MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - På byggebordet Del 7
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

På byggebordet Del 7

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 november 2008 at 07:44
Ved er nok en "lokal" vare som ikke ble transportert over lengre avstander den gang el. og olje ikke var vanlig å bruke til oppvarming.
De største byene hadde jo gassverk og kull/koks var nok mer vanlig der enn ved? Derfor var de fleste vedtransporter i nærområdet.
 
Under krigen var dette anderledes da det oppsto knapphet på olje og kull/koks som var mer "strategiske varer". Denne korte tidsperioden og noe år etter før hjulene kom igang igjen, var nok vedtransport med jernbane mer vanlig. Denne korte periode på < 10 år spilte de kommunale forsyningsnemdene en stor rolle som organisator i denne transporten.
Det samme var også tilfelle under 1. verdenskrig men denne tidlige epoke er vel uaktuell i Fremo-sammenheng?
 
På Sørlandsbanen med sidebaner var det derimot en annen "vedtransport" som var mere vanlig - nemlig stavtransport.
Dette var en mer foredlet vare enn ved og lønte seg bedre å transportere over avstander. Der kom jernbanen inn.
På Sørlandet er småbruk vanlig og bøndene brukte derfor vinteren ved siden av vedhogst til å hugge furutømmer og transportere det til en av de mange gårdssager. Her ble tømmeret kuttet opp til tønnestav og tørket for videretransport til en av de mange tønnefabrikkene som lå i byene langs kysten.
I Kristiansand hadde vi Jernæs tønnefabrikk og i Flekkefjord lå O.C.Axelsen (som forøvrig er siste store tønnefabrikk som ble nedlagt på slutten av 70-tallet). Stav og ferdige tomtønner var derfor hyppig forekommende last på Sørlandsbanen - men ikke ved.
Ellers er jeg enig at vedtransport med jernbane er en fint tema - om ikke så vanlig i virkeligheten.
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2008 at 22:28
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Ser lekkert ut Roar, er godsrampa scratchbygget?

Hvis de får til et samarbeid med "Ved og Sånn" i Froland så greier kanskje "A & V Johansen"  å levere nok til et heltog på et moderne treff ogsåBig%20smile
 
Uansett er det vel kapasitet til en vognlast i ny og ne.
 
Godsrampa har jeg snekret selv, uten noe spesielt forbilde.  Den er tilpasset så den smetter inn mellom godhuset og sporet på Tremetsrud.
Laster kun 1 vogn ad gangen, så her er det snakk om kvalitetsved.Big%20smile
 
Jeg har absolutt sansen for heltog på et moderne treff, men jeg ser vel egentlig ikke for meg f.eks Hectorrail med de vognene jeg gjerne kunne tenke meg til slikt:
 
Dette med vedtransport synes jeg kunne være et artig lite tema innen Fremomiljøet. Men jeg kjenner egentlig ikke så mange konkrete forbilder.
Det må jo ha vært betydelige mengder,  siden de aller fleste også i byene fyrte med ved eller koks.  Og mye brukt i industrien f.eks jernverk, brennerier, glassverk, trekullproduksjon.
Noen som kan hjelpe her? 
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2008 at 19:25

På byggebordet mitt står en Roco Rc som skal konverteres til AC drift... Fjernet driften på ene boggien og satt på ny underdel for slepesko. Mangler bare dekoder litt lodding på printplata og slepesko så er denne også klar...


 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2008 at 13:22

Ser lekkert ut Roar, er godsrampa scratchbygget?

Hvis de får til et samarbeid med "Ved og Sånn" i Froland så greier kanskje "A & V Johansen"  å levere nok til et heltog på et moderne treff ogsåBig%20smile
 
Uansett er det vel kapasitet til en vognlast i ny og ne.
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2008 at 00:20

Det er vinter og pusleritider.   Her er mitt pusleri for tiden,   en godsrampe og noen trekasser.

 
Denne skal stå på modulen Tremetsrud hvor jeg tenker meg at det under/etter krigen var en vedforhandler  ved navn   A & V Johansen  som lastet ved over på godsvogner.   (A & V står naturligvis for Akk og ved)
Rampen skal være løs slik at den tas vekk når modulen brukes på treff med "moderne epoke". Da brukes sidesporet kun til tømmeropplasting.
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.