Print Page | Close Window

På byggebordet Del 7

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4021
Printed Date: 29 april 2024 at 08:16
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: På byggebordet Del 7
Posted By: Oar"n
Subject: På byggebordet Del 7
Date Posted: 23 november 2008 at 00:20

Det er vinter og pusleritider.   Her er mitt pusleri for tiden,   en godsrampe og noen trekasser.

 
Denne skal stå på modulen Tremetsrud hvor jeg tenker meg at det under/etter krigen var en vedforhandler  ved navn   A & V Johansen  som lastet ved over på godsvogner.   (A & V står naturligvis for Akk og ved)
Rampen skal være løs slik at den tas vekk når modulen brukes på treff med "moderne epoke". Da brukes sidesporet kun til tømmeropplasting.
 


-------------
Hilsen

Roar Børte



Replies:
Posted By: jevistad
Date Posted: 23 november 2008 at 13:22

Ser lekkert ut Roar, er godsrampa scratchbygget?

Hvis de får til et samarbeid med "Ved og Sånn" i Froland så greier kanskje "A & V Johansen"  å levere nok til et heltog på et moderne treff ogsåBig%20smile
 
Uansett er det vel kapasitet til en vognlast i ny og ne.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Andreas
Date Posted: 23 november 2008 at 19:25

På byggebordet mitt står en Roco Rc som skal konverteres til AC drift... Fjernet driften på ene boggien og satt på ny underdel for slepesko. Mangler bare dekoder litt lodding på printplata og slepesko så er denne også klar...

http://imageshack.us">
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Oar"n
Date Posted: 23 november 2008 at 22:28
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Ser lekkert ut Roar, er godsrampa scratchbygget?

Hvis de får til et samarbeid med "Ved og Sånn" i Froland så greier kanskje "A & V Johansen"  å levere nok til et heltog på et moderne treff ogsåBig%20smile
 
Uansett er det vel kapasitet til en vognlast i ny og ne.
 
Godsrampa har jeg snekret selv, uten noe spesielt forbilde.  Den er tilpasset så den smetter inn mellom godhuset og sporet på Tremetsrud.
Laster kun 1 vogn ad gangen, så her er det snakk om kvalitetsved.Big%20smile
 
Jeg har absolutt sansen for heltog på et moderne treff, men jeg ser vel egentlig ikke for meg f.eks Hectorrail med de vognene jeg gjerne kunne tenke meg til slikt:
 
Dette med vedtransport synes jeg kunne være et artig lite tema innen Fremomiljøet. Men jeg kjenner egentlig ikke så mange konkrete forbilder.
Det må jo ha vært betydelige mengder,  siden de aller fleste også i byene fyrte med ved eller koks.  Og mye brukt i industrien f.eks jernverk, brennerier, glassverk, trekullproduksjon.
Noen som kan hjelpe her? 
 


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 november 2008 at 07:44
Ved er nok en "lokal" vare som ikke ble transportert over lengre avstander den gang el. og olje ikke var vanlig å bruke til oppvarming.
De største byene hadde jo gassverk og kull/koks var nok mer vanlig der enn ved? Derfor var de fleste vedtransporter i nærområdet.
 
Under krigen var dette anderledes da det oppsto knapphet på olje og kull/koks som var mer "strategiske varer". Denne korte tidsperioden og noe år etter før hjulene kom igang igjen, var nok vedtransport med jernbane mer vanlig. Denne korte periode på < 10 år spilte de kommunale forsyningsnemdene en stor rolle som organisator i denne transporten.
Det samme var også tilfelle under 1. verdenskrig men denne tidlige epoke er vel uaktuell i Fremo-sammenheng?
 
På Sørlandsbanen med sidebaner var det derimot en annen "vedtransport" som var mere vanlig - nemlig stavtransport.
Dette var en mer foredlet vare enn ved og lønte seg bedre å transportere over avstander. Der kom jernbanen inn.
På Sørlandet er småbruk vanlig og bøndene brukte derfor vinteren ved siden av vedhogst til å hugge furutømmer og transportere det til en av de mange gårdssager. Her ble tømmeret kuttet opp til tønnestav og tørket for videretransport til en av de mange tønnefabrikkene som lå i byene langs kysten.
I Kristiansand hadde vi Jernæs tønnefabrikk og i Flekkefjord lå O.C.Axelsen (som forøvrig er siste store tønnefabrikk som ble nedlagt på slutten av 70-tallet). Stav og ferdige tomtønner var derfor hyppig forekommende last på Sørlandsbanen - men ikke ved.
Ellers er jeg enig at vedtransport med jernbane er en fint tema - om ikke så vanlig i virkeligheten.


Posted By: halvors
Date Posted: 24 november 2008 at 09:55
Som Kjell sier var nok ved en vare som ikke ble fraktet langt.
Men jeg har sett et bilde fra Flaten hvor det var store vedlag langs med rampesporet, sannsynligvis for opplasting på vogner.
Tilsvarende var det et vedutsalg i Barbu (Arendal havn) like ved sporene der, så det er vel ikke usannsynlig at den mottok ved som vognlast. Men det kan jo ikke ha vært det store volumet, en vogn med ved holder for en del husstander LOL.
 
Hilsen Halvor


Posted By: Oar"n
Date Posted: 24 november 2008 at 23:36
Stemmer nok sikkert at ved i hovedsak var kortreist vare.  Det var nok  mer bruk av kull/koks i større norske byer.  Det er jo en mer konsentrert energibærer og de fleste byene hadde havn med mulighet for import av slikt. ( F.eks Reinhardsen i Kr.sand, Aass i Drammen)
Dog har jeg lest at man transporterte nærmest alt mulig på jernbanen før/etter krigen inntil veiforholdene ble bedre.
 
 Nå nøyer forsåvidt jeg meg med bare et par eksempler for å legitimere denne vedtransporten.  For å slippe å vippe over på det kontrafaktiske. Wink   
Godt at Langlia, der det er en vedforhandler,  ligger i et nærmest vei- og skogløst område da.LOL
 


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: MY1201
Date Posted: 25 november 2008 at 00:44
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Denne skal stå på modulen Tremetsrud hvor jeg tenker meg at det under/etter krigen var en vedforhandler  ved navn   A & V Johansen  som lastet ved over på godsvogner.   (A & V står naturligvis for Akk og ved)

 
Transportfimaet heter vel Trøste og Bære?!WinkBig%20smile


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: carlf
Date Posted: 25 november 2008 at 09:57
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Transportfimaet heter vel Trøste og Bære?!


Trøste og Bære er vel slagordet til Forsvarets Sanitet?


(Takk Gud for Sanitetens personal, som syr sammen rekrutt og general!    - En Kaizers til kaffen gjør ingen ondt )

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Brede
Date Posted: 25 november 2008 at 15:01
Utrolig stilig rampe du har laget!

170 er vel en av de beste Kaizers har laget!


Posted By: Pelle
Date Posted: 25 november 2008 at 22:24
170 gå og sjå om det er klart...

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: morten.h
Date Posted: 27 november 2008 at 00:22
ser med misunnelse på alle som driver med "eget",for min del er det bare omlakkeringer og bygging av lok (som allerede er vel dokumentert i blogg og  byggebordet vol. 1).....blir modul bygging etter forbildet på meg over nyttår....kommer sterkt tilbake (gidder ikke blogge samme skiten om igjen Wink)....Morten i DC format.....erre muligLOL
 
EDIT : følger med på Carlf sin oppdagelse av Delillos på Tryneboka,dog.....flink guttWink..har komplett samling selv..


-------------
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen


Posted By: carlf
Date Posted: 27 november 2008 at 10:43
Originally posted by morten.h morten.h wrote:


EDIT : følger med på Carlf sin oppdagelse av Delillos på Tryneboka,dog.....flink guttWink..har komplett samling selv..



DeLillos ble oppdaget for lenge siden Jeg har vel og full samling, samt noen duplikater på LP... Nei, Off topic, sett deg ned, nå reiser vi!

-------------
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 14 desember 2008 at 16:50
På byggebordet er det -som alltid- fullt av rot. Men i går ryddet jeg en liten plass til "prosjekt tømmer".
Mine tømmerstokker er laget i tre forskjellige tykkelser,: 2.0, 2.5 og 3 mm. Dette tilsvarer i 1:1 tømmerstokker med diameter mellom drøyt 17 cm og 26 cm.
Materialet er Biltemas runde tannpirkere og to forskjellige sorter grillpinner. Først ble alle pinnene malt, med en mikstur av brune, grå og sorte Humbrolfarger, uttynnet med terpentin. Når malingen var tørr, ble pinnene kappet opp i lengder mellom ca. 4,5 og 6 cm.


Vognene ble dekket innvendig med plastfolie før pinnene ble limt på plass (med trelim). Det gikk med utrolig mange pinner til å fylle opp to vogner...
Når limet var tørt, ble lasten løftet opp og limrestene fjernet med en skalpell.


Er det forresten noen som vet hvordan man festet tømmeret i stakevogner på 60-tallet?

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: Andreas
Date Posted: 14 desember 2008 at 21:13
 
Litt fra mitt byggebord.
 
For et par uker siden fant jeg frem et gammelt prosjekt som jeg skrinla for 1 år siden. Stasjonbyggning bygd i styren etter mål fra Artitechs modell av Vegglitypen med noen små forandringer på vinduplasseringer. Greit å ha noen enkle mål å forholde seg til siden det er mitt første hus i styrenplast.
 
http://imageshack.us">
 

Elelrs holder jeg på med en losjivogn. Litt jobb å fjerne vinduer i fra Roco trevogner og erstatte det med teakpanel, men det går. Har også laget noe av sideborene i styrenlister som skal se ut som vanlig panel som er lagt over gammel og utslitt teakpanel. Får se hvordan det blir til slutt, men tanken er en utslitt gammel vogn som står hensatt på et eget sidespor og brukes til overnatting for banearbeidere nå og da... Og som ikke akkurat står øverst på lista når det gjelder vedlikeholdWink
 
http://imageshack.us">
 
 
 


-------------
Hilsen Andreas.   


Posted By: Oar"n
Date Posted: 15 desember 2008 at 13:01
På Tremetsrud er det stor aktivitet for tiden:


Det er jo mye rart man kan tenke seg rundt dette med frakt av ved.





-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 18 desember 2008 at 11:40
Nå har jeg funnet mer om vedtransport med jernbane.
 
Det var vel korrekt det jeg påstod om at vedtransport var meget utbredt under krigen. I Nordisk Jernbanetidskrift av 1945 nr. 10 side 291, står det noe å lese om dette. Da ikke alle har, eller kan få tak i dette, tillater jeg meg å sitere fra "Erfarenheter från krigsåren och planer för den närmaste framtiden. Norsk rapport." av Kontorsjef A. Bech:
 
"Et av de mange problemer man hadde å kjempe med under krigen var brensleforsyningen til de store byer, og da første rekke Oslo. Det var forbudt å bruke kull og olje til oppvarming av hus for sivile, så man var henvist til selvforsyning på oppvarmingens område. Ved til oppvarming var hittil lite brukt, så vedhugst måtte organiseres. Av foranstående oppgave vil man se hvor mange vogner med ved er opplesset. Oslo hadde et behov av ca. 400.000 favner pr. år eller ca. 50.000 vogner som et minimum. For å klare dette måtte kjøres ekstra vedtog hver dag fra Kongsvingertraktene til Oslo. Ved siden herav ble det naturligvis også transportert en del ved pr. bil til Oslo men det var bare en brøkdel av det jernbanen måte ta. I disse ekstratog anvendtes tidligere utrangerte vogner som ble satt i stand, så de kunne brukes for øyemedet. Behovet for rullende materiell steg jo under krigen, så alt som kunne rulle måtte tas i bruk. Heldigvis fikk man beholde en god del av de tyske vogner som kom heropp, så disse vogner ble et bra tilskudd til den tidligere knappe vognpark. Situasjonen dette år ser derimot hittil ikke så lys ut for vedforsyningen, men dette skyldes ikke jernbanens manglende transportevne, men derimot mangel på hugget ved og fremkjøring av samme til stasjon."
 
Jeg håper dette lille utdraget av en ellers meget interessant oppsummering av "NSB under krigen" kan tjene enkelte til inspirasjon?
Som man kan slutte av artikkelen var det lite vedtransport før krigen og det synes å ligge an til det samme etter krigen.


Posted By: jevistad
Date Posted: 18 desember 2008 at 13:01
Det er nok ingen transport av ved på jernbane i dag, men transporteres gjør den i allefall.
Selv om denne veden ikke kom på jernbane, så er den fryktelig nærme der den står lagret på godsrampen på Sandnes:
Dette er antagelig ved fra Baltikum, og noen hevder at den fløtes over østersjøen etter tørrheten å bedømmeLOL


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: TomL
Date Posted: 19 desember 2008 at 00:55
 
På byggebordet står det så mangt...Men kan nevne at jeg driver med litt "forskning" på teakvogner. Humbrol-malingen er som alle vet borte hos de fleste forhandlere, så da må jeg finne på noe nytt. Godt å ha noen vrak i delekassa Wink Blir resultatene brukbare, så har jeg planer om en artikkel i MJ-Bladet.
 
20b maskinen nærmer seg ferdigstillelse. Mangler kun noen detaljer under gangbordet, og strømopptak.
 
Kom over noen teakvogner fra Roco, siste leveranse. Der var det feil på boggiene. Akslene sto ikke i senter i akselboksen. Nye hull måtte lages. Me n det er vanskelig å sparkle og få sparkel til å sitte på myk plast. Nå i disse baketider, fant jeg løsningen:  Superlim og bakepulver. Det blir steinhardt, og det sitter. Kittet i vei, og pusset jevnt tilslutt. Deretter ble nye hull borret.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Oar"n
Date Posted: 19 desember 2008 at 13:10
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå har jeg funnet mer om vedtransport med jernbane.
 
Det var vel korrekt det jeg påstod om at vedtransport var meget utbredt under krigen. I Nordisk Jernbanetidskrift av 1945 nr. 10 side 291, står det noe å lese om dette. Da ikke alle har, eller kan få tak i dette, tillater jeg meg å sitere fra "Erfarenheter från krigsåren och planer för den närmaste framtiden. Norsk rapport." av Kontorsjef A. Bech:
 
"Et av de mange problemer man hadde å kjempe med under krigen var brensleforsyningen til de store byer, og da første rekke Oslo. Det var forbudt å bruke kull og olje til oppvarming av hus for sivile, så man var henvist til selvforsyning på oppvarmingens område. Ved til oppvarming var hittil lite brukt, så vedhugst måtte organiseres. Av foranstående oppgave vil man se hvor mange vogner med ved er opplesset. Oslo hadde et behov av ca. 400.000 favner pr. år eller ca. 50.000 vogner som et minimum. For å klare dette måtte kjøres ekstra vedtog hver dag fra Kongsvingertraktene til Oslo. Ved siden herav ble det naturligvis også transportert en del ved pr. bil til Oslo men det var bare en brøkdel av det jernbanen måte ta. I disse ekstratog anvendtes tidligere utrangerte vogner som ble satt i stand, så de kunne brukes for øyemedet. Behovet for rullende materiell steg jo under krigen, så alt som kunne rulle måtte tas i bruk. Heldigvis fikk man beholde en god del av de tyske vogner som kom heropp, så disse vogner ble et bra tilskudd til den tidligere knappe vognpark. Situasjonen dette år ser derimot hittil ikke så lys ut for vedforsyningen, men dette skyldes ikke jernbanens manglende transportevne, men derimot mangel på hugget ved og fremkjøring av samme til stasjon."
 
Jeg håper dette lille utdraget av en ellers meget interessant oppsummering av "NSB under krigen" kan tjene enkelte til inspirasjon?
Som man kan slutte av artikkelen var det lite vedtransport før krigen og det synes å ligge an til det samme etter krigen.

Meget interessant info dette her, Kjell. 
Man får late som at dette fortsatte også fram mot 60-tallet enkelte steder, det var jo knapphet på så mye rart etter krigen.
Men årsbehov på 50000 vogner?  Det er jo om lag 1000 i uka, eller om man vil 200 på virkedager!
Det hadde i alle fall blitt en utfordring på fremo-treff, om man hadde valgt krigsårene som epoke!Big%20smile

Kjekt at det i stor grad ble brukt tyske O-vogner da, siden disse er så lett tilgjengelige i modell:






-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Stian
Date Posted: 19 desember 2008 at 15:28

driver og stusser med teak vogner jeg og så kan noen gi meg råd?



-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Oar"n
Date Posted: 19 desember 2008 at 20:19
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det er nok ingen transport av ved på jernbane i dag, men transporteres gjør den i allefall.
Selv om denne veden ikke kom på jernbane, så er den fryktelig nærme der den står lagret på godsrampen på Sandnes:
Dette er antagelig ved fra Baltikum, og noen hevder at den fløtes over østersjøen etter tørrheten å bedømmeLOL


Mye mer trivelig med denne slags vedtransport da:


Ole Aabel har scratchbygget traktorhenger og jeg har satt på ekstra karmer og lastet den med ved.




-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 19 desember 2008 at 22:17
Ang transport av ved med NSB, brukte NSB egne vogner for kull og koks?
Var innom Perlmodell sine sider og myste litt, der fant disse to vognene som ble brukt i Sverige. http://perlmodell.se/best064.htm - 064  og http://perlmodell.se/best024.htm - 024 . Kan NSB ha brukt noe lignende disse?
 
Ove


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Stian
Date Posted: 19 desember 2008 at 22:42
Du kan jo si at nsb kjøpte/leide de inn daWink vet du hva prisen er?

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 19 desember 2008 at 22:56

Art No 024 + 125 = SEK 760,- , 064 + 125 = SEK 460,-

125 er basis-sett , undervogn...
 
http://perlmodell.se - http://perlmodell.se
 
 
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 desember 2008 at 10:11
Jeg tror ikke hverken koks- eller kulltransport var særlig utbredt på norske jernbaner?  De vognene som Perl leverer er for trekull og kokstransport og disse varer var heller ikke vanlig å frakte store volum av på tog.
 
Årsaken er at de større norske byer ligger alle ved sjøen. Massetransport er da lettest sjøveien. NSB hadde også egen båt til kulltransport "Bruse", som anløp de større byene som hadde kulldepot. Noe transport fra disse byer og til større stasjoner inn i landet forekom (f.eks. Hamar).
 
Ved å varme opp kull får man gass + koks. Denne koksen ble for en stor del solgt lokalt i nærområdet til gassverket og i liten utstrekning transortert med jernbane.
Annen industri i Norge som var avhengig av kull som brensel, lå også oftest ved sjøen (f.eks. smelteverk og sementfabrikker). Har selv for en del år siden jobbet i rederi som hadde faste anløp i Brevik med kull. - Oftest tok vi ca. 20.000 tonn med i slengen.


Posted By: Asgeir
Date Posted: 20 desember 2008 at 11:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror ikke hverken koks- eller kulltransport var særlig utbredt på norske jernbaner?  De vognene som Perl leverer er for trekull og kokstransport og disse varer var heller ikke vanlig å frakte store volum av på tog.
 
 
Må arrestere Kjell litt herSmile
 
NSB hadde egne vogner for transport av trekull. Disse hadde litra: Lt2 type 1, 2 og 3 og Lt 4 type 1 (totalt ca. 160 stk på slutten av 50-tallet).
Enkelt sagt kan det sies at dette er standard L3 (levert i modell av ScanTrain og NMJ) og L4-vogner (levert av Scandinavian Miniatures), som fikk montert høye lemmer oppe på veggene.
 
Til kulltransport hadde NSB Øo4 type 1 og 2 (totalt 4 stykker), samt at de brukte standard L3 og L4 vogner til dette. Det finnes noen bilder fra Åndalsnes stasjon med vogner for kulltransport på tomta. Her la NSB eget kullskip til, de hadde et ganske stort kullopplag og dette skulle sendes ut til de forskjellige stasjonene.
 
Imidlertid tror jeg mesteparten av kulltransporten på NSB var til eget bruk. Damplokomotivene brukte mye kull.


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: jevistad
Date Posted: 20 desember 2008 at 12:53
Originally posted by Oarn Oarn wrote:


Mye mer trivelig med denne slags vedtransport da:


Ole Aabel har scratchbygget traktorhenger og jeg har satt på ekstra karmer og lastet den med ved.
 


 
Helt enig Roar, slik transport har jeg vært med på mange ganger bortsett fra at traktoren var en VolvoBM Buster 320.
Tilhengeren er nesten tro kopi.
 
Flott laget Roar!


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 desember 2008 at 13:01
Hei Asgeir!
Var ikke klar over at NSB hadde hatt egne vogner for trekull.
 
Da er spørsmålet? - Hvor lå kullmilen(e) og hvem var forbrukere?
Vet at kobberverket på Røros var storforbruker av trekull, men det trodde jeg var mest i tiden før jernbanen kom og ikke på 50-tallet? Ellers ble vel trekull brukt som brensel i jernverk men de fleste norske lå vel et stykke fra jernbanen?


Posted By: Asgeir
Date Posted: 20 desember 2008 at 15:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hei Asgeir!
Var ikke klar over at NSB hadde hatt egne vogner for trekull.
 
Da er spørsmålet? - Hvor lå kullmilen(e) og hvem var forbrukere?
Vet at kobberverket på Røros var storforbruker av trekull, men det trodde jeg var mest i tiden før jernbanen kom og ikke på 50-tallet? Ellers ble vel trekull brukt som brensel i jernverk men de fleste norske lå vel et stykke fra jernbanen?
 
Hei Kjell, vi følger ikke helt tråden her siden jeg ikke har dem på byggebordet, men for å avslutte............
 
Jeg er ikke sikker hvor trekullvognene ble brukt, men kullvognene tror jeg gikk fast til Meråker.
 
Jeg mener også at litt inn på 60-tallet var de fleste borte. Muligens kan Svein Sando ha mer å bidra med?


-------------
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet


Posted By: ses
Date Posted: 20 desember 2008 at 16:09
Sorry, om trekullvogner vet jeg intet.

-------------
Svein S


Posted By: kness
Date Posted: 20 desember 2008 at 17:23

Trekull har jo blitt fraktet til Elkem i Meråker frem til langt ut på 2000-tallet. Da i Taoos og Hbbiks vogner. Disse vognene er vel ikke laget spesiellt for trekulltransport, men at jernbanen har fraktet trekull i store mengder stemmer.

 
Hilsen  Kjetil


Posted By: Oar"n
Date Posted: 21 desember 2008 at 00:00
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Hei Asgeir!
Var ikke klar over at NSB hadde hatt egne vogner for trekull.
 
Da er spørsmålet? - Hvor lå kullmilen(e) og hvem var forbrukere?
Vet at kobberverket på Røros var storforbruker av trekull, men det trodde jeg var mest i tiden før jernbanen kom og ikke på 50-tallet? Ellers ble vel trekull brukt som brensel i jernverk men de fleste norske lå vel et stykke fra jernbanen?
Fram til sent på 1800-tallet var nok jernverkene (i Norge var det i alt 17) den store forbrukeren av trekull.  Disse var plassert i nærheten av malmfeltene, større skogområder samt tilgang til fossekraft (til blåsebelger og hammere).  Etter hvert ble det svært arbeidskrevende trekullet erstattet av steinkull og på slutten av århundret var nesten alle jernverk enten lagt ned eller flyttet ut til kysten. (Nes Jernverk i Aust-Agder er eneste gjenværende).
Men jeg vil tro at smier, noen mindre støperier og annen industri kanskje var brukere lenge etter det. Trekull har god brennverdi og renere avgasser enn steinkull.  Noe milebrenning pågikk helt fram til 1940-tallet. 
 Det kan også framstilles industrielt ved tørrdestillasjon (ved som ved høy varme og nesten uten oksygen "forkulles").  Kanskje slikt trekull ble fraktet på jernbanen?
 
 


-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: halvors
Date Posted: 30 desember 2008 at 14:00
Trafikken på Fyresdalsbanen er i ferd med å ta seg opp (igjen)Wink.
 
 
Motorvogna er på vei inn på Gaukaas, samtidig med at et kort malmtog er på vei sydover fra Treungen. Damploket tar kull ved det gamle kullskuret.
 
Det er stille ved omlastingsrampa i bakgrunnen...
 
Ha en fortsatt god julTongue!
 
Hilsen Halvor 
 


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 30 desember 2008 at 20:57
Nydelig Halvor! Her var det liv og røre ja

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: TomL
Date Posted: 01 januar 2009 at 18:35
Godt nytt år!

Vakkert, HalvorClap Ser jommen ut til at din 20b er ferdig også. Min nærmer seg, holder på med strømopptak.

MJ-Hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Svein A
Date Posted: 01 januar 2009 at 18:45
Originally posted by halvors halvors wrote:

Trafikken på Fyresdalsbanen er i ferd med å ta seg opp (igjen)Wink.
 
 
 
Motorvogna er på vei inn på Gaukaas, samtidig med at et kort malmtog er på vei sydover fra Treungen. Damploket tar kull ved det gamle kullskuret.
 
Det er stille ved omlastingsrampa i bakgrunnen...
 
Ha en fortsatt god julTongue!
 
Hilsen Halvor 
 
 
Mye flott jernbane på SørlandetWink Flott inspirasjon, både Fyresdalbanen og Grimstadbanen
 
Svein


-------------
http://home.c2i.net/svein_antonsen/index.htm - Min hjemmeside


Posted By: halvors
Date Posted: 01 januar 2009 at 23:41
Originally posted by TomL TomL wrote:

Ser jommen ut til at din 20b er ferdig også. Min nærmer seg, holder på med strømopptak.
 
Det er nok ikke så vel Tom Embarrassed. Det bare ligner... Min 20 befinner seg fortsatt på "halvbyggetstadiet"Confused.
 
Hilsen Halvor


Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 13 april 2009 at 17:27
Jeg blåser litt liv i denne byggetråden igjen. Påsketider betyr ekstra fridager, ekstra fridager betyr (noen ganger) ekstra tid til MJ-hobby. For mitt tilfelle har det betydd smussing av en 12-13 vogner og et lok, US-materiell.
Alle vognene er "billig-vogner", kjøpt på Siancos opphørssalg i fjor.

Først startet jeg med å male med pensel, hhv. rustbrunt og sort, fortynnet i terpentin. Takene fikk en omgang med rustbrune nyanser, gangveier og luftegittere fikk en vask med sort. Jeg lagde også en del rustflekker på vognsidene samt boggier (akselbokser og fjærer).

Deretter la jeg på smuss med airbrush, en blanding av sort, grått, rust og lys brun. Så fulgte et lag med matt klarlakk for beskyttelse. Når lakken var tørr, var tiden kommet for smussepulver, påført med en tynn pensel.


Smussepulver er velegnet til å simulere rust og skitt som har rent nedover sidene


Flatvognen i forkant var knall gul før jeg begynte...


Taket på denne vognen var skinnende sølvblankt.


Edit: Lagt til bildekommentarer.

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: odin11
Date Posted: 13 april 2009 at 17:49
Misunelig ^^,



Posted By: AleksanderB
Date Posted: 23 april 2009 at 21:33
På mitt byggebord holder jeg fortiden på med å lage litt detaljer til en modul som er under planlegging.
 
Det siste jeg har holdt på med er skytematter eller dekkningsmatter i H0.
 
De er laget av felgbånd av gummi fra Biltema, som er grov kuttet i lengder på 4 cm og deretter kuttet opp i strimler på 3 mm.
 
Strimlene blir lagt med overlapp over hverandre og deretter sydd sammen med blank sytråd.
 
Det ferdige resultat.
 
 


-------------
Hilsen Aleksander


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 23 april 2009 at 21:39
Dette blei tøft, Alexander. Thumbs%20Up
Det er detaljene som teller..., mangler bare boreriggen nå...Wink
 
 


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: a[c]e
Date Posted: 23 april 2009 at 22:05
Utrolig kreativ detalj! Ser virkelig bra ut i tillegg :)

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 24 april 2009 at 12:04
Knallbra! Smile Men hvorfor ikke rødbrun sytråd? Pleier ikke disse være ganske rustne? 

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: SverreNN
Date Posted: 24 april 2009 at 13:18
Super bra Aleksander!

-------------
Hilsen Sverre.
H0 digitalt.


Posted By: AleksanderB
Date Posted: 24 april 2009 at 18:59
Takk folkens!Smile
 
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Knallbra! Smile Men hvorfor ikke rødbrun sytråd? Pleier ikke disse være ganske rustne? 
 
Rødbrun kunne vært brukt uten problem.Smile

Det er egentlig ingen fasit på fargen på vaierene, den varierer alt etter mattens alder, bruk og vaierens stålkvalitet.
På mange gamle matter er vaierene ofte veldig rustene, mens på nyere er ofte vaierene av rustfrittstål, og disse holder seg mer eller mindre rustfri ganske lenge, men de vil nok selfølgelig bli innhentet av rusten til slutt.Wink
 
Tenkte jeg skulle smusse tråden slik at den ble en mellomting mellom blank og brun.
Skal totalt lage 4-5 stk, så det blir nok en blanding mellom nyere matter, og noen gammle slitte rustene som er klare for utskifting.Wink  


-------------
Hilsen Aleksander


Posted By: ROBEL
Date Posted: 25 april 2009 at 22:51
Aleksander, du har ikke tilfeldigvis noen bilder av selve sprengningen også??LOL 

-------------
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.


Posted By: jevistad
Date Posted: 26 april 2009 at 12:54
Originally posted by ROBEL ROBEL wrote:

Aleksander, du har ikke tilfeldigvis noen bilder av selve sprengningen også??LOL 
Kanskje det er denne:Wink
http://medlem.njk.no/forum75/forum.php?aut=0&modul=innlegg&innl=81200&rom=24 - Varsko her!


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: AleksanderB
Date Posted: 26 april 2009 at 13:27

Eller som denne siden det gjerne var litt lite med en matte på den knausen:Wink LOL

http://www.nrk.no/contentfile/file/1.2902411!img2902392.jpg - http://www.nrk.no/contentfile/file/1.2902411!img2902392.jpg  


-------------
Hilsen Aleksander


Posted By: TomL
Date Posted: 29 april 2009 at 23:39

Dette var knallbra Clap

 
MJ-hilsen Tom Lynga


-------------
Det enkle er ofte det beste...


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 05 mai 2009 at 00:20


På mitt byggebord nå om dagen er denne Cargolink-maskinen som jeg lager på oppdrag for en kunde


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Dag Cato
Date Posted: 05 mai 2009 at 00:37
Vakkert

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: eibro
Date Posted: 05 mai 2009 at 16:49
Det er ikke noe annet å si en vakkert. Smile


-------------
Eirik


Posted By: Snikkaren
Date Posted: 05 mai 2009 at 16:52
Nydelig, Tore. Hadde det ikke vært for skyggen på himmelenWink, så skulle en tro det var real 1:1...Clap

-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 05 mai 2009 at 21:51
Nå skal det sies at modellen er en hel del renere enn forbildet

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 05 mai 2009 at 22:26
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Nå skal det sies at modellen er en hel del renere enn forbildet
 
Men da kan vel modellen ta en tur via Larvik/Stavern på hjemturen. Wink
 
 
 


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 05 mai 2009 at 23:45
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Nydelig, Tore. Hadde det ikke vært for skyggen på himmelenWink, så skulle en tro det var real 1:1...Clap


Det er spesielle atmosfæriske forhold i Grimstadområdet som ofte fører til denne skyggevirkningen på himmelen Smile


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Kjell H.
Date Posted: 06 mai 2009 at 09:51
Kommer disse "atmosfæriske forhold" fra at troposcatteren på Hørte nå er nedlagt? .-)


Posted By: a[c]e
Date Posted: 06 mai 2009 at 15:07
En fantastisk fin modell! 

-------------
ace@samlerforumet.net


Posted By: Lundski
Date Posted: 21 august 2010 at 18:47
Hvor fikk du tak i veden?Big smile


Posted By: Lundski
Date Posted: 21 august 2010 at 19:02
Kan du ikke lage noen som jeg kan kjøpe av deg? Thumbs Up


Posted By: Lundski
Date Posted: 21 august 2010 at 19:03
Lage noen dekkningsmatter altså


Posted By: cmi
Date Posted: 09 februar 2016 at 19:43
Hei. Hva materialer har du brukt for å lage kassene og vedkubbene??


Posted By: Pelle
Date Posted: 10 februar 2016 at 10:19
På byggebordet mitt er det mye messing for tiden. Håpet er å få realisert dette prosjektet en gang. Det er da duket for flere varianter. Understellet er tenkt til hvilken som helst vogn med "europaboggier". Taket vil bli støpt i resin.



-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: Jolsen
Date Posted: 14 februar 2016 at 19:42
På byggebordet står for tiden en Tlf 3 fra Scandinavian Miniatures.

[IMG][/URL][/IMG]

Joolsen



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net