009 at 10:12
Takker for tipset, Asgeir!
 
Jeg tenkte at man enkelt kunne kjøpe en Peco flexiskinne med Code 55-profil og tilpasse en plastplate på 14,5 mm. over svillene med 1,0 mm. klaring på begge sider av skinnene (som en trikkeskinne)?
Det materiell som klarer dette, burde være "godkjent", uansett RP25 eller ikke?
Riktignok får man da ikke sjekket strømopptak på lok, som er vel så viktig.
Kanskje denne "teststrekning" kunne bestå av en isolert skinnestreng av en viss lengde (på noe cm.) for å se hvordan materiellet takler skinnekryss?  - Da er spørsmålet om hvor lang denne "isolerte" strekning skal/bør være? 


Edited by Kjell H. - 16 februar 2009 at 10:15
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2009 at 12:49
Når vi først er inne på "godkjenning" så er det nok også andre ting som er viktig, og som igrunnen bare lar seg teste gjennom praktiske prøver på et anlegg.
 
For eksempel hvordan et lok eller en vogn oppfører seg på sporet i kurver og veksler. Selv om all mål stemmer så har vi gjentatte ganger hatt problemer med modeller som ikke har vært brukt på anlegg tidligere, og dermed kan ha problemer i normal drift som ikke har blitt oppdaget.
 
"Slarkete" løpeaksler uten midtsentrering er et eksempel, boggier som har begrenset svinge-bevegelse er et annet.
 
Poenget mitt er at det er ikke nok å teste materiellet teoretisk, det må også utprøves i praksis. Når vi kommer til kjøringen på et treff er det for sentOuch.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2009 at 16:22

Min hensikt er å "luke ut" det materiell som ikke er egnet eller har feil som gjør dette uegnet før et treff og kanskje kunne utbedre disse på forhånd. Dette er nettopp en slik "praktisk test" og ikke en test som utføres med skyvelære og norm-ark.

Dette vil minimalisere egen og andres frustrasjon og kanskje øke kjøregleden?
- At det kan være andre driftsmessige egenskaper som gjør materiellet mindre egnet og som først avdekkes ved praktisk prøve på de moduler som er på treffet, er selvsagt klart.
 
Jeg har også hør at Peco Code 83 er bedre egnet for å teste hjulflenser enn Code 75? For meg virker dette merkelig. Er dette tilfelle?


Edited by Kjell H. - 16 februar 2009 at 16:25
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2009 at 19:29
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Jeg har også hør at Peco Code 83 er bedre egnet for å teste hjulflenser enn Code 75? For meg virker dette merkelig. Er dette tilfelle?
 
Toleransene og bredden mellom hjulene på Peco Code 83 sporveksler er tilpasset det amerikanske markedet og RP25 standarden. Den er derfor mer presis enn på Code 75 som er tilpasset NEM standarden, som er smalere mellom hjulene.
Ergo er en Peco Code 83 veksel bedre å teste på mht. back-to-back målet, og den vil akseptere flenser med en høyde =< enn RP25 standarden.
 
Den forteller imidlertid lite om kvaliteten på flensens profil, som er en av de viktige forskjellene på NEM og RP25 standardene.
 
Toleransene i en Peco code 83 veksel er allikevel så rommelige, at den vil fungere som et middels-kvalitets måleverktøy. Men en vogn som passerer den vil selvfølgelig ha bedre forutsetninger i å forsere et anlegg med code 55 skinner.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Modulbanen View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 februar 2009
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Modulbanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2009 at 19:47
Hei
 
Udskiftning af hjul på lokomotiver til RP-25 er faktisk meget enkelt.
Vi har haft en workshop i Kolding vedrørende dette emne.
Mange lokomotiver kører faktisk bedre efter, især Heljan produkter.
 
Vi indkøber RP-25 hjul fra Luck i tyskland.
Herefter afmonteres NEM-hjulet fra akslen og RP-25 hjulet monteres.
Det er nemmere end at slibe hjulene ned.
 
Hilsner fra DK
Jens Ehlers
Back to Top
Terje Reiss View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Reiss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 11:46
Egentlig et bevis på de "super"-standarder som har kommet de siste 10 (-20) årene, men som ikke har blitt store. Alle disse standardene modellerer forbildet vesentlig penere og bedre enn standard H0 (jfr. NMRA eller NEM), men toleransene er veldig små. Liten utbredelse gjør også at komponentene som kan kjøpes har en høy pris (f.eks H0pur sporveksel til rundt kr. 1000,- som byggesett, og meterpris på sporet på ca. kr. 500,- ??).
 
 
Svær så billig du var her da Asgeir.
 
Noe over 2000.- for en veksel å da skal du få gleden av å bygge den selv.
Ca 500.-for 34 cm pr spor her får du også gleden av å bygge den selv, her kan det også velges skinne koder, svilleavstander å sporvidde.
Hopur ingen kompromiss.
Terje Reiss
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 13:19
Skulle jeg bytte alle hjul til RP25 fra Luck, ville det beløpe seg til rundt NOK 88000 for alt mitt materiell - det er neppe aktuellt.
 
Ellers er det vanskelig å trekke en konklusjon her?
Mener at ingen har svart på om Peco Code 75 tåler i praksis grovere flenser enn Code 83 - eller er det lik avstand på begge disse profiler fra topp skinnestreng til topp skinnefeste?
Hadde forventet at Code 75 forlangte mindre flenser etter som det er lavere profil?
 
- Er den "optimale og universelle" løsning et skinnestykke med en 14,5 mm. midtplate mellom svillene i Code 83 og en tilsvarende pens for på en enkel måte grovsortere det materiell som er akseptabelt og det som må gjøres noe med - eller kan dette likegodt være Code 75?
- Er ikke på jakt etter en "100%-løsning" - 98% er mer enn godt nok!
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 13:39
Code 75 fra peco tåler dypere flenser enn code 83 i sporkrysset. NEM-hjul vil løfte seg litt i sporkrysset på code 83 mens RP25hjul vil gli helt ubemerket gjennom.
 
 
Forøvrig syns jeg det er irellevant hva det vil koste å "hjule-om" alt ditt materiell Kjell, siden det som andre jo har påpekt ikke er slik at hver deltager på et treff trenger ha med seg så mye materiell.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 13:51
Sporkryss eller skinnekryss, Eirik? Hvis du mener det mange kaller "hjertestykke", så er det skinnekrysset du omtaler. Sporkrysset er et "vanlig" kryss mellom to atskilte spor. Sporet består av to skinner, derfor skinnekryss i en sporveksel, siden det bare er to skinner som krysser hverandre, og ikke to hele spor. I et sporkryss blir det fire skinnekryss.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 17:53
Originally posted by eika eika wrote:

Forøvrig syns jeg det er irellevant hva det vil koste å "hjule-om" alt ditt materiell Kjell, siden det som andre jo har påpekt ikke er slik at hver deltager på et treff trenger ha med seg så mye materiell.
 
Som jeg har sagt flere ganger  tidligere, så er det ikke aktuelt for meg å tilpasse alt mitt materiell til "Fremo-standard" , ei heller ta det med på treff!
- Dette gir kanskje et bedre inntrykk av hvorfor jeg ønsker en enkel måte å teste det materiell som er aktuelt å ta med og ikke minst hvilken jobb/kostnad det vil være om jeg skulle gjøre det konsekvent?
 Jeg har mye større glede av "å pusle med" andre sider av MJ-hobbyen enn å sikfte/dreie hjul.
 
Skinnekryss har jeg fått et greit svar på. - Code 83 er mer "kresent" mht. hjulflenser - men hva med "vanlig spor"?


Edited by Kjell H. - 17 februar 2009 at 17:56
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 18:05
Om du skaffer deg en slik : http://www.nmrastores.com/cgi/NMRA_Store_NonMembers/nmra-store.cgi?ORDER_ID=254178968&thispage=page3.html&ACTION=NEXT+PAGE for HO vil du kunne sjekke om hjulprofil og sporvidde er innenfor marginene.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 18:11
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 18:29
Originally posted by ses ses wrote:

Sporkryss eller skinnekryss, Eirik? Hvis du mener det mange kaller "hjertestykke", så er det skinnekrysset du omtaler. Sporkrysset er et "vanlig" kryss mellom to atskilte spor. Sporet består av to skinner, derfor skinnekryss i en sporveksel, siden det bare er to skinner som krysser hverandre, og ikke to hele spor. I et sporkryss blir det fire skinnekryss.
 
Problematikken er vel den samme?
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 19:16
Hva om  som organisasjon kunne "presse" forsktig på produsenter til å gå over til bare RP25 hjul? Jeg har ikke snubla inn i Fremo-verden, enda , så om Fremo har prøvd/prøver å påvirke produsenter til dette vet jeg ikke...Sleepy
( Men forstår jo att å bytte alle hjul blir kostbart, ihvertfall for KjellH...)
 
fra en ydmykCool
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 19:31
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by eika eika wrote:

Forøvrig syns jeg det er irellevant hva det vil koste å "hjule-om" alt ditt materiell Kjell, siden det som andre jo har påpekt ikke er slik at hver deltager på et treff trenger ha med seg så mye materiell.
 
Som jeg har sagt flere ganger  tidligere, så er det ikke aktuelt for meg å tilpasse alt mitt materiell til "Fremo-standard" , ei heller ta det med på treff!
- Dette gir kanskje et bedre inntrykk av hvorfor jeg ønsker en enkel måte å teste det materiell som er aktuelt å ta med og ikke minst hvilken jobb/kostnad det vil være om jeg skulle gjøre det konsekvent?
 Jeg har mye større glede av "å pusle med" andre sider av MJ-hobbyen enn å sikfte/dreie hjul.
 
Skinnekryss har jeg fått et greit svar på. - Code 83 er mer "kresent" mht. hjulflenser - men hva med "vanlig spor"?
 
....du kan jo bygge deg en modul eller to,bruke både Code 83 og 75..da kan du jo teste uhemmet Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2009 at 21:17

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

....du kan jo bygge deg en modul eller to,bruke både Code 83 og 75..da kan du jo teste uhemmet

....joda, det kunne jeg saktens gjøre? - Etter det jeg oppfatter, er det ikke enkle strekningsmoduler som gir de største utfordringene for materiellet - og det ville i så fall være slike som ville være aktuelle for meg å prøve meg på?
 
Da blir jeg "promissgiver" for mine moduler - og det er vel og bra, det?!
Nå er det andre "promissgivere" som ikke vil akseptere de standarder jeg gjør - og hele denne saken er for meg er å få "røyket ut" hva de krever rent konkret og uten at dette gir meg unødvendig merarbeid å etterkomme deres ønsker?
 
Jeg kan selvsagt bruke spor- og hjullære til RP25 (som jeg allerede benytter meg av til NEM-standard). 
Når det nå sies at "ikke alle parameter etter RP25 er bra" og jeg vet at det brukes hjul som ikke er etter den standard med godt resultat, så forstår jeg ikke hva som skal være så vanskelig for "dere erfarne modulbyggere" å anbefale en sammenstilling av noen standard skinneelement som materiellet minst må klare for å være akseptabelt?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.