MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmålstråden min
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmålstråden min

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmålstråden min
    Posted: 09 september 2008 at 15:33
Hei!
 
Er det noen som vet om noen butikker i nærheten av Lillehammer?
Jeg vet bare om NMJ, Hobbytrain og Vestfold MJ Import.
All hjelp tas imot! Smile


Edited by Arkitekten - 25 september 2008 at 08:56
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2008 at 16:37
En bra oversikt får du her http://www.mjf.no/forhandlere.asp ....
Bjørn Egil
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 17:59

Takk skal du ha! Den hadde jeg vist helt glemt. Jeg har sett den før, men det er lenge siden...

Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2008 at 08:58

Nytt spørsmål; Hvor høye er G-skala figurer?

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2008 at 11:27
Hei!
 
Originally posted by Arkitekten Arkitekten wrote:

Nytt spørsmål; Hvor høye er G-skala figurer?
 
Det varierer nok litt, siden G-skala har blitt en slags samlebetegnelse for modelljernbane i størrelsesproporsjonene 1:20.3, 1:22, 1:22.5 (IIm), 1:24, 1:25 og 1:29 (håper jeg ikke har glemt noen nå). Størrelsen på selve figurene vil derfor variere litt av hvilket firma av Aristo Craft, Grandt Line Products, LGB, Merten, Model Power, Noch, Pola, Preiser, USA Trains eller Woodlandscenics som har produsert dem. Nå vet ikke jeg så mye om G-skala siden jeg ikke driver med det selv, men Woodlandscenics" figurer er laget i størrelsesproporsjonen 1:22 og er 3" høye.
 
 


Edited by Roger - 25 september 2008 at 11:27
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2008 at 11:50
Tusen takk! Smile
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 09:08

Det er kanskje et litt dumt spørsmål, men...   ...hva er FREMO?

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 09:34
FREMO = Freundkreis Europäischer Modellbahner. Dette er en internasjonal forening for modelljernbanebyggere som bygger moduler etter fastlagte normer og som tar med sine moduler på såkalte Fremo-treff rundt omkring i Europa. Siden modulene er bygget etter faste normer, lar også modulene seg sette sammen til et for anledningen komplett anlegg av fra stort til kjempestor størrelse, sett i forhold til det privatpersoner ellers kan få til. På disse treffene kjøres det tog etter oppsatte ruter helt som i 1:1.

Neste treff i Norge er på Flymuseet på Gardermoen førstkommende helg, og det er åpent for besøkende under museets vanlige åpningstid 12-16. Modulene blir rigget ned fra kl. 14 på søndag, så skal man se dette i drift må man altså være der før det.

Nettside: http://www.fremo.org/


Edited by ses - 29 oktober 2008 at 09:35
Svein S
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 09:49
Tusen takk!Smile Det er vel åpent på lørdag også?
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 10:56
Ja, fra 12-16 som nevnt over.
Mvh Stein
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2009 at 18:57

Hei igjen!

Bare lurer på om noen vet om butikker som selger 3-skala (1:16) tog og skinner? Og evt. pris?



Edited by Arkitekten - 01 mai 2009 at 18:58
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
ROBEL View Drop Down
MjF-styremedlem
MjF-styremedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 277
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ROBEL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2009 at 20:12
...det kan se ut som om du ender opp med skala 1:1 til slutt -om tendensen fortsetter ;-)
 
Tror det er enklest å finne soff om 3 skala i England...
Det som ikke kan repareres, kan i allefall plukkes i stykker.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2009 at 00:34

Ja, gjerne 1:1 togWink

Takk for hjelpen!
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 01:09
I 3-skala...:
Hva burde man bruke for veier utendørs?
 
...og ned i G-skala...:
Hva burde man bruke for platformer? F.eks. stasjonsplatformer? Innendørs og utendørs?
 
...og helt ned til H0-skala...:
Er kork et bra alternativ til stasjon- og lasteplatformer?
 
...ooog forhåpentligvis ikke lenger ned enn til N-skala...:
Er N-skala et bra alternativ for modelljernbanelandskap? Er det for pirkete eller greit nok?
 
...(stønn)heeeeeelt ned til Z-skala...:
Hva er prisforskjellen på Z-skala - G-skala?
 
...
 
 Det var spørsmålene. (Alle svar mottas med takk (Big%20smile) men er ikke så veldig inn i teknisk teknikk...Wacko)
 
Takker for svar! Smile
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 03:28
Originally posted by Arkitekten Arkitekten wrote:

I 3-skala...:
Hva burde man bruke for veier utendørs?
-Asfalt eller betongWink
 
Quote  
...og ned i G-skala...:
Hva burde man bruke for platformer? F.eks. stasjonsplatformer? Innendørs og utendørs?
-Selv skal jeg hvertfall bruke sten. Du får ferdig tilskårne sandsten hos forhandlere av hagejernbane
 
Quote  
...og helt ned til H0-skala...:
Er kork et bra alternativ til stasjon- og lasteplatformer?
-Balsa er mye enklere og bedre i så fall
 
Quote  
...ooog forhåpentligvis ikke lenger ned enn til N-skala...:
Er N-skala et bra alternativ for modelljernbanelandskap? Er det for pirkete eller greit nok?
Om ikke du er alt for dårlig i synet eller for ustø på hånden er definitivt N-skal et fullt brukbart alternativ. Med dagens modellteknikk får du bortimot samme kvalitet som H0 men på 1/4 av plassen
 
Quote
...(stønn)heeeeeelt ned til Z-skala...:
Hva er prisforskjellen på Z-skala - G-skala?
 
Det kan du jo sjekke selv i en nettbutikk som selger begge deler... f.eks. www.vmji.no
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 10:17
Takk for hjelpen, men må stille noen flere (Wacko) spørsmål...
 
Nr. 1. Hvor får man tak i asfalt, og hvordan skal man få lagt/støpt det?!?
 
Nr. 2. Hvis man får sandstein hos hagejernbaneforhandlere; hvor ligger nærmeste hagejernbaneforhandler?
 
Nr. 3. Balsa? Hva er det for noe rart?
 
Nr. 4. Er det da dyrere...?
 
Nr. 5. ...okidoki, sjekket. G er nok litt dyrere...
 
Da var det ikke flere denne gang.
Jeg maser kanskje litt mye...
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 11:18
1.) Asfalt får du på nærmeste asfaltverk (ps: ikke møt opp med plastbøtte!) Betong blander du selv på plassen...
 
 2.) Kommer an på hvor du bor, men det er vel ikke så mange andre enn www.vmji.no som driver med den type utstyr (sandstene kommer fra et firma som heter Bloxx, og det mangler på nettsiden deres i øyeblikket, men dukker snart opp der igjenWink. Ligger hvertfall i hyllene i butikken)
 
3.) En tresort
 
4.) N og H0 er nogenlunde like dyrt/billig
 
5.) Så rart...
 
 
 
Eirik


Edited by eika - 15 mai 2009 at 11:19
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 13:21
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 17:09
Skal du hente asfalt på et asfaltverk, skal du bo rimelig i nærheten om du skal få den med varm hjem, eller du må ha det noe he... varmt i bilen.
Stikk heller til nærmeste kjøpesenter å kjøp reprasjonsasfalt i sekker. Enklere og bedre selv om det er noe dyrere.
SOHo
Back to Top
Habbestad View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 mai 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Habbestad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 18:17
hei, på dette forumet leser jeg for å lære, men når det kommer til asfalt kan jeg lære bort litt. det er ikke problem å hente asfalt hvis gutta på verket er greie. for når de lager asfalt, lager de som regel mer enn et tonn av gangen. jeg vet ikke mengden du skal ha, men skal du bare ha noen "bøtter" er det kanskje enklere å blande grus og svart maling. hvis du skal ha kanskje opp mot et tonn kan du jo kjøre på verket å hente hvis de snille der da... trixet for å klare å legge asfalten ut når du kommer hjem er å hente det på en varm sommerdag og legge en tykk presenning godt runtt klompen med asfalt. det lønner seg å bruke en henger, og ikke ha det inn i bilen, har du det inne i bilen lukter det vondt lengeTongue
for å få overflaten som du ser ute i veien må asfalten komprimeres. altså rulles over med en tung rulle. hvis ikke blir det kjempestykt.
 
mvh henrik
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2009 at 18:28
Oi, oi, oi...
 
Har ikke (tror ivertfall jeg ikke har) fått noen flere mailer om svar, så jeg har ikke gått inn her på en stund... Ouch
 
...men allikevel, tusen takk for så mange gode svar! Big%20smile Spørs bare om jeg får lov til å legge asfalt i hagen da... Wink Her er grunnen til at jeg trenger asfalt.
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 17:02

2010"s første spørsmål : Kan man bruke 1:18 kjøretøyer til 1:16 kjøretøyer, eller er det for stor forskjell?

Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2010 at 14:56
Nytt spørsmål.
 
Er LGB"s normalspormodeller i skala 1:22,5 eller er de forminsket til 1:32? Hadde vært fint å fått svar så fort som mulig.
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 15:55
Beklager hvis jeg virker utålmodig, (det håper jeg ikke) men er det virkelig ingen som aner det? Noen som har en idé om hvor jeg kan finne svaret, da? Det står nemlig ingensteder, og de kan jo ha installert smalsporboogier på normalsportog, bare for at de skal passe i skala. Ermm

Edited by Arkitekten - 03 oktober 2010 at 15:57
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 17:00
Alle LGB modeller av smalspor og normalspor lok+vogner kjører på skinner med 45 mm sporvidde, som er den eneste sporvidden LGB produserer.

LGBs "normalspor"-modeller vil derfor ha en skala som ikke er 1:22,5. Skala på LGBs "normalspor"-modeller vil nok være i området rundt 1:29 og varierer en del tipper jeg. G(ummi)-skala med andre ord. Prismessig rimelig utstyr sammenlignet med alternativene nedenfor.

Ønsker du ekte 1:22,5 skala på både tog og skinner kalles dette skala II. Skinner har sporvidde 64 mm og materiellet koster mye mer enn LGBs modeller (22,5 x 64 mm = 1440 mm in the real world).
Magnus er en leverandør av dette i tillegg til IIm modeller: http://www.magnusbahn.de/

Alternativt har du skala 1:32 som kjører på 45 mm sporvidde (spor 1), som da også blir normalsporet (32 x 45 mm = 1440 mm i virkeligheten). Märklin bl.a. leverer utstyr her, relativt kostbart i forhold til LGB






- Loco -
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 17:38
Mangel på svar skyldes antagelig at det er ganske få av de som bruker dette forumet som driver med LGB.
Svein S
Back to Top
ØivindE View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØivindE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 21:03
Hei
Det er en butikk i England som har veldig stort utvalg i hagebane og som også har "normalsporet 1:22.5" dvs. 64 mm sporvidde tog. De kaller det G Scale Standard Gauge, Spor 3 (ikke spor II som noen andre kaller det). Deres modeller my mye billigere enn Magnus, man bare engelske forbilder.
 
Jeg handlet litt fra den butikken for mange år siden, både i butikken og via post, og det var alltid bra service. Den ligger en times tid med tog fra London, rett ved en jernbanestasjon.
 
Her er linken til deres hjemmeside. De har også en del info som kan være av interesse for de som bare ønsker å vite mer om hagebane.
 
 
 
mvh
Øivind E
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 22:37

Takk for svar. Det hjalp mye! Er nok litt utålmodig, men ... Tongue

Hvis de er laget i sånn-cirka-skala, forklarer det hvorfor et stort, elektrisk lokomotiv koster mindre enn ett lite damplokomotiv. Smile  Ganske dumt egentlig, for jeg er så glad i DB BR 101, men det er ganske dumt å kjøpe det hvis det ikke er i skala 1:22,5, som jeg driver med. LOL Men hva med epoke IV fra Deutsche Bundesbahn? Er de smalsporet, i skala 1:22,5? Eller ... ? (De har jo midtbuffere, så tyder jo på det.)
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
ØivindE View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØivindE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2010 at 21:44
Jeg antar det er LGB"s BR 101 du mener. LGB"s normalspor lok er etter hva jeg har sett skala 1:26 eller 1:27. Noen vil si at de ikke er i noen ordentlig skala ettersom sporvidden er alt for smal når de benytter 45 mm.
 
For en oversikt over hvilke LGB modeller som er smalsporet of hvilke som er normalsporet er det best å se på deres hjemmeside, der er de gruppert.
 
 
Hvorfor det er så store variasjoner i prisene på LGB lok vet jeg ikke, men det kan de fra vmji sikkert svare på.
 
mvh
Øivind E
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 06:29

Dersom du allerede har materiell i skala 1:22,5 vil det i utangspunktet være en fordel å fortsette med det. Men: du må selv avgjøre om du kan akseptere den reduserte størrelsen på lok og vogner i skala 1:26-1:29. Husk at det er din bane og du bestemmer hvordan den skal være, hvilken mix du kjører både når det gjelder skala og om du blander materiell fra forskjellige land/baner. Mange gjør nettopp det, mens andre igjen ønsker å begrense seg til riktig mix.

Et alternativ i smalspor fra LGB med skala 1:22,5 kan være HSB (Hartz), som er en smalsporbane som ligger i Tyskland og som fremdeles kjører damp- og i tillegg diesellok. Piko har nylig kommet med et diesellok til HSB med tilnavnet Hartzkamel, som er prisgunstig (rundt 300 Euro). Skalaen på denne kjenner jeg ikke, men er nok litt mindre enn 1:22,5. Kamelen er egentlig et normalsporlok som er konvertert til smalspor og ser gigantisk ut sammen med det andre materiellet til HSB.
 
Er ønsket om el-lok stort har LGB RhB smalspormateriell med riktig skala for deg. Dessverre har LGB priset disse produktene en del høyere enn annet materiell. Billigste stort el-lok i analog utgave kommer i mars neste år, se egen tråd om høstnyheter.
 
Ellers er det lite utvalg med mindre du godtar en størrelsesforskjell på tog og annet utstyr.
 
 


Edited by Loco - 05 oktober 2010 at 08:48
- Loco -
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.