MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - kåpe
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

kåpe

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: kåpe
    Posted: 24 januar 2009 at 18:56
Er det noen som har en kåpe til el 14 som de vil kvitte seg med så sifra
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2009 at 20:24
Tror snart vi må lære oss å støpe selv jeg assa. Virker som folk her inne ikke vil selge/bytte den slaks?
Er det egentlig ulovlig å støpe sånne ting selv tro? Eller selge det?

Edited by kaidyb - 24 januar 2009 at 20:28
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2009 at 20:46
Virker som folk her inne ikke vil selge/bytte den slaks?

Jeg trodde ikke formålet med denne hobbyen var å kvitte seg med den. At det vil kunne være noe marked for bytte og salg er det nok, men de færreste av oss driver med dette av den grunn, så at det ikke kommer raske reaksjoner på slike spørsmål tror jeg man må påregne som det normale.
Svein S
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2009 at 20:54
Originally posted by ses ses wrote:

Virker som folk her inne ikke vil selge/bytte den slaks?Jeg trodde ikke formålet med denne hobbyen var å kvitte seg med den. At det vil kunne være noe marked for bytte og salg er det nok, men de færreste av oss driver med dette av den grunn, så at det ikke kommer raske reaksjoner på slike spørsmål tror jeg man må påregne som det normale.


ja jo det skjønnes jo klart. men tenker mer på de som støper selv er så flinke at de lager det av messing å har opp til flere kåper liggende. for dem finnes her inne.
Back to Top
hoffno View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hoffno Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2009 at 21:07
Hae en fra NSB gods og en rødbrun, men det mangler glass fremme og bak på begge to.
 
Vidar
Vidar -KMJK-
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2009 at 22:24
Originally posted by hoffno hoffno wrote:

Hae en fra NSB gods og en rødbrun, men det mangler glass fremme og bak på begge to.
 
Vidar


Nå ble jeg litt interessert LOL
Hvis ingen andre vil ha Gods kåpa di/kjøpe er jeg interessert altså Smile
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2009 at 22:31
stil deg i kø.
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2009 at 22:50
Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

stil deg i kø.


Har jo gjort det da din lille smurfTongue


Originally posted by Jonas Jonas wrote:



Nå ble jeg litt interessert LOL
Hvis ingen andre vil ha Gods kåpa di/kjøpe er jeg interessert altså Smile



Edited by Jonas - 24 januar 2009 at 22:50
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2009 at 23:07
flink gutt.
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2009 at 02:28
jeg er også interresert i den slags kåpe, men ja er enig i at det hadde vært kult å kunne støpe selv
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2009 at 21:07
hmmm har vel en slik kåpe liggende i en skuff et sted. Hva er det verdt?
 
Hilsen,
Laurenz
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2009 at 22:54
hva vil du ha for den??
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2009 at 23:51
det ligger 3 El 14 på QXL nå, hvorav 1 av de er i NSB Gods design
http://www.qxl.no/kjope/hobby/modelljernbane/lokomotiver---vrig/l/cn12064/pn2/

Edited by hakhe - 25 januar 2009 at 23:53
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 00:45

Hei!

Originally posted by kaidyb kaidyb wrote:

Er det egentlig ulovlig å støpe sånne ting selv tro? Eller selge det?

Kåpene til Lima, i dette tilfellet, er nok beskyttet av opphavsretten. Det vil si at det er ulovlig å støpe kopier for deretter å kommersielt selge dem videre. Å lage kopier kun til eget bruk er nok også i denne sammenheng definert som ulovlig, men alvorlighetsgraden er langt lavere, og det er lettere å slippe unna.
 
Det er for tiden Hornby som eier "gamle Lima", og derved rettighetene til modellene. De produserer modeller for å profittere på dem, og jeg tror nok at dersom etterspørselen er stor nok vil Hornby vurdere å sette dem i produksjon igjen. Men da snakker vi ikke om noen få modeller.......
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 01:23
Originally posted by Roger Roger wrote:



Å lage kopier kun til eget bruk er nok også i denne sammenheng definert som ulovlig ...
 
 


Er det det? Kunne vært interessant å få en kompetent vurdering av slikt.

Muligens er det Lov om beskyttelse av design som er aktuell. Den har en unntaksbestemmelse:

§ 10. Unntak fra designretten

       Designretten er ikke til hinder for at designen

1.utnyttes i privat og ikke-kommersielt øyemed,
2.utnyttes til eksperimentelle formål, eller
3.gjengis med det formål å sitere eller undervise, forutsatt at handlingen er i samsvar med god forretningsskikk og ikke i urimelig grad skader den normale utnyttelsen av designen, samt at kilden blir oppgitt.

Svein S
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 12:36
Av en eller annen grunn ligger det en paragraf under markedsføringsloven (av alle steder), som omhandler noe av dette:
 
§ 8. Tekniske hjelpemidler.

       Den som er blitt betrodd tekniske tegninger, beskrivelser, oppskrifter, modeller eller liknende tekniske hjelpemidler i anledning av et tjeneste-, tillitsvervs- eller forretningsforhold, må ikke rettsstridig utnytte dem i næringsvirksomhet.

       Det samme gjelder den som har oppnådd rådighet over tekniske tegninger, beskrivelser, oppskrifter, modeller og liknende tekniske hjelpemidler gjennom noens rettsstridige handling.


§ 8a. Etterlikning av annens produkt.

       Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende etterliknede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling.

 
For de som lager tekniske tegninger i 3D f.eks og tar frem modeller, vil denne paragrafen kunne beskytte disse. En lignende paragraf finnes også i andre land, f.eks Tyskland. Men hvordan det ville fungert i rettssystemet vet jeg ikke. Den eneste saken jeg vet om var vel Märklin vs Piko for en tid tilbake.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 13:08
Men vil markedsføringsloven ramme det som skjer privat? Vi snakker her om privat kopi til eget bruk. Det vil jo ikke skje noen markedsføring da. § 8 kan ikke treffe, for der snakkes det om hva man er betrodd, altså som noe man har fått tilgang til på produksjonssiden. Her snakker vi om forbrukersiden. Annet ledd handler nok også ikke om sluttproduktene, men tilvirkningsverktøy, siden det er snakk om "rådighet over".
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 13:09
§ 8 kan heller ikke ramme dette, siden det sies "Det er forbudt i næringsvirksomhet". Kopier til eget bruk er ikke næringsvirksomhet.


Men jeg er ingen jurist......
Svein S
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 13:24
Jeg tolker også regelverket slik at det er greit til privat bruk, men altså ikke for videresalg. Dette tror jeg er gjengs oppfatning også i utlandet.
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 13:44
det går vel også litt på skjønn, som du sier til eget bruk er det greit. Men videre salg da tjener du på en annens "patent" hvis en skal kalle det det.
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 13:59
Jeg håper stadig at noen med juridisk kompetanse på dette forumet (finnes slike?) kunne uttalt seg.
Svein S
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 14:58
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg håper stadig at noen med juridisk kompetanse på dette forumet (finnes slike?) kunne uttalt seg.
Helt enig. Det ville vært veldig interessant å vite hvordan man ser på denne problemstillingen med juridiske øyne. Spesiellt når det gjelder oss produsenter som driver med dette. Skulle noen kopiert våre produkter og lagt de ut for salg, ville det vært greit å vite hva vi kunne gjøre med det.
 
Hilsen  Kjetil


Edited by kness - 26 januar 2009 at 14:59
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 15:22
Originally posted by kness kness wrote:

Spesiellt når det gjelder oss produsenter som driver med dette. Skulle noen kopiert våre produkter og lagt de ut for salg, ville det vært greit å vite hva vi kunne gjøre med det.
 
Hilsen  Kjetil


Men det blir jo noe annet enn det som er tatt opp her. At man ikke ikke legge ut slikt for salg, har i hvert fall ikke jeg stilt noe spørsmål med.
Svein S
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 15:42
Originally posted by ses ses wrote:



Men det blir jo noe annet enn det som er tatt opp her. At man ikke ikke legge ut slikt for salg, har i hvert fall ikke jeg stilt noe spørsmål med.
Mitt svar gjaldt også det opprinnelige spørsmålet til Kai som lurte på det med videresalg.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 15:57
Nettopp. Glemte den vinklingen. Tenker mest på sine egne problemstillinger, vet du. Wink
Svein S
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 16:11
Nå er det mange her inne alt som har kringkastet at dem har drevet stor produksjon her. å Hvis det finnes fork her inne med juridisk innsikt i større grad en gjennomsnittet så hmmm har ikke han sakt mye i værtfall. Kansje vi må spørre Hornby om hva dem sier?? For det må jo være av interesse for forumet å alle mj"ere å vite om vi kan lage modeller å evnt selge til venner å kjente.

Edited by kaidyb - 26 januar 2009 at 16:17
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 17:19
Jeg jobbet tiligere i et reklamefirma. Hvor sjefen brukte samme pantent som et utenlandsk firma. Frirmaet jeg jobbet i forandet litt på utsende, slik så ungikk sjefen loverket mente han(drevet med det i over 20år). Og fikk produsert det i Asia. De bryde seg ikke om om lov og regler så lenge jobben betalte produsenten  det de tok for jobben.
 
 
Jeg tro ikke et firma bryr seg så mye hvis man lager et pr eks til eget bruk(ikke for salg) Jeg blir overasket hvis Horby sitter å ser på at andre lager like kompier(ikke forandringer) av en modell de har rettigheter til, og tjener penger på det. Men trolig så vet de nok at dette forumet ikke eksisterer. Men kan tenkes at de ikke bryr seg hvis det ikke blir laget større opplag.
 
 
En advokat kan svare på det. De tar jo normalt gratis for inntil 30 min rådgiving, og 1500 pr time over det , avhening av sakens omfang.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A matter of life and death
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 19:05
F.eks denne modellen EL17 er det vel egentlig ingen som har patenten på , eller er det det tro? Så hvit meg bekjent så er det ingen fabrikant som har lageet El17. Det datt en ned fra himmelen i dag gitt. En dresin modell med deler også gitt. utrolig bra. mangler bare understell med motor.




Edited by kaidyb - 26 januar 2009 at 19:05
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 19:22
Hei Kai.
 
Tror du kanskje skal sjekke her http://www.k49.no/terjesblog/modeller.html.
 
Minner meg iallefall om en slik vognkasse...
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
kaidyb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 181
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kaidyb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2009 at 19:29
ja det hjalp meg jo ikke stort. det eneste han hadde var det jeg hadde fra før?? hvis du tenkte på hvem som har lagd den jeg har. så kommer den fra et sted den også ser u.

Edited by kaidyb - 26 januar 2009 at 19:31
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.