MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Andreas' anleggsblogg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Andreas' anleggsblogg

 Post Reply Post Reply Page  <1 456
Author
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2009 at 07:57

Takk Andreas for at du deler dette med oss, ikke så øvde mj byggere... Clap

Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2009 at 21:50

I dag tenkte jeg at jeg skulle vise litt skritt for skritt hvordan jeg går frem på med landskapsbygging på partiet under.

Tanken er å lage grusvei opp på plattformen samt litt grønt rundt i kantene.


Vi starter med å pensle trelim utover det omerådet som skal "gruses".


I boksene ser dere en sand/jord blanding jeg har hentet i skogen rundt der jeg bor. Til høyre en ikke silt variant med mye småstein og forskjellig rusk, til venstre en silt variant av det samme. Sistenevnte brukes til å gruse plattformen.


Etter at trelimet er penslet utover kan jeg begynne å strø på grusen. Jeg er forsiktig og passer på at overflaten blir javn og fin slik at det ser realistisk ut når jeg er ferdig og det får tørket.


Deretter begynner jeg med å strø Woodland T49 utover kantene. Her byr jeg meg ikke om å ha trelim under først. Sitter godt nok med vann/trelim blandingen vi kommer til etterpå.


Så var vi ferdig med å så gress... Midt på vintern av alle ting...LOL


Deretter strør jeg litt av den grove sand/jord blandingen over gresset igjen for å skape litt skogsterreng og redusere inntrykket av at dette er en gressplen.


Deretter går jeg over hele med trelim/zalo/vann og fukter ned slik at alt setter seg når det tørker.


Nå ser det slik ut, mer kommer i morgen når jeg fortsetter på detaljeringen i landskapet.

Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 22:15

TakkSmile 

Ballasten fuktes og limes med vanlig lim/vann/zalo blanding, mens gresset har jeg først penslet utover trelim og deretter strødd over gresset for å så fukte det som ikke limer seg fast med samme blanding som ballasten...
 
Selve gresstusstene limer jeg på etterpå...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Roger Andre View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 23 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Andre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 21:48
Det blir flott...Smile 
Bruker du samme metode når du fester gresstusster som på balasten..? 
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 21:44
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Dette ser bra ut Andreas.
Men stasjonsbygningen må da være utleid, kan ikke tenke meg at NSB brukte den fargenWink
 
Hehe utleid/solgt og personalet erstattet med slike herlige automater vi nå på død og liv skal brukeWink
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 21:40

Her kommer litt fra fremgangen. De siste dagene har jeg brukt på å bygge plattform.


Selve plattformunderlaget er noe restmateriale jeg fant i kjelleren. Disse ble limt fast, etterpå limte jeg på platformsidene og malte disse i en gråfarge.

Etter dette fant jeg frem en bred pensel og penslet trelim utover flaten. Så fant jeg frem lysbrun sand jeg har funnet i skogen rundt der jeg bord å strødde dette over til jeg var fornøyd med mengden og overflaten. Deretter gikk jeg over med trelim og vann med en dråpe oppvaskmiddel i og fuktet ned sanden.


Her har jeg så smått begynt å plante grønt rundt plattformkantene.


Her kommer gresstyvene fra Mininatur til sin rett :) 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 00:25
Dette ser bra ut Andreas.
Men stasjonsbygningen må da være utleid, kan ikke tenke meg at NSB brukte den fargenWink
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2009 at 23:23
Takk...
 
Hehe... Hmmmm byggherre som ikke betaler?Wink
 
Losjivogna har det ikke skjedd mye på... Stort sett gått i anlegget den siste tiden...
 
God Nyttår til deg ogsåSmile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 14:06
Dette ser veldig flott ut, Andreas. Gjort mye her ser jeg.
 
Får håpe byggefirmaet ikke tar for lang juleferie, dumt når stasjonsbygningen er uten tak...LOLLOLWink
 
Hvordan går det med losjivogna på sidesporet.....
 
Godt Nytt "bygge" År...
 
 
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 12:47

Tenkte jeg fikk presentere prosjektet jeg har drevet med siden i sommer. Planen var egentlig å bygge etter forbilde og da av Kjelsås stasjon på Gjøvikbanen, men etter en innledende tankeprosess ble det til at jeg valgte å legge dette fra meg. Stasjonen har derfor ikke noe konkret forbilde, men ide"en er at jeg bygger norskinspirert og stasjonen kunne for eksempel passet inn på Dovrebanen eller Kongsvingerbanen. 

På sikt er tanken å få til en slags avlang rundbane i seksjoner med en 180 graders kurve i hver ende og en langside med vanlig kjørestrekning og en annen langside med stasjonen som jeg nå har påbegynt. Det er i hvertfall grunntanken, men jeg har en tendens til å endre planene etterhvert som bygginga går fremover så vi får se hva det blir etterhvert.

Sporplan? Ikke spør! :wink: Har en vis ide i hodet for selve stasjonen. Tanken her er å ha tre gjennomgående spor og et fjerde som brukes til hensettning av vogner og skifting. Videre har jeg tenkt å lage et sidespor til tømmeropplasting og et sidespor til kornsilo på den tredje seksjonen av stasjonen jeg har begynt på.

Seksjonene bygges opp av lekter og kryssfiner og sammenkobles med bolter og vingmuttere. På stasjonen har jeg valgt å bygge i tre seksjoner med en lengde på 180 cm og en brede på (Ja veldig naturlig å velge akkurat det) 51,5 cm. Altså en total lengde på 540 cm selve stasjonen.

Anlegget slik det er tenkt blir ganske stort og jeg vil ikke ha mulighet slik jeg bor nå, til å ha det stående oppe permanent. Men en stund frem i tiden vil jeg kun ha de 3 seksjonene som utgjør stasjonen da jeg neppe vil bli ferdig med de med det første :wink:

Anlegget bygges med Marklin C-skinner med slanke veksler samt at jeg forsøker og holde med til største radius mulig, dvs radius på 111 cm. Noe nytt jeg har forsøkt med på er å legge ballast i midten på C-skinnene. Med litt toldmodighet synes jeg dette blir bra.

Landskapet bygges opp i styrofoam og fjellet lages med gipsformer fra Woodland som igjen farges med Woodlands earth colour kit. Videre pensler jeg trelim utover og strør over med litt grønt fra Woodland og jord/sand-blanding jeg har hentet i skogen. Videre begynner planter jeg ut gresstuster fra Heki og Mininatur, spesielt sistenevnte er jeg meget fornøyd med :) Totalt har jeg plantet ut rundt 90 trær sålangt, de fleste fra Heki, men også faller og Noch er representert.


Den første seksjonen som jeg begynte på.


De to seksjonene jeg bygger på nå, grunnet litt plassmangel bygges det litt her og der, akkurat nå er det kontoret som er byggerom. Når seksjonene ikke brukes settes de på høykant opp mot veggen.



Å legge ballast på C-skinner går fint, selv om det er litt tidkrevende.


Veien på bildet startet egentlig som en 2 felts asfaltvei, som er degradert i flere omganger og til slutt ble jeg fornøyd med resultatet som en traktorvei :)


Plattformen og stasjonsbyggningen er det siste jeg har gjort...


Edited by Andreas - 31 desember 2008 at 12:49
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 456

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.