Superline |
Post Reply ![]() |
Author | ||
orwold ![]() Viderekommen ![]() Joined: 09 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 18 august 2008 at 23:52 |
|
Spørsmål.Hva er det beste i skinner til Superline modeller Eksempel Dm3.Sliter med avsporinger i veksler bl a.Kjører nå med Peco Streamline code100.Det fungerer dårlig.Mottakelig for tips.For fine modeller til bare å ha i hylla. Takk.
|
||
orw
|
||
![]() |
||
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Superlinemodeller har vel RP25-hjul med veldig smale hjulbaner som "detter nedi" i krysset på code 100.
Pecos code 75 er vel i så måte mye bedre med mindre avstand mellom krysspiss og vingeskinner.
Men hva som er best vet jeg ikke bortsett fra å bygge vekslene selv
![]() |
||
![]() |
||
orwold ![]() Viderekommen ![]() Joined: 09 juli 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
|
Takk for rask tilbakemelding.Lurer på å titte på Tillig også men har liten erfaring med det.
|
||
orw
|
||
![]() |
||
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
|
Vi har kjørt NMJ Superline El 12 på Rocoline Code 83 på Nordalsbru-anlegget på Ofoten Museum i Narvik i mange år nå. (El 12 kom vel samtidig som Dm3).
Skinneprofilen gir oss ingen problemer. Men Rocos medium veksler var i begynnelsen ikke særlig venn med El 12s løpehjul. Med en nøyaktig transisjonskurve inn til "tungesiden" av vekselen fikk vi stabil drift. Dessverre har vi ikke plass til å bruke lange veksler, ellers hadde vi byttet for lengst. Husk ellers på å ha store kurveradier, og å velge den største koblingsavstanden mellom seksjonene. Edited by Terje Storjord - 19 august 2008 at 20:49 |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Online Points: 1629 |
|
Rocos code 83 skinner har vel så vidt jeg har fått med meg ikke vært helt "RP-25 vennlige fordi de har vært for dype i sporkrysset. Såvidt jeg har oppfattet er det en av grunnene til at Rocos veksler ikke anbefales innen FREMO. Skal en ha veksler som oppfører seg nydelig med RP-25 hjul så skal man kaste et blikk på Pecos code 83 system. Selv om svilleavstanden er noe forskjellig fra her hjemme, så er geometrien og kjøreegenskapene gjennom dem med RP-25 upåklagelige.
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
|
For oss med litt enklere ambisjoner: hvordan funker Rocos geolineskinner med Superline-modeller? Jeg skal bygge et AC-anlegg, men vurderer å ha en DC-skinneoval som et dobbelspor "utenpå" for å kunne kjøre også norske DC-modeller uten nødvendigvis å måtte bygge dem om. Vil geoline i største radius og med slanke veksler fungere? |
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
![]() |
||
Terje Storjord ![]() Veteran ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
|
Jeg eier jo ikke ambisjoner, og Eirik er minst like komplett uambisiøs. Ambisjonsnøden forhindrer ikke av vi sørger for at Superlinere på besøk hos oss får verdige kjøreforhold, de som alle andre. På f.eks den meget vellykkede skinneserien Peco Code 83. Eirik har som oftest rett, problemet er at han vet det. Edited by Terje Storjord - 20 august 2008 at 00:39 |
||
![]() |
||
eika ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Online Points: 1629 |
|
Pleier satse på to rette jeg ved å være både uambisiøs og useriøs
![]()
Den statistikken der kjøper jeg ikke Terje
![]() ![]() Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
![]() |
||
J-I Hansen ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
|
Svilleavstanden er perfekt for Ofotbaneanlegg.
|
||
![]() |
||
|
Takk for mange svar på mitt problem.Jeg skal se på alternativene og komme tilbake så fort jeg har løst problemet.
|
||
orw
|
||
![]() |
||
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
|
Jeg gjentar mitt eget spørsmål, jeg!
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |