På byggebordet Del 7 |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sorry, om trekullvogner vet jeg intet.
|
|
Svein S
|
|
kness
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
Post Options
Thanks(0)
|
Trekull har jo blitt fraktet til Elkem i Meråker frem til langt ut på 2000-tallet. Da i Taoos og Hbbiks vogner. Disse vognene er vel ikke laget spesiellt for trekulltransport, men at jernbanen har fraktet trekull i store mengder stemmer. Hilsen Kjetil
|
|
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fram til sent på 1800-tallet var nok jernverkene (i Norge var det i alt 17) den store forbrukeren av trekull. Disse var plassert i nærheten av malmfeltene, større skogområder samt tilgang til fossekraft (til blåsebelger og hammere). Etter hvert ble det svært arbeidskrevende trekullet erstattet av steinkull og på slutten av århundret var nesten alle jernverk enten lagt ned eller flyttet ut til kysten. (Nes Jernverk i Aust-Agder er eneste gjenværende).
Men jeg vil tro at smier, noen mindre støperier og annen industri kanskje var brukere lenge etter det. Trekull har god brennverdi og renere avgasser enn steinkull. Noe milebrenning pågikk helt fram til 1940-tallet.
Det kan også framstilles industrielt ved tørrdestillasjon (ved som ved høy varme og nesten uten oksygen "forkulles"). Kanskje slikt trekull ble fraktet på jernbanen?
|
|
Hilsen
Roar Børte |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Trafikken på Fyresdalsbanen er i ferd med å ta seg opp (igjen).
Motorvogna er på vei inn på Gaukaas, samtidig med at et kort malmtog er på vei sydover fra Treungen. Damploket tar kull ved det gamle kullskuret.
Det er stille ved omlastingsrampa i bakgrunnen...
Ha en fortsatt god jul!
Hilsen Halvor
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig Halvor! Her var det liv og røre ja
|
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godt nytt år!
Vakkert, Halvor Ser jommen ut til at din 20b er ferdig også. Min nærmer seg, holder på med strømopptak. MJ-Hilsen Tom Lynga |
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Svein A
Nykommer Joined: 04 desember 2008 Location: Rjukan Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mye flott jernbane på Sørlandet Flott inspirasjon, både Fyresdalbanen og Grimstadbanen
Svein
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er nok ikke så vel Tom . Det bare ligner... Min 20 befinner seg fortsatt på "halvbyggetstadiet".
Hilsen Halvor
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg blåser litt liv i denne byggetråden igjen. Påsketider betyr ekstra fridager, ekstra fridager betyr (noen ganger) ekstra tid til MJ-hobby. For mitt tilfelle har det betydd smussing av en 12-13 vogner og et lok, US-materiell.
Alle vognene er "billig-vogner", kjøpt på Siancos opphørssalg i fjor. Først startet jeg med å male med pensel, hhv. rustbrunt og sort, fortynnet i terpentin. Takene fikk en omgang med rustbrune nyanser, gangveier og luftegittere fikk en vask med sort. Jeg lagde også en del rustflekker på vognsidene samt boggier (akselbokser og fjærer). Deretter la jeg på smuss med airbrush, en blanding av sort, grått, rust og lys brun. Så fulgte et lag med matt klarlakk for beskyttelse. Når lakken var tørr, var tiden kommet for smussepulver, påført med en tynn pensel. Smussepulver er velegnet til å simulere rust og skitt som har rent nedover sidene Flatvognen i forkant var knall gul før jeg begynte... Taket på denne vognen var skinnende sølvblankt. Edit: Lagt til bildekommentarer. Edited by Bjørn R Larsen - 13 april 2009 at 17:32 |
|
odin11
Veteran Joined: 16 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Misunelig ^^,
|
|
AleksanderB
Medlem i MJF Joined: 21 januar 2007 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
På mitt byggebord holder jeg fortiden på med å lage litt detaljer til en modul som er under planlegging.
Det siste jeg har holdt på med er skytematter eller dekkningsmatter i H0.
De er laget av felgbånd av gummi fra Biltema, som er grov kuttet i lengder på 4 cm og deretter kuttet opp i strimler på 3 mm.
Strimlene blir lagt med overlapp over hverandre og deretter sydd sammen med blank sytråd.
Det ferdige resultat.
|
|
Hilsen Aleksander
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette blei tøft, Alexander.
Det er detaljene som teller..., mangler bare boreriggen nå...
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Utrolig kreativ detalj! Ser virkelig bra ut i tillegg :)
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Knallbra! Men hvorfor ikke rødbrun sytråd? Pleier ikke disse være ganske rustne?
|
|
SverreNN
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2009 Location: Bergen Status: Offline Points: 205 |
Post Options
Thanks(0)
|
Super bra Aleksander!
|
|
Hilsen Sverre.
H0 digitalt. |
|
AleksanderB
Medlem i MJF Joined: 21 januar 2007 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk folkens!
Rødbrun kunne vært brukt uten problem.
Det er egentlig ingen fasit på fargen på vaierene, den varierer alt etter mattens alder, bruk og vaierens stålkvalitet. På mange gamle matter er vaierene ofte veldig rustene, mens på nyere er ofte vaierene av rustfrittstål, og disse holder seg mer eller mindre rustfri ganske lenge, men de vil nok selfølgelig bli innhentet av rusten til slutt.
Tenkte jeg skulle smusse tråden slik at den ble en mellomting mellom blank og brun.
Skal totalt lage 4-5 stk, så det blir nok en blanding mellom nyere matter, og noen gammle slitte rustene som er klare for utskifting. |
|
Hilsen Aleksander
|
|
ROBEL
MjF-styremedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 277 |
Post Options
Thanks(0)
|
Aleksander, du har ikke tilfeldigvis noen bilder av selve sprengningen også??
|
|
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
AleksanderB
Medlem i MJF Joined: 21 januar 2007 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 52 |
Post Options
Thanks(0)
|
Eller som denne siden det gjerne var litt lite med en matte på den knausen: |
|
Hilsen Aleksander
|
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette var knallbra MJ-hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
På mitt byggebord nå om dagen er denne Cargolink-maskinen som jeg lager på oppdrag for en kunde Edited by Mr Bridger - 05 mai 2009 at 00:34 |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vakkert
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er ikke noe annet å si en vakkert.
|
|
Eirik
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig, Tore. Hadde det ikke vært for skyggen på himmelen, så skulle en tro det var real 1:1...
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå skal det sies at modellen er en hel del renere enn forbildet
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men da kan vel modellen ta en tur via Larvik/Stavern på hjemturen.
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er spesielle atmosfæriske forhold i Grimstadområdet som ofte fører til denne skyggevirkningen på himmelen |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kommer disse "atmosfæriske forhold" fra at troposcatteren på Hørte nå er nedlagt? .-)
|
|
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
En fantastisk fin modell!
|
|
ace@samlerforumet.net
|
|
Lundski
Nykommer Joined: 21 august 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvor fikk du tak i veden?
|
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |