På byggebordet Del 7 |
Post Reply | Page <123 |
Author | |
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ved er nok en "lokal" vare som ikke ble transportert over lengre avstander den gang el. og olje ikke var vanlig å bruke til oppvarming.
De største byene hadde jo gassverk og kull/koks var nok mer vanlig der enn ved? Derfor var de fleste vedtransporter i nærområdet.
Under krigen var dette anderledes da det oppsto knapphet på olje og kull/koks som var mer "strategiske varer". Denne korte tidsperioden og noe år etter før hjulene kom igang igjen, var nok vedtransport med jernbane mer vanlig. Denne korte periode på < 10 år spilte de kommunale forsyningsnemdene en stor rolle som organisator i denne transporten.
Det samme var også tilfelle under 1. verdenskrig men denne tidlige epoke er vel uaktuell i Fremo-sammenheng?
På Sørlandsbanen med sidebaner var det derimot en annen "vedtransport" som var mere vanlig - nemlig stavtransport.
Dette var en mer foredlet vare enn ved og lønte seg bedre å transportere over avstander. Der kom jernbanen inn.
På Sørlandet er småbruk vanlig og bøndene brukte derfor vinteren ved siden av vedhogst til å hugge furutømmer og transportere det til en av de mange gårdssager. Her ble tømmeret kuttet opp til tønnestav og tørket for videretransport til en av de mange tønnefabrikkene som lå i byene langs kysten.
I Kristiansand hadde vi Jernæs tønnefabrikk og i Flekkefjord lå O.C.Axelsen (som forøvrig er siste store tønnefabrikk som ble nedlagt på slutten av 70-tallet). Stav og ferdige tomtønner var derfor hyppig forekommende last på Sørlandsbanen - men ikke ved.
Ellers er jeg enig at vedtransport med jernbane er en fint tema - om ikke så vanlig i virkeligheten.
|
|
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godsrampa har jeg snekret selv, uten noe spesielt forbilde. Den er tilpasset så den smetter inn mellom godhuset og sporet på Tremetsrud.
Laster kun 1 vogn ad gangen, så her er det snakk om kvalitetsved.
Jeg har absolutt sansen for heltog på et moderne treff, men jeg ser vel egentlig ikke for meg f.eks Hectorrail med de vognene jeg gjerne kunne tenke meg til slikt:
Dette med vedtransport synes jeg kunne være et artig lite tema innen Fremomiljøet. Men jeg kjenner egentlig ikke så mange konkrete forbilder.
Det må jo ha vært betydelige mengder, siden de aller fleste også i byene fyrte med ved eller koks. Og mye brukt i industrien f.eks jernverk, brennerier, glassverk, trekullproduksjon.
Noen som kan hjelpe her?
|
|
Hilsen
Roar Børte |
|
Andreas
Veteran Joined: 07 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1169 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hilsen Andreas.
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser lekkert ut Roar, er godsrampa scratchbygget? Hvis de får til et samarbeid med "Ved og Sånn" i Froland så greier kanskje "A & V Johansen" å levere nok til et heltog på et moderne treff også
Uansett er det vel kapasitet til en vognlast i ny og ne.
|
|
Oar"n
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 188 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er vinter og pusleritider. Her er mitt pusleri for tiden, en godsrampe og noen trekasser. Denne skal stå på modulen Tremetsrud hvor jeg tenker meg at det under/etter krigen var en vedforhandler ved navn A & V Johansen som lastet ved over på godsvogner. (A & V står naturligvis for Akk og ved)
Rampen skal være løs slik at den tas vekk når modulen brukes på treff med "moderne epoke". Da brukes sidesporet kun til tømmeropplasting.
|
|
Hilsen
Roar Børte |
|
Post Reply | Page <123 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |