MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygge type 20b nr. 173
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygge type 20b nr. 173

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygge type 20b nr. 173
    Posted: 20 mai 2008 at 09:43
Hei,
 
Er det noen andre på forumet her som bygger type 20b nr.173?
Erfaringer?
 
Byggesettet i messing er levert av Steinar & Steinar. Byggesettet er godt laget, alle deler passer perfekt! God bruksanvisning og godt med bilder. (Det ER vanskelig å lage gode bruksanvisninger!)
Jeg har ikke tatt noen bilder enda, men det kommer Wink
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2008 at 14:41
Originally posted by TomL TomL wrote:

Er det noen andre på forumet her som bygger type 20b nr.173?
 
Hei Tom,
 
Jeg har begynt, og kommet omtrent så langt:
 
 
Det stoppet litt opp da jeg fylte et par av mutterne med loddetinn, men jeg håper å få fikset det snartLOL.
 
Ellers ble jeg også distrahert av Fyresdalsbanens siste anskaffelseWink:
 
 
Men ellers er delene til 20b svært godt tilpasset, og om man ikke har hastverk så er det ikke vanskelig å få satt den sammen. Jeg er riktignok spent på understellet og styringen, men de andre tingene jeg var spent på før jeg begynte har jo gått bra...Big%20smile
 
Hilsen Halvor
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2008 at 15:57
Clap
Skjønner at jeg må begynne på min snart. Er nok lettere å få hjelp mens dere har det friskt i minnet.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Roarj View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roarj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2008 at 22:11
Hei
 
Du kan enkelt og best ta en titt i MJ-Bladet 1/2007. Der finner du en artikkel jeg skrev om bygging av loket. Som du selv skriver passer delene eksakt sammen, et byggesett av høy klasse.
 
Lykke til med byggingen.
 
Roarj
Roarj
Back to Top
Arne Syverstad View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Syverstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2008 at 10:29
Hei
Er det noen som kan fortelle noe om motorvognen på bildet lenger opp?
 
Hilsen
Arne Syverstad
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2008 at 11:07
Det er en tysk motorvogn i H0m smalspor. Modellen kommer fra Weinert, og Halvor skal bruke den på "Fyresdalsbanen" som er under bygging.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2008 at 11:16
Originally posted by Arne Syverstad Arne Syverstad wrote:

Hei
Er det noen som kan fortelle noe om motorvognen på bildet lenger opp?
 
 
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Arne Syverstad View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Syverstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2008 at 14:35
Hei
Trodde først at det var en norsk type 14/15. Men hvor
lenge var Adam i paradiset.
 
Hilsen Arne
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2008 at 12:11
Hei,
 
Da ser det ut til at vi har kommet like langt, Halvor. Bygde nesten ferdig sylinderpartiet i helgen. Og det ble en studietur til Hamar for å beskue sylindre i 1:1 også i helgen. Jernbanemuseet åpnet, med El 1 og teakvogner fra Oslo S til Hamar.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2008 at 13:23
Type 20/21 på Jernbanemuseet?
Svein S
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2008 at 15:59
Hei,
 
He..neida.. Hadde det vært så vel så Wink Bare sylinderne til alle de andre som sto der. Artig å se i virkeligheten hvordan kraner og duppeditter ser ut på disse gamle damperne.
 
MJ-HilsenTom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2008 at 22:44
Men på Krøderbanen finnes 21-maskiner, og de er teknisk helt like type 20 bortset fra det med tender og tank og løpehjul bak.
Svein S
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2008 at 14:28
Hei,
 
Et lite tips til de som bygger, og som har planer om å kjøre med lok"et:
 
Legg litt bly i vanntankene på siden, så blir lok"et tyngre, og får bedre kjøreegenskaper. Lurt å legge i blyet FØR du lodder/lukker tankene.
 
For øvrig så går det sakte men sikkert fremover. Sakte fordi jeg (vi) har begynt på gangtøyet. Her er jeg på litt tynn is...Clown Her er mye smått.
 
Har også oppdaget at hjulene og gangtøyet går lettere etter at jeg har slipt bort litt av hjullagrene. Klaringen mellom hjul og hjullagere blir litt større.
 
Og det er lurt å ha GODE bor og filer. Det er mye små hull som skal borres opp og tilpasses.
 
Og stopper det opp, så bare ta en titt på Roar J sin flotte modell avbildet og omtalt i MJ-Bladet nr. 1/2007. Da kommer inspirasjonen garantert tilbake Wink
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2008 at 09:55
Hei igjen,
 
Ferie er over, og det er på tide å bygge igjen. Holder på med gangtøyet. Nagling er PIRK, men det er morro når det går bra. Her er tålmodighet et stikkord. Et godt råd: Følg anvisningene til Steinar! Da går det bra. Kan være lurt å kontakte Hobbytrain i Drammen og kjøpe noen ekstra nagler. De blir fort borte når du mister dem.
 
Sørg også for å ha gode bor, med riktig dimensjon. Dårlige bor knekker lett, og da er h....ete løs. Et av mine satt fast i sylinderen Cry
 
Jeg opplevde at den store veivstangen som forbinder alle tre hjul, gikk tregt. Fil forsiktig opp, slik at hullene de skal sitte i, blir litt romslige. Her gjelder det å prøve seg frem. Min knep, og ville ikke gå særlig godt. Nå går den lett, bare jeg puster på den Wink. Når denne jobben er gjort, kan du begynne på resten av "leamikken".
 
(Kanskje jeg snart skulle ta et bilde...)
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2008 at 11:00
og vi venter i spenningSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 00:16
Hei igjen,
 
Ting tar tid..Har tenkt å sette lys i hovedlysene front og bak på lok"et. Men jeg trenger SMÅ pærer, små som riskorn. Vet noen hvor jeg kan få tak i slike? Min kompis, som også bygger 20b har en igjen, men husker ikke hvor han kjøpte slike små pærer. Jeg har fra før Viessmann sine 1,8mm Ø, 16volt, 30mA, men de blir for store. De er for lange, stikker ut bak Smile
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2008 at 10:54
Vet du ca. størrelse på hullene (diameter på pærene du trenger)?
Mvh Stein
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2008 at 10:53
Hei Tom!
 
Du kan kanskje finne noe på denne linken: http://www.miniatronics.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=1_1  til Miniatronics?
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2008 at 15:51
Hei,
 
Diameteren kan godt være 1,8mm, men de kan ikke være så lange som de jeg har. Foretrekker firmaer i Norge Wink.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2008 at 10:39
Hei,
 
Fant det jeg var på jakt etter hos SLVF i Stavanger.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2008 at 20:40
Hei igjen!
 
Nå er allerede de etterlyste pærene i husClap.
 
Stor takk til Simon i SLVF! Topp service!!!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 09:42
Hei,

Jeg holder på med noe som jeg kunne trenge slik lys til. Kan du si meg hva du kjøpte i Stavanger??

Mvh, Frans
Hilsen, Frans
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 14:58
Hei Frans!
 
Jeg kjøpte 1,4mm 1,5 volt, 30mA  Varenr. 800-7414-06
og 1,4mm 3,0 volt 26mA Varenr. 800-7418-06
 
6 pærer i hver pakke.
 
Kr. 208,50 inkl porto for alt.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 15:38
Hei Tom,

Takk for svaret, de ser ut til å passe meg utmerket. Men jeg regner med at man må bruke en motstand når du kobler disse pærene til f.eks. lysutgangen på en decoder. Har du størrelse på motstanden??

Mvh, Frans
Hilsen, Frans
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 22:17
Hei Frans,
 
Ja, rundt 500 ohm tror jeg vil passe. U=R x I har jeg brukt, dvs Ohms lov. (Litt fikk jeg da med meg fra gymnaset Wink )  Tipper at SLVF også har motstander. Ellers har Elfa det. Og jeg har!  Kan putte noen i en konvolutt og sende til deg, jeg!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2008 at 22:45
Hei Tom,

Takk for hjelpen. Jeg tror jeg har slike motstander liggende et sted, kjøpte en prøvepakke med motsatnder fra Elfa engang.

Få se om det blir noe lys i min 30 maskin som jeg holder på med.

Mvh, Frans
Hilsen, Frans
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2008 at 21:53
Hei!
 
Electrade i Sandefjord har alt du trenger av motstander og annen elektronikk. De har forøvrig plenty med mj-materiell, landskaps materialer, kjøretøy, etc...Smile Adressen er: http://www.electradeshop.com/
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2008 at 11:47

Min erfaring tilsier at det ikke er fornuftig å benytte seriemotstander for å redusere spenning i området 12 - 16 V til 1,5 V. Bruk heller en serieregulator (f.eks LM317) det gir mer stabil spenningsforsyning til pærene og de ødelegges derfor ikke så lett. Det er også et alternativ å bruke en 5V-regulator (7805) og 2 (helst 3) lamper i serie.

Alle seriøse leverandører som bruker 1,5V-pærer benytter en spenningsregulator.
 
Husk at omtrent hele effekten skal omsettes i motstanden om man bruker seriemotstand den blir derfor stor (0,5 W) og varm!
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2008 at 20:24
Hordan kobles en LM317?   (Sånn for en relativt uerfaren "hobby-elaktroniker"?)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2008 at 12:11
Kobling av LM317-spenningsregulator finner du f.eks. i databladet her:
 
Dersom ingen yttre komponenter monteres (motstander), gir LM317 ut ca. 1,3V. Dette gir faktisk brukbart, gulaktig lys i en 30mA-lampe.
Du kan prøve dette først og se om du blir fornøyd?
- I hvert fall forlenger redusert spenning levetiden til slike lamper vesentlig (2-4 ganger).


Edited by Kjell H. - 08 november 2008 at 12:11
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,086 seconds.