Print Page | Close Window

Dr. Hansen forsøker gjøre det godt igjen

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3494
Printed Date: 25 november 2024 at 23:15
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Dr. Hansen forsøker gjøre det godt igjen
Posted By: eika
Subject: Dr. Hansen forsøker gjøre det godt igjen
Date Posted: 06 april 2008 at 23:29
I dag kom Dr. Hansen en tur for å forsøke gjøre godt igjen for sin destruktive oppførsel sist gang. Etter å ha revet i stykker en del Tillig veksler var det faktisk en lettelse å se den godeste sikle fra munnvikene når han fikk legge sine hender på Pecos smukke code 83 #8 veksler.
 
 
Dessverre tok det ikke lange tiden før den godeste Dr. Hansen plasserte papirkniven i fingeren i stedet for i plastsvillen der den skulle vært (Det er en grunn til at han ikke jobber som kirurg...) Så resultatet var at han for resten av kvelden måtte nøye seg med å fungere som øyemål og assistent ("rekk meg kniven søster Hansen"). Av hensyn til forumets lesere avstår vi fra å formidle bilder av Hansens blodige yttre, men et lite trøstebilde av dagens sporlegging kan vi spandere på dere:
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?



Replies:
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 06 april 2008 at 23:52
Originally posted by eika eika wrote:

 
 
Så kan jo forumets lesere gjette hvor vi har hentet inspirasjon til denne sporplanen.
 
(Ansatte i MJVB region øst, og deres familier kan IKKE delta i quizzen)


Posted By: jevistad
Date Posted: 06 april 2008 at 23:56
Det er ikke noe påfunn altså?Big%20smile

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 07 april 2008 at 00:05
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det er ikke noe påfunn altså?Big%20smile
 
For èn gangs skyld, bygges det (nesten) etter konkret forbilde her i lokaletSmile
 
Sporplanen vil i hovedsak bli korrekt, men ørlitt tilpasset modulene og den ønskede bruk.
 
Dette vil bli et "samvirkeprosjekt" mellom Karlsen og undertegnedeSmile.


Posted By: eika
Date Posted: 07 april 2008 at 00:30
Det ligger en venstreveksel til under den blå trafoen på bildet, og sporet lengst til høyre på bildet eksisterer ikke i dag. Ellers har innkjøringen til stasjonen den rette form.
 
I motsatt ende av stasjonen går sporene sammen igjen og rett frem et stykke før sporet går inn i en høyrekurve.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: terje-o
Date Posted: 07 april 2008 at 14:16
Rune B og meg ser med henrykkelse at det nå bygges US i Vestfold!
EndeligClap
 
Med mindre vi da har misforstått noe her, og det er tale om et norsk forbilde, men isåfall stemmer jo ikke sviller etc...
 
Ja ja, ny runde med riving ?Ouch
 
For MJBV
Hovedkontoret
 
Terje O og Rune 
 
 


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 07 april 2008 at 14:44
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

 
Med mindre vi da har misforstått noe her, ...
 
 
Noe dere selvsagt har gjort! Smile
 
 
Quote
 og det er tale om et norsk forbilde, men isåfall stemmer jo ikke sviller etc...
 
 
Pecos code 75 stemmer vel ikke heeelt den heller. Men vi skal pukke og smusse sporet, i tillegg til at landskapet skal være norsk, så tar vi en evaluering etterpå.


Posted By: eika
Date Posted: 07 april 2008 at 14:48
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Rune B og meg ser med henrykkelse at det nå bygges US i Vestfold!
EndeligClap
 
Med mindre vi da har misforstått noe her, og det er tale om et norsk forbilde, men isåfall stemmer jo ikke sviller etc...
 
Ja ja, ny runde med riving ?Ouch
 
For MJBV
Hovedkontoret
 
Terje O og Rune 
 
 
Dere burde da ha fått med deg at vi her borte bygger moderne. faktisk bygger vi så moderne at vi for tiden ligger litt forran vårt forbilde, slik at vi skal slippe å måtte legge sporene på nytt når jernbaneverket endelig får midler til oppgraderingWink


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 08 april 2008 at 00:01
Vi fortsetter tråden med noen bilder fra dagens aktivitet. Sporleggingen på stasjonen ble i løpet av kvelden rundt 95% ferdig. Først tar vi et bilde fra samme sted som i går, men litt innover på stasjonen:
 
 
Og om noen av dere syns sporene ligger litt kurvet, så stemmer det. Men slik ligger de faktisk i virkeligheten ogWink
 
Neste bilde er tatt fra motsatt ende av stasjonen. En liten sporbit fra vekselen og inn til spor 1 mangler, og buttsporet i midten skal forlenges litt til. Med bildet fra denne enden bør det vel og bli litt lettere å gjette hvilken stasjon vi henter forbildeinspirasjonen fra...:
 
 
Etter hvert som sporene blir ferdig er det jo bare å gå videre i arbeidet. Elektrikkeren fikk såvidt slengt ned noen få ledninger før Dr. Hansen var i gang med skinnegrusen fra Asoa, godt overvåket av Tynset"n:
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 08 april 2008 at 00:38
Originally posted by eika eika wrote:

 
Med bildet fra denne enden bør det vel og bli litt lettere å gjette hvilken stasjon vi henter forbildeinspirasjonen fra...:
 
 
Forøvrig er det DC`s, nå forhenværende, Bjørkåsen som ble ofret i fremskrittets tegn. Tydeligvis er det ingen som savner den daWink


Posted By: Oar"n
Date Posted: 10 april 2008 at 00:13
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

[QUOTE=eika]

Med bildet fra denne enden bør det vel og bli litt lettere å gjette hvilken stasjon vi henter forbildeinspirasjonen fra...:


Med fare for å gjette på det som "ALLE" nå selvfølgelig vet:
Det er muligens slik at stasjonen har innenlands fergeforbindelse?
Og at det finnes klare sjømilitære referanser i nærheten?
Kan det simpelt hen være stedet som figurerer på forsiden at NJK-kalenderen for i fjor?

-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 april 2008 at 00:23
Originally posted by Oarn Oarn wrote:


Med fare for å gjette på det som "ALLE" nå selvfølgelig vet:
Det er muligens slik at stasjonen har innenlands fergeforbindelse?
Og at det finnes klare sjømilitære referanser i nærheten?
Kan det simpelt hen være stedet som figurerer på forsiden at NJK-kalenderen for i fjor?
 
Om "alle" vet det, eller ikke...
 
Du er den første som ga uttrykk for at du visste detSmile
 
Horten stasjons sporplan er den vi bygger etter. En "revidert utgave" av havnesporet vil også komme etterhvert.
 
1. premien er en gratis omvisning i lokalet vårt, inkl brus og sjokoladeSmile


Posted By: eika
Date Posted: 10 april 2008 at 01:21
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Forøvrig er det DC`s, nå forhenværende, Bjørkåsen som ble ofret i fremskrittets tegn. Tydeligvis er det ingen som savner den daWink
Ut fra stillheten her å dømme så er ikke savnet påtagelig nei LOL
 
Godt DC har et par kurvebyggesett stående om han skulle begynne å få byggekløe i fingrene igjenWink


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Oar"n
Date Posted: 10 april 2008 at 18:28
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Forøvrig er det DC`s, nå forhenværende, Bjørkåsen som ble ofret i fremskrittets tegn. Tydeligvis er det ingen som savner den daWink

Ut fra stillheten her å dømme så er ikke savnet påtagelig nei LOL

Si ikke det. Jeg hadde mye moro med skifting på Bjørkåsen på siste kongsbergtreff.
Hva er grunnen til at den er resirkulert? Jeg kan ikke huske annet enn at den funket fint sånn teknisk.

-------------
Hilsen

Roar Børte


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 10 april 2008 at 20:43
Grunnen var personlig misnøye med ene seksjonen. Altfor krappe veksler. I tillegg var det ett eller annet med sporplanen som skurret i mine øyne.
Så da sa jeg halvt i spøk, halvt i alvor at om noen skulle finne alternativ bruk for seksjonene så var det bare å forsyne seg.
Dette blir tredje forsøket på å finne permanent bruk for kassene.

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: eika
Date Posted: 10 april 2008 at 21:40
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Grunnen var personlig misnøye med ene seksjonen. Altfor krappe veksler. I tillegg var det ett eller annet med sporplanen som skurret i mine øyne.
Det er slik det går når man bruker Tilligveksler detClown
 
Nå legges alle spor med Peco #8 veksler, og selv buttsporet på rampen har en radie på 2 meter
 
I dag kom siste bitene av sporet på selve stasjonen på plass:
 
 
 
Deretter ble første seksjon demontert og fikk påmontert vekselmotorer:
 
 
Selve havnedelen av stasjonen vil bli bygget senere. Foreløpig har vi nok med å ferdigstille selve stasjonsdelen.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 10 april 2008 at 21:55
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Det er ikke noe påfunn altså?Big%20smile
 
For èn gangs skyld, bygges det (nesten) etter konkret forbilde her i lokaletSmile
 
Sporplanen vil i hovedsak bli korrekt, men ørlitt tilpasset modulene og den ønskede bruk.
 
Dette vil bli et "samvirkeprosjekt" mellom Karlsen og undertegnedeSmile.
 
Spennende! 
Jeg har sittet og sett litt på bilder i http://forsk.njk.no/stdb/index.php?mod=st&aut=&detaljert=1&baneID=76&Stnr=2342&sid=1045 - NJK-Stasjonsdatabasen og i dette http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=innlegg&innl=42852&rom=41&smod=1&search=Horten&search2= - innlegget .
Har stasjonen blitt forkortet siden 60 - 70 tallet?
Legger også merke til nye KL-master, mens  http://www.jernbane.net/script/dispenhet.asp?enhet=3969&kat=Stasjoner&katID= - togkjøringen foregår med diesel som vanligLOL


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 april 2008 at 22:23
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Så da sa jeg halvt i spøk, halvt i alvor at om noen skulle finne alternativ bruk for seksjonene så var det bare å forsyne seg.
 
 
Men du skal være hjertelig velkommen å delta, hvis det skulle bli lange og passive dager i lokalet for degSmile
 

Quote
Dette blir tredje forsøket på å finne permanent bruk for kassene.
 
Det tredje og SISTE forsøket, i så fall. Her er både trafikken og bedriftene planlagt ned til siste detalj. Så er det nok lettere å være to, og i tillegg ha et konkret forbilde som inspirasjon for byggingen.
 
Stedet skal hete Steinsnes, oppkalt etter den siste holdeplassen før Horten st.
 
Eks. på bedrifter og transport er:
 
*Nordisk Ferral som er kabelprodusent. Mottar og sender kabeltromler på stakevogner. Benytter lasterampa på stasjonen.
 
*Linjegods/Nor-Cargo e.l. skal holde til i godshuset. Der mottar de Nescafè i lukkede utenlandske vogner, for videre fordeling på lastebil.
 
*Scan-Coil skal holde til langs havnsporet, og de mottar stålruller (coil) fra utlandet i såkalte Shimmns-vogner.
 
*Autolink skal motta biler fra buttsporet som går inn mot rampa.
 
*Norsk Stål mottar stålplater o.l. til sitt område på havnesporet. Hovedsaklig utenlandske vogner der også. Bl.a. av typene Rs, Rilns, Kpbs, Habins.
 
Ellers skal det være muligheter for andre å sende vognlast til/fra her også, men selvsagt i noe mer begrenset grad. Lasterampa kan da benyttes, men det skal da helst losses/lastes i buttsporet som går ut i fra spor 3. 


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 april 2008 at 22:31
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Legger også merke til nye KL-master, mens  http://www.jernbane.net/script/dispenhet.asp?enhet=3969&kat=Stasjoner&katID= - togkjøringen foregår med diesel som vanligLOL
 
Det skal vel forsøkes å kjøre med både diesel og el. Jeg ser for meg ett stort tog som kommer fra et sted som Alnabru, trukket av 14 eller 16. I tillegg et litt mindre tog som kommer fra et sted som Drammen, som er trukket av et loktype lignende DI 5. Disse vil da gå litt spredt utover trafikkdøgnet.
 
Det må i hvertfall stasjoneres en skiftemaskin her. Jeg vet Karlsen skulle sett at det var en Skd 221!Smile 


Posted By: eika
Date Posted: 10 april 2008 at 22:43
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Spennende! 
Jeg har sittet og sett litt på bilder i http://forsk.njk.no/stdb/index.php?mod=st&aut=&detaljert=1&baneID=76&Stnr=2342&sid=1045 - NJK-Stasjonsdatabasen og i dette http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=1&modul=innlegg&innl=42852&rom=41&smod=1&search=Horten&search2= - innlegget .
Har stasjonen blitt forkortet siden 60 - 70 tallet?
Legger også merke til nye KL-master, mens  http://www.jernbane.net/script/dispenhet.asp?enhet=3969&kat=Stasjoner&katID= - togkjøringen foregår med diesel som vanligLOL
 
Jeg tror ikke stasjonen har blitt kortere. Derimot så er den noe redusert i bredden. Tidligere var det ett eller to spor til og en stasjonsbygning på motsatt side av godshuset og lasterampa. Disse er revet opp gjennom årene. Siste sporet som ble revet var i forbindelse med byggingen av nye RV19 forbi stasjonen. Fra gammelt av var det et buttspor til inn mot rampen og, samt spor til en liten traktorstall. Fra ennå eldre tider lurer jeg på om ikke det var en dreieskive og noe mer utenfor stasjonen i retning Skoppum og. Muligens dette du har sett og som gjør stasjonen i dag kortere??
Trur foresten jeg kjenner aspiranten som kjørte kippen på bildene fra jernbane.net den dagen Hansen fulgte toget fra Drammen med bilLOL
Såvidt jeg husker var han og kjørelærer"n borte på bakeriet ved stasjonen og kjøpte seg hver sin baguette (aspirantens inneholdt hvertfall roastbeefWink) mens toget sto i kurven ved scancoil og ventet på at de skulle laste ene vogna.
 
 
Grunnen til at kjøringen den siste tiden gikk med diesel var rett og slett at havnesporet ikke er elektrifisert. Når skiftetraktoren i Horten ble fjernet, og noen år etter det kipptoget fra Tønsberg med Skd 221 så gikk NSBGods over til å kjøre godstog til Horten med El14, og en Unimog til å foreta skiftingen i Horten. Deretter gikk man over til å bruke Di8 i toget, men av og til kom det en 14-maskin med en etterhengt Skd224 dersom det var manko på Di8.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 10 april 2008 at 22:44
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Ellers skal det være muligheter for andre å sende vognlast til/fra her også, men selvsagt i noe mer begrenset grad. Lasterampa kan da benyttes, men det skal da helst losses/lastes i buttsporet som går ut i fra spor 3. 
 
Du skal ikke se bort fra at SONOCO kommer til å laste en og annen vogn med støpehylser for forsendelse til byggevareforhandlere dersom det finnes stasjoner der ute som har slike i nabolaget???
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 10 april 2008 at 22:55
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Det må i hvertfall stasjoneres en skiftemaskin her. Jeg vet Karlsen skulle sett at det var en Skd 221!Smile 
 
Tja... Nå har jo jeg en forkjærlighet for Levahn daEmbarrassed Men det er klart... Om en småprodusent kunne fremskaffet en enslig Høka i nydesign så skulle jeg nesten fiksa en dags guidet tur rundt i Drammen og på Sundland i Levahn som betalingLOL


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 10 april 2008 at 23:29
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Legger også merke til nye KL-master, mens  http://www.jernbane.net/script/dispenhet.asp?enhet=3969&kat=Stasjoner&katID= - togkjøringen foregår med diesel som vanligLOL
 
Grunnen til at kjøringen den siste tiden gikk med diesel var rett og slett at havnesporet ikke er elektrifisert. Når skiftetraktoren i Horten ble fjernet, og noen år etter det kipptoget fra Tønsberg med Skd 221 så gikk NSBGods over til å kjøre godstog til Horten med El14, og en Unimog til å foreta skiftingen i Horten. Deretter gikk man over til å bruke Di8 i toget, men av og til kom det en 14-maskin med en etterhengt Skd224 dersom det var manko på Di8.
 
Eirik
Ok, jeg hadde faktisk ikke trodd at det gikk så store E-lok ned hit.
Jeg reagerte ikke på at det ble brukt diesel i trafikken her, men at man rustet opp KL-anlegget.
Det er jo i god norsk tradisjon å ruste opp noe like før det legges nedLOL
 
Men jeg går ut fra at dere skal ha den eldre varianten av KL-anleggWink


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 10 april 2008 at 23:35
Jeg har da ikke hørt noe om at Scancoil skal flytte da

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: jevistad
Date Posted: 10 april 2008 at 23:37
Originally posted by eika eika wrote:

Jeg tror ikke stasjonen har blitt kortere. Derimot så er den noe redusert i bredden. Tidligere var det ett eller to spor til og en stasjonsbygning på motsatt side av godshuset og lasterampa. Disse er revet opp gjennom årene. Siste sporet som ble revet var i forbindelse med byggingen av nye RV19 forbi stasjonen. Fra gammelt av var det et buttspor til inn mot rampen og, samt spor til en liten traktorstall. Fra ennå eldre tider lurer jeg på om ikke det var en dreieskive og noe mer utenfor stasjonen i retning Skoppum og. Muligens dette du har sett og som gjør stasjonen i dag kortere??
 
Eirik
 
Jeg tenkte på dette http://forsk.njk.no/stdb/f/2342-154-20525.jpg - bildet  , det ser ut som det er litt flere veksler i sørenden, blant annet har dere lurt dere unna en 3-veisWink
 
Men som du sier så har det vel kommet en vei over her i ettertid.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 april 2008 at 23:47
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Jeg har da ikke hørt noe om at Scancoil skal flytte da
 
?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 april 2008 at 23:49
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Jeg tenkte på dette http://forsk.njk.no/stdb/f/2342-154-20525.jpg - bildet  , det ser ut som det er litt flere veksler i sørenden, blant annet har dere lurt dere unna en 3-veisWink
 
Men som du sier så har det vel kommet en vei over her i ettertid.
 
Vi bygger stasjonen etter sporplanen slik den er i dag. Men vi har lagt inn buttsporet mot rampa, til biltransporter.
 
Derfor kaller vi ikke stasjonen for Horten, men Steinsnes. Da slipper vi å stå til rette for noenSmile


Posted By: jevistad
Date Posted: 10 april 2008 at 23:51
Originally posted by wrote:

J-I Hansen
 
Derfor kaller vi ikke stasjonen for Horten, men Steinsnes. Da slipper vi å stå til rette for noenSmile
 
 
PyserLOL


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 10 april 2008 at 23:54
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
PyserLOL
 
Det er registrert, D(iktato)r Jevistad!  Angry
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Smile


Posted By: jevistad
Date Posted: 10 april 2008 at 23:57
Smile

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 11 april 2008 at 00:03
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Jeg har da ikke hørt noe om at Scancoil skal flytte da

 

?


Scancoil har lager i Skråvika, ikke Steinsnes. Hadde du glemt det?

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 11 april 2008 at 00:06
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Scancoil har lager i Skråvika, ikke Steinsnes. Hadde du glemt det?
 
Scan-Coil kan da ha lager flere steder. Men hva og hvor er Skråvika?
 
Tongue


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 11 april 2008 at 00:08
Det var det da Tror nesten vi må endre overskriften snart til: Hva som skjer i Horten

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: eika
Date Posted: 11 april 2008 at 00:13
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Jeg tenkte på dette http://forsk.njk.no/stdb/f/2342-154-20525.jpg - bildet  , det ser ut som det er litt flere veksler i sørenden, blant annet har dere lurt dere unna en 3-veisWink
 
Men som du sier så har det vel kommet en vei over her i ettertid.
 
Er det derfor vi fikk den store åpne plassen midt på modulen altsåClown
 
Riksveien krysser egentlig sporene utenfor dette bildet, i nedkant, men den fortsetter paralellt med sporene på venstresiden, der stasjonsbygningen befinner seg på bildet.
 
Det pussige er at på bildet ser det ut som et buttspor inn til godshus ved stasjonsbygningen er revet opp, men på nyere bilder så mener jeg det må ha ligget noen gjennomgående spor omtrent der hvor buttsporet kan skimtes, for jeg mener at det er spor 2 og 3 fra venstre på bildet som mangler i dag og lager den store åpne plassen midt på stasjonen, men da ligger det til gjengjeld et gjennomgående spor til venstre for det som på bildet er spor 1 fra venstre.
 
Sporet til høyre som godsvogna står på mener jeg er det som ble kuttet ned og gikk til en liten lokstall for stasjonens 220A traktor, mens sporet nest lengst til høyre (eksisterer ikke i dag) er det vi har tatt med, som ender som bttspor på lasterampa.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 11 april 2008 at 00:14
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det var det da Tror nesten vi må endre overskriften snart til: Hva som skjer i Horten
Har noen egentlig oversikten over det så fortell gjerne....Confused...i andre tråderWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 11 april 2008 at 00:16
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Det er registrert, D(iktato)r Jevistad!  Angry 
Smile
Slapp av... prøver han seg sender vi bare der Kommisar Gjertsen på hanLOL


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: SveinR
Date Posted: 11 april 2008 at 08:59
Originally posted by eika eika wrote:

Tja... Nå har jo jeg en forkjærlighet for Levahn daEmbarrassed Men det er klart... Om en småprodusent kunne fremskaffet en enslig Høka i nydesign så skulle jeg nesten fiksa en dags guidet tur rundt i Drammen og på Sundland i Levahn som betalingLOL
 
Pass på å ikke lov formye her daWink


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 11 april 2008 at 10:53
Er det noe trafikk på havnesporene i Horten i dag?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: eika
Date Posted: 11 april 2008 at 10:59
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Er det noe trafikk på havnesporene i Horten i dag?
Nei. Hele sidelinjen fra Skoppum mot Horten er i ferd med å bli revet i disse dagerCry
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 11 april 2008 at 11:18
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

...så skulle jeg NESTEN fiksa en dags guidet tur rundt i Drammen og på Sundland i Levahn ...
 
Pass på å ikke lov formye her daWink
[/QUOTE]
 
 
Legg merke til ordet jeg har uthevet: NESTEN.
 
M.a.o. har han kun NESTEN tenkt til å fikse en turSmile
 


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 11 april 2008 at 12:06
Originally posted by eika eika wrote:

 
... til byggevareforhandlere dersom det finnes stasjoner der ute som har slike i nabolaget???...
 
Eirik
 
Vet du om noen slike stasjoner da?


Posted By: terje-o
Date Posted: 11 april 2008 at 12:18
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by wrote:

J-I Hansen
 
Derfor kaller vi ikke stasjonen for Horten, men Steinsnes. Da slipper vi å stå til rette for noenSmile
 
 
PyserLOL


Slipper å stå til rette og slipper å stå til rette...

Nå har dette vært flagga så tydelig som Horten at det nytter ikke å snike seg unna med noe navneskifte helt i innspurten  Big%20smile

MVH
ModellJernBaneVerkets UAutoriserte TilsynsMyndighet (MJBVUATM) 
Terje O og Rune B


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 11 april 2008 at 12:36
Originally posted by terje-o terje-o wrote:


Nå har dette vært flagga så tydelig som Horten at det nytter ikke å snike seg unna med noe navneskifte helt i innspurten  Big%20smile

MVH
ModellJernBaneVerkets UAutoriserte TilsynsMyndighet (MJBVUATM) 
Terje O og Rune B
 
Det var faktisk et navneskifte nå i innspurten, men det var ikke fra Horten til Steinsnes, men fra Bjørvika til Steinsnes. Karlsen ville "hedre" den avgåtte Bjørkåsen med et LITT lignende navn. Utover i prossessen synes jeg likevel det ble litt for mange "viker" i regionen, og foreslo derfor et lokalt navn fra Horten.
 
Det er blitt meg fortalt at innkjør A på modellen av Gandal står altfor nærme stasjonen. Og at Ganns Potteri er vesentlig forkortet i forhold til virkeligheten! Er det mer grums som burde komme til overflaten?
 
Kan se ut som om de såkalte tilsynsmyndighetene er en smule inhabile!
 
Med RELATIVT vennlig hilsen fra øst! Angry
 


Posted By: terje-o
Date Posted: 11 april 2008 at 12:49
Selvfølgelig er i vi inhabile, noen annet ville jo totalt ødelagt gleden av en skikkelig usaklig diskusjon Cool

Selvfølgelig er det mer grums som må opp, men litt av poenget er jo at folk skal måte anstrenge seg litt for å finne ut av det.  Det har aldri vært noen hemmelighet at Ganddal er forkorta litt  (ca 1% faktisk), men vi hadde ikke tenkt å skifte navn på stasjonen av den grunn, det ville jo ødelegge mye av gleden folk har med å finne feil...


Forkortingen er i hovedsak valgt for å glede treffarrangører som ikke liker lange stasjoner, men det har vært diskutert å bygge det som "mangler" sørover ved anledning. Det gir anledning til å kunne få med de sporene som nå brukes for lasting av ballast etc.    


Det er bra du ikke har vært med på tur langs Ålgårdsbanen ennå, men det du ikke vet etc...  (du er herved invitert neste gang du er i området ! )

MRVH
fra vest

for Modelljernbaneverkets hovedkontor
Terje O



Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 11 april 2008 at 13:04
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

  Det har aldri vært noen hemmelighet at Ganddal er forkorta litt  (ca 1% faktisk), ..

Modelljernbaneverkets hovedkontor
Terje O

 
Avstanden fra innkjør er visstnok krympet med mer enn 1%. Og de manglende sporene hadde jeg helt glemt! Gå`kke anSmile
 
Med vennlig hilsen og kalde gufs fra øst
J-I
 
 


Posted By: terje-o
Date Posted: 11 april 2008 at 13:16
Oooopppsss,


der avslørte jeg visst mer enn det som strengt var nødvendig...

Innkjør må nok sees på som "foreløpig" montert i mangel av ca 2 meter lenger modul, får se hva vi får til etterhvert.

Dette tatt i betraktning, det uautoriserte tilsynet har gått til anskaffelse av nykalibrerte skyvelær etc for kontroll av Horten ved første anledning LOL

MVH
Terje O
MJBV     



 


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 11 april 2008 at 13:45
Originally posted by terje-o terje-o wrote:


Dette tatt i betraktning, det uautoriserte tilsynet har gått til anskaffelse av nykalibrerte skyvelær etc for kontroll av Steinsnes ved første anledning LOL

MVH
Terje O
MJBV      

 
Gleder meg til du finner forbildet til denTongue


Posted By: terje-o
Date Posted: 11 april 2008 at 13:50
Forfalskning av sitat...Evil%20Smile

Vi får finne ut hvor dr Hansen bor, slik at vi kan få iverksatt korrektive tiltak.

MUVH
Terje O


Posted By: jevistad
Date Posted: 11 april 2008 at 15:07
Men her blir det jo snudd helt på hodet, poenget var jo at vi kaller stasjonene med originalt navn og står til rette for alle eventuelle feil.
Vi pyser ikke ut og kaller det noe annet for å slippe bråk med tilsynetLOL.
 
 
 
 
 
Smile


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 12 april 2008 at 10:35
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Men her blir det jo snudd helt på hodet, poenget var jo at vi kaller stasjonene med originalt navn og står til rette for alle eventuelle feil.
Vi pyser ikke ut og kaller det noe annet for å slippe bråk med tilsynetLOL.
 
Smile
 
Region Øst vil heretter bli regnet som Fremo-miljøets svar på Kina. Delte meninger hos oss, betyr at alle deler den samme meningen.Clap Vi har demokrati, men siden alle er enige, trenger vi ikke å avholde valg.Clap Og hvis vi noen gang skal arrangere treff, vil vi allerede lang tid i forveien kunne si at treffet ble særdeles vellykket. Clap
 
 
Litt om hva som skjer i Horten:
 
Vi er nå ca tusen aktive byggere.Clap Og vi har akkurat ferdigstilt en modell av Oslo S - Grorud inkl. Alnabru.Clap Detaljeringen har som vanlig blitt fantastiskClap, vi mangler kun inredning i noen av bygårdene langs linja i "Brynsbakken". Engasjementet er også på topp.Clap Og alle har ytret ønske om å bygge 20 timer i døgnet, istedet for 15 timer som i dag. ClapClap
 
Alt for felleskapetClap
 
 
Til slutt må jeg be både Dr. Jevistad og Dr. O. være ytterst forsiktige med å kritisere regimet. Det kan fort resultere i "dårlig samvittighet" hos dere selv, og det vil vi vel ikke... ?
 
 
Med folkelig hilsen
 
Yan-Inge Hahn-Zen
 
ClapClapClapClapClap
 


Posted By: eika
Date Posted: 12 april 2008 at 10:57
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Forfalskning av sitat...Evil%20Smile

Vi får finne ut hvor dr Hansen bor, slik at vi kan få iverksatt korrektive tiltak.

MUVH
Terje O
Tja... det letteste er jo å oppsøke byggelokalet i Horten da, sjansen har vært relativt god for å finne han der i det siste.
Men hvorvidt vedkommende er mulig å korrigere tviler jeg litt påWink


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 12 april 2008 at 11:08
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Vi pyser ikke ut og kaller det noe annet for å slippe bråk med tilsynetLOL.
 
Pyse ut?? Neida, vi fortsetter i vanlig stil her vi, med sporplaner etter hva vi ønsker oss. Forskjellen er bare at i dette tilfellet minner det vi ønsker oss fryktelig om en eksisterende stasjonWink
 
Tilsynet er forøvrig når som helst velkommen innenfor muren vår her nede for en inspeksjon. De kan snakke med våre håndplukkede intervjuobjekter, inspisere det vi viser dem og ta med seg den propaga...eh..informasjonen vi gir dem. Vi er fullstendig sikre på at de ikke vil finne noe å utsette på det de får se.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 13 april 2008 at 11:50

Vi fortsetter med et par bilder fra gårsdagens aktivitet:

Planker og spor er jo ikke nok, så i går sørget Dr. Hansen for at de første landskapskonturene dukket opp:
 
 
 
Tynset"n fikk lærlingetjeneste som grus og gresstrøer:
 
 
Forøvrig ønskes det etter hvert flere signaler her nede, så dersom noen av dere har liggende noen Hobbytrain signaler de ønsker å bli kvitt, så ta kontakt med innkjøpssjef J-I HansenTongue
(Et par håndbyggede høye skiftesignaler fra Sandnestraktene ville nok og kunne blidgjøre vår store leder Yan-Inge Hahn-ZenWink)


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 13 april 2008 at 11:58
Originally posted by eika eika wrote:

(Et par håndbyggede høye skiftesignaler fra Sandnestraktene ville nok og kunne blidgjøre vår store leder Yan-Inge Hahn-ZenWink)
 
Han skal i allefall få alle delene han trenger, så kan han lodde de sammen samtidig med tømmervogneneWink
 
Hva er det dere har tapetsert veggene med forresten? Destinasjonsskilt?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: eika
Date Posted: 13 april 2008 at 12:02
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Han skal i allefall få alle delene han trenger, så kan han lodde de sammen samtidig med tømmervogneneWink
jaja... med tempoet hans der så blir det en stund før vi ser noe til de signalene da skjønner jegLOL
 
Quote  
Hva er det dere har tapetsert veggene med forresten? Destinasjonsskilt?
Vi har isolert/blendet av noen store vindusflater, og ene vinduet har fått en litt spesiell veggpynt jaWink
 
 
Trur snart region sør får ta seg en inspeksjonstur opp til region øst jegWink


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: jevistad
Date Posted: 13 april 2008 at 12:08
Originally posted by eika eika wrote:

Trur snart region sør får ta seg en inspeksjonstur opp til region øst jegWink
 
Det hadde vært moro, takk for invitasjonenSmile
 
Det blir en økt på Sandes i dag, så da får jeg lufte det med sla.. eh medarbeiderne der.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: terje-o
Date Posted: 13 april 2008 at 22:34
Kjekt med inspeksjonsturer, skal prøve å få å få til en tur i retning Russland etc ila våren.

Har dere enkelte ukedager der det er best mulighet for å treffe dere "hjemme"?

Kan i samme anledning minne på stående invitasjon om å komme innom oss i Sandnes. Vi er vanligvis på plass torsdager og av og til en økt eller to ellers i uka, men det varierer en del, så det anbefalest å ringe JE eller meg på forhånd.

MVH
for MJBV
Terje O            


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 13 april 2008 at 23:04
Originally posted by terje-o terje-o wrote:


Har dere enkelte ukedager der det er best mulighet for å treffe dere "hjemme"?
 
 
Av oss som er der ukentlig, så er det kun Tynset`n som ikke jobber turnus. Så derfor er det ikke faste ukedager, men hvis du ringer i forkant så skal vi nok få til noe.
 
Quote

Kan i samme anledning minne på stående invitasjon om å komme innom oss i Sandnes.    
 
Takker, kunne jo vært ok med en tur nærmere sommerenSmile


Posted By: eika
Date Posted: 20 april 2008 at 23:39

Etter alle modellbildene er det vel på tide med litt bilder fra stasjonen vi henter inspirasjon fra. Vi begynner ganske enkelt ved innkjøringen fra Skoppum, og jobber oss gjennom stasjonen:

 
 
 
 
 
 
 
Siste bilde for dagen viser Dr. Hansen ved sidesporet som vi la inn, men ikke husket at eksisterteLOL
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 21 april 2008 at 00:14
Originally posted by eika eika wrote:

 
 
 Siste bilde for dagen viser Dr. Hansen ved sidesporet som vi la inn, men ikke husket at eksisterteLOL
 
 
Vi må rett og slett ha forvekslet med det buttsporet som gikk videre til venstre for meg, på det siste bildet. Man ser jo tydelig at rampa er utvidet. Og sporvekselen for dette sporet har ligget rett etter blikkplata som ligger over skinnene, på det første bildet jeg har Quotet.
 
Men da ble jo stasjonen uansett mer korrekt alikevel. Ikke så galt, at det ikke osv ...Smile
 
Hadde vært morsomt å kunne vise den for Hortens befolkning engangSmile
 
Vi får arrangere en messeSmile


Posted By: jevistad
Date Posted: 21 april 2008 at 08:55
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Hadde vært morsomt å kunne vise den for Hortens befolkning engangSmile
 
Vi får arrangere en messeSmile
 
Da bør den hete Horten ogsåTongue


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: eika
Date Posted: 01 mai 2008 at 16:24
Det er fortsatt fremdrift på "Steinsnes". I går kom noen signaler på plass, og litt mer landskap og pukk. Til slutt ble et lite testtog såklart satt opp for å få et visuellt inntrykk av stasjonen. Slik så det ut når jeg kom innom arbeidsgjengen 23.30 i går kveld, påvei hjem fra jobb:
 
 
 


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 01 mai 2008 at 20:38
Originally posted by eika eika wrote:

Det er fortsatt fremdrift på "Steinsnes". I går kom noen signaler på plass, og litt mer landskap og pukk. Til slutt ble et lite testtog såklart satt opp for å få et visuellt inntrykk av stasjonen. Slik så det ut når jeg kom innom arbeidsgjengen 23.30 i går kveld, påvei hjem fra jobb:
 
 
 
 
Burde smusset sporet før bildet ble tattCry
 
Men til orientering for øvrigheten, så er det stor mulighet for at deler av havnesporet også er på plass i Kristiansand.
 
HVIS vi holder samme tempo som nåTongue
 


Posted By: SveinR
Date Posted: 01 mai 2008 at 20:40
Flotte signal det derre der, hjemmelaget??  Fungerer dvergsignalet?

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: eika
Date Posted: 01 mai 2008 at 21:26
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Flotte signal det derre der, hjemmelaget??  Fungerer dvergsignalet?
 
Signalene er fra "Hobbytrain home edition" og de lyser når elektrikkeren blir ferdig med jobben sin jaWink
 
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 01 mai 2008 at 21:46
Som Eirik skriver er det de Hobbytrainsignaler. Flotte signaler men ikke helt i riktig størrelse. Dessverre produseres ikke disse lengre.

Det norske markedet mangler ferdigbygde skalariktige norske signaler

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 01 mai 2008 at 21:51
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Det norske markedet mangler ferdigbygde skalariktige norske signaler
 
Et annet alternativ, er at man ikke er så "grådig" når man utruster stasjonene med signaler. Wink
 
Look to SteinsnesSmile


Posted By: Ørjan
Date Posted: 01 mai 2008 at 22:14
Når det gjelder signaler... Er det ikke noe vi kan få styret Svein R. innpå??

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 01 mai 2008 at 22:44
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det norske markedet mangler ferdigbygde skalariktige norske signaler

 

Et annet alternativ, er at man ikke er så "grådig" når man utruster stasjonene med signaler. Wink

 

Look to SteinsnesSmile


I moderne jernbanedrift er det sikkerhetsmessig uforsvarlig å drive uten å sikre sporene tilstrekkelig. Til slutt er det bare flaksen som hindrer at uhell skjer

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: SveinR
Date Posted: 01 mai 2008 at 22:46
Ja signaler hadde vært gøy å hatt, men er det igrunne marked for slikt? 
Og er redd vi bare kan få til byggesett på slikt, og som alt annet dyrtOuch


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 02 mai 2008 at 07:43
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


I moderne jernbanedrift er det sikkerhetsmessig uforsvarlig å drive uten å sikre sporene tilstrekkelig. Til slutt er det bare flaksen som hindrer at uhell skjer
 
På Steinsnes vil det signalmessig bli nesten likt som på Åndalsnes, før godsterminalen på Øran ble bygget. Bortsett fra at vi har dverger, og ikke høyt skiftesignal.
 
Burde være en tilsynssak, hvis det kun er flaksen som forhindrer uhell der. Så jeg regner med du er i gang med å rapportere umiddelbart, ettersom Obas skal begynne å kjøre derSmile


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 02 mai 2008 at 08:44
Å jada. Rapporter og synergier kommer til å flagre. Hotline til SMJBT er allerede opprettet.

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 12 mai 2008 at 15:25
Her er et par bilder fra Steinsnes. Riktignok har det skjedd enda mer siden disse ble tatt.Smile
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Posted By: jevistad
Date Posted: 13 mai 2008 at 15:02
Dette blir bra!. Tydelig at det er noen som ser slikt hver dag som har laget detWink
Hvor stort er selve signalhodet på dvergen ca.?


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 13 mai 2008 at 15:50
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Dette blir bra!. Tydelig at det er noen som ser slikt hver dag som har laget detWink
Hvor stort er selve signalhodet på dvergen ca.?
 
Hehe, man har da etterhvert lært seg hvor signalene står. Og hvor de BØR stå, når vi overfører til modellverden. Mens koblingsskapene o.l. plasseres etter råd fra Tynset`n, siden han er i signalbransjen.
 
Alle signalene fra Hobby-Train er noe store, men de er likevel ikke grove i utførelsen. Så det mest riktige er vel å si litt feil skalering. Det ble vel sikkert slik p.g.a. funksjonaliteten.
 
Men hodet på dvergen vet jeg ikke nå. Da må du vente noen dager, til noen har vært i HortenSmile
 
Ellers er det kun èn av de seks vekslene på stasjonsområdet som skal kunne styres fra stillverket, resten skal være "håndstilte" via lokalomstillere rundt om. Den håndstilte vekselen som ligger i inn/utkjørtogveien skal i tillegg være kontrollåst. Så el.avdelingen her skal få travle dager mot Krs-treffetSmile
 
 
 
 
 


Posted By: eika
Date Posted: 13 mai 2008 at 16:52
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

De håndstilte vekslene som ligger i inn/utkjørtogveien skal i tillegg være kontrollåste. Så el.avdelingen her skal få travle dager mot Krs-treffetSmile 
 
Ja, du kan tro "avdelinga" gleder segConfused


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: SveinR
Date Posted: 13 mai 2008 at 16:57
Er Hobbytrain sine dvergsignaler fungerende??
Er dette itilfelle gjort med led eller fiber?


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: eika
Date Posted: 13 mai 2008 at 17:14
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Er Hobbytrain sine dvergsignaler fungerende??
Er dette itilfelle gjort med led eller fiber?
Ja, og LED el. pære. Ikke fiber hvertfallSmile
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 01 juni 2008 at 17:08
Noe mer arbeid er gjort ved skjæringen:
 
 
På plassen til venstre hvor det nå kun er treverk, skal det komme et dressinskur/redskapsskur. Det må bare kjøpes inn, og bygges førstSmile
 
 
 
Neste bilde er av våre to tvillingdverger, hvor det nå har kommet litt gress mot modulkanten.
 
 
 
 
Til slutt et oversiktsbilde. I sporet til høyre har plattformkanten blitt montert og lakkert, i tillegg til at det er blitt klint litt gips bak denne.
 
Den ser kanskje litt kort ut, men det er plass til fire boggievogner ved denne. M.a.o. mer enn stor nok til persontogstørrelsene som vil trafikkere her.
 
 
 
 


Posted By: jevistad
Date Posted: 01 juni 2008 at 18:31
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

  
Noe mer arbeid er gjort ved skjæringen:
 
 
 
 
Den skjæringa såg rett og slett lekker ut, gleder meg til å se denne modulen "live"
 
 
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

På plassen til venstre hvor det nå kun er treverk, skal det komme et dressinskur/redskapsskur. Det må bare kjøpes inn, og bygges førstSmile
 
 
Har du god tid kan du jo bygge den fra scratch, tegning finnes her:
 
http://home.no.net/smjf/avdelingsbu-H0.PDF - Avdelingsbu med dresinskur
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 01 juni 2008 at 19:00
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Den skjæringa såg rett og slett lekker ut, gleder meg til å se denne modulen "live".
 
Du får bare ta deg en tur. Husk bare å ta med et par fungerende sporsperrer, som gave til verteneSmile
 
 
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Har du god tid kan du jo bygge den fra scratch, tegning finnes her:
 
Nja... Jeg har vel tid, men ikke spesielt lystEmbarrassed
 
 
 
 
 
 


Posted By: jevistad
Date Posted: 03 juni 2008 at 15:28
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

 
Du får bare ta deg en tur. Husk bare å ta med et par fungerende sporsperrer, som gave til verteneSmile
 
 
 
For motorisering eller kontrollåsing?
Det første er enkelt, det andre vil ta litt lenger tid.
 
Men husk at det da vil stilles sinnsyke forventninger til programmet som vertene skal stå forEvil%20Smile


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: eika
Date Posted: 03 juni 2008 at 17:26
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Men husk at det da vil stilles sinnsyke forventninger til programmet som vertene skal stå forEvil%20Smile
 
Det er ikke noe problem... sinnsyke verter kan ordnesWink
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 03 juni 2008 at 23:43
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
For motorisering eller kontrollåsing?
Det første er enkelt, det andre vil ta litt lenger tid.
 
Men husk at det da vil stilles sinnsyke forventninger til programmet som vertene skal stå forEvil%20Smile
 
Motorisering av sperre og tungesikring veksel, siden du spørBig%20smile
 
Hm, program ...? Tja, jeg får ta med meg Visa`n, så får vi se hvor mye Guiness det finnes i HortenWink
 
 
 
 


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 03 juni 2008 at 23:45
Originally posted by eika eika wrote:

 
Det er ikke noe problem... sinnsyke verter kan ordnesWink
 
Eirik
 
Eller helst noen "sinnsyke" berter:-)
 
Nachspiel hos M. Hagen!!! Clap


Posted By: eika
Date Posted: 03 juni 2008 at 23:49
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Eller helst noen "sinnsyke" berter:-)
 
Nachspiel hos M. Hagen!!! Clap
 
Høres ut som vi må tungesikre mer enn sporveksleneEvil%20Smile
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: eika
Date Posted: 15 juni 2008 at 23:33

Det er i overkant av 2 måneder siden sporleggingen tok til. I dag har det foregått utsaging av finerplater til de 9 neste seksjonene som skal utgjøre sporet videre ned til havnen (selve havnen med kaien kommer på 2 seksjoner til som vi ikke har begynt designe på ennå.)

Siden finerplater ikke er særlig spennende å vise bilder av så tar vi heller et par bilder av selve stasjonen, med et lite skift satt opp for å få et inntrykk av hvordan stasjonen kan virke i normal bruk.
Bildekvaliteten er langt fra den beste, siden de ble tatt med mobil. Virker ikke som fotografen var edru i det hele tatt....
 
 
 
 
 
Som det fremgår av bildene så virker stasjonen nesten tom med skifteloket med 6 flatvogner ved rampen (1,2 meter lang lasterampe) og 4-5 ventende godsvogner i ene togsporet på stasjonen. Tar vi med et godshus som kommer innenfor rampen og som vil ha plass til ca. 3 Hbikks, Buttsporet på lasterampen med plass til 4 bilvogner og kransporet med plass til 3-4 vogner så har vi allerede her plass til mye vognlast.
 
Og når vi får satt på havnesporet så vil industrikapasiteten øke ytterligere.
 
Når vi satt og tittet og pratet i kveld kom vi fram til at vi sitter med følelsen av å ha laget en stasjon som kan motta "normale" vognkvanta for en passende godstogslengde og faktisk fordele dem ut på industrisporene uten at det får stasjonen til å virke overfyllt. Med den store avstanden som er (også i virkeligheten) mellom spor 2 og spor 3 så virker faktisk stasjonen relativt luftig.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: terje-o
Date Posted: 16 juni 2008 at 08:06
Imponerende framdrift!

Nå har vi akkurat meldt på noe stort og meget uferdig til Kristiansand. Det blir forhåpentligvis rimelig klar for prøvekjøring til september, men ellers blir garantert den dominerende fargen Fremo plaivuddBig%20smile

MVH
for MJBV
Terje O       


Posted By: eika
Date Posted: 16 juni 2008 at 11:11
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Nå har vi akkurat meldt på noe stort og meget uferdig til Kristiansand. Det blir forhåpentligvis rimelig klar for prøvekjøring til september, men ellers blir garantert den dominerende fargen Fremo plaivuddBig%20smile

MVH
for MJBV
Terje O       
Jøss.. Har dere endelig kommet i gang med deres amerikanske moduler altså?Wink Plywood Valley vil vel delta på mange treff denLOL


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: terje-o
Date Posted: 16 juni 2008 at 11:28
Nei Eika,

ikke US i denne omgang. Den omtalte modulen har nesten helt korrekt norsk svilleavstand.

Får se om vi kommer i gang med US etter Koldingtreffet.

Har dere US under bygging nå?

MVH
for MJBV
Terje O   


Posted By: eika
Date Posted: 16 juni 2008 at 11:41
Originally posted by terje-o terje-o wrote:

Har dere US under bygging nå?

MVH
for MJBV
Terje O   
Når skulle vi ha tid til det?Geek


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 16 juni 2008 at 21:19
Når skal dere male sporet deres?

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: jevistad
Date Posted: 16 juni 2008 at 21:29
Originally posted by eika eika wrote:

 Med den store avstanden som er (også i virkeligheten) mellom spor 2 og spor 3 så virker faktisk stasjonen relativt luftig.

 
Eirik
 
også i virkeligheten?, Steinsnes eh?Evil%20Smile
 
 
 
Smile


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 juni 2008 at 21:38
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Når skal dere male sporet deres?
 
Kanskje allerede til torsdag. Vi får se, men ja det burde vært gjort før flere bilder publiseresSmile


Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 16 juni 2008 at 21:39
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
også i virkeligheten?, Steinsnes eh?Evil%20Smile
 
 
Smile
 
Ja i hvilken virkelighet, Eirik?
 
Finnes Steinsnes i 1:1?
 
Embarrassed


Posted By: eika
Date Posted: 16 juni 2008 at 22:52
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

også i virkeligheten?, Steinsnes eh?Evil%20Smile
 
 
 
Smile
...Også i virkeligheten når du ser på modulene. Ikke bare på bildeneWink


-------------
Når går toget fra Skråvika?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net