MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Total makeover
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Total makeover

 Post Reply Post Reply
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Total makeover
    Posted: 26 mai 2008 at 23:01
Ofte pleier jeg å si at "når jeg kjøper et lok, er det bare 70% ferdig". Med det mener jeg at det er alltids endel man kan gjøre med modellen for å forbedre den - ofte med ganske enkle midler. Hvorvidt denne regelen gjelder for Superline-modeller skal jeg ikke ha sagt noe om, for jeg er ingen eier av slike. Men jeg har et Topline-lok, og der gjaldt ihvertfall regelen...

Kandidaten for "total makeover" denne gang er en Burlington Northern GP-9 fra Walthers Trainline (et billigmerke).

FØR:


og ETTER:


Hele historien finnes på min hjemmeside.

Det handler ofte bare om å tørre å gå løs på splitter nytt materiell, med en pris på bare noen hundrelapper er terskelen adskillig lavere
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2008 at 08:52
"Litt" urettferdig at originalen ikke fikk samme bakgrunnen på bildet, men dette er etter min mening et godt eksempel på at leketog langt på veg kan forvandles til modell uten at en bør telle nagler Smile
Bjørn Egil
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2008 at 11:46
Eller så kan du si det slik at det var malingen fra fabrikken som gjorde modellen til et leketog i dine øyne. Så vidt jeg så av jobbeskrivelsen var det lite ekstra detaljer lagt til, bortsett fra stigtrinn, mesteparten av inntrykket fra sluttproduktet kommer fra en fremragende malings- og smussejobb, slik jeg ser det.
 
Men så synes jeg jo alltid at amerikanske lok er bedre å se på enn en de fleste europeiske...Big%20smile
 
Hva gjør forresten ikke du også med togene dine - leker du ikke med dem kanskje? (Wink) Det gjør jeg med mine, men nå må jeg tilbake til min lokale sandkasse -- med bygging av litt gruvebygninger... så jeg får lekt litt med å kjøre kullvogner. Vi har alle våre leketog.
Olav
OlavM
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2008 at 16:11
Originally posted by olavm olavm wrote:

Eller så kan du si det slik at det var malingen fra fabrikken som gjorde modellen til et leketog i dine øyne. Så vidt jeg så av jobbeskrivelsen var det lite ekstra detaljer lagt til, bortsett fra stigtrinn, mesteparten av inntrykket fra sluttproduktet kommer fra en fremragende malings- og smussejobb, slik jeg ser det.
Olav

Just my point Smile

Originally posted by olavm olavm wrote:

Men så synes jeg jo alltid at amerikanske lok er bedre å se på enn en de fleste europeiske...Big%20smile
Olav

Så da ble tærne litt ømme? Wink Dog helt uten grunn Smile
Min anerkjennelse til smuss og værbiting er helt generell ....
Bjørn Egil
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2008 at 16:43
Kjempebra Bjørn Runar! Har du et US-prosjekt på gang eller?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2008 at 17:08
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Kjempebra Bjørn Runar! Har du et US-prosjekt på gang eller?

Takk.

Jeg har nå alltid vært fascinert av amerikansk jernbane, og så vidt jeg husker var det andre loket jeg kjøpte inn (etter salg av gammel Märklin og konvertering til DC) en amerikansk GP-9 (high hood).

Det første var forresten en El16...

Amerikansk MJ krever fort endel plass, for det er gøy å kjøre tog med litt lengde. I klubben vår (DMJK) er det brukbart med plass til slike tog

Her fra en kjørekveld i DMJK i 2006:

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2008 at 17:47
Ok, jeg er inne i en litt amerikansk periode selv skjønner du. Jeg har jo ikke nok prosjekter, så et lite skifteanlegg etter amerikansk forbilde (BN) er under planlegging.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2008 at 20:40
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Jeg har jo ikke nok prosjekter, så et lite skifteanlegg etter amerikansk forbilde (BN) er under planlegging.
Stilig!
Skal dette bygges før, samtidig med eller etter Grimstadlinjen

Litt tilbake til smussing:

Når man skal smusse rullende materiell, er det ofte en fordel å smusse flere ting samtidig. Dette fordi det for de fleste av oss gjerne er litt arbeid å rigge til kompressor og sprøytepistol. Dernest er det viktig med nitid rensing av maleutstyret etter bruk (javisst, når malingen var blandet, vogner og lok var linet opp og alt var klart, så viste det seg at sprøytepistolen var potte tett...)

"Total makeover"-loket ble smusset sammen med en del godsvogner, som denne:



Her er samme teknikk benyttet, først pensel (maling+terpentin), dernest smussepulver og tilslutt sprøytepistol. Jeg ble ganske fornøyd med resultatet. På forhånd hadde jeg skummet gjennom flere tidligere artikler om emnet i Model Railroader (endelig fikk jeg brukt hyllemeter"n med gamle MR til noe nyttig)
US-godsvogner i grei kvalitet (som denne) får man i butikk fra en hundrelapp og oppover, altså endel billigere enn europeiske.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2008 at 15:44
Nydelig smusset vogn. Den har akkurat den rette looken.

Skifteanlegget skal bygges samtidig med Grimstadbanen, og som en slags avkoblingssyssel. Det blir et rent "gladbygge", så vi får se hva resultatet blir. Foreløpig har jeg handlet litt materiell og skinner samt bygget ferdig og smusset en industribygning.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2008 at 21:41
Er da en US-mann eg og. Mer BNSF moderne og litt eldre UP. Er jo greit å ha et litt større spekter innen MJ å spille på.
Har ikke turt å smusse noe av det enda... Mangler bare å ta steget ut i det...
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2008 at 11:52
Utrolig at det går an!!!
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,029 seconds.