MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Superline
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Superline

Post Reply Post Reply
Author
orwold View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote orwold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Superline
    Posted: 18 august 2008 at 23:52
Spørsmål.Hva er det beste i skinner til Superline modeller Eksempel Dm3.Sliter med avsporinger i veksler bl a.Kjører nå med Peco Streamline code100.Det fungerer dårlig.Mottakelig for tips.For fine modeller til bare å ha i hylla. Takk.
orw
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2008 at 15:11
Superlinemodeller har vel RP25-hjul med veldig smale hjulbaner som "detter nedi" i krysset på code 100.
Pecos code 75 er vel i så måte mye bedre med mindre avstand mellom krysspiss og vingeskinner.
Men hva som er best vet jeg ikke bortsett fra å bygge vekslene selvSmile
Back to Top
orwold View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote orwold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2008 at 16:12
Takk for rask tilbakemelding.Lurer på å titte på Tillig også men har liten erfaring med det.
orw
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2008 at 20:45
Vi har kjørt NMJ Superline El 12 på Rocoline Code 83 på Nordalsbru-anlegget på Ofoten Museum i Narvik i mange år nå. (El 12 kom vel samtidig som Dm3).

Skinneprofilen gir oss ingen problemer. Men Rocos medium veksler var i begynnelsen ikke særlig venn med El 12s løpehjul. Med en nøyaktig transisjonskurve inn til "tungesiden" av vekselen fikk vi stabil drift. Dessverre har vi ikke plass til å bruke lange veksler, ellers hadde vi byttet for lengst.

Husk ellers på å ha store kurveradier, og å velge den største koblingsavstanden mellom seksjonene.

Edited by Terje Storjord - 19 august 2008 at 20:49
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2008 at 22:49
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Skinneprofilen gir oss ingen problemer. Men Rocos medium veksler var i begynnelsen ikke særlig venn med El 12s løpehjul. Med en nøyaktig transisjonskurve inn til "tungesiden" av vekselen fikk vi stabil drift. Dessverre har vi ikke plass til å bruke lange veksler, ellers hadde vi byttet for lengst.

Rocos code 83 skinner har vel så vidt jeg har fått med meg ikke vært helt "RP-25 vennlige fordi de har vært for dype i sporkrysset. Såvidt jeg har oppfattet er det en av grunnene til at Rocos veksler ikke anbefales innen FREMO. Skal en ha veksler som oppfører seg nydelig med RP-25 hjul så skal man kaste et blikk på Pecos code 83 system. Selv om svilleavstanden er noe forskjellig fra her hjemme, så er geometrien og kjøreegenskapene gjennom dem med RP-25 upåklagelige.

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2008 at 23:41

For oss med litt enklere ambisjoner: hvordan funker Rocos geolineskinner med Superline-modeller?

Jeg skal bygge et AC-anlegg, men vurderer å ha en DC-skinneoval som et dobbelspor "utenpå" for å kunne kjøre også norske DC-modeller uten nødvendigvis å måtte bygge dem om. Vil geoline i største radius og med slanke veksler fungere?
Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 00:37
Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

For oss med litt enklere ambisjoner: hvordan funker ...

Jeg eier jo ikke ambisjoner, og Eirik er minst like komplett uambisiøs. Ambisjonsnøden forhindrer ikke av vi sørger for at Superlinere på besøk hos oss får verdige kjøreforhold, de som alle andre. På f.eks den meget vellykkede skinneserien Peco Code 83. Eirik har som oftest rett, problemet er at han vet det.

Edited by Terje Storjord - 20 august 2008 at 00:39
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Status: Online
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 01:24
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Jeg eier jo ikke ambisjoner, og Eirik er minst like komplett uambisiøs.
Pleier satse på to rette jeg ved å være både uambisiøs og useriøsThumbs%20Up
Eirik har som oftest rett, problemet er at han vet det.
Den statistikken der kjøper jeg ikke TerjeLOL Hadde jeg fått ei krone for hver gang jeg tok feil eller tabbet meg ut hadde jeg vært rik nåTongue

Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 09:12
Originally posted by eika eika wrote:

... så skal man kaste et blikk på Pecos code 83 system. Selv om svilleavstanden er noe forskjellig fra her hjemme, så er geometrien og kjøreegenskapene gjennom dem med RP-25 upåklagelige.

Eirik

Svilleavstanden er perfekt for Ofotbaneanlegg.
Back to Top
orwold View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote orwold Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2008 at 16:06
Takk for mange svar på mitt problem.Jeg skal se på alternativene og komme tilbake så fort jeg har løst problemet.
orw
Back to Top
Øyvind Erik View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Øyvind Erik Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2008 at 21:29
Jeg gjentar mitt eget spørsmål, jeg!

Originally posted by Øyvind Erik Øyvind Erik wrote:

For oss med litt enklere ambisjoner: hvordan funker Rocos geolineskinner med Superline-modeller?

Øyvind Erik

Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.