Total makeover
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3610
Printed Date: 14 mai 2025 at 08:20 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Total makeover
Posted By: Bjørn R Larsen
Subject: Total makeover
Date Posted: 26 mai 2008 at 23:01
Ofte pleier jeg å si at "når jeg kjøper et lok, er det bare 70% ferdig". Med det mener jeg at det er alltids endel man kan gjøre med modellen for å forbedre den - ofte med ganske enkle midler. Hvorvidt denne regelen gjelder for Superline-modeller skal jeg ikke ha sagt noe om, for jeg er ingen eier av slike. Men jeg har et Topline-lok, og der gjaldt ihvertfall regelen...
Kandidaten for "total makeover" denne gang er en Burlington Northern GP-9 fra Walthers Trainline (et billigmerke).
FØR:
og ETTER:
Hele historien finnes på http://home.online.no/~bjornrl/lokombygging.htm - min hjemmeside .
Det handler ofte bare om å tørre å gå løs på splitter nytt materiell, med en pris på bare noen hundrelapper er terskelen adskillig lavere
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Replies:
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 27 mai 2008 at 08:52
"Litt" urettferdig at originalen ikke fikk samme bakgrunnen på bildet, men dette er etter min mening et godt eksempel på at leketog langt på veg kan forvandles til modell uten at en bør telle nagler
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: olavm
Date Posted: 27 mai 2008 at 11:46
Eller så kan du si det slik at det var malingen fra fabrikken som gjorde modellen til et leketog i dine øyne. Så vidt jeg så av jobbeskrivelsen var det lite ekstra detaljer lagt til, bortsett fra stigtrinn, mesteparten av inntrykket fra sluttproduktet kommer fra en fremragende malings- og smussejobb, slik jeg ser det.
Men så synes jeg jo alltid at amerikanske lok er bedre å se på enn en de fleste europeiske... 
Hva gjør forresten ikke du også med togene dine - leker du ikke med dem kanskje? (  ) Det gjør jeg med mine, men nå må jeg tilbake til min lokale sandkasse -- med bygging av litt gruvebygninger... så jeg får lekt litt med å kjøre kullvogner. Vi har alle våre leketog.
Olav
------------- OlavM
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 27 mai 2008 at 16:11
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 27 mai 2008 at 16:43
Kjempebra Bjørn Runar! Har du et US-prosjekt på gang eller?
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 27 mai 2008 at 17:08
Mr Bridger wrote:
Kjempebra Bjørn Runar! Har du et US-prosjekt på gang eller?
|
Takk.
Jeg har nå alltid vært fascinert av amerikansk jernbane, og så vidt jeg husker var det andre loket jeg kjøpte inn (etter salg av gammel Märklin og konvertering til DC) en amerikansk GP-9 (high hood).
Det første var forresten en El16...
Amerikansk MJ krever fort endel plass, for det er gøy å kjøre tog med litt lengde. I klubben vår (DMJK) er det brukbart med plass til slike tog
Her fra en kjørekveld i DMJK i 2006:
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 27 mai 2008 at 17:47
Ok, jeg er inne i en litt amerikansk periode selv skjønner du. Jeg har jo ikke nok prosjekter, så et lite skifteanlegg etter amerikansk forbilde (BN) er under planlegging.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 27 mai 2008 at 20:40
Mr Bridger wrote:
Jeg har jo ikke nok prosjekter, så et lite skifteanlegg etter amerikansk forbilde (BN) er under planlegging. | Stilig!
Skal dette bygges før, samtidig med eller etter Grimstadlinjen
Litt tilbake til smussing:
Når man skal smusse rullende materiell, er det ofte en fordel å smusse flere ting samtidig. Dette fordi det for de fleste av oss gjerne er litt arbeid å rigge til kompressor og sprøytepistol. Dernest er det viktig med nitid rensing av maleutstyret etter bruk (javisst, når malingen var blandet, vogner og lok var linet opp og alt var klart, så viste det seg at sprøytepistolen var potte tett...)
"Total makeover"-loket ble smusset sammen med en del godsvogner, som denne:
Her er samme teknikk benyttet, først pensel (maling+terpentin), dernest smussepulver og tilslutt sprøytepistol. Jeg ble ganske fornøyd med resultatet. På forhånd hadde jeg skummet gjennom flere tidligere artikler om emnet i Model Railroader (endelig fikk jeg brukt hyllemeter"n med gamle MR til noe nyttig)
US-godsvogner i grei kvalitet (som denne) får man i butikk fra en hundrelapp og oppover, altså endel billigere enn europeiske.
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 28 mai 2008 at 15:44
Nydelig smusset vogn. Den har akkurat den rette looken.
Skifteanlegget skal bygges samtidig med Grimstadbanen, og som en slags avkoblingssyssel. Det blir et rent "gladbygge", så vi får se hva resultatet blir. Foreløpig har jeg handlet litt materiell og skinner samt bygget ferdig og smusset en industribygning.
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 28 mai 2008 at 21:41
Er da en US-mann eg og. Mer BNSF moderne og litt eldre UP. Er jo greit å ha et litt større spekter innen MJ å spille på.
Har ikke turt å smusse noe av det enda... Mangler bare å ta steget ut i det...
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: Helge Myhre
Date Posted: 10 juni 2008 at 11:52
Utrolig at det går an!!!
------------- Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
|
|