MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - La oss løfte i flokk - støtt MJWiki
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

La oss løfte i flokk - støtt MJWiki

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: La oss løfte i flokk - støtt MJWiki
    Posted: 11 september 2008 at 23:22

Som formann i MJF har jeg tatt til orde for en gjennomgang av foreningens vedtekter etter 25 år fordi hobbyen etter hvert har fått så mange samlingspunkter og fora.  La det ligge akkurat nå og erkjenn at vi har interaktive MJ forum i regi av MJF, NJK og frittstående grupper. 

 

Mitt poeng er at alle disse fora inneholder ustrukturert informasjon fra svært dyktige modellbyggere og forbilder innen hobbyen.  Med ustrukturert mener jeg at den gode informasjonen blir borte i sidespor og diskusjoner, som i seg selv er viktige på et fritt forum.   MJWiki (http://mjwiki.no/wiki/index.php/Hovedside) har ikke vært oppdatert siden sommeren 2007 og vi burde gi skaperne den kreditt de fortjener ved å legge inn informasjon der. La meg nevne noen tråder som med fordel kunne ha vært lagt inn som artikler, uten innblandinger og kommentarer:

 

·          Bengt Karlsens bygging av Type 20 på Norsk MJ forum (http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6494&whichpage=12)

·          Morten Hagens ”1000” prosjekter på MJFs forum (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2414)

·          Peder Figenbaums ”modulbyggekurs” på NJKs  ”MJ rommet” (http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=traad&toppinnlegg=784&rom=54&page=2)

 

Tar vi i et tak er det ikke bare skaperne av sidene som drar fordeler, men også alle oss andre som tørster etter informasjon for å kunne forbedre oss som MJ byggere.  Dette innlegget er lagt ut på alle fora (C:

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 16:37
Jeg kan ikke si meg mer enig enn jeg allerede har sagt i diverse innlegg og eposter og slikt rundt omkring. Det er på tide å ta konsekvensen av at MJF ikke fikk opprette sitt eget leksikon før MJ-wiki kom. Noe som var ganske demoraliserende for oss i nettgruppen på den tiden ...

MJFs fremste oppgave er å støtte mj-tiltak i Norge. Dette er et bra tiltak. MJF bør støtte opp om dette, i det minste med en slik anbefaling formannen kommer med her.

MJ-wiki styres av en garantigruppe, som er en sammensatt gruppe bra folk fra mj-miljøene rundt omkring. Imidlertid tror jeg den mangelfulle aktiviteten har ført til at det er resignasjon som er framherskende også der.

Så er det vel bare å tenke på om man ikke har noe å bidra med, da?

Hvis MJF aktivt støtter opp (i form av innhold) vil wikien vokse, og være nyttig for alle. Åpen, uten dominans av noen grupper.

Forøvrig mener jeg det ville vært ok om MJF støttet dette tiltaket - uforpliktende - økonomisk hvis det er nøvendig. Nå har garantigruppen midler, men iht MJFs vedtektsforpliktelser vil dette være en riktig handling - støtte til tiltak i MJ-Norge, også økonomisk. Har MJF en pott penger til slikt, forresten?


Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 17:30
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Forøvrig mener jeg det ville vært ok om MJF støttet dette tiltaket - uforpliktende - økonomisk hvis det er nøvendig. Nå har garantigruppen midler, men iht MJFs vedtektsforpliktelser vil dette være en riktig handling - støtte til tiltak i MJ-Norge, også økonomisk. Har MJF en pott penger til slikt, forresten?


 
Om MjF har det så vil jeg hvertfall foreslå at den potten benyttes til støtte til lokale klubber som arrangerer messer slik at disse kan øke sin markedsføring og dermed nå flere potensielle nye entusiaster enn hva jeg tror mj-wiki vil gjøre.
 
Skal MjF støtte wikien så vil jeg nok en gang foreslå at det gjøres ved å tilby den husrom på MjFs nettsted. Dermed trenger ikke "garantistene" bekymre seg for mer enn å leke redaktørerWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 17:32
Originally posted by Henning L Henning L wrote:



Hvis MJF aktivt støtter opp (i form av innhold) vil wikien vokse, og være nyttig for alle. Åpen, uten dominans av noen grupper.

Forøvrig mener jeg det ville vært ok om MJF støttet dette tiltaket - uforpliktende - økonomisk hvis det er nøvendig. Nå har garantigruppen midler, men iht MJFs vedtektsforpliktelser vil dette være en riktig handling - støtte til tiltak i MJ-Norge, også økonomisk. Har MJF en pott penger til slikt, forresten?

 
Hvis man skal strukturere MJ-Norge burde vel heller denne Wiki`n vært lagt innunder MJF. Hvorfor kan ikke like gjerne denne garantistgruppa jobbe for MJF?
 
 
 
Mvh
Jan-Inge K. Hansen
(Ikke lenger medlem, men vurderer sterkt igjen etter å ha lest de siste MJ-bladene)
 
 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 18:00
Verden blir jo så mye bedre hvis vi alle "løfter i flokk", så dette er jeg også helt enig i. mine ressurser er dessverre svært begrenset for tiden.

Nettgruppen sier vel ikke nei til flere ressurser, så en slik "søknad" vil nok bli behandlet med positivt fortegn ;-) Da kunne den kanskje også knyttes nærmere www.mjf.no og forumet (f.eks en knapp a la "legg til dette innlegget i MJ-wikien")
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 18:07
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Verden blir jo så mye bedre hvis vi alle "løfter i flokk", så dette er jeg også helt enig i. mine ressurser er dessverre svært begrenset for tiden.

Nettgruppen sier vel ikke nei til flere ressurser, så en slik "søknad" vil nok bli behandlet med positivt fortegn ;-) Da kunne den kanskje også knyttes nærmere www.mjf.no og forumet (f.eks en knapp a la "legg til dette innlegget i MJ-wikien")
 
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her Pelle; Det er begrensede ressurser tilgjengelige i miljøet, og det beste må vel være om alle kan jobbe mot et felles mål. Det gamle forumet er jo bortimot dødt sammenlignet med det vi har her nå, og det vil jeg tro fører til at få oppsøker det andre nettstedet og dermed også wikien. Hadde wikien blitt lagt hit til MjFs nettside hvor det er mye trafikk ville den sikkert fått en helt annen fokus og aktivitet. Og de som startet den kan jo fortsette arbeidet sitt her under MjF uten økonomiske bekymringer.
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 18:20
Originally posted by eika eika wrote:

 
Det gamle forumet er jo bortimot dødt sammenlignet med det vi har her nå, ...
 
Eirik
 
 
Det kan da ikke stemme.  De hevder at de er Norges største virtuelle mj-miljø, så ...
 
Wink
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 19:07
Igjen åpnet jeg "a can of worms"Wink
 
Målsettingen må være å samle MJ Norge til ett rike.  Samtidig erkjenner jeg at det er noen skritt frem dit.   Et skritt er å benytte et unikt tiltak som er iverksatt (riktignok samtidig som MJFs nettgruppe jobbet med samme ide).  Neste skritt kan være et tettere samarbeid mellom MJF og skaperne av MJ-Wiki.  MJFs nettgruppe har gjort en formidabel innsats og våre sider er stadig under utvikling.  Men gruppen er også overarbeidet og lite robust.  Et samarbeid med andre kan derfor være et gode.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 22:35
MJF kan ikke legge noe som helst inn under seg her. Hvis kriteriet for å backe MJ-wiki er større kontroll med wikien er vi på ville veger.
Det viktigste med wikien er nettopp dette at alle er med og har kontroll. Alle skal ha innflytelse, kunne skrive, og redigere. Wikien har i dag også lukkede artikler som forfatteren "eier", men ellers er det for det meste åpent. Dermed kan vi alle bidra til å bygge ut en felles kunnskapsbase.
Nettgruppen mente at dette ville være et tilbud som ville styrke MJF og planla et tilsvarende opplegg. Nå som det eksisterer utenom MJF er det bare å akseptere dette. I dag vil MJF tjene på å lenke til og legge opp til å bygge ut MJ-wiki. Ved å profilere MJ-wiki vil MJF bli synlig på en positiv måte, wikien vil vokse, tilgangen til kunnskap vil øke og mj-miljøene kunne knyttes bedre sammen.
Det er utelukkende bra.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 23:05
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

MJF kan ikke legge noe som helst inn under seg her. Hvis kriteriet for å backe MJ-wiki er større kontroll med wikien er vi på ville veger.
Det viktigste med wikien er nettopp dette at alle er med og har kontroll. Alle skal ha innflytelse, kunne skrive, og redigere. Wikien har i dag også lukkede artikler som forfatteren "eier", men ellers er det for det meste åpent. Dermed kan vi alle bidra til å bygge ut en felles kunnskapsbase. 
  
Slik du beskriver wikien her Henning så burde det jo da definitivt ikke være noe hindring for "garantistene" til å flytte wikien til MjFs nettportal og fortsette sine jobber som redaktører. For om "alle" eier wikien. Hvorfor skal da "garantistene" tviholde på en mindre optimal plassering på et nesten dødt nettsted? Jeg hadde forståelsen av at de var entusiaster med engasjement som utelukkende ville wikiens beste jeg. Ikke at de føler et eierskap til den og vil "beholde den for seg selv". Er de engasjert og mener wikien tilhører "folket" bør de da plassere den der den gjør mest nytte for seg, eller?
 
Og generellt må det da være bedre med et nettsted drevet av en forening med lover og regler fremfor av en liten lukket gruppe mennesker som velger sine assistenter og etterfølgere helt uten demokrati?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 september 2008 at 23:49
Eirik, du vet godt hvorfor det er som det er.
Garantistene er ikke en gjeng gærninger som er troende til hva som helst. Det er en sammensatt gruppe mj-folk med tildels lang fartstid, også i mjf. Jeg har full tillit til at garantigruppa er til å stole på. Jeg kjenner flere av dem personlig og vet at de ikke tuller rundt.

Den diskusjonen du drar opp en en total avsporing, der du så mistillit og tvil. Det dette handler om er at mjf i første omgang skal backe wikien og bidra til at den fylles med innhold og får en synlig og integrert plass på mjfs sider.
Om man siden kommer til en felles forståelse om server etc er en annen historie, som vi kan se på etterhvert. Hvis det viser seg å være heldig. Kanskje skulle mjf kjøpe en egen server og sette den hos et driftselskap. Der kan mjf tilby gratis/billig plass for alle klubber og wikier og forum i hobbyen, og til og med lage et opplegg for private sider - og derigjennom sikre lave kostnader og full frihet for alle. Driftsanvaret kan deles mellom kompetente folk i hele hobbyen.
Dette ville by på store muligheter for integrasjon mellom f.eks mjf og mj-wiki.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 00:27
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Eirik, du vet godt hvorfor det er som det er.
Garantistene er ikke en gjeng gærninger som er troende til hva som helst. Det er en sammensatt gruppe mj-folk med tildels lang fartstid, også i mjf. Jeg har full tillit til at garantigruppa er til å stole på. Jeg kjenner flere av dem personlig og vet at de ikke tuller rundt.
Hvis de er som du beskriver. Hvilken grunn har de da for å ønske å beholde wikien for seg selv fremfor å legge den inn under MjFs nettsted og foreningens serverplass? Det var jo du selv som dro frem at MjF burde bidra økonomisk, men når jeg foreslår at foreningen kan bidra med nettplass på sin egen server og under MjFs portal så virker dette som en total umulighet for garantistene i følge deg. Selv om dette jo er et økonomisk bidrag slik akkurat du etterlyste. Er de så åpne og ønsker MjF velkommen slik du hevder burde det jo ikke være noe som helst problem for dem at wikien befinner seg på MjFs nettportal. Kan du fortelle rett ut hvilke saklige argumenter de har for å skulle beholde wikien der den er?? For nå fremstår det hvertfall for meg som det er fordi de ønsker å skape trafikk til ett nettsted de selv skapte for å konkurere mot MjF, mens de i dine øyne skal "belønnes" av MjF for sitt bidrag til splittingen ved at MjF skal gi og de bare skal sitte å motta. Hvorfor kan ikke de bidra selv med å donere det de har skapt til fellesskapet i Norges eneste demokratiske landsdekkende modelljernbaneforening. ??


Quote Den diskusjonen du drar opp en en total avsporing, der du så mistillit og tvil. 
Nei. Det er ikke en avsporing Henning. Det er et seriøst spørsmålstegn ved hvorfor en demokratisk forening skal gå ut og gi bort foreningens midler til et nettsted skapt av en lukket gruppe utelukkende i det formål å konkurrere med foreningen MjF fordi de var misfornøyd med foreningens driftsmåte.
 
Og slik du fremstiller det når man skreller bort alle flotte ord om samarbeid og fellesskap så er bunnlinjen den at du mener MjF skal betale, og garantistene skal få "fortjenesten" i form av kontrollen og økt trafikk på nettstedet sitt etc. Trafikk som jeg tror også MjF kunne ha godt av selv.
 
Jeg er klar over at det må være en ganske stor kamel å svelge for "garantistene" å skulle samarbeide med MjF, men et samarbeide krever offring fra begge parter. Dersom MjF skal åpne døren ved å bidra til Wikien mener jeg "garantistene" bør bidra ved å avslutte sin konkuranse med foreningen og donere wikien (som de jo i følge deg uansett ikke kan kreve noe eierskap til) til foreningens nettsted hvor den kan blomstre videre og integreres mot både dette forum og mj-bladets artikler.
 
Du beskriver hele tiden hvor flott det kan bli om MjF bidrar. Men du sier svært lite om hva "garantistenes" bidrag er utover en praktisk talt død wiki på et dødt nettsted.
 
Derfor mener jeg "garantistene" bør gå i seg selv først og finne ut hva de er villige til å bidra med. Det å flytte en wiki de jo ikke eier til et nettsted for alle entusiastene her i landet syns jeg burde være et minstemål av hva de kan bidra med. Skal de fremstå litt generøse og engasjerte, så kan de jo i samme slengen tilby seg og fortsette redaktørjobbene sine selv om wikien fysisk befinner seg under MjFs nettportal.
 
Hvorfor argumenterer du så ettertrykkelig for at "garantistene" skal tviholde på retten til å huse wikien på sitt døde nettsted samtidig som du argumenterer like heftig for at wikien eies av alle, ikke av en garantist eller to? Du møter jo deg selv så solid i døra med de to argumentene at jeg snart anbefaler deg å installere svingdørWink
 
Et enkelt spørsmål: Kan du nevne alle de store ulempene ved å flytte wikien til Mjfs nettportal og server?
 
Eirik
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 00:55
Hei formann Morten - og alle andre MJ-ere, hvor man nå måtte være medlem.

Jeg er en av de som tok initiativet til MJ-wiki, var første og hittil eneste hovedredaktør, og la ganske skuffet inn årene da det i fjor høst viste seg at svært få i det norske MJ-miljøet, og svært få blant initiativtakerne, bidro med artikler.

Derfor gleder jeg meg over at Modelljernbaneforeningens formann nå så klart og tydelig oppfordrer sine medlemmer og alle andre til å ta leksikonet i bruk, sjøl om det var et kappløp mellom MJF og MJwiki om å komme først.

At MJFs styre og nettgruppe ikke falt for fristelsen til å lage eget leksikon da MJwiki stagnerte i fjor, men i stedet oppfordrer til å videreutvikle det frittstående/konkurrerende MJwiki,  synes jeg er hyggelig, klokt og ikke minst raust. Det tror jeg at alle i garantigruppa synes.

Skuffelsen da MJwiki stoppet opp har jeg kommet over. Men fortsatt synes jeg det er synd at arbeidet som er lagt ned i MJwiki ikke blir mer brukt av MJ-folket. At de fleste MJere heller vil holde på med togene enn å skrive artikler, skjønner jeg svært godt. Og med såvidt lite MJ-miljø som vi har i dette landet, har vi (jeg) nok hatt for store forhåpninger (drømmer) om den skrivegleden MJwiki-dugnaden ville utløse.

At initiativtakerne til MJwiki er de samme personene som sørget for at Norsk MJforum fortsatte utenfor MJF, tror jeg også har vært en hemsko for aktiviteten på MJwiki. Wikien blir (ble?) av mange sett som en konkurrent og i hvert fall ikke en samarbeidspartner til MJF. Ikke så rart, i grunnen, ofte så vi på oss sjøl nettopp slik.

For meg personlig - dette til opplysning også til garantigruppa for MJwiki - er det viktigere å få til nettleksikonet enn å vise at også miljøer utenfor MJF kan få til noe. Uten et godt og tett samarbeid med MJF og MJFs nettsted, vil MJwiki gå en stille død i møte.

Så Morten og Henning: Uten å ha klarert det med noen andre, i klartekst: Jeg for min del er klar for et ryddig - og også formelt - samarbeid om MJwiki.

Til de som synes jeg er omstendelig og sjølhøytidelig: Les med litt velvilje, jeg er en godt voksen mann av alt for mange ord - det e bare sånn æ e. EmbarrassedWinkSmile

For orden skyld: De to ovenstående postingene i denne tråden ble postet mens jeg snekret på denne.

Henning og Eirik, økonomi er intet poeng. Garantigruppa har de midlene vi trenger til webhotell i år framover. Et samarbeid vil ikke koste MJF ei eneste krone.









Edited by Terje Storjord - 13 september 2008 at 01:06
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 01:40
Det var en meget hyggelig og positiv tilbakemelding i natten TerjeThumbs%20Up
 
Da gjenstår det bare å håpe på at resten av garantistene og deler synspunktet om at det viktigste må være å få til noe som fungerer i fellesskap, ikke å sitte på sin egen lille tue i et forsøk på å bli best i noe...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 06:32
Det har ingen betydning hvor serveren til MJ-wiki"en ligger - det er bare å skrive www.mjwiki.no i adressefeltet på din nettleser å er du der.

Hvis man som MJ"er har en god artikkel om MJ som man gjerne vil dele med andre, så er det jo bare å sette seg ved tastaturet og skrive i vei. Wiki"en setter jo ingen betingelser for hvilket forum du helst frekventerer.

Og kunne MJF være så raus at man bare legger inn en link til wiki"en på sine nettsider (i stedet for å kreve full råderett over domenet), så hadde man kommet et godt stykke videre.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 06:49
Svært bra.
Eirik, mitt poeng er at det ikke er noe poeng i å ri kjepphester slik du gjør men bare støtte wikien med innhold slik Morten oppfordrer til, uten å forlange kontroll ved å kreve at wikien ligger på mjfs server. Det er kanskje en bra ting at den finnes utenfor, slik at alle bidragsytere føler eierskap. Ligger den under mjf vil den være mjf sin. Ikke alle er glad for det. Det er bidragsyterne som eier wikien, ikke garantistene. Det her du har problemer med å forstå hva det dreier seg om.
Mj-wiki kan støttes uansett hvor den ligger, for det er et bra tiltak med livets rett. Derimot ser det ut til at vi ikke trenger to forum, og jeg opplever det som kanskje mer nærliggende for garantigruppa å vurdere om forumet skal reduseres til et forum for å diskutere wikien, mens trafikken ellers sendes til mjfs forum.
Forøvrig ser jeg ikke noen grunn til å diskutere garantigruppa ytterligere. Den fins, de er bra folk, ingen fare. Hovedsaken er å få til et oppslagsverk om mj, ikke hvor det ligger.

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 06:57
Kjell, kanskje det er snakk om raushet. Men det forutsetter at det er noen å være raus med. Det er vel egentlig bare oss selv vi er rause overfor ved å bygge opp under mj-wikien?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 08:17
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Svært bra.
Eirik, mitt poeng er at det ikke er noe poeng i å ri kjepphester slik du gjør men bare støtte wikien med innhold slik Morten oppfordrer til, uten å forlange kontroll ved å kreve at wikien ligger på mjfs server. Det er kanskje en bra ting at den finnes utenfor, slik at alle bidragsytere føler eierskap. Ligger den under mjf vil den være mjf sin. Ikke alle er glad for det. Det er bidragsyterne som eier wikien, ikke garantistene. Det her du har problemer med å forstå hva det dreier seg om.
Mj-wiki kan støttes uansett hvor den ligger, for det er et bra tiltak med livets rett. Derimot ser det ut til at vi ikke trenger to forum, og jeg opplever det som kanskje mer nærliggende for garantigruppa å vurdere om forumet skal reduseres til et forum for å diskutere wikien, mens trafikken ellers sendes til mjfs forum.
Forøvrig ser jeg ikke noen grunn til å diskutere garantigruppa ytterligere. Den fins, de er bra folk, ingen fare. Hovedsaken er å få til et oppslagsverk om mj, ikke hvor det ligger.

 
Det er kanskje ikke så mange som er glad for at den ligger der den ligger heller?
Manglende interesse fra folk kan vel tyde på nettopp det.
 
 
Litt morsomt å tenke på at en av disse "garantistene" ville LEGGE NED MJF`s forum, for å styre trafikken over på sitt eget forum! Bra folk, jaSmile
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 08:41
Hvorfor velger man å lage en egen wiki for MJ og ikke la den være en del av den store WIKI? Da ville den kunne integreres på en grei mot i forhold omverdenen og det nettstedet som millioner likevel bruker, og man slapp spørsmålet om serverplass. http://no.wikipedia.org/wiki/Modelljernbane har et oppslag om modelljernbane som man kunne bygget ut fra.

I 1:1 har man stort sett valgt å skrive artikler på den store WIKI framfor å lage egen wikier.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 08:56
Mj-wiki fins. La oss bruke den. Ikke noe i vegen for å lenke til mj-wiki derfra, skrive snutter, og lenke videre.

Garantistene er forøvrig en sammensatt gruppe, Hansen. Noen mener det ene. Noen mener det andre. Alle står bak mj-wiki. Hold opp med denne ukonstruktive mistenkeliggjøringen. Det bare ødelegger.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 09:19
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Mj-wiki fins. La oss bruke den. Ikke noe i vegen for å lenke til mj-wiki derfra, skrive snutter, og lenke videre.

...


Du svarte vel ikke på spørsmålet mitt om HVORFOR? Jeg spør ikke for å være vrang, men fordi det forekommer smartere å henge seg på den eksisterende store som alle når, og særlig dersom problemet er at mjwikien ikke brukes fordi få finner den. En måte å promotere hobbyen på er jo å gjøre den tilgjengelig "der ute". Så kanskje en del passende lenker mot MJ-relaterte artikler på "vanlige" artikler kunne være en idé?

Det er vel ingen ting i veien for å overfor artikler som allerede er skrevet i MJwiki til den store? Litt klipp og lim, selvfølgelig.
Svein S
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 10:06
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Garantistene er forøvrig en sammensatt gruppe, Hansen. Noen mener det ene. Noen mener det andre. Alle står bak mj-wiki. Hold opp med denne ukonstruktive mistenkeliggjøringen. Det bare ødelegger.
 
Jeg har også skjønt at det er en sammensatt gruppe. Men det er ikke til å komme unna at flere har omtalt MJF i mindre diplomatiske vendinger. Og det er det heller ikke alle som liker.
 
Gjør deg heller noen tanker om hvorfor folk ikke skriver der. Alle vet jo at wiki`n finnes.
 
 
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 10:06
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 10:54
Svein: jeg har mer tro på en egen wiki for spesialemner. Derfor. Så kan man legge ut mer generelle artikler om mj på den store wikien. Klipp og lim, som du sier.
Hansen: mj-wiki har nok delvis stagnert pga lite synlighet. Ved at mjf gjør den mer synlig vil flere støtte den med innhold. Jeg tror det spiller liten eller ingen rolle hvem som administrer serveren, sa lenge ingen kan legge den ned, låse den og stikke av med nøkkelen. Den sammensatte garantigruppen sikrer dette. Enhver bekymring om noe annet er i mine øyne meningsløs.
Det riktige å gjøre nå er å integrere wikien på mjf.no og aktivt gå inn for å reklamere for den, og gjenopplive den og fylle den med innhold.

Edited by Henning L - 13 september 2008 at 10:56
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 13:29
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Svært bra.
Eirik, mitt poeng er at det ikke er noe poeng i å ri kjepphester slik du gjør men bare støtte wikien med innhold slik Morten oppfordrer til, uten å forlange kontroll ved å kreve at wikien ligger på mjfs server. Det er kanskje en bra ting at den finnes utenfor, slik at alle bidragsytere føler eierskap. Ligger den under mjf vil den være mjf sin. Ikke alle er glad for det. Det er bidragsyterne som eier wikien, ikke garantistene. Det her du har problemer med å forstå hva det dreier seg om.
Mj-wiki kan støttes uansett hvor den ligger, for det er et bra tiltak med livets rett. Derimot ser det ut til at vi ikke trenger to forum, og jeg opplever det som kanskje mer nærliggende for garantigruppa å vurdere om forumet skal reduseres til et forum for å diskutere wikien, mens trafikken ellers sendes til mjfs forum.
Forøvrig ser jeg ikke noen grunn til å diskutere garantigruppa ytterligere. Den fins, de er bra folk, ingen fare. Hovedsaken er å få til et oppslagsverk om mj, ikke hvor det ligger.
Tja, Henning...
 
I øyeblikket er vel du like ille med kjepphestene all den tid du hele tiden messer om hvor flott denne "garantist"gjengen er og ikke er villig til å se noen som helst fordeler ved å legge hele wikien under MjFs paraply helt og holdent.
 
Som Hansen og påpeker bør du kanskje ta til deg at enkelte kanskje ikke vil skrive i wikien nettopp på grunn av dens nåværende plassering hos en lukket gruppe hvorav hvertfall enkelte i ganske tydelige ordelag tidligere har gjort det klart hva de mener om MjF.
 
Du har ikke klart å finne en eneste ulempe med å flytte wikien til MjFs nettsted såvidt jeg kan lese. Det eneste du er opptatt av er at "garantistene" skal beholde kontrollen (du er vel en av dem selv er du ikke?). Altså setter du i mine øyne eget eierskap høyere enn muligheten for å få til en felles platform (og jada: det er brukerene ikke garantistene som eier innleggene i wikien... jeg har hørt det jaWink)
 
Når vi tross alt har en landsdekkende forening bør vi vel da jobbe som best vi kan for å skape et mest mulig handlekraftig nettsted for modelljernbane hos denne foreninge. Jeg begynner nesten lure på hvordan du kan være med i nettgruppen til MjF når du slåss så hardt for noen private du og er medlem hos og som anser seg selv for direkte konkurenter til MjF (Ref: Terje S. sin innrømmelse)
 
Hadde jeg ikke kjent deg såpass godt her fra nettet kunne jeg nesten lurt på om ditt "medlemsskap" i begge grupper var det som gjorde at "garantistenes" wiki "plutselig" så dagens lys kort tid før mjFs...
 
 
Og til Nils:
 
Interessant at du beskriver "gamleforumet" som det frie og sensurløse all den tid det vel er der man har innført regelendringer over natten og gitt dem tilbakevirkende kraft for å sperre bruker (NIM). Det sier kanskje litt om seriøsitetsnivået på denne "garantistgruppen" og hva de legger i sine flotte ord om ytringsfrihet.
Og nok en gang så skriver du om hvordan alle andre bør konsentrere seg om å drive positivt for mj. Hvorfor kan ikke "garantistene" gjøre noe positivt da, som å slå seg sammen med MjFs nettsted til beste for hele mj-Norge. "Garantistene" gikk jo sin veg fordi det var de som var negative. Kanskje det da er de som burde bli litt positive igjen?
 
Siste linjen din er nesten den beste syns jeg: den leser jeg som at om vi er riktig flinke, holder kjeft og oppfører oss pent så KANSKJE du vil beære oss med å skrive innlegg her igjen... til tross for hva du tidligere har skrevet om ikke å ville skrive innlegg her pga dette forums i dine øyne begrensende regelverk. Ikke værstWink
 
Eirik
...og før en eller annen kommer med det argumentet igjen: Alt jeg skriver gjenspeiler utelukkende min personlige mening, om ikke annet er spesifikt nevnt.
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 13:40
Jaja, Nils.
jeg trodde vi var ferdige med hele historien så begynner du å dra smusset fram igjen.

Jeg var en av de få som laget unntaksreglene den gangen og ærlig talt. Til tross for turbulensen i etterkant ville jeg gjort akkurat det samme om igjen. Kort sagt: Jeg angrer ikke en tøddel.

Det som skjedde var at enkeltpersoner drev regelrett terror mot webansvarlige i MJF. Både via forumet og privat. Årsaken var uenighet om hvor langt ytringsfriheten kunne strekkes i ly av at de daværende forumreglene var Kardemommebyregler.
Det var i denne tiden vurdert i MJF å bytte forummotor. Den gamle fungerte men man mente at det fantes bedre løsninger. Arbeidet med nytt forum var såvidt kommet igang.
Personangrepene fortsatte i intensitet helt til det var kommet så langt at det ble vurdert å stenge forumet helt ned og droppe hele satsingen.

Eirik Karlsen og jeg selv satt som assisterende moderatorer på den tiden og observerte hvordan angrepene gikk inn på daværende hovdemoderator til han til slutt vurderte å kutte ut alt som hadde med MJ å gjøre. Når vi da samtidig fikk signalene om total nedstengning ble vi enige om at noe drastisk måtte gjøres. Ikke for å kneble noen men for å redde forumet.
Derfor ble det utarbeidet noen unntaksregler til vi hadde et nytt sett regler som ikek kunne misforstås på plass. Vi var også enige om at det passet bra å innføre de nye reglene samtidig med nytt forum og slik ble det.

Når det nye forumet var oppe og gikk var naturligvis spørsmålet hva vi skulle gjøre med det gamle. Vi var alle enige i at å fjerne det helt var uaktuelt da det var så mye skrevet der som hadde verdi. Jeg argumenterte for at vi skulle låse det for nye innlegg og kun gjøre det søk- og lesbart. Formannen var ikke helt enige med meg og når da garantistgruppen dukket opp ble det besluttet at de skulle få det overdratt "vederlagsfritt".

Tilbake til MJ-Wiki og manglende entusiasme. Det er fremdeles mange som husker "krigen" den gang og hvem som var på hvilken side.
Personlig har jeg vansker med å glemme endel av angrepene som kom, både offentlig og ikke minst privat. Enkelte var av en slik art at man vurderte politianmeldelse, andre ikke fullt så ille.
Noen av har hatt baller nok til å skvære opp og der er saken død og begravet. Andre fortsetter å spre misvisende informasjon om hva de trodde skjedde.

Dette KAN være en indikasjon på manglende interesse for wikien.
Dersom garantistgruppen er villig til å drifte wikien videre under MJFs flagg vil det gi et tydelig signal utad om at gamle dager er gamle dager og ikke i dag. Ihvertfall overfor oss som var i frontlinjen dengang.
MJFs formann har jo gjort det klart at dagens styre ikke har noen som helst følelser overfor dengang.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 14:36
En av grunnene til at MJFs nettgruppe ikke kom opp med en Wiki, var kompabilitet, stabilitet og brukervennlighet. Kanskje noe av problemet også ligger her vedr. www.mjwiki.no?

Jeg jobber til daglig med nettløsninger, hvor brukervennlighet og integrasjon har høy fokus. Det er mye pedagogikk i å sette seg inn i ulike folks handlemønster. Ofte tenker en bare på hvordan en selv utfører handlinger.

Har selv forsøkt å legge inn artikler på diverse wikier utenom MJ-miljøet, og det har tatt meg mye tid å finne ut av hvordan man faktisk legger inn info og hvordan man skal gjøre det riktig. Hvordan oppfattes det da av "vanlige brukere"?

En annen ting er integrasjon. Etter at vi la inn utdrag av forumet på www.mjf.no og la inn søkemulighet blant artikler og forum har forsiden (og forumet) hatt stadig flere besøkende. Det samme tror jeg en Wiki ville hatt, hvis den var rask og enkel å oppdatere, og at utdrag ble vist på forsiden.

Som et av bidragene fra MJF kan vi legge inn utdrag fra mjwiki.no på forsiden hvis vi kan få en teknsik mulighet til dette.


Edited by Pelle - 13 september 2008 at 14:39
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 15:22
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Ja nå er det lenge siden jeg skrev noe her på dette forumet.
Grunnen til det er måten ting blir vridd på her.

Det skrives mye om denne garantistgruppen som jeg er med i.

Alle her med litt historiekunnskap husker hva som skjedde når MJF ville ta styringen på ett forum som folk følte var folkets.

Det ble tredd ned over hodet på brukerne ett regelverk som begrenset ytringsfriheten.

Resultatet av dette ble garantistgruppen. Som klarte å videreførte forumet etter mye om og men fra MJF sin side.

Jeg ble med gruppen på grunn av jeg synes det er viktig å få lov å skrive hva man vil, så lenge man står for det. Og det er essensen i gruppen. Vi har ingen agenda om å styre noe. Kun hjelpe og sikre at vi har ett fritt forum.

Jeg vil aldri gi noen forening styringsrett over det vi sikrer driften av.
Husk vi styrer ingenting, bestemmer ikkeno, ønsker kun det beste for mj.



Så til Eirik m.fl.
Legg bort tanken om å overta, skrive nedsettende, misvisende, osv.

Konsentrer dere om hva vi i felleskap kan gjøre positivt for mj.

Støtt rett og slett formannen deres.

Kanskje jeg til og med får lyst til å bidra på dette forumet igjen. Hvem vet?

 

Vennlig mj hilsen fra Nils Smile

 
Får litt følelse av Lars Sponheim nå:
 
Han leder et mikroskopisk parti, men snakker som om han har hele landet i ryggen! Smile
 
 
Tydeligvis er det langt flere som foretrekker "mj-forumenes Nord-Korea" enn deres frie og vakre verden, Nils.
 
 
 
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 15:26
Brukervennlighet er viktig. Men jeg er ganske sikker på at det i mj-miljøet ikke finnes ressurser (menneskelige eller økonomiske) til å utvikle noe fra bunnen som er bedre enn det som er tilgjengelig av eksisterende åpne løsninger. Derfor benytter MJwiki samme programvare som Wikipedia.

Når det gjelder utdrag fra MJwiki på mjf.no kan vi sikkert få til det. Vi skal oppgradere programvaren til nyeste versjon i nær framtid, og kan ta en titt på det da. Tar direkte kontakt med deg, Pelle.

Til Eirik: At Henning L er eller har vært med i garantigruppa er ukjent for meg. Siden du mener noe annet så er det lett å undres over om andre av dine sterke meninger og karakteristikker også er basert på manglende faktagrunnlag?

-TrulsS
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2008 at 16:04
Eirik, det du driver med her er undergravende skittkasting og mistenkeliggjøring. Jeg er ikke interessert i å diskutere dette videre på dine premisser.

Likevel, følgende må sies:

For det første: Jeg er ikke, og har aldri vært medlem av garantistgruppen. Det du antyder om illojalitet er helt over the top og diskrediterer deg enormt mye i mine øyne. Hva er det du snakker om!?
Hvor har du det fra at jeg er med i garantistgruppen? Jeg kjenner imidlertid personlig flere av medlemmene i gruppen. Disse er samarbeidsvillige og konstruktive personer, og har ikke uttalt seg negativt om et samarbeid med MJF. Tvert i mot.

For det andre: Ved å gå ut så høyt som du nå gjør mot garantistene bidrar du til å lukke døren, nok en gang, og det atpåtil etter et i mine øyne svært prisverdig initiativ fra formannen. Du sørger for å tegne et bilde av garantistene som noen usamarbeidsvillige rabagaster i et forsøk på å hindre aksept for at MJF skal innlede et samarbeid. Du tar feil.

For det tredje: Gjennom din sluggeraktige argumentasjon og de teknikker du bruker for å mistenkeliggjøre motivene mine, blant andre, bidrar du til å vedlikeholde det meningsløse kunstige skillet som finnes mellom folk i MJ-Norge. Det er på tide du kommer over dette. (Nils og DC og flere andre må også se til å legge dette bak seg!)

For det fjerde: Hver gang forsøk på å glatte over fortiden dukker opp havner vi i denne skyttergravskrigen. Hvorfor gjør vi det?

For det femte: Jeg for min del ser ingen problemer med å legge MJ-wiki under MJF og argumenterer ikke mot dette som sådan i det hele tatt - for min del kan den godt legges helt og holdent inn under MJF sine nettsider. Det ville gjort mangt lettere integrasjonsmessig.

Mitt poeng er at dette er ikke noe de som drifter MJ-wiki har sagt seg interessert i (så langt tvert i mot) og derfor er det svært lite konstruktivt å bare gå ut og forlange dette før noe kan skje i det hele tatt. Det du sier er faktisk at du vil ikke ha noe samarbeid, du vil garantistene skal legge ned virksomheten og overdra alt til MJF.

Vel. Dette et er et spørsmål om realpolitikk; hva er mulig å få til i dag, til beste for fellesskapet? Jeg mener at det som er mulig uten videre er at MJ-Wiki profileres og backes av MJF. Jeg anser det som uproblematisk at det er på et eksternt nettsted, og tror ikke det vil slå negativt ut for foreningen - tvert i mot vil det bidra positivt.

Dette er min holdning, og den er gjennomtenkt - jeg har skrevet en rekke innlegg om dette.

Et alternativ
Imidlertid, etter å ha tenkt over saken i dag, lurer jeg på om det ikke ville vært gunstig å se nærmere på Sveins forslag om å legge wikien inn på Wikipedia, i steden. Det går an å opprette en egen MJ-portal, med redaktører og hele greia der og legge alt inn under den. Denne kan integreres mot MJFs sider uten problemer, og dette vil nok nå lenger enn om wikien lå for seg selv. www.mjwiki.no kan settes opp direkte mot denne portalen. Da vil ingen gamle stridsemner hindre oss i å bygge ut et MJ-oppslagsverk. Jeg antar at ingen her har noe direkte i mot Wikipedia? (Skulle ikke overraske meg ...

Og Pelle, jeg er ikke uenig i at brukerterskelen kan begrense skrivingen noe i en wiki. Jeg forstår likevel ikke helt at du synes det er så vanskelig å legge inn info i Mediawiki? (Mediawiki er det MJ-Wiki/Wikipedia er laget i) Det er litt koding som må til for å få det pent, men det er da ikke veldig vanskelig å lære seg. Det fins en editor, dessuten, som likener mye på det vi har her. Men selvsagt er det lettere å skrive innlegg her i et forum som dette. Mer umiddelbart, direkte, og nærværende. En wikiartikkel er - en artikkel. Det oppleves som mer krevende. Imidlertid er samarbeidsmulighetene i en wiki en av styrkene ved den.

(Edit: Dempet noen utsagn ...)

Edited by Henning L - 13 september 2008 at 17:53
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.