MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo standard? Brannfakkel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo standard? Brannfakkel

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
hansu View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 20 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hansu Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremo standard? Brannfakkel
    Posted: 05 februar 2009 at 17:48
Som nylig interessert i Fremo, hvor jeg fikk forståelsen av det var en Fremo standard som ble fulgt, basert på tysk original, blir jeg stadig mer forundret når jeg leser på forum og innbydelser til treff.
 
Det er tydelig at Fremo IKKE har en standard som er enkel å følge, da det stadig påpekes at "her gjelder ikke .......", og like etterpå "her gjelder dette", mens begge påstander avviker fra "standard". I det siste ligger bl.a påstander om påkrevd hjultype på rullende materiell (Kristiansand) og hvorvidt noen eller ingen, eller alle, skal bruke trådkobbel eller annen type kobling.
 
Hva vil egentlig Fremo Norge? Skal vi fortsatt være "sære på berget", eller er det på tide at Fremo standarden blir en standard som er entydig, og ikke åpen for tolkning av den enkelte klubb??


Edited by hansu - 05 februar 2009 at 17:51
Hans Utne
(NSB/H0)
Nærbø
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 21:48
Som andre (ofte sitert Dag-cato) har sagt her på forumet: "Standard er det folk lager"..!
Så slutt og syt, og kom og bidra!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 22:36
Jeg kan forstå at Hans er forvirret - det er jeg selv også.
 
Når man refererer til standard er det noe som ellers skal følges 100% i andre sammeheng. Er standarden kun ment som et minimumskrav, så heter det vel konform?
Slik jeg oppfatter kravet til hjul til Kristiansandstreffet, er det et konformitetskrav som gjelder og ikke et krav til en standard?
Dette kan kanskje virke som flisespikking for enkelte, men det er noen av oss som forholder oss til slike standarder hver dag i jobbsammenheng. Da kan jeg forstå at man er forvirret over dette.
 
Når man velger standard man skal følge, så er det viktig at denne ikke endres over tid på en slik måte at man får kompatibilitetsproblem. Videre bør den standard man velger å følge, være både anerkjent og ikke minst utbredt. RP25 er f.eks. en utmerket standard men den er "en fremmed fugl" i Europa der NEM er mest utbredt. Derfor hadde jeg forstått at Fremo som en europeisk norm også refererer seg til NEM for slike enkeltdetaljer og ikke NMRA som RP25 er en av standardene til. - Nå er jeg bare forvirret som sikkert Hans også er?
 
 
 
 
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 23:02
For å spikke litt mer fliserWink: Vi bruker faktisk begrepet "FREMO-Norm" .... om det kan hjelpe.
 
Vår norske FREMO-norm sier (4.2) "RP25 hjul anbefales. NEM-hjul kan også brukes.". I praksis er det slik at arrangør av treff står fritt til å definere en rekke forhold som angår anlegget, materiellet og driften. Dette blir slik fordi det finnes en rekke forskjellige interessegrupper innen FREMO, og forskjellige treff-arrangører vil legge vekt på forskjellige ting.
 
Dette med hjul er en ting som har kommet opp delvis fordi RP25-hjul ser bedre ut en NEM-hjul (og fungerer også bedre), samt at en del modulbyggere velger å bruke skinnemateriell som ikke takler NEM-hjulenes dimensjoner på en god måte, igjen på grunn av tilnærming til riktige skalamål. Så kan noen være uenige i dette, men det er forsåvidt ikke så interessant. Man må uansett forholde seg til det anlegget som arrangøren stiller opp, og de retningslinjer som er lagt opp for treffet.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2009 at 23:31
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Når man velger standard man skal følge, så er det viktig at denne ikke endres over tid på en slik måte at man får kompatibilitetsproblem. Videre bør den standard man velger å følge, være både anerkjent og ikke minst utbredt. RP25 er f.eks. en utmerket standard men den er "en fremmed fugl" i Europa der NEM er mest utbredt. Derfor hadde jeg forstått at Fremo som en europeisk norm også refererer seg til NEM for slike enkeltdetaljer og ikke NMRA som RP25 er en av standardene til. - Nå er jeg bare forvirret som sikkert Hans også er?

 


Jeg er en outsider siden jeg aldri har bygd en FREMO-modul selv, men here goes anyway.

En standards suksess må måles etter den utbredelsen den får.

Veien til Hell stasjon er brolagt med forslag til forskjellige modulstandarder.

FREMO-standardene har gjennom sin utbredelse bevist sin robusthet.

Noe av det geniale slik jeg oppfatter det er at standardene har en kjerne som ligger fast, og så kan lokalavdelinger som FREMO Norge presisere dem i mer detalj.

At så mange norske moduler har vært med på tyske treff viser at dette fungerer, og at kompabiliteten ikke bryter sammen som følge av "dialekter" innen FREMO-standardene.

Det som imponerer meg med FREMO-miljøet er at de åpenbart har funnet balansen mellom inkludering og ekskludering.

En standard må nødvendigvis ekskludere. For en tid tilbake ble det uttrykt sterk misnøye med at FREMO Norge ikke la til rette for at moduler kunne være kombinerte 2-skinne/3-skinne moduler.

Gjennom å *ekskludere* Märklinistene kunne man *inkludere* de som ønsket finere standarder som RP-25 hjul. Standardens *krav* om at det ikke skal benyttes spor med punktkontakter og skinnestørrelse mellom Code 75 og 83 sier også noe om hvor man ønsker å legge lista.
Legg for øvrig merke til at RP-25 hjul kun er en *anbefaling*, NEM hjul tolereres også.

Dette kan man mislike eller like, men ser man på de modulene som dukker opp på norske FREMO-treff så holder disse jevnt over et svært høyt nivå. Jeg tror at en av grunnene til dette er at man ikke har valgt å legge seg på minste felles multiplum, men våger å ekskludere en del utbredt MJ-praksis.

Helt til slutt, hva er det som er så forvirrende med FREMO Norge sin standard?

Den skiller etter min mening helt klart mellom hva man *skal* og hva man *bør*.

Jeg har vanskelig for å tro at FREMO-standarden kunne vært så mye bedre. At en gruppe mennesker på hobbybasis har greid å få til noe slikt er det bare å ta av seg hatten for.


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2009 at 07:46
Ut fra det du siterer fra FREMO-standarden, Halvor - så tolker jeg den formuleringen som en sidestilling av 2 ulike hjulstandarder, NEM og RP25.
Er dette ikke en sidestilling/fritt valg mellom hva man skal følge, må det etter min mening presiseres bedre?
Ut fra dette kan jeg forstå at noen finner det urimelig at det kreves at en av standardene følges når normen refererer til begge?
 
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2009 at 10:41
Hei dere som diskuterer hjulstandarder: Les NEM 311-1 standard for NEM- hjul med lav flens og forholdet til RP-25. De blir beskrevet som nærmest identiske, men med en viktig forskjell som vi må ta inn over oss. Fordi amerikanske vogner nesten alltid har boggi, så tillater de større bredde mellom hjulene(RP-25 maks 14,64 mm og NEM maks 14,5). Dette kan føre til avsporinger om pensene har for snevre toleranser, så sjekk hjulene gutter! 
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2009 at 10:44
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ut fra det du siterer fra FREMO-standarden, Halvor - så tolker jeg den formuleringen som en sidestilling av 2 ulike hjulstandarder, NEM og RP25.
 
Tja...Wink
 
RP25 og NEM er ikke sidestilte. Normen sier at RP25 er å foretrekke, mens NEM "kan brukes". Grunnen til dette er først og fremst det visuelle og funksjonsmessige, hvor RP25 har klare fortrinn.
 
Den tyske normen har såvidt jeg vet ikke en tilsvarende ordlyd, da den ble formulert før dette ble et tema. Men treff-innbydelser (i Tyskland) de senere årene har uansett presisert at RP25 hjul skal eller bør brukes, litt avhengig av anlegget som bygges opp.
 
Her i Norge har det blitt bygget en del moduler som krever RP25 for at materiellet skal rulle bra. Det dreier set først og fremst om en del av Skårerbanens stasjoner, samt Steinsnes fra Horten-gjengen. Strekningsmoduler uten veksler vil normalt ikke ha problemer med NEM-hjul. Derfor kommer kravet om RP25-hjul på vogner opp på treff hvor disse stasjonene skal brukes. Lok med NEM-hjul kan man enklere holde unna stasjonene det gjelder, så der er ikke kravet så absolutt.
 
At Normen "tillater" begge typer hjul, mens presiseringen ligger i treff-innbydelsen, gjør at det faktisk er mulig å arrangere treff som tillater NEM-hjul innimellom de som kun tillater RP25. Alternativet er ikke å likestille begge, men heller å forby NEM-hjul. Noen ville nok ønske det slik...Embarrassed
 
Så får man delta med det materiellet man har, på de treffene hvor det kan brukes. Tongue
 
Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2009 at 10:52
Originally posted by steinbp steinbp wrote:

Hei dere som diskuterer hjulstandarder: Les NEM 311-1 standard for NEM- hjul med lav flens og forholdet til RP-25. De blir beskrevet som nærmest identiske, .... 
 
Det er nok sikkert riktig, men problemet er at de fleste ferdigmodeller leveres med hjul etter NEM 311, som tillater hjulflenser opp til 1.2 mm. Det er disse vi sliter litt med Wink
 
Forøvrig er jeg enig i oppfordringen til å sjekke avstanden mellom hjulene. Dersom man følger fine-scale standarden til RP25 så kan denne avstanden være opp til 14.8mm, og da får man problemer i for eksempel Peco"s lange veksler (code 75). Blant annet Skd220 fra NMJ sliter litt herConfused.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2009 at 16:31

Så lenge et treff arrangeres i Fremo-Norge regi må selvfølgelig gjeldende normer (2.00) følges.

Det står blandt annet at det kun er tillatt med skinneprofil code 75-83 som i dag fungerer utmerket med NEM hjul.

De som bygger med lavere profil følger pr. i dag ikke gjeldende norm?

Det står heller ingenting om at arrangøren av et treff i regi av FREMO NORGE i praksis kan bestemme hva han selv ønsker bortsett fra koblingstype.

Normen må derfor revideres med disse ”nye” reglene/kravene slik at hver enkelt betalende Fremo-medlem og kommende medlem tydelig vet hva som gjelder og slipper å oppleve at de blir ”utestengt” når de har fulgt gjeldende normer på sine moduler og rullendes.

 

 

Peace

Arne

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2009 at 18:23

Det skaper etter min mening unødvendig støy når man først krever en standard og deretter sier at denne "ikke er helt god" om man følger den 100% mht. hjulavstand og andre parameter. - Da må man heller spesifisere hva man mener.

Jeg vet at mange selvbyggere bruker Romford-hjul og jeg har selv bygget flere lok med disse hjulene. De er helt utmerkede - men følger heller ikke RP25 til punkt og prikke. Det ville derfor være dumt om slike skulle utelukkes - likeså andre hjul etter "egen" standard eller NEM for den del, så lenge de fungerer greit.
 
Jeg hadde derfor ønsket at man kunne oppgi et standard skinneelement som er i handelen og som er så "krevende" at materiell som passerer dette er akseptabelt i Fremo-smmenheng.
Det ville ha gjort det lettere - i hvert fall for meg. Da kunne alle, hver for seg teste ut sine modeller på forhånd og sikkert unngå mye frustrasjon?
Har noen et forslag til et slikt passende skinneelement  til "Fremo-test" (som en veksel, kryss eller tilsvarende)?
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2009 at 23:45
God kveld.

Mye interessant her, og det er helt sikkert flere som har lurt på disse tingene enn Hans.

Jeg skal forsøke meg på litt historie, og litt observasjoner fra diverse treff i Norge og i utlandet (Halvor og andre med ulike erfaringer får "arrestere" meg om jeg husker feil Smile):
 
1  Fremo ble grunnlagt i Tyskland for ca 27 år siden, med målsetning om å fastsette en relativt ambisiøs, men ikke "umulig" standard for bruk til å standarisere moduler med det formål å få disse til å kunne settes sammen og kjøre trafikkspill.

2  Det følger historisk med endel "skal" krav, som i hovedsak er på det funksjonelle planet, som grensesnitt, hullbilder, høyde over gulvet, elektriske standarder o.l.
I tillegg er det endel "bør" elementer som i større grad er knyttet til det estetiske.

En treffarrangør vil i praksis ta utgangspunktet i overordnet standard og en valgt epoke, eventuelt med diverse føringer eller modifikasjoner, som koblinger, hjul el.l  

3    Standarden er ikke "støypt i betong", for all framtid etc, men tilpasser seg utvikling av ny teknologi (f.eks digitalstyring), trender innen skalariktighet o.l.
Enkelte ting dukker først opp som "bør" krav, men utvikler seg over tid til "skal" krav.

4   Tilpasningen av standarden skjer som en blanding av overordnede vedtak sentralt (Jahrestagung) og mer lokale, eksperimentelle initiativ. Når Fremo ble innført i Norge ble det innledningsvis valgt en koblingstype som (såvidt meg bekjent) ikke har forekommet i Fremo sammenheng før, men dette ble fra sentralt hold ikke oppfattet som tilstrekkelig "avvik" til at det ikke lenger var Fremo.

Det fungerte jo; dvs at det ble bygget moduler, innkalt til treff og det dukket opp tilstrekkelig med deltagere med materiell etter valgt standard til at det ble et fungerende trafikkspill etter Fremo sine målsetninger.         

(Ikke derved sagt at f.eks undertegnede er enig i dette valget, men det forhinder meg på ingen måte i å reise til Arendal hvert år gjennom flere år, både med og uten moduler; og ha en aldeles glimrende helg alikevel Wink) . 
 
5 TIng som fungerer lokalt på treff, og som viser seg levedyktig og evtentuelt også økende i popularitet vil kunne bli "offisiell"" standard etterhvert dersom det arbeides for det. Dette kan observes blant annet på de ulike finskalastandardene og US standarden.

Det er endel US bygging "i emning" i Norge, og de første modulene vil mest sannsynlig bli bygget basert på europeisk grensesnitt, ikke det som brukes for US Fremo i Tyskland. Dette har vært diskutert når vi har vært på treff sørover, og oppfattes ikke som noe problem så lenge vi også har med overgangsmoduler. Det er mulig at US Fremo er en yngre, og mindre "satt" standard enn den vanlig europeiske, og at det er lettere å få "tilgivelse" i den delen av miljøet?      

6  Det er såvidt jeg kan se flere trender innen det som bygges:
-    Økende krav til forbildelikhet på spor, fører til strengere profilkrav
-    Flere og flere som tar utgangspunkt i konkret forbilde på modulene
-    Flere som ønsker å bygge en mer "moderne" virkelighet og kjøre dertil egnet materiel

Sålenge ingen av disse trendene påvirker det rent funksjonelle pleier det ikke bli "standard" utav det, men spor og hjul vil møtte være en standard ting.

Det begynner som krav fra en økende andel av treffarrangørene, og vil til syvende og sist ende som et overordnet krav når miljøet er "modent" for det.        
  
7  Fremo har såvidt jeg kan se truffet en god balanse mellom absolutte tekniske krav (slik at det faktisk fungerer, og ting passer sammen) og en viss frihet som gjør det mulig å få testa nye ideer og ny teknologi.

(Når jeg begynte "omigjen" med MJ for ca 7-8 år siden etter mange års pause, hadde jeg lyst til å begynne å bygge moduler. Jeg begynte jeg å følge med på ulike nettfora, og det var noe som så ut som krigslignende tilstander mellom 3-4 standarderConfused.

Dersom det hadde gått an å bygge moduler vha tastaturet er det liten tvil om at flere av de mest aktive deltagerne med samme innsats kunne hatt 20-30 meter kjørklare modulmeter før diskusjonen begynte å dabbe avBig%20smile

Selv om Fremo da var rimelig ferskt i Norge fikk jeg inntrykk av at dette var en noelunde oppdatert teknisk løsning som samtidig ga mulighet for organiserte trafikk spill (overhodet ikke viktigt for meg daWink), og frihet til å bygge med Marklin K-skinner (trodde jeg...).

Mine første moduler ble bygget basert på dette, jeg stilte opp på lokale treff her på Nord-Jæren og kobla sammen med de andre på "digital DC" på og 2 skinner. Det ble selvfølgelig litt "mobbing" pga sporets utseende, men jeg ble ikke kasta ut med en gang...

Det stranda på diverse materiel som "spora av" der midtlederens kontakter ligger høyere enn skinnegangen i sporvekslene Ouch .

Hjem, rive-rive, og så rett på lodding av 9"er veksler (det som en av dette forumets moderatorer har beskrevet som den mest dramatiske "MJ- omvendelsen" han har sett :- )

Dette var jo en ganske bortkasta omvei, men jeg fikk oppleve direkte hvorfor visse ting er "bør" og noen er "skal"  ).

8  Både undertegnede og Fremo miljøet i Norge har kommet seg litt videre på disse 6-8 årene. Vi har nå de ca 2 siste årene formalisert oss endel mer enn det som var nødvendig når vi bare var 20-30 medlemmer totalt, med valgt styre, generalforsamling, sakslister etc.

Det vil ganske snart gå ut innkalling til årets generalforsamling, som vil bli avholdt på Arendalstreffet. Basert på at vi primært er i Arendal for å kjøre tog, ikke for å ha møter; prøver å vi å holde en kortest mulig saksliste.

Dvs at vi ennå ikke vet om det blir tid til en formell standard diskusjon på årets møte, men det vi vet er at det vil bli gjennomgått et innledende utkast til vedtekter for Fremo Norge.

Standarden kan være et passende element for neste års årsmøte (men det er det selvfølgelig ikke opp til meg å bestemme) 

Dette forhindrer selvfølgelig ikke at det diskuteres standard på treffet ellers, og det vil helt sikkert skje i større eller mindre grad, men ikke nødvendigvis i "organsierte former".        
  
Alle som lurer på mer om dette oppfordres til å stille i Arendal for å være med å kjøre, for å oppleve, for å lære litt og for å diskutere og mene ting Smile

MVH
(stort sett for meg sjøl, ikke så mye for MJBV eller for styret i Fremo Norge :-) ) 
Terje O

 


Edited by terje-o - 06 februar 2009 at 23:58
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2009 at 15:49
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det skaper etter min mening unødvendig støy når man først krever en standard og deretter sier at denne "ikke er helt god" om man følger den 100% mht. hjulavstand og andre parameter. - Da må man heller spesifisere hva man mener.


Jeg vet at mange selvbyggere bruker Romford-hjul og jeg har selv bygget flere lok med disse hjulene. De er helt utmerkede - men følger heller ikke RP25 til punkt og prikke. Det ville derfor være dumt om slike skulle utelukkes - likeså andre hjul etter "egen" standard eller NEM for den del, så lenge de fungerer greit.

 

Jeg hadde derfor ønsket at man kunne oppgi et standard skinneelement som er i handelen og som er så "krevende" at materiell som passerer dette er akseptabelt i Fremo-smmenheng.

Det ville ha gjort det lettere - i hvert fall for meg. Da kunne alle, hver for seg teste ut sine modeller på forhånd og sikkert unngå mye frustrasjon?

Har noen et forslag til et slikt passende skinneelement  til "Fremo-test" (som en veksel, kryss eller tilsvarende)?


Kjell H´s uttalelse summerer opp hva også jeg mener på en god måte. Jeg har ca. 25 - 30 personvogner, 15 - 20 godsvogner - noen av dem har hjul som må, eller bør byttes ut. Men hjulene fra Roco og Heris har fungert, og bør fortsatt fungere uproblematisk også på fremtidige treff. Det vises til at rp25 ser visuelt bedre ut (enn alt annet). Det er sikkert riktig, men "gevinsten" må anses å være marginal i forhold til å legge innsats og økonomi på modulene istedet.

Jeg skjønner viktigheten av at hjul og koblinger må fungere slik at det fører til minst mulig driftsforstyrrelser. Dette bør standarden/krav si noe om. Men at det er rp 25 og bare rp 25 som holder mål fører til en del ekstra arbeider og økonomisk innsats som fint kunne hatt større gevinster annetsteds.


Edited by Lars Gjertsen - 07 februar 2009 at 15:54
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 00:13
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg hadde derfor ønsket at man kunne oppgi et standard skinneelement som er i handelen og som er så "krevende" at materiell som passerer dette er akseptabelt i Fremo-smmenheng.
Det ville ha gjort det lettere - i hvert fall for meg. Da kunne alle, hver for seg teste ut sine modeller på forhånd og sikkert unngå mye frustrasjon?
Har noen et forslag til et slikt passende skinneelement  til "Fremo-test" (som en veksel, kryss eller tilsvarende)?
 
Jeg tror ikke det er så lett å finne et industri-produkt som kan fylle denne funksjonen, men dersom man holder seg til:
  • Hjul med flenshøyde <= 0,6 mm (dvs. RP25 eller eventuelt NEM311-1.
  • Avstand mellom baksiden av hjulene på minst 14.4 mm, maks 14.6 mm

så bør det fungere ...Embarrassed

Eventuelt bruke vognene på treff hvor "vanlige" NEM-hjul er tillatt, f.eks. i Arendal.Wink 
 
Som tidligere nevnt er det disse to parametrene som kan skape problemer på enkelte stasjonsmoduler. Det betyr ikke at modulene ikke er bygget etter vår FREMO-norm, det kan for eksempel bety at skinnemateriellet er utført på en måte som ikke følger NEM-normen (amerikanske fabrikater eller selvbygget). Vi har også etterhvert fått en del moduler som følger den tyske fine-scale normen på de punkter hvor dette gjør forskjell.
 
Jo, så kunne vi selvsagt være enda mer presise i vår norske FREMO-norm, og det jobber vi med. Men vi vil passe oss for å bruke uforholdsmessig mye tid på å behandle unntak, og dermed skape en uoversiktlig dokument som er enda vanskeligere å forholde seg til. I all beskjedenhet vil jeg påstå at den normen vi har laget for H0 er rimelig vellykket, siden den har blitt brukt som mal for FREMO-normer i en rekke andre land i Europa.
 
Et godt råd er å spørre de som faktisk bygger og stiller med materiell på treffene (som forsåvidt Hans har gjort i begynnelsen av denne tråden), så tror jeg du kan regne med å få svar. At det er mange utenfor FREMO som også har meninger om dette er en annen sak. Normen er et resultat av mange års erfaring, og lange diskusjoner mellom medlemmer som faktisk har opparbeidet praktisk erfaring med hva som fungerer og hva som ikke fungerer i vår sammenheng.
 
 
Hilsen Halvor
 
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 10:03
Originally posted by halvors halvors wrote:

Jeg tror ikke det er så lett å finne et industri-produkt som kan fylle denne funksjonen, men dersom man holder seg til:
  • Hjul med flenshøyde <= 0,6 mm (dvs. RP25 eller eventuelt NEM311-1.
  • Avstand mellom baksiden av hjulene på minst 14.4 mm, maks 14.6 mm

så bør det fungere ...

 
Da kan sikkert jeg og andre bruke dette som rettesnor og overholder vi disse krav, så blir vi ikke "arrestert av RP-25-politiet"?
 
Det forbauser meg litt at det ikke finnes slike "standard" skinneelementer (eller kombinasjoner av slike) i handelen som kunne være normgivende for det materiellet skal kunne klare? - De aller fleste modulbyggere kjøper penser og kryss fra enten Roco, Tillig eller Peco. Da hadde det vært greit å vite hvilket skinneelement fra en av disse leverandører som materiellet skulle klare å komme igjennom? Dette har ikke bare med hjul å gjøre men like så mye med koblinger og strømopptak.
Jeg tror sikkert at det kunne øke kjøregleden på treffene om man hadde en slik liten "testmodul" som materiellet måtte passere? - Er denne bygget av standard elementer, kan man gjerne ha en slik hjemme (flere kopier) til å prøve ut materiellet i forkant? - Jeg ville i hvert fall satt pris på dette!
 
Om det ikke finnes standard sporelementer som kan være normgivende - er det da riktig at enkelte hjemmebyggede (og derfor temmelige unike) elementer skal diktere standarden for et helt treff?
 
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 11:04
Jeg sitter i øyeblikket som en av flere transportledere i Cargolink.
Vi tror vi har tenkt igjennom det meste og planlagt for alle eventualiteter. Flere av oss har erfaring fra trafikken ute og tar gjerne en del ting for gitt. Ting har gått av seg selv fordi alle har vært med fra starten og har lært seg hvordan ting fungerer fra starten.

Nå har vi blitt større. Vi har kjørt igang flere tog. Dermed er ikke alt like enkelt lengre. Vi har fått nye lokførere som ikke har vært borti godstrafikk før, som ikke har vært borti vår måte å tenke på. Dette skaper utfordringer fodi vi plutselig er nødt til å presisere ting vi før tok for gitt. Vi lager ikke noe større nummer av det. Vi bare tar tak i problemstillingene og skriver ned presiseringene. Enkelt og greit.

Det samme gjelder arbeidet med FREMO i Norge Vi er et antall personer som har vært med fra begynnelsen. Vi har skrevet ned en norm tilpasset norske forhold. En del ting har vi ikke tenkt på å få skrevet ned elelr presisert rett og slett fordi det så langt aldri har vært noe problem. Medlemmene har så langt så og si fått det inn "med morsmelka".
Derfor er det en naturlig utvikling at det nå når ennå flere kommer til blir stilt spørsmål ved forhold som vi "gamlekara" har tatt for gitt. Det er ikke noe problem.
Vi må bare klargjøre det i normen.

Vi har hatt en mer eller mindre uskreven regel at arrangører kan bestemme visse aspekter. Deriblant epoke, kobbel og hjulstandard. Denne regelen får vi bare presisere i normen.
FREMO har aldri hatt en statisk norm eller standard. Den har utviklet seg kraftig opp igjennom årene. Den største endringen var etter mitt syn da man forlot analgdriften og gikk fullstendig over til digitaldrift.
Nå pågår en dreining fra standard NEM-hjul til hjul med RP25-profil. Noen liker det, andre liker det ikke. Men utviklingen er der og kan ikke reverseres.

Ikke dermed sagt at de som ikke vil konvertere skal ekskluderes. Jeg tror heller det vil utvikle seg en deling. De som er interessert i å kjøre med RP25-hjul arrangerer egne treff mens de som ikke ønsker det arrangerer egne NEM-treff. Mye materiell og de aller aller fleste modulene vil fungere på tvers av disse gruppene. Slik fungerer dynamikken i FREMO og slik har vi det her også. Allerede har vi tre interessegrupper. 50-talls på Gardermoen, FREMO-classic i Arendal og FREMO-moderne i Kristiansand.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 11:46

Jeg er en som hittil har holdt meg utenfor Fremo-bølgen. Etter å ha lest denne tråden gjør jeg meg noen tanker:

Jeg har hatt MJ som hobby siden 1983 men praktisert mest i N-skala. Opp gjennom årene har det vært gjort flere forsøk på å innføre en modulstandard som alle kunne være med på. Vi fikk MJF-standarden, Bergens-standarden, Haugesunds-standarden (som også Stavanger hengte seg på) og kanskje flere.
Så kom Fremo-standarden som et friskt pust, en europeisk standard som alle kunne være med på. Dette så svært lovende ut.
Men nå ser jeg at for å delta i et Fremo må en bestemme seg for om en skal delta i "50-talls Gardermoen", "FREMO-classic i Arendal" eller "FREMO-moderne i Kristiansand". I tillegg må en ta stilling til om en vil kjøre på NEM-hjul eller RP25-profilhjul og en må velge om en skal benytte bøylekoblinger eller trådkoblinger.
I tillegg til dette er det noen som vil innføre FREMO smalspor og FREMO vekselstrøm (det siste løser seg kanskje av seg selv nå som Märklin er konkurs). Jeg ser for meg at også disse vil dele seg i tilsvarende grupper.
 
Er det dette man kaller å etablere en standard?
 
Petter
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 12:46

Husk nå at et Fremo-treff er mer enn materiellet vi bruker da! Jeg har vært med på massevis av Fremo-treff både i inn- og utland med mine gamle og nye Fremo-moduler. De gamle modulene hadde code 100 spor, men jeg var uansett hjertelig velkommen. Nå har jeg bygget nye moduler med code 75 spor, men til 60-talls epoke. Jeg er uansett hjertelig velkommen til å være med på moderne treff med modulene mine. Har jeg passende materiell til det treffarrangør ønsker, tar jeg det med. Har jeg ikke, er det nok av andre som tar med - no problem. Jeg blir ikke lei meg om mitt fineste lok ikke får være med på leken. 

Forresten Trainman; Fremo-smalspor vil jo være med på samme treff med samtrafikk med normalspornettet. I Tyskland bruker de sågar rulleskamler for å kunne kjøre normalsporvognene ut på smalspornettet. Altså skaper ikke denne "nye standarden" noe kluss.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 13:06
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

...I Tyskland bruker de sågar rulleskamler for å kunne kjøre normalsporvognene ut på smalspornettet. Altså skaper ikke denne "nye standarden" noe kluss.

 
Som her på Pritzwalktreffet 2006:
 
600mm smalspor
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 13:19
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Jeg er en som hittil har holdt meg utenfor Fremo-bølgen. Etter å ha lest denne tråden gjør jeg meg noen tanker:


Jeg har hatt MJ som hobby siden 1983 men praktisert mest i N-skala. Opp gjennom årene har det vært gjort flere forsøk på å innføre en modulstandard som alle kunne være med på. Vi fikk MJF-standarden, Bergens-standarden, Haugesunds-standarden (som også Stavanger hengte seg på) og kanskje flere.
Så kom Fremo-standarden som et friskt pust, en europeisk standard som alle kunne være med på. Dette så svært lovende ut.

Men nå ser jeg at for å delta i et Fremo må en bestemme seg for om en skal delta i "50-talls Gardermoen", "FREMO-classic i Arendal" eller "FREMO-moderne i Kristiansand". I tillegg må en ta stilling til om en vil kjøre på NEM-hjul eller RP25-profilhjul og en må velge om en skal benytte bøylekoblinger eller trådkoblinger.

I tillegg til dette er det noen som vil innføre FREMO smalspor og FREMO vekselstrøm (det siste løser seg kanskje av seg selv nå som Märklin er konkurs). Jeg ser for meg at også disse vil dele seg i tilsvarende grupper.

 

Er det dette man kaller å etablere en standard?



Hvordan i all verden har denne ideen om at en Modulnorm/modulstandard bør favne *alt* og *alle* oppstått?

Et grunnleggende trekk ved en hvilken som helst standard/norm er at den på den ene siden legger føringer for hva man bør/skal og hva man *ikke* bør/skal gjøre.

Dette er to sider av samme sak.

En standard/norm for modelljernbanemoduler vil pr. definisjon være mer eller mindre ekskluderende.

Etter min mening er dette et minimum av hva en modulstandard må inneholde:

1. Skala
2. Sporvidde
3. Grensesnitt for sammenkobling

Selv en slik minimumsstandard vil eksludere en mengde MJere, og det er selvsagt hverken kritikkverdig eller uønsket.

Ideen om "en modulstandard som alle kunne være med på" var om den noensinne egentlig har eksistert en fullstendig absurd tanke når man tenker seg litt om.

Samtidig mener jeg at de som tar til orde for "anything goes" minimumsstandard er akkurat like ekskluderende som de som vil stille større krav til modulene.

For meg er FREMO norges standarder/normer interessante nettopp fordi de har et uttalt mål om bygging av moduler etter norske forbilder med et relativt høyt nivå (blant annet ved å oppfordre/stimulere til bruk av lavere skinnevekter enn Code 100, RP-25 hjul og trådkoblinger).

Om FREMO norge legger lista lavere i fremtida vil dette for meg virke eksluderende. (Feks gjennom å åpne for kombimoduler med punktkontakter)

Så spørsmålet er ikke om normer/standarder skal være ekskluderende eller ikke, men *hva* som skal ekskluderes.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 15:36
Jeg vet ikke om traiNman har vært på noe Fremo-treff? I i motsatt fall ville jeg kanskje ha gjort det et par ganger for å få litt opplevelse av hvordand ette fungerer i praksis, selv om jeg ser at det er en del prinsippielle ting han tar opp.

Håvard har (som vanlig) selvfølgelig rett, selv om det kanskje virker litt arrogant å høre at standarden er ikke for alle, og at den selvfølgelig ekskluderer. Men sånn er nå en gang virkeligheten, og vil man kvalitet, så må man også velge noe bort for å kunne velge noe inn. Jeg valgte RP25 og lav skinnevekt for 25-30 år siden, sterkt inspirert av amerikanerne og de i Norge som argumenterte for dette, Jan Arne Rødland for eksempel. Jeg har aldri angret. Når skal resten av Europa komme etter? Jo, det skjer, sakte men sikkert. Ta heller skrittet over, framfor å tviholde på standarder som er på vei ut.

Man kan gjøre seg noen refleksjoner om dette i forbindelse med Märklins konkurs, dersom den medfører at ingen overtar den eller systemet. Da jeg hørte om dette, tenkte jeg først at det var nå trist, og på kort sikt tror jeg nok at dette er et tap for hele MJ-verdenen. Selv startet jeg som märklinist, og kunne godt tenkt meg av rene nostalgigrunner å bygge opp igjen et av mine märklinanlegg fra 1960-tallet. Men kanskje er det slik at Märklins dominans også har vært en bremsekloss for MJ-utviklingen i Europa? At et system som bruker punktkontakter forblir markedsledende er et symptom på at det greit å kompromisse grovt med det som er forbilledriktig på noe så fundamentalt for en modelJERNBANE: selve sporet. Nå finnes det mange andre tendenser i europeisk MJ også (Fremo er en av de), men det er  Märklins dominans som jeg tror ikke har vært godt for hobbyens utvikling som sådan. Så kanskje er det greit at Märklin blir borte, på lang sikt. Dens tid er forbi. Sorry, men vi må videre. En overgangsfase vil selvfølgelig bli smertefull for mange og mange vil sikkert falle av lasset.
Svein S
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 15:55
Dette er en interessant diskusjon som jeg fulgt litt fra sidelinjen. Jeg tar ingen side i saken om hva som er standard eller ei, men har et spørsmål som forsåvidt gjelder alle de som produserer lok og vogner:
Hvilken hjulstandard bør produsenter velge?
For de som produserer materiell og i særdeleshet småprodusenter, kan valg av hjultype ha mye å si. Ut i fra tråden her er tipset å gå over til RP25 (eller lignende) snarest. Men hva da med alle de kundene som fortsatt har skinnegang kode 100 med store vekseltunger? Eller hva med de som kjører Märklinskinnegang som helt klart har et problem med RP25-hjul?
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 15:58
Det ble en passe stor brann av fakkelen din Hans! Smile
 
Tom
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 16:22
Originally posted by kness kness wrote:


Dette er en interessant diskusjon som jeg fulgt litt fra sidelinjen. Jeg tar ingen side i saken om hva som er standard eller ei, men har et spørsmål som forsåvidt gjelder alle de som produserer lok og vogner:

Hvilken hjulstandard bør produsenter velge?

For de som produserer materiell og i særdeleshet småprodusenter, kan valg av hjultype ha mye å si. Ut i fra tråden her er tipset å gå over til RP25 (eller lignende) snarest.

Men hva da med alle de kundene som fortsatt har skinnegang kode 100 med store vekseltunger? Eller hva med de som kjører Märklinskinnegang som helt klart har et problem med RP25-hjul?


Utviklingen i MJ-bransjen har helt klart gått fra grove standarder beregnet på et stort og ikke så alt for kresent marked til finere standarder beregnet på voksne, mer kresne modellbyggere.

Modelljernbane som breddefenomen er et tilbakelagt fenomen, det er lenge siden Modelljernbane var øverst på alle gutters ønskeliste.
MJ vil bare mer og mer bli en hobby for kjøpesterke menn i sin beste alder.

Hadde jeg vært en norsk MJ-produsent ville jeg helt klart valgt RP-25 profilen. Hvorfor oppfinne hjulet (pun absolutely intended!) på nytt?

Se f.eks på Steinar & Steinars vakre G2 vogner i messing. Det hadde vært nærmest grusomt å selge de vognene med gammeldagse NEM-hjul.

La de som insisterer på å holde fast på avlegse, grove standarder bytte hjul.

Og la oss heller ikke glemme at RP-25 slett ikke er "The last frontier" når det gjelder finere standarder. Det finnes ganske mange finskalabyggere (f.eks. i H0-pur og Proto87) som synes at RP-25 hjul er for grovsmeder. RP-25 er derfor i dagens MJ-verden faktisk et kompromiss mellom de groveste og de fineste standardene.

Etter min mening et meget fornuftig kompromiss.



Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 16:31
Originally posted by kness kness wrote:

Dette er en interessant diskusjon som jeg fulgt litt fra sidelinjen. Jeg tar ingen side i saken om hva som er standard eller ei, men har et spørsmål som forsåvidt gjelder alle de som produserer lok og vogner:
Hvilken hjulstandard bør produsenter velge?
For de som produserer materiell og i særdeleshet småprodusenter, kan valg av hjultype ha mye å si. Ut i fra tråden her er tipset å gå over til RP25 (eller lignende) snarest. Men hva da med alle de kundene som fortsatt har skinnegang kode 100 med store vekseltunger? Eller hva med de som kjører Märklinskinnegang som helt klart har et problem med RP25-hjul?
 
Hilsen  Kjetil


Jeg synes dere skal legge dere på RP25 som standard, men evt. kunne supplere med en NEM-standard for de som ønsker det for et lite tillegg i prisen. Det vil gi et signal, og samtidig ikke utelukke de som tror man MÅ ha NEM-hjul for å kunne kjøre på grøvee skinengang.

Men må man bruke grove flenser overhodet? Jeg har brukt gamle Roco code 100-vekseler produsert antagelig tidlig på 1980-tallet med RP25 uten at vognene sporet av av den grunn.
Svein S
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 20:17
Til Svein: Jeg har vært til stede på flere FREMO-treff  men kan ikke helt se hva det har med saken å gjøre.
 
Angående RP25 hjul og utviklingen fremover, så har jeg heller ikke problemer med det. Jeg har selv kjørt amerikansk materiell med Kadee-hjul (RP25?) på eldre type spor og veksler uten større problemer med disse enn med de gode gamle pizzakutterne fra Lima og andre. Tror nok at skepsisen til amerikanske hjul, med mindre flenser, på eldre typer spor er sterkt overdrevet.
 
Det jeg egentlig ville sette spørsmålstegn ved, var om dere (FREMO-folket) er på vei mot en en løsning slik en hadde med de gamle modulstandardene med lokale varianter. Jeg synes allerede jeg hører Gardermoen-standarden, Arendal-standarden og Kristiansand-standarden. Da føler jeg at ideen bak FREMO, slik jeg har oppfattet den, er i ferd med å smuldre opp. Er det FREMO-folket ønsker?
 
(Til Svein igjen: Dine tanker rundt Märklin er jeg helt enig i! Men det ligger vel litt utenfor det denne diskusjonen dreier seg om. )
 
Petter 


Edited by traiNman - 08 februar 2009 at 20:18
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 22:14
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Jeg synes allerede jeg hører Gardermoen-standarden, Arendal-standarden og Kristiansand-standarden. Da føler jeg at ideen bak FREMO, slik jeg har oppfattet den, er i ferd med å smuldre opp. Er det FREMO-folket ønsker?


Det er, så langt jeg kan se, ikke noe problem å lage en modul eller skaffe seg materiell som kan brukes på alle tre treffene.

Det er enkelt å lage en modul som tydelig er moderne, eller 50-talls, eller klassisk. Du trenger egentlig bare to-tre biler av riktig årsmodeller for å sette perioden. Skinnegang som kun kan forseres med RP25-hjul er for de som snekrer sporet sitt selv, og da står du igjen med vurderingen om du skal bytte til RP25, eller ikke.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2009 at 23:09
Originally posted by Herman Herman wrote:


Det er, så langt jeg kan se, ikke noe problem å lage en modul eller skaffe seg materiell som kan brukes på alle tre treffene.

Det er enkelt å lage en modul som tydelig er moderne, eller 50-talls, eller klassisk. Du trenger egentlig bare to-tre biler av riktig årsmodeller for å sette perioden. Skinnegang som kun kan forseres med RP25-hjul er for de som snekrer sporet sitt selv, og da står du igjen med vurderingen om du skal bytte til RP25, eller ikke.
 
Det høres da alt for enkelt ut, sikker på du har funnet alle problemene?ClownLOL
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2009 at 00:04
 
Det jeg egentlig ville sette spørsmålstegn ved, var om dere (FREMO-folket) er på vei mot en en løsning slik en hadde med de gamle modulstandardene med lokale varianter. Jeg synes allerede jeg hører Gardermoen-standarden, Arendal-standarden og Kristiansand-standarden. Da føler jeg at ideen bak FREMO, slik jeg har oppfattet den, er i ferd med å smuldre opp. Er det FREMO-folket ønsker?
 
 
Petter 
[/QUOTE]

Hei igjen,

Tror ikke det er noen grunn til bekymring Petter. Som jeg var innom i mitt forrige innlegg; Fremo er ikke en enkel standard, men et "sett" med standarder med en del fellestrekk.

1 Dvs: Alt kan ikke koples sammen med alt, men : Så lenge en holder seg til f.eks H0 og europeisk grensesnitt forventes det at modulene kan koples sammen og fungere i et oppsett.

2 Dette ble demonstert til fulle under 25 års jubileet i Alsfeld for et par år siden, der vi var med og satte sammen moduler fra store deler av Europa og kjørte trafikk over hele anlegget. De få driftstekniske problemene vi var innom (disse tok bare en meget liten prosentdel av planlagt kjøretid...) hadde sålangt jeg kunne oppfatte med begrensninger i oppskalering av digitalstyring til et stort stort anlegg).

Parallellt med det "store" europeiske H0 anlegget ble det kjørt (minst):

-  Finskala H0 Fremo Europa
-  2 forskjellige US H0 (forskjelliige av politiske, ikke tekniske årsaker Wink)
-  N skal anlegg    
-  Finskala N anlegg
-  Minst et 0 skala anlegg (det var muligens 2 her også)

Ingen av disse sistnevnte kan uten videre samkjøres med "standard H0 Europa", selv om det relativt lett kan lages løsninger som gjør at US moduler kunne implementeres i et europeisk anlegg.
 
3   Når det gjelder "faren" for å lage noe som blir avvist på treff (kan ikke huske å ha opplevd en slik hendelse, ihvertfall ikke med moduler), så bør man huske at treffarrangørene til enhver tid må ta utgangspunktet i moduler som finnes, ikke bare det som er under bygging i øyeblikket. Dette medfører en naturlig "dempning" av brå standardendringer og kriterier for treffdeltakelse.

4  Så lenge "retningen" av standardoppdateringene er forutsigbar og synlig for medlemmene (igjen ref mitt forrige innlegg) er det ikke vanskelig å ta hensyn til dette ved nybygg eller oppdatering av gamle moduler.

Fremo er allerede såpass modent/gammelt i Norge at de som har vært lengst aktive har begynt å bygge sine første moduler på ny. Dette har sålangt jeg har kunnet observere skjedd på eget initiatv fra modueieren(e), og har vært grunnet i blant annet slitasje, ønske om å oppdatere byggeteknikk, senke vekt, øke transporterbarhet etc; IKKE at modulene har blitt funnet funksjonelt ubrukelige (selv om de ved flere års bruk uten oppdatering selvfølgelig kunne ha havnet på det stadietSmile).

5  De modulene jeg har selv eller er medeier i forventer jeg at skal kunne brukes på alle mulige treff i Norge i overskuelig framtid.
Enkelte detaljer vil være mer eller mindre korrekte etter som en endrer epoke fra f.eks 50 tall til 80 tall, men det meste av dette vil være på et detaljnivå som ikke vil virke "forstyrrende" for det store flertall av treff deltagereWink.
 
Rullende materiell er det litt mer uklart med, men det opplever jeg ikke som noen praktisk begrensning, all den tid det er ikke er noe krav om at den enkelte treffdeltaker skal bidra med "alt":

6 For å arrangere treff må deltagerne (i fellesskap, ikke nødvendigvis individuelt !) stille med:
A  Seg selv
B  Moduler
C  Rullende materiell

Dette ser for meg ut for å være en av de tingene vi har mest vanskelig for å synliggjøre for de som ennå ikke har vært med på treff; at hovedpoenget faktisk er punkt A Smile

Det er selvfølgelig helt avgjørende at det er nok av B og C også; men det viser seg i mindre og mindre grad å være noe problem, all den tid det bygges nye moduler i imponerende tempo i store deler av Norge, og det bygges og tilpasses materiell basert på en helt utrolig bred rekke forbilder. Selv om undertegnede er langt mer engasjert i bygging av moduler enn av rullende materiell, så synes jeg det er det utrolig kjekt å kunne få kjøre helt unike modeller (ofte prototyper) av damplok, biltog, skiftetraktorer etc på meget forbilderiktige moduler etter faktiske forbilder. 
 
Dette unike tilfanget av moduler og rullende materiell gir arrangører og treffdeltakere mulighet for å være med å realisere trafikkspill basert på en stor bredde forskellige epoker og geografiske settinger uten å selv måtte investere i materiell etc fra forskjellige epoker o.l.

At denne bredden av materiell og løsninger også innebærer at f.eks alt norsk 50 talls materiell ikke uten videre kan koples sammen med 80 talls materiell oppfatter jeg faktisk ikke som noen stort problemSmile

Når det gjelder moduler og sporstandarder er det noe man bør være forberedt på at vil ha en viss utvikling, men det er tross alt ikke snakk om "plutselige" begivenheter; og ikke raskere enn at man skal kunne ha mulighet til å  holde seg rimelig oppdatert gjennom "vanlig vedlikehold" av en modul. 
    

MVH
for MJBV
Terje O  
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2009 at 13:32
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Etter min mening er dette et minimum av hva en modulstandard må inneholde:

1. Skala
2. Sporvidde
3. Grensesnitt for sammenkobling

 
Själv vill jag lägga till en spår- och hjulstandard också, samt standard för kontroll av dragfordon.
 
Spår- och hjulstandard har ju FREMO Norge löst förnämligt i praktiken. I dagsläget måste modulerna byggas så, att både NEM och RP25-hjul kan nyttjas.
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.