MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva skal jeg velge ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva skal jeg velge ?

 Post Reply Post Reply
Author
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva skal jeg velge ?
    Posted: 12 mai 2008 at 23:02
Hei.
 
Skal begynne å bygge et modelljernbane anlegg.
Men så lurer jeg på hva dere som driver med modelljernbane er best, av både merke å skinner får å få det mest mulig naturtro.
 
Mvh
Joachim
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2008 at 23:10
velg det du måtte holde ditt hjerte nærmest, du er velkommen uansett Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2008 at 23:30
Er lissom helt grønn på detta.
Men lest litt om at Code 83 Tillig Elite skinnene som NMJ selger skal være ganske natturtro.  å skal jeg ha dc eller ac. hva er best når anlegget skal være mest natturtro
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 00:47
Mest mulig naturtro betyr at du skal ha toskinnedrift, dvs. alt annet enn Märklinspor. Tillig er bra. Peco er bra.

Skal du bygge med norsk forbilde? Et godt tips uansett forbilde: Skaff deg et par bøker om emnet. Meld deg inn i MJF, da kan du låne i bibliteket. Les på MJ-wiki. Søk på nettet!
Back to Top
Unge_Lafton View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 12 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Unge_Lafton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 06:31
hadde tenkt til å ha norsk forbilde. men blir ikke noe konkret anlegg tror jeg. blir nok litt fantasi.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 08:30
Du kan jo begynne med å bygge en enkel, rett Fremomodul, for å øve?
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 10:37

Har masse Märklin C skinner og står i samme problem, men hva med overgang til K skinner? Er de bedre?


Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 11:16
Problemet med K-skinner er jo at de er veldig grove. Høy skinneprofil. Og så er de i stål og vanskelige å lodde.
Jeg synes C-skinnene ser bedre ut. Skinneprofiilen er mindre, og sviller og fester ser bedre ut. De kan males realistisk og ballasteres slik at de blir temmelig realsitiske - bortsett fra punktkontaktene, da ... Gleng mjklubb har bygget et utstillingsanlegg der jeg mener de bruker C-skinner? Det ser riktig bra ut. Til å være C-skinner.
Det fins ikke noe fleksspor, imidlertid. Det er vanskelig å få myke kurver med C-skinner, blir fort stivt. Dropp de korte vekslene, bruk lange.

Edited by Henning L - 13 mai 2008 at 14:26
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 12:39
Ingen fleksiskinner i C, nei, men 1114,6 mm radius gir ikke så dårlig inntrykk Wink


Ref. "paradestrekningen" i framkant
Bjørn Egil
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 14:26
Jo, det fungerer, det der Det er andre radier på det anlegget som kanskje er mer kritiske ... . Problemet er jo dessuten overgangskurver. Geometrien blir fort kulten når man blander "paraderadier" for å få til overgangene og krappere kurver. Men det lar seg jo gjøre. Verre er det hvis man har behov for andre radier enn de som finnes ferdige.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 09:32
"Behov for radier" er i grunnen et slags nøkkelbegrep i mj-sammenheng.
Selv på en anleggsflate som er oppunder grensen til å være for stor å transportere rundt, er det ille dårlig med plass for et (automatisk) operativt H0-anlegg ....
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 14:49
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Ingen fleksiskinner i C, nei, men 1114,6 mm radius gir ikke så dårlig inntrykk Wink


Ref. "paradestrekningen" i framkant
 
Radius eller diameter på 1,15 m? Har vanskelig for å tro at det anlegget er henimot 2,5 meter bredt.
Svein S
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 16:14
Svein, han snakker nok om strekningen langs langsiden av anlegget ...
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2008 at 18:27
Går vel ann å blande Geoline med Märklin C?LOL Bare å ta ledningene innpå rette linjer fra C til Geo.. Trenger veil ikke å gjøre det en gang, for C skinnene leder jo.

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2008 at 11:19
Hei! Såvidt jeg husker er det nettopp Code 83 fra Tillig som en kompis av meg har brukt. Og disse SER ganske bra ut, ikke minst er det en fordel med skinneunderlaget som er ferdig ballastert.
MEN kompisen min har STADIGE problemer, nettopp med disse skinnene - de samler støv og skitt, iallfall gir de stadig strømproblemer til lokene (kompisen min kjører digitalt, så slik sett har han den best mulige løsningen). Og når togene ikke vil kjøre, hjelper det ikke så mye at skinnegangen ser bra ut! Unhappy
Well, jeg skal innrømme at togene KAN kjøre. Men i et rom med "vanlig" bruk virker det som om skinnene trenger å renses før hver eneste togkjøring. Bare en liten advarsel! Smile
PECOs skinner, som vi har brukt mye i AMJK, gir ingen av disse problemene. De må renses iblant, men har ikke kontaktproblemer.
Mvh. Jon S.
Back to Top
Gedsom76 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 november 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gedsom76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2008 at 12:49
Hej
Jag har Tillig c83 spår och jag har aldrig upplevt att dem samlar på sig damm och skit. Tilligs spår är de bästa jag haft speciellt deras förmåga att inte samla på sig skit gör dem verkligen prisvärda.
Det är svårt att få skit att fastna på dem trots mycke körning och lång väntan mellan körningarna tycker jag.
 
Men! Man måste före användning rengöra spåren med trasa dränkt i kemisk ren bensin eller andra starka medel för att få bort rester av bruneringen.
Tar man inte bort resterna med en gång så får man problem.
Bl a kan resterna blanda sig med damm och olja som då kan bli svår att ta bort. Det blir som ett tunt lager murbruk eller nåt.
Bruneringsresterna leder inte ström så bra och kan på en del skenor vara ett tjockt lager av brunt klegg som fastnar på allt.
Tillig-fabriken verkar tyvärr inte ta bort bruneringsresterna så bra så man måste rengöra skenorna väl före användning. Gärna 2-3 ggr extra.
Men rengör man rätt så får man sällan smutsproblem.
Själv rengör jag mina Tillig spår 3-4ggr per år det räcker gott. Kör DCC på dem.
Egentligen borde Tillig gå ut med denna info och tala om för alla kunder att man bör rengöra skenorna ordentligt före användning.
 
En annan sak att tänka på är att tillig växlarnas tungor måste filas till något för att fungera optimalt men det är inte så svårt att göra.
Det kan man behöva göra på andra spår-tillverkares växlar också ibland.
 
Så Ni som funderar på att bygga en DC/DCC anläggning köp Tillig elites spår. De kommer att fungera mer än väl. Smile
Peco c75 eller c83 är ett bra andrahandsval Wink 
 
Köp inte Roco Line det är i mina ögon det sämsta DC spårsystem man kan köpa idag. Det är fult gjort och samlar på sig skit som inget annat.
Roco spåren får man rengöra jämt. Väntar man nån vecka mellan körningarna så får man rengöra igen före nästa körning och spåren kan vara kolsvarta av skit.
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.