MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dr. Hansen forsøker gjøre det godt igjen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dr. Hansen forsøker gjøre det godt igjen

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2008 at 08:55
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Hadde vært morsomt å kunne vise den for Hortens befolkning engangSmile
 
Vi får arrangere en messeSmile
 
Da bør den hete Horten ogsåTongue
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 16:24
Det er fortsatt fremdrift på "Steinsnes". I går kom noen signaler på plass, og litt mer landskap og pukk. Til slutt ble et lite testtog såklart satt opp for å få et visuellt inntrykk av stasjonen. Slik så det ut når jeg kom innom arbeidsgjengen 23.30 i går kveld, påvei hjem fra jobb:
 
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 20:38
Originally posted by eika eika wrote:

Det er fortsatt fremdrift på "Steinsnes". I går kom noen signaler på plass, og litt mer landskap og pukk. Til slutt ble et lite testtog såklart satt opp for å få et visuellt inntrykk av stasjonen. Slik så det ut når jeg kom innom arbeidsgjengen 23.30 i går kveld, påvei hjem fra jobb:
 
 
 
 
Burde smusset sporet før bildet ble tattCry
 
Men til orientering for øvrigheten, så er det stor mulighet for at deler av havnesporet også er på plass i Kristiansand.
 
HVIS vi holder samme tempo som nåTongue
 
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 20:40
Flotte signal det derre der, hjemmelaget??  Fungerer dvergsignalet?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 21:26
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Flotte signal det derre der, hjemmelaget??  Fungerer dvergsignalet?
 
Signalene er fra "Hobbytrain home edition" og de lyser når elektrikkeren blir ferdig med jobben sin jaWink
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 21:46
Som Eirik skriver er det de Hobbytrainsignaler. Flotte signaler men ikke helt i riktig størrelse. Dessverre produseres ikke disse lengre.

Det norske markedet mangler ferdigbygde skalariktige norske signaler
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 21:51
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Det norske markedet mangler ferdigbygde skalariktige norske signaler
 
Et annet alternativ, er at man ikke er så "grådig" når man utruster stasjonene med signaler. Wink
 
Look to SteinsnesSmile
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 22:14
Når det gjelder signaler... Er det ikke noe vi kan få styret Svein R. innpå??
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 22:44
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det norske markedet mangler ferdigbygde skalariktige norske signaler

 

Et annet alternativ, er at man ikke er så "grådig" når man utruster stasjonene med signaler. Wink

 

Look to SteinsnesSmile


I moderne jernbanedrift er det sikkerhetsmessig uforsvarlig å drive uten å sikre sporene tilstrekkelig. Til slutt er det bare flaksen som hindrer at uhell skjer
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 22:46
Ja signaler hadde vært gøy å hatt, men er det igrunne marked for slikt? 
Og er redd vi bare kan få til byggesett på slikt, og som alt annet dyrtOuch
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 07:43
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


I moderne jernbanedrift er det sikkerhetsmessig uforsvarlig å drive uten å sikre sporene tilstrekkelig. Til slutt er det bare flaksen som hindrer at uhell skjer
 
På Steinsnes vil det signalmessig bli nesten likt som på Åndalsnes, før godsterminalen på Øran ble bygget. Bortsett fra at vi har dverger, og ikke høyt skiftesignal.
 
Burde være en tilsynssak, hvis det kun er flaksen som forhindrer uhell der. Så jeg regner med du er i gang med å rapportere umiddelbart, ettersom Obas skal begynne å kjøre derSmile
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 08:44
Å jada. Rapporter og synergier kommer til å flagre. Hotline til SMJBT er allerede opprettet.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 mai 2008 at 15:25
Her er et par bilder fra Steinsnes. Riktignok har det skjedd enda mer siden disse ble tatt.Smile
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Edited by J-I Hansen - 12 mai 2008 at 15:26
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 15:02
Dette blir bra!. Tydelig at det er noen som ser slikt hver dag som har laget detWink
Hvor stort er selve signalhodet på dvergen ca.?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 15:50
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Dette blir bra!. Tydelig at det er noen som ser slikt hver dag som har laget detWink
Hvor stort er selve signalhodet på dvergen ca.?
 
Hehe, man har da etterhvert lært seg hvor signalene står. Og hvor de BØR stå, når vi overfører til modellverden. Mens koblingsskapene o.l. plasseres etter råd fra Tynset`n, siden han er i signalbransjen.
 
Alle signalene fra Hobby-Train er noe store, men de er likevel ikke grove i utførelsen. Så det mest riktige er vel å si litt feil skalering. Det ble vel sikkert slik p.g.a. funksjonaliteten.
 
Men hodet på dvergen vet jeg ikke nå. Da må du vente noen dager, til noen har vært i HortenSmile
 
Ellers er det kun èn av de seks vekslene på stasjonsområdet som skal kunne styres fra stillverket, resten skal være "håndstilte" via lokalomstillere rundt om. Den håndstilte vekselen som ligger i inn/utkjørtogveien skal i tillegg være kontrollåst. Så el.avdelingen her skal få travle dager mot Krs-treffetSmile
 
 
 
 
 


Edited by J-I Hansen - 15 mai 2008 at 22:24
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 16:52
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

De håndstilte vekslene som ligger i inn/utkjørtogveien skal i tillegg være kontrollåste. Så el.avdelingen her skal få travle dager mot Krs-treffetSmile 
 
Ja, du kan tro "avdelinga" gleder segConfused
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 16:57
Er Hobbytrain sine dvergsignaler fungerende??
Er dette itilfelle gjort med led eller fiber?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2008 at 17:14
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Er Hobbytrain sine dvergsignaler fungerende??
Er dette itilfelle gjort med led eller fiber?
Ja, og LED el. pære. Ikke fiber hvertfallSmile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2008 at 17:08
Noe mer arbeid er gjort ved skjæringen:
 
 
På plassen til venstre hvor det nå kun er treverk, skal det komme et dressinskur/redskapsskur. Det må bare kjøpes inn, og bygges førstSmile
 
 
 
Neste bilde er av våre to tvillingdverger, hvor det nå har kommet litt gress mot modulkanten.
 
 
 
 
Til slutt et oversiktsbilde. I sporet til høyre har plattformkanten blitt montert og lakkert, i tillegg til at det er blitt klint litt gips bak denne.
 
Den ser kanskje litt kort ut, men det er plass til fire boggievogner ved denne. M.a.o. mer enn stor nok til persontogstørrelsene som vil trafikkere her.
 
 
 
 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2008 at 18:31
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

  
Noe mer arbeid er gjort ved skjæringen:
 
 
 
 
Den skjæringa såg rett og slett lekker ut, gleder meg til å se denne modulen "live"
 
 
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

På plassen til venstre hvor det nå kun er treverk, skal det komme et dressinskur/redskapsskur. Det må bare kjøpes inn, og bygges førstSmile
 
 
Har du god tid kan du jo bygge den fra scratch, tegning finnes her:
 
 


Edited by jevistad - 01 juni 2008 at 18:35
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2008 at 19:00
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Den skjæringa såg rett og slett lekker ut, gleder meg til å se denne modulen "live".
 
Du får bare ta deg en tur. Husk bare å ta med et par fungerende sporsperrer, som gave til verteneSmile
 
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Har du god tid kan du jo bygge den fra scratch, tegning finnes her:
 
Nja... Jeg har vel tid, men ikke spesielt lystEmbarrassed
 
 
 
 
 
 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2008 at 15:28
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Du får bare ta deg en tur. Husk bare å ta med et par fungerende sporsperrer, som gave til verteneSmile
 
 
 
For motorisering eller kontrollåsing?
Det første er enkelt, det andre vil ta litt lenger tid.
 
Men husk at det da vil stilles sinnsyke forventninger til programmet som vertene skal stå forEvil%20Smile
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2008 at 17:26
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Men husk at det da vil stilles sinnsyke forventninger til programmet som vertene skal stå forEvil%20Smile
 
Det er ikke noe problem... sinnsyke verter kan ordnesWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2008 at 23:43
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
For motorisering eller kontrollåsing?
Det første er enkelt, det andre vil ta litt lenger tid.
 
Men husk at det da vil stilles sinnsyke forventninger til programmet som vertene skal stå forEvil%20Smile
 
Motorisering av sperre og tungesikring veksel, siden du spørBig%20smile
 
Hm, program ...? Tja, jeg får ta med meg Visa`n, så får vi se hvor mye Guiness det finnes i HortenWink
 
 
 
 
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2008 at 23:45
Originally posted by eika eika wrote:

 
Det er ikke noe problem... sinnsyke verter kan ordnesWink
 
Eirik
 
Eller helst noen "sinnsyke" berter:-)
 
Nachspiel hos M. Hagen!!! Clap
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2008 at 23:49
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Eller helst noen "sinnsyke" berter:-)
 
Nachspiel hos M. Hagen!!! Clap
 
Høres ut som vi må tungesikre mer enn sporveksleneEvil%20Smile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 23:33

Det er i overkant av 2 måneder siden sporleggingen tok til. I dag har det foregått utsaging av finerplater til de 9 neste seksjonene som skal utgjøre sporet videre ned til havnen (selve havnen med kaien kommer på 2 seksjoner til som vi ikke har begynt designe på ennå.)

Siden finerplater ikke er særlig spennende å vise bilder av så tar vi heller et par bilder av selve stasjonen, med et lite skift satt opp for å få et inntrykk av hvordan stasjonen kan virke i normal bruk.
Bildekvaliteten er langt fra den beste, siden de ble tatt med mobil. Virker ikke som fotografen var edru i det hele tatt....
 
 
 
 
 
Som det fremgår av bildene så virker stasjonen nesten tom med skifteloket med 6 flatvogner ved rampen (1,2 meter lang lasterampe) og 4-5 ventende godsvogner i ene togsporet på stasjonen. Tar vi med et godshus som kommer innenfor rampen og som vil ha plass til ca. 3 Hbikks, Buttsporet på lasterampen med plass til 4 bilvogner og kransporet med plass til 3-4 vogner så har vi allerede her plass til mye vognlast.
 
Og når vi får satt på havnesporet så vil industrikapasiteten øke ytterligere.
 
Når vi satt og tittet og pratet i kveld kom vi fram til at vi sitter med følelsen av å ha laget en stasjon som kan motta "normale" vognkvanta for en passende godstogslengde og faktisk fordele dem ut på industrisporene uten at det får stasjonen til å virke overfyllt. Med den store avstanden som er (også i virkeligheten) mellom spor 2 og spor 3 så virker faktisk stasjonen relativt luftig.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2008 at 08:06
Imponerende framdrift!

Nå har vi akkurat meldt på noe stort og meget uferdig til Kristiansand. Det blir forhåpentligvis rimelig klar for prøvekjøring til september, men ellers blir garantert den dominerende fargen Fremo plaivuddBig%20smile

MVH
for MJBV
Terje O       
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2008 at 11:11
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Nå har vi akkurat meldt på noe stort og meget uferdig til Kristiansand. Det blir forhåpentligvis rimelig klar for prøvekjøring til september, men ellers blir garantert den dominerende fargen Fremo plaivuddBig%20smile

MVH
for MJBV
Terje O       
Jøss.. Har dere endelig kommet i gang med deres amerikanske moduler altså?Wink Plywood Valley vil vel delta på mange treff denLOL
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2008 at 11:28
Nei Eika,

ikke US i denne omgang. Den omtalte modulen har nesten helt korrekt norsk svilleavstand.

Får se om vi kommer i gang med US etter Koldingtreffet.

Har dere US under bygging nå?

MVH
for MJBV
Terje O   
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.