Print Page | Close Window

Andreas' anleggsblogg

Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4134
Printed Date: 22 november 2024 at 07:01
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Andreas' anleggsblogg
Posted By: Andreas
Subject: Andreas' anleggsblogg
Date Posted: 31 desember 2008 at 12:47

Tenkte jeg fikk presentere prosjektet jeg har drevet med siden i sommer. Planen var egentlig å bygge etter forbilde og da av Kjelsås stasjon på Gjøvikbanen, men etter en innledende tankeprosess ble det til at jeg valgte å legge dette fra meg. Stasjonen har derfor ikke noe konkret forbilde, men ide"en er at jeg bygger norskinspirert og stasjonen kunne for eksempel passet inn på Dovrebanen eller Kongsvingerbanen. 

På sikt er tanken å få til en slags avlang rundbane i seksjoner med en 180 graders kurve i hver ende og en langside med vanlig kjørestrekning og en annen langside med stasjonen som jeg nå har påbegynt. Det er i hvertfall grunntanken, men jeg har en tendens til å endre planene etterhvert som bygginga går fremover så vi får se hva det blir etterhvert.

Sporplan? Ikke spør! :wink: Har en vis ide i hodet for selve stasjonen. Tanken her er å ha tre gjennomgående spor og et fjerde som brukes til hensettning av vogner og skifting. Videre har jeg tenkt å lage et sidespor til tømmeropplasting og et sidespor til kornsilo på den tredje seksjonen av stasjonen jeg har begynt på.

Seksjonene bygges opp av lekter og kryssfiner og sammenkobles med bolter og vingmuttere. På stasjonen har jeg valgt å bygge i tre seksjoner med en lengde på 180 cm og en brede på (Ja veldig naturlig å velge akkurat det) 51,5 cm. Altså en total lengde på 540 cm selve stasjonen.

Anlegget slik det er tenkt blir ganske stort og jeg vil ikke ha mulighet slik jeg bor nå, til å ha det stående oppe permanent. Men en stund frem i tiden vil jeg kun ha de 3 seksjonene som utgjør stasjonen da jeg neppe vil bli ferdig med de med det første :wink:

Anlegget bygges med Marklin C-skinner med slanke veksler samt at jeg forsøker og holde med til største radius mulig, dvs radius på 111 cm. Noe nytt jeg har forsøkt med på er å legge ballast i midten på C-skinnene. Med litt toldmodighet synes jeg dette blir bra.

Landskapet bygges opp i styrofoam og fjellet lages med gipsformer fra Woodland som igjen farges med Woodlands earth colour kit. Videre pensler jeg trelim utover og strør over med litt grønt fra Woodland og jord/sand-blanding jeg har hentet i skogen. Videre begynner planter jeg ut gresstuster fra Heki og Mininatur, spesielt sistenevnte er jeg meget fornøyd med :) Totalt har jeg plantet ut rundt 90 trær sålangt, de fleste fra Heki, men også faller og Noch er representert.

http://imageshack.us">
Den første seksjonen som jeg begynte på.

http://imageshack.us">
De to seksjonene jeg bygger på nå, grunnet litt plassmangel bygges det litt her og der, akkurat nå er det kontoret som er byggerom. Når seksjonene ikke brukes settes de på høykant opp mot veggen.

http://imageshack.us">

http://imageshack.us">
Å legge ballast på C-skinner går fint, selv om det er litt tidkrevende.

http://imageshack.us">
Veien på bildet startet egentlig som en 2 felts asfaltvei, som er degradert i flere omganger og til slutt ble jeg fornøyd med resultatet som en traktorvei :)

http://imageshack.us">
Plattformen og stasjonsbyggningen er det siste jeg har gjort...


-------------
Hilsen Andreas.   



Replies:
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 31 desember 2008 at 14:06
Dette ser veldig flott ut, Andreas. Gjort mye her ser jeg.
 
Får håpe byggefirmaet ikke tar for lang juleferie, dumt når stasjonsbygningen er uten tak...LOLLOLWink
 
Hvordan går det med losjivogna på sidesporet.....
 
Godt Nytt "bygge" År...
 
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Andreas
Date Posted: 01 januar 2009 at 23:23
Takk...
 
Hehe... Hmmmm byggherre som ikke betaler?Wink
 
Losjivogna har det ikke skjedd mye på... Stort sett gått i anlegget den siste tiden...
 
God Nyttår til deg ogsåSmile


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: jevistad
Date Posted: 02 januar 2009 at 00:25
Dette ser bra ut Andreas.
Men stasjonsbygningen må da være utleid, kan ikke tenke meg at NSB brukte den fargenWink


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Andreas
Date Posted: 02 januar 2009 at 21:40

Her kommer litt fra fremgangen. De siste dagene har jeg brukt på å bygge plattform.


Selve plattformunderlaget er noe restmateriale jeg fant i kjelleren. Disse ble limt fast, etterpå limte jeg på platformsidene og malte disse i en gråfarge.

Etter dette fant jeg frem en bred pensel og penslet trelim utover flaten. Så fant jeg frem lysbrun sand jeg har funnet i skogen rundt der jeg bord å strødde dette over til jeg var fornøyd med mengden og overflaten. Deretter gikk jeg over med trelim og vann med en dråpe oppvaskmiddel i og fuktet ned sanden.

http://imageshack.us">
Her har jeg så smått begynt å plante grønt rundt plattformkantene.

http://imageshack.us">
Her kommer gresstyvene fra Mininatur til sin rett :) 

http://imageshack.us">



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 02 januar 2009 at 21:44
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Dette ser bra ut Andreas.
Men stasjonsbygningen må da være utleid, kan ikke tenke meg at NSB brukte den fargenWink
 
Hehe utleid/solgt og personalet erstattet med slike herlige automater vi nå på død og liv skal brukeWink


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Roger Andre
Date Posted: 02 januar 2009 at 21:48
Det blir flott...Smile 
Bruker du samme metode når du fester gresstusster som på balasten..? 


-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker


Posted By: Andreas
Date Posted: 02 januar 2009 at 22:15

TakkSmile 

Ballasten fuktes og limes med vanlig lim/vann/zalo blanding, mens gresset har jeg først penslet utover trelim og deretter strødd over gresset for å så fukte det som ikke limer seg fast med samme blanding som ballasten...
 
Selve gresstusstene limer jeg på etterpå...


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 08 januar 2009 at 21:50

I dag tenkte jeg at jeg skulle vise litt skritt for skritt hvordan jeg går frem på med landskapsbygging på partiet under.

http://imageshack.us">

Tanken er å lage grusvei opp på plattformen samt litt grønt rundt i kantene.

http://imageshack.us">
Vi starter med å pensle trelim utover det omerådet som skal "gruses".

http://imageshack.us">
I boksene ser dere en sand/jord blanding jeg har hentet i skogen rundt der jeg bor. Til høyre en ikke silt variant med mye småstein og forskjellig rusk, til venstre en silt variant av det samme. Sistenevnte brukes til å gruse plattformen.

http://imageshack.us">
Etter at trelimet er penslet utover kan jeg begynne å strø på grusen. Jeg er forsiktig og passer på at overflaten blir javn og fin slik at det ser realistisk ut når jeg er ferdig og det får tørket.

http://imageshack.us">
Deretter begynner jeg med å strø Woodland T49 utover kantene. Her byr jeg meg ikke om å ha trelim under først. Sitter godt nok med vann/trelim blandingen vi kommer til etterpå.

http://imageshack.us">
Så var vi ferdig med å så gress... Midt på vintern av alle ting...LOL

http://imageshack.us">
Deretter strør jeg litt av den grove sand/jord blandingen over gresset igjen for å skape litt skogsterreng og redusere inntrykket av at dette er en gressplen.

http://imageshack.us">
Deretter går jeg over hele med trelim/zalo/vann og fukter ned slik at alt setter seg når det tørker.

http://imageshack.us">
Nå ser det slik ut, mer kommer i morgen når jeg fortsetter på detaljeringen i landskapet.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Roger Andre
Date Posted: 09 januar 2009 at 07:57

Takk Andreas for at du deler dette med oss, ikke så øvde mj byggere... Clap



-------------
Mvh Roger Andre

Valdresbanen"s materiell alle epoker


Posted By: Andreas
Date Posted: 09 januar 2009 at 21:54

Her kommer fortsettelsen på landskapspartiet jeg startet på i går.

Når alt hadde fått tørket fant jeg frem gresstuver fra Mininatur og limte disse fast der jeg synes det passet. Videre limte jeg fast litt småstein og annet rusk.

Her kommer noen bilder av resultatet.

http://imageshack.us">

http://imageshack.us">

http://imageshack.us">



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 09 januar 2009 at 22:07
Originally posted by Roger Andre Roger Andre wrote:

Takk Andreas for at du deler dette med oss, ikke så øvde mj byggere... Clap

 
Hyggelig å høre... Er nå ikke noen særlig øvd MJ-bygger jeg heller da, egentlig mitt første ordentlige prosjekt.Smile
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: studenten
Date Posted: 14 januar 2009 at 16:46
Dere er så flinke til å dokumentere med kamera *oppgitt over seg selv*. Utrolig bra! Smussing neste?

-------------
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.


Posted By: Andreas
Date Posted: 16 januar 2009 at 22:01
Hei,
 
Takk for kommentarenSmile Vet ikke helt om jeg skal smusse sporene, er egentlig ganske fornøyd slik det er nå... Men vi får se...


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 januar 2009 at 22:10
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

 
Hyggelig å høre... Er nå ikke noen særlig øvd MJ-bygger jeg heller da, egentlig mitt første ordentlige prosjekt.Smile
 
 
Har aldri sett disse bildene før, men dette var virkelig bra saker. Clap
 
Men jeg er enig med Jevistad om fargen på st.bygningen. Er det ikke du som malte en slik Vegggli-type helt hvit en gang? Mulig jeg tar feil, men det tror jeg hadde vært helt suverent her.


Posted By: Andreas
Date Posted: 17 januar 2009 at 11:23
Takk for detSmile 
 
Ja bygget en Veggli i hvit for en tid tilbake... Enig at den kunne passet, men har kanskje lyst til å bygge den på nytt, ble ikke helt fornøyd med resultatet. Styrenbygningen er i hvertfall lagt på is...   
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 17 januar 2009 at 11:30
Jeg er imponert over kvalitetsnivået på landskapsarbeidene, Andreas. Virkelig bra saker! :-) Følger fortsatt ivrig med.


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 januar 2009 at 17:41
Takk for det! Kommer oppdateringer så snart det har skjedd noe mer...

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 januar 2009 at 23:38

Kan ta en liten oppdatering etter at jeg ble ferdig med isopor og grovarbeidet på denne lille seksjonen på 60 cm i kveld. Den kommer i enden av først skeksjonen jeg startet på slik at den totale lengden på de rette sidene blir 6 m... Altså en liten endring på de opprinlige planene, de blir det fort noen av :lol:

http://imageshack.us">

http://imageshack.us">



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: ROBEL
Date Posted: 20 januar 2009 at 13:29
HærligSmile  Sååå godt å finne sånne blogger når en ikke har tid til å bygge selvTongue
 
Er det fremo-størrelse på modulene, eller har du "egen standard"?  Dere som Kjører AC/tre-skinne drift kunne kanskje lage en standard a.la Z-mod, slik at dere også kan lage modul-treff? Vet ikke om det allerede finnes...
 
Ser veldig bra ut det arbeidet du har gjort så langt !!
 
 
Roger


-------------
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 januar 2009 at 18:02

Hei og takk for tilbakemeldingen.

Går i "egen standard" her ja. Blir vel "etter boka" mer et seksjonsanlegg, da modulene/seksjonene ikke går overens, men får faste plasser.
 
Vet ikke om det er noen som driver med AC moduler og treff i Norge, men i Sverige mener jeg man har en standard for dette og treff(?) Er nok en del som kjører AC hjemme, men som er med på fremotreff og har en fremomodul eller flere. 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 20 januar 2009 at 22:28

Her kommer en liten oppdatering fra idag.


http://imageshack.us">
http://imageshack.us">
Fjellet rundt tunnelen er malt og tørrbørstet i flere omganger. Til malingen bruker jeg Woodlands Earth Colur kit. Starter med svar som jeg passer på at dekker i kanter og sprekker. Deretter Brunt umber, så Stone gray og deretter tørrbørsting med litt variasjon av Burnt umber, og hvit.

http://imageshack.us">
Så fikk jeg startet litt på landskapet ellers... Litt løsmasser blir strødd utover.

http://imageshack.us">
Så litt grønt, Woodland T49. På landskapet her må jeg gå over flere ganger for å dekke underlaget skikkelig, deretter skal diverse annet grønt på plass før skråningene skal fylles med grantrær.

Sideplater må jeg også få på etterhvert.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: jevistad
Date Posted: 20 januar 2009 at 23:33
Dette blir en flott forskjæring Andras, meg overbevisendeClap.
 
Du sier at du har problemer med å få dekket med strømateriale, men hvis du maler overflatene med en jordfarget lateksmaling f,eks. gjerne istrødd litt sand, så gjør det ikke noe om det skinner igjennom.
Det finnes jo gressløse områder i virkeligheten også.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Andreas
Date Posted: 22 januar 2009 at 14:56
Hei Jon Einar.
 
Takk for tipset, bruker en del av en jordblanding (samme blandingen som jeg hadde på litt av først i innlegget over) jeg har på overflatene i tillegg til gress så det blir litt variasjon mellom gress og bar overflate. Forklarte det kanskje litt dårlig i forrige innlegg...
 
På fjellet har jeg lagt på litt mer Burnt umber for å få litt mer brunfarge... nå i etterkant...  
 
Kommer oppdatering i løpet av helga, forhåpentligvisWink
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 23 januar 2009 at 23:09

Her kommer en liten oppdatering.

Ikke stort som har skjedd siden sist... Fått på plass bunnvegetasjonen i skråningene og begynt på gjerdene og plantet ut noen tær og tørrbørstet tunnelportalen og fått litt mer brunfarge på fjellet.

http://imageshack.us">

http://imageshack.us">

http://imageshack.us">
Kjøpte en pakke med 2 av disse furutærene i fra Busch i dag, blir nok flere sånne, rett og slett kjempefine :)



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: ELK
Date Posted: 24 januar 2009 at 09:29

 DETTE BLIR UTROLIG FLOTTThumbs%20Up 

 
LEGGER DU UT ET OVERSIKTS BILDE ETTER HVERT?
 
MED VENNLIG HILSEN
ESPEN LIE KINDBERG


-------------
ELK


Posted By: Andreas
Date Posted: 25 januar 2009 at 00:15
Hei Espen.
 
Oversiktbilde kommer, men slik som situasjonen er nå får jeg ikke plass til å bygge på mer enn 1-2 seksjoner av gangen.
 
Her har du i hvertfall et bilde av de to seksjonene jeg holder på med nå...
 
http://imageshack.us">


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: jevistad
Date Posted: 25 januar 2009 at 00:30
Det er litt synd at du ikke bygger FREMO-moduler AndreasWink

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Andreas
Date Posted: 25 januar 2009 at 11:27
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det er litt synd at du ikke bygger FREMO-moduler AndreasWink
 
Hehe... Du skal nok ikke se bort ifra at jeg dukker opp på et fremotreff en gang, blir jeg "avhengi" kan de jo tenkes det blir et par modulerWink Alt er mulig, bare se hvordan det gikk med MortenLOL 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 08 februar 2009 at 18:20

Det skjer veldig lite for tiden. I mangel på noe bedre å legge ut kommer noen bilder jeg knipset i dag...

http://imageshack.us">

http://imageshack.us">

http://imageshack.us">

http://imageshack.us">



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Lars Gjertsen
Date Posted: 08 februar 2009 at 19:43
Se bort fra alt snakket om at Märklinskinner kommer til kort hva forbildelikhet gjelder. Når jeg ser dette, blir slikt snakk bare bagatellmessig tomprat. Dette er veldig bra!


Posted By: kokken
Date Posted: 08 februar 2009 at 19:48
hei andreas, kjempe fint å se på de seksjonene dine, mye fin inspirasjon for oss andre. hvor store er seksjonene dine???

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Andreas
Date Posted: 10 februar 2009 at 14:32
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

Se bort fra alt snakket om at Märklinskinner kommer til kort hva forbildelikhet gjelder. Når jeg ser dette, blir slikt snakk bare bagatellmessig tomprat. Dette er veldig bra!
 
TakkerWink 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 10 februar 2009 at 14:38
Originally posted by kokken kokken wrote:

hei andreas, kjempe fint å se på de seksjonene dine, mye fin inspirasjon for oss andre. hvor store er seksjonene dine???
 
Hei.
 
Hyggelig å høre, seksjonene som skal utgjøre stasjonen er på 180 x 51,5 cm. Den lille tunnelseksjonen er på 60 x 51,5. Langsidene blir dermed totalt på 6 meter...
 
Får bygge meg et hus å ha dette i med tider og stunderLOL


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 07 mars 2009 at 16:04

En liten oppdatering!


Går fortsatt sakte fremover, venter på ballast for å få gjort unna en del på sporområdet.

Siden sist har jeg byttet ut en del grantær med furutrær fra busch for å få litt ønsket variasjon. Selv ble jeg fornøyd med resultatet, men er alltid åpen for kritikk her :)  


Blir nok bare noen få av disse trærene innimellom.

Det har også dukket opp et lite anleggsområdet på tunnelseksjonen.


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Stian
Date Posted: 07 mars 2009 at 16:14
Nå ble jeg misunnelig! Dette blir jo knall!Thumbs%20Up

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: bergsagel
Date Posted: 07 mars 2009 at 16:33
Fantastisk stykke arbeid det der! Big%20smile


Posted By: Andreas
Date Posted: 07 mars 2009 at 17:17
Et lite stemningsbildeSmile
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 07 mars 2009 at 17:27
Bergsagel og Stian: Takk for detSmile 

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 07 mars 2009 at 18:36
Dette blir flott. Likte stemningsbildet godt.Clap
Mye flott arbeid her, landskap og modeller...


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: TomL
Date Posted: 07 mars 2009 at 19:59
Hei,
 
Her er jeg helt enig med Lars Gjertsen, samme tanken slo meg også! Dette du nå lager er kjempebra, Andreas ClapClap
 
MJ-Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Ørjan
Date Posted: 07 mars 2009 at 21:07
Har ingenting å si om en kjører AC eller DC! Kan få det like fint for det!!Clap
Bra jobba Andreas!


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: morten.h
Date Posted: 07 mars 2009 at 23:55
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Har ingenting å si om en kjører AC eller DC! Kan få det like fint for det!!Clap
Bra jobba Andreas!
  Helt enig, selv om jeg fortiden har konvertert til "the dark side" for en stund...LOL  Sender deg litt mere snacks du sikkert får bruk for på modulene dine,ser du har brukt det meste du har dratt med deg tidligere Wink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: ROBEL
Date Posted: 08 mars 2009 at 00:15
hehe, "anleggsgartner" i profilen ...det forklarer jo littLOL  Ikke rart det blir resultaterThumbs%20Up

-------------
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.


Posted By: Andreas
Date Posted: 08 mars 2009 at 02:52
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

hehe, "anleggsgartner" i profilen ...det forklarer jo littLOL  Ikke rart det blir resultaterThumbs%20Up
 
Hehe... njaaa noe særlig faglært kan jeg vel neppe kalle meg, men har nå drivi med det i et drøyt år nå og skal etter planen begynne som lærling i akkurat det fra sommern avWink Vanskelig å si om det smitter over i modellverden men... LOL


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 08 mars 2009 at 02:59
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Har ingenting å si om en kjører AC eller DC! Kan få det like fint for det!!Clap
Bra jobba Andreas!
  Helt enig, selv om jeg fortiden har konvertert til "the dark side" for en stund...LOL  Sender deg litt mere snacks du sikkert får bruk for på modulene dine,ser du har brukt det meste du har dratt med deg tidligere Wink
 
Hehe "the dark side" vet ikke helt om jeg vil kalle det for det men... Ser helt klart fordelene der i gården også... Et "noe" bedre skinneutvalg er vel noe som står øverst på listaWink 
 
Jo takker... Har kommet godt med. Hadde egentlig ikke blitt noe tunnel uten de tunnelportalene forresten... hadde seg bare sånn at jeg fant dem på leting etter noe annet, og dermed ble det en tunnel....Tongue Bygger etter nøye planlagte rammer skjønner duLOL


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 08 mars 2009 at 03:07
Originally posted by Ørjan Ørjan wrote:

Har ingenting å si om en kjører AC eller DC! Kan få det like fint for det!!Clap
Bra jobba Andreas!
 
Takk for det ØrjanSmile 
 
Alltid gøy med tilbakemeldinger på det man gjørSmile 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 08 mars 2009 at 03:31
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Her er jeg helt enig med Lars Gjertsen, samme tanken slo meg også! Dette du nå lager er kjempebra, Andreas ClapClap
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Takk Tom.
 
Gir veldig inspirasjon til videre bygging med alle de hyggelige tilbakemeldingene man får her...
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 08 mars 2009 at 03:32
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Dette blir flott. Likte stemningsbildet godt.Clap
Mye flott arbeid her, landskap og modeller...
 
Hei Ove.
 
Takk for det! Blir vel ny oppdatering her så straks lasset med Heki 3332 ballast dukker opp hos NMJWink


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 08 mars 2009 at 13:26

Sitter å funderer litt på løvtrær... Noen som har ide"er til hvordan man kan lage bjerketær? Eventuelt om det er noe ferdigprodukter som egner seg?



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 08 mars 2009 at 13:31
Nederst på linken skriver Tore at han skal lage en byggebeskrivelse på sine trær...
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152&PN=4 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152&PN=4


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: AT
Date Posted: 09 mars 2009 at 09:43

Dette er svært bra laga Andreas.

Eit par "pirkete" kommentarar.
Det er murt på innsida i tunnelen. Dette virkar logisk fordi du har liten overdekning av fjell over tunnelen. På veg inn i skjeringa har du  og vist at det er fjell under eit lag med lause massar. Difor må tunnelopninga murast og sikrast innover. Sidan tunnelopninga er murt må dette ha vore gjort for kansje hundre år sidan. Eg trur ikkje at anleggsarbeidarane gav seg tid med berre håndredskap og tilbakeføre massar over tunnelkvelven. Ofte var det ein murkant oppe på opninga som skulle ta imot massar som sklir ut. Eg ville ha vist noko av tunneltaket med nokre nedrasa steinar på.
Det er eit snev av at fjellet er sparkla ned på tunnelopninga. dette synest eg vert synleg fordi tunnelen din er eit blikkfang.
 
Anleggsområdet.
Ser meir ut som du vil vise maskinene dine. Ser utplassert ut. Slik dei står no er dei i sterk kontrast til resten du har bygd. Prøv å fortelja ei anleggshistorie, bruk argument, det vil sei modeler noko som forsterkar inntrykket av at noko skjer. Kvar kjem lasset i bilen(stedets masse?) frå? Tilkøyrt eller opplasta? I så fall kor er grøfta osv.....


-------------
AT


Posted By: Andreas
Date Posted: 10 mars 2009 at 18:05
Hei.
 
Alltid bra med tilbakemeldinger, pirkete eller ikkeWink 
 
Anleggsområde er såvidt påbegynt så det tilføyes litt mer mål og mening med det hele etterhvert...
 
 
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 10 mars 2009 at 18:07
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Nederst på linken skriver Tore at han skal lage en byggebeskrivelse på sine trær...
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152&PN=4 - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152&PN=4
 
Takk for det, Ove!
 
Mininatur produkter du har brukt her eller Tore?
 
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 10 mars 2009 at 19:32

I dag kom det en spennende pakke i posten fra Stavern, med diverse snadder... Takk for det!

Valget falt på "Stone Gray" til stikkrennene. Og etter litt tørrbørsting til slutt ble resultatet slik. 
 
 
Stikkrenner på plass!


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: odibjo
Date Posted: 10 mars 2009 at 20:47
Hvem er det som produserer det gjerdet? Hva heter gjerdet, produktnummer?


Posted By: Andreas
Date Posted: 10 mars 2009 at 21:31
Gjerdet er selvbygget. Jeg spikkrer nåler ned i underlaget og tvinner deretter tynn kobbertråd rundt før jeg til slutt maler det.

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 14 mars 2009 at 07:59

En liten oppdatering.

Siden sist har det kommet på plass en noen releskap og en sporskifterbu.

Jeg har også tatt vekk en del av gjerdet langs sporet og laget dette på nytt. Jeg kom frem til at nåler ble for tykke som stolper i tillegg til at gjerdet ikke ble like bra overalt. Derfor lages nytt denne gang med 0,4 mm kobbertråd som stolper.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 15 mars 2009 at 18:12

Oppdatering fra dagens bygging.

Har bygget et lite lagerhus som er tiltenkt som lagerplass for Jernbaneverket.

Huset er bygget i Evergreen styrenlister og plater.


Her er bygget plassert på prøve :)



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 15 april 2009 at 19:30

Har tidligere lovet å legge ut en liten bildeserie med hvordan jeg går frem på ballasten. Vel TTT (Ting tar tid), men nå kommer den :) 


1. Utgangspunktet.


2. Skinnene får først en omgang med humbrol matt 62. Svillene på Marklin C-skinner er allerede brune, så disse gjøre jeg ingenting med. NB: Alt må få muligheten til å tørke ordentlig ut før vi går videre.


3. Deretter finner man frem flaske med trelim/hvitlim og en liten myk pensel og pensler trelim mellom skinnene som vist.


4. Ballasten strøs så over der man har penselt på lim.


5. Når det har gått litt tid (5-10 min) finner man frem en bred pensel og børster bort den ballasten som ikke har satt seg.


6. Da bør man få omtrent dette resultat. Ballasten har lagt seg på høyde med svillene i likhet med forbildet.


7. Så er det tid for å legge ballasten på siden. Her limes det ikke noe først, jeg bare strør rett fra boksen.


8. Deretter dannderer jeg det litt med en myk pensel til jeg synes det ligger greit.


9. Så er det tid for å lime det hele med lim/vann blanding bestående av 3 deler vann og 1 del lim og noen dråper zalo. Til jobben er dråpeteller fint. For å få et bra resultat er det viktig at man ikke påfører blandingen rett på tørr ballast, da setter det seg fort spor etter dråper med lim i ballasten. Påfør heller blandingen på et sted du allerede har fuktet ned og blandingen vil flyte utover...


10. Ferdig! Nå trenger det bare å tørke :)



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 15 april 2009 at 19:33

Den første seksjonen er den som har fått hovedprioritet den siste tiden. Den blir å se på messa på Kråkstad til helga :)



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 15 april 2009 at 19:39

Interessant å se hvordan du har lagt på ballasten. Glimrende. Bør kanskje få plass i MJwiki"en...

Den modulen din ser skikkelig flott ut... Clap
Har lagt opp litt tømmer ser jeg. Skimter jeg en Box-trekker på hylla?
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Andreas
Date Posted: 15 april 2009 at 19:59

Takk for det Ove...

Tømmer må med, tanken er å lage en egen seksjon med tømmerterminal etterhvert.
 
Jupp det er en BOX Solutions Scania 164 580 Bil nr. 13. produsert av Modellbildesign. Jeg har ikke gjort annet med den enn å bygge den om fra tandem til boggieløft og sette på speila. BOX solutions er jo historie, men bilen lever vel videre i Bring Logistics får vi håpe, selv om den begynner å bli noen år nå. Siste 164 rulla vel ut av fabrikken i 2004?
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: a[c]e
Date Posted: 16 april 2009 at 00:28
Kjempebra forklaring på maling og ballasten! Ser ut til å bli en nydelig seksjon :)

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: fgjerde
Date Posted: 16 april 2009 at 21:45

Hei Andreas.

Du skriver at du har montert speil og bygget om fra tandem til boggiløft på din Box Solutions Scania. Er det hjemmebyggede deler eller er de kjøpt fra leverandør? Vet du hvor jeg kan henvende meg for å få tak i detaljdeler til trailere og noen sider på nettet som viser ombygging. Skal bygge en gods- og containerterminal med norsk forbilde. Takk for mange fine bilder og takk for evt. svar.

 

 



-------------
fgj


Posted By: Andreas
Date Posted: 18 april 2009 at 18:19
Originally posted by fgjerde fgjerde wrote:

Hei Andreas.

Du skriver at du har montert speil og bygget om fra tandem til boggiløft på din Box Solutions Scania. Er det hjemmebyggede deler eller er de kjøpt fra leverandør? Vet du hvor jeg kan henvende meg for å få tak i detaljdeler til trailere og noen sider på nettet som viser ombygging. Skal bygge en gods- og containerterminal med norsk forbilde. Takk for mange fine bilder og takk for evt. svar.

 

 

 
Hei.
 
Speilene følger med i de fleste modellastebiler fra AWM og Herpa.
 
Når det gjelder å bygge om fra tandem til boggieløft gjør jeg det ved å bytte dekk til en mindre dimensjon.
 
Av deler og ekstrautstyr er det meste å få kjøpt.
 
Modellbildesign har mye fint av deler under "selvbyggern".
 
http://www.mamut.net/modellbildesign/shop/ - http://www.mamut.net/modellbildesign/shop/
 
 
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 18 april 2009 at 18:35
Har du noe annet spennende på byggebordet ditt da, Andreas...Wink
 
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: LokoJon
Date Posted: 19 april 2009 at 01:33
Hei Andreas !
 
Takk for hyggelig prat på messa på Kråkstad i dag(lørdag), flott modul du har laget. Ser frem til å se hva du kan trylle frem i tiden som kommer.
Skal følge med....Tongue
 


-------------
Hilsen fra

LokoJon

- Besøk oss på Facebook: Jonsdalen & Omegn

- Lag din sporplan med Anyrail.com - Enkelt og bra !


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 april 2009 at 22:52
Takk for praten Jon Andre. Hyggelig å treffe personer fra forumet...

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 april 2009 at 22:53
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Har du noe annet spennende på byggebordet ditt da, Andreas...Wink
 
 
 
Njaaa hvem vet... Wink Kommer oppdatering om "noe" etterhvertTongue


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 29 april 2009 at 22:55
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Har du noe annet spennende på byggebordet ditt da, Andreas...Wink
 
 
 
 
Njaaa... En Cargonet El 14 2173 kanskje?Wink
 
Første gang jeg har lakka noe som må maskeres. Første forsøket snek det seg litt svart over på det grå, men etter å ha pusset ned dette med smergelpapir gikk det bra andre gangen.Embarrassed


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 04 mai 2009 at 23:20
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Har du noe annet spennende på byggebordet ditt da, Andreas...Wink
 
 
 
 
Njaaa... En Cargonet El 14 2173 kanskje?Wink
 
Første gang jeg har lakka noe som må maskeres. Første forsøket snek det seg litt svart over på det grå, men etter å ha pusset ned dette med smergelpapir gikk det bra andre gangen.Embarrassed
 
ser bra ut Andreas......har en 14 kåpe liggende som er din,tipper den blir gjordt nå i sommer......har sliti rævva av meg i det siste med utenomsportslige ting som jobb,jobb og atter jobb...deretter skifteretten ..og så ny jobb.....har sørget for at det blir en lengre sommerferie enn det selv lærerne kan skryte av,sørger for å ta igjen det tapte der Wink


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Andreas
Date Posted: 10 mai 2009 at 19:59

Går stort sett i jobb, jobb, jobb og enda mer jobb her for tiden, stortrives med anleggsgartnerfaget så jeg klager ikke :D  Uansett i dag ble det gjort litt. Så da blir det en oppdatering på El 14 prosjektet :)


Sånn ser det da ut på nåværende tidspunkt. En del smådetaljer er kommet på. Må få bestilt dekaler og ordnet nye buffere.



1000-volts kontakter er kommet på, vindusviskerne er flyttet ned under vinduene, ekstra antenne er kommet på, speil osv...


Ny stigtrinn under dørene, deksel over sitigene på siden, håndtakene opp til taket og rekkverk langs dørene.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 10 mai 2009 at 20:22
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

 
 
 
ser bra ut Andreas......har en 14 kåpe liggende som er din,tipper den blir gjordt nå i sommer......har sliti rævva av meg i det siste med utenomsportslige ting som jobb,jobb og atter jobb...deretter skifteretten ..og så ny jobb.....har sørget for at det blir en lengre sommerferie enn det selv lærerne kan skryte av,sørger for å ta igjen det tapte der Wink
 
Takk for detWink 
 
Den ja, planen er å gå et stykke videre på detaljeringen på den. Men selve lakkeringen kan jeg ta selv. Har sikkert noen andre lakkprosjekter du kan få hvis det klør i fingraWink
 
Hehe lang ferie ja... Blir bra det. Blir 2 uker her i år... (neida nesten ikke misunnlig i det hele tatt!LOL).


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 27 mai 2009 at 21:42

Tok med en halvtime i går og fikk på dekaler.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: a[c]e
Date Posted: 27 mai 2009 at 22:57
Begynner virkelig å se bra ut dette lok"et! 

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Andreas
Date Posted: 28 mai 2009 at 18:24
Takk for det!

-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: eibro
Date Posted: 28 mai 2009 at 22:28
Dette blir virkelig fint.


-------------
Eirik


Posted By: Andreas
Date Posted: 19 juli 2009 at 00:14

Hva har skjedd med anlegget? Egentlig ingenting siden jeg stilte på messa på Kråkstad i april. Messa på Kråkstad var en veldig positiv opplevelse med mye konstruktive tilbakemeldinger. Jeg stiller garantert igjen, og da forhåpentligvis med er ferdig stasjon neste gang.

Etter at jeg begynte læretiden min som anleggsgartner i juni hadde jeg håpet å få mer tid til byggingen. Men så satte vi i gang totalrenovering av huset vi kjøpte for noen år tilbake. Så nå er man anleggsgartner i fra 07-16 og murer, flislegger, tømrer osv... på fritiden.
 
Men midt oppe i at huset er et eneste stort kaos har jeg klart å rydde meg plass i kjelleren til å koble sammen de to modulene som sålangt utgjør anlegget mitt. Litt tid har det blitt til bygging innimellom så etterhvert vil det begynne å dukke opp oppdateringer igjen.
 
Fortsatt god helg og sommer til alle!


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Chr. Lil.
Date Posted: 21 juli 2009 at 23:39

Ser frem til flere bilder i fremtiden! Flott stasjon!



-------------
Christian L.


Posted By: Andreas
Date Posted: 09 august 2009 at 12:40

Oppdatering på El 14 prosjektet.

Kun et par småting mangler nå, slanger på bufferbjelken, stigtrinnet i ende en, nytt drivverk og kassa på understellet. I tillegg til dette kommer lys, som jeg driver å lurer litt på hvordan jeg skal ordne.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: kokken
Date Posted: 09 august 2009 at 15:55
Blir veldig fin modell med cargonet dekaler og farger. Mye bra detaljering også. Er det orginal isolatorer du har på taket eller er det nye, isåfall hvor har du skaffet de??

-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Andreas
Date Posted: 09 august 2009 at 22:50
Takk for det...
 
Er de orginale isolatorene, det samme gjelder pantografene. Har ikke klart å finne noe som passer å bytte ut de orginale delene med, så de får heller sitte på så lenge.
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: kokken
Date Posted: 10 august 2009 at 01:19

hva slags buffere har du brukt, orginale eller fjærede? hvisfjærede hvor har du kjøpt de hen?



-------------
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no" rel="nofollow - http://www.kokken.mj-blogger.no


Posted By: Andreas
Date Posted: 13 august 2009 at 20:04

Måtte file vekk det som var av detaljer på bufferbjelken men jeg beholdt selve bufferene og satte bufferplatene fra disse på nye fjerede buffere fra lilliput. Man får kjøpt dem hos NMJ, riktignok med runde bufferplater, men disse filte jeg ned og limte deretter de orginale bufferplatene på. Problemet med bufferene fra lilliput er at de vil stikke altfor langt ut fra bufferbjelken, jeg valgte derfor å trykke bufferene helt inn og lime de fast, men det finnes sikkert andre måter å løse dette på.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Pelle
Date Posted: 21 august 2009 at 20:04
Så bra dette blir! Plogene gjør jo mye!
Tips! Pantografer finner du hos http://www.entec.se/User/ProductsDispatcher.asp?Module=ItemPage&ICY_Id=18_20060502222246&ITM_Id=18_20060607084157 - Entec , isoloatorer i hobbybutikken fra Sommerfelt

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Andreas
Date Posted: 22 august 2009 at 23:57

Fikk dekalene til GC T44 og Rc 4 fra Sverige tidligere i uka. Rc 4"en er en ombygd Roco Rc 6 med nytt tak fra Jeco som jeg kjøpte i fjord. Har aldri vært helt fornøyd med dekalene, så disse ble tatt av og gjort på nytt idag. Loknummeret ble også endret fra 1312 til 1155.

Marklins T44 har også fått GC dekaler. 



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 22 august 2009 at 23:59
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Så bra dette blir! Plogene gjør jo mye!
Tips! Pantografer finner du hos http://www.entec.se/User/ProductsDispatcher.asp?Module=ItemPage&ICY_Id=18_20060502222246&ITM_Id=18_20060607084157 - Entec , isoloatorer i hobbybutikken fra Sommerfelt
 
Takk for det, Pelle.
 
Da får det bli nye pantografer etter hvert ogsåWink


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 23 august 2009 at 22:26

Neste prosjekt...

Så sant SM har dekalene til dette prosjektet går denne i lakkboksen i nær fremtid...



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 29 august 2009 at 23:23

Forsøkte å kontakte SM angående dekaler til 16-loket over, men dårlig med respons der. Har hørt med noen andre, så en så lenge får prosjektet vente, har ikke så veldig lyst til å begynne å lakkere noe jeg ikke får ferdig.

Hos Amundsen fant jeg idag dekaler til JBV Di 3. Så da startet jeg like så godt på dette prosjektet nå i kveld. Heljans 619 ble ofret til formålet. Har fjernet snutelykten og laget rekkverk på snuten i begge ender samt fjernet vinduene i dørene til førerrommet. Neste steg blir å grunne modellen, noe som forhåpentligvis skjer i morgen.


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: morten.h
Date Posted: 29 august 2009 at 23:59
...ska se hva jeg har i kjelleren av 16 dekaler, Andreas......mulig jeg har til deg! Wink

-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: Ørjan
Date Posted: 30 august 2009 at 10:40
Morten?
Du har ikke El.13 Gammeldesign dekaler liggende i kjellerne og vel??Wacko


-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Andreas
Date Posted: 30 august 2009 at 12:45
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

...ska se hva jeg har i kjelleren av 16 dekaler, Andreas......mulig jeg har til deg! Wink
 
Det hadde vært flott...Wink 
 
Oppdatering på JBV 628 ventes i ettermiddag...


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 30 august 2009 at 20:10

Kommende Di 3 628 ferdig grunnet.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 04 september 2009 at 20:56

Progresjon på JBV"s 628.

Har også fått tak i dekaler til El 16 (Morten ordner opp, takk for det!).



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 05 september 2009 at 10:58

Var så godt i gang i natt at det ble å fyre kaffetrakteren syssle litt mer med nohaben. Så her kommer en liten oppdatering før jeg stikker på dagstur til Kristiansand. Dekaler og frontvinduer og gitter er på plass.



-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: a[c]e
Date Posted: 05 september 2009 at 15:19
Nohab"en ser ut til å bli meget meget pen :-)

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Stian
Date Posted: 05 september 2009 at 18:33
holder på med rocos 643 nå og lurer på om jeg skal ha den i verket sine farger eller obas..... blir vanskelig etter som at begge er fine.Tongue

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Andreas
Date Posted: 06 september 2009 at 21:54
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Nohab"en ser ut til å bli meget meget pen :-)
 
Takk for det! Står fortsatt igjen en del. Idag har jeg for det meste bygget på andre lok, så 3"ern har fått stå å vente.


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Andreas
Date Posted: 06 september 2009 at 21:55
Originally posted by Stian Stian wrote:

holder på med rocos 643 nå og lurer på om jeg skal ha den i verket sine farger eller obas..... blir vanskelig etter som at begge er fine.Tongue
 
Lag først den ene og deretter den andre...Wink


-------------
Hilsen Andreas.   



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net