MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Spørsmålstråden min
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Spørsmålstråden min

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Spørsmålstråden min
    Posted: 13 oktober 2010 at 17:29
Takk! Det hjalp. Smile
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2010 at 21:10
Sjekk side 3 i denne linken for analog kontroll og en sjaltepult: http://www.champex-linden.de/download_lgb_bedienungsanleitungen/01225.pdf
 
Og denne for digital kontroll, side 2 - bilde 2. Her kobles digital sentral til den ene 3+4 utgangen, mens den andre 3+4 går til sjaltepult (1 pult vist i bilde 2): http://www.champex-linden.de/download_lgb_bedienungsanleitungen_ab_2008/m50110.pdf
 
For flere sjaltepulter trekker du ledning 3 og 4 videre til neste pult.
 
Her er brukerveiledning for LGB sjaltepulter 51750 (for veksler, signaler, avkoblingsskinne) og 51800 (for å koble inn og ut strøm til ulike seksjoner på anlegget):
 
 


Edited by Loco - 12 oktober 2010 at 22:04
- Loco -
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2010 at 15:10
Confused Å ja, det kan det jo være! Tongue Skal endre nå ...
 
EDIT: Har endret nå. Lei for å være til bry! Smile


Edited by Arkitekten - 12 oktober 2010 at 07:48
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2010 at 12:06
Originally posted by Arkitekten Arkitekten wrote:

Har ikke (tror ivertfall jeg ikke har) fått noen flere mailer om svar, så jeg har ikke gått inn her på en stund... Ouch
 
Grunnen til at du ikke får mailvarsel om svar i tråden her ligger nok hos deg selv, for jeg får et lass med meldinger om at epostadressen din er defekt hver gang systemet forsøker sende deg en epost om et svar i en tråd du abonerer på... Kanskje du har byttet epostadresse etter at du opprettet profilen din?
 
Eirik
"admin"
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2010 at 11:28
Ok, men da lurer jeg på hvordan man da får koblet én stillpult, én sjaltepult, og én digitalsentral til samme trafo? Jeg har jo den nybergynnertrafoen (surprise, surprise) med en sånn svart trafoboks og en fartsregulator. Kan jeg bruke den, og eventuellt hvordan? Smile
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2010 at 10:20

Nei, du kan bruke én trafo til flere stillverk, sjaltepulter etc. Du trenger ikke 5,5A til dette - i hvertfall ikke til å begynne med.

Ønsker du å kjøre analogt med flere adskilte soner, må du ha en trafo med fartsregulator for hver av sonene og isolere de fra hverandre.
 
 
- Loco -
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 23:42
Takk for kjapt svar! Smile Nå har jeg jo ikke den ... beste økonomien, så analogt er jo det ... mest attraktive. Wink 
 
EDIT: Er det sånn at man trenger én 5,5 A Trafo for hver stillpult, sjaltepult, digitalsentral, fartsregulator og så videre?


Edited by Arkitekten - 10 oktober 2010 at 00:04
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 22:47
Kjører ikke analogt og vet ikke hvordan disse trafoene er (men de burde vel ha 2 utganger - 1 som styrer spenning ut i skinnene avhengig av pådrag på styrehjulet og 1 fast for tilbehør som lamper/veksler/signaler?). Andre får svare på det.

Har selv en trafo fra det digitale startsettet som ble solgt for en del år tilbake (5,5A versjon) og den har to utganger som leverer konstant spenning. En utgang kobles til den digitale sentralen og den andre er tilgjenglig for lamper etc. Du kan også hente strøm fra skinnene til å drive lamper etc. når digitalsystemet benyttes, det står full spenning i sporet til en hver tid. Lokomotivenes hastighet styres av digitale pulser i skinnene.

Ønsker du å kjøre digitalt trenger du en trafo og en digital sentral, separat eller i en og samme enhet.
Utstyr får du fra LGB, Massoth eller andre. Benyttes en litt mer avansert håndkontroll og "Switch decodere" trenger du ikke sjaltepult, veksler/signaler/lamper kan da styres fra håndkontrollen.
Her er en link til en Massoth oversikt for digital drift: http://www.massoth.com/downloads/printmedien/dimax_digital_Systemuebersicht_EN.pdf

Hvor mye strøm et lok trekker er avhengig av flere forhold: selve loket, stigning på bane, antall vogner som trekkes. I tillegg vil annet el. tilbehør på samme trafo ta sin del. En startsett-trafo er vel rundt 1A, og vil kunne fungere dersom du ikke stresser systemet for mye. Med et stort lok på nærmere 5 kg (Ge 4/4 III) på flat mark, lav-medium hastighet og med 8-10 vogner bak + lys / lyd har jeg lest av langt under 1A strømforbruk på en god dag.

Veksler er ikke isolerte. Skjøtelasker tres inn på skinnene, sitter det en normal lask der og du ønsker å erstatte den med en isolert lask, fjernes den normale enkelt slik: http://www.champex-linden.de/cl_produktinfos_tt007.htm





- Loco -
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2010 at 21:45
Spørsmål om LGB: Jeg er ikke så veldig god på hva slags elektriske komponenter man skal bruke for å operere de forskjellige elektriske artiklene. Hva slags utstyr trenger du for å operere:
- Lamper?
- Digitale tog?
- Flere enn 1 stillpult/sjaltepult?
- Både lamper, digitale tog og stillpulter/sjaltepulter i massevis?
 
Og kan man bruke startsett-trafo til mediumstørrelse lok, rundt prisklasse 4 000-5 000, eller trenger man en kraftigere? Veldig greit å vite. Smile
 
Og et siste spørsmål: Hvordan er strømmen på pensene? Er de isolerte? Og hvis ikke - hvordan får man festet isolerte skjøtelasker?


Edited by Arkitekten - 09 oktober 2010 at 21:50
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 15:51
Originally posted by ØivindE ØivindE wrote:

 
Hvorfor det er så store variasjoner i prisene på LGB lok vet jeg ikke, men det kan de fra vmji sikkert svare på.
 
mvh
Øivind E
Ja, den som hadde visst det...
Jeg tror det er mange faktorer som spiller inn i det bildet:
 
-Et større ellok kan være enklere å designe samt enklere å støpe da det er færre detaljer og mer glatte sider samt at loket er større slik at man har bedre plass til alle komponenter og slipper bruke mye tid og penger på å designe etter tilgjengelig plass
 
-LGB var hvertfall tidligere veldig fokusert på å tiltrekke seg yngre brukere for å få dem i gang med hobbyen. Dermed hadde de alltid noen ekle, billige modeller for å tiltrekke seg kundene. De som velger utstyr fra RhB, HSB etc. er oftest "eldre" entusiaster med bedre råd, og dermed så kan jeg tenke meg fabrikken heller "overpriser" slike modeller for å kompensere for dumpingpriser på nybegynnermodeller. Det blir litt narko-prinsippet: første dosen er billig, men er du først hekta blir det dyrt...
 
-Antall konkurerende produkter vil jo og ha litt å si. RhB produkter finner du bortsett fra LGB hovedsaklig hos KISS, og de er i nogenlunde samme, eller litt dyrere prisklasse. Moderne europeisk normalspor finner du vel billig hos bl.a. Piko, og da kan ikke LGB prise seg ut på sine modeller. Noe dyrere kan de være for å ta seg betalt for bedre kvalitet, men det er en fin balanse i hvor mye folk er villig til å betale ekstra for kvalitet.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 15:03
Takk for mange svar! Tongue Jeg hadde helt glemt at jeg kunne sjkke LGB"s hjemmesider ... Embarrassed Vel, jeg er ganske kresen (og staLOL)på at det skal være i riktig skala og fra Tyskland. Så det blir litt problemer med mitt stramme budsjett. Smile Men jeg tror at jeg skal satse på DR - og holde meg rundt epoke IV. Godt utvalg og rimelige priser! Tongue
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 13:40
LGB har et temmelig avslappet forhold til skala.
Du kan finne modeller der forbilde hadde sporvidde alt fra 600 mm. til 1435 mm. på samme spor. Det vil tilsvare et spenn i skala fra ca. 1:13 til 1:32.
I tillegg til dette spennet i skala, vil du finne at samme modell ofte er sterkt forkortet i forhold til øvrig skala. Det som fasinerer de fleste som kjøper LGB, er ikke først og fremst at modellene er skalariktige men robuste og funksjonssikre.
Når man skal velge blandt modellspennet til LGB, er det greit å ha dette i bakhodet.
Mest riktig blir modeller der forbildet stammer fra baner med rundt 1000 mm. sporvidde. Da er man temmelig nære norsk smalspor (1067 mm.) Som det er sagt over, finnes det mye materiell fra Rhb (med tilstøtende baner) og HSB som begge er metersporete.
Det finnes også norsk materiell i denne skalaen fra Proinor som er enkelt å bygge. - Ser man over til Amerika, så finnes det et stort utvalg fra AristoCraft, Bachmann, US-Trains og flere. Noe av dette materiellet kan passere som norsk (etter litt ommaling). Noen lok finnes også som kan brukes som "norske" smalsporlok, da spesielt lok av "Mogul-typen" (1C) som finnes i flere størrelser.
Det finnes faktisk en fin livesteam-modell av norsk Type XVI fra Accucraft der forbildet er hentet fra samme byggeserie som de norske lokene fra Baldwin. Jeg har dette loket selv (og interesserte kan se dette og mere G-skala/livesteam på Vollmessen i Stavanger om et par uker). Det finnes mye materiell med amerikansk forbilde i skala 1:20,3 som er 3 fot sporvidde hos forbildet.
 
Når det gjelder Piko sin satsing i G-skala, så mener jeg det utelukkende er normalspormodeller i skala rundt 1:30 de har. "Harzkamelen" er unektelig litt spesiell. Dette var et normalsporlok som ble bygget om til smalspor. - Har sett originalen selv for mange år siden - og det så litt "rart ut" og helt ut av proposjoner sammen med smalsporvogner. DR kunne faktisk bruke lok med normalsporprofil da det ikke er tunneller på banen der det gikk. Piko har nok skalert ned dette loket så det har"smalsporstørrelse"? Øvrig materiell fra Piko  (som V60 og Br. 101) er normalspormateriell.
Skal man satse på materiell rundt 1:30, så ville jeg heller ha gått for Skala 1 som ligger ganske nærme og har stort utvalg i modeller, både enkle og avanserte.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2010 at 06:29

Dersom du allerede har materiell i skala 1:22,5 vil det i utangspunktet være en fordel å fortsette med det. Men: du må selv avgjøre om du kan akseptere den reduserte størrelsen på lok og vogner i skala 1:26-1:29. Husk at det er din bane og du bestemmer hvordan den skal være, hvilken mix du kjører både når det gjelder skala og om du blander materiell fra forskjellige land/baner. Mange gjør nettopp det, mens andre igjen ønsker å begrense seg til riktig mix.

Et alternativ i smalspor fra LGB med skala 1:22,5 kan være HSB (Hartz), som er en smalsporbane som ligger i Tyskland og som fremdeles kjører damp- og i tillegg diesellok. Piko har nylig kommet med et diesellok til HSB med tilnavnet Hartzkamel, som er prisgunstig (rundt 300 Euro). Skalaen på denne kjenner jeg ikke, men er nok litt mindre enn 1:22,5. Kamelen er egentlig et normalsporlok som er konvertert til smalspor og ser gigantisk ut sammen med det andre materiellet til HSB.
 
Er ønsket om el-lok stort har LGB RhB smalspormateriell med riktig skala for deg. Dessverre har LGB priset disse produktene en del høyere enn annet materiell. Billigste stort el-lok i analog utgave kommer i mars neste år, se egen tråd om høstnyheter.
 
Ellers er det lite utvalg med mindre du godtar en størrelsesforskjell på tog og annet utstyr.
 
 


Edited by Loco - 05 oktober 2010 at 08:48
- Loco -
Back to Top
ØivindE View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØivindE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2010 at 21:44
Jeg antar det er LGB"s BR 101 du mener. LGB"s normalspor lok er etter hva jeg har sett skala 1:26 eller 1:27. Noen vil si at de ikke er i noen ordentlig skala ettersom sporvidden er alt for smal når de benytter 45 mm.
 
For en oversikt over hvilke LGB modeller som er smalsporet of hvilke som er normalsporet er det best å se på deres hjemmeside, der er de gruppert.
 
 
Hvorfor det er så store variasjoner i prisene på LGB lok vet jeg ikke, men det kan de fra vmji sikkert svare på.
 
mvh
Øivind E
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 22:37

Takk for svar. Det hjalp mye! Er nok litt utålmodig, men ... Tongue

Hvis de er laget i sånn-cirka-skala, forklarer det hvorfor et stort, elektrisk lokomotiv koster mindre enn ett lite damplokomotiv. Smile  Ganske dumt egentlig, for jeg er så glad i DB BR 101, men det er ganske dumt å kjøpe det hvis det ikke er i skala 1:22,5, som jeg driver med. LOL Men hva med epoke IV fra Deutsche Bundesbahn? Er de smalsporet, i skala 1:22,5? Eller ... ? (De har jo midtbuffere, så tyder jo på det.)
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
ØivindE View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØivindE Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 21:03
Hei
Det er en butikk i England som har veldig stort utvalg i hagebane og som også har "normalsporet 1:22.5" dvs. 64 mm sporvidde tog. De kaller det G Scale Standard Gauge, Spor 3 (ikke spor II som noen andre kaller det). Deres modeller my mye billigere enn Magnus, man bare engelske forbilder.
 
Jeg handlet litt fra den butikken for mange år siden, både i butikken og via post, og det var alltid bra service. Den ligger en times tid med tog fra London, rett ved en jernbanestasjon.
 
Her er linken til deres hjemmeside. De har også en del info som kan være av interesse for de som bare ønsker å vite mer om hagebane.
 
 
 
mvh
Øivind E
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 17:38
Mangel på svar skyldes antagelig at det er ganske få av de som bruker dette forumet som driver med LGB.
Svein S
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 17:00
Alle LGB modeller av smalspor og normalspor lok+vogner kjører på skinner med 45 mm sporvidde, som er den eneste sporvidden LGB produserer.

LGBs "normalspor"-modeller vil derfor ha en skala som ikke er 1:22,5. Skala på LGBs "normalspor"-modeller vil nok være i området rundt 1:29 og varierer en del tipper jeg. G(ummi)-skala med andre ord. Prismessig rimelig utstyr sammenlignet med alternativene nedenfor.

Ønsker du ekte 1:22,5 skala på både tog og skinner kalles dette skala II. Skinner har sporvidde 64 mm og materiellet koster mye mer enn LGBs modeller (22,5 x 64 mm = 1440 mm in the real world).
Magnus er en leverandør av dette i tillegg til IIm modeller: http://www.magnusbahn.de/

Alternativt har du skala 1:32 som kjører på 45 mm sporvidde (spor 1), som da også blir normalsporet (32 x 45 mm = 1440 mm i virkeligheten). Märklin bl.a. leverer utstyr her, relativt kostbart i forhold til LGB






- Loco -
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2010 at 15:55
Beklager hvis jeg virker utålmodig, (det håper jeg ikke) men er det virkelig ingen som aner det? Noen som har en idé om hvor jeg kan finne svaret, da? Det står nemlig ingensteder, og de kan jo ha installert smalsporboogier på normalsportog, bare for at de skal passe i skala. Ermm

Edited by Arkitekten - 03 oktober 2010 at 15:57
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2010 at 14:56
Nytt spørsmål.
 
Er LGB"s normalspormodeller i skala 1:22,5 eller er de forminsket til 1:32? Hadde vært fint å fått svar så fort som mulig.
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2010 at 17:02

2010"s første spørsmål : Kan man bruke 1:18 kjøretøyer til 1:16 kjøretøyer, eller er det for stor forskjell?

Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2009 at 18:28
Oi, oi, oi...
 
Har ikke (tror ivertfall jeg ikke har) fått noen flere mailer om svar, så jeg har ikke gått inn her på en stund... Ouch
 
...men allikevel, tusen takk for så mange gode svar! Big%20smile Spørs bare om jeg får lov til å legge asfalt i hagen da... Wink Her er grunnen til at jeg trenger asfalt.
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Habbestad View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 mai 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Habbestad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 18:17
hei, på dette forumet leser jeg for å lære, men når det kommer til asfalt kan jeg lære bort litt. det er ikke problem å hente asfalt hvis gutta på verket er greie. for når de lager asfalt, lager de som regel mer enn et tonn av gangen. jeg vet ikke mengden du skal ha, men skal du bare ha noen "bøtter" er det kanskje enklere å blande grus og svart maling. hvis du skal ha kanskje opp mot et tonn kan du jo kjøre på verket å hente hvis de snille der da... trixet for å klare å legge asfalten ut når du kommer hjem er å hente det på en varm sommerdag og legge en tykk presenning godt runtt klompen med asfalt. det lønner seg å bruke en henger, og ikke ha det inn i bilen, har du det inne i bilen lukter det vondt lengeTongue
for å få overflaten som du ser ute i veien må asfalten komprimeres. altså rulles over med en tung rulle. hvis ikke blir det kjempestykt.
 
mvh henrik
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 17:09
Skal du hente asfalt på et asfaltverk, skal du bo rimelig i nærheten om du skal få den med varm hjem, eller du må ha det noe he... varmt i bilen.
Stikk heller til nærmeste kjøpesenter å kjøp reprasjonsasfalt i sekker. Enklere og bedre selv om det er noe dyrere.
SOHo
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 13:21
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 11:18
1.) Asfalt får du på nærmeste asfaltverk (ps: ikke møt opp med plastbøtte!) Betong blander du selv på plassen...
 
 2.) Kommer an på hvor du bor, men det er vel ikke så mange andre enn www.vmji.no som driver med den type utstyr (sandstene kommer fra et firma som heter Bloxx, og det mangler på nettsiden deres i øyeblikket, men dukker snart opp der igjenWink. Ligger hvertfall i hyllene i butikken)
 
3.) En tresort
 
4.) N og H0 er nogenlunde like dyrt/billig
 
5.) Så rart...
 
 
 
Eirik


Edited by eika - 15 mai 2009 at 11:19
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 10:17
Takk for hjelpen, men må stille noen flere (Wacko) spørsmål...
 
Nr. 1. Hvor får man tak i asfalt, og hvordan skal man få lagt/støpt det?!?
 
Nr. 2. Hvis man får sandstein hos hagejernbaneforhandlere; hvor ligger nærmeste hagejernbaneforhandler?
 
Nr. 3. Balsa? Hva er det for noe rart?
 
Nr. 4. Er det da dyrere...?
 
Nr. 5. ...okidoki, sjekket. G er nok litt dyrere...
 
Da var det ikke flere denne gang.
Jeg maser kanskje litt mye...
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 03:28
Originally posted by Arkitekten Arkitekten wrote:

I 3-skala...:
Hva burde man bruke for veier utendørs?
-Asfalt eller betongWink
 
Quote  
...og ned i G-skala...:
Hva burde man bruke for platformer? F.eks. stasjonsplatformer? Innendørs og utendørs?
-Selv skal jeg hvertfall bruke sten. Du får ferdig tilskårne sandsten hos forhandlere av hagejernbane
 
Quote  
...og helt ned til H0-skala...:
Er kork et bra alternativ til stasjon- og lasteplatformer?
-Balsa er mye enklere og bedre i så fall
 
Quote  
...ooog forhåpentligvis ikke lenger ned enn til N-skala...:
Er N-skala et bra alternativ for modelljernbanelandskap? Er det for pirkete eller greit nok?
Om ikke du er alt for dårlig i synet eller for ustø på hånden er definitivt N-skal et fullt brukbart alternativ. Med dagens modellteknikk får du bortimot samme kvalitet som H0 men på 1/4 av plassen
 
Quote
...(stønn)heeeeeelt ned til Z-skala...:
Hva er prisforskjellen på Z-skala - G-skala?
 
Det kan du jo sjekke selv i en nettbutikk som selger begge deler... f.eks. www.vmji.no
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2009 at 01:09
I 3-skala...:
Hva burde man bruke for veier utendørs?
 
...og ned i G-skala...:
Hva burde man bruke for platformer? F.eks. stasjonsplatformer? Innendørs og utendørs?
 
...og helt ned til H0-skala...:
Er kork et bra alternativ til stasjon- og lasteplatformer?
 
...ooog forhåpentligvis ikke lenger ned enn til N-skala...:
Er N-skala et bra alternativ for modelljernbanelandskap? Er det for pirkete eller greit nok?
 
...(stønn)heeeeeelt ned til Z-skala...:
Hva er prisforskjellen på Z-skala - G-skala?
 
...
 
 Det var spørsmålene. (Alle svar mottas med takk (Big%20smile) men er ikke så veldig inn i teknisk teknikk...Wacko)
 
Takker for svar! Smile
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
Arkitekten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 02 september 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arkitekten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2009 at 00:34

Ja, gjerne 1:1 togWink

Takk for hjelpen!
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.