MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - iast til lps tømmervogn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

iast til lps tømmervogn

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: iast til lps tømmervogn
    Posted: 06 januar 2008 at 18:34
Ber om forslag til fremstilling af tømmer (med og uten bark) til realistisk opplasting av Lps tømmervogn.

På forhånd tusen takk for all hjelp.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 19:55
1. Gå ut i nærmeste tre-bekledde område
2. Kutt av noen små bjørkekvister
3. Del den opp i små rette biter
4. Ta av barken, noe blir alltid igjen
5. Kjør tømmertogtog!

Det enkle er ofte det beste, med mj-hilsen Carl-F.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 20:04
Ta en titt her, Wolfgang:  http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2435&PID=17008367#17008367

Edited by Oar"n - 06 januar 2008 at 20:07
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 22:09
Har brukt kvister fra Spireahekk til både tømmerhytte og tømmerstokker med bark, dei har ein fin brunfarge og er rimelig rette, barken er veldig tynn så det blir noenlunde skalarett syns eg.   " TIMBER!!"
Gospeltrain
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 22:42
Originally posted by Oarn Oarn wrote:

Ta en titt her, Wolfgang:  http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2435&PID=17008367#17008367
 
Tømmer laget etter Roar"s metode med blomsterpinner:
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 16:52
Romjulas fridager resulterte i flere tømmerlass:




Edited by Oar"n - 07 januar 2008 at 17:18
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 17:39
Veldig bra det der, Roar.Clap
 
Er det Rps-vogner fra Agder Modell Teknikk?
 
Skulle gjerne hatt en togstamme med slike....Wink
Men de er vel ikke rå å få tak i lenger....Dead
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 januar 2008 at 16:17
Jeg tror neppe at det er flere byggesett av RPS,  Ove.
Mulig at det finnes noen igjen av containerversjonen  Sggs. Det er samme vogn uten stakefester og staker.  Jeg skal spørre Dag dersom han kommer i klubben i kveld.


Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 22:29
Tusen takk til dere alle for interessante forslag og tips, og gratulerer med de flotte modeller dere hat lagt frem.
Jeg skal nok prøve alle forslag.
 
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2008 at 22:19
Hei,
 
Et forslag fra meg også Wink
Jeg satt på hytta og laget tømmer. Brukte grillpinner av tre (ikke bambus). Kuttet i passende lengder, 6 - 7 cm ca 3mm tykke, pinner. Kuttet med rundt sagblad på Proxxon maskin (Dremel) Kuttet noen hundre, og så begynte jobben.
 
Prøvde meg frem med noen farger akrylmaling på tube, kom frem til 1,5 del  burnt Umber, 1 del svart, og ca 1 del hvit. Ikke nøyaktige mål Smile
 
Satt noen timer og malte med bred, liten pensel, hver stamme. Du trenger ikke male så nøyaktig, for du skal nemlig skrape litt men en liten fil etter at det har tørket. Hos meg tørket det rimelig kjapt, for det var godt og varmt i hytta blitt..puh...27 grader.
Du skal skrape slik at det ser ut som om kuttemaskinen har herjet litt med stokken da den har blitt renset for greiner.
 
Dette blir fine tømmerstokker av gran.
 
Håper etterhvert å få et bilde av en ferdig Lps vogn, med tømmer.
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2008 at 23:55
Originally posted by TomL TomL wrote:


...
 
Dette blir fine tømmerstokker av gran.
 
Håper etterhvert å få et bilde av en ferdig Lps vogn, med tømmer.
 
 


Det ser jeg fram til!
Svein S
Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 14:02
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by TomL TomL wrote:


...
 
Dette blir fine tømmerstokker av gran.
 
Håper etterhvert å få et bilde av en ferdig Lps vogn, med tømmer.
 
 


Det ser jeg fram til!

Sjekk hos Trønderfrim, Svein.
Jeg var innom der i romjula og da hadde de en LPS med tømmer.  
(Tømmeret viste seg til min forundring være laget av meg, det hadde nok funnet veien dit via en viss messingprudusent i Bergen...)

Tom:
Dersom lengden holdes under 5,5cm så kan man ha 2 lass på en T4-vogn og 3 lass på en T0 boggivogn.
 
Her er tømmer på en T0 samt en  "Os"-vogn (ombygget tysk Kbs)





Edited by Oar"n - 15 januar 2008 at 14:07
Hilsen

Roar Børte
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 15:53
Originally posted by Oarn Oarn wrote:



Sjekk hos Trønderfrim, Svein.
Jeg var innom der i romjula og da hadde de en LPS med tømmer.  
(Tømmeret viste seg til min forundring være laget av meg, det hadde nok funnet veien dit via en viss messingprudusent i Bergen...)

[/QUOTE]
 
Hva gjør du så lang hjemmeifra? Smile   Det er Lars Dahl (med utvikler av tømmervogna) som har plassert en av sine vogner der til forlystelse. Men hansytes det så såg stusselig uten tømmer, så det måtte vi jo ordne. Og tar man jo bare det beste til det besteWink 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Oar"n View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 188
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 16:27
Quote
 
Hva gjør du så lang hjemmeifra? Smile   Det er Lars Dahl (med utvikler av tømmervogna) som har plassert en av sine vogner der til forlystelse. Men hansytes det så såg stusselig uten tømmer, så det måtte vi jo ordne. Og tar man jo bare det beste til det besteWink 

Børte på langtur, ja.  Julefeiring hos svigers.
Trønderfrim var en hyggelig overaskelse for min del. Et greit utvalg med norsk mj-materiell, også det helt nye. 
Kongelig norsk forhandler av Scala design sammen med Tore i Grimstad?  Big%20smile



Hilsen

Roar Børte
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 januar 2008 at 10:22
Lagde tømmerlast til to av mine lps"er i går. Ble ganske fornøyd. Har brukt rognekvister.
 

Hilsen Andreas.   
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 januar 2008 at 16:49
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

Lagde tømmerlast til to av mine lps"er i går. Ble ganske fornøyd. Har brukt rognekvister.
 

 
Lignet veldig på granslip det der AndreasThumbs%20Up
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2008 at 18:24
Hei,
 
Nå har jeg laget tømmer til mine 7 vogner Det ble noen...Ca 150 stk pr vogn. Men så er spørsmålet: Hvordan er tømmeret sikret på forbildet?
Stålwire? Kjetting ? Er det noen der ute som kan gi svar Smile
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2008 at 19:02
Hei Tom,
 

Utifra bildene ser det ut som tømmeret sikkres med en kjetting på midten...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2008 at 21:14
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,
 
Nå har jeg laget tømmer til mine 7 vogner Det ble noen...Ca 150 stk pr vogn. Men så er spørsmålet: Hvordan er tømmeret sikret på forbildet?
Stålwire? Kjetting ? Er det noen der ute som kan gi svar Smile
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Sikringa varierer fra vogn til vogn. Bildene til Andreas viser jo kjetting i bruk. Denne kjettingen sitter vel fast på vognen og rulles ut når den skal brukes.
 
De svenske tømmervognene jeg ser lastes opp i Sundland mener jeg blir sikret med en lastsurrestropp midt mellom stakene.
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2008 at 21:22
I byggeveiledningen til Lps på side 9 henvises til kjættingboks (også foto), på side 10 ser man dog tydelig stropper, også strammeinnretningen tyder på at der brykes stroppe - se også bildet av en Kbps;

Lnps synes derimot ikke å ha noen form for ekstra sikring.

Kanskje det er faktisk tale om en kombination af kjætting plus tropp?




Selv klarer jeg meg forløpig uten sikring:



Edited by Wolfgang - 16 mars 2008 at 21:30
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2008 at 21:55
Satt å så litt på diverse bilder jeg har av tømmervogner, virker som kjettingen midt mellom stakene går igjen på Lps vogner. Slike kjettinger er vel godkjent for 10 tonn? Stroppene det ble snakket om er såvidt meg bekjent godkjent for 5 tonn...
 
 
Vognene på bildet er vel av typen laaps(?) Her ser det ikke ut til å være noen sikkring, men til gjengjeld har vognene endegitter, så behovet er kanskje ikke tilstedet?
 
Edit: skivefeil


Edited by Andreas - 16 mars 2008 at 21:59
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Lars D View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 oktober 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars D Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2008 at 22:29

På de fleste Lps bildene jeg har er det kjetting, men kan se ut til å være stropper på noen. De vognene jeg har sett og tatt mål av i forbindelse med utviklingen av Lps byggesettet har kun vært vogner med kjetting. Vil tro kjetting er det mest vanlige.

Lars D
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2008 at 22:45
Originally posted by Andreas Andreas wrote:

 
 
Vognene på bildet er vel av typen Laaps(?) Her ser det ikke ut til å være noen sikring, men til gjengjeld har vognene endegitter, så behovet er kanskje ikke tilstede?

 
 
Sikringen er endegitteret og tre staker (eller mer) pr bunt. Da bortfaller kravet om nedbinding av tømmeret.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2008 at 22:47
Aha... var noe sånt jeg tenkte meg, takk for oppklaringen!
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 13:41
Jeg har superfin kjetting fra Weinert på lager! Den er ypperlig til dette formål!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 16:48
 Hei,
 
Det høres bra ut! Skal sjekke delebeholdningen hjemme. Mintes at jeg kjøpte noe Weinert-kjettinger for ikke så lenge siden.
 
Takker for mange fine svar Smile
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
 
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2008 at 20:26
"Lnps synes derimot ikke å ha noen form for ekstra sikring."
 
-Denne har endegitter. Det har ikke Lps`n.
 
 

"Kanskje det er faktisk tale om en kombination af kjætting plus tropp? "
 
-Nei, det holder med en av delene.
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2008 at 20:00

Hei,

Omsider ble mine tømmervogner ferdig. Det er for mye annet som ft. tar min tid, men her er i alle fall en smakebit av resultatet.Smile
 
 
 
Her er et nærbilde. Vognene er kraftig smusset. Ser daglig tømmertog passere Kolbotn, så jeg fikk en ide om hvordan de ser ut i virkeligheten.
Kjetting fra Weinert Wink
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2008 at 20:12
Åhh de var nydelige! De beste bygget og smusset hittil! Gratulerer!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2008 at 21:04
Originally posted by TomL TomL wrote:

Hei,

Omsider ble mine tømmervogner ferdig. Det er for mye annet som ft. tar min tid, men her er i alle fall en smakebit av resultatet.Smile
 
 
 
Her er et nærbilde. Vognene er kraftig smusset. Ser daglig tømmertog passere Kolbotn, så jeg fikk en ide om hvordan de ser ut i virkeligheten.
Kjetting fra Weinert Wink
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
 
 
Ah, lekkert!!! Med noen litt skeive staker og greier. Akkurat sånn det skal være! 
 
Og kjettingene er prikken over I`enClap
 
Vi får håpe både Tom og hans vogner tar turen til Fremo-treffet i Kristiansand.Smile
 
 
PS Ble 72-sett på deg til jobben i dag, Tom? Smile
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.