MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Type 25
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Type 25

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 23:15
Svein, jeg kikket bla. på det bildet, og de andre på Type 34 i den eminente boka "Damplokomtiver i Norge". Du kjenner nok til den, siden du var medforfatter ..  Big smile  
Og derfra kommer selvfølgelig kunnskapen og inspirasjonen til forslaget på ombygging av dette Liliput-loket.
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2010 at 23:20
Jeg vet ikke om jeg vil kalle type 34 for storebroren til type 32. Til tross for likhetene er de også ganske forskjellige.
Type 32 er egentlig en type 30 i tankversjon. Legg merke til de store hjua på typen. De ble opprinnelig bygget som skyvelok for type 30 på Dovrefjellsoppstigningene og altså laget for å holde tritt med type 30. De var opprinnelige kosntruert for 90 km/t som type 30, men hastigheten ble redusert til 75 km/t av hensyn til skinnegangen da lokene ble i tyngste laget. Fra starten hadde de to hjelpelokstrekninger der, nemlig Dombås-Fokstua(-Hjerkinn) og Drivstua-Hjerkinn.Det er derfor det er lokstall på den lille stasjonen Drivstua. Den huset 32-lok. Ordningen varte imidlertid i få år, og så flyttet til stasjoneringen av hjelpelok til Oppdal.
Typen viste seg imidlertid vellykket og ble bygget i mange flere eksemplarer enn det hjelpelokkjøringen krevde.
Type 34 er en mer langsomtgående maskin, men med fire drivhjul fikk den også med større framkommelighet i stigniger, særlig med lokaltog som har hyppige stopp og start. Gjøvikbanen er svært kuppert, så de trengte en loktype som type 34 for den trafikken. De ble også anvendt som assistanselok og tyngre skfting.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 10:09
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg vet ikke om jeg vil kalle type 34 for storebroren til type 32. Til tross for likhetene er de også ganske forskjellige.
Type 32 er egentlig en type 30 i tankversjon. Legg merke til de store hjua på typen. De ble opprinnelig bygget som skyvelok for type 30 på Dovrefjellsoppstigningene og altså laget for å holde tritt med type 30. De var opprinnelige kosntruert for 90 km/t som type 30, men hastigheten ble redusert til 75 km/t av hensyn til skinnegangen da lokene ble i tyngste laget. Fra starten hadde de to hjelpelokstrekninger der, nemlig Dombås-Fokstua(-Hjerkinn) og Drivstua-Hjerkinn.Det er derfor det er lokstall på den lille stasjonen Drivstua. Den huset 32-lok. Ordningen varte imidlertid i få år, og så flyttet til stasjoneringen av hjelpelok til Oppdal.
Typen viste seg imidlertid vellykket og ble bygget i mange flere eksemplarer enn det hjelpelokkjøringen krevde.
Type 34 er en mer langsomtgående maskin, men med fire drivhjul fikk den også med større framkommelighet i stigniger, særlig med lokaltog som har hyppige stopp og start. Gjøvikbanen er svært kuppert, så de trengte en loktype som type 34 for den trafikken. De ble også anvendt som assistanselok og tyngre skfting.
 
For å trekke en parallell mellom Type 32"s slektskap til Type 30, er Type 34 (med litt godvilje) mer en tanklok versjon av de amerikansk bygde Type 33.
 
Hjulene er vel noe større på Type 34 enn 33, men loket har mer slektskap med de saktegående og seige godslokomotivene enn det hurtiggående ekspresslok som Type 30 / 32 er.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2010 at 10:24
Jeg tror type 34 har drivhjul som type 26 og 31, så kanskje det er riktigere å kalle type 34 en tankversjon av type 26 enn av type 33. Type 34 var tenkt bygd i Norge, men vareknapphet under første verdenskrig gjorde at man bestilte lokene fra Baldwin i USA i stedet.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.