MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Utforming av kurvet stasjonsmodul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Utforming av kurvet stasjonsmodul

 Post Reply Post Reply
Author
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Utforming av kurvet stasjonsmodul
    Posted: 09 september 2008 at 23:13
Jeg har i dag vært på en liten befaring til Tyristrand stasjon på Randsfjordbanen. Den kan kanskje være et fremtidig prosjekt å gå i gang med etter at jeg har bygget noen strekningsmoduler. I dag har den to gjennomgående og et buttspor, men i tidsrommet jeg vurderer å gjenskape hadde den tre gjennomgående spor og spor til Skjærdalens Brug (papirfabrikk). I tillegg er det en stor steinhvelvsbro i den ene enden.

Stasjonen ligger i en kurve. Spørsmålet mitt er hvordan det da er lurt å utforme modulen. Skal jeg gjøre kurven slakere for å få en mer rett modul, eller skarpere for å få en full 90 grader kurvemodul? Eller noe midt i mellom? Eller er det andre muligheter? Tips og innspill mottas med takk!

-TrulsS




Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2008 at 23:59
Hvorfor ikke bare bygge som den er original? Fordelen med FREMO er jo fri geometri.
Planleggingsmessig på treff får vi det alltid til så lenge cadtegninga er nøyaktig (jamfr enkelte uønskede hendelser i Kristiansand).
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 11:34
Med andre ord er det ikke noe i veien for å lage stasjonen som jeg har skissert nedenfor? Den blir jo ikke akkurat liten og hendig.

-TrulsS

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 11:54
Originally posted by trulss trulss wrote:

Med andre ord er det ikke noe i veien for å lage stasjonen som jeg har skissert nedenfor? Den blir jo ikke akkurat liten og hendig.

-TrulsS

 
Er det noen stasjoner i FREMO-miljøet som er det da? Wink LOL 
Det blir spennende å følge utviklingen.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 11:59
Nei, liten og hendig er vel et fremmedord når det gjelder FREMOstasjoner Jeg synes du skal gå for forslaget ditt jeg. Bare pass på at du har lagringsplass og transportkapasitet.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 12:43
Lurer litt på om jeg ikke skal gjøre en reduksjon på ca 30% i lengde og kurveradius. Dette er jo tross alt en liten landsens stasjon.

Eksakt 1:87 fungerer jo greit i en moderne sammenheng i et stort lokale, men jeg ønsker at mine moduler skal være mulige å plassere i et mindre lokale og med kortere tog på 50-60-tallet.

Jeg har gjort det samme med Sokna stasjon, og fått den inn på fire seksjoner på 120 cm - med en krysningsporlengde på 340 cm.

Foreløpig er alt dette på skissestadiet, regner med at det blir noen strekningsmoduler før jeg går i gang med stasjoner.

-TrulsS
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 12:44
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Nei, liten og hendig er vel et fremmedord når det gjelder FREMOstasjoner

Liten og hendig : Wink


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 12:53
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Liten og hendig : Wink

Og bortgjemt i en krok!

-TrulsS
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 12:58
Originally posted by trulss trulss wrote:

Lurer litt på om jeg ikke skal gjøre en reduksjon på ca 30% i lengde og kurveradius. Dette er jo tross alt en liten landsens stasjon.

Eksakt 1:87 fungerer jo greit i en moderne sammenheng i et stort lokale, men jeg ønsker at mine moduler skal være mulige å plassere i et mindre lokale og med kortere tog på 50-60-tallet.

Jeg har gjort det samme med Sokna stasjon, og fått den inn på fire seksjoner på 120 cm - med en krysningsporlengde på 340 cm.

Foreløpig er alt dette på skissestadiet, regner med at det blir noen strekningsmoduler før jeg går i gang med stasjoner.

-TrulsS
 
Hvis du tenker å komprimere den allikevel så kanskje det er en idé å "fullføre" kurven slik at den blir 90 grader?
Det gjør den jo muligens enklere å plassere i f.eks. et hjørne i lokalet
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 14:17
Her er stasjonen komprimert omtrent 30 %, og den er jo fortsatt ganske stor:

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 15:04
Originally posted by trulss trulss wrote:

Her er stasjonen komprimert omtrent 30 %, og den er jo fortsatt ganske stor:

 
Hva blir kurveradien etter komprimeringen? Det kan se ut som det blir 3 meter, og det er mer enn nok. Og sporlengdene vil bli lange nok, så her er det vel bare å kjøre påSmile.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 15:13
Hei Truls,
 
Dette er et spørsmål som dukker opp med jamne mellomrom Embarrassed.
Det er selvsagt du som bestemmer hvordan stasjonsmodulen skal utformes, men det er noen spørsmål som du må stille deg:
  1. Ønsker du å lage en eksakt modell av stasjonen? I så fall blir den så stor som kartet indikerer.
  2. Ønsker du at modulen skal være en interessant del av et trafikkspill? I så fall må den ha sporplan og tilknytninger (bedrifter) som kan gjøre dette mulig.
  3. Ønsker du at den skal være en modul som passer inn på de fleste treff, og brukes mye? I så fall må størrelsen være optimalisert for transport og plassering, og den må kunne bidra med "det lille ekstra" (se 2 ovenfor).

De mest anvendelige stasjonene i et modulanlegg er de som kan skape aktivitet utover ren gjennomkjøring. Mao. de som har bedrifter og oppstillingspor som gjør det mulig å foreta lokal skifting, enten som en del av kjøreplanen, eller for å beskjeftige Txp i rolige øyeblikkTongue. Dette betyr ikke at de skal ha maksimalt antall spor, men en "interessant" sporplan.

Med hensyn til plassering av moduler har jeg funnet ut at en optimal størrelse på en stasjonsmodul er 4-5 meter lengde (mellom ytterkant av ytterste veksler), uavhengig av fasong (sving eller rett). En av de mest populære stasjonene vi har hatt opp igjennom årene er vel Bjørnlia som er 5-6 meter lang, og som har både kapasitet for avvikling av gjennomgående trafikk, og muligheter for interessant skifting. Til sammenligning er Rise ca. 5 meter, og Gaukaas ca. 4 meter. Nelaug er rundt 11 meter...Confused
 
Stasjoner med lite spor og kjøremuligheter har lett for å bli et "gjesp" på modulanlegget, hvor tog bare passerer. Et unntak er vel Ganddal som er interessant fordi den har en gjennomført høy kvalitet på teknikk og landskap. 
 
Selv er jeg tilhenger av å legge mer vekt på "spille-vennligheten" til en stasjon enn til forbilderiktigheten. Det gjør trafikkspillet med spennende, og gir også planleggerne mer å "spille" på. LOL Samt at jeg setter pris på kompakte stasjoner som er lette å plassere i et lokale. Tongue
 
Så er det opp til deg hva du ønsker med modulen. Selektiv kompresjon er definitivt en vei å gå, og så litt sunn fornuft...Wink
 
Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 15:31
Hva med å ikke komprimere kurveradien men kun lengden? Nå vet ikke jeg hva kurveradien er på f.d. Skjærdalen, men kurvede slake stasjoner er jo flotte å se på. 
Svein S
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 15:51
Takker for innspill!

For min del trenger ikke modellen å være eksakt, så lenge den oppleves som en troverdig modell av forbildet. Jeg vil gjerne at den skal ha en sporplan som gir interessant trafikk. Men om jeg for å få til det må forandre den veldig mye i forhold til forbildet vil jeg nok heller lete etter et mer spennende forbilde.

Tyristrand blir en krysningsstasjon med et rampespor og et industrispor som betjenes av arbeidende godstog. Jeg har skisset på en stasjonsmodul med Sokna som forbilde lenge, og den er nok mer interessant trafikkmessig:



Stasjonen hadde egen traktor med tilhørende stall, spor til godshus og tømmerkran og Kirkemoen sag med to spor lå inne på stasjonsområdet.

I tillegg lå Sokna dampsag utenfor området i den ene retningen, og Langevassoset sidespor med tømmeropplasting og pukkverk i den andre retningen. Begge deler kan bli tilhørende strekningsmoduler som betjenes av skiftetraktoren på Sokna.

Så jeg har nok av prosjekter å ta fatt på...


-TrulsS
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 16:21
Sokna så jo veldig spennede ut! Clap
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 17:00
Jeg tegnet litt ut fra Svein sitt forslag om å beholde kurveradien (450 cm) men komprimere lengden, og kom opp med en idé med tre like seksjoner. De blir litt lange og krever trolig lette materialer, men jeg tror det kan se bra ut. Brua må riktignok legges i en kurve, men det kan jeg leve med.

-TrulsS



Edited by trulss - 10 september 2008 at 17:00
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 17:40
Hva vi lange seksjoner si?
Jeg er blitt allergisk mot lange seksjoner fordi de er så vanskelige å transportere
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 18:31
Originally posted by trulss trulss wrote:

Jeg tegnet litt ut fra Svein sitt forslag om å beholde kurveradien (450 cm) men komprimere lengden, og kom opp med en idé med tre like seksjoner. De blir litt lange og krever trolig lette materialer, men jeg tror det kan se bra ut. Brua må riktignok legges i en kurve, men det kan jeg leve med.

-TrulsS

 
Hm, da vil seksjonene bli ca 210 cm hver, og det er mye. Halvèr, og du får seks moduler på ca 105 cm.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 18:32
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Jeg er blitt allergisk mot lange seksjoner fordi de er så vanskelige å transportere
 
Og da trenger ingen nevne hvem som ville lage strekningsmoduler på 240 cm, for å utnytte platene best muligSmile
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 18:38
Du trenger heller ikke nevne hvem som gikk fullstendig bort fra konseptet etter å ha slept noen lange drog rundt i fjor

Forøvrig mangler det en veksel på Steinsnes
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 19:19
Jeg driver å knoter med Hakadal stasjon, og denne ligger som en S-kurve.
 
Etter å ha tegnet flere versjoner, tenkt transport, lagring, størrelse, anvendelighet osv, har jeg endt opp med:
 
-Stasjonen er krympet med 30% (det tilsvarer ca. 1/124), men er fortsatt 470 cm. lang. Den er imidlertid bygd med 1/87 bredde (dvs. at avstanden mellom sporene er 1/87, mens kurveradiusen er redusert med 30%).
 
-En seksjon på 75 cm kan taes ut for å gjøre den litt mer plasseringsvennlig.
 
 -Jeg har ført kontrakurven ut av stasjonen, slik at hele stasjonen fungerer som en parallelforskyvning av sporet på 142 cm.
 
-Største seksjon er 140 cm. lang, men også 63,5 cm bred.
 
Så får vi se om det funker når alt er på plass.


Edited by Asgeir - 10 september 2008 at 19:21
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.