MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Smalsporbane 900 mm
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Smalsporbane 900 mm

 Post Reply Post Reply
Author
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Smalsporbane 900 mm
    Posted: 15 januar 2008 at 14:22
Har et emne under H0 / "Modulbane?" Har en drøm om å lage litt av smalsporbanen fra Nordag i Saudasjøen til EFP i Sauda. Banen blei byggd av tyskerne med ukrainske og franske krigsfanger.
 http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/no9981705-48.jpg  :Vil starte med huset litt i bakgrunnen , kloss i banen og Øgreid trelasthandel tvers over gate og spor, Grand Hotell ligger foran "Russebrua"og på andre sida er det EFP&Co Ltd ,som hadde ca.1 mil med normalspor og som fortsatt har fyr på ovnene, men uten røykenClapog med franske eigere: Eramet Norway.
   http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/P1010010.jpg  :utsnitt av tyskernes nøyaktige plantegning.
 
http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Nordag.jpg. Dårlig bilde fra Nordaganlegget i Saudasjøen.
 
                                Tyskerne valgte 900 mm sporvidde og det blir sånn ca. midt imellom alle skalaer eg kjenner til.
       Tenkte på H0 da eg har fokus på landskap og bygninger. OM tanken  skulle friste andre, det blir vel sambygdinger-pga beliggenheten, så tenker eg på seksjoner i ca. 60 cm bredde.
       Banen er 2,5 km lang, +2 store fabr.områder.
       Er nå ikkje fullt så sikker på skalaDisapprove derfor penser eg over i denne kategori. Både Håvard H og KnuT anbefaler  0-skala. Såg dette som et for stort og kostbart prosjekt -samt lite utvalg- men ser at  Fleischmann Magic Train ( http://www.vmji.no/index1.html ) både er rimelig og svært nær originalen: Budich BTL 150 PS.
         Blir 60 cm for smalt til 0-skala? Hus- vei -bane og sjø??
 (oppdatert bilde og info)
            


Edited by EFP&CO - 10 oktober 2008 at 22:21
Gospeltrain
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 22:05

Det finnes mye amerikansk i skalaen du nevner som kalles On30 i USA, dvs. i O-skala med 30 tommer sporvidde. Det er altså ikke 60 cm, men 76 cm sporvidde. I modell kjører de på samme sporvidde som HO (16.5 mm), men det er lengre avstand mellom svillene. Her er en link til Bachmann. Det er bare amerikansk, så det er mulig disse ikke ligner på de norske modellene du er ut etter.

http://www.bachmanntrains.com/home-usa/catalog/?cat_id=92&start=0&sortOrder=id

Peco har et lite utvalg i spor og veksler for denne sporvidden, de kaller det O-16.5. Dette tror jeg du kan kjøpe f.eks. fra Vestfold MJ-Import.

mvh
Øivind
 
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2008 at 23:41
Har nå gitt opp H0e/m pga skepsis til driftegenskapene på så små 2-aksla lok,  http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/H0e/P1260730.jpgSå da er det bare å hoppe i det med 0e, eller 0n30, som Øyvind  viste til. Vil prøve å komprimere på breddemål og endel "juksing" må til, men eg ser fram til å bygge i 1:45,  på styrofoam plater 120*60 cm
Første lok er bestillt fra VMJI ; Stainz 2, er det nærmeste eg kommer originalen Budich BTL 150 PS  http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/P1260926.jpg
Magic Trains kjører på H0skinner som blir 750 mm. Det er et stykke unna 900 mm Confused så noe bør vel gjøres med det?
Her ser du forskjellen på H0e og 0e: loka er ca.like store i 1:1
 
oppdatert link


Edited by EFP&CO - 20 november 2008 at 19:24
Gospeltrain
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2008 at 18:56
Hei!
 
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Blir 60 cm for smalt til 0-skala? Hus- vei -bane og sjø??
 
Nei, det vil jeg ikke tro. Dette anlegget er 60cm dypt og i skala/sporvidde 0n30. Det burde således gi deg en idé om hvor mye plass du får med en slik dybde. Her kan du se hele sporplanen. Anlegget fant jeg på hjemmesiden til Carl Arendt.
 
Ellers vet jeg at "Den Gamble Rallaren" skal skrive om sitt nye 0e-anlegg i ett av de kommende nummerne av Allt om hobby. - Der burde man muligens kunne finne noen tips.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2008 at 22:43
Flotte linker Roger! Det er det som gjør dette forumet så interessantGeek! her er utallige "utganger" til spennende prosjekter!
Har dei 4 første artiklene fra "Den Gamble Rallaren", ingen tvil om at det var puffen over i 0e, så det skal bli fint å følge fortsettelsen.
Gospeltrain
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2008 at 21:28
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Første lok er bestillt fra VMJI ; Stainz 2, er det nærmeste eg kommer originalen Budich BTL 150 PS 
Magic Train,  type Stainz, er et trivelig lite 0e lok. Nå er det finmålt opp mot original tegning   http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Magic%20Train%20Budich/P1270061.jpg
Tanken er ca.20mm for kort, og hytta må modifiseres noe ++ men akselavstand er ok, det er det viktigste.
 
Takk til MagneH Tonguefor vanvittig flotte bilder av Årdal-loket, som er identisk med dei 2 Sauda-loka. Bilder sier mer enn mange ord,-og ein snitttegning.
Siden dette bildet alt er lagt ut på forumet, legger eg ved "modellen" ved siden av den "orntlige" Budich.


Edited by EFP&CO - 20 november 2008 at 19:30
Gospeltrain
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2008 at 20:57
Har starta såvidt med Nordagbanen Sauda-Saudasjøen. For å treffe sånn ca. med 900mm sporvidde  har eg valgt skala 1:50, (1,5mm for smalt)    Det kalles "arkitektskala." Preiser lager litt figurer, og ellers får 1:43 materiell kunne brukes?   Vil bruke H0/ 0n30 skinner, og Magic Trains materiell.  
    Så greitt å skalere ned fra fullskalaSmile!
Har begynt på mitt første scratchbygge av hus, skulle vært en "mockup", men det ser såpass bra ut med dei plastbølge-platene at eg går for ferdig modell.
 Dette var skøy! Bygge et ekte vestlandshus fra heimbygdaThumbs%20Up Med data er det bare å forstørre bilder og tegninger til rett mål. Vinduene blir en utfordring, men sutaket er kommet på plass på drevsia:   http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1280893.jpg
 
oppdatert link


Edited by EFP&CO - 14 desember 2008 at 21:02
Gospeltrain
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2008 at 11:00
Vi som bygger svenska 891-banor i H0 använder gärna den amerikanska skalan H0n3, spårvidd 10,5 mm. Det är den som kommer närmast 900 mm också.
 
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2008 at 11:49
I konsesjonssøknaden av 23.03.1944, går det fram at det skulle/ blei brukt skinneprofil Pr.5 115/24 kg/m   Pr står for Preussisk.
Noen som har peiling på dette?
Hvilken code kommer nærmest denne spec?
 
 
Gospeltrain
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2008 at 14:17
Kjenner ikke denne betegnelsen Embarrassed, men sammenlignet med skinneprofiler i Stålhåndboka fra 1976, kan betegnelsen bety at profilen er 115 mm høy.
Ut i fra målestokken 1:50, som du nevner, blir skinnestrengen 2,3 mm høy, hvilket skulle bli nær på code 90.
Bjørn Egil
Back to Top
stian.storengen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 22 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stian.storengen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2008 at 14:38
On30 er jo ganske nærme, 1:48.
24kg/m tilsvarer 48lbs/yd. http://brunelmodels.com/ME/RailFacts.htm gir da at du må velge code 70 eller 83, det siste blir nærmest (hhv 17 og 27 lbs/yd).
 
 
 
Stian


Edited by stian.storengen - 31 oktober 2008 at 14:42
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2008 at 21:47
Takk for svar Jan, Bjørn Egil og Stian!
Bør nok velge code 83 eller 90. Best å ha dette iorden i konsesjonssøknadenLOL, for det er det stadiet eg er på.
 
Satte inn kjellervinduer hos Mandius, nå mangler det å få inn døra så ikkje kattene trør i nypussa kjellergolv.
har og lodda et epletre, og bona Forden.
 


Edited by EFP&CO - 14 desember 2008 at 21:00
Gospeltrain
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2008 at 21:29
Har laga stovevindua: http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/Mandius%20Aarebrots%20hus/P1290064.jpg 
malte med Humbrol oljemaling 
 det blei mye bedre enn acryl som får pappen til å ese utSmile.
Kjellerdør er og på plass.
 
oppdatert


Edited by EFP&CO - 20 november 2008 at 19:44
Gospeltrain
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 23:46
Godt Nytt År mjf-ere!
Det er blitt litt framgang på Aarebrot huset; Huset er løfta 1cm, vindusrammene er skåret smekrere, den framste arken er på plass, taket på den skal kunne tas av for belysning ol.
Lager Vossaskifer i 0,25mm grått kopipapir, fra foto skalert ned til 1:50.
Mye arbeid å klippe og lime skiferDisapprove rekke for rekke!
Gospeltrain
Back to Top
Fowler View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 15 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fowler Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2009 at 17:06
 Dette blir blir svært bra,men er det ekte snø denne ganngen?Ser sånn ut . Tak er noe puttl og er viktig for resultatet. Godt nyttår .
Roald.
G-Gubben
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2009 at 22:24
Originally posted by Fowler Fowler wrote:

 Dette blir blir svært bra,men er det ekte snø denne ganngen?Ser sånn ut . Tak er noe puttl og er viktig for resultatet. Godt nyttår .
Roald.
Godt Nyttår!   Denne gangen er det ikkje frotte-snø men tørr nysnø jaSmile.
Kjellergolvet er ikkje akkurat laga for utebruk, så det blei ein kort scene.
Nå må eg snart ta kontakt med Mandius`barnebarn;  som bodde i huset under og etter krigen, og få vite mer om dei to sidene av huset som eg mangler bilde av, + innvendig belysning ol.
 
Oddvar


Edited by EFP&CO - 06 mai 2009 at 12:11
Gospeltrain
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 00:33
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

I konsesjonssøknaden av 23.03.1944, går det fram at det skulle/ blei brukt skinneprofil Pr.5 115/24 kg/m   Pr står for Preussisk.
Noen som har peiling på dette?

Hvilken code kommer nærmest denne spec?



Litt motstridende info om dette rundt om på nettet. Mange hevder at høyden er 115mm på Preußen 5 profilet slik som enkelte også har antydet her på forumet.

Men på nettstedet under hevdes det at Preußen 5 profilen er 110mm høy og veier ca. 22kg/m. Mannen som hevder dette har en haug med slike skinner (i 1:1), så det er ikke umulig at han har rett.

Her er mer info:
Skinnebygging i 1:1 industribane


I 1/50 blir code 100 (2,54mm høy) sannsynligvis det greieste valget hvis man tar utgangspunkt i 115mm skinnehøyde.

Men det finnes faktisk code 90 nysølvskinner å få kjøpt om du ønsker eksakt riktig skinnehøyde.
Disse folka i England selger godsakene:
Marcway
(Det er "flat bottom rail" som er den engelske betegnelsen på de skinneprofilene som er aktuelle i denne sammenhengen)

Legger du 110mm til grunn blir skinnehøyden 2,2mm i 1:50.
Da er code 83 med sine 2,1mm nære nok, spør du meg! Code 83 er også en temmelig kurant profil å få tak i.

Selv ville jeg valgt code 83, siden dette er en industribane tror jeg den lettere profilen vil gi det beste visuelle inntrykket.

Men dette er smak og behag, og ikke noe å miste nattesøvnen over!

Forøvrig et orginalt og spennede prosjekt du har valgt. Imøteser den videre utviklingen i spenning!
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 01:42
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Tyskerne valgte 900 mm sporvidde og det blir sånn ca. midt imellom alle skalaer eg kjenner til. Tenkte på H0 da eg har fokus på landskap og bygninger.
 
Det er mulig å få til dette i H0. Hvis du bruker svenskt spor, så er det mulig. Svenskene har smalspor med 891mm sporvidde. Dette blir i H0 10,24mm, mens 900mm blir 10,34mm i H0. Er dette noe å tenke på før en gir seg i kast med byggingen?
 
Uanskvett, lykke til videre Thumbs%20Up 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2009 at 09:10
Originally posted by stian.storengen stian.storengen wrote:

On30 er jo ganske nærme, 1:48.
24kg/m tilsvarer 48lbs/yd. http://brunelmodels.com/ME/RailFacts.htm gir da at du må velge code 70 eller 83, det siste blir nærmest (hhv 17 og 27 lbs/yd).

 




Jeg ville også ha satset på 1/48 skala. det er noe med å bygge i en kjent MJ-skala. Det finnes mye tilbehør å få kjøpt med amerikansk forbilde i denne skalaen, kjøretøy, figurer, detaljer osv.

Samtidig er 1:48 nære nok 1:43 slik at man *kan* slippe unna med å benytte 0-skalatilbehør beregnet på det engelske markedet (7mm modeller) om man ikke plasserer modeller i de forskjellige skalaene for nære hverandre.

1:50 begynner å bli vel langt unna 1:43, og modeller i de skalaene bør derfor holdes enda lengre fra hverandre!

Selv bygger jeg "skandinavisk" 0-skala, dvs 1:45 og har modeller i "all the flavours". Men mikser dem som sagt ikke i samme scene. Idealet er vel 1:43,5 modeller foran sporet, 1:45 på sporet (og sporet selv), 1/48 bak sporet. Trøbbelet med denne tankegangen er at ofte er modellene i 1:48 (Beregnet på det amerikanske markedet) de mest detaljerte...

Ellers tror jeg man skal være litt forsiktig med å konvertere skinnevekter direkte til skinnehøyder.

I dette tilfeller ville jeg lagt langt større vekt på en katalog med tyske skinneprofiler (med høyde angitt) enn omregninger fra engelske skinnevekter til høyder. Der borte benyttet de jo Bullhead skinner og what not!

Men velger man code 83 i denne sammenhengen tror jeg man er på trygg grunn uansett.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2009 at 00:24
Takker for innspill, Magne og Håvard!
 
Det hjelper med litt oppmuntring på mjf, for å gi litt ekstra!
Fekk opp resten av skiferen på taket på sjøsida i dag.
 
Magne: Hadde Nordagbanen hatt større lok, hadde det nok blitt den svenske løysningen, det er utrolig mye fint å få til H0.
 
Det er et ønske om at det skal bli driftsikkert, og så er det mye meir "visuellt" når det skaleres opp.   Siden emnet er så lokalt, ønsker eg at banen skal kunne gjenkjennes  av den "vanlige" saudabu, som kjenner hus og veg som enda finnes, men som ikkje  har noe forhold til tog/bane.
Det er og mulig å bygge scratch uten å være heilproff, når eg bygger i 1:50-1:48.    Så er det lov å håpe at fleire byggere kan bli med på ideen!
 
Håvard: takker for tips om skinneprofiler, og det engelske materiellet.
Forstår det slik at dei må bygges som i fullskala, med sviller og spiker? Det blir sikkert bra, er litt usikker på om eg kan få det til.Confused men da kan det bygges i 900mm sporvidde iallefall.
 
Godt nytt år!
Oddvar
 
 


Edited by EFP&CO - 10 januar 2009 at 01:08
Gospeltrain
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2009 at 09:37
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:


Håvard: takker for tips om skinneprofiler, og det engelske materiellet.

Forstår det slik at dei må bygges som i fullskala, med sviller og spiker? Det blir sikkert bra, er litt usikker på om eg kan få det til.Confused men da kan det bygges i 900mm sporvidde iallefall.



Du trenger ikke legge sporet selv om du skal ha 0n30 (16,5mm sporvidde) spor med code 83. Micro Engineering lager et spor som ser lekkert ut:



Micro Engineering har veksler også, men disse er basert på amerikanske 3´fot forbilder og er kanskje for lange og smekre for en tysk/norsk industribane. Men de er pene, og du kan se dem her.

KS modellbau har også noen egne 0n30/0e veksler, last ned katalogen og sjekk om de kan være noe. Dette er korte, bratte skogsbane/industribaneveksler som kanskje passer bedre til ditt prosjekt.

KL Modellbaus katalog

Til slutt, det er ikke uoverkommelig å legge sitt eget spor!

Edited by Håvard H - 10 januar 2009 at 09:38
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2014 at 15:35

<FONT>Lenge siden det har skjedd noe på denne tråden, men har tenkt å fullføre Mandiushuset i det minste, så får tida vise om det blir diorama eller jernbane. Dette er et typisk vestlandshus bortsett fra dei to store stuevindua. Huset er bygget ca.1920 og ligger heilt i strandlinja, bare Strandavegen og seinere Nordagbanen kommer mellom huset og fjorden.


Nå er det laga takrenner i aluminium og kobber, med sikringskroker for å motstå takras, har forsøkt å bulke dei til slik originalen var. Har såvidt starta med tomta og ei evindelig lang trapp.
Får ikkje lagt inn bilder.

 

 


Edited by EFP&CO - 26 januar 2014 at 21:56
Gospeltrain
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.