MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En optimal forgreningsstasjon?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En optimal forgreningsstasjon?

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En optimal forgreningsstasjon?
    Posted: 03 november 2008 at 13:06
Fremotreffet på Gardermoen gjorde at noen av oss gjorde oss noen tanker om hvordan konstruere en forgreningsstasjon med god nok kapasitet til å ta unna trafikken uten å bli banens flaskehals.
Jeg har skisset litt på dette, og her er et utkast til diskusjon:



Sort er togspor, grønt er skiftespor for gods primært, rødt er sidespor til gods og ilgods. Det som er viktig er å ordne togsporene slik at det kan skje utkjøring til alle tre baner samtidig, og teknisk også innkjøring fra samme tre samtidig (om det er sikkerhetmessig prototyp, er en annen sak). De to uttrekkssporene i grønt er viktige for å kunne drive skifting av godstog og ut til godssporene uten at det påvirker toggangen ellers. Slik sett kan man si at stasjonen er delt i tre atskilte deler, to atskitle baner fra venstre har hver sine to togspor, og skifteområdet er for seg.
Denne skissen forutsetter at det ikke er behov for skifting av persontogstammer eller at det er lokstall, men er altså først og fremst ren forgreningsstasjon der det er behov for å stokke om på godstogenes vogner, evt. sette ut og ta inn vogner.
Ilgodshuset lå normalt ved personstasjonssiden, og må derfor ligge på motsatt side av sporene, hvilket er en ulempe fordi man da må trekke ut i hovedspor for å komme til det sporet. Man kan gjøre noe med dette rent spormessig, men det må vurderes i forhold til hvor ofte ilgossporet betjenes.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 13:18
Her er en litt utvidet versjon av den forrige.
Ilgodssporet og spor 1 har fått en forlengelse over og går sammen med høyre uttrekksspor (9). Hvis uttrekket gjøres langt nok, kan dette også brukes til evt. skifting av persontogstammer siden uttrekket 9 ikke bare betjener spor 5-7 men 1-7+11.

Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 13:49

Det ble litt fristende å legge ut denne gamle skissen som jeg har modifisert så den passer til fargene på din skisse Svein.

Jeg skal på ingen måte påstå at Sandnes er optimal, men er det noe mål i seg selv?
Noen utfordringer må man da ha?Wink
 
Selv om Sandnes ikke er noen forgreiningsstasjon så har den faktisk en mulighet til  det i havnesporet.
Uansett har vi jo et håp om at den på et fremtidig treff kan bli satt opp som en indirekte forgreiningsstasjon på strekningen i tverrstreken i en "H" .
På treffet i Kristansand hadde den ikke noen viktig plass i oppsettet (med vilje), men med alle skiftespor på plass aner jeg en stasjon med ganske god sorteringskapasitet i forhold til det man er vant med.
Beklager hvis dette blir oppfattet som en avsporingEmbarrassed
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 13:53
Her er den utbygget enda mer, med eget motorvognspor til plattform (21), ilgodssporet (22) er gjort om til et sløyfespor hvilket letter inn og utskifting, det er lagt til en lokstall (spor 9 osv.) med rimelig enkel tilgang fra stasjonens venstre side. Det er også lagt til et nytt uttrekk spor 8 som gir tilgang til uttrekk fra alle spor. Skifting kan derfor avbrytes ved å låse skiftet inne på spor 8 ved inn/utgkjøring av tog, og trenger ikke komme seg helt nedenfor spor 4.
Det er også en mulighet å legge lokstallen i forlengelsen av spor 8, som da ikke kan være uttrekk lenger, men det vil lette tilgangen til lokstallen som da ligger i forlengelsen av alle togsporene.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 13:57
Ad Sandnes, så ser man at prinsippene er temmelig like på Sandnes og min versjon 2. Poenget her er å tydeliggjøre en den prinsipper som man så må finne ut hvordan skal implementeres i et konkret stasjonsanlegg. Jeg vil tro at syv spor for en slik stasjon nesten er et minimum. Men det viktigste er mulighet for samtidig utkjør mot de to avgrenende banene.
Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 14:04
Umiddelbart synes jeg det mangler en uttrekksmulighet fra togspor. Skal det settes opp et godstog må det først trekkes ut fra skiftesporene og ut på linjen før det kan skyves inn i togspor for avgang. En bedre løsning ville da sannsynligvis vært å ha uttrekk fra spor fire evt omgjøre spor 5 til togspor.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 14:10
Ok, jeg ventet for lenge

Ad. versjon 3:
Å brue spor 8 som uttrekk er lite optimalt. Dersom du har et helt tog der ute så er du avhengig av et helt ledig skiftespor for ikke å blokkere utkjøring mot venstre lengre enn nødvendig.
Jeg foreslår å bytte om på lokstallspor og spor 8 slik at uttrekk til spor 8 kan gå "ned" dobbelsløyfa, inn på området du har tegnet svingskiva og deretter ut moy spor 4-7
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 14:36
Der ser man at flere hoder tenker bedre enn ett, og når ett av hodene også har praktisk erfaring med området, så er det veldig nyttig.
Nå har jeg justert på planen i tråd med kommentarene. Jeg har oppgradert spor 5 til togspor for å kunne håndtere to  godstog samtidig uten unødig flytting.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 14:46
En slanket variant av forrige kan se slik ut. Her er antall togspor redusert med ett, og sporarrangementet noe forenklet. Sidespor til bedrifter o.l. kan føyes til etter smak.



Svein S
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 14:51

Bitteliten avsporing: Når jeg startet å lese tråden og så de to første forslagene fra Svein, tenkte jeg med en gang at dette minnet litt om Sandnes. Smile

Det var da litt morsomt at neste innlegg var fra Jon Einar, med nettopp tegning av Sandnes...
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 15:15
Originally posted by ses ses wrote:

En slanket variant av forrige kan se slik ut. Her er antall togspor redusert med ett, og sporarrangementet noe forenklet. Sidespor til bedrifter o.l. kan føyes til etter smak.


Denne er ikke optimal siden du få å kunne trykke fra spor 9 og inn 4-5-6 må blokkere utkjøring fra spor 3. det er riktignok ikke noe krise. Men du har ikke mulighet for å trekke direkte ut fra spor 1 og 2
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 15:27
Sånn da:


Nå kan man trekke ut mot venstre fra samtlige spor, og samtidig trekke ut fra 4-6 uten å forstyrre togsporene 1-3. Men nå er det seks dobbelt kryssvekseler på planen, og de er vel ikke så veldig ønsekverdige på en Fremo-modul har jeg skjønt, i hvert fall ikke Peco sine. SLike kan erstattes med to motstilte veksler hver, men det fordrer mer plass og gir ofte mer S-kjøring enn med kryssveksler.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 15:56
Her har jeg ryddet litt i sporene så sporene blir maksimalt lange. Jeg har også antydet to sporsløyfer for å mulliggjøre mottak/avgang av særskilt lange godstog som ikke får plass innenfor det ordinære togsporene. Men hvordan det forholder seg sikkerhetsmessig til slikt, er jeg usikker på.
Svein S
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 16:38
Kan Dombås stasjon være et aktuelt forbilde for sporplan - ev som et utgangspunkt for sporplan?
Hvordan er den sett fra lokfører og skiftepersonale, DC?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 17:28
Dombås er en rolig stasjon med få daglige hendelser og har ikke uttrekksspor. Ved trafikksspill skjer alt så mye fortere enn vanlig pga hurtigklokke som er mest tilpasset toggangen og i mindre grad skiftebevegelser på stasjoner. Derfor trenges uttrekk slik at man kan skifte uaktet om det går tog ut og inn av stasjonen.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 17:46
Etter min mening er ikke "den optimale forgreningsstasjon" i FREMO-sammenheng nødvendigvis stasjonen med mest spor og togveier, men den stasjonen som brukes på en slik måte at den håndterer sin tiltenkte oppgave.
 
En forgreningsstasjon bør holde seg til å gjøre hva navnet sier: forgrene linjen slik at togene kan velge forskjellige kjørestrekninger.
 
All sortering av godsvogner etc. bør foretas på andre stasjoner underveis.
All skifting på en forgreningsskasjon er med på å redusere stasjonens totale kapasitet, og skifting bør derfor reduseres til hva som er nødvendig for å betjene stasjonens egne godskunder. Sortering av vogner til/fra andre banestrekninger bør legges til andre stasjoner underveis, eller til oppstillingsstasjonene.
 
Et eksempel på hva det innebærer i praksis kunne sees på treffet i Kristiansand hvor tilbakemeldingene jeg har fått hevder at det var "første treffet hvor Nelaug fungerte så godt som optimalt". Hvorfor? Jo, fordi stasjonen ble brukt til å fordele tog til forskjellige strekninger, ikke til å utveksle vogner.
 
 
Det eksisterer mange avgreningsstasjoner innen FREMO her i landet;
 
Nelaug og Rise i Arendal, Hougsund i Horten, Bjørnlia i Drammen, Ganddal i Sandnes, Neslandsvatn i Kristiansand og sikkert flere jeg ikke kommer på i farten.
 
De fleste er fullt brukbare som avgreningsstasjoner på treff. Det som evt. kan ødelegge trafikkflyten er rett og slett at treffarrangør forsøker utføre flere oppgaver på stasjonen enn den kan håndtere. Men det betyr ikke at det er noe feil med stasjonen. Det betyr at det er noe feil med arrangørens planerSmile
 
Og jeg må tilstå at i forhold til å forsøke å designe en gigantstasjon som skal kunne ta unna alle oppgaver på et sted (avgreningsstasjon, gods- og personvognutveksling, lokale godskunder, lokveksel m.m.) så er jeg definitivt tilhenger av å spre disse oppgavene ut på flere mindre stasjoner for å gjøre hva en kan for å redusere mulighetene for kork i systemet.
 
 
Store stasjoner som forsøker gjøre alt på en plass er i mine øyne mer noe man har bruk for på et hjemmeanlegg med begrenset plass, enn på et FREMO-anlegg.
 
 
Eirik
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 17:54
Det handler også om hvor nært opp til forbildet man skal legge trafikkspillet. I hvert fall hvis forbilledtidspunktet legges til noen ti-år tilbake i tid, slik tilfellet var på Gardermoen nå (1959), så foretok man oppdeling av godstog på forgreningsstasjonene.
Det var Bjørnlia som fungerte som forgreningsstasjon på dette treffet, men den har etter mitt syn en stor ulempe som forgreningsstasjon, og det er at forgreningen skjer utenfor ytterste veksel som fordeler til de ulike stasjonssporene, og dermed umuliggjøres samtidig innkjør/utkjør.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 18:07
Det kan fungere helt utmerket med et slikt opplegg, selv på Bjørnlia til tross for hva du anfører om manglende "samtidig innkjør".
 
Det vil også der være helt opp til ruteplanleggeren å få trafikkavviklingen smidig nok.
 
Fordi om Bjørnlia har 3 linjer inn/ut så er det ikke dermed nødvendig at det skal ankomme/avgå tog mot alle tre strekningene samtidig. Det er fullt mulig å bare bruke den til en ordinær krysning med utveksling av vogner på en slik måte at vognene mot tredje destinasjonen blir stående en halvtime eller to i et godsspor og vente på neste tog i den retningen.
 
 
Dersom ruteplanlegger legger opp til at tre tog skal møtes der på samme tid for utveksling av vogner i alle retninger så ber man nesten om problemer da... Noe som er totalt unødvendig.
 
 
I et slikt tilfelle som med Bjørnlia så ville jeg vel kanskje valgt å la et godstog krysse med et persontog der. Dermed kunne godstoget sette ut vogner fra strekning 1 mot strekning 2 og så kjøre videre mot strekning 3.
 
En tid etter så ville det kommet et godstog fra strekning 3 som da satte ut godsvogner mot strekning 1 og tok med seg vognene som var satt ut og fortsatte mot strekning 2. I stedet for at disse godstogene må skifte på samme stasjon samtidig bør de forskyves i tid slik at det aldri er mer enn ett godstog som skifter der om gangen. Skifting vil da til en viss grad kunne skje samtidig som det avventes kryssing med et persontog eller to.
 
Jeg har bare sett utkast til ruter for gardermotreffet på papir for noen uker siden (kai: gidder du sende meg filene?) så jeg aner ikke helt hvordan opplegget endte til slutt, men føler vel prinsippiellt at Bjørnlia burde kunne fungere utmerket som en forgreningsstasjon selv ut fra den spesifiserte tidsepoken og kjøremønsteret. Bare man som sagt laget en ruteplan som tok hensyn til hva som var praktisk mulig og mest mulig effektivt.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 18:24
Hva er egentlig budskapet ditt i denne tråden? Jeg startet en diskusjon om hvordan en optimal sporplan burde være for en forgreningsstasjon på et trafikkspill og samtidig ha en rimelig god forankring i 1:1. Slik jeg oppfatter dine to innlegg så virker det som om slike tanker er helt bortkastet, fordi det hele kan og skal løses på andre måter.
Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 19:52
Originally posted by ses ses wrote:

Her har jeg ryddet litt i sporene så sporene blir maksimalt lange. Jeg har også antydet to sporsløyfer for å mulliggjøre mottak/avgang av særskilt lange godstog som ikke får plass innenfor det ordinære togsporene. Men hvordan det forholder seg sikkerhetsmessig til slikt, er jeg usikker på.


Sikkerhetsmessig byr ikke de antydete sporsløyfene på annet enn litt mer plunder for signalmontørene

Bruksmessig er det en klar fleksibilitetsforbedring.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 21:32
Originally posted by eika eika wrote:

Et eksempel på hva det innebærer i praksis kunne sees på treffet i Kristiansand hvor tilbakemeldingene jeg har fått hevder at det var "første treffet hvor Nelaug fungerte så godt som optimalt". Hvorfor? Jo, fordi stasjonen ble brukt til å fordele tog til forskjellige strekninger, ikke til å utveksle vogner.



Jo, til å fordele den til tider sinnsyke mengden passasjertog og heltog som ble pøst gjennom fungerte Nelaug helt topp i Kristiansand Wink Men gleden ved å operere den skikkelig med utveksling av litt vogner forsvant helt. Rene forgreiningsstasjoner som ikke har andre oppgaver mister fort sin interesse synes jeg. Det at mye skifting skal flyttes til skyggestasjoner er en bra tanke i teorien, men i virkeligheten liker vi jo å bruke skiftemaskiner til denne jobben og ikke hendene. Dette viser også som regel når Txp-jobber på skyggestasjonene skal utdeles...

Sveins forslag ser i så måte meget spennede ut. Her får man både i pose og sekk. Men antallet kryssveksler er problematisk synes jeg. Foreløpig er ikke disse veldig driftssikre dessverre.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 22:29
Originally posted by ses ses wrote:

Hva er egentlig budskapet ditt i denne tråden? Jeg startet en diskusjon om hvordan en optimal sporplan burde være for en forgreningsstasjon på et trafikkspill og samtidig ha en rimelig god forankring i 1:1. Slik jeg oppfatter dine to innlegg så virker det som om slike tanker er helt bortkastet, fordi det hele kan og skal løses på andre måter.
 
Stasjoner kan alltids bli bedre. Det jeg forsøker poengtere er at en sporplan i seg selv ikke er noen garanti for en velfungerende forgreningsstasjon. Den praktiske bruken på treffet har vel så mye å si.
 
Slik jeg oppfattet deg startet du tråden fordi det tydeligvis ble vurdert på Gardermoen i helgen at dårlig designede forgreningsstasjoner kunne være ødeleggende for trafikkspillet. Det blir da nærliggende å tro at dette var et problemområde i helgen siden diskusjonen dukket opp?
Jeg forsøker derfor som en motvekt til det å kaste seg over sporplan som den store synderen å sette tingene litt mer i perspektiv ved å påpeke at det  finnes mange andre faktorer enn selve stasjonens sporplan som er med på å avgjøre bruksvennligheten på et treff.
 
Jeg har selv vært skiftelokfører på Bjørnlia flere ganger. Riktignok ikke som avgreningsstasjon, men så vidt jeg kan se for meg sporplanen ser jeg ikke de helt store hindringene for at den skal kunne fungere greit i en slik rolle.
 
På Gardermotreffet i fjor sto jeg en del som TxP på avgreningsstasjonen Hougsund. Jeg tror ikke vi hadde utveksling av godsvogner der da, men det var utveksling av personvogner, og det jeg la merke til i løpet av helgen der var at det var av vesentlig større betydning hvem som var txP enn hvordan sporene og vekslene var plassert
 
 
Det å ha forankring i en 1:1 stasjon er heller ikke alltid optimalt i forhold til FREMotreff. Det finnes mange løsninger i 1:1 som ikke nødvendigvis er de rette og overføre til modell samtidig som det finnes løsninger som er ønsket i modell men som ikke forbildet hadde.
 
Jeg har allerede i mitt første svar i tråden forsøkt fortelle hva jeg mener er en optimal forgreningsstasjon i fremo-sammenheng, og har vel ikke skiftet mening om akkurat det de siste 4 timeneSmile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 22:33
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jo, til å fordele den til tider sinnsyke mengden passasjertog og heltog som ble pøst gjennom fungerte Nelaug helt topp i Kristiansand Wink Men gleden ved å operere den skikkelig med utveksling av litt vogner forsvant helt. Rene forgreiningsstasjoner som ikke har andre oppgaver mister fort sin interesse synes jeg. Det at mye skifting skal flyttes til skyggestasjoner er en bra tanke i teorien, men i virkeligheten liker vi jo å bruke skiftemaskiner til denne jobben og ikke hendene. Dette viser også som regel når Txp-jobber på skyggestasjonene skal utdeles...
"Problemet" som dukket opp når vi fjernet skiftingen fra Nelaug var kanskje det at det ikke var nok andre steder å foreta skifting på. Andelen persontog i forhold til godstog er hvertfall noe jeg har tatt med meg som en erfaring fra årets treff til eventuelle fremtidige.
 
Men for fremtiden håper nå jeg hvertfall at det dukker opp flere industrier underveis som rettferdiggjør skifting. Når vi får mer av det og får opp andelen skiftende godstog tror jeg ikke det vil bli så merkbart at det ikke foregår den store vognutvekslingen på forgreningsstasjonene.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 23:27
Det er mange gode ideer her til en avgreningsstasjon som kan tåle mye trafikk. Som Svein er inne på så var det et poeng for oss å følge praksis fra 1959 ved å la utvekslingen av vogner skje på selve forgreningsstasjonen. Vi vil nok se på å spre forgreningene utover til neste år.
 
Sveins innspill på en optimal forgreningsstasjon er fortsettelsen av tanker som ble diskutert i pausene i helgen.
 
Alle påmeldte deltagere på Gardermoen har fått tilsendt en e-post med ting som gikk bra og ting vi kan forbedre, og er bedt om å komme med sine innspill. Dette vil vi ta med i planleggingen til neste år. Den planleggingen ble sparket i gang allerede under nedpakkingen. Var du der, men mot all formodning ikke har fått en mail i kveld så send meg en pm så skal jeg rydde opp i det.
 
En liten justering var alt som skulle til for å få ting til å flyte greit på Bjørnlia. Det var fortsatt hektisk, men stort sett gikk mye i rute etter justeringen. Løsningen? Sett ned klokken fra 1:6 til 1:5. Det favoriserer skiftebevegelsene.
 
Jeg tror at det er veldig positivt å ha flere treff som fokuserer på hver sin epoke. Selv setter jeg veldig pris på Kristiansand med en moderne trafikkavvikling og Arendal / Gardermoen med sine eldre epoker. Alle kan finne noe som passer dem, men man bør faktisk hive seg med på et treff selv om det kan være litt utenfor sin hovedinteresse. Det er interessant og positivt med nye impulser.
 
Mvh,
Kai
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 23:49
Originally posted by eika eika wrote:

Slik jeg oppfattet deg startet du tråden fordi det tydeligvis ble vurdert på Gardermoen i helgen at dårlig designede forgreningsstasjoner kunne være ødeleggende for trafikkspillet. Det blir da nærliggende å tro at dette var et problemområde i helgen siden diskusjonen dukket opp?
Jeg forsøker derfor som en motvekt til det å kaste seg over sporplan som den store synderen å sette tingene litt mer i perspektiv ved å påpeke at det  finnes mange andre faktorer enn selve stasjonens sporplan som er med på å avgjøre bruksvennligheten på et treff.
 


Her trengs det visst litt oppklaring.

For det første vil jeg si at jeg hadde en fantastisk helg på Gardermoen. All ære til de som arrangerte treffet og de som bidro med sitt av moduler og rullende materiell.

For det andre gjør man seg likevel refleksjoner om hvordan man kunne gjort ting annerledes. Det er ikke ødeleggende for trafikkspillet at ting hoper seg litt opp og det oppstår forsinkeler. Det er realistisk. Ingen har heller snakket om den store synderen. Bjørnlia er en utmerket stasjon men har altså en strukturell svakhet når brukt som forgreningsstasjon som det var umulig å ikke legge merke til. Nettopp fordi man ved selvsyn og erfaring ser hva som forsinker ting, og sammenlignet med sporplaner i 1:1 (forankringen i forbildet) kom jeg på at de fleste forgreningsstasjoner i Norge er bygget med mulighet for samtidig utkjør i forgreningsretningen. De eneste jeg i farten kommer på som ikke har denne muligheten er Sarspborg/Hafslund (=Bånn Points) og Leangen.



Man kan derfor heller si at det konkrete Fremo-treffet var det som utløste en tankerekke og noen samtaler om hvordan konstruere en optimal stasjon som både har forankring i 1:1 og som fungerer ok i et trafikkspill. Både og!

Poenget er heller ikke å lage en gigantstasjon, men å bli klar over hvilke prinsipper som ligger til grunn for god flyt av tog og samtidig kunne foretas skifting på stasjonen med forankring i 1:1. Dag Cato kom med nyttige innspill i så måte ved å påpeke svakheter. Jeg synes også stasjonen ble vel komplisert og stor etterhvert, og reduserte derfor antallet spor i de siste utkastene.

At det også er andre forhold å ta hensyn til for å få til togflyten, er selvsagt, men nå prøvde jeg altså å fokusere på dette elementet, i tilfelle noen sysler med tanker om å bygge en forgreningsstasjon. Det kan være lurt og nyttig å drøfte seg gjennom en sporplan før man gyver løs å bygger ting. I TMJK har noen av oss brukt atskillige timer på å kna sporplaner før de spikres endelig, og selv da ser en svakheter først i det man bygger stasjonen og ser ting i full MJ-størrelse. 



På Undredal st fant vi ut at vi trengte en sporsløyfe til for å gjøre skiftebevegelsene på stasjonen mer uavhengig av om det gikk tog på linjen og stasjonen ellers eller ikke.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 00:01
Originally posted by eika eika wrote:

 
Det å ha forankring i en 1:1 stasjon er heller ikke alltid optimalt i forhold til FREMotreff. Det finnes mange løsninger i 1:1 som ikke nødvendigvis er de rette og overføre til modell samtidig som det finnes løsninger som er ønsket i modell men som ikke forbildet hadde.


Det er mulig du legger noe mer i "forankring" enn det jeg gjør, men jeg mener med det uttrykket ikke at man kopierer slavisk en sporplan i virkeligheten, men at man bygger ting på en måte som er troverdig og som kunne ha skjedd i 1:1 innenfor den epoken man modellerer.
Så vidt jeg har forstått på diskusjonene er hovedproblemet med for eksempel Nelaug stasjon som Arendalitten har bygget nærmest i 1:87, at stasjonen blir alt for lang å rekke å skifte på når hurtigklokka går for fort.

Hvis man har for løs forankring ved å la rene trafikkspillinteresser styre, da opphører nok dette å være en modelljernbane etter min mening, og da er i hvert fall ikke dette spillet interessant for meg lenger. Men hvor den grensen går, skal ikke jeg si for sikkert. Opplegget på Gardermoen var i hvert på trygg grunn i så måte. Kvaliteten var gjennomgående svært høy på de fleste modulene, så dette tyder godt.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 00:19
Originally posted by ses ses wrote:

Det er mulig du legger noe mer i "forankring" enn det jeg gjør, men jeg mener med det uttrykket ikke at man kopierer slavisk en sporplan i virkeligheten, men at man bygger ting på en måte som er troverdig og som kunne ha skjedd i 1:1 innenfor den epoken man modellerer.
Da var det nok bare meg som feiltolket deg, for jeg oppfattet deg dithen at du gikk helt nøyaktig etter forbilde, ikke etter "generelle prinsipper", så det er min feiltolkningEmbarrassed
 
Quote
Så vidt jeg har forstått på diskusjonene er hovedproblemet med for eksempel Nelaug stasjon som Arendalitten har bygget nærmest i 1:87, at stasjonen blir alt for lang å rekke å skifte på når hurtigklokka går for fort.
Det er ikke noe spesiellt for Nelaug, men gjeldende for ALL skifting med hurtigklokke; Skiftebevegelser er ikke påvirkelige i hurtig-tid på samme måte som kjøring på linjen er det. De tar den tiden de tar og lar seg ikke forkorte/påvirke på samme måten som tiden det tar å kjøre et tog fra A til B. Derfor er det optimalt jo lavere tidsfaktor hurtigklokken går med, og noe av årsaken til at det nok gikk bedre på Gardermoen når dere reduserte klokken fra 1:6 ned til 1:5. Før Kristiansand-treffet diskuterte vi faktisk å forsøke med en rute helt ned i 1:4, men kjørestrekningene mellom stasjonene ble dessverre for korte til å kunne gjennomføre det.
 

Quote
Hvis man har for løs forankring ved å la rene trafikkspillinteresser styre, da opphører nok dette å være en modelljernbane etter min mening, og da er i hvert fall ikke dette spillet interessant for meg lenger. Men hvor den grensen går, skal ikke jeg si for sikkert.
Det blir vel litt som i Tyskland hvor FREMO og er delt i forskjellige grupperinger; man har også der "nagletellereliten" som er mest opptatt av utseendet samt "never mind" folket som bare vil ha en øl og få kjørt noe tog..  Jeg hvertfall har tolket FREMO dithen at det er trafikkspillet som egentlig er det vesentlige med selve opplegget, og at modulene i seg selv bare er kulissene. Altså at det er trafikken som skal være hovedfokus på et treff, ikke utseendet på modulene (selv om godt håndverk såklart må beundres underveisEmbarrassed)
Om man derimot kommer til et punkt hvor fotografene skal ha stoppet toget underveis eller vil ha bort de brysomme lokførerene som går i veien for fotomotivet av de vakre modulene, så er vi derimot på feil spor for min delSmile
 
Quote
Opplegget på Gardermoen var i hvert på trygg grunn i så måte. Kvaliteten var gjennomgående svært høy på de fleste modulene, så dette tyder godt.
Det er godt å høre... Jeg hadde egentlig ventet å få en sinna telefon med beskjed om hva som var feil med mine innlånte moduler for lenge siden, men arrangøren er sikkert bare ikke ferdig med å skrive ned den komplette feillisten til meg ennåLOL Enten det eller så tok de til fornuften og utelot mine halvferdige støvete moduler fra anleggetEmbarrassed
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 11:09
Hougsund st ble nevnt, og jeg fant et bilde av den fra forrige Gardermotreffet. Der har man unngått kryssveksler og har samtidig utkjør. Hvis man hadde forlenget det ene sporet til et uttrekkspor, kan man fortsatt skifte på høyre del av stasjonen samtidig som venstre del trafikkeres av tog, slik denne manipuleringen av bildet viser.


Svein S
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 12:23
Svein,

Hva med Eina stasjon?
Kan den danne et utgangspunkt for en slik forgreningsstasjon?
Man kan jo eventuelt lage et uttrekkspor slik du har skissert med Hougsand.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 13:44
Eina og andre forgreningsstasjoner er sikkert fine som inspirasjonskilder. Men for trafikkspill er vel de fleste norske stasjoner så rolige at de ikke er utstyrt med det som trenges av spor for å klare at mye skjer på en gang. I tilfellet Eina hadde vel Valdresbanen så pass lite trafikk at man i praksis kunne bruke den banens hovedsdpor som uttrekk. Vi ser også av flyfotoet du lenket til at mange av skiftesporene ender i butt. På en måte er det en effektiv måte å ordne sorteringsspor på, for man slipper å bruke mange meter i motsatt ende til å samle sporene igjen. Men så må vognene trekkes ut og tog som hadde avgang i retning Gjøvik måtte trekkes helt ut og over i et av togsporene (det er visst fire av dem), før toget var klart til avgang. Da trenger man et langt uttrekk, og Valdresbanen kunne altså fungere godt som det.

Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,086 seconds.