MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En optimal forgreningsstasjon?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En optimal forgreningsstasjon?

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 15:07
Hei alle
 
Dette er en spændende diskussion.
 
Umiddelbart ser det ud som om man forsøger at tilpasse station/ stationer til en bestemt trafikmængde. Denne trafikmængde kender vi ikke, ligesom planer, både for anlægget og trafikken ikke vil være den samme på forskellige træf.  
 
I virkelighedens verden findes ingen idelle stationer Wink og man er i meget høj grad - undergivet de forskellige strækninger og stationers muligheder. Herunder sporlængder, signaler, skinnetype, depotspor, stigninger og fald, rangering og muligheder for krydsninger.Cry
 
Derfor synes jeg man bør man tage udgangspunkt i de praktiske muligheder, på de stationer som er tilmeldt et træf og så tilpasse køreplanen derefter.
 
I oprangeringen af tog, bør man tage hensyn til af-tilkoblinger, så der på ankomststationen - kan afkobles eller tilkobles i bagenden af toget. Her er udtræksspor (deraf navnet) meget vigtige.
 
Ofte så jeg vogne som skulle hentes ud midt i togetSleepy Sådanne operationer tager uforholdmæssig lang tid - også i virkeligheden. Udgangssationerne har ansvaret for den mest hensigtsmæssige placering af vognene i en stamme, under hensyn til forholdene på ankomststationerne. 
 
Modtagestationer bør på forhånd vide hvor i toget vognene befinder sig - for at kunne tilrettelægge rangeringen optimalt. Det er måske en konduktøropgave?
 
I nogle tilfælde skal man vurdere om der overhovedet skal tilkobles et stort godstog, men nøjes med afkobling fra bagenden, således at toget kan fortsætte hurtigt i rute.
 
Vognene kan så afhentes eller sendes videre med et andet godstog - tillyst til lejligheden. Generelt bør store godtog ikke være arbejdende -undervejs i rute. Det giver forsinkelser og store gener også for passagertrafikken. Det gælder også i virkelighedenWink
 
Man bør også overveje om et godstog i tidstabellen skal have en rangertid. Dvs. den tid man har i køreplanen har afsat til rangering på den pågældende station. (tydeligt markeret i tidstabellen) I nogle tilfælde vil det betyde at tiden ikke er tilstede og toget vil evt. kun blive afkoblet - eller i værste fald fortsætte. Vogne må da fragtes på anden og senere vis.
 
I virkelighedens verden, er heller ikke alle vogne på plads - når dagen er omme.LOL
 
Mange hilsner
Dan
 
 
 
 
 
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 16:26
I virkelighetens verden, som i dette tilfellet er i Norge, bygges det kun unntaksvis forgreningsstasjoner som ikke har samtidig utkjør i forgreningsretningen. De to unntakene jeg vet om, Leangen og Sarpsborg, har åpenbare grunner for at man har avveket fra normen. For Leangen gjelder at dette egentlig ikke er en forgrening av to baner, men en forgrening til en alternativ linje til samme bane, siden begge spor noen kilometer lenger vest møtes igjen. Skiftesporene på Leangen har derfor aldri vært brukt til å dele opp godstog som har vekslet mellom Stavnebanen og Meråkerbanen.
For Sarpsborgs del er det Sarpsfossen som er årsaken til at de har flyttet selve delepunktet godt utenfor stasjonsområdet. Man kunne ha bygget en dobbeltsporet bro over fossen og så fått samtidig utkjør, men med vanlig norsk spareånd tok man seg ikke råd til det, verken under anlegget, under ombyggingen av broa på 1930-tallet eller senere. Trafikken på Østre Linje i den enden av banen har alltid vært marginal og er så godt som fraværende for tiden.

Forgreningsstasjoner med samtidig utkjør er derfor både driftsmessig å foretrekke og det er i samsvar med prototypen.

Uttrekk er den andre tingen vi har diskutert, og som man har sett nyttig. Det skal ikke så mye til ofte å få til det heller. La oss se på et eksempel fra virkeligheten, faktisk den tidligere nevnte Leangen stasjon som jeg besøkte i dag i det nitriste været som er for tiden:



Bildet viser stasjonens vestre ende, som er den forgreningen til Stavne ligger. Men poenget her er sporet til venstre som tidligere gikk til en rekke bedrifter på Lade. Det var etter norske forhold svært mange sidesporkunder til denne stasjonen og de fleste lå i forlengelsen av det sidesporet som strakte seg flere kilometer. Vi ser at det fugnerer samtidig som et uttrekksspor og at det ligger i forlengelsen av spor 3 som samtidig er et togspor. Stasjonen har tre togspor, og spor 1 og 2 har plattform og betjener persontogene, mens spor 3 er godstogsporet - særlig for de godstogene som i sin tid hadde vognuttak/opptak her.



Dette bildet er tatt fra samme bro over banen, bare snudd meg helt rundt, og vi ser hvordan avgreningen skjer som en egen frittstående veksel, noe som altså er ganske sjeldent.



Her ser vi mer av sporene på stasjonen. Det er fire godsspor kan vi si, som man sorterte vogner som skulle til de ulike sidesporskundene. Sporene løper samme igjen i den andre enden av stasjonen, og vi ser også en vekslel langt borte til venstre som går til en rampe. Det var også et eget rampespor til rampa vi ser i bkagrunnen, men det ble fjernet for noen år siden. Det var også egne sidespor til Rockwool-bedriften som ligger i bakgrunnen. Der går dessverre alt med trailer for tiden.
Det vi kan legge merke til er at uttrekket går i forlengelse av godssporene men kan ikke betjene de to persontogsporene, men det var det heller aldri behov for på denne stasjonen som ligger som første stasjon etter Trondheim stasjon. På Leangen gikk/går persontogene enten rett forbi, eller de stoppet kort for å ta med passasjerer. Dette var derfor en kombinasjon av en lokaltogsstasjon for persontrafikken og en stor godskundestasjon, for å si det slik. Leangen hadde i sin tid egen skiftemaskin.
Svein S
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 16:53
Veldig artig diskusjon dette her.  Takk til Svein som lager slike glimrende skisser,  som etter min mening nærmer seg det optimale for våre treff.  Kapasitet til å slippe gjennom en del gjennomgående tog samtidig som et "crew", kanskje også 2,  kan stokke om godstog.  En slik stasjon er i alle fall min favoritt å være deltaker på. 
Et par kommentarer:
-   Dersom stasjonen skal omgruppere godstog i opptil 3 forskjellige retninger og også skal betjene lokale godsspor/-kunder så må man fort opp i 6-7 rangeringsspor i tillegg til togspor.
Men dette er jo maxløsningen, som krever ikke bare en god sporplan, men helst også en multitaskingshjerne på flygeledernivå.
Bedre da å fordele skifteretningene på 2 slike stasjoner med en effektiv hovedlinje imellom, slik tyskerne gjør på de større treffene.
-   Oppgavefordeling:     Like viktig som bra sporplan er det å ha god jobbinstruks, folk som har satt seg inn i denne og klart avgrensede delansvar (f.eks vognkort).  Dessuten bør sporskiftegrupper kunne betjenes lokalt.
 
Hjertens enig med Tore:  Mye mer gøy å lage tog på et slikt sted enn på en oppstillingsstasjon!  Og vi går vel på treff for å ha det gøy?
 
 
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 17:20
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

  Men gleden ved å operere den skikkelig med utveksling av litt vogner forsvant helt. Rene forgreiningsstasjoner som ikke har andre oppgaver mister fort sin interesse synes jeg.
 
En liten tankevekker dette egentlig.
Det må vel gå an og ha litt skifting på en slik stasjon også, men ikke i så store mengder som Nelaug vanligvis har hatt.
Har vel fått tilbakemelding på at det har vært ok og være txp på Ganddal også når Ålgårddsporet benyttes som et sidespor, og ikke som sidelinje.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 17:40
Noen tanker om FREMO-stasjoner...
 
Dette med optimale stasjoner for FREMO-bruk kommer vi nok til å diskutere mange gangerLOL. Og det er selvsagt viktig at de stasjonene vi bygger kan fungere optimalt, eller i alle fall så optimalt som vi kan forestille oss når vi bygger dem... Vi oppdager nok alltid i ettertid at ting kunne vært annerledes. Og grunnen til det er at i motsetning til virkelighetens stasjoner vil en FREMO-stasjon ha forskjellige geografiske forhold hver gang den stilles oppTongue. Den trafikk- og linje-situasjonen som man bruker som utgangspunkt når stasjonen bygges vil bare unntaksvis forekomme på et FREMO-anlegg. de til-liggende stasjoner vil være forskjellige, og trafikken vil være annerledes.
 
Derfor er det viktig å bygge stasjoner som kan være fleksible, og så er det viktig å formidle tankegangen bak stasjonen til de som skal planlegge anlegg og ruteplan. Det er vi (jeg er vel en av de skyldige herEmbarrassed) som planlegger rutene for et treff, og til en viss grad også vi som planlegger anleggets topografi, som har ansvaret for at en gitt stasjon blir belastet med riktig trafikk etter hvilken kapasitet den har. Å plassere Bjørnlia på en slik måte at det faktisk er 4 linjer som møtes der er vel egentlig å be om problemerConfused. Dersom man planlegger rimelig tett trafikk så bør en forgreninsstasjon ha minst et antall togspor som tilsvarer antall linjer som møtes der. Ellers spilles utfordringen videre til ruteplanleggeren ...
 
Dette med samtidig inn/utkjør er jeg litt usikker på viktigheten av. Det er riktig at det er ønskelig og forbilderiktig. Men på et FREMO-treff kjører vi med tettere intervaller mellom togene enn i virkeligheten, og den tiden et tog faktisk "blokkerer" innkjør til stasjonen mens det er på vei inn/ut er ganske kort. Det er vesentlig mer viktig å ha uttrekk for skifting, og at skiftebevegelser ikke blokkerer togtrafikken.
 
Jeg tror at dersom man ønsker en forgreningsstasjon hvor det også skal kunne utveksles godsvogner så må man i alle fall ha en egen skiftetomt med "noen" spor, man bør ideelt sett ha et antall gjennomgående togspor som tilsvarer antall linjer +1 (for å ha plass til forsinkede togLOL), og man bør ha en lokstall (eventuelt skive). Eventuelle bedrifter med sportilknytning kan selvsagt være med å komplisere dette bildetWink.
 
Men som det er nevnt før, det er lettere å tilpasse ruteplan enn sporplan. Når ruteplanene settes opp må man ta hensyn til stasjonenes egenskaper og begrensninger, uansett hvor "dårlige" de er. Da kan man unngå (eller omgå) flaskehalsene. Dette  er en utfordring, og her lærer vi av erfaringTongue.
 
Klokke-hastigheten er i seg selv ikke problemet, selv om det å sette den ned kan løse problemer som har oppstått. Det som er viktig er å legge inn nok tid til skiftebevegelser i forhold til kjøretid. Det er også et faktum at sportilknytninger mellom stasjonene skaper problemer (eller utfordringer som vi liker å kalle det) fordi de belegger strekningene uforholdsmessig lenge når de skal betjenes.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 18:18
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:


Jo, til å fordele den til tider sinnsyke mengden passasjertog og heltog som ble pøst gjennom fungerte Nelaug helt topp i Kristiansand Wink Men gleden ved å operere den skikkelig med utveksling av litt vogner forsvant helt. Rene forgreiningsstasjoner som ikke har andre oppgaver mister fort sin interesse synes jeg. Det at mye skifting skal flyttes til skyggestasjoner er en bra tanke i teorien, men i virkeligheten liker vi jo å bruke skiftemaskiner til denne jobben og ikke hendene. Dette viser også som regel når Txp-jobber på skyggestasjonene skal utdeles... Sveins forslag ser i så måte meget spennede ut. Her får man både i pose og sekk. Men antallet kryssveksler er problematisk synes jeg. Foreløpig er ikke disse veldig driftssikre dessverre.


Er jo enig med deg når det gjelder sortering av vogner, men dessverre har jo erfaringene vist at Nelaug har blitt "en propp i systemet" når vi har lagt opp til gruppeskifting og sortering. Den er har vært uegnet til den trafikken vi tidligere har pøst gjennom. I Kristiansand var vi bevisst på å prøve å unngå at det hopet seg opp. Vi prøvde å tilpasse trafikken til de stasjonene som var tilstede.
Det Nelaug savner for å klare jobben er nettopp uttrekkspor og gruppeskiftingsspor. Og med linjer i fire forskjellige retninger kreves det endel sporkapasitet.
Derfor er det morsomt å prøve å utarbeide noen basiskrav for at en forgreiningsstasjon faktisk kan fungere også i en FREMO-setting.

Vi er ikke helt i mål med Sveins forslag, men vi er på vei
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Togbutikken View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 02 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 235
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Togbutikken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 19:18
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:


Jo, til å fordele den til tider sinnsyke mengden passasjertog og heltog som ble pøst gjennom fungerte Nelaug helt topp i Kristiansand Wink Men gleden ved å operere den skikkelig med utveksling av litt vogner forsvant helt. Rene forgreiningsstasjoner som ikke har andre oppgaver mister fort sin interesse synes jeg. Det at mye skifting skal flyttes til skyggestasjoner er en bra tanke i teorien, men i virkeligheten liker vi jo å bruke skiftemaskiner til denne jobben og ikke hendene. Dette viser også som regel når Txp-jobber på skyggestasjonene skal utdeles... Sveins forslag ser i så måte meget spennede ut. Her får man både i pose og sekk. Men antallet kryssveksler er problematisk synes jeg. Foreløpig er ikke disse veldig driftssikre dessverre.


Er jo enig med deg når det gjelder sortering av vogner, men dessverre har jo erfaringene vist at Nelaug har blitt "en propp i systemet" når vi har lagt opp til gruppeskifting og sortering. Den er har vært uegnet til den trafikken vi tidligere har pøst gjennom. I Kristiansand var vi bevisst på å prøve å unngå at det hopet seg opp. Vi prøvde å tilpasse trafikken til de stasjonene som var tilstede.
Det Nelaug savner for å klare jobben er nettopp uttrekkspor og gruppeskiftingsspor. Og med linjer i fire forskjellige retninger kreves det endel sporkapasitet.
Derfor er det morsomt å prøve å utarbeide noen basiskrav for at en forgreiningsstasjon faktisk kan fungere også i en FREMO-setting.

Vi er ikke helt i mål med Sveins forslag, men vi er på vei


Det er bare å være kjapp nok det, så blir den ingen propp!LOL

Men jeg er egentlig helt enig Dag Cato. Nelaug kunne helt klart hatt et par uttrekksspor hvis den fortsatt skal fungere slik den vanligvis har blitt brukt. Det går også an å avhjelpe proppsituasjonen med at vogner til bare en eller to av forgreiningene skiftes ut her, mens de andre taes hånd om av dedikerte tog fra oppstillingsstasjonene.

Forøvrig tør jeg ikke å tenke på hvordan Nelaug hadde vært å operere uten samtidig inn/utkjør...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 19:20
Oops. Hadde visst på meg feil hatt. Mr Bridger-hatten er nå på igjen Smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 19:39
Det er godt å høre... Jeg hadde egentlig ventet å få en sinna telefon med beskjed om hva som var feil med mine innlånte moduler for lenge siden, men arrangøren er sikkert bare ikke ferdig med å skrive ned den komplette feillisten til meg ennåLOL Enten det eller så tok de til fornuften og utelot mine halvferdige støvete moduler fra anleggetEmbarrassed
 
Eirik

Modulene var såvisst med i opplegget. Vi takker og bukker så mye for velvillig utlån, og spesielt Råstadvann (tror jeg den heter) ble mye beundret. De andre modulene trengte mindre justeringer, men baneavdelingen vår har da slegge og spett.
Steinar
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 19:44
Hei!
 
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Oops. Hadde visst på meg feil hatt. Mr Bridger-hatten er nå på igjen Smile
 
Det er sikkert ikke noe problem Tore, så lenge du ikke er tillitsvalgt i foreningen (og i hvertfall ikke som nestformann), og ikke har sterke meninger om noe, og ikke poster det på NMJF........... WinkTongueLOL
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 20:00
Originally posted by Togbutikken Togbutikken wrote:


Men jeg er egentlig helt enig Dag Cato. Nelaug kunne helt klart hatt et par uttrekksspor hvis den fortsatt skal fungere slik den vanligvis har blitt brukt. Det går også an å avhjelpe proppsituasjonen med at vogner til bare en eller to av forgreiningene skiftes ut her, mens de andre taes hånd om av dedikerte tog fra oppstillingsstasjonene.

Forøvrig tør jeg ikke å tenke på hvordan Nelaug hadde vært å operere uten samtidig inn/utkjør...
 
Arendalssporet kan vel benyttes som uttrekk, man trenger vel ikke absolutt ha alle 4 linjene i bruk.
Var det ikke det som ble benyttet i Alsfeld forresten? Hvordan fungerte det egentlig?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 20:10
Det var et treff i Arendal tror jeg det var, hvor vi brukte kun tre utgående linjer. Men den trafikken vi da hadde klarte vi til tider å holde flyten.

Men nå snakker vi egentlig om å tilpasse trafikken til de stasjonene vi har.
Det som er spennende er jo å se på den trafikken vi ofte har hatt og prøve å designe stasjoner som takler den. Altså en annen innfallsvinkel. Istedet for å tilpasse trafikken til stasjonen så prøver vi å tilpasse stasjonen til trafikken.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 20:31
Uhyre spennende debatt; og jeg skal komme med noen betraktninger etterhvert. Det er imidlertid så utrolig stressasomt om dagen, at jeg må vente litt... Klarte bare ikke å la denne passere;
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Istedet for å tilpasse trafikken til stasjonen så prøver vi å tilpasse stasjonen til trafikken.
 
Jeg sier bare en ting; Brebeck-Hohentor LOL (ikke spesiellt Norsk; men blir likevel av og til satt opp med Norsk bessetning - av en eller annen mystisk årsak Big%20smile)
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 22:39
Komplett med papiljotter bak ørene
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 23:07
Veldig interessant diskusjon, og jeg hadde innledningsvis som ambisjon å la den "gå i fred", men så: 

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det var et treff i Arendal tror jeg det var, hvor vi brukte kun tre utgående linjer. Men den trafikken vi da hadde klarte vi til tider å holde flyten.

Men nå snakker vi egentlig om å tilpasse trafikken til de stasjonene vi har.
Det som er spennende er jo å se på den trafikken vi ofte har hatt og prøve å designe stasjoner som takler den. Altså en annen innfallsvinkel. Istedet for å tilpasse trafikken til stasjonen så prøver vi å tilpasse stasjonen til trafikken.


Dette har vi diskutert før (og blir helt sikkert ALDRI enige LOL).

DC; i signaturen din henger du deg opp i en manglende sporveksel på en stasjon, og rett før det har du foreslått som en generell løsning å "tilpasse stasjonen"?

Her er det noe som ikke går i hop. Enten bygger men etter forbilde (altså MODELL jernbane) eller så "finner man på noe" Wink

Tror jeg i et tidligere inspirert øyeblikk har uttalt at å modifisere en stasjon for å endre funksjonen blir som å legge til en aksel eller to på et damplok for å kunne øke trekkraften .

Hvorfor synes mange tilsynelatende at det ene er helt greit, og det andre helt forkastelig Big%20smile?

MVH
for Modelljernbaneverkets Hovedkontor
Terje  O



Edited by terje-o - 04 november 2008 at 23:08
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 23:20
Man tar seg da bryet med å informere MJBV Hovedkontoret om at når det gjelder den nevnte veksel har undertegnede ingen innflytelse. Mine spede forsøk på argumentasjon blir rått og brutalt slått til bakken av denne, denne, banden er et for mildt uttrykk for disse personene som ikke tør å stå for det de gjør. . . . .

Med Ydmyk Hilsen
Eders DC

Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 23:30
Men Terje og DC; glem ikke Sveins utgangspunkt her nå... En optimal forgreningsstasjon som skal ha høy trafikktetthet med arbeidende godstog som skal utveksle vogner med respektive kryssende linje(r) - all the above and even more for våre FREMO-anlegg :-)
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 23:48
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

  Enten bygger men etter forbilde (altså MODELL jernbane) eller så "finner man på noe" Wink



I fare for selv å spore av det tråden egentlig handler om, som TUR nettopp har poengtert, så lurer jeg likevel på om jeg har forstått ovenstående rett? Mener terje-o at dersom man ikke bygger stasjoner etter faktiske forbilder så bedriver man ikke modelljernbane?
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 00:01
Originally posted by ses ses wrote:

I fare for selv å spore av det tråden egentlig handler om, som TUR nettopp har poengtert, så lurer jeg likevel på om jeg har forstått ovenstående rett? Mener terje-o at dersom man ikke bygger stasjoner etter faktiske forbilder så bedriver man ikke modelljernbane?
 
Tror han sikter til forskjellen mellom å bygge en modell av en ekte jernbane, og det å bygge en fantasistasjon?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 00:12
tror ikke manskal ta representanten for MJBV Hovedkontoret helt alvorlig i denne diskusjonen.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 07:14
Originally posted by terje-o terje-o wrote:


DC; i signaturen din henger du deg opp i en manglende sporveksel på en stasjon, og rett før det har du foreslått som en generell løsning å "tilpasse stasjonen"?

Her er det noe som ikke går i hop. Enten bygger men etter forbilde (altså MODELL jernbane) eller så "finner man på noe" Wink


MVH
for Modelljernbaneverkets Hovedkontor
Terje  O

 
Det å legge inn den såkalt manglende vekselen på Steinsnes blir faktisk et påfunn, da det ikke er en slik veksel ved Scancoil i Horten.
 
(Spørs om ikke vi må starte et konkurerende hovedkontor snart!)
 
 
Forøvrig synes jeg dette er en interesant diskusjon, med å lage litt effektive sporplaner. Fortsett å kjør debatt:-)  
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 08:40
Nå er det jo så at dette arbeidskollegium hevder at de ikke bygger Horten (jmf stasjonsnavnet) Dermed blir argumentet om at Horten ikke har vekselen meningsløs.

Edit: Lagt til emoticon

Edited by Dag Cato - 05 november 2008 at 08:48
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 11:09
Beklager dersom noen ble fornærma, det er nok ikke vits i å ta meg helt bokstavelig Embarrassed(som DC påpeker)

Men dette er en "god gammel" diskusjon som også har bakgrunn i bl.a. diskusjoner om f.eks personvogner forkortet til f.eks 87% lengde, stasjoner som blir komprimert etc.

Vi må jo erkjenne at folk i miljøet har ganske forskjellige angrepsvinkler,  og jeg er nok mest enige med de skribentene lenger opp i denne tråden som ønsker å tilpasse bruken av de forskjellige modulene i Fremo sammenheng til slik de engang har fungert i fullskala. 

Ellers, meget interessant diskusjon!

MVH
for Modelljernbaneverket
Terje O
  
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 11:38
Slett ikke fornærmet, men fordi jeg ikke kjenner deg (tror jeg da), valgte jeg å ta deg seriøst, og stusset litt ved utsagnet som jeg lurte på om jeg hadde oppfattet korrekt.
Humor på nett uten tonefall eller ansiktsuttrykk å hjelpes med, er nok lett å misforstå. Smilefjes o.l. vil et stykke på vei kunne være en slags erstatninger for kroppspråket.



Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 12:13
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Togbutikken Togbutikken wrote:


Men jeg er egentlig helt enig Dag Cato. Nelaug kunne helt klart hatt et par uttrekksspor hvis den fortsatt skal fungere slik den vanligvis har blitt brukt. Det går også an å avhjelpe proppsituasjonen med at vogner til bare en eller to av forgreiningene skiftes ut her, mens de andre taes hånd om av dedikerte tog fra oppstillingsstasjonene.

Forøvrig tør jeg ikke å tenke på hvordan Nelaug hadde vært å operere uten samtidig inn/utkjør...
 
Arendalssporet kan vel benyttes som uttrekk, man trenger vel ikke absolutt ha alle 4 linjene i bruk.
Var det ikke det som ble benyttet i Alsfeld forresten? Hvordan fungerte det egentlig?


I Alsfeld hadde vi Vallekillen som en industrimodul montert direkte på Arendalssporet, og det kunne da bare i mindre grad benyttes som uttrekk. Nå var vel heller ikke godsmengdene som ble utvekslet på Nelaug enorme i Alsfeld, så jeg kan ikke huske hvordan det fungerte.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 13:35
Nelaug er jo en litt spesiell stasjon siden den har 4 linjer inn. Det er nok ikke optimalt i en FREMO-sammenheng, selv de største tyske stasjonene har bare 3 linjer inn (selv om to av dem kan ha dobbeltspor).
Som en konsekvens av de problemer vi har sett på noen treff har vi i større grad valgt å bruke en av linjetilknytningene (helst Arendals-sporet) til uttrekk og eventuelt tilknytning til indistriområder. Det har vist seg å lette presset på stasjonen vesentlig.
 
Nå skal det også sies at Nelaug har mange ganger fungert fullstendig greit med fire linjer og tildels hektisk utskifting av vogner, men da kreves det vesentlig mer av Txp og stasjonspersonalet. Det er svært personavhengig...Wink
 
Med tanke på en optimal FREMO-stasjon med 3 linjer inn så er jeg nok enig i at en eller annen variant av Svein"s forslag er fornuftig. Det er nødvendig med minst 4 togspor fordi det før eller siden kommer til å bli mer enn 3 tog på stasjonen, skifting av vogner eller ikke.Shocked
 
En rimelig skiftetomt er også nødvendig, med mulighet for enkel oppstilling av vogner til hver av de tre linjene. Det forekommer ofte at to godstog er inne på en slik stasjon og skal utveksle vogner samtidig (i vår modellverdenEmbarrassed), og det må tas hensyn til kapasitetsmessig.
 
Det må være mulig å snu lok (svingskive), og å skifte ut eller i det minste parkere lok i perioder. Det bør også være mulig å parkere persontogstammer midlertidig.
 
Spor med enkel tilgang for motorvogn fra "sidebanen" er også aktuelt.
 
Så kommer begrensningene Ouch: Stasjonen bør ikke være mer enn 6-7 meter lang, og den bør ikke være mer en ca. 1 meter bred. Den bør være rimelig rett, med endegrensesnittene helst ikke mer enn 30° fra lengderetningen. Og så skal den kunne transporteres LOL...
 
Mange muligheter, og et rimelig stort prosjekt.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 10:20
Hei igjenSmile
 
Jeg har drodlet litt med utgangspunkt i diskusjonen og Sveins forslag, og har kommet fram til et mulig utkast (som helt sikkert kan forbedresLOL). Tegningen er komprimert 1:2 i lengderetningen.
 
Sporplanen er tegnet med utgangspunkt i 1:7 veksler. Ved bruk av lange Peco vil den bli litt kortere. 
 
 
Her er det mulighet for dobbeltspor ut i venstre enden (A), eventuelt et ekstra uttrekk slik Svein foreslo for Hougsund. Her er noen bedrifter tilknyttet uttrekket for skiftesporene, og også mulighet for tilknytning av eksterne moduler med bedrifter på høyre kant. Spor 1-4 er beregnet for persontrafikk, spor 5-6 for godstog. Lokstallsområdet kan helt sikkert utvikles mer. Spor 14-15 er beregnet for hensetting av personvogner mellom kjøringene.
 
Stasjonen slik den er tegnet er litt over 8 meter lang. De fleste seksjonene er 80 cm brede. den må helt klart betjenes fra begge sider, med person trafikk og innkjør styrt fra "oversiden", og skifting av godstog og bedrifter fra "undersiden".
 
Så langt mine tanker om en mulig plan for en slik stasjon...Embarrassed
 
Hilsen Halvor
 
 


Edited by halvors - 06 november 2008 at 10:22
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 11:33
Noen forslag til mindre justeringer på planen din Halvor:
 
-Legg innkjøring fra B slik at den kan komme direkte inn i spor 1-2 uten å komme i konflikt med eventuellt utkjørende tog mot A fra spor 3.
-Legg inn en  avledende veksel i høyre ende (Peco har egne dekningsveksler med bare en tunge, selv om det vel ikke er helt "norsk"?) mellom vekslene til spor 2 og 3 (dvs. til høyre for midterste platform, omtrent ved spor 13)
 
Endrer du disse to punktene vil stasjonen kunne ha samtidig innkjør fra B og C.
Om nødvendig i forhold til kurven på innkjøringen fra B så flyttes evt. lokstallområdet til plassen mellom innkjøring A og B (som Nelaug har den)
 
Kjøres persontog fra A mot C så i spor 5 så har du mulighet for samtidig innkjør fra alle tre linjene på en gang. Eventuellt kan det legges inn en dekningsveksel i enden av spor 4 for å sikre mot utkjøring på hovedlinjen ved C.
 
-I stedet for flere små industrier så bør det være en større. Dette er et gammelt mantra fra operation-guruene og logikken er at mange industrier som modelleres er så små (tidvis bare såvidt større enn en jernbanevogn)  at de i virkeligheten aldri ville benyttet jernbane til sine forsendelser. Dessuten kutter det i antall veksler og avsporingsmuligheter i uttrekksporet, og det reduserer antall rundgangsmanøvre som er nødvendig med skiftemaskinen (=tidkrevende skifting)
 
-Kryssvekselen i spor 6 bør ikke gå mot en traktorstall, men svinge ned og inn på uttrekksporet igjen slik at det er mulig å trekke ut vogner fra spor 6-10 selv om det ankommer/avgår tog fra spor 5. På den annen side er det litt FY med kryssveksler i skiftetogveien i modell grunnet avsporingsfare, så muligens den burde byttes med to normale veksler selv om det øker avstanden mellom spor 5 og 6 litt.
 
-Spor 21 er vanskelig tilgjengelig, både fordi den krever en rundgangmanøver, og fordi den krever ledig plass i spor 10. Jeg ville heller lagt det sporet som en forlengelse av den ekstra sløyfen jeg beskrev mellom spor 6 og uttrekksporet, dvs. at spor 21 blir liggende paralellt med vekseldiagonalen til buttsporene.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 12:23
Til Halvor:
Interessant sporplan, men jeg strever med å lese skriften. Kunne du legge den ut i ukomprimert versjon i bredden også?
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2008 at 14:21
Takk for gode kommentarer EirikTongue
 
Slik jeg ser det:
Originally posted by eika eika wrote:

-Legg innkjøring fra B slik at den kan komme direkte inn i spor 1-2 uten å komme i konflikt med eventuellt utkjørende tog mot A fra spor 3.
-Legg inn en  avledende veksel i høyre ende (Peco har egne dekningsveksler med bare en tunge, selv om det vel ikke er helt "norsk"?) mellom vekslene til spor 2 og 3 (dvs. til høyre for midterste platform, omtrent ved spor 13)
 
Endrer du disse to punktene vil stasjonen kunne ha samtidig innkjør fra B og C.
Om nødvendig i forhold til kurven på innkjøringen fra B så flyttes evt. lokstallområdet til plassen mellom innkjøring A og B (som Nelaug har den)
 
Litt av tanken med innkjøret fra B er at det også skal ha tilgang til spor 5 og 6 direkte. Det er nettopp noe av det som kan skape problemer når et godstog fra B må skiftes gjennom hele stasjonen for å komme til godstogsporene 5-6. Jeg ser poenget med sikring av sidebanen, men er usikker på gevinsten i praktisk trafikkspill (rent bortsett fra at mange Txp"er gir blaffen i om samtidig innkjør er "lov" eller ikke.Confused)
 
Originally posted by eika eika wrote:

Kjøres persontog fra A mot C så i spor 5 så har du mulighet for samtidig innkjør fra alle tre linjene på en gang. Eventuellt kan det legges inn en dekningsveksel i enden av spor 4 for å sikre mot utkjøring på hovedlinjen ved C.
 
Ja, det kan være et poeng. Jeg har sett på muligheten for å øke sporavstanden mellom spor 3 og 4, og bare ha platform der i stedet for de to som er der nå. dermed kan man få plass til også en slik sikringsveksel.
 
Originally posted by eika eika wrote:

-I stedet for flere små industrier så bør det være en større. Dette er et gammelt mantra fra operation-guruene og logikken er at mange industrier som modelleres er så små (tidvis bare såvidt større enn en jernbanevogn)  at de i virkeligheten aldri ville benyttet jernbane til sine forsendelser. Dessuten kutter det i antall veksler og avsporingsmuligheter i uttrekksporet, og det reduserer antall rundgangsmanøvre som er nødvendig med skiftemaskinen (=tidkrevende skifting)
 
Hehe... Wink Det er vel her vi ser litt forskjellig på det Eirik. Mange små industrier er mer spennende enn en stor (med mindre denne har mange forskjellige tilknytninger). Det at bedriften ser liten ut betyr ikke at den er det. Den ligger tross alt på kanten av modulen, og kan strekke seg langt bortoverLOL.  Det å ha mange skiftemuligheter kan være et poeng for å holde skiftelokføreren i beskjeftigelse.
 
Originally posted by eika eika wrote:

-Kryssvekselen i spor 6 bør ikke gå mot en traktorstall, men svinge ned og inn på uttrekksporet igjen slik at det er mulig å trekke ut vogner fra spor 6-10 selv om det ankommer/avgår tog fra spor 5. På den annen side er det litt FY med kryssveksler i skiftetogveien i modell grunnet avsporingsfare, så muligens den burde byttes med to normale veksler selv om det øker avstanden mellom spor 5 og 6 litt.
 
Ja, jeg er ikke helt happy med den skisserte løsningen, så her er det rom for forbedringer. Poenget er å ha en plass for en traktorstall, samt et sted å sett toglok mens skiftingen pågår. Problemet med kryssveksler (i modell) dreier seg nok mer om dårlig justerte aksler på vognene enn selve kryssvekselen. Jeg har tro på at en litt slakere kryssveksel enn Peco sin vil kunne fungere bedre. Etter å ha analysert de påståtte problemene på Nelaug viser det seg at dårlig strømføring var et vesentlig større problem enn avsporinger. De vognene som sporet av var ofte vogner som sporet av andre steder også.
 
Originally posted by eika eika wrote:

-Spor 21 er vanskelig tilgjengelig, både fordi den krever en rundgangmanøver, og fordi den krever ledig plass i spor 10. Jeg ville heller lagt det sporet som en forlengelse av den ekstra sløyfen jeg beskrev mellom spor 6 og uttrekksporet, dvs. at spor 21 blir liggende paralellt med vekseldiagonalen til buttsporene.
 
Det er et godt forslag!Clap. Poenget med spor 21 var mer å få utnyttet plassen på denne seksjonen. Men jeg ser at det å ha et ekstra rundgangsmulighet der vil kunne være nyttig.
 
Til Svein: Jeg skal sende deg en bedre tegning. Problemet med å legge ut en bredere tegning er at hele forum-siden blir bredere, og dermed omtrent uleselig.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.