MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Selvbygging signaler, noen spørsmål..
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Selvbygging signaler, noen spørsmål..

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Selvbygging signaler, noen spørsmål..
    Posted: 11 januar 2009 at 16:20
Hei!
 
Ser at det er flere tråder som ligger ute om selvbygging av signaler, men har ikke klart å få svar på alt. Noen spørsmål:
 
-Noen som har tegninger/mål på enkelt innkjøringssignal? Tenkte at dette kunne kanskje vært noe å starte med hvis jeg skulle prøvd meg på bygging av signaler, de er vel litt lettere å bygge?
 
-Så langt har jeg bare funnet 3mm lysdioder(www.electradeshop.com), så at det var anbefalt 2mm, hvor får man kjøpt sånne?
 
-Og, til sist, er det noen produsenter som kanskje har planer om å bygge norske signaler igjen? Hadde gjort alt mye enklere Tongue
 
-Christian
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 16:28
Skala Design
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 16:31
Flott :)
 
Fint hvis noen har svar på de andre spørsmålene og Wink
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 16:41
Elfa selger 2mm lysdioder, art.nr. 75-054-72, 75-054-80 og 75-054-98 for hhv. rød, gul og grønn.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 16:58
Sjekk dette innlegget
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3707
Her er det noen tips, samt at man finner endel om dette på mjwiki.
 
Skal man bygge signaler selv, så er det nok greiest å få disse signalplatene etset eller skåret ut med maskin. Å file disse til er nok ikke så gøy. Da anbefales det å lage de med sekskant skjerm i tilfelle man ikke kan få gjort det "maskinelt".
 
Ellers så kommer det signaler snart for salg, sier ryktene
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 17:01
Så at scaladesign her (ref. over) er på gang med noe.. Jeg har ikke satt meg inn i etsing enda, så det var artikkel om det på mjwiki. Men er det mulig å bygge i noe annet materiale? Blir et stivt svart ark som skjerm/plate ikke godt nok?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 17:23
En plastplate vil nok duge, og den er lett å bearbeide. Ulempen er kanskje at man ikke får den så tynn som forbilde tilsier, men er du ike så nøye på det, så er det helt klart en enklere mulighet.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 17:43
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

 
Skal man bygge signaler selv, så er det nok greiest å få disse signalplatene etset eller skåret ut med maskin. Å file disse til er nok ikke så gøy.


Tja. Det er da ikke så vanskelig hvis man først beveger seg ut i selvbygging i messing i det hele tatt. En blikksaks og flatfil så er det ikke så vanskelig å lage avrundede skjermer. Det er kanskje den minste utfordringen med å bygge signaler selv.
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 17:54
Originally posted by ses ses wrote:


Tja. Det er da ikke så vanskelig hvis man først beveger seg ut i selvbygging i messing i det hele tatt. En blikksaks og flatfil så er det ikke så vanskelig å lage avrundede skjermer. Det er kanskje den minste utfordringen med å bygge signaler selv.


Enig.
Det var et av mine aller første selvbyggeprosjekt med messing. Filingen av den avrundede kanten gikk greit, det var heller verre å bore tre hull på linje...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 18:25
Får vel starte med hulla da, i tilfelle man bommer med boret så ikke all filinga blir forgjevesTongue 
 
Hvor får man tak i messing eventuelt?


Edited by Chr. Lil. - 11 januar 2009 at 18:25
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 19:10
Clas Ohlson hadde iallefall messingplater. Ellers må man forhøre seg hos noen hobbyforetninger
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 19:23
Nortrading har messing-plater, + myyye annet...
 
0,15, 0,25 og 0,38 mm tykkelse, 100 x 250 mm størrelse
 
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 20:18
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Får vel starte med hulla da, i tilfelle man bommer med boret så ikke all filinga blir forgjevesTongue 
 


Dor er et viktig verktøy i så måte, for å sentrere boret på riktig sted.
(Eller var det kjølner det het. Det er i hvert fall et håndredskap som ligner på en syl men som ikke brukes til å lage hull, men bare merke med.)


Edited by ses - 11 januar 2009 at 20:20
Svein S
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 21:30
Da tenker du nok på kjørner
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2009 at 23:56
Takk!! Det forklarer hvorfor jeg aldri fant noe om det på nettet. Sånn er det med ord enn bare har hørt uttalt og aldri har sett skrevet.
Svein S
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 09:32

Takk for alle gode svar :)

Mye mulig at jeg kan starte etter vært med litt selvbygging av signaler blant annet..
 
Var innom togbutikken her om dagen og fikk litt tips med ting jeg kunne fikle litt med før jeg hadde plass til anlegg, smussing osv..(Takk Tore).
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 09:35
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Da tenker du nok på kjørner
 
Da regner jeg med at det verktøyet brukes til å lage et lite hakk/merke i plata?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 09:51
Som jeg skrev over: "Det er i hvert fall et håndredskap som ligner på en syl men som ikke brukes til å lage hull, men bare merke med." Hvis boret er skarpt nok vil et kjørnermerke være tilstrekkelig til å få hullet akkurat der man ønsker, dersom kjørnermerket er satt på korrekt sted og er dypt nok til å sentrere og styre boret i den avgjørende startfasen.
Svein S
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 09:52

Er det forresten ingen som har tengniner på enkle innkjøringssignaler?

Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 09:53
Originally posted by ses ses wrote:

Som jeg skrev over: "Det er i hvert fall et håndredskap som ligner på en syl men som ikke brukes til å lage hull, men bare merke med." Hvis boret er skarpt nok vil et kjørnermerke være tilstrekkelig til å få hullet akkurat der man ønsker, dersom kjørnermerket er satt på korrekt sted og er dypt nok til å sentrere og styre boret i den avgjørende startfasen.
Flott! Måtte bare forsikre meg litt Embarrassed
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 09:58
Hvis du titter i siste nummer av MJ-bladet, så ryktes det der om noen norske signaler som er på vei av en kjent, norsk, småserieprodusent
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 12:57
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

Får vel starte med hulla da, i tilfelle man bommer med boret så ikke all filinga blir forgjevesTongue 


Riktig tenkt!
Jeg ville gjort dette på følgende måte:

1. Tusj eller mal messingplata med en passende maling (Det beste er jo maskinistlakk) slik at risselinjene blir tydelige.

2. Riss en vertikal senterlinje der hullene skal borres. Legg alle signalplatene du trenger langs denne linja.

3. Riss korte tverrlinjer der senter for hullene kommer
Pass på at du har en par mm avstand mellom platene.

4. Riss sidekantene på platene parallellt med senterlinja du lagde i punkt 1.

5. Riss de runde kantene øvers og nederst.



6. Bruk en kjørner til på punche gode styremerker for boringen.

7. Bor hullene

8. Grovklipp/grovsag konturene.

9. Sett styrepinner i det øverste og nederste hullene og lag en stabel av alle platene. Legg de ytterste platene "rygg mot rygg" slik at du ser risselinjene på begge sider av stabelen.

10. Fil konturen på alle platene samtidig.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 13:32
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Hvis du titter i siste nummer av MJ-bladet, så ryktes det der om noen norske signaler som er på vei av en kjent, norsk, småserieprodusent
Scaladesign var det vel Smile Spent på pris på de, men kan være artig å prøve seg litt på selvbygging, ser ikke så vanskelig ut.. Eneste kan bli det elektriske, den tid, den sorg!
 
 
Flott beskrivelse og tegning Håvard! Takker!
 
 
Spør igjen; Er det ingen som har noen mål eller tegninger på et enkelt 2-lys innkjøringsignal?
Christian L.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 13:37
Et nyttig instrument ved metallarbeider i denne størrelsen er denne. Heter det stikkpasser, mon tro? I dete tilfellet er den nyttig til å risse opp skjermbuene. Den ene spissen settes der man skal bruke kjørneren.



Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 13:51
Originally posted by Chr. Lil. Chr. Lil. wrote:

 
Spør igjen; Er det ingen som har noen mål eller tegninger på et enkelt 2-lys innkjøringsignal?


Jo. Skjermbredde 500 mm. NEderste lampe høyde over skinnetopp: ca 2200 mm.

Tegning i 1:87 finner du her: http://www2.dmmh.no/~ses/pix/EnkeltInnkjoer.pdf Skrive den ut uten endring i skala. Da kommer den i H0.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 13:52
Min tegning gjaldt Enkelt innkjørsignalapparat, men jeg ser at du snakker om "enkelt 2-lys innkjørsignal". Mener du da noe annet?
Svein S
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 14:16
Originally posted by ses ses wrote:

Min tegning gjaldt Enkelt innkjørsignalapparat, men jeg ser at du snakker om "enkelt 2-lys innkjørsignal". Mener du da noe annet?
 
Neida, det var akkurat den jeg tenkte på :) Takk skal du ha!
Christian L.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 14:19
Oi, skrev den ut nå.. Og da ser en hvor smått dette blir Confused Får satse på at jeg er mer fingernem en jeg trur.

Edited by Chr. Lil. - 12 januar 2009 at 14:20
Christian L.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 14:53
Her er en tegning i målestokk så vidt jeg ser i en tidligere i tård:
 
Til andre som lurer litt på det samme :)
Christian L.
Back to Top
Chr. Lil. View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 246
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Chr. Lil. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2009 at 21:54
Da har det dukket opp et lite spørsmål til; hva bør diameteren på "stolpen", altså messingrøret være? (Venligst spesifer ytre eller indre).
Det står ikke noe om det på mjwiki.. Den samme som for skjermen er kanske like greit? 3mm..
Christian L.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.