MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Weblogg-Morten Hagen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Weblogg-Morten Hagen

 Post Reply Post Reply Page  123 24>
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Weblogg-Morten Hagen
    Posted: 16 mars 2007 at 22:18

Da henger jeg meg på og lager min egen tråd,de to tingene jeg først og fremst kommer til "produsere" her i  bloggen til å begynne med er El 17 i flåmsbana-utgave og NSB 63a  4839 i skala1:35 med utgangspunkt i Trumpeters BR 52 ...så hvis det er noen av dere som har El-17 kåpa fra Scantrain og/eller lurer på å bygge en norsk utgave av trumpeter eller CMK´s modell av Br 52,finn frem delene....så skal jeg være"negeren"(humoristisk ment,ikke rasistisk)deres i form av at byggeprosessen blir lettere for dere som lurer men ikke har turt å begynne byggingen av en av dem....For at jeg skal gi dere muligheten til å bli med på "the ride",bygge samtidig,utveksle ideer og gjøre modellene så bra som mulig.....så gir jeg dere noen dager på å finne frem delene,verktøyet og pågangsmotet....før jeg starter "hvordan jeg gjorde det"....alle dere andre, len dere tilbake,drikk noe godt( i XO klassen  )  les,se og kos dere.......Workshoppen erkleres herved for åpnet! (I´ll be back)


 


 


 


El 17,in the beginning...


først og fremst er det viktig å ha noe godt i glasset....



deretter er det bare å sette igang med en av mine favoritt hobbyer,nemmelig slakt en svenske....Til dette prosjektet kan du enten bruke et Rc lok en El 16 (begge fra Roco) eller du kan bruke en sveitser av type Re 4/4( den versjonen som kan ligne litt på El 17) fra Maerklin(Roco si utgave kan også benyttes).....plukk av undestellet og legg det til siden, deretter plukk av alt som kan løsnes fra kåpa,delene får vi brukt for etterhvert...



 



over er delene som følger med kåpa og under er noen deler fra Rc loket pluss litt deler fra heljan(slanger og stige)



 



Støpekvaliteten på El17 kåpene er fra erfaring av ymse kvalitet,så det må sparkles og files endel før det blir bra....dette eksemplaret trengte litt tykkere vegger i begge ender samt en og annen klatt her og der...



Den ene lykta måtte sparkles igjen grunnet dårlig støp,ny lykt blir filet ut etter at sparkelet har tørket...



Når sparkelt har tørket kan alle hullene som er ferdig merket på kåpa borres ut,til dette brukes 0.4 mm borr....



 



Når lysene skulle borres ut,merket jeg først sentrum med en spiss nål,deretter borret jeg først med 0.4 mm deretter 0.6mm og til slutt med 1mm borr i de nedre lyktene(dette for å forsikre meg om at jeg ikke borrer skjevt og for at jeg skal kunne justere hullene litt hvis det trengs). de to topp lyktene er borret litt større( 1.5mm)



Skruehullene til patografene ble borret på følgende måte,først festet jeg to biter med maskeringstape på taket deretter målte jeg ut midten og dro en strek i begge ender. skruehullet skal stå 11 mm inn fra den ytterste tverrgående linja i taket...borret først med 1mm borr og avsluttet med 2.0mm. under ser du hullene etter at maskeringstapen er fjernet...



 



 



Så kommer første valg.... enbens eller saksepantografer...Vel det kommer ann på hvilket nummer du skal ha på loket og hvilken versjon det er... min blir El17.2231 og skal derfor ha saksepantografer (over)....skru det du velger på (vi bygger etter mockup metoden som i american shopper ).

 
 
 
 
 
 
 
 
El 17,Del 2.........
 
 
 
....og vi starter med noe godt i glasset(som vanlig)...Wink
 
 
 
Når hullene til bufferne skal borres ut,gjøres det på samme måte som tidligere beskrevet,her avslutter jeg med 2mm borr.....deretter finner du frem enten bufferne fra donor loket eller de som fulgte med El 17 kåpa,disse trenger litt pussing og filing før de kan settes på....
 
 
 
 
når bufferne er ferdige for påsetting,kan det vakumstøpte arket med vinduer dras frem,klipp ut samtlige vinduer og la det stå igjen en liten marg rundt slik at vi har noe å feste de med.....
 
 
 
 
Deretter fester du buffere og vinduer på kåpa(ikke lim ennå,men bruk tape)
 
 
 
Så kommer turen til å montere slangene i begge ender, borr 5 stk hull med 1mm borr som vist over og monter slangene fra heljan(nohab deler) på plass...(skal heller ikke limes ennå)
 
 
 
 
Siden du enten bruker RC/El 16 eller Re 4/4 som donor lok vil boggi-sidene ikke bli korrekte....etter min mening gjør Re 4/4 seg best.....men siden jeg bygger for andre nå blir det Rc på meg (de neste bildene under kan du se forskjellen)
 
 
 
 
Re 4/4 understell
 
 
 
Det neste som gjøres er å fjerne "klumpen" mellom boggiene,deretter kuttes tappene av og files ned....så tar du frem delen som fulgte med 17 kåpa og limer den på...bruk aralditt eller dobbeltsidig teppetape(hvis du ikke ønsker at den skal sitte permanent)
 
 
 
 
 
(over) fil tappene helt vekk, (under) lim ny del på.......
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
El 17 del 3...vi begynner på tak detaljene.....
 
 
 
I dag faller valget på nok en brun en i glasset...Wink
 
 
Med El 17 kåpa følger disse to delene under. Den store klumpen og rista skal kun brukes hvis du bygger El 17 versjon 1,versjon 2 har ikke disse delene på taket....
 
 
 
Hvis det er versjon 1 du bygger skal de to delene monteres som under...rista(oppe til venstre) og klumpen(hvor du borrer to hull til 2 stk isolatorer i en ende) fester du litt over midten av kåpa.Isolatorene skal peke mot den enden som ikke får stige montert...Her bruker du isolatorene fra donor loket(suppler med isolatorer fra Sommerfeldt hvis det trengs) til versjon 1 trenger du 10 stk.
 
 
Hvis du derimot bygger versjon 2 trenger du mange flere isolatorer,de monteres som følger...
 
 
 
Først borrer du opp hull til 2 stk(som du ikke kan tre tråd i) samt hull til den andre "dingsen" som er tatt fra donorloket....
 
 
 
 
Deretter monter dingsen og to isolatorer(skal ikke limes)....
 
 
 
Så borrer  du hull til 6 stk isolatorer(som skal ha tråd)
 
 
Deretter setter du disse 6 isolatorene på plass....
 
 
Finn frem 0.4mm messing tråd,bøy til og tre slik at resultatet ser ut som under....(dette er mye små pussling,så det tar litt tid). Her slutter likheten mellom versjon1 og 2......(også min rapport for i dag,er alt for langt ned i flaska for at det er forsvarlig å fortsette Wink)...more to come.....
 
 
El 17,takdetaljer forts....
 
 
 
Fortsett med å borre 4 stk hull som under....
 
 
Deretter monterer du 4 stk isolatorer som skal ha tråd....
 
 
 
 
Bøy til og klipp messing tråd.....
 
 
Så borrer du 6 hull til....
 
 
 
Her skal du montere 2 stk isolatorer som ikke skal ha tråd samt 4 som skal.....
 
 
 
Bøy til og klipp enda mer messingtråd......når dette er gjort,er du ferdig med isolator helvete...(14 stk til tråd og 4 stk uten)
 
 
Mens vi ennå befinner oss på taket,borr opp hullene til horna....finn frem horn fra donorloket eller som her ,støpte messing deler fra NMJ....
 
 
 
Nå begynner det å lingne noe....i neste rapport skal speil og gripehåndtak på....
 
 
 
 
 
 
 
El 17 del 4,gripehåndak,speil og stige....
 
 
 
Til denne oppgaven passer det godt med cognac.....Wink
 
 
 
Det første du gjør nå er å plukke av samtlige deler som har blitt satt på kåpa så langt....putt dem i en pose og legg den til side....Alle delene som monteres fra nå av,skal limes fast før lakkering....
 
 
 
På hver side av dørene skal det sitte 2 stk. håndtak,bruk samme tråd som på taket(0.4 mm messing tråd) bøy til,klipp,monter og fest med en dråpe lynlim på innsiden av kåpa....
 
 
 
Når det gjelder speil,er det mange muligheter, bruk speil fra donorloket(hvis de passer),kjøp messing deler eller lag selv...På test kåpa mi under lagde jeg dem selv med messingtråd og limte deretter en liten bit plastic-card på den( slater`s, evergreen eller lignende)....(kåpa under representerer ikke hvordan sluttresultatet blir...den har vært og er fortsatt min forsøkskanin)
 
 
 
 
 
 
speilene under som jeg kommer til å bruke nå ,er etsede messing deler....(disse er ikke i salg,men stammer fra Gereides produksjon av El 17 for mange år siden...)
 
 
 
Disse speilene ser slik ut etter at de er montert og limt...(under)
 
 
 
Foran på snuta skal det sitte to håndtak,ett under hvert vindu....limes fast....
 
 
 
 
....samt ett litt lengre ned på snuta( detter gjøres i begge ender)
 
 
 
Når det gjelder montering av stige, kan du bruke fra donorloket(hvis det er El 16),lage selv eller bruke løsdeler som er i handelen...under ser du Di 3 stige fra heljan.....
 
 
kapp den stigen i to ved det "knekte" trinnet (fjern trinnet).deretter tilpasser du en plastikbit og limer stige delene til hver sin ende av plastbiten,så får du ett resultat som ser ut som under...(disse delene limes fast før lakkering)
 
 
 
 
 
For min del har jeg noen etsede reservedeler igjen og kommer til å montere stigen etter lakkering(siden jeg må lakke messingdelene på begge sider)
 
 
 
 
 
 
 
El17 del 5, siste finnish før lakkering......
 
 
 
 
 
 
I dag har det vært litt motbakke i prosjektet og hva passer bedre å ha i glasset da enn det de store kunstnerne drakk seg gale på i gamledager...
 
 
 
(under) Inni denne kåpa var det rester etter støpingen(dette er ikke tilfelle i alle kåper) dette må fjernes...til dette brukes fil og sandpapir....
 
 
 
 
 
(over) resultatet etter slipe og pusse seansen... grunnen til at det må fjernes er at rammeverket til lyslederne skal sitte her,sjekk at den ligger plant mot innertaket....hvis ikke slip mer...
 
 
 
 
 
Når det er gjordt kan du finne frem lyslederne,sjekk at de passer i alle hull ved å tre de igjennom( 1.5mm i toppen og 1 mm nede)....hvis de ikke passer,dra borret igjennom et par ganger til,så passer det...
 
 
 
(over)lyslederne passer fiint her...
 
 
 
 
Når det er gjordt,kan pantografer,buffere og kåpe gjøres klar for primer. Vask delene godt med teknisk sprit( går bra med hjemmebrent også) eller med vann og zalo.....jeg valgte her å bruke Tamiya surface primer....Så begynte motbakken for meg! Under kan du se det jeg rakk å sprøyte før herr airbrush skrek : Jeg trenger nye deler!
 
 
 
 
Under kan du se en stk Badger 100GXF i demontert tilstand....nye deler er i bestilling og dukker opp i postkassa om ikke så mange dager..(håper jeg)....To be continued...
 
 
I dag dumpet airbrush delene fra england ned i postkassa....
 
 
 
dermed kunne jeg gi delene en omgang(til) med primer....før jeg primet for andre gang,valgte jeg å bytte ut horna jeg tidligere hadde tilpasset med Heljans Di 3 horn. Disse limte jeg fast(sees ikke på bildet under)
 
 
 
 
etter at primer hadde tørket, ble taket og pantografene sprøytet med Flåmsbana grå (NCS kode S-7000N....jotun lady 15 silkematt,oljebasert), denne lakken trenger ca.1 døgn før den er tørr...(Under)
 
 
 
Så...mens tørking pågår,valgte jeg å demontere boggi sidene fra understellet og lakkere de sorte....
 
 
under sees boggidelene ferdig rengjordte før primer og lakk...
 
 
(under) etter at boggi delene samt bufferne var lakkert sort med Tamiya semigloss black var det bare å vente på at det skulle tørke(heldigvis tar dette ikke ett helt døgn)
 
 
Deretter ble delene montert tilbake på understellet....i morgen venter maskering og påføring av den grønne fargen...
 
 
 
 
 
 
 
Etter at taket omsider hadde tørket,kunne jeg maskere vekk taket,her brukte jeg tamiya masking tape i flere ulike bredder...
 
 
 
 
 
Deretter sprøytet jeg stige og lok i Flåmsbana grønn ( NCS kode 80110-610Y) ,to neste bildene under kan du se stiger og lok ferdig lakkert.
 
 
 
Så var det bare å vente til lakken var tørr nok til at maskeringen kunne fjernes(like spennende hver gang)....på bildet under er all maskering fjernet og loket skal få hvile til lakken er 100% tørr.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
El 17 del 6, dekaler og detaljer.....
 
 
 
 
Da lakken omsider var tørr,kunne jeg male bufferbjelker og gripehåndtak med signalgult (humbrol matt 24), dette gjøres på begge sider,gripehåndtakene i endene skal være grønne...(dere får ha meg unskyldt de dårlige bildene,tatt med mobiltelefon)
 
 
 
 
etter at det gule hadde fått tørke litt,var det dags å begynne med påsetting av dekaler....Når jeg setter på dekaler,tørker jeg altid rent først.jeg pleier å klippe ut merkene med en liten saks fra arket,deretter legger jeg dem i lunkent vann(til angitt tid)...så plasserer jeg dekalen der hvor den skal sitte på loket og når den er justert på plass fjerner jeg alt vann forsiktig med Q-tips eller papir...
 
 
 
Så legger jeg på solvaset så det dekker hele merket,deretter er det bare å vente....det som skjer mens solvaset fordamper er at merket begynner å krølle og skrukke seg så mye at en skulle tro at merket var ødelagt....men det er det ikke,ha tolmodighet etter ett par timer har merket rettet seg ut igjen og sitter dønn samtidig som at filmen som merket er på har løst seg opp og forsvunnet...(merket må ligge vannrett under hele prosessen)
 
 
(over) dekket hele merket med solvaset... (under) plassering av merkene på den ene siden....
 
 
høyspent merke må på...(under)
 
 
Da merkene på den ene siden hadde tørket, satte jeg lokkasse på høykant og monterte merkene som skal på der etter samme metode som beskrevet......Dette er prosess som tar ganske lang tid,men sluttresultatet blir bra....i skrivende stund har jeg satt på merker i andre ende og venter på at jeg kan montere merkene på siste langside..... mere om det senere...
 
 
 
 
El  17,del 6 forts.....
 
Vel,for de som trudde at jeg hadde slutta med noe i glasset?......NOT...Sola skinner,humøret stiger,da må vi ha noe sprudlene i glasset....Wink
 
 
 
 
 
 
Etter at dekalene i ende 2....
 
 
 
 
...og den andre langsiden var satt på,lot jeg kåpa stå over natten slik at jeg var sikker på at det var knusk tørt før klarlakken legges på....
 
 
Under min søken etter å finne passende vindusviskere til mitt prosjekt,kom jeg over denne(under).Dette er deler som stammer fra Polar sin Di 4...Denne plata inneholder både speil og vindusviskere som passer til El 17 og er fortsatt å få kjøpt hos NMJ( 49,-)
 
 
 
 
 
Jeg pusset plata med fint våtslipepapir samt vasket plogene fra donor loket rene med sprit og gjorde dem klare for en omgang med airbrush...
 
 
 
Først ble delene primet(ploger og viskere) deretter fikk plogene en omgang med Humbrol 24 og viskerne Tamiya semigloss black....deretter sprøytet jeg stige og lokkasse med Humbrol 135 satin (klarlakk)
 
 
 
(over) ferdig sprøytede deler,(under) kåpa tørker i sola etter lakkering...
 
 
Mens klarlakken tørket,tok jeg frem posen med tidligere tilpassede deler...fant frem vinduene og malte vinuskarmene med Humbrol 11 og Humbrol 85...
 
 
 
Når alle delene hadde tørket,begynte jeg å lime på plass vinduene,disse punktlimte jeg med 15sekunders lynlim på innsiden av kåpa...
 
 
Når det var gjordt,monterte jeg stigen(regn med å borre opp hullene en gang til,siden de gjerne fyller seg med maling),denne ble også punktlimt på innsiden av kåpa...
 
 
 
Når det var gjordt,malte jeg noen smådetaljer : plata hvor bufferne festes med humbrol 85(satin black),ringene rundt lyktene med humbrol 11 (silver) samt "knoppene" med humbrol 64(matt light gray)
 
 
Dørhåndtak på begge sider fikk Humbrol 11...
 
 
 
.....samt begge ristene på taket(humbrol 11)
 
 
Så gjorde jeg klart for montering av vindusviskere......Disse må modifiseres litt i og med at de har to stag...finn frem sporkutter´n og fjern det ene staget...
 
 
 (over) før modifisering....(under) etter....
 
 
 
 
Deretter ble viskerne bøyd til,montert og punktlimt fast på innsiden.......I neste rapport skal lysledere med rammeverk på plass inne i kåpa,kanskje den mest tidkrevende( mest banneord fremkallende) jobben....frem til da,fortsatt god påskeWink
 
 
 
 
 
 
 
 
El 17 del 7, montering av lys.....
 
 
 
 
 
 
Da var tiden inne for å begynne monteringen av lys i El 17. Finn frem rammeverket som fulgte med. Hvis du bygger med roco understell,bruk den røde(over),hvis du bygger med Marklin, må du bruke den som har skruehull....Hvis den ikke fulgte med delesettet,modifiserer du roco ramma ved å lime to plastbiter fast med epoxylim på hver sin side i ramma og borr hull igjenom etterpå.på baksiden borrer du hullet så stort at du får plass til mutter( ikke borr igjenom)
 
 
 
 
Først legger du rammeverket på understellet og merker av med penn hvor lyspære sitter,dette for at vi ikke skal dra lyslederne for langt inn i ramma..
 
 
 
Deretter limer du ramma fast inne i kåpa med epoxylim (pass på at ramma sitter riktig vei...det er 4 spor i rammeverket disse skal peke ut)
 
 
 
 
Når limet har herdet kan du begynne å tre lyslederne for topplanternene(1.5 mm).Tre de inn til merket i ramma og klipp av med avbiter på utsiden...
 
 
Når du har klippet til 4 stk. tar du alle bitene ut og filer endene flate..
 
 
Deretter setter du lyslederne på plass igjen....
 
 
 
Sjekk at lyslederne ikke kommer i veien for noe av drivverket ved å teste kåpa på understellet....so far so good! nå kan du feste de 4 lyslederne med en dråpe lynlim i kåpa(ikke lim i rammeverket ennå).
 
 
Så kan du ta frem interiøret til hytta for begge sider og tilpasse de...de jeg har måtte jeg lage hull i slik at det gikk å tre ledere til de nedre lysa...
 
 
 
Lim førerhytta på plass med litt lynlim i begge ender,samt sjekk at det er mulig å tre(hvis ikke modifiser mer til det går)
 
 
Lysledere er ganske sprø greier, men de lar seg bøye med loddebolt.(bruk svak varme og bøy)
 
 
 
Når du har bøyd til i passende form,montert og sjekket at de ikke er i veien for motor,drivverk etc..  lim de fast med lynlim(nå kan du lime i ramma også siden alle 4 lederne til frontlysa er på plass)
 
 
Når den jobben er gjordt,bøyer du til og trer lederne for de røde sluttlysa på samme måte,disse trer du i det lille hullet på motsatt side...
 
 
 
 
Når de er på plass og passform er sjekket mot understellet,lim fast og mal tuppen med transparent rødfarge....
 
 
 
Når den jobben er gjordt i begge ender,skulle det være klart....4 hvite lys i hver ende...
 
 
samt 2 røde sluttlys....
 
 
 
 
EL 17 del 8, sammensetting...
 
 
Vel.....fortsatt påske og da må det aquavit og øl til for kosens skyld...Wink
 
 
 
 
I og med at El 17 kåpa er en tanke lengere enn Rc-loket(mitt donor lok her) måtte jeg lime plogene litt lengre ut(ca 0.5 cm)... limte fast med epoxylim...
 
 
Mens plogene herder,monterte jeg slanger og buffere på plass i begge ender...
 
 
.....samt isolatorer og messingtråd (alle delene blir festet med en dråpe lynlim)
 
 
 
Isolatorene på pantografene malte jeg med humbrol 113....
 
 
Etter at de hadde tørket,skrudde jeg dem på plass....
 
 
 
Så....kunne jeg begynne å nyte synet av en nesten ferdig El 17Wink.....nå gjenstår det kun små ting samt smussing av loket.....fortsettelse kommer...
 
 
 
 
El 17 del 8 forts...
 
 
 
 
Først en melding til RMS (romeriket modell service).......Svein Ove, du må jobbe.....påskeferien er over....Ser du Henschel og NEBB merkene på den røde under?.....Vel,jeg mangler disse til 3 lok( 6 stk av hver) samt komplett sett med dekaler til 2 stk Flåmsbana El 17......SmileSmile
 
 
 
 
Hva har jeg gjordt i dag.....vel....messingtråden på taket har blitt malt med humbrol 11.....
 
 
....samt at jeg har malt og montert stigtrinn på begge sider og malt stigen gul...(så på endel bilder og oppdaget at den skulle være gul,anbefaler å male den gul før monteringWink)....Har også glemt å male sorte markeringer nederst på plogen....det får bli kveldens prosjekt....anbefaler også her å male de før montering.....vel-vel....får det nok til....jaggu har det ikke sneket seg med en øl på bildet også.....Wink
 
 
 
INTERLUDE
(Mens jeg venter på de siste dekalene)
 
 
 
 
Tenkte jeg skulle vise hvordan tilpasse Re 4/4 til El 17 kåpa....
 
 
 
 
 
 
 
Dette er en relativt enket jobb...ta av alle delene på kåpa samt noen på understellet...
 
 
 
En ting som må gjøres,er å flytte lyspærene i front til midten av loket(pga.rammeverket til lyslederne)
 
 
 
Bruk trekloss,plastbiter eller hva du måtte ha for hånden til å montere lysa slik at de treffer riktig i rammeverket til lyslederne...
 
 
På undersiden av loket sitter det en stor klump.....her er det enklere å tilpasse atrappen som skal sitte her,enn å fjerne skiten..Wink
 
 
 
Kapp endene på atrappen av og lim de fast på loket på hver side av klumpen....og det er hele jobbenSmile
 
 
 
 
 
 
El 17 Del 8 forts....
 
Etter litt tolmodig maskering fikk jeg malt de sorte markeringene på plogene....
 
 
 
 
 
Etter at malingen hadde tørket limte jeg fast kopplingen i holderen,i og med at plogene er flyttet litt ut så ble kopplingen festet ca 1mm legre ut.
 
 
Jaggu kom ikke de siste merkene jeg manglet i postkassa i dag....ett Henschel og ett NEBB merke monteres på hver side( i den enden som ikke har dør)
 
 
 
 
Da er loket ferdig hvis du ikke ønsker å smusse det....Dette loket skal smusses,så det blir ett kapitel til i sagaen....smusse rapport kommer i morgen kveld...
 
 
 
El 17 del 9, smussing....
 
Jeg går ikke i dybden med hvordan jeg smusser loka mine,det har jeg allerede forklart i Di7 prosjektet i en annen tråd....Vel....jeg ga taket, boggisider og ploger en omgang med møkk.....
 
 
 
 
 
Boggisidene fikk i tillegg litt rust sprøytet på....deretter lot jeg loket tørke noen timer...
 
 
Alle takristene ble deretter vasket med med fortynnet matt sort for så å få en ny tørke periode...
 
 
Til slutt tørbørstet jeg boggisider,rister samt noen andre detaljer med lys grå
 
 
Når loket hadde tørket(nok en gang)...Så var nok en El 17 ferdig....på vei ut til fornøyd kunde (håper jeg)Wink.....Prosjekt avsluttet....( Noen flere som får lyst til å bygge en selv nå?)
 


Edited by morten.h - 15 april 2007 at 21:01
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2007 at 00:33
 
 
Dette er historien om ett byggesett som stod lenge å tittet på meg hos Kjells lek & hobby i Strømstad. Her en dag i vinter så røyk jeg tilslutt på og dro med meg settet  hjem....Jeg hadde lenge gått med tanken om å lage en Norsk utgave av denne....
 
 
 
Deretter begynte en intens studie periode om stortyskere i Norge,og jeg fant ut at en del av dem hadde stivrammetender. Etter mye leting og litt hjelp fra andre,har jeg nå skaffet meg nok bildemateriale for å bygge en diger modell av NSB 63a....Jeg bestemte meg ganske fort for at det måtte figurer til ,så det ble kjøpt inn...
 
 
 
Jeg måtte også lete etter andre typer røykskjermer...og det fant jeg Hos firmaet Eduard fra Sjekkia....det viste seg også at de solgte en hel haug med oppgraderings deler til trumpeter´s byggesett....dette ble også bestillt.....Jeg fikk sjokk,hjerteinfarkt og slag på en gang da jeg åpnet pakken og så omfanget av etsedeler....som eksempel kan jeg nevne at de orginale røykskjermene består av kun få deler,mens de som er avbildet under består av 98(!) deler....
 
 
 
Etsedeler....
 
 
mere etsedeler...
 
 
enda mere etsedeler...
 
 
 
etter en kjapp regning kom jeg til at jeg nå hadde økt antallet deler i byggesettet fra orginale 710 til ca 3710 deler....dette prosjektet kommer til å ta lang tid!.....For å ikke miste å motet helt,så bygger jeg ikke så intenst på denne.Skal jeg fulføre dette er det viktig å ikke bygge seg lei....så innimellom Di 7,BM89 og El 17 har jeg puslet litt nå og da. jeg har fått satt sammen mesteparten av rammeverket og lakkert det sort...
 
 
 
samt at jeg har satt sammen kjelen og er i ferd med å begynne på interiøret i loket...fra nå av, blir det mye småfikling med messingdeler(omtrent hver eneste Jæ.... nagle,skal knekkes til og limes på plass).....Har ennå ikke mistet motet,men dette går tregt... kommer tilbake med ny rapport når interiøret er på plass (3-400 delers tid)
 
 
 
 
 
Søndag 22/4.....
 
Det går smått fremover,i dag har jeg limt sammen 4 plast deler og bøyd,tilpasset og montert 63 etse deler....Phew.... det krever sin konsentrasjon og det er viktig å ha mange banneord på lager....Wink
 
 
 
 
 
 
 


Edited by morten.h - 22 april 2007 at 22:14
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2007 at 18:23
El 17 del 2...OPPDATERT!
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 11:48
Dette blir supert MortenThumbs%20UpClap 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 22:26
El 17 del 3....OPPDATERT!

Edited by morten.h - 24 mars 2007 at 22:27
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 22:48
Det er noe feil med de siste bildene dine. Det ser ut som om adressene til bildene har en /temp/ for mye.
mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 22:57
Originally posted by MagneH MagneH wrote:

Det er noe feil med de siste bildene dine. Det ser ut som om adressene til bildene har en /temp/ for mye.
 
Ja.... Ser dem ikke jeg heller....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 22:57
skal fikse....one moment.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 23:23
Kan et Märklin Re 4/4 IV brukes som chassis til EL17?
Det har varenr 3323, 3328, 3330, 3623 og 3630 i ulike utgaver.
Her er et slikt på ebay:
mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 23:28

Yess.....Re 4/4 brukes..... ser jeg har skrevet Ae 4/4 tidligere,og det er feil....

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 23:36
Noe er galt her...får samme feil hver gang jeg retter opp bildene.....HJELP....Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 23:42
Jeg sjekket hvilken adresse du har lagt inn på bildene. På et av dem lå
Men det skal være
Hvis du tar vekk /temp alle steder, bir det ok.
mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 23:42
Lages dette loket fremdeles av Marklin, eller er det bare tilgjengelig på bruktmarkedet??? Finner ikke noe om det på websidene til Amundsen....
 
Begynner å bli veldig fristene prøve seg på å bygge en El 17... Bare litt lite peng nå... Har 3 lps i bestilling og skal ut å kjøpe loddestasjon også...
 
Keep up the good work MortenBig%20smile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 23:43
Jeg er data nerd i feil ende....hvor retter jeg det hen?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 23:46
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Lages dette loket fremdeles av Marklin, eller er det bare tilgjengelig på bruktmarkedet??? Finner ikke noe om det på websidene til Amundsen....
 
Begynner å bli veldig fristene prøve seg på å bygge en El 17... Bare litt lite peng nå... Har 3 lps i bestilling og skal ut å kjøpe loddestasjon også...
 
Keep up the good work MortenBig%20smile
 
akkurat nå er det ikke i katalogen, men ta en tur på nostalgimessen i gøteborg om ikke så lenge, så finner du en latterlig billigWink....eller kjøp på ebay....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2007 at 23:58
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Jeg er data nerd i feil ende....hvor retter jeg det hen?
 
Min feil, det går ikke i editoren.
Du må slette de bildene som er feil, og deretter trykke på Insert Image og bla deg ned til det bildet du lastet opp. Det er merket med dato og klokkeslett.
 
Her har jeg lagt inn et av bildene dine:
mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:01
Har aldri klart å bli venner med bildeopplasting via forumet...
 
Laster bare opp bilder på www.imageshack.com og kopierer og limer inn, dersom bildene er større enn 1,5 mb redigerer jeg bare dem i paint først... Kanskje du like greit kan prøve det med det samme Morten???Smile
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:01
Ahhhhh.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:02
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Lages dette loket fremdeles av Marklin, eller er det bare tilgjengelig på bruktmarkedet??? Finner ikke noe om det på websidene til Amundsen....
 
Begynner å bli veldig fristene prøve seg på å bygge en El 17... Bare litt lite peng nå... Har 3 lps i bestilling og skal ut å kjøpe loddestasjon også...
 
Keep up the good work MortenBig%20smile
 
akkurat nå er det ikke i katalogen, men ta en tur på nostalgimessen i gøteborg om ikke så lenge, så finner du en latterlig billigWink....eller kjøp på ebay....
 
Vet du når denne messen er???
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:16
Originally posted by MagneH MagneH wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Jeg er data nerd i feil ende....hvor retter jeg det hen?
 
Min feil, det går ikke i editoren.
Du må slette de bildene som er feil, og deretter trykke på Insert Image og bla deg ned til det bildet du lastet opp. Det er merket med dato og klokkeslett.
 
Her har jeg lagt inn et av bildene dine:
 
 
Gjorde som du sa.....men får fortsatt samme feil...?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:28
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

 
Vet du når denne messen er???
 
 
Husker ikke i farta,men det er nå rundt påsketider.....(på en søndag)....der selger de mye rart som f.eks..gamle matchbox biler som har blitt knust med slegge osv....LOLLOL.....men det er en del brukt mj der...vel vært ett besøk..
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:37
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Originally posted by Andreas Andreas wrote:

 
Vet du når denne messen er???
 
 
Husker ikke i farta,men det er nå rundt påsketider.....(på en søndag)....der selger de mye rart som f.eks..gamle matchbox biler som har blitt knust med slegge osv....LOLLOL.....men det er en del brukt mj der...vel vært ett besøk..
 
Ok... takk skal du ha... Blir vel neppe noen tur i år da... Er fjellet og kajakkpadling på sørlandet som står på agendaen denne ferien... Men hadde sikkert vært mulighet for en halvtimportert svenske og en helimportert far å ta en tur hjem et eller annet årLOL


Edited by Andreas - 25 mars 2007 at 00:38
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:45
OPPDATERT......For F.....!
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:49
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

OPPDATERT......For F.....!
 
Der ja MortenThumbs%20Up Vi snakkes i morgen....
Hilsen Andreas.   
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 00:53
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

OPPDATERT......For F.....!
 
Der ja MortenThumbs%20Up Vi snakkes i morgen....
 
Jeg skal dit og kommer til å robbe stedet for sveitsere...har ennå noen kåper til jeg kan sette sammen til meg selv.....Nostalgi messen er hver vår og høst....bare så du vet det...Wink (husker at i gamledager var det bare stensil maskin som lukta sprit og ikke disse hersens EDB maskinene Wink)


Edited by morten.h - 25 mars 2007 at 03:03
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2007 at 19:35
El 17,takdetaljer forts... OPPDATERT!
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2007 at 21:20
El 17 del 4   OPPDATERT!

Edited by morten.h - 27 mars 2007 at 12:30
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2007 at 22:12
Dette blir bra! Men spørsmål: Klare du å bygge med cola i glasset
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2007 at 22:24
Originally posted by carlf carlf wrote:

Dette blir bra! Men spørsmål: Klare du å bygge med cola i glasset
 
 
selvfølgelig.....cola og panodil....på søndager...Smile
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2007 at 20:18
El 17 del 5, OPPDATERT!
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 24>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.